متادون چیست و چرا برای ترک اعتیاد استفاده می‌ شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص متادون یکی از داروهای ترک اعتیاد است که در صورت مصرف زیاد، خودش می‌تواند باعث اعتیاد شود. استفاده از این دارو تنها با نسخه پزشک مجاز است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
متادون چیست و چرا برای ترک اعتیاد استفاده می‌ شود؟

متادون در دسته شبه داروی مخدر صنعتی و آزمایشگاهی قرار دارد. این ماده عمدتاً برای درمان اعتیاد به سایر مواد شبه افیونی مثل هروئین، مورفین و کدئین به‌کار می‌رود. در فرایند ترک از قرص متادون و شربت متادون برای مهار بیماری و جلوگیری از عوارض ترک با علم به اینکه مصرف آن، تاثیرات مخرب ماده مخدر را ندارد، استفاده می‌شود.

از جمله کاربردهای خاص این ماده آزمایشگاهی می‌توان به استفاده به‌عنوان مسکن قوی برای ترک اعتیاد و به ‌کارگیری در برنامه‌های سم‌زدایی بدن در دوره ترک مواد مخدر اشاره کرد که باید حتما طبق نظر پزشک تجویز شود. گاهی برخی پزشکان متادون را به‌عنوان مسکن دردهای مزمن تجویز می‌کنند. در ادامه این مقاله با خصوصیات بیشتر این ماده آشنا می‌شویم و می‌خواهیم بدانیم چرا از آن برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود.

متادون چیست؟

متادون به انگلیسی methadone که تحت نام تجاری Dolophine هم عرضه می‌شود، یکی از انواع قرص های مخدر است که نخستین بار توسط یک پزشک آلمانی در سال ۱۹۳۷ برای درمان دردهای شدید تولید شد. این مخدر صنعتی به‌صورت قرص، شربت یا پودر کریستالی سفید رنگ تولید می‌شود. متادون در نقش داروی نگهدارنده، جهت کنترل اعتیاد به مواد مخدر به‌صورت خوراکی (پودری که در نوشیدنی حل می‌شود) مصرف شده یا به شکل عضلانی و وریدی تزریق می‌گردد.

بیشتر افرادی که مصرف‌کننده‌های هروئین و تریاک هستند، در صورت عدم دسترسی به مواد مخدر از قرص متادون ۵ میلی گرم به‌عنوان گزینه‌ای جایگزین استفاده می‌کنند. هرچند که این ماده به‌عنوان درمان اعتیاد و کاهش دردهای شدید تجویز می‌شود، اما سوءمصرف آن خود ممکن است منجر به وابستگی شدید و اعتیاد گردد.

این ماده مثل مورفین و هروئین با تاثیرگذاری بر گیرنده‌های اوپیوئیدی عمل کرده و شدت درد و خماری مصرف‌کننده را تثبیت می‌کند. مدت زمان اثر آن در ابتدا حدودا بین ۴ تا ۷ ساعت است. البته این مدت‌ زمان با توجه به میزان متابولیسم فرد، در مصارف بلندمدت به ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم می‌رسد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

فواید متادون چیست؟

فواید و مضرات متادون را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. اگر این دارو به عنوان قرص درمانی استفاده شود، تاثیرات زیر را خواهد داست:

  • کاهش بیماری‌های عفونی به دلیل توقف سوء مصرف مواد افیونی، به ویژه مصرف مواد مخدر تزریقی
  • کاهش فعالیت مجرمانه به دلیل توقف مصرف غیرقانونی مواد مخدر.
  • بهبود کلی در کیفیت زندگی
  • شانس بیشتر برای موفقیت در زندگی با بهبودی در طولانی مدت.
  • عملکرد اجتماعی بهتر

طریقه مصرف قرص متادون برای ترک اعتیاد هم بسیار مهم است. بهتر است از روش تزریقی استفاده نکنید زیرا عوارض تزریق وریدی متادون باعث سو مصرف و حتی مرگ خواهد شد.

نحوه مصرف قرص متادون و کاربرد آن در پزشکی چیست؟

بهترین زمان مصرف متادون کی است و طریقه مصرف قرص متادون چیست؟ همان‌طور که گفته شد، برای مهار دردهای نسبتا متوسط تا شدید از قرص خوراکی، شربت یا آمپول و حتی مصرف متادون با اب استفاده می‌شود. معمولاً زمانی‌که سایر مسکن‌های غیرافیونی تأثیری بر کاهش درد فرد ندارند، یا شدت درد از آستانه تحمل او بیشتر می‌رود، مصرف قرص متادون توصیه می‌شود.

دیگر کاربرد این ماده آزمایشگاهی، مهار اعتیاد به مواد مخدر است. در این مرحله پزشک برای کنترل عوارض ناشی از ترک اعتیاد به مواد مخدر، مصرف این ماده را تجویز می‌کند. برای مصرف‌کننده‌های تزریقی که به ویروس ایدز و هپاتیت C مبتلا شده‌اند هم متادون تزریقی تجویز می‌گردد.

تجویز دوز مصرفی، تعداد دفعات و شکل دارو اعم از اینکه قرص باشد یا شربت، به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن فرد
  • وضعیت جسمانی
  • بیماری زمینه‌ای و شرایط تحت درمان
  • واکنش بدن نسبت به اولین دوز مصرف دارو
  • شرایط پزشکی. 

بهتر است قرص و شربت متادون همراه با آب مصرف شود و ترجیجاً برای قورت دادن قرص به سراغ دیگر انواع نوشیدنی‌ نروید. در همین راستا مصرف دوغ و متادون هم به‌ دلیل وجود کلسیم در دوغ چندان توصیه نمی‌شود.

آیا متادون روش خوبی برای ترک اعتیاده؟

همین حالا مشاوره بگیر

مصرف قرص متادون در دوران شیردهی و بارداری

متادون در بانوان باردار روی جنین تأثیر می‌گذارد و ممکن است شاهد وابستگی جنین به دارو باشیم. معمولاً برای زنان باردار، متادون‌های توزیعی داروخانه‌ای توصیه می‌شوند که اثرات و عوارض جانبی کمتری برای جنین دارند.

در دوران شیردهی هم ممکن است اثرات وابستگی به این ماده از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. به‌همین خاطر توصیه می‌شود متادون پس از شیردادن به نوزاد مصرف شود، به‌علاوه اینکه نباید از دوز مصرف تجویزی بیشتر باشد. در اینباره، به دلیل حساسیت زیاد آن، بهتر است با دکتر زنان صحبت کنید یا برای محکم کاری، از مشاوره تلفنی روانشناس در سایت دکترتو استفاده کنید.

چه کسانی متادون مصرف میکنند؟

این دارو برای درمان افرادی که تشخیص اختلال مصرف مواد افیونی (OUD) دارند و برای درمان هروئین و سایر وابستگی‌های مواد افیونی تجویز می‌شود و ترک مصرف داروهای مضر را برای افراد آسان می‌کند. مصرف متادون در بدنسازی کاربردی ندارد و به افزایش توده‌های عضلانی کمکی مخواهد کرد.

کمترین دوز مصرف متادون چقدر است؟

این قرص در انواع دوزهای ۵ میلی‌گرم، قرص متادون ۲۰ میلی‌گرم و ۵۰ وجود دارد. کمترین دوز مصرفی آن، ۱ میلی‌گرم است.

اعتیاد به متادون چگونه صورت می گیرد؟

متأسفانه روزبه‌روز برتعداد افرادی که خودسرانه و بدون تجویز پزشک از قرص و شربت متادون مصرف می‌کنند، افزوده می‌شود. باتوجه به اینکه مصرف بیش‌از اندازه این ماده حتی خطر مرگ به‌دنبال دارد، باید مراقب باشید که به آن وابسته نشوید. اعتیاد به مصرف قرص و شربت مثل هر ماده مخدر دیگری، عوارض و علائم جسمی، ظاهری و روحی خودش را دارد. بارزترین نشانه‌های اعتیاد به متادون مشکلات تنفسی و کبدی، تنش و اضطراب، و خلق‌وخوی بد هستند.

نکته مهم در فرایند ترک متادون این است که به‌هیچ‌وجه مصرف قرص و شربت را ناگهانی قطع نکنید. عوارض قطع ناگهانی متادون می‌تواند خطرناک باشد، بهتر است دوز مصرفی به‌تدریج کم شود تا عادت مصرف از بدن فرد بیفتد. در نهایت یادتان باشد که مصرف و ترک متادون در خانه باید زیر نظر پزشک انجام شود.

اعتیاد به متادون چگونه صورت می گیرد؟
بارزترین نشانه‌های اعتیاد به متادون مشکلات تنفسی و کبدی، تنش و اضطراب، و خلق‌وخوی بد هستند.

نشانه‌‌ های اعتیاد به متادون ‌چیست؟

معمولاً اکثر افرادی که سوءمصرف مواد دارد، اعتیاد خود را منکر می‌شوند. بنابراین راهی نمی‌ماند تا از روی نشانه‌های ظاهری بتوانیم افراد معتاد به مواد مخدر و متادون را تشخیص دهیم. نشانه‌های اعتیاد به متادون تقریباً شبیه علائم افراد معتاد به تریاک، هروئین و یا مورفین است که در ادامه برخی از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • نوسان در ضربان قلب
  • ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون
  • تنفس سطحی و اختلال در ریتم تنفسی
  • خواب‌آلودگی غیرطبیعی
  • تورم صورت
  • سردرد
  • کاهش تمرکز، کندی و سخت شدن تکلم
  • ضعف حافظه و فراموشی
  • ضعف، سرگیجه و تهوع
  • خشکی دهان
  • اسپاسم ماهیچه‌ای
  • بدن درد و خارش بدن
  • تعریق و لرزش
  • سرد شدن بدن
  • اختلالات جنسی
  • تحریک پذیری و پرخاشگری. 

ترک متادون در خانه، ترک یکدفعه و درمان مسمومیت متادون در منزل ممکن است؟

درست است که این ماده خود برای ترک اعتیاد به سایر مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی درصورت افراط در مصرف یا حتی در صورت عدم آگاهی ممکن است به اعتیاد تبدیل شود. در این مرحله متأسفانه فرد دچار اعتیاد به متادون می‌شود. اگر همه‌چیز زیر نظر پزشک متخصص باشد، حتی در خانه هم می‌توانید اعتیاد به این ماده را ترک کنید و درمان مسمومیت قرص متادون را به خوبی پیش ببرید. در جدول زیر، مراحل ترک مواد مخدر متادون در منزل را برای شما قرار دادیم:

مراحل ترک متادون در خانهروش انجام آن
مرحله اول یا مرحله حادممکن است تا چند هفته به طول انجامد و فرد علائم فیزیکی شدیدی را تجربه می‌کند. سخت ترین روز ترک متادون در این مرحله است.
مرحله دومعلائم جسمی کم می‌شوند، اما نشانه‌های روانی و احساسی بروز می‌کنند. در مرحله دوم است که ساختار شیمیایی مغز به‌تدریج به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. برخی افراد از داروی گیاهی برای ترک متادون نیز استفاده می‌کنند.
روش ترک دراوی اعتیادآور در خانه

عوارض پس از ترک در هر فردی با دیگری متفاوت خواهد بود. در زمان ترک متادون چی بخوریم؟ برای ترک متادون در خانه می‌توان از قرص نالوکسون، بوپرنورفین، و کلونیدین استفاده کرد تا درد را تسکین یابد. گاهی هم قرص بوپرنورفین جایگزین این ماده می‌شود و پزشک دستور کاهش تدریجی مقدار مصرف متادون را تجویز می‌کند. ترک متادون با مشروبات الکلی هم توصیه نمی‌شود زیرا بعد از بی‌حسی کوتاه مدت، باعث خماری می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های ترک در خانه، استفاده از روش سنتی است که حدود ۵ تا ۷ هفته طول می‌کشد. در روش سنتی، دوز مصرف متادون به ۳۰ میلی‌گرم در روز کاهش می‌یابد. پس از مدتی مقدار مصرف، ۵ میلی‌گرم از آن کم شده و سپس به ۲۰ میلی‌گرم می‌رسد. در این روش هر هفته، کمی از دوز این ماده کاهش پیدا می‌کند تا درنهایت به صفر برسد.

ترک متادون در خانه، ترک یکدفعه و درمان مسمومیت متادون در منزل ممکن است؟
برای ترک متادون در خانه می‌توان از قرص نالوکسون، بوپرنورفین، و کلونیدین استفاده کرد تا درد را تسکین یابد.

علائم خماری متادون چه هستند و داروی تسکین درد خماری متادون چیست؟

افسردگی و احساس غم شدید، تب و لرز و تمایل زیاد فرد به مصرف مجدد، از علائم ترک متادون هستند و مدت زمان خماری متادون از ۳ ساعت تا ۴۸ ساعت متفاوت است. برخی افراد نیز از سایر روش‌های ترک متادون با قهوه و مصرف دارو ترک متادون استفاده می‌کنند که بهتر از قبل استفاده با ئزشک مشورت شود.

ترک متادون چند روز درد دارد؟ بدن درد بعد از ترک قرص متادون z40 و عوارض آن در بدترین حالت تا ۲ هفته ادامه خواهد داشت اما ممکن است در مدت زمان کمتری هم بدن درد تسکین پیدا کند. با بروز علائم بیشتر، مشورت با بهترین دکتر روانشناس می‌تواند به روند بهبود شما کمک زیادی کند.

متن انگلیسی: «When taken at the correct dose, methadone prevents withdrawal symptoms and reduces drug cravings without causing the person to feel high (euphoric) or sleepy.»
ترجمه فارسی: «زمانی که متادون در دوز صحیح آن مصرف شود، از علائم ترک و خماری جلوگیری می‌کند و میل به مواد مخدر را کاهش می‌دهد بدون اینکه فرد احساس سرخوشی یا خواب آلودگی کند.»

به نقل از سایت camh

عوارض مصرف متادون چه هستند؟ (عوارض مصرف خودسرانه متادون)

در مجموع، استعمال هرنوع ماده مخدری تأثیر سوء بر بدن و روح فرد می‌گذارد که بسته به مدت زمان مصرف و دوز مصرفی، این تأثیرات متفاوت خواهند بود. مصرف متادون به‌تنهایی نقش معالجه‌گر ندارد، بلکه صرفا به‌عنوان یکی از اجزای فرآیند ترک اعتیاد معتادان به‌کار می‌رود. معمولا در چند ساعت ابتدایی مصرف، فرد دچار خواب‌آلودگی شدید و کندی تنفس خواهد شد.

شواهد نشان می‌دهند چنانچه مقدار مصرف متادون مطابق با نسخه پزشک باشد، مشکلی برای مصرف‌کننده پیش نخواهد آمد. اما مصرف دوز خودسرانه این ماده می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر اندام‌های داخلی بدن و قدرت تفکر فرد داشته باشد. این مخدر با بالا بردن آنزیم‌های کبدی می‌تواند به کبد آسیب بزند و احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد (متادون و سرطان کبد). از عوارض جانبی شایع مصرف متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دل‌درد
  • سردرد
  • یبوست
  • سرگیجه
  • استفراغ
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • خواب‌آلودگی. 

معمولا این عوارض چندان طولانی نیستند و بیشتر طی چند روز یا نهایت چند هفته برطرف می‌شوند. چنانچه این علائم ادامه‌دار بوده و شدت گرفتند، حتماً پزشک را در جریان بگذارید.

می‌خوای اعتیادت رو ترک کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر

۱. عوارض جدی مصرف متادون به‌عنوان دارو

در مواردی پیش می‌آید که فرد پس از دوره مصرف متادون، نسبت به آن وابستگی پیدا می‌کند و قطع دارو عوارض جسمی برایش به‌دنبال دارد. گاهی شرایط بدتر شده و شاهد عوارض جدی‌تری در فرد خواهیم بود مانند:

  • نارسایی تنفسی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • احساس ضعف
  • درد قفسه سینه
  • تنفس بسیار کم‌عمق (حرکت قفسه سینه با تنفس)
  • افت فشار خون ارتواستاتیک (فشار خون پایین هنگام برخاستن از خواب، بعد از نشستن یا دراز کشیدن)
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها
  • دردهای شکمی
  • دلیل بی خوابی و جمع شدن مردمک‌‌ چشم
  • کبودی لب
  • کهیر زدن و خارش پوست
  • ایجاد زخم‌های گوارشی
  • کاهش سطح کورتیزول بدن
  • عاقبت مصرف متادون در سقط جنین، نازایی و ناباروری
  • قطع عادت ماهانه در بانوان
  • پوسیدگی دندان
  • درد عضلانی و کمردرد
  • لرز و تعریق
  • خمیازه
  • بیقراری
  • متادون و نارسایی کلیه
  • آبریزش بینی و چشمان اشک‌آلود
  • اسهال و گرفتگی معده
  • تحریک‌پذیری یا اضطراب. 

۲. عوارض روانی بلند مدت استفاده از قرص متادون

مصرف متادون در بلندمدت می‌تواند علاوه بر مشکلات جسمی که برای فرد ایجاد می‌کند، عوارض ناخوشایندی هم در روح و روان او داشته باشد، از جمله:

  • افسردگی و احساس نارضایتی از خود
  • میل به خودکشی
  • اضطراب و بیقراری
  • اختلال شخصیت و عدم ثبات آن. 

با بروز علائم شدید، به دزشک متخصص مراجعه کنید یا از مشاوره تلفنی روانپزشک در سایت دکترتو استفاده کنید.

۳. عوارض قرص متادون برای مردان در باروری و عملکرد جنسی آن ها

اختلالات جنسی از جمله عوارض مصرف قرص و شربت متادون در مردان است. مطالعات نشان می‌دهند حدود ۸۷% زنان و ۸۵% مردانی که از شربت و قرص متادون برای مهار اعتیاد به مواد مخدر استفاده کرده‌اند، با مشکل جنسی روبه‌رو شده‌اند.

آیا مصرف متادون بر اسپرم تاثیر دارد؟

عوارض قرص متادون بر اسپرم چیست؟ متادون در طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد جنسی و ناباروری می‌شود. مطالعات بر روی مایع منی، کاهش تحرک اسپرم را در مردان مصرف کننده این دارو نشان داده که ممکن است علت بالقوه ناباروری در آن‌ها باشد.

آیا مصرف متادون بر اسپرم تاثیر دارد؟
متادون در طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد جنسی و ناباروری می‌شود.

۴. اثرات متادون براى چه مدت باقى مى‌ ماند؟

متادون از جمله مواد مخدر با اثر طولانی‌مدت محسوب می‌شود که این موضوع را به وضوح تست اعتیاد مشخص می‌کند. در فرایند ترک افراد معتاد به مواد شبه افیونی، یک دوز متادون برای یک شبانه‌روز کافی است. افراد معتاد به هروئین باید ۳ تا ۴ بار در روز قرص و شربت مصرف کنند. درمان متادون می‌تواند همیشگی باشد. اما در صورت تشخیص پزشک، می‌توان درمان را به‌صورت تدریجی پایان داد. چراکه قطع ناگهانی مصرف متادون عوارضی مثل اسهال، درد عضلانی و دل‌‌پیچه را به‌دنبال دارد.

اثر متادون بر چهره چیست؟

کهیر یا بثورات پوستی، تورم لب‌ها، زبان و گلو از اثرات آن هستند. حتی ممکن است احساس سرگیجه، سردرد و تپش قلب شدید را هم تجربه کنید که در این موارد حتما باید به اورژانس یا دکتر متخصص مراجعه کنید.

تداخل دارویی متادون با سایر داروها چیست؟

متادون با چه داروهایی تداخل دارد؟ در مواردی هم استفاده همزمان متادون با برخی داروهای خاص شرایط را بدتر کرده و عوارض جانبی استعمال این ماده شبه افیونی را چندبرابر می‌کند. مصرف همزمان این ماده با داروهای زیر ممنوعیت دارد و باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تشدید خواب‌آلودگی، اختلال در تنفس و کند شدن تنفس می‌شود:

  • سایمتیدین
  • آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل کلاریترومایسین و اریترومایسین
  • داروهای ضد قارچ مثل ووریکونازول، کتوکونازول و پوساکونازول
  • داروهای HIV، مانند ریتوناویر یا ایندیناویر
  • داروهای افسردگی
  • مصرف همزمان با داروهای بیماری‌های روانی
  • مصرف همزمان با داروهای پارکینسون
  • تداخل متادون با استامینوفن
  • ٰآلپرازولام و متادون با توصیه پزشک مصرف شود
  • امکان دارد مصرف آمفتامین با آن تداخل داشته باشد.

اطلاعات دارویی قرص متادون

متادون جز کدام دسته دارویی است و ترکیبات و مواد تشکیل دهنده متادون چیست؟ این دارو در دسته داروهایی به نام مسکن‌های مخدر (مواد مخدر) قرار دارد. متادون با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی، درد را درمان می‌کند. در جدول زیر به بررسی مهم‌ترین مشخصات دارویی آن پرداختیم.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
محلول خوراکی متادون-اکسیر ۲۵میلی‌گرم/۵میلی لیتر ۲۴۰ میلی لیترآریتمی قلبیاسپارفلوکساسین
آمپول متادون داروپخش ۵ میلی‌گرم/میلی لیترافت فشارخوندمپریدون
قرص متادون داروپخش ۴۰ میلی‌گرمسرگیجهالوکسادولین
شربت متادون داروپخش ۲۵ میلی‌گرم/ ۵ میلی لیتر ۲۵۰ میلی لیترکهیرمونوآمینواکسیداز
جدول اطلاعات دارویی متادون

متادون بهتر است یا تریاک؟

این دارو در واقع برای کاهش عوارض ترک ماده مخدر تریاک تهیه شده و عوارض جانبی مصرف تریاک را کاهش می‌دهد. اثرات متادون کامل برای مغز شناخته شده است اما سو مصرف آن عوارض جانبی خطرناکی خواهد داشت.

شربت متادون از چی درست میشه و آیا شربت متادون تاریخ انقضا دارد؟

شربت متادون از تریاک گرفته شده و به ترک آن کمک می‌کند. دوز شربت متادون بین ۵ تا ۲۰ میلی‌گرم برای بزرگسالان است و اگر در دمای اتاق نگه‌داری شود طول عمر بیشتری دارد.

شربت متادون تاریخ انقضا دارد؟
شربت متادون از تریاک گرفته شده و به ترک آن کمک می‌کند.

قیمت قرص متادون در سال ۱۴۰۲ چقدر است و از کجا می‌ توانیم متادون بخریم؟

به یاد داشته باشید که افتادن به دام اعتیاد متادون و وابستگی شدید به این ماده شبه افیونی، علاوه بر عوارض جسمی و روحی، از نظر مادی هم مشکلاتی به همراه خواهد داشت. چراکه هرچه مقدار مصرف در فرد مصرف‌کننده بیشتر شود، نیاز به خرید قرص و شربت هم بیشتر خواهد بود. در نتیجه باید هزینه بیشتری برای تهیه مواد پرداخته شود.

قیمت قرص متادون ۴۰ قهوه ای و سایر اندازه‌های آن، در داروخانه با بازارهای آزاد مثل ناصر خسرو متفاوت است. برای تهیه متادون از داروخانه به عنوان داروی ترک اعتیاد و البته با نسخه پزشک، با مشکل مواجه نمی‌شوید. ولی در صورت نیاز به مصرف آن به‌عنوان ماده مخدر، مجبور به برقراری ارتباط با سودجویان و دلالان خواهید بود. از روش خرید اینترنتی قرص متادون ۴۰ میلی‌گرم و سایر دوزهای آن هم می‌توان استفاده کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

متادون نوعی ماده مخدر است که علی‌رغم استفاده جهت ترک اعتیاد به سایر مواد مخدر، خودش توان اعتیادآوری بالایی دارد و مصرف آن بدون نسخه پزشک و روانپزشک می‌تواند عوارض زیادی برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. فراموش نکنید که در اعتیاد علاوه بر جسم، روح و روان فرد هم وابسته به ماده مخدر می‌شود. در فرایند درمان از مشاوره و دوره‌های روان‌درمانی غافل نشوید.

در دکترتو می‌تواند اطلاعات لازم در مورد انواع مواد مخدر، عوارض آنها و نحوه ترک آن‌ها به دست آورید. علاوه بر آن با بهترین پزشک و متخصص اعصاب و روان برای ترک اعتیاد آشنا می‌شوید. با استفاده از خدمات دکترتو علاوه بر سیستم نوبت‌دهی آنلاین، در هر زمان به راحتی با یک تلفن یا به‌صورت آنلاین می‌توانید به پزشکتان دسترسی داشته باشد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی‌که فرد با هدف کنترل و ترک مواد مخدر، قرص و شربت مصرف می‌کند، دوز تجویزی پزشک محدود است. به‌ این ‌ترتیب با مصرف متادون و قطع کامل مصرف مواد، جواب تست اعتیاد منفی می‌شود. اما درصورتی‌که این ماده بدون نسخه پزشک و جایگزین ماده مخدر شود، آزمایش اعتیاد مثبت خواهد شد. اعتیاد به مصرف متادون، آزمایش اختصاصی خودش را دارد که جواب آزمایش تمام مصرف‌کننده‌ها مثبت می‌شود.

وابستگی به این ماده و مصرف بیش از حد مجاز آن، موجب ایجاد اختلالات جنسی در مردان و زنان می‌شود. میل جنسی مردان را کم می‌کند و قدرت نعوظ‌شان را کاهش می‌دهد. این دارو معمولاً باعث زودانزالی می‌شود. افرادی که به تازگی ترک کرده باشند، تحریک‌پذیرتر می‌شوند و گاهی دچار انزال زودرس خواهند شد. قرص متادون برای تاخیری کاربردی ندارد.

همانند دیگر مواد مخدر با مصرف قرص و شربت متادون، مواد آن وارد خون می‌شود و ۲۴ الی ۳۶ ساعت در خون فرد باقی می‌ماند. سپس به‌تدریج وارد ادرار می‌شود و تا ۴ روز هم در ادرار دیده می‌شود.

طبق قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید، تولید، ساخت، مصرف، فروش، توزیع و نگهداری متادون جرم محسوب می‌شود و مجازات آن حبس، جزای نقدی و شلاق است که بسته به میزان مواد کشف‌شده تعیین می‌شود. حتی مجازات اعدام و مصادره اموال هم در این قانون دیده می‌شود. البته مصرف آن به صورت دارویی و با تجویز نسخه رسمی پزشک، منعی نخواهد داشت.

استفاده از این ماده طبق نسخه پزشک، خطری ندارد. چراکه پزشک تمامی جوانب و شرایط را سنجیده است و براساس آنها دوز مصرف متادون را تعیین می‌کند. ولی مصرف خودسرانه این ماده به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا ماده خطرناکی است که علاوه بر وابستگی اعتیادی، مصرف آن در دوز بسیار پایین برای افراد کم سن و کودکان کشنده خواهد بود.

معمولاً عوارض ناشی از ترک متادون حدود ۱۴ روز طول می‌کشد. البته بهتر است در این دوره زیر نظر پزشک متخصص باشید.

این دارو برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر مواد مخدر مانند هروئین در سیستم باقی می‌ماند و دارای همان شدت اثرات روانگردانی نیست که بسیاری از داروهای مخدر دیگر ایجاد می‌کنند. برای درمان افسردگی بعد از ترک متادون بهتر است به روانشناس مراجعه کنید.

متادون یک ماده افیونی مصنوعی و مشابه مورفین است و از راه های تجویز خوراکی و تزریقی مصرف می‌شود و امکان دارد به دلیل آرام‌بخش بودن اثرات خواب‌آوری داشته باشد. مصرف همزمان متادون با قرص خواب عوارض جانبی دارد.

زمانی که به ترک این دارو اقدام کنید، دچار یبوست خواهید شد. درمان یبوست ناشی از مصرف متادون نیز با توصیه پزشک صورت می‌گیرد.

متادون و ایست قلبی یکی از عوارض جانبی مصرف این دارو است. عوارض جانبی قلبی کشنده از جمله آریتمی بطنی، کاردیومیوپاتی استرسی و بیماری عروق کرونر نیز برای آن گزارش شده است.

قرص ب ۲ برای افرادی که تجربه مصرف شیره تریاک داشتند، کاربرد بیشتری دارد.

استفاده از داروهای مخدر مانند این دارو ممکن است اثرات سیلدنافیل را افزایش دهد. یکی از عوارض آن، نعوظ طولانی مدت ۲ تا ۵ ساعته است.

ٰسم زدایی متادون از طریق ادرار و مدفوع صورت می‌گیرد و لازم است فرد آب فراوان مصرف کند.

مصرف بیش از ۳۰ میلی‌گرم در روز و تزریق آن می‌تواند کشنده و خطرناک باشد.

بطری آن قهوه‌ای است اما خود شربت رنگ سبز دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره متادون

  1. ناشناس گفت:

    بنده مدت ۲۰ساله متادون مصرف میکنم که در حال حاضر مصرفم یک خشاب ۴۰میلی یعنی ۴۰۰میلی گرم میباشد الحمدالله هیچ مشکلی تا بحال برام پیش نیامده غذا هم حسابی میخورم و سر زنده و سلامت هستم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شرایط بدنی هرکس متفاوت است
      به برخی نمی سازد
      و البته در دراز مدت ممکن است عوارض داشته باشد
      بهرحال همیشه تندرست باشید

      1. امیرمحمد گفت:

        ممنون از مطالب خوبتون!

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باشید امیرمحمد عزیز

      2. رضا گفت:

        درود دکتر میشع یکی متادون مصرف کنه و همچنان چاق باشه؟!

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          شاید دچار کم کاری تیرویید باشد

    2. خانم نصیری گفت:

      دوست عزیز سلام.قطعا میدونین سرحال و سرزنده بودن شما کاذب هست و متادون سرپوش گذاشته رو مشکلاتتان.زمانی که متادون را ترک کنین مشکلاتتان خودش رو نشون میده.لطفا به پیج اینستاگرام
      @rahaei.bakhsh
      سر بزنین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از شما

      2. سعید گفت:

        سلام میشه برای پول برای جیب برای خودت کاری کنی کسی که اینجا هست دنبال میگرده راه پیدا کنه نا امیدش نکن لطفا 🙏🏻

    3. Reza گفت:

      الا داری افتخار میکنی ی ازمایش ریه بده ی نگا به دندونات کن بعد بیا افتخار کن .‌‌.دلت به حالت خودت نمیسوزه حداقل کسی و تشویق نکن …ایشالله به درد من گرفتار نشی بفهمی چقدر حرومزادس این مواد تهش مرگه داداشا نزنید هیچی سلامتی نمیشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما
        تندرست باشید همیشه رضای عزیز

      2. بهادر گفت:

        درود به شرفت

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باشید بهتدر عزیز

      3. ناشناس گفت:

        دمت گرم ایشالا پیش بری به کم کردن واقعی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          ممنونم از شما سعید عزیز
          تندرست باشید

      4. سعید گفت:

        دمت گرم ایشالا پیش بری به کم کردن واقعی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          ممنونم از شما سعید عزیز
          تندرست باشید

    4. میلاد گفت:

      شما ۲۰ ساله داروی مسکن با دوز بالا میخورید حالا یه هفته نخورین تا متوجه شین چه آسیبی به بدنتون وارد کردین که ازش بی خبری
      من ۱۰ سال مصرف کردم بعد ترک متوجه شدن کبد کلیه و غلظت خون و معدمو خراب کردم
      حال روحیه که بکنار

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از توصیه تان
        تندرست باشید

    5. میلاد ۲۲۲ گفت:

      شما ۲۰ ساله داروی مسکن با دوز بالا میخورید حالا یه هفته نخورین تا متوجه شین چه آسیبی به بدنتون وارد کردین که ازش بی خبری
      من ۱۰ سال مصرف کردم بعد ترک متوجه شدن کبد کلیه و غلظت خون و معدمو خراب کردم
      حال روحیه که بکنار

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از توصیه تان
        تندرست باشید

  2. ناشناس گفت:

    بنده مدت ۲۰ساله متادون مصرف میکنم که در حال حاضر مصرفم یک خشاب ۴۰میلی یعنی ۴۰۰میلی گرم میباشد الحمدالله هیچ مشکلی تا بحال برام پیش نیامده غذا هم حسابی میخورم و سر زنده و سلامت هستم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شرایط بدنی هرکس متفاوت است
      به برخی نمی سازد
      و البته در دراز مدت ممکن است عوارض داشته باشد
      بهرحال همیشه تندرست باشید

    2. امیرمحمد گفت:

      جدی میگی؟

  3. ناشناس گفت:

    باسلام وعرض ادب واحترام،یه نکته خواستم بگم واون هم این که متادون یه مخدرصنعتی هست وازموادوعناصری کاملا شیمیایی وغیره طبیعی وگیاهی تولیدوساخته میشودواصلا ربطی به خشخاش وتریاک ندارد ودرتست هم هرمخدرومحرک ویا دارویی تست مخصوص خودشاداره ومتادون تست خودشامثبتی رانشون میده ولی تست مورفین که باتریاک وهرویین ومورفین مثبت میشه را اثری نداره روش ومنفی هست.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سپاس از نظر خوبتان
      بررسی میشود

  4. اورمزد گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    من حدود ۸ سال شربت متادون مصرف میکردم، تقریبن بیشتر این مدت رو روزی دو وعده‌ی ۴ سی‌سی، یعنی مجموعن ۸ سی‌سی در طول ۲۴ ساعت. یکی قبل صبحانه و یکی بعد ناهار.
    چندسال اخیر وقتی صبحا که از خواب بیدار میشدم گاهن یادم میرفت که همون اول شربت رو بخورم، اونجا به این نتیجه رسیدم که ذهنم دیگه اعتیادی بهش نداره و دنبال سرخوشی نیست، ولی از عوارضش وحشت داشتم، چون قبل شروع متادون چندین بار سر مورفین از سقوط آزاد استفاده کرده بودم و به شدت عوارض داشتم. ولی الان حدود ۶ ماهه که به مرور کم کردم و حدود ۱هفته‌ی پیش آخرین مصرفم به روزی ۳ دهم یک سی‌سی رسید. دیگه مصرف نکردم، ولی بخاطر موقعیت اجتماعیم این عوارض هرچند کم کمی اذیتم میکنه، و روزا دو بار یکی حدود ظهر و یکی حدود غروب استامینوفن کدئین مصرف میکنم، البته از دیروز دارم مصرف کدیین رو با ژلوفن کامپاند جایگزین میکنم.
    شبها قبل خواب بخاطر استرس نیمه شب مجلور به مصرف پروپرانول شدم و آلپرازولام هم مصرف میکنم تا خوابم ببره، البته آلپرازولام انگار تاثیر چندانی نداره و هر صبح ساعت ۵ بیدار میشم و دیگه نمیتونم بخوابم تا حدود ۱ ساعت تا ۲ ساعت که اغلب با عذاب بی‌خوابی همراهه.
    راستش اصلن دوست ندارم هم از بوپرنورفین استفاده کنم، چون دیگه میخوام تموم بشه و درگیر چیز دیگه‌ای نشم.
    بیخشید صحبتم طولانی شد، فقط خواستم موقعیتمو دقیق بدونید و راهنماییم کنید.
    لطفن اشتباهمو تو این فرآیند بفرمایید و راه جایگزین رو بفرمایید تا واسم دیر نشده.
    بی نهایت ممنون🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روند خوبی پیش گرفتید
      برای خواب سهی کنید از ملاتونین ۵ استفاده کنید

      1. اورمزد گفت:

        خیلی ممنون از راهنماییتون، دلگرم کننده بود و بهم امید بیشتری داد.
        فقط اینکه بابت تعریق شدید زیربغل نمیشه کاری کرد؟
        تا چه زمانی ادامه پیدا میکنه؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          خواهش میکنم
          بهتر است پزشک غدد با دقت بررسی کنند

    2. حسین میرانشاه قزوین گفت:

      سلام به شما هم وطن عزیز آفرین به همت شما توکل بخدا داشته باش واز او مدد بخواه من هم مثل شما هم دردم دوست هم دردم من روزی ۲۵ سی سی مصرف داشتم اکنون بعد از گذشت یکسال و نیم هنوز در خواب عذاب و در د خماری میکشم به هر هم بگویم باور نمی‌کند هم اکنون نوشته شما را خواندم امیدوارم همیشه به هوای نفس خودت غلبه کنید و تندرست باشید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از شما جناب میرانشاه عزیز
        تندرست باشید

  5. پتروس گفت:

    سلام من الان ۱۴ساله دارم شربت متادون مصرف میکنم و هرکاری کردم که ترکش کنم اما متاسفانه نشد
    ممنون میشم ازتون اگر راهنماییم کنید
    روزی ۶الی۸سی سی مصرف دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر هفته دوز دارو را نسبت به هفته قبل نصف کنید
      تا طی یک ماه ترک کنید

  6. حمیدرضا.کیانی.راد گفت:

    سلام.خسته.نباشید.من.روزی.یک.گرم.هروعین.ونیم.گرم.شیشه.مصرف.میکردم.با.قرص.متادون.با..روزی.دوعدد.۴۰شروع.کردم.کمکم.کم.کردم.الان.رسیدم.به.۵.میلی.کرم.میشه.اینو.یک.دفعه.قعط.کنم.ممنون.میشم.راه.نماییم.کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      همین ۵ را هم به تدریج‌کم کنید
      و بعد یک روز در میان
      و نهایتا کاملا قطع کنید

  7. ناشناس گفت:

    ممنونم از راهنمای شماه دوستان عزیز وگرامی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما
      تندرست باشید

  8. امین گفت:

    عالی ، تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه تان

  9. ناشناس گفت:

    ممنون از مقاله بسیار آموزنده شما،سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه تان دوست عزیزم

  10. بهرام گفت:

    ممنون.از‌زحمات‌شما.در‌صورت‌امکان‌.نتیجه‌تحقیقات.بروز‌وعلمی.در‌مورد.داروهاواثزات‌آنها‌در.بیماری‌مختلف‌را‌به‌اشتراک‌بگذارید…مثدانت‌علمی‌راجب‌مطالب‌بیان‌شده.شفاف‌و‌‌‍روشن.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان دوست گرامی مان