کبد چرب گرید ۱ (یک)، اولین مرحله از مرگ خاموش کبد چرب

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کبد چرب گرید 1 اولین مرحله از بیماری کبد چرب است که خوشبختانه بسیار قابل درمان است. این بیماری علائم خاصی ایجاد نمی‌کند و با روش‌های خانگی قابل درمان است. کاهش وزن، ورزش، مصرف کربوهیدرات کمتر و پروتئین و فیبر بیشتر و اجتناب از نوشیدن الکل بهترین راه درمان کبد چرب گرید 1 است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کبد چرب گرید ۱

وجود مقادیر کم چربی در کبد طبیعی است، اما اگر چربی به مقدار زیاد رسوب کند، می‌تواند یک مشکل جدی برای سلامتی ایجاد کند. کبد چرب گرید یک (grade 1) اولین مرحله بیماری کبد چرب غیرالکلی است که کمترین علائم و حداکثر امید به درمان را دارد. کبد چرب در این مرحله یا استئاتوز کبدی معمولا با روش‌های خانگی یا تغییر سبک زندگی درمان می‌شود. البته شما باید با یک دکتر گوارش و کبد ماهر مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم در مورد تغییرات لازم در شیوه زندگی و درمان‌های خانگی راهنمایی لازم را دریافت کنید.

اگر کبد چرب grade 1 مدیریت نشود، ممکن است وضعیت بدتر شود و به مراحل شدیدتری مانند سیروز کبدی منجر شود. در این صورت راهی جز درمان‌های تهاجمی نخواهید داشت. برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید کبد چرب ساده را مدیریت یا معکوس کنید؟ باید بدانید که کبد چرب گرید یک چیست؟ چه علائمی دارد و برای درمان ان باید چه کرد؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

چربی کبد یک قاتل خاموش است و قبل از اینکه خبردار شوید به سراغ شما خواهد آمد. انجام آزمایشات منظم و مراجعه به متخصص کبد یا دکتر داخلی برای تشخیص مشکلاتی کبدی، برای هر فردی الزامی است. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و فوق تخصص کبد به صورت تلفنی یا انلاین مشورت کنید یا برای ویزیت حضوری نوبت بگیرید.

کبد چرب چیست؟‌

کبد دومین اندام بزرگ بدن است. این عضو مهم به پردازش مواد مغذی دریافتی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرفی، کمک می‌کند و مواد مضر خون را فیلتر می‌کند. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری های کبد است که در مراحل پیشرفته می‌تواند عملکرد کبد را به کلی مختل کند. چربی اضافی در کبد می‌تواند منجر به التهاب کبد، آسیب رساندن به کبد و ایجاد اسکار شود. در موارد شدید، جای زخم منجر به نارسایی کبد می‌شود.

کبد چرب درجات مختلفی دارد. ‌کبد چرب می‌تواند الکلی (اگر فرد الکل زیادی مصرف کند) یا غیر الکلی باشد. ‌کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دارای ۴ مرحله پیشرونده است که عبارت‌اند از:

  • کبد چرب ساده (استئاتوز)
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)
  • فیبروز
  • سیروز. ‌

کبد چرب الکلی (AFLD) دارای ۳ سطح پیشرونده است که عبارتند از:

  • استئاتوز
  • استئاتوهپاتیت الکلی (ASH)
  • سیروز.
اینفوگرافی کبد چرب گرید ۱
کبد چرب گرید ۱ چیست؟

متن انگلیسی:
«grade 1 fatty liver, considered a mild condition or mild hepatic steatosis, can be cured if the patient consistently follows a proper hepatic steatosis diet and exercise regimen.»
ترجمه متن:
«کبد چرب گرید ۱ که مشکل کبدی خفیف است، در صورتیکه بیمار رژیم غذایی متناسب و ورزش انجام دهد، درمان می‌شود.»

pacehospital

کبد چرب گرید ۱ چیست؟

کبد چرب گرید یک به مرحله اول این بیماری اشاره دارد که به آن کبد چرب ساده یا استئاتوز کبدی می‌گویند. در این مرحله، چربی اضافی در سلول‌های کبد شما جمع می‌شود. با این حال، این مرحله معمولا بی ضرر در نظر گرفته می‌شود. در این بیماری شما معمولاً هیچ علامتی ندارید و ممکن است تا زمانی که با نتایج غیرطبیعی در آزمایش چکاپ برخورد نکنید، متوجه آن نشوید. از آنجایی که کبد چرب grade 1 حداقل علائم را دارد، بهترین امید به درمان هم متعلق به این مرحله از بیماری کبد چرب غیرالکلی است.

همانطور که کبد چرب به مراحل بعدی پیشرفت می‌کند، بسیار بحرانی می‌شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و درمان فوری دارد. با این حال، اگر اقدامات و مراقبت‌های لازم را در همان مرحله اول انجام دهید، ممکن است به مراحل شدید بعدی تبدیل نشود.

کبد چرب گرید ۱ چیست
کبد چرب گرید ۱ اولین و درمان پذیرترین مرحله از کبد چرب غیرالکلی است.

علائم کبد چرب گرید یک چیست؟

این بیماری تقریبا هیچ علامتی ندارد و کاملا خاموش است، اما با انجام آزمایش‌های عملکرد کبد، سی تی اسکن و سونوگرافی می‌توان از وجود این بیماری آگاه شد. به طور کلی علائم کبد چرب گرید ۱ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف
  • خستگی با فعالیت متوسط
  • احساس پری در معده
  • بی حالی.

مستعد کبد چرب هستی؟ علائم کبد چرب گرید ‍۱ رو داری؟

همین حالا با پزشک مشورت کن.

کبد چرب گرید یک چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان از تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش عملکرد کبد شما برای تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) از جمله کبد چرب گرید یک و استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید دو) استفاده می‌کنند. مهمترین این آزمایش‌ها، آزمایش عملکرد کبد در آزمایش خون است که می‌تواند به راحتی وجود کبد چرب grade 1 را تشخیص دهد.

آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب مرحله ۱

پزشک ممکن است از شما نمونه خون بگیرد و نمونه را به آزمایشگاه بفرستد. اگر آزمایش خون شما افزایش آنزیم های کبدی، یعنی افزایش در مقادیر آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را نشان دهد، ممکن است پزشک شما مشکوک به کبد چرب گرید یک شود.  

همچنین اگر متخصص کبد و گوارش به مراحل بالاتر کبد چرب غیرالکلی مشکوک باشد، ممکن است از آزمایش‌های FIB-4 یا APRI را تجویز کند. این تست‌ها می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا فیبروز پیشرفته کبد یا اسکار را تشخیص دهند یا رد کنند.

آزمایش خون تنها راه تشخیص کبد چرب ساده نیست. سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی و MRI، دیگر آزمایش‌های کبد چرب هستند که می‌توانند وجود کبد چرب گرید یک را تایید یا رد کنند.

تشخیص کبد چرب گرید ۱ چگونه است؟
اولین گام برای تشخیص کبد چرب مرحله ۱ انجام تست‌های عملکرد کبد است.

آیا کبد چرب گرید یک قابل درمان است؟

در حال حاضر، سازمان غذا و دارو هیچ دارویی را برای درمان کبد چرب گرید یک تایید نکرده است. با این حال، تحقیقات بیشتری در حال توسعه است و چند داروی آزمایشی با ویژگی‌های امیدوارکننده در حال مطالعه هستند.

با این حال، کبد چرب ساده قابل درمان است، زیرا تنها مرحله اولیه بیماری با کمترین علائم است. خط اول درمان معمولاً شامل کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی سالم است. برای درمان، کاهش ایده آل ۱۰٪ از وزن شما مورد نیاز است، اما اگر شما حتی ۳-۵٪ از وزن اولیه خود را از دست بدهید، عوامل خطر ممکن است از بین بروند.

از این رو، جراحی کاهش وزن ممکن است یک گزینه درمانی برای کاهش وزن زیاد باشد. در صورت ابتلا به درجات بالاتر کبد چرب غیرالکلی مانند سیروز کبدی، ممکن است به پیوند کبد به عنوان یک گزینه درمانی نیاز داشته باشید.

درمان های خانگی کبد چرب مرحله اول

بیشتر روش‌های درمان خانگی کبد چرب بر تغییر شیوه زندگی مبتنی هستند. در ادامه تغییراتی که باید در زندگی‌تان ایجاد کنید را بررسی خواهیم کرد.

۱. کاهش وزن

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، باید سعی کنید میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی بیشتری برای کاهش وزن داشته باشید. کاهش کالری حیاتی‌ترین عامل برای کاهش وزن و مدیریت کبد چرب Grade 1 است. اگر در گذشته برای کاهش وزن تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید، از پزشک تغذیه و مربی باشگاه کمک بگیرید.

۲. ورزش و تحرک بیشتری داشته باشید.

در بیشتر روزهای هفته سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است ورزش کردن برایتان مفیدتر باشد. اما اگر در حال حاضر روزانه ورزش نمی‌کنید، توصیه‌های پزشک خود را دریافت کرده و به آرامی شروع کنید.

درمان کبد چرب گرید 1 با ورزش
ورزش و کاهش وزن باید اولین اقدام شما برای درمان کبد چرب گرید ۱ باشد.

۳. دیابت خود را کنترل کنید.

کالری و قند دریافتی در افراد دیابتی راحت‌تر به چربی تبدیل می‌شوند. از این رو افراد دیابتی برای پیشگیری ابتلا به کبد چرب گرید یک باید به صورت مداوم قند خون خود را چک کنند و یک رژیم غذایی خوب برای خود داشته باشند. همچنین ترک سیگار و از بین بردن استرس نیز در مدیریت دیابت به شما کمک خواهد کرد.

۴. کلسترول دریافتی خود را کاهش دهید.

یک رژیم غذایی گیاهی سالم، داروها و ورزش می‌تواند به حفظ تری گلیسیرید و کلسترول شما در سطوح سالم کمک کند. با کاهش کلسترول، چربی کمتری در رگ‌ها و کبد شما انباشته خواهد شد.

۵. برای مبتلا نشدن به کبد چرب گرید یک، از کبد خود محافظت کنید.

از هر چیزی که می‌تواند فشار اضافی را به کبد شما تحمیل کند اجتناب کنید. مثلا الکل ننوشید. دستورالعمل‌های موجود در تمام داروهای بدون نسخه و همچنین داروهای تجویز‌شده را دنبال کنید. قبل از استفاده از هر گونه داروهای گیاهی با پزشک مشورت کنید زیرا همه محصولات گیاهی بی‌خطر نیستند.

دنبال بهترین درمان برای کبد چرب گرید ۱ هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر!

رژیم غذایی مناسب کبد چرب گرید ۱

برای پیشگیری از کبد چرب گرید ۱ یا درمان آن باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید که سرشار از غلات کامل، سبزیجات و میوه است. همچنین سعی کنید تمام کالری‌هایی که مصرف می‌کنید را ثبت کنید.

اگر از استئاتوز کبدی رنج می‌برید، پزشک ممکن است شما را تشویق کند که تغییراتی را در رژیم غذایی برای کمک به درمان مشکل و کاهش خطر عوارض ایجاد کنید. می‌توانید تغییرات زیر را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید:

  • رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی مانند غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید.
  • مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شیرینی‌ها، نان سفید، برنج سفید و سایر محصولات غلات تصفیه شده را محدود کنید.
  • مصرف چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز و چندین فرآورده حیوانی دیگر را محدود کنید.
  • سعی کنید از چربی‌های ترانس موجود در مواد غذایی میان وعده های فرآوری شده پرهیز کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان از نوشیدن الکل خودداری کنید.

دیگر توصیه‌های دکترتو به شما برای درمان کبد چرب گرید ۱ عبارتند از:

۱. استفاده از ویتامین E

ویتامین E و سایر ویتامین‌ها که آنتی‌اکسیدان هستند، می‌توانند به محافظت از کبد شما کمک کنند. آنتی اکسیدان‌ها آسیب ناشی از التهاب کبد را کاهش یا خنثی می‌کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. شواهد نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند برای افرادی که از آسیب کبدی ناشی از اختلال کبد چرب غیر الکلی رنج می‌برند، مفید باشد. مصرف زیاد ویتامین E با افزایش خطر مرگ و خطر بیشتر سرطان پروستات در مردان مرتبط است. بنابراین برای مصرف ویتامین E، با متخصص داخلی یا دکتر گوارش و کبد و متخصص تغذیه مشاوره نمایید.

۲. از مصرف الکل خودداری کنید.

اگر به اختلال استئاتوز کبدی مبتلا هستید، باید کاملا از نوشیدن الکل اجتناب کنید، زیرا می‌تواند به کبد شما آسیب بیشتری وارد کند و روند بهبودی توسط داروها را کُند کند.

برای درمان کبد چرب گرید 1 الکل ننوشید
الکل آسیب زیادی به کبد می‌زند پس برای درمان کبد چرب گرید ۱ باید الکل را بسیار محدود کنید.

۳. برای مدیریت کبد چرب گرید یک، کربوهیدرات کمتری مصرف کنید.

کربوهیدرات‌ها پس از جذب توسط بدن، برای تولید انرژی بدن استفاده می‌شوند. کربوهیدرات اضافی مصرف‌شده توسط کبد به چربی تبدیل و ذخیره می‌شود. در افرادی که از کبد چرب grade 1 رنج می‌برند، مصرف کربوهیدرات‌ها باید به حداقل برسند. آنها می‌توانند مانع بزرگی برای خلاصی کبد از رسوب چربی باشند. برای معکوس کردن کبد چرب، به غذاهایی که منابع کربوهیدرات بالایی دارند مانند پاستا، نان و برنج، نه بگویید.

۴. پروتئین و سبزیجات سبز بیشتری مصرف کنید.

برای معکوس کردن کبد چرب گرید یک، بدن شما به مقدار بیشتری چربی و پروتئین خوب نیاز دارد. فیبر به شما کمک می‌کند گرسنگی خود را کنترل کنید. پروتئین عضله می‌سازد و به کاهش وزن کمک می‌کند، همچنین قند خون شما را ثابت نگه می‌دارد. شما می‌توانید تخم مرغ، گوشت، حبوبات، آجیل و پنیر را برای تامین پروتئین روزانه خود مصرف کنید. چربی‌های خوب مانند آووکادو، آجیل، روغن زیتون و شکلات تلخ هم برای شما مناسب هستند.

کبد چرب گرید ۱ را به خوبی بشناسید.

۵. مصرف مقوی کبد (تونیک کبد)

شما می‌توانید با مصرف یک مقوی کبد خوب، روند بهبودی خود را تکمیل کنید. مقوی کبد به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کبد و افزایش توانایی‌های چربی‌سوزی و سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. همچنین اگر دوست ندارید تونیک مصرف کنید، می‌توانید برای کبد خود کپسول تهیه کنید. قبل از شروع مصرف داروهای تقویت‌کننده کبد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از ایجاد واکنش‌های ناخواسته، بهتر است به پزشک خود اجازه دهید تصمیم بگیرد که کدام تونیک کبد برای شما بهترین است.

کبد چرب گرید یک می‌تواند فقط شروع یک کبد ناسالم باشد. اگر این وضعیت درمان نشود، می‌تواند بدتر شود و باعث ایجاد مشکلات بیشتری شود. تغییرات ساده در سبک زندگی و عادت غذایی می‌تواند کمک زیادی به درمان کبد چرب شما کند. قبل از شروع هر نوع دارویی با متخصص کبد خود مشورت کنید و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید.

رژیم غذایی برای کبد چرب مرحله 1
برای درمان کبد چرب با رژیم غذایی باید مصرف کربوهیدرات را محدود کنید و پروتئین و فیبر بیشتری مصرف کنید.

کبد چرب گرید یک در بارداری

چرب شدن کبد بر اثر بارداری بسیار نادر است، اما غیرممکن نیست. این عارضه برخی اوقات فقط تا حد کبد چرب گرید یک پیش می‌رود و خطرات سلامتی ندارد. اما در برخی مواقع ممکن است باعث مرگ مادر شود.

علت اصلی این اختلال ناشناخته است اما محققان معتقدند که این عارضه ممکن است به دلیل ژنتیک و سابقه خانوادگی ایجاد شده باشد. برخی از علائم کبد چرب بارداری عبارتند از:

  • درد در ناحیه شکم و بالای شکم
  • سردرد
  • خستگی شدید و بی حالی
  • گیجی
  • کاهش اشتها
  • زردی.

کبد چرب گرید یک معمولا در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می‌شود. مادرانی که در زمان بارداری علائم بالا را دارند، باید به یک متخصص زنان یا دکتر گوارش مراجعه نمایند.

علائم کبد چرب گرید ۱درمان کبد چرب گرید ۱
ضعفاستفاده از ویتامین E
خستگی با فعالیت متوسطرژیم غذایی سالم
احساس پری در معدهورزش
بی حالیکاهش وزن
علائم و درمان کبد چرب گرید ۱

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کبد چرب گرید ۱ اولین مرحله از بیماری کبد چرب غیر الکلی است که عموما در اثر سبک زندگی نادرست، تغذیه ناسالم و اضافه وزن ایجاد می‌شود. این بیماری علائم خاصی ندارد و معمولا در نتایج غیرطبیعی آزمایش چکاپ مشخص می‌شود. خوشبخانه در اکثر موارد می‌توان کبد چرب گرید ۱ را با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی و ورزش درمان کرد و جلوی پیشرفت آن را گرفت.

برای درمان این بیماری باید وزن کم کنید، ورزش را در روتین زندگی خود قرار دهنید، مصرف کربوهیدرات را کمتر و مصرف پروتئین و فیبر را بیشتر کنید. همچنین اگر از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید، وقت آن است که آن را به کلی کنار بگذارید.

شما می‌توانید از طریق دکترتو، با بهترین متخصص داخلی و دکتر متخصص گوارش و کبد در سراسر کشور ارتباط تلفنی برقرار کنید و در زمینه کبد چرب گرید یک راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. همچنین می‌توانید از دکتر داخلی آنلاین و دکتر گوارش آنلاین مشاوره دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

‌کبد چرب دارای چهار گرید و درجه است:

۱کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب grade 1 هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.
۲استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید دو): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.
۳فیبروز (کبد چرب گرید سه): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار، در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد هنوز می‌تواند کاملا خوب عمل کند.
۴سیروز کبدی (کبد چرب گرید چهار): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علائمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

گرید چربی کبد با توجه به مقدار آنزیم‌های کبدی و مقدار چربی انباشه‌شده در کبد تعیین می‌شود. هر چه مقدار چربی کبد بیشتر باشد، کارایی آن پایین‌تر خواهد بود و عوارض بیشتری در انتظار فرد است. در مرحله آخر چربی کبد، کبد به طور کامل از کار می‌افتد و فرد نیاز به پیوند عضو خواهد داشت.

گرید یک به عنوان نوع بی‌خطر کبد چرب شناخته می‌شود و بیشتر افراد برای مدیریت آن نیاز به تغییر سبک زندگی دارند. اما گرید‌های بالاتر به معنای خطرات جدی کبد هستند و باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرند.

زمانی که چربی بدن حدود ۵ درصد از وزن کبد شما را تشکیل می‌دهد، کبد چرب گرید یک در نظر گرفته می‌شود. این مشکل تا زمانی بی‌خطر است که مقدار چربی شما ثابت بماند یا اینکه کاهش پیدا کند. زمانی که مقدار چربی، ده درصد از وزن کبد را تشکیل می‌دهد، کبد چرب گرید دو در نظر گرفته می‌شود. اگر انباشت چربی شما در حال افزایش باشد، به این معنی است که شما در حال سپری کردن کبد چرب گرید ۱ به ۲ هستید.

از آزمایشات مختلفی برای تشخیص کبد چرب گرید یک استفاد می‌شود. این آزمایشات عبارت‌اند از:
۱. آزمایش خون
۲. آزمایش عملکرد کبد
۳. عکسبرداری اشعه ایکس
۴. سی تی اسکن
۵. MRI.

AST و ALT دو آنزیم کبدی هستند که افزایش مقدار آنها نشان‌دهنده وجود یک بیماری است. میزان نرمال هر یک از این آنزیم‌ها در خون به شرح زیر است:

میزان ALT در آزمایش خون: نتیجه نرمال آزمایش ALT از ۷ تا ۵۵ واحد در لیتر (U / L) است. سطح آن در مردان به طور معمول بالاتر است.
میزان AST: میزان نرمال آزمایش AST در مردان ۱۰ تا ۴۰ واحد در هر لیتر (U / L) و در زنان ۹ تا ۳۲ U / L است.

کبد چرب گرید ۱ به راحتی قابل برگشت است. بسیاری از مبتلایان با رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن توانسته‌اند این اختلال را در کمتر از ۲ ماه درمان کرد.

شما باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله آنهایی که حاوی قند افزوده، نمک، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع خودداری کنید. همچنین نباید الکل مصرف کنید. کبد توانایی شگفت‌انگیزی برای ترمیم خود دارد. اگر از الکل اجتناب کنید یا وزن کم کنید، می‌توانید چربی و التهاب کبد را کاهش دهید و آسیب اولیه کبد را معکوس کنید.

به طور کلی بهترین سبک درمان کبد چرب، شیوه‌های سنتی و طبیعی است. مصرف آنتی اکسیدان‌ها و غذاهای سالم که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند، اولین خط درمان کبد چرب Grade 1 است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کبد چرب گرید 1

  1. fatemehmirzaei گفت:

    سلام مادر من سونو داده کبدچرب گرید ۳ داره و اکوژنیسیته پارانشیم کبد به صورت منتشر افزایش یافته یعنی چی ؟آزمایشم داده فعلا جوابش نیومده خیلی نگرانشم و استرس دارم میشه بگید مشکلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال نارسایی کبد و مشکلات جدی تر وجود دارد
      باید منتظر سایر ازمایش ها بخصوص بایوپسی کبد بود

  2. ناشناس گفت:

    کبدچرب گرید۱دارم
    داروهائی استفاده کنم
    مخصوصا اگه گیاع درمانی بشه که داروگیاهی استفاده کنم خیلی خوبه؟کسی میدونه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین درمان تغییر سبک زندگی اعم از رژیم و افزایش تحرک بدنی است
      از داروهایی مثل لیورگل هم می توانید استفاده کنید

  3. سیما ازمازندران گفت:

    امروز سونو رفتم بدون علائم برای چگاب
    بعداز سونو دکتر گفت کبد گرید یک داری.درمرحله اولیه هستی.
    اما چون من شیرینی وشکلات درهفته یک بار میخورم .اکثرا غذاهایی پختی وکمی با روغن اصل کنجد استفاده میکنم کمی برایم نگران کننده شد ورزش هم میکنم ۴۰ دقیق صبح ونیم ساعت قبل خواب .من چگار کنم که خوب شم.درضمن جدیدا دفع مزاج هم کمی سخت دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین راه درمان تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی است
      از دارو های مکمل مثل لیورگل هم می توانید با نظارت پزشک استفاده کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام کبدم گرید یک و آنزیم کبد بالاست باید چکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا باید رژیم غذایی و سبک زندگی تان را تغییر دهید
      و سپس تحت نظارت پزشک از داروهای تقویت کبد استفاده کنید

  5. بهناز گفت:

    آیا برای گرید ۱ کبد چرب قرص لازم است البته قبلا گرید ۲ بوده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهناز عزیز
      کبد چرب گرید ۱ اولین مرحله از بیماری کبد چرب است. این مرحله از بیماری زنگ خطری برای جدی شدن بیماری شناخته می‌شود
      حتمن تحت نظارت پزشک دارو مصرف کنید

  6. مهدی 14 گفت:

    خیلی متشکر از تحقیقات مطالعات و مطالب ارزنده شما در مورد کبد چرب پاینده باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهدی عزیز
      تندرست باشید

  7. هاجر گفت:

    سلام خسته نباشین ببخشیدمن کبدچرب گریت ۱دارم صورتم حساسیت زده رفتم دکتردارواستفاده کردم بازم خوب نشدم ممکنه ازکبدچرب باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      تری‌گلیسرید و کلسترول، دو نوع چربی خون هستند که افزایش آن‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود. افزایش این دو عامل، باعث تولید مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود. در نتیجه، کبد چرب شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

  8. هاجر گفت:

    سلام خسته نباشین من کبدچرب دارم گریت ۱ولی صورتم حساسیت زده رفتم دکتردارواستفاده کردم دوباره برگشت ممکنه ازکبدچرب باشه که نتیجه نمیگیرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      تری‌گلیسرید و کلسترول، دو نوع چربی خون هستند که افزایش آن‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود. افزایش این دو عامل، باعث تولید مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود. در نتیجه، کبد چرب شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

  9. بهمن شفیع گفت:

    چگونه میتوان چربی کبد رادرمان کرد؟
    یاازافزایش گرید آن جلوگیری کرد؟

    باتشکر

  10. حمید چاوشی گفت:

    سلام سال نوع شما مبارک چند روزی است که قسمتی از موهایی سرم به شبیه سکه می یزدو خارش هم دارد آیا این بیماری از کبد چرب است یانه. من چربی گرید یک دارم

    باتشکر از شما حمید چاوشی
    بی زحمت من را راهنمایی کنید

    1. ناشناس گفت:

      سلام نه به کبد ربطی نداره