دلایل ایجاد کک و مک چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کک و مک یکی از مشکلات پوستی است که هیچ خطری برای بدن ندارد و می‌تواند در بسیاری از افراد دیده‌شود. اصلی‌ترین علت ایجاد کک و مک نور خورشید است. روش‌های زیادی برای از بین بردن کک و مک وجود دارد، مانند کرم‌های پوستی، لیزر، مزوتراپی و ماسک‌های خانگی.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
کک و مک چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

کک و مک لکه‌های کوچک و متعدد روی پوست است که برای برخی افراد خوشایند نبوده و به دنبال رفع آنها هستند. اگر شما هم روی پوست خود کک و مک دارید و می‌خواهید آن را درمان کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علل ایجاد کک و مک چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا روش درمان با لیزر موثر است؟ آیا درمان‌های خانگی می‌توانند آن را برطرف کنند؟

اگر پوست شما کک و مک زیادی دارد و می‌خواهید آنها را درمان کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با دکتر پوست و مو وجود دارد.

کک و مک چیست؟

لکه‌های کک و مک نقاط قهوه‌ای تیره یا روشن روی پوست هستند. از دسته سلول‌های پوستی که حاوی رنگدانه ملانین هستند، تشکیل شده‌است. معمولا کک و مک مسطح است و درد ندارد. هرچند کک‌و‌مک می‌تواند ژنتیکی باشد، اما هیچ فردی با کک و مک به دنیا نمی‌آید. این نوع از مشکلات پوستی غالبا در مواجهه با نور خورشید ایجاد می‌شود. به نقل از my.clevelandclinic:

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

کک و مک دانه‌های رنگی روی پوست صورت یا بدن است که رنگ آن از قرمز تا قهوه‌ای می‌تواند متفاوت باشد.

کک و مک به انگلیسی چیست؟

در زبان انگلیسی به کک و مک Freckles (Ephelides and Solar Lentigines) گفته می‌شود.

علائم همراه با کک و مک کدامند؟

  • ویژگی اصلی اختصاصی کک و مک این است که هنگام مواجهه با اشعه ماوراءبنفش خورشید پررنگ‌تر می‌شود. به همین دلیل در تابستان بیشتر دیده می‌شوند و در زمستان تا حدودی محو می‌شوند.
  • گاهی ممکن است کک‌و‌مک با لکه پوستی دیگری لکه‌های خورشیدی (لنتیگو) یا لکه‌های سنی نامیده می‌شوند، اشتباه گرفته‌شود.
  • لنتیگوها در اثر تماس مستمر با خورشید برای مدت طولانی ایجاد می‌شوند. اما کک و مک‌ها به علت استعداد ژنتیکی در مدت کوتاهی به وجود می‌آیند.
  • همچنین کک و مک‌ها با افزایش سن اغلب کمرنگ شده یا ناپدید می‌شوند. در حالی‌که لنتیگو با افزایش سن به وجود می‌آید.

با دیدن کک و مک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه با کک و مک و یا هر علامت پوستی دیگری در پوست خود مواجه شدید، برای تشخیص علت ایجاد، جلوگیری از بدتر شدن آن و درمان این علامت‌های پوستی می‌توانید به دکتر پوست مراجعه کنید. دکتر زیبایی پوست با روش‌های درمانی تجویزی و یا توصیه‌های درمانی به بهبود این علامت در شما کمک می‌کند. برای دریافت نوبت حضوری دکتر پوست می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین پوست، سوالات خود را بپرسید. برای دریافت مشاوره آنلاین پوست هم می‌توانید از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

علت کک و مک روی دست چیست؟
علت ایجاد کک و مک روی دست نور خورشید است که باعث ایجاد ملانین بر روی پوست می‌شود.

علت کک و مک صورت و علت کک و مک روی دست چیست؟

پوست از سلول‌هایی ساخته شده‌است که ملانوسیت نامیده می‌شوند و رنگدانه ملانین را می‌سازند. ملانین به حفاظت پوست در برابر اشعه‌های ماوراء‌بنفش خورشید کمک می‌کند. دلیل کک و مک صورت و دست، مواجهه با نور خورشید است که باعث تقویت ملانوسیت‌ها برای تولید ملانین بیشتر می‌شود. کک و مک‌ها تجمعات ملانینی روی لایه خارجی پوست هستند. اغلب افرادی که تعداد زیادی کک‌و‌مک دارند پوستشان بور است. البته هر کسی ممکن است به کک‌و‌مک دچار شود. اما ملانوسیت‌های پوست افرادی که بور هستند در مواجهه با نور خورشید ملانین بیشتری می‌سازند.

علت کک و مک روی دست و کک و مک صورت چیست؟

همانطور که گفته‌شد، پوست دست و صورت در معرض نور خورشید بیشتری قرار دارد. بنابراین اگر در این نواحی کک و مک داشته‌باشید، احتمال اینکه این دانه‌های رنگی پوستی در اثر نور خورشید در بدن شما ایجاد شده باشند، وجود دارد.

دنبال متخصص برای درمان کک و مک می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

چه غذاهایی باعث کک و مک میشود؟

نمی‌توان گفت که چه غذایی باعث ایجاد کک و مک و لکه‌های پوستی می‌شود. اما می‌توان گفت که در اثر نخوردن بعضی مواد غذایی و رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، ممکن است که به این مشکل دچار شوید. مثلا ممکن است که در اثر خوردن فست فود‌ها و نخوردن مواد غذایی مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما کم شود. این مسئله می‌تواند به ایجاد کک و مک کمک کند. هرچند مطالعات ارتباط مستقیمی بین کک و مک و تغذیه نشان نمی‌دهند.

کمبود کدام ویتامین باعث کک و مک میشود؟

احتمالا این نکته را می‌دانید که خوردن ویتامین‌ها در سلامت پوست شما موثر است. اما آیا این را می‌دانید که کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند باعث ایجاد کک و مک در روی پوست شما شود؟ آیا می‌دانید که اگر ویتامین بدن شما کاهش پیدا کند ممکن است که دانه‌های پوستی روی پوست شما ظاهر شوند؟ به نقل thefourfountainsspa، کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین ب ۹ یا همان فولیک اسید و ب ۱۲ (B12) می‌تواند باعث رنگدانه‌ای شدن پوست شود. همچنین ممکن است که کمبود این ویتامین‌ها پوست شما را دچار لکه‌ها و تکه‌های پوستی بکند. پس مصرف ویتامین‌های مورد نیاز بدن را فراموش نکنید.

کک و مک چیست؟
این نوع لکه‌های پوستی به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب و اشعه مضر آن ایجاد می‌شوند.

تمایز و تشخیص کک و مک چگونه انجام می شود؟

شاید این سوال شما را گیج کند که کک و مک که دیگر تشخیص دادن ندارد! اما در واقع تشخیص کک و مک از لکه‌های پوستی نیازمند چند نکته است. ممکن است که کک و مک با برخی از لکه‌های پوستی دیگر اشتباه گرفته شود. برای تشخیص کک و مک بهتر است که این نکته‌ها را در نظر داشته‌باشید.

کک و مک‌ها تیره هستند، اما کاملا صاف هستند و معمولا کنار هم دیگر پیدا می‌شوند. کک و مک‌ها گروهی دیده‌می‌شوند. کک و مک‌ها در سنین پایین دیده‌می‌شوند. لکه‌های آفتاب دیگر لکه‌هایی هستند که ممکن است با کک و مک اشتباه گرفته‌شوند. این لکه‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما ملانین زیادی بسازد. این دانه‌ها یا خال‌های پوستی معمولا به تنهایی دیده‌می‌شوند و کمی تیره‌تر هستند.

درمان کک و مک چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که کک و مک چگونه درمان میشود! روش‌های مختلفی برای درمان کک و مک و یا کمرنگ‌کردن آن وجود دارد که در ادامه آنها زا تک تک بررسی می‌کنیم.

۱. استفاده از کرم ها و محصولات پوستی

شما می‌توانید از محلول‌ها، سرم‌ها و کرم‌های مختلفی برای از‌بین‌بردن کک و مک استفاده کنید. این محصولات عبارت‌اند از:

  • ضدآفتاب: باعث از‌بین‌رفتن کک و مک‌های موجود نمی‌شوند. اما برای جلوگیری از ایجاد کک‌ومک جدید مفیدند. ضدآفتاب بهتر است SPF 30 یا بالاتر داشته‌باشد. ضدآفتاب را حداقل ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل به پوست تمیز بزنید. هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید و بلافاصله بعد از شنا یا تعریق زیاد از آن استفاده کنید.
  • کرم‌های محو‌کننده موضعی: این کرم‌ها حاوی هیدروکینون هستند که به نظر می‌رسد از تولید ملانین توسط سلول‌های ملانین‌ساز جلوگیری می‌کنند. این نوع کرم می‌تواند باعث التهاب، خشکی، سوزش، تاول یا تغییر رنگ پوست شود. اثر مفید هیدروکینون در کاهش لکه‌های پوستی و بی‌خطر بودن آن برای پوست هنوز به طور قطعی تایید نشده‌است.
  • کرم موضعی رتینوئید: این کرم یکی از محصولات ویتامین A است و برای بهبود پوست تخریب شده با خورشید و کم‌رنگ شدن کک و مک‌ها کاربرد دارد. قرمزی، خشکی، پوسته‌ریزی، حساسیت و تحریک‌پذیری پوست می‌تواند از اثرات منفی آن باشد.

کرم‌های ضدآفتاب، کرم‌های دارای هیدروکینون و رتینوئید می‌توانند به کاهش کک و مک کمک کنند.

۲. صابون ضد کک و مک و بهترین کرم برای رفع کک و مک

کرم‌ها و صابون‌های مختلفی برای رفع کک و مک در بازار موجود است. شما باید باتوجه‌به نوع پوست خود از این محصولات استفاده کنید. ممکن است یک کرم برای پوست شما مناسب باشد و روی پوست شخص دیگری تاثیر ایجاد نکند. برخی از کرم‌هایی که می‌توانند به رفع کک‌ومک کمک کنند، عبارتند از:

  • کرم Paula’s Choice
  • کرم Murad
  • محصول Porcelain Skin Whitening Serum.

کرم‌هایی که حاوی هیدرو کینون و کوجیک اسید هستند، می‌توانند در محو کردن این مشکل پوستی کمک‌کننده باشند. شما می‌توانید کرم‌هایی که غلظت این دو ماده کم است، بدون نسخه خریداری کنید. اما کرم‌هایی که هیدروکینون آنها بیش از ۲% است، نیاز به نسخه دارند.

کرم برای رفع کک و مک کاربرد دارد؟
یکی از روش‌هایی که برای برطرف کردن کک و مک می‌توان مورد استفاده قرار داد، استفاده از کرم است.

زینک اکسید یا اکسید دوزنگ برای کک و مک

پماد اکسید دوزنگ همان زینک اکساید است. این ماده از پوست شما در برابر آفتاب و اشعه‌ی ماورا بنفش پیشگیری می‌کند. شاید یکی از کارهایی که ضدآفتاب انجام می‌دهد را به عهده بگیرد و از فشار وارد کردن بر پوست شما توسط این اشعه‌ی مضر جلوگیری کند. هنگامی که نور خورشید آسیب چندانی به پوست شما نرساند، احتمال ساخته‌شدن کک و مک هم کاهش پیدا می‌کند.

کرم لاکچری کوین برای کک و مک

کرم لاکچری کوین یکی از کرم‌هایی است که خاصیت روشن‌کنندگی، جوانسازی و رفع لک پوست را دارد. شاید استفاده از این کرم در پیشگیری از ایجاد کک و مک موثر باشد.

۳. برداشتن کک و مک با تیغ

از تیغ و جراخی بیشتر برای برداشتن لکه‌های برجسته‌ی پوستی استفاده می‌شود. در این صورت آسیب چندانی به پوست نمی‌رسد و تنها لک از روی پوست برداشته‌می‌شود. اما اگر بخواهید که این کک و مک را با تیغ بردارید، ممکن است که به پوست شما آسیب برسد. برداشتن کک و مک روش‌های بهتری هم در دسترس دارد. البته که دکتر پوست این مورد را تشخیص می‌دهد و بهترین روش را برای رفع کک و مک صورت شما مورد استفاده قرار می‌دهد.

۴. لایه برداری شیمیایی و اسکراب برای کک و مک

مواد شیمیایی حاوی گلیکولیک اسید یا تری کلرواستیک اسید به لایه میانی پوست نفوذ کرده و با لایه برداری پوست باعث از‌بین‌رفتن پوست آسیب دیده می‌شوند، پس از آن پوست جدید ساخته می‌شود. عوارض آن شامل سوزش، پوسته‌ریزی، قرمزی، تشکیل قسمت‌های خشک و سفت و تورم می‌شود. در لایه‌برداری متوسط تا دو هفته برای بهبود پوست زمان لازم است. لازم است هر روز پوست را در آب غوطه‌ور کرده و از پمادهای موضعی استفاده کنید. همچنین باید نسخه‌ای برای داروهای ضدویروسی برای دو هفته داشته‌باشید و تا بهبود کامل پوست از خورشید اجتناب کنید.

درمان کک و مک با لیزر ممکن است.
یکی از درمان‌هایی که برای رفع کک و مک مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیزر درمانی است.

۵. درمان کک و مک با لیزر

در درمان با لیزر روش‌های مختلفی وجود دارد که باعث روشن‌شدن این لکه‌ها شده و به طور ایمن و موثر آنها را کاهش می‌دهند.

برای انجام لیزردرمانی ابتدا روی پوست مواد بی‌حسی قرار می‌گیرد. پس از حدود نیم‌ساعت که پوست بی‌حس شد، می‌توان کار را شروع کرد. یکی از دستگاه‌هایی که برای درمان کک و مک استفاده می‌شود، دستگاه Alma Harmony Pro XL است.

اثرات سوء لیزردرمانی می‌تواند شامل خارش، سوزش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی، عفونت و تغییر رنگ پوست باشد. شاید فیلم لیزر کک و مک صورت برای رفع کک و مک صورت بتواند شما را با روند درمان بیشتر آشنا کند.

مراقبت های بعد از لیزر کک و مک به چه صورت است؟

قبل از انجام لیزر از شما خواسته می‌شود به مدت ۲ هفته از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و تا جای ممکن از فعالیت در فضای باز خودداری کنید. پس از انجام لیزر نیز از شما خواسته می‌شود، کیسه یخی را روی پوست قرار دهید. پزشک پمادی به نام پماد موپیروسین تجویز می‌کند که روزی دو بار روی ناحیه تحت درمان بمالید. این پماد باعث می‌شود، پوسته‌ها از بین بروند. باید تا یک هفته از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

قیمت لیزر کک و مک صورت چقدر است؟

لیزردرمانی روش‌های مختلفی دارد که قیمت هرکدام متفاوت است. از طرفی تعداد جلسات موردنیاز باتوجه‌به ابعاد ناحیه تحت درمان و شدت کک‌ومک تعیین می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان قیمت کلی برای آن در نظر گرفت و باید با کلینیک موردنظر خود تماس بگیرید تا از قیمت دقیق لیزر کک‌و‌مک مطلع شوید. در برآورد قیمت باید هزینه داروهایی که بعد از لیزر تجویز می‌شود، در نظر داشته‌باشید.

همین حالا برای درمان حساسیت پوستی اقدام کن!

۵. کرایوسرجری برای کک و مک: سوزاندن کک و مک با یخ

یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان با لیزر، روش کرایوسرجری است. این روش ساده و ایمن بوده و درصد موفقیت آن بالا است. این درمان از سرمای بیش از اندازه برای فریز کردن و از‌بین‌بردن سلول‌های غیرطبیعی پوست استفاده می‌کند. عوارض آن می‌تواند شامل کاهش رنگ، خونریزی و تاول باشد.

۵. میکرونیدلینگ کک و مک

در روش میکرونیدلینگ از تعداد زیادی سوزن ریز استفاده می‌شود. این سوزن‌ها وارد لایه عمیق پوست شده و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنند. در‌نتیجه پوست در نواحی آسیب‌دیده تحریک شده و شروع به ترمیم می‌کند. میکرونیدلینگ عوارض خاصی نداشته و فقط تا چند ساعت صورت کمی قرمز می‌شود.

۶. مزوتراپی کک و مک

در روش مزوتراپی مواد مغذی مانند هیالورونیک‌اسید، ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق سوزن‌ریزی وارد پوست می‌شوند. این مواد مغذی مستقیم وارد پوست شده و به ترمیم آن و رفع مشکلاتی مانند کک‌و‌مک کمک می‌کند. در روش مزوتراپی نمی‌توان با یک جلسه به نتیجه رسید. پزشک باتوجه‌به نوع پوست و شدت کک و مک تعداد جلسات موردنیاز را تنظیم می‌کند.

شما می‌توانید از محصولات بهداشتی، لیزردرمانی، کرایوتراپی، لایه‌برداری، مزوتراپی و میکرونیدلینگ و همچنین ماسک‌های خانگی برای درمان کک‌و‌مک استفاده کنید.

روش‌های از بین بردن کک و مک در صورتعلائم همراه با کک و مک کدامند؟
مزوتراپی همچنین کک و مک‌ها با افزایش سن اغلب کمرنگ شده یا ناپدید می‌شوند. در حالی‌که لنتیگو با افزایش سن به وجود می‌آید.
میکرونیدلینگ کک و مکگاهی ممکن است کک‌و‌مک با لکه پوستی دیگری لکه‌های خورشیدی (لنتیگو) یا لکه‌های سنی نامیده می‌شوند، اشتباه گرفته‌شود.
کرایوسرجریویژگی اصلی اختصاصی کک و مک این است که هنگام مواجهه با اشعه ماوراءبنفش خورشید پررنگ‌تر می‌شود. به همین دلیل در تابستان بیشتر دیده می‌شوند و در زمستان تا حدودی محو می‌شوند.
استفاده از کرم ها و محصولات پوستیلنتیگوها در اثر تماس مستمر با خورشید برای مدت طولانی ایجاد می‌شوند. اما کک و مک‌ها به علت استعداد ژنتیکی در مدت کوتاهی به وجود می‌آیند.
صابون ضد کک و مک
برداشتن کک و مک با تیغ
لایه برداری شیمیایی و اسکراب
درمان کک و مک با لیزر
علائم همراه با کک و مک و روش‌های درمان آن

تیم درمان کک و مک متشکل از چه دکترهایی است؟

درمان کک و مک توسط دکتر پوست و مو انجام می‌شود. البته که در مواردی ممکن است که شما در ابتدا به دکتر عمومی مراجعه کنید و سپس دکتر عمومی در صورت لزوم شما را به دکتر پوست ارجاع دهد. در غیر این صورت دکتر پوست می‌تواند لکه‌های پوستی و کک و مک‌ها را برای شما درمان کند.

درمان خانگی کک و مک صورت چیست؟

اگر بخواهیم صادقانه با شما صحبت کنیم، هیچ روش خانگی وجود ندارد که کک‌و‌مک را از بین ببرد. شاید برخی از مواد غذایی، ماسک‌ها یا صابون‌های طبیعی برای حل این مشکل پیشنهاد شوند، اما هیچ‌کدام نمی‌توانند تاثیر زیادی روی کک و مک‌ها داشته‌باشند. اگر به دنبال درمان این مشکل با موفقیت بالا هستید، بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید. برخی از مواد که می‌توانند به کمتر شدن کک‌ومک کمک کنند، عبارتند از:

  • روغن نارگیل: روغن نارگیل در رفع این مشکل پوستی موثر است. هر روز با مقداری پنبه این روغن را روی لکه‌های صورت بمالید.
  • عسل: آنزیم‌های درون عسل به روشن شدن پوست کمک می‌کنند. عسل و آب را با هم مخلوط کرده و درون ماکروفر قرار دهید. سپس این ترکیب گرم را روی پوست خود بمالید.
  • لیمو: لیمو خاصیت روشن‌کنندگی داشته و لکه‌های قهوه‌ای را از بین می‌برد. شما می‌توانید هر روز آب‌لیموی تازه را روی صورت خود مالیده و به‌آرامی نواحی لک‌دار را ماساژ دهید.
  • دوغ: آن را ۱۰ دقیقه روی صورت قرار دهید.
  • پیاز: پیاز را روی صورت بکشید و سپس صورت را با آب گرم بشویید.

استفاده از روغن نارگیل، عسل، لیمو، دوغ و پیاز از روش‌های خانگی خوب برای از بین بردن کک و مک هستند.

۱. ماسک برای جای جوش و کک و مک

با انواع ماسک صورت و ماسک‌های موجود در بازار می‌توان تا حدودی این مشکل پوستی را برطرف کرد. در روش‌های طبیعی باید صبر زیادی داشت و با استفاده از ماسک در مدت‌زمان کوتاه نمی‌توان به نتیجه رسید. در ادامه تعدادی ماسک برای درمان این مشکل معرفی می‌کنیم.

یکی از ماسک‌هایی که در رفع این مشکل موثر است، ماسک ریشه جعفری است. ریشه جعفری را با کمی آبلیمو در آب بجوشانید. پس از آن که محلول خنک شد، صبح و عصر صورت خود را با آن پاک‌سازی کنید.

ماسک هویج و لیمو نیز می‌تواند مفید باشد. برای تهیه آن ۲ قاشق غذاخوری آب‌هویج را با ۲۰ قطره آبلیمو مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست مالیده و ۲۰ دقیقه بعد صورت را بشویید.

کک و مک و درمان آن
برای درمان این لکه‌ها نمی‌توان از روش‌های خانگی انتظار زیادی داشت.

۲. ماسک عسل و دارچین برای کک و مک

یکی از ماسک‌هایی که برای رفع کک و مک پیشنهاد می‌شود، ماسک عسل و دارچین است. برای تهیه آن باید یک قاشق چایخوری عسل را با مقدار کمی دارچین مخلوط کنید. می‌توانید به این ترکیب کمی آبلیمو هم اضافه کنید. حدود ۲۰ دقیقه روی پوست قرار داده و سپس صورت خود را بشویید. هرچند روز یک‌بار از این ماسک استفاده کنید تا به‌مرور تاثیر ایجاد کند.

۳. درمان کک و مک با روغن کرچک

روغن کرچک در رفع این مشکل پوستی موثر است. برای استفاده از آن باید هر شب قبل از خواب کمی پنبه را به آن آغشته کرده و روی پوست بمالید. صبح صورت خود را به‌خوبی بشویید تا همه روغن از روی پوست پاک شود.

۴. صابون ضد کک و مک طبیعی

برای درمان کک‌و‌مک برخی صابون‌های طبیعی نیز وجود دارد که با پاک‌سازی عمیق پوست این لکه‌ها را از بین می‌برند. این نوع صابون تحریک‌کنندگی بسیار کمی دارد و ضدآکنه است. علاوه بر روشن شدن پوست، باعث نرمی و تغذیه آن می‌شود. برای کاهش التهاب صورت و کنترل چربی‌ها و ناخالصی‌ها می‌توان از این نوع صابون استفاده کرد.

آیا خمیردندان برای کک و مک مناسب است؟
خمیردندان برای درمان کک و مک کاربرد ندارد.

۵. استفاده از خمیردندان برای کک و مک

یکی از مواردی که برخی افراد برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنند، استفاده از خمیردندان است. اما باید بدانید، خمیردندان نه‌تنها کک‌و‌مک را از بین نمی‌برد، بلکه به پوست هم آسیب وارد می‌کند. خمیردندان پراکسید هیدروژن بالایی داشته و پوست را تحریک می‌کند.

۶. ماسک زردچوبه برای کک و مک

زردچوبه یک ماده‌ی فوق‌العاده مفید است که خواص بسیار زیادی برای سلامت شما دارد. یکی از مواد موجود در زردچوبه کورکومین است. این ماده از Melanogenesis (ملانوژنز) که به معنی ساخته‌شدن بیش از اندازه‌ی ملانین و تجمع و انباشت آن در پوست است، جلوگیری می‌کند. بنابراین این ماده می‌تواند یک انتخاب فوق‌العاده برای کاهش کک و مک باشد. البته که ماسک حاوی زردچوبه می‌تواند باعث پیشگیری از ساخت کک و مک در پوست شود و چندان خاصیت درمانی ندارد.

لیمو، زردچوبه، آلوئه ورا، عسل و دارچین، روغن کرچک و ریشه جعغری از جمله مواد روش‌کننده‌ای هستند که می‌توانید از آنها در ماسک صورت برای از بین بردن کک و مک استفاده کنید.

۷. آبلیمو برای کک و مک

آبلیمو حاوی ویتامین سی است و خواص آنتی اکسیدان دارد. بنابراین این ماده می‌تواند ساخت ملانین را در پوست کاهش دهد. با استفاده از این ماده می‌توانید ساخت ملانین را در پوست کاهش دهید و پوست روشن‌تری داشته‌باشید. در انتخاب نوع ماسکی که برای درمان کک و مک‌ها استفاده می‌شود دقن کنید و نوع پوست خود را در نظر بگیرید.

۸. آلوئه ورا برای کک و مک

آلوئه‌ورا حاوی اسید سالیسیلیک و آلوئین است. این مواد به محو شدن لک‌ها کمک می‌کنند.

آلوئه ورا برای درمان کک و مک کاربرد دارد.
یکی از روش‌هایی که برای درمان کک و مک مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از ماسک‌های طبیعی حاوی آلوئه ورا است.

انواع کک و مک کدامند؟

کک و مک‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند. هر دو نوع آن لکه‌های بدون برآمدگی ایجاد می‌کنند، اما از برخی جهات با هم تفاوت دارند. این دو نوع کک‌و‌مک را در ادامه توضیح می‌‌دهیم.

۱. افلید

  • ژنتیکی است.
  • اولین‌بار در سن ۲ یا ۳ سالگی ایجاد می‌شود. اغلب پس از قرارگرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آید.
  • معمولا روی بازوها، صورت، سینه و گردن ایجاد می‌شود.
  • ممکن است قرمز، قهوه‌ای تیره یا قهوه‌ای روشن باشد.
  • با افزایش سن از بین می‌رود.
  • گاهی در طول زمستان حذف می‌شود.
  • اندازه آنها حدود ۱ تا ۲ میلی‌متر و گاهی بزرگ‌تر است.
  • مرز نامنظم خیلی مشخصی ندارند.

۲. لنتیژین خورشیدی

  • گاهی به آنها لکه‌های خورشیدی، لکه پیری یا لکه کبدی می‌گویند.
  • با بالارفتن سن خود را نشان می‌دهد. در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر رایج است.
  • در هر نقطه‌ای از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارد، ایجاد می‌شود، از جمله کمر، سینه، صورت، ساعد، دست‌ها و ساق پا
  • محو و ناپدید نمی‌شود.
  • از رنگ زرد روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است.
  • با افزایش سن به دلیل قرارگرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود.
  • مرزهای مشخصی دارد.
اینفوگرافی انواع کک و مک
اینفوگرافی انواع کک و مک

عوارض کک و مک چیست؟

کک و مک عوارض خطرناکی ندارد. این لکه‌های پوستی بی‌خطر هستند و تنها در زیبایی شما تاثیر می‌گذارند. هرچند اخیرا این لکه‌های پوستی مد شده‌اند و بسیاری از افراد از کک و مک‌های فیک و تقلبی برای زیبایی صورت خود استفاده می‌کنند. بنابراین حتی ممکن است که این لکه‌های پوستی عارضه محسوب نشوند و زیبا هم در نظر گرفته‌شوند. این به نوع نگاه شما و سلیقه‌ی شما بستگی دارد.

جلوگیری از زیاد شدن کک و مک امکان پذیر است؟

با محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌توان از زیاد شدن کک و مک جلوگیری کرد. برخی اقدامات که در این رابطه می‌توانند موثر باشند، عبارتند از:

  • از کرم ضدآفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید. حتی زمانی که هوا آفتابی نیست استفاده از ضدآفتاب ضروری است.
  • هرگز از روش‌های برنزه کننده استفاده نکنید.
  • از آفتاب‌سوختگی پوست جلوگیری کنید.
  • در ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر آفتاب شدیدتر بوده و باید از قرارگرفتن در معرض آن خودداری کنید.
  • در آفتاب از کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر کک و مک‌های صورت شما زیاد است و تمایل دارید آنها را از بین ببرید، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. البته باید بدانید که این لکه‌های پوستی هیچ ضرری ندارند و در صورت عدم درمان مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما پزشک می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی مانند کرم پوست یا لیزردرمانی این مشکل را برطرف کند.

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر پوست نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی ممکن است فرد خال را با کک و مک اشتباه بگیرد. زمانی که دسته‌ای از سلول‌های پوست به هم می‌چسبند، خال ایجاد می‌شود. خال در هر نقطه‌ای بدن مانند کف سر، بین انگشتان یا حتی زیر ناخن می‌تواند ایجاد شود. هر شخصی چند عدد خال روی پوست خود دارد. معمولا افراد با پوست روشن تعداد خال بیشتری دارند. خال برخلاف کک و مک می‌تواند صاف یا برآمده باشد و در رنگ‌هایی مانند قرمز، مشکی، صورتی، آبی یا رنگ پوست به وجود می‌آید.

لک به دلیل چسبیدن رنگ‌دانه‌های تیره به هم ایجاد می‌شود. لک‌ها هم مانند کک و مک ممکن است با قرارگرفتن در معرض آفتاب ایجاد شوند. برنزه کردن پوست روی تخت‌های برنزه نیز می‌تواند باعث ایجاد لک شود. در واقع عامل ایجاد هر دو می‌تواند یکسان باشد. اما شکل ظاهری آنها با هم متفاوت بوده و لک به‌صورت دانه‌ای دیده‌نمی‌شود.

ایجاد کک و مک هم تحت تاثیر نور خورشید بوده و هم به استعداد ژنتیکی بستگی دارد. معمولا افرادی که موی قرمز یا بلوند، چشم‌های روشن و پوست روشن دارند، بیشتر دچار این مشکل می‌‌شوند. معمولا کک‌و‌مک در افراد با رنگ‌دانه‌های تیره نادر است.

یکی از دلایل اصلی تشدید کک‌ومک و تیره شدن آن اشعه‌های مضر آفتاب است. به‌خصوص اگر پوست روشنی دارید، احتمال آن بیشتر است. آفتاب شدید می‌تواند تغییرات مختلفی را روی پوست ایجاد کند. ممکن است باعث برنزه شدن پوست شود یا آفتاب‌سوختگی و لکه‌دار شدن پوست را در پی داشته‌باشد.

کک و مک معمولا به دلیل اشعه‌های مضر آفتاب ایجاد می‌شود. لوازم آرایشی نامرغوب می‌توانند به پوست آسیب بزنند و لک‌هایی را روی صورت ایجاد کنند. اما این لک‌ها با کک‌ومک متفاوت بوده و نیاز به درمان دارند.

در دوران بارداری ممکن است لکه‌های تیره‌ای روی صورت ایجاد شود. البته این لکه‌ها کک و مک نبوده و به آن کلواسما می‌گویند. این لکه‌ها بیشتر روی گونه، بینی، لب و پیشانی ایجاد می‌شود. با تغییر در هورمون‌های جنسی زنان سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه تحریک‌شده و باعث ایجاد لک می‌شود.

با افزایش سن احتمال ایجاد کک و مک هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. در دوران یائسگی ممکن است رنگ‌دانه‌های بیشتری در پوست ایجاد شود که به آن ملاسما می‌گویند. ترکیبی از تغییرات هورمونی و قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث بروز این تغییرات می‌شود.

علت ایجاد کک‌و‌مک به ژنتیک و قرارگرفتن در معرض نور خورشید بستگی دارد. اما کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز می‌تواند روی رنگ‌دانه‌های پوست تاثیر ایجاد کند. ویتامین‌هایی که روی پوست تاثیر می‌گذارند، عبارتند از:
کمبود ویتامین C باعث رنگ‌پریدگی صورت می‌شود.
کمبود فولات باعث تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست شده و سردرد و خستگی را در پی دارد.
کاهش ویتامین B12 باعث رنگ‌پریدگی صورت می‌شود.

کک و مک‌ها سرطانی نیستند، اما ممکن است با سرطان پوست اشتباه گرفته شوند. مواجهه بیش از اندازه با نور خورشید هم برای کک و مک و هم برای ملانوما فاکتور خطر است. ملانوما در افرادی که پوست بور یا کک و مک دارند شایع‌تر از افرادی است که پوست تیره دارند. اگر متوجه تغییر در اندازه، قرینگی، رنگ، یا شکل و نظم خطوط حاشیه کک و مک شدید، فورا به متخصص پوست مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کک و مک

  1. سودابه رضایی گفت:

    سلام .بنده خانم هستم رو قسمت گونه هام فقط ،کک و مک قهوه ایی رنگ هستش در تابستان پرنگتره ولی در زمستان کم رنگتر ،چه پمادی بهم توصیه میکنید جنس پوستم چرب هستش

  2. لیزر باعث تیره شدن کک و مک نمیشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      همه ی پوست ها مناسب لیزر نیست. برخی پوستها که لک پذیر هستند ممکنه لیزر موجب تشدید لک شود. یک سری مراقبت ها بعد از لیزر ضروری هست. بنابراین بهتره لیزر توسط متخصص پوست صورت بگیرد. از این لینک میتونید نوبت مشاوره تلفنی یا مراجعه حضوری بگیرید.
      پزشک متخصص پوست