علائم و دلایل کم آبی بدن یا دهیدراسیون چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کم آبی بدن، خشکی بدن و دهیدراتاسیون از علائمی است که می‌تواند در اثر گرمازدگی، نخوردن مایعات، اسهال و استفراغ و بیماری‌های دیگر بروز کند. برای درمان این علامت باید به دکتر عمومی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم و دلایل کم آبی بدن یا دهیدراسیون چیست و چه درمانی دارد؟

کم آبی بدن می‌تواند یکی از اتفاقات خطرناک برای سلامتی باشد. شاید نام آن را راحت به زبان بیاوریم، اما از خطرات آن آگاه نباشیم. اما چه زمانی بدن ما کم آب می‌شود؟ خطرات این علامت چیست؟ علت کم آبی چیست؟ عوارضی که کم آبی برای بدن دارد، کدامند؟ برای درمان کم آبی چه کنیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را درگیر کرده‌است، با ما همراه باشید.

در صورتیکه شما هم با کم آبی مواجه شده‌اید، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت بهترین دکتر عمومی در سراسر ایران، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بهرمند شوید.

کم آبی بدن یا دهیدراسیون چیست؟

کم ابی بدن به انگلیسی dehydration، زمانی اتفاق‌می‌افتد که مایعات از‌دست‌رفته بیش از مایع دریافتی بدن باشد. اگر مایعات از‌دست‌رفته را جایگزین نکنید، دچار کمبود آب می‌شوید. هر فردی ممکن است دچار کم‌آبی شود، اما این وضعیت برای کودکان و افراد مسن خطرناک‌تر است. شایع‌ترین علت کم‌آبی بدن در کودکان، اسهال شدید و استفراغ است.

به‌طور طبیعی حجم آب بدن سالمندان کم‌تر است و ممکن است هر گونه از دست‌دادن آب برای سالمندان با خطرات بیشتری همراه باشد. بدین معنی که حتی بیماری‌های جزئی مانند عفونت‌های ریه و مثانه می‌توانند در افراد مسن باعث کم آبی شوند. توجه داشته‌باشید که کم‌آبی ممکن است در هر گروه سنی رخ دهد، مثلا اگر در آب و هوای گرم به اندازه‌ی کافی آب ننوشید یا اگر ورزش شدید کرده‌باشید. معمولا کم‌آبی خفیف تا متوسط را می‌توان با نوشیدن مایعات بیشتر برطرف کرد، اما کمبود آب شدید نیاز به درمان پزشکی فوری دارد.

دهیدراتاسیون هیپرتونیک چیست؟

اگر از دست دادن آب بدن با از دست دادن بیش از حد سدیم همراه باشد، غلظت سدیم خون کاهش می‌یابد و در نتیجه کم آبی هیپوناترمیک (یا هیپوتونیک) ایجاد می‌شود. اگر آب و سدیم با سرعت یکسانی از دست بروند، غلظت سدیم ثابت می‌ماند. این اتفاق در تعریق همزمان با هم رخ می‌دهد.

علائم کم آبی بدن چیست؟ (علائم دهیدراتاسیون)

کم آبی بدن چه علائمی دارد؟ تشنگی همیشه شاخص مطمئنی برای سنجش نیاز بدن به آب نیست و همچنین عدم تشنگی شما به معنی نداشتن کم‌آبی نیست. بسیاری از مردم، به خصوص سالمندان، تا زمانی‌که دچار کمبود آب نشوند، احساس تشنگی نمی‌کنند. به همین دلیل مهم است که مصرف آب را در طول آب و هوای گرم یا زمانی‌که بیمار هستید افزایش دهید، حتی اگر تشنه نیستید. علائم و نشانه‌های کم آبی بدن نیز می‌تواند در سنین مختلف متفاوت باشد.

کم آبی بدن در کودکان خطرناک است؟

همین الان مشاوره بگیر!

۱. علائم کم آبی بدن در کودکان و نوزادان

در کودکان علایم کم ابی بدن خطر بیشتری دارد. بعضی از علائم کم آبی بدن کودک ۲ ساله عبارت‌اند از:

  • خشکی دهان و زبان
  • گریه‌ی بدون اشک
  • عدم مرطوب شدن پوشک بعد از ۳ ساعت
  • چشمان و گونه‌های گود افتاده (کم ابی بدن و چشم)
  • فرورفتگی ملاج جلوی جمجمه: زمانی‌که در حالت طبیعی شما ملاج نوزاد را لمس می‌کنید باید کمی احساس سختی یا انحنای روبه‌بیرون داشته‌باشید. فرورفتن ملاج نوزاد معمولا به معنی این است که نوزاد دچار کم‌آبی شده‌است.
  • بی‌حالی یا بی‌قراری

برای درمان سریع کم آبی بدن نوزاد، به دکتر اطفال یا دکتر کودکان مراجعه کنید. این مورد در کودکان و نوزادان بسیار خطرناک است. بنابراین وقت را با درمان کم آبی بدن نوزاد با طب سنتی و روش‌هایی که صد در صد اطمینان بخش نیستند، تلف نکنید.

۲. علائم کم آبی بدن شدید در بزرگسالان و سالمندان

علائم کم آبی بدن در بزرگسالان می‌تواند به دلیل فعالیت شدید ورزشی یا روزه‌داری رخ دهد که با نشانه‌های زیر همراه می‌شود:

  • تشنگی شدید
  • کاهش دفعات ادرار
  • ادرار تیره رنگ و غلیظ
  • ضعف و خستگی
  • سرگیجه
  • کم آبی مغز
  • گیجی و ناهوشیاری
علائم کم آبی بدن چیست؟
حتی کم آبی خفیف هم می‌تواند باعث سردرد و احساس سبکی سر شود.

۳. کم آبی بدن و تنگی نفس

اگر کم آبی بدن به اندازه‌ای بد باشد که منجر به از دست دادن حجم مایعات زیادی در بدن از طریق ادرار یا تعریق شود، افت فشار خون رخ می‌دهد. نشانه های کم آبی بدن با تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سرگیجه، گیجی، حالت تهوع و سایر موارد رخ می‌دهد.

۴. کم آبی بدن و استفراغ

معمولا اسهال و استفراغ با هم رخ می‌دهد. این شرایط باعث از دست دادن شدید آب و الکترولیت‌ها در مدت زمان کوتاهی می‌شود. برای درمان حالت تهوع و استفراغ می‌توان از قرصُ آمپول و سرم تجویزی پزشک یا روش درمانی بارت (مصرف هرکدام از موز، سیب، برنج و نان) استفاده کرد.

۵. کم آبی بدن و درد کلیه (علائم کم آبی کلیه ها)

فردی که مایعات کافی نمی‌نوشد در طول زمان ممکن است کم آب شود. این اتفاق فقط در موارد بسیار شدید یا طولانی مدت رخ می‌دهد. در این شرایط کلیه با مشکل عملکردی روبه رو شده و ممکن است دچار درد و عفونت شود.

۶. دهیدراسیون و فشار خون بالا

زمانی که بدن شما کم آب می‌شود، خون غلیظ تر شده (درصد املاح آن زیادتر می‌شود) و افزایش فشار خون رخ می‌دهد. در این حالت قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن باید سخت‌تر کار کند و این اتفاق با علائمی مانند سردرد شدید، گرگرفتگی و سوت کشیدن گوش رخ خواهد داد.

۷. کم آبی بدن در بارداری

علائم دهیدراتاسیون و کم آبی بدن در دوران بارداری عوارض جدی از جمله نقص لوله عصبی، ترشح کمتر مایع آمنیوتیک، تولید ناکافی شیر مادر و حتی زایمان زودرس را به دنبال دارد.

کم آبی بدن در بارداری
علائم دهیدراتاسیون و کم آبی بدن در دوران بارداری عوارض جدی از جمله نقص لوله عصبی، ترشح کمتر مایع آمنیوتیک، تولید ناکافی شیر مادر و حتی زایمان زودرس را به دنبال دارد.

۸. کم ابی بدن باعث تب و گلودرد می شود؟

کم آبی می‌تواند باعث خشکی و خارش گلو شود. در هنگام خواب چندین ساعت بدون آب می‌مانیم و این اتفاق در بعضی افراد، گلو را مستعد کم آبی و درد می‌کند. تب می‌تواند باعث کم‌آبی بدن، به‌ویژه در کودکان شود. اما دهیدراسیون باعث تب نمی‌شود. 

۹. آیا کم ابی بدن باعث سردرد میشود؟ (کم آبی بدن در تابستان)

حتی کم آبی خفیف هم می‌تواند باعث سردرد و احساس سبکی سر شود. معمولاً علائم دیگر دهیدراتاسیون بدن خستگی، سرگیجه، تشنگی شدید و خشکی دهان است که همراه با سردرد ظاهر می‌شود. سردردهای کم‌آبی اغلب با درمان‌های خانگی مانند نوشیدن آب، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه بهتر می‌شوند.

۱۰. دهیدراتاسیون و افسردگی و استرس

کمبود آب در بدن، سطح سایر آمینو اسیدها را در مغز کاهش می‌دهد و منجر به احساس اضطراب، دلسردی و تحریک پذیری می‌شود. افزایش استرس در بدن، به مرور شرایط ابتلا به افسردگی را هم فراهم می‌کند.

۱۱. آیا کم ابی بدن باعث ریزش مو میشود؟ (دهیدراته شدن مو)

کم آبی شدید حتیمی‌تواند باعث افزایش سرعت ریزش مو شود. اگر متوجه شدید موهایتان بیش از حد معمول شروع به نازک‌ شدن یا ریزش کردند، افزایش مصرف روزانه آب و ویتامین‌ها به بازگشتی سلامتی موهایتان کمک خواهند کرد.

۱۲. دهیدراسیون و سوزش و خون در ادرار

بدن نیاز دارد تا به طور مداوم در کلیه‌ها ادرار تولید کند تا مواد معدنی اضافی مانند کلسیم، نمک و اسید اوریک را دفع کند. زمانی که حجم ادرار کم باشد، سنگ تشکیل می‌شود. کم آبی ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه، که می‌تواند دردناک باشد، وخون در ادرار شود و تکرر ادرار ایجاد کند.

۱۳. کم آبی بدن و درد مفاصل و گرفتگی عضلات

کم آبی و گرفتگی عضلات دست و بدن ارتباط مستقیمی با هم دارند. مطالعات نشان داده است که کم آبی بر عضلات و بافت‌های همبند بدن تأثیر منفی می‌گذارد و از عوامل مهمی است که می‌تواند علت بدن درد شدید باشد. مصرف مایعات کافی مفاصل شما را روان می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و اصطکاک درون غضروف را تسکین می‌دهد.

کم آبی بدن و درد مفاصل و گرفتگی عضلات به هم ارتباط دارند؟
کم آبی و درد مفاصل ارتباط مستقیمی با هم دارند.

۱۴. کم ابی بدن در پریود و دهیدراته شدن بدن

با توجه به اینکه بدن در حال تغییرات هورمونی و فعل و انفعالات مداوم در دوران قاعدگی است، طبیعی است که آب بدن را هم از دست بدهد. نوشیدن مقدار زیادی آب به ویژه در زمان پریود، برای عملکرد کل بدن و همچنین کنترل درد قاعدگی بسیار مهم است و از علائمی مانند کم آبی بدن و سرگیجه و کم ابی بدن و خستگی جلوگیری خواهد کرد.

۱۵. کم آبی بدن و خارش، جوش و لک پوست (دهیدراته شدن پوست)

کم آبی باعث خارش پوست، خشکی پوست و کمبود ویتامین به خصوص بعد از شستشوی صورت می‌شود و پوسته‌ریزی را شدیدتر می‌کند. پوست برای ترمیم و شادابی به مقدار کافی آب و ویتامین نیاز دارد. رعایت حجم آب نوشیدنی کافی در طول روز به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

۱۶. کم ابی بدن و تاری دید

تاری دید معمولا در اثر عوارض جانبی مصرف داروهایی مانند سیلدنافیل، بعد از عمل چشم و یا به دلیل بیماری خشکی چشم رخ می‌دهد. اما یکی از عوارض کم آبی بدن تاری دید است که در کنار خستگی، قرمزی چشم و سردرد اتفاق می‌افتد.

۱۷. دهیدراتاسیون و خشکی دهان از نشانه های دهیدراته شدن بدن

علت خشکی دهان چیست؟ خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی دهان بزاق کافی تولید نکنند. این اتفاق در نتیجه کم آبی بدن یعنی زمانی که مایع کافی در بدن برای تولید بزاق وجود نداشته باشد اتفاق می‌افتد. احساس اضطراب یا عصبی بودن نیز خشک شدن دهان را سریع‌تر می‌کند. برای رفع خشکی لب نیز می‌توانید از بالم لب یا مرطوب کننده استفاده کنید.

۱۸. آیا کم ابی بدن باعث غلظت خون میشود؟ (کم آبی بدن و تپش قلب)

وقتی بدن با کمبود آب مواجه شود، سطح سدیم در خون افزایش می‌یابد. بدن به این اتفاق با ترشح بیشتر هورمونی به نام وازوپرسین پاسخ می‌دهد که به بدن کمک می‌کند تا از کمترین آب بدن استفاده کند. وازوپرسین همچنین می‌تواند باعث انقباض رگ‌های خونی شود که افزایش فشار خون و تپش قلب بالا را به همراه خواهد داشت. کم آبی بدن برای قلب ضرر دارد.

‍۱۹. آیا کم آبی بدن باعث لاغری میشود؟

شواهدی وجود دارد که از ارتباط بین وضعیت هیدراتاسیون و توانایی بدن در تجزیه چربی که به آن لیپولیز نیز می‌گویند، صحبت می‌کند. هیدراته شدن (افزایش سطح آب بدن)  به تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند و قرار گرفتن در حالت کم آبی اثر معکوس دارد. 

متن انگلیسی:
«Signs of severe dehydration include: Not peeing or having very dark yellow pee. Very dry skin. Feeling dizzy.»
ترجمه فارسی:
«علائم کم آبی شدید عبارت‌اند از ادرار نکردن یا ادرار کردن به رنگ زرد تیره، پوست بسیار خشک و احساس سرگیجه.»

به نقل از سایت webmd

۲۰. کم آبی بدن و گرمازدگی

اگر فردی دچار کم آبی شود و به اندازه کافی عرق نکند تا بدن خود را خنک نگه دارد، دمای درونی او افزایش می‌یابد و باعث گرمازدگی می‌شود.علائم گرمازدگی شامل احساس گیجی، از دست دادن هوشیاری، تب بالا و در شرایط حاد تشنج است. برای درمان آن بهتر است سریع به پزشک عمومی مراجعه کنید.

چه دلایلی باعث کم آبی می شود؟ (علت کم آبی بدن)

کم آبی بدن به دلیل ننوشیدن مایعات کافی یا از دست دادن مایعات بدن، بیشتر از آنچه دریافت می‌کنید، اتفاق می‌افتد. مایعات از طریق عرق، اشک، استفراغ، ادرار یا اسهال، از علائم التهاب روده، خارج می‌شوند. شدت زیاد کم آبی می‌تواند به عوامل متعددی مانند آب و هوا، میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی بستگی داشته باشد. در ادامه به برخی از مواردی که باعث بروز کم آبی در بدن می‌شوند، اشاره کرده‌ایم:

۱. کمبود مصرف مایعات

گاهی اوقات از‌دست‌دادن آب بدن به دلایل ساده رخ می‌دهد. مثل مواقعی که به علت بیماری، روزه‌داری یا مشغله‌ی زیاد، به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کنید یا آب آشامیدنی سالم در دسترس ندارید.

۲. اسهال و کم آبی

اسهال طولانی مدت می‌تواند موجب از دست دادن بیش‌از‌حد آب و الکترولیت‌ها در مدت زمان کوتاهی شود. اگر همراه با اسهال، استفراغ داشته‌باشید، طبیعتا مایعات و مواد معدنی بیشتری را از دست می‌دهید.

۳. تب

به‌طور کلی هر چه میزان تب بیشتر باشد، بدن شما آب بیشتری را از دست می‌دهد. اگر هم‌زمان با تب دچار اسهال و استفراغ شوید، میزان کمبود آب بیشتر خواهد‌شد.

۴. تعریق بیش از حد

هنگامی که عرق می‌کنید، بدن آب از دست می‌دهد. علت تعریق زیاد بدن، فعالیت شدید در طول روز است. اگر فعالیت شدید انجام دهید و مایعات از‌دست‌رفته را جبران نکنید، دچار کم آبی می‌شوید. همچنین آب‌و‌هوای گرم و مرطوب باعث افزایش میزان تعریق و افزایش از‌دست‌رفتن آب بدن می‌شود، زیرا تعریق زیاد دهیدراتاسیون را ایجاد می‌کند.

چه دلایلی باعث کم آبی می شود؟
اگر فعالیت شدید انجام دهید و مایعات از‌دست‌رفته را جبران نکنید، دچار کم آبی می‌شوید.

۵. افزایش ادرار

ممکن است ناشی از دیابت تشخیص داده‌نشده یا کنترل‌نشده باشد. بعضی از داروها، مانند داروهای مدر و برخی داروهای ضد فشارخون، به‌طور کلی باعث تکرر ادرار و در نتیجه کم‌آبی بدن می‌شوند.

عوامل خطر ابتلا به کم آبی کدامند؟

همه‌ی افراد در معرض کم‌آبی هستند، اما بعضی افراد فاکتورهای خطر بیشتری دارند:

عوامل خطر دهیدراسیونتوضیحات
خطرات کم آبی و دهیدراتاسیون در کودکانبیشترین احتمال ابتلا به اسهال و استفراغ شدید، در نوزادان و اطفال است و این گروه نسبت به کم آبی آسیب پذیر هستند. به دلیل اینکه میزان سطح بدن به حجم آن در کودکان کم است، در هنگام تب یا سوختگی میزان بیشتری آب از دست‌می‌دهند. توجه داشته‌باشید که نوزادان نمی‌توانند به شما بگویند که تشنه هستند و در واقع توانایی تامین آب بدن خود را ندارند.
سالمندانبا‌گذشت زمان، میزان ذخیره‌ی مایعات بدن، توانایی حفظ آب و حس تشنگی کاهش می‌یابد. این تغییرات می‌تواند به دنبال بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، فراموشی و نیز استفاده از بعضی داروها باشد. همچنین سالمندان ممکن است به‌دلیل مشکلات حرکتی، توانایی کافی برای دسترسی به آب و مایعات نداشته‌باشند.
بیماری‌های مزمنافراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت کنترل‌نشده و یا درمان‌نشده، شما را در معرض خطر کم‌آبی قرار می‌دهد.بیماری کلیه نیز همانند داروهای افزایش‌دهنده‌ی ادرار، خطر کم آبی را افزایش می‌دهد.جالب است بدانید حتی سرماخوردگی یا گلودرد به‌علت کاهش تمایل به خوردن و آشامیدن شما را در معرض کم‌آبی قرار‌می‌دهد.
افرادی که در محیط باز کار یا ورزش می‌کنندهنگامی که آب‌و‌هوا گرم و مرطوب است خطر ابتلا به کم آبی و گرمازدگی افزایش می‌یابد. زیرا وقتی هوا مرطوب است، بدن عرق نمی‌کند، در‌نتیجه نمی‌تواند دمای بدن را تعدیل کند و کاهش دهد. بنابراین زمانی‌که شما در معرض نور خورشید یا هوای مرطوب قرار دارید، ممکن است افزایش دمای بدن و همچنین نیاز بیشتر به مایعات را تجربه کنید.
عوامل خطر ابتلا به کم آبی کدامند؟

چه زمانی برای درمان کم آبی بدن باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان علائم زیر را داشت، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اسهال برای ۲۴ ساعت یا بیشتر
  • بی‌قراری یا احساس خواب‌آلودگی بیش‌از‌حد یا کم‌شدن فعالیت نسبت به حد طبیعی
  • عدم حفظ میزان آب بدن
  • مدفوع سیاه یا خونی

برای درمان کم ابی بدن بزرگسالان و کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه کم آبی بدن دارید، باید سریعا به دکتر مراجعه کنید. علائم خطر را بالاتر به شما توضیح دادیم، با دیدن هر کدام از این علائم، سریعا به دکتر مراجعه کنید تا عوارض خطرناکی شما را تهدید نکند. اگر بزرگسال هستید، برای درمان مشکل کم آبی بدن خود، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. البته که برای درمان کم آبی کودکان هم می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید، اما بهترین کار در برخورد با کودکان، مراجعه به دکتر کودکان است.

برای دریافت نوبت حضوری از هر یک از دکترهای ذکرشده در هر کدام از شهرهای ایران، می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و از بهترین دکترها در شهر خود نوبت دریافت کنید.

تشخیص کم آبی چگونه انجام می شود؟ (راههای تشخیص و رفع کم آبی بدن)

همان‌طور که گفته‌شد، علائم کم آبی واضح هستند و زمانی که در فرد دیده‌می‌شوند، باید به دکتر مراجعه کنید. اما در مواردی که کم آبی به علت بیماری مانند اسهال و استفراغ باشد، دکتر می‌تواند درخواست آزمایش کم آبی بدن یا دهیدراسیون بدهد که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن را بررسی می‌کند. در صورتیکه الکترولیت‌های بدن در تعادل نباشند، خطر بدن را تهدید می‌کند. برای تشخیص کم آبی باید به دکتر مراجعه کنید.

آیا گرمازدگی باعث کم آبی بدن می‌شود؟ مشاوره بگیر!

درمان سریع کم آبی بدن چگونه انجام می شود؟

برای درمان سریع کم آبی بدن، ساده‌ترین راه خوردن مایعات است. در مواردی که کم آبی شدید باشد، از بهترین سرم برای کم آبی بدن استفاده می‌شود. کم آبی را جدی بگیرید و از آن ساده نگذرید.

ممکن است بخواهید به عنوان بهترین راه درمان کم آبی بدن از پودر کم آبی بدن استفاده کنید. این پودرها از انواع سبزی‌های خشک‌شده در دستگاه آبگیری درست شدند که بعد از خشک شدن ریز  و پودری شدند تا فیبر و آب بدن را تامین کنند.

در ادامه به بررسی انواع روش‌های درمان هیدراتاسیون می‌پردازیم.

بهترین قرص و دارو برای کم آبی بدن چیست؟ (برای کم ابی بدن چه قرصی بخوریم)

اگر می‌خواهید بدانید که برای کم ابی بدن چه بخوریم، آب بهترین گزینه برای آبرسانی مجدد به بدن است، اما محلول‌های آبرسانی خوراکی نیز الکترولیت‌های ضروری بدن را فراهم می‌کنند. اگر بدن شما به دلیل اسهال یا استفراغ دچار کم آبی شده یا به شدت ورزش کرده‌اید، ممکن است قرص نمک الکترولیت مفید باشد. اما بهتر است با دکتر مشورت داشته باشید.

درمان خانگی کم ابی بدن کودک و دهیدراتاسیون چیست؟ (درمان خانگی دهیدراته شدن بدن)

اگر کودک شما استفراغ یا اسهال داشته‌باشد، در ابتدای بروز علائم می‌توانید با محلول قندی-نمکی (ORS) آب از‌دست‌رفته را جبران کنید. توجه داشته‌باشید که نباید منتظر بمانید تا بی‌آبی رخ دهد. قبل از وقوع دهیدراتاسیون در نوزادان و کودکان به میزان کافی مایعات مصرف کنید.

درمان کم آبی بدن با طب سنتی (درمان گیاهی کم آبی بدن)

موارد زیر برای شرایطی که به آب دسترسی ندارید یا می‌خواهید از روش‌های گیاهی از دست دادن آب بدن را جبران کنید (مانند درمان کم ابی بدن بعد از اسهال) مفید هستند:

  • دوغ. یک منبع عالی از مواد معدنی است که به جبران سطح الکترولیت بدن کمک می‌کند
  • آب نارگیل
  • آب پرتقال
  • ماست و پنیر
  • آب لیمو
  • موز
درمان خانگی کم ابی بدن کودک چگونه است؟
اگر کودک شما استفراغ یا اسهال داشته‌باشد، در ابتدای بروز علائم می‌توانید با مصرف آب اضافی یا یک محلول قندی-نمکی (ORS) آب از‌دست‌رفته را جبران کنید.

درمان دهیدراته شدن پوست صورت چیست؟

بهترین روش دهیدراته شدن پوست صورت، استفاده از روتین‌های پوستی مانند آبرسان‌ها، سرم‌های پوستی و بخور دادن به صورت است.

کم آبی بدن باعث چه مشکلاتی میشود؟ (کم آبی بدن چه عوارضی دارد)

از‌دست‌دادن آب بدن می‌تواند به عوارض جدی منجر شود، از جمله:

  • گرمازدگی: اگر به‌شدت ورزش کنید و یا شدیدا عرق کنید و میزان مایع از‌دست‌رفته از بدن را جبران نکنید، در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرید. شدت گرمازدگی وسیع است و می‌تواند منجر به علایمی نظیر درد‌های خفیف عضلانی تا بی‌حالی یا سکته‌های تهدیدکننده‌ی زندگی شود.
  • بیماری‌های کلیه و مشکلات ادراری: کم‌آبی طولانی مدت یا مکرر می‌تواند باعث عفونت‌های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و حتی نارسایی کلیه شود.
  • تشنج: الکترولیت‌ها (مانند پتاسیم و سدیم) در انتقال پیام‌های الکتریکی از سلول به سلول نقش دارند. اگر الکترولیت‌ها از تعادل خارج شوند، انتقال پیام‌های الکتریکی طبیعی مختل می‌شوند. اختلال در انتقال پیام‌های عصبی می‌تواند منجر به انقباض عضلانی ناخواسته و یا از‌دست‌رفتن هوشیاری شود.
  • شوک هیپوولمیک: شوک ناشی از کاهش حجم خون، که از جدی‌ترین عارضه‌های کم‌آبی بدن و تهدیدکننده‌ی زندگی است. شوک هیپوولمیک زمانی اتفاق‌می‌افتد که حجم خون پایین باعث افت فشار خون و کاهش میزان اکسیژن‌رسانی در بدن شود.

برای پیشگیری از کم آبی چه باید کرد؟

چگونه از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟ برای جلوگیری از کم‌آبی، مایعات زیادی بنوشید و غذاهای حاوی آب بیشتر مانند میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. تشنگی راهنمای مناسبی برای اکثر افراد سالم است، اما با‌این‌وجود در مورد همه‌ی افراد شاخص مناسبی نیست. در بعضی شرایط ممکن است افراد نیاز بیشتر به مصرف مایعات داشته‌باشند:

  • ورزش سنگین: به‌طور‌کلی، بهتر است یک روز قبل از تمرینات شدید، آبرسانی به بدن را آغاز کنید. ادرار شفاف و رقیق نشان‌می‌دهد که شما به‌خوبی آب می‌خورید. در طول فعالیت، مایعات را در فواصل منظم مصرف کنید و بعد از پایان فعالیت، آب آشامیدنی یا مایعات دیگری بنوشید.
  • آب و هوای گرم و یا سرد: در هوای گرم یا مرطوب باید آب اضافی مصرف کنید تا درجه‌ی حرارت بدن خود را کاهش دهید و میزان آب دفع شده از طریق تعرق را جبران کنید. ممکن است در آب‌و‌هوای سرد هم نیاز به آب اضافی داشته‌باشید، چون در هوای خشک میزان رطوبت هوا کم است. مخصوصا در ارتفاعات بالاتر باید بدن را همیشه مرطوب نگه‌داشت.
  • بیماری: سالمندان با ابتلا به بیماری‌های جزئی مانند آنفولانزا، برونشیت یا عفونت مثانه، بیشتر دچار کم‌آبی می‌شوند. به صورت کلی در نظر داشته‌باشید که حتما در شرایطی که احساس بیماری می‌کنید، سعی‌کنید مایعات بیشتری مصرف کنید.
علت کم آبیدرمان کم آبی
کم خوردن مایعاتنوشیدن مایعات
اسهالرفع علت اسهال و دریافت ORS
استفراغرفع علت استفراغ و دریافت ORS
گرمازدگیکاهش دمای بدن و دریافت مایعات
برخی از علت‌های گرمازدگی و درمان آن

برای درمان کم آبی بدن چه بخوریم؟ (غذاهای مفید برای کم آبی بدن)

خوشبختانه علاوه بر آب، نوشیدنی و غذاهای دیگر هم می‌توانند به آبرسانی بدن کمک کنند:

  •  آب نارگیل: وقتی کم آب هستید، بدن شما برای بازیابی تعادل خود به چیزی بیش از مایعات نیاز دارد. آب نارگیل بهترین نوشیدنی برای کم آبی بدن است و به بازیابی الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند.
  • آب گوشت و سوپ: آب استخوان و سایر سوپ‌های حاوی پروتئین حیوانی کلاژن بدن را تامین می‌کنند. آبگوشت پروتئین مشتق شده از حیوانات است و برای سلامتی مفاصل مهم است.
  • هندوانه: در گروه بهترین میوه برای کم آبی بدن قرار دارد و ۹۰ درصد آن از آب تشکیل شده است که می‌تواند به هیدراته نگه‌داشتن بدن شما کمک کند.

متن انگلیسی:
The fastest way to cure dehydration is to drink fluids, particularly those that contain electrolytes.
ترجمه فارسی:
سریع‌ترین راه برای درمان کم آبی، نوشیدن مایعات است، به ویژه مایعاتی که حاوی الکترولیت هستند.

به نقل از سایت gohealthuc

کم آبی بدن در ماه رمضان، برای تشنه نشدن در ماه رمضان چه بخوریم؟

در زمان افطار و سحر، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را جدی بگیرید. خیار، کاهو، کلم و میوه‌هایی مانند هندوانه و خربزه به هیدراته نگه‌داشتن بدن شما در زمان طولانی تشنگی کمک می‌کنند.

برای تشنه نشدن در ماه رمضان چه بخوریم؟
در زمان افطار و سحر، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را جدی بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در صورتیکه علائم کم آبی دارید و با خوردن مایعات این علائم برطرف نمی‌شوند، یا به علائم دیگری مانند اسهال و استفراغ مبتلا هستید، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از دکتر عمومی، دکتر متخصص داخلی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. یا از دکترعمومی آنلاین یا دکتر داخلی آنلاین بهرمند شوید.

به‌خاطر داشته‌باشید که کم آبی یکی از مشکلات اساسی برای سلامت بدن است و می‌تواند باعث علائم خطرناک دیگر شود. پیشگیری از آن ساده است و درمان آن نیز ساده‌تر!

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بله، می‌تواند باعث مشکلاتی در فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن شود.

هیپوولمی به کاهش حجم مایع در سیستم عروقی با یا بدون تخلیه مایع کل بدن اشاره دارد. هیپوولمی و کم آبی متفاوت نیستند اما ممکن است با هم مرتبط نباشند.

فرآیند به دست آوردن آب هیدراته و فرآیند از دست دادن آب را دهیدراته می‌گویند.

کم آبی می‌تواند باعث از دست دادن قدرت و استقامت بدن، سردرد، استرس و افسردگی شود.

خشکی چشم به دلیل کم آبی شدید ممکن است منجر به علائم بیشتر، از جمله تحریک، قرمزی، و تاری دید شود.

خشکی پوست، دهان و زبان، چشم‌های گود رفته و تغییر رنگ پوست به خاکستری است. در سریع‌ترین زمان به پزشک اطفال یا عمومی مراجعه کنید.

به غیر از خارش و خشک شدن، می‌تواند منجر به عفونت‌های قارچی یا تشدید آن‌ها شود.

هنگامی که پوست کم آب می‌شود، تولید سبوم برای جبران خشکی افزایش می‌یابد. سبوم و روغن اضافی می‌تواند منجر به جوش و آکنه شود.

کم آبی یکی از علل شایع یبوست است. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی می‌شود، روده او نمی‌تواند آب کافی به مدفوع اضافه کند. کم آبی منجر به مدفوع سفت، خشک و توده‌ای می‌شود که به سختی دفع می‌شود. نوشیدن آب زیاد می‌تواند به کاهش یا رفع علائم و جلوگیری از یبوست کمک کند.

عدم تعادل الکترولیت یکی از شایع‌ترین دلایلی است که ممکن است حتی پس از نوشیدن چندین تن آب احساس کم آبی کنید!

نیازی به خوردن قرص نیست. هرچند می‌توانید با خوردن پودر او آر اس به درمان عدم تعادل آب و الکترولیت بپردازید. اما این در مواردی که اسهال و استفراغ هستید، موثر است.

هرگز کم آبی نوزاد را شوخی نگیرید و زمان را در خانه هدر ندهید. نوزاد را سریعا به دکتر برسانید و درمان جدی را شروع کنید.

ممکن است که همراه با کم آبی بدن، به سوزش ادرار هم دچار شوید. وقتی آب بدن شما کم می‌شود، ادرار غلیظ و اسیدی می‌شود. همین مسئله می‌تواند به سوزش ادرار منجر شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کم آبی بدن

  1. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از سایت کاملتون .
    من یه جا خونده بودم نوشیدن آب خیلی زیاد باعث ریزش مو میشه اما مطمئن نبودم که منبع معتبر باشه برای همین سوال کردم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      انقدر که منجیر به عدم بالانس سدیم و … شود ممکن است

  2. منصور گفت:

    درود ادمین کم ابی بدن میتونه منجر به سرطان باشه یاخیر
    تو ام ار ای کمر اینم گزارش ام ار ای multiple images in different plains with appropriate sequences reveals
    bulging disc at multiple lumbar levels with dehydration of disc at L4 L5 level there is no nerve root compression no stenosis of the canal seen distal cord appear normal with no damage

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در مسیر مهره ۴ و ۵ به علت کم آب شدن دیسک مهره ها تحلیل رفته که فشار و تنگی کانال نخاعی هم وجود ندارد و مشکل ایجاد نکرده است.