داروی ترانکوپین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف کوئتیاپین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترانکوپین یا کوئتیاپین یکی از داروهای آنتی سایکوتیک است که برای درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، دوقطبی و اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داروی ترانکوپین

ترانکوپین یکی از داروهایی است که برای درمان مشکلات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکلات و بیماری‌های روانی به اندازه‌ی مشکلات جسمی اهمیت دارند و می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌ی شما را مختل کنند. گاهی برخی از بیماری‌ها مانند دوقطبی از بسیاری از بیماری‌های جسمی هم می‌تواند ناتوان کننده‌تر باشد و اطرافیان را نیز آزاد دهد. داروی ترانکوپین با نقشی که در بدن ایفا می‌کند می‌تواند اثر این بیماری‌های سایکوتیک را کاهش دهد و بر آرامش فرد بیفزاید.

در صورتیکه داروی ترانکوپین برای شما تجویز شده‌است و نمی‌دانید چگونه می‌توان از این دارو استفاده کرد و نحوه مصرف و عوارض آن توجه شما را جلب کرده‌است، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. همچنین اگر علائم بیماری‌های سایکوتیک را دارید، می‌توانید از دکتر روانپزشک نوبت بگیرید.

نحوه عملکرد داروی ترانکوپین

عملکرد این دارو، کوئتیاپین یا همان ترانکوپین، کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز است و باعث کاهش توهم و افزایش تمرکز می‌شود.

نحوه مصرف ترانکوپین

حتما قبل از استفاده از ترانکوپین بروشور موجود در بسته‌بندی را مطالعه نمایید. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاره دارویی از دکترتو به رفع سوالات خود بپردازید. این دارو را طبق دستور پزشک ۲ یا ۳ بار در روز همراه یا بدون غذا به صورت خوراکی مصرف کنید.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

اگه نوسانات خلقی ناگهانی ا‌ذیتت می‌کنه،

روش مصرف صحیح ترانکوپین رو از مشاور دارویی بپرس.

ترانکوپین چیست و چه کاربردی دارد؟

این دارو برای درمان برخی شرایط روحی-خلقی (مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، دوره‌های ناگهانی مانیا یا شیدایی یا افسردگی مرتبط با اختلال دو قطبی) استفاده می‌شود و به عنوان داروی آنتی سایکوتیک استفاده‌می‌شود. این دارو به فرد کمک می‌کند تا واضح و مثبت فکر نماید، کمتر عصبی شود و در زندگی فعال‌تر ظاهر شود، همچنین ممکن است باعث بهبود روحیه، خواب، اشتها و سطح انرژی شود. ترانکوپین می‌تواند به جلوگیری از تغییرات شدید خلقی کمک کند و یا باعث کاهش دفعات تغییرات خلقی می‌شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین روانپزشک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نام، دوز و اشکال دارویی ترانکوپین

  • نام ژنریک :Quetiapine
  • قرص ترانکوپین ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص ترانکوپین ۲۰۰ میلی گرم
  • قرص ترانکوپین ای آر ۵۰ میلی گرم
  • قرص ترانکوپین ای آر ۲۰۰ میلی گرم
  • قرص ترانکوپین ای آر ۱۵۰ میلی گرم

قرص ترانکوپین

شاید از خود بپرسید که اشکال دارویی ترانکوپین شامل قرص هم می‌شود؟ قرص ترانکوپین از معمول‌ترین داروهای سایکوتیک است و برای درمان و کنترل این بیماری‌ها تجویز می‌شود. قرص ترانکوپین را نمی‌توان بدون تجویز پزشک و بدون داشتن نسخه تهیه کرد و برای آن حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید تا برای شما این دارو را نسخه کند.

نام دیگر ترانکوپین کوئتیاپین است.

 قرص ترانکوپین جذب معده‌ای دارد و خوراکی است. نحوه‌ی مصرف این دارو به طور واضح توسط دکتر روانپزشک و مشاوره‌ی دارویی به شما توضیح داده‌خواهد شد.

ترانکوپین ۲۵ و ترانکوپین ۱۰۰
ترانکوپین دارویی است که در دوزهای مختلف ساخته می‌شود و متناسب برای بیماری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

ترانکوپین ۲۵ برای چیست؟

ترانکوپین دارویی است که در دوزهای مختلف ساخته می‌شود و متناسب برای بیماری‌های مختلف در نظر گرفته‌می‌شود. دوز کم این دارو که قرص ترانکوپین ۲۵ است معمولا برای اختلالات بی‌خوابی و جنون تجویز می‌شوند. این دارو در دوز کم دوز شروع کننده است و زمانی که از این دارو برای درمان اختلالات خواب و یا کمک درمان اختلالات دو قطبی استفاده می‌شود، معمولا اثرات بهتری دارد.

ترانکوپین ۲۵ یا کوئتیاپین ۲۵ از داروهایی است که نیازمند تجویز متخصص است و نمی‌توان آن را بدون نسخه تهیه کرد. کسانی که برای دریافت این دارو به داروخانه مراجعه می‌کنند، حتما باید نسخه داشته‌باشند تا بتوانند این دارو را تهیه کنند.

قرص ترانکوپین را نمی‌توان بدون تجویز پزشک و بدون داشتن نسخه تهیه کرد و برای آن حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید تا برای شما این دارو را نسخه کند.

ترانکوپین ۱۰۰ میلی گرم

یکی دیگر از دوزهای دیگر داروی ترانکوپین، ترانکوپین ۱۰۰ است. این دوز از قرص ترانکوپین ۱۰۰ یا کوئتیاپین ۱۰۰ از داروهایی است که نمی‌توان آن را بدون تجویز پزشک استفاده کرد زیرا داروی قوی و ضد سایکوتیک است. معمولا از ترانکوپین ۱۰۰ برای درمان اختلال دوقطبی، به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر مانند لیتیوم استفاده می‌شود. از ترانکوپین ۱۰۰ برای بهبود اسکیزوفرنی نیز استفاده می‌شود.

برای این که از این دارو استفاده کنید حتما باید به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید. زیرا نمی‌توانید بدون نسخه این دارو را از داروخانه تهیه کنید چون می‌تواند عوارضی به جای بگذارد. مخصوصا که این دارو از داروهای قوی و با دوز بالا است.

 درمان افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی

برای درمان افسردگی دارو را یکبار در روز در هنگام خواب و طبق دستور پزشک استفاده کنید.

دوز تجویزی دارو بر اساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهای مصرفی تنظیم می‌شود، بنابراین پزشک یا داروساز خود را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید. ممکن است پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، این دارو را با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز را افزایش دهد. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید و دارو را به طور منظم و در ساعت معینی مصرف نمایید تا تاثیر بهتری را شاهد باشید. افزایش سرخود میزان دارو یا طول مدت درمان به تسریع بهبودی کمکی نمی‌کند، اما خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. در صورت احساس بهبودی بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید، زیرا در صورت قطع ناگهانی ممکن است شرایط بدتر شود. دوز مصرفی ترانکوپین در بیماری‌های مختلف، متفاوت است.

حتما قبل از استفاده از ترانکوپین بروشور موجود در بسته‌بندی را مطالعه نمایید. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاره دارویی از دکترتو به رفع سوالات خود بپردازید.

 درمان اسکیزوفرنی

برای درمان اسکیزوفرنی، ترانکوپین به صورت دو بار در روز تجویز می‌شود. میزان کل دوز روزانه برای چهار روز اول درمان؛

  • ۵۰ میلی‌گرم (روز اول)
  • ۱۰۰ میلی گرم (روز دوم)
  • ۲۰۰ میلی گرم (روز سوم)
  • ۳۰۰ میلی گرم (روز چهارم) است،
  • از روز چهارم به بعد، دوز دارو باید به محدوده موثر ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در روز برسد، بسته به پاسخ بالینی و تحمل بیمار، دوز ممکن است در محدوده ۱۵۰ تا ۷۵۰ میلی گرم در روز تنظیم شود.

درمان دوره های مانیا یا شیدایی متوسط ​​تا شدید در اختلال دو قطبی

برای درمان دوره‌های شیدایی مرتبط با اختلال دوقطبی، ترانکوپین باید دو بار در روز تجویز شود.

ترانکوپین ۲۵ عوارضی دارد.
ترانکوپین هم مانند هر داروی دیگری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته‌باشد. این دارو را باید در دوز مناسب و طبق دستور مناسب مصرف کرد تا آسیب جدی و جبران ناپذیر به بدن وارد نکند.

دوز مصرفی ترانکوپین

به نقل از drugs، بهتر است بدانید که داروی ترانکوپین دوزهای مختلفی دارد. دوزهای مختلف داروی ترانکوپین شامل ۲۵ میلی گرم، ۱۰۰ میلی گرم،‌۲۰۰ میلی گرم، ۳۰۰ میلی گرم، ۴۰۰ میلی گرم و ۱۵۰میلی گرم هستند. دوز ترانکوپین برای بزرگسالان در درمان بیماری‌های زیر کاربرد دارد؛

  • اسکیزوفرنی
  • اختلال دوقطبی
  • افسردگی

این دارو برای کودکان هم تجویز می‌شود و در درمان موارد زیر کاربرد دارد؛

  • اسکیزوفرنی
  • دوقطبی

دوز کردن ترانکوپین از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ممکن است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند. اگر از این دارو بیش از حد نیاز استفاده شود، ممکن است که کبد و کلیه را از کار بیندازد و آسیب‌های درمان‌نشدنی به بدن وارد کند.

می‌خوای بدونی چطور اسکیزوفرنی درمان میشه؟

بهترین زمان آگاه شدن همین الانه!

عوارض جانبی ترانکوپین

ترانکوپین هم مانند هر داروی دیگری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته‌باشد. این دارو را باید در دوز مناسب و طبق دستور مناسب مصرف کرد تا آسیب جدی و جبران ناپذیر به بدن وارد نکند، اما ممکن است که عوارض جانبی به همراه داشته‌باشد که در هنگام مصرف دارو برای فرد پیش می‌آیند.

کسانی که ترانکوپین برایشان تجویز شده‌است و آن را برای درمان بیماری‌ها و اختلالات خود مصرف می‌کنند، بدون شک این دارو برایشان مناسب است و فواید آن از عوارضی که ممکن است دچار آن شوند، بیشتر است. در ادامه به توضیح برخی از عوارض این داروها می‌پردازیم.

۱. عوارض جانبی شایع مصرف ترانکوپین

عوارض جانبی شایع مصرف ترانکوپین شامل موارد زیر هستند؛

  • خواب آلودگی
  •  سرگیجه
  • سردرد
  • خشکی دهان

۲. علائم قطع ترانکوپین

علائم قطع مصرف ترانکوپین کدام موارد هستند؛

  • افزایش سطح تری گلیسیرید سرم
  • افزایش کلسترول کل (به طور عمده کلسترول LDL)
  • کاهش کلسترول HDL
  • افزایش وزن
  • کاهش هموگلوبین
  • علائم اکسترا پارامیدال

همچنین، ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، اسهال، تحریک‌پذیری را تجربه کنید، که نیاز به کاهش تدریجی دوز دارو است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

۳. علائم اوردوز ترانکوپین

علائم و نشانه‌های گزارش‌شده در صورت مصرف بیش از حد دارو: 

  • خواب آلودگی و آرام‌بخشی
  • تپش قلب
  • افت فشار خون
  • اثرات آنتی کولینرژیک 

همچنین می تواند منجر به:

  • طولانی شدن QT
  • تشنج
  • صرع
  • رابدومیولیز
  • سرکوب سیستم تنفسی
  • احتباس ادرار
  • گیجی
  • هذیان و یا تحریک‌پذیری
  • کما و مرگ 

بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر در معرض خطر افزایش اثرات اوردوز هستند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین روانپزشک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۴. ترانکوپین و اضطراب

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند با آن کنار بیایند، اضطراب است. بنابراین برای درمان آن اقدامات لازم را انجام می‌دهند. اضطراب و استرس می‌تواند ناتوان کننده باشد و شما را از انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود بازبدارد. نوعی از اضطراب است که بسیار ناتوان کننده و آزاردهنده است و اضطراب فراگیر نامیده می شود. این حالت زمانی ایجاد می‌شود که فرد نمی‌تواند استرس و اضطراب خود را کنترل کند. همچنین به قدری دچار استرس می‌شود که تپش قلب می‌گیرد و ممکن است که علائم فیزیکی و جسمی هم نشان دهد. معمولا این افراد برای درمان و کنترل اضطراب خود از داروی ترانکوپین هم استفاده می‌کنند. با این که این دارو برای درمان و کنترل ترانکوپین موثر است، اما مصرف طولانی مدت آن عوارض جانبی بسیار بدی را به جای می‌گذارد.

ترانکوپین و فراموشی
با اینکه این دارو می تواند علائم اسکیزوفرنی را برطرف کند، اما می‌تواند ایجاد فراموشی هم بکند.

۵. ترانکوپین و فراموشی

در تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام شده‌است، مصرف ترانکوپین باعث از بین رفتن هیپوکامب و تحلیل رفتن حافظه شده‌است. این این مسئله می‌تواند ایجاد فراموشی بکند. با اینکه این دارو می تواند علائم اسکیزوفرنی را برطرف کند، اما می‌تواند ایجاد فراموشی هم بکند.

۶. ایا قرص ترانکوپین برروی عادات ماهیانه تاثیر میگذارد؟

داروی ترانکوپین یک اثر جالب بر روی هورمون‌های بدن زن دارد و آن بالا بردن مقدار پرولاکتین است. پرولاکتین هورمون شیر است و هنگامی که در بدن زن مقدار آن افزایش پیدا می‌کند،‌ ترشح شیر از نوک سینه‌ها اتفاق می‌افتد. تنها مشکلی که ممکن است در اثر مصرف ترانکوپین برای یک زن پیش بیاید، ترشح شیر نیست. هنگامی که پرولاکتین افزایش پیدا می‌کند، پریود هم دچار تغییراتی می‌شود و احتمال اینکه بی‌نظمی در دوره‌های ماهیانه ایجاد شود، زیاد است.

تداخلات دارویی ترانکوپین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد، بنابراین بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

بسیاری از داروها علاوه بر ترانکوپین ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند:

  • آمیودارون
  • موکسی فلوکساسین
  • پروکائین آمید
  • کینیدین
  • ​​سوتالول
  • تیوریدازین

سایر داروها می‌توانند بر دفع و عملکرد ترانکوپین از بدن تأثیر بگذارند از جمله:

  •  داروهای ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)
  • ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین)
  • داروهای درمان‌کننده تشنج (مانند فنی توئین)

در صورت استفاده از داروهای خواب‌آور مانند ضد درد اپیوئیدی یا تسکین‌دهنده سرفه (مانند کدئین، هیدروکدون)، الکل، ماری جوانا (شاهدانه)، داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی‌هیستامین‌ها (مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین)، پزشک یا داروساز خود را مطلع نمایید. این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله آزمایش ادرار) تداخل ایجاد کند، احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش می‌شود.

راهنمای دکترتو در مصرف ترانکوپین

در صورتیکه ترانکوپین ۲۵ یا ترانکوپین ۱۰۰ برای شما تجویز شده است و متوجه نحوه مصرف این دارو نشده‌اید و نمی‌دانید چگونه باید آن را مصرف کنید، نگران نباشید، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید و برای مصرف ترانکوپین راهنمایی کسب کنید. همچنین می‌توانید با بهترین روانپزشک در شهر خود به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین از روانپزشک نوبت بگیرید.

پرسش‌های متداول

احتمالا از خود بپرسید که داروی ترانکوپین برای چیست؟ قرص ترانکوپین از آن دسته داروهایی است که برای درمان اختلالات سایکوتیک استفاده می‌شود و با استفاده از آنها می‌توان مشکلاتی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی و اسکیزوفرنی را درمان کرد.

قرص ترانکوپین، چه قرص ترانکوپین ۲۵ و چه قرص ترانکوپین ۱۰۰ می‌توانند عوارضی را برای ما به جای بگذارند که برخی از آنها شامل خستگی، خواب آلودگی، اضطراب و موارد دیگر هستند.

ترانکوپین ایرانی و یا ترانکوپین خارجی هر دو عوارض مخصوص به خود را دارند. زمانی این داروها برای بیماران تجویز می‌شوند که فواید آنها از عوارض آنها بیشتر باشد.

قرص ترانکوپین می‌تواند بر روی هورمون‌های بدن تاثیر بگذارند. مثلا می‌تواند پرولاکتین را زیاد کند و زیاد شدن پرولاکتین پریود را نامنظم می‌کند.

ترانکوپین دارویی است که ممکن است باعث تنظیم خواب هم بشود، اما حاوی مورفین نیست و اعتیاد آورد هم نیست

بستگی دارد که ترانکوپین برای چه مصارفی کاربرد باشته باشد. می‌توان آن را با بسیاری از داروها در موارد خاص استفاده کرد.

هر دارویی عوارض و فواید خود را دارد. ترانکوپین هم به همین شکل است. این دارو نیز ممکن است عوارضی داشته‌باشد که شامل موارد زیر هستند؛
· خواب آلودگی
· سرگیجه
· سردرد
· خشکی دهان
در موارد حادتر ممکن است عوارض زیر را برای بیمار ایجاد کند؛
· خواب آلودگی و آرام بخشی
· تپش قلب
· افت فشار خون
· اثرات آنتی کولینرژیک

خیر. هر دو یک دارو هستنتد و اسم‌های متفاوت این دارو کوئتیاپین و ترانکوپین است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ترانکوپین

  1. علی گفت:

    سلام. من هرویین مصرف میکردم. و یهو قطع مصرف کردم. ک بی خوابی خیلی شدیدی دارم. بدون مشورت دکتر سرخود شبها یدونه ترانکوپین ۱۰۰ میخورم درجا خوابم میبره. میخاستم بدونم مصرف ترانکوپینو همینجوری ادامه بدم بعدش برای قطعش بی خوابی دارم چند روز بی‌خوابیم میشه ممنون از جوابتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف داروهای روانپزشکی و ارامبخش باید تحت نظر متخصص روانپزشکی صورت بگیره و با توجه به سابقه بیماری شما و مشکل تون تجویز میشه. عوارض قطع دارو گاهی شدیدتر از بیماری هست. از این لینک میتونی با متخصص روانپزشکی مشورت کنی.
      روانپزشک

  2. سمیه حقدادی گفت:

    ایا داروهای اعصاب باهم بخوریم اشکالی دارع

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی داره چه دارویی رو میخواین با این قرص همزمان مصرف کنی. برخی داروها با هم تداخل دارند و مجاز به مصرف نیستید. مصرف هر داروی آرامبخش تحت نظر متخصص روانپزشکی باید باشه.
      متخصص اعصاب و روان

  3. حسين گفت:

    سلام،پدر من ٧٣سالشه مادوپار ١٢۵مصرف میکنه بعد مدتها توهم شدید پیدا کرده خطرناک شده،دکتر ترانکوپین داده مصرف میکنه حدوده٣هفتس،میخواستم بدونم توهمش کی خوب میشه و به حالت عادی برمیگرده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قرص مادوپا در درمان بیماری پارکینسون مصرف میشه و یکی از عوارض جانبی مهم و شایع این دارو هست که نیازه با متخصص نورولوژی جهت کاهش یا تغییر دارو مشورت کنید.
      نورولوژیست

      1. سینا گفت:

        سلام دوز پایین متادون در حد ۵ تداخل داره با ترانکوپین؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این دو دارو با هم تداخل دارند و نباید با هم مصرف شوند. بهتره برای جایگزینی داروی مناسب دیگری با متخصص روانپزشکی مشورت کنی.
          متخصص روانپزشک

  4. میلاد گفت:

    من حدود بیست روز پیش کرونا گرفتم ولی به دلایل استرس و اظطراب دچار بیخوابی شدم پیش دکتر روانپزشک رفتم قرص سرترالین۵۰ و تانکوپین ۲۵ تجویز کردن الان سه چهار روزه مصرف میکنم ولی تاثیر آنچنانی در خوابم نداشته و در روز هم مثل آدم خمار میمانم انگار تعادل خوب ندارم آیا از عوارض مصرف دارو هستش یا نه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گیجی و سبکی سر و خماری شما از عوارض داروهاست که خواب شما در طول شب کافی نمیشود و اثرات دارو در روز بر روی شما نمایان میشه. از عوارض کرونا بیخوابی هست که تا مدت ها باقی میمونه. از این لینک با متخصصان روانپزشکی برای جایگزینی داروی مناسب یا تغییر دوز دارو مشورت بگیرید.
      متخصص اعصاب و روان

      1. میلاد گفت:

        پس برای درمان بیخوابی باید چکار کنیم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          با مطالعه مقاله مجله سلامت دکتر تو میتونید با رو شهای درمان بیخوابی آشنا شوید.
          درمان بی خوابی

  5. سحر گفت:

    سلام وقت بخیر
    به تازگی این قرص رو دکتر تجویز کرده مدت مصرف این دارو کمتر از یک ماه است عذر میخواهم که این رو عنوان میکنم عوارضی همچون یبوست در من بروز کرده که دائما به دستشویی رفته و در آخر ترشحات خونی از مقعد خارج میشود و اینکه عادت ماهانه به تاخیر افتاده میخواستم ببینم دلیل این شرایط، مصرف این قرص است؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تاکنون این عوارض در مصرف این قرص مشاهده نشده، ممکنه مشکلات یبوست شما استرسی باشه و تایر قاعدگی هم هورمونی. بهرحال نیازه با متخصص روانپزشکی در این خصوص به صورت تخصصی تر مشورت کنی تا در صورت نیاز داروی شما تغییر کنه. از این لینک میتونی نوبت متخصص روانپزشکی بگیری.
      دکتر روانپزشک

      1. مصطفی گفت:

        باعرض سلام ببخشیدخواستم ببینم منکه متادون مصرف میکنم واخرشب کلونازبایکششمترانکوپین۱۰۰مصرف میکنم هفته ای۲_۳بارمدت دوماهه ایاراحت میشه کنارگذاشت وایاعوارض خاصی هم دارد؟باتشکر

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این دارو باید با کاهش تدریجی دوز قطع بشه و قطع یکباره قرص عوارضی رو داره. دارو رو تحت نظر متخصص روانپزشکی قطع کنید.
          دکتر روانپزشک

    2. ندا گفت:

      سلام منم دقیقا بعد از مصرف این دارو دچار همچین مشکلی شدم نمیدونم چکار کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو سبب یبوست نمیشه ممکنه یبوست شما به دلایل گوارشی، کم تحرکی و سبک زندگی شما باشه. در غیر اینصورت میتونی با متخصص روانپزشکی مشورت کنی تا داروی دیگه ای برای شما جایگزین بشه.

    3. مجیب گفت:

      سلام من هم همین علائم را دارم الان نزدیک ۳۰ روز میشه که دکتر تجویز کرد بواسیر گرفتم قبلاً بواسیر نداشتم خیلی درد میکشم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو جهت افسردگی و مشکلات روحی شما تجویز شده. اینو در نظر داشته باشید که این دارو موجب یبوست نمیشه بلکه مشکلات روحی و ناراحتی ها موجب ایجاد سندرم روده تحریک پذیر و ایجاد یبوست می شود. تحرک رو بیشتر کن. مایعات بیشتری بنوش و غذای فیبردار بیشتری مصرف کن.

  6. Misagh گفت:

    سلام من چند ماه است از افسردگی شدید و فوبیای تنهایی و تشنج عصبی رنج میبرم به پزشک مراجعه کردم دکتر داروهای لووسر۵۰ پرفنازین ۲ لاموتریژن۱۰۰ ترانکوپین ۲۵ برایم تجویز کرد من قبل از مصرف داروها فقط مواقعی که خیلی عصبی و ناراحت میشدم تشنج میکردم و خیلی کم تنهایی را ترجیح میدادم
    از وقتی داروها را شروع کردم تا ۳ شب اول حداقل روزی ۴بار تشنج‌های خفیفو حتی خیلی سنگین میکردم و جوری شد که بعد روز چهارم که مادرم مطمئن شد اثرات داروهاست همه را قطع کرد منم تا چند روز بعد تمام عضلات پام‌در اثر تشنج‌های مداوم سفت مانده بود و حتی توانایی راه رفتن نداشتم پاهام تکان نمی‌خورد مثل چوب شده بود
    این موضوع که تموم شد و براه افتادم این ذات جدید ظاهر شد مثلاً از خنده متنفر شدم و حتی بشدت عصبی میشوم که اصلا دوست ندارم بی دلیل گریه ام میگیرد اصلا حوصله صحبت کردن ندارم ترجیح میدهم یه گوشه اتاق تکو‌تنها باشم و کسی را نبینم نسبت به همه چیز لمس شدم تمام احساسات قشنگ درونم پاک شده چکار باید بکنم؟؟؟
    آیا اثرات قطع داروهاست یا اثرات بعد مصرف داروهاست؟؟؟
    اگر مصرف کنم بدون برگشت تشنج میکنم ولی اینجوری هم اصلا نمیشه مثل یه تیکه سنگ شدم از همه چی بدم میاد گرسنمه ولی اشتهای خوردن ندارم کابوسهای خیلی ترسناک میبینم جوری که تا صبح چندین بار بیدار میشوم و صبحو‌تا غروب سردرد دیوانه کننده دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      امیدواریم که سریعتر بهبودی پیدا کنی. این عوارض همه مرتبط با دارو نیست و بخاطر روند بیماری شماست و علایم بیماری تون هست. بهتره به متخصص روانپزشکی مراجعه کنی و تحت درمان قرار بگیری و بدون دستور پزشک دارو رو قطع نکنی. از این لینک میتونی از بهترین متخصصان روانپزشکی شهرتون نوبت بگیری.
      بهترین دکتر اعصاب و روان

      1. Mahdi گفت:

        سلام خسته نباشید من بخاطر اختلالات خواب و افسردگی شدید دکتر روانشناس… ترانکوپین . لووسر. دپاکین و رسپریدون برام تجویز کرد الان چند ماهه اون دارو هارو قطع کردم ولی ترانکوپین یک ساله دارم مصرف میکنم …وابستگیه شدید پیدا کردم میخواستم بدونم عوارض طولانی مدتش چی هست و چطور میتونم قطع مصرف کنم.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          عملکرد این دارو کمک به بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز هست و باعث کاهش توهم و افزایش تمرکز میشه. برای بهبود عوارض بیماری نیازه این قرص مدت طولانی با دوز تجویزی متخصص روانپزشکی مصرف بشه. بنابراین دارو رو طبق دستور پزشک ادامه داده بسته به علایم شما در دوره های بعد داروی دیگری جهت شما جایگزین این دارو میشه. از این لینک میتونی با دیگر متخصصان روانپزشکی در ارتباط باشی.
          بهترین دکتر اعصاب و روان

    2. Samiii گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ببخشین من سه ماهه که روزی ۳تا الپرالازم میخورم می‌خوابم این قرص ها هم فرداش ادمو عصبی می‌کنه قطع کردم الان دو هفته میشه یه ملاتونین و یکی کلونازپام میخورم می‌خوام بجای اینا میشه یه دونه ترانکوپین۵۰و یکی هم ملاتونین بخورم
      اگه میشه راهنماییم کنید لطف میکنید
      ممنون🙏

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروهای روانپزشکی رو نباید بدون دستور پزشک مصرف کرد. طرز خوردن این داروها در شما اشتباه بوده و با مصرف و قطع یکباره موجب آسیب بیشتری به خودتون می شوید. بهتره از این لینک نوبت متخصص روانپزشکی گرفته و مراجعه کنی.
        دکتر روانپزشک

  7. حمزه گفت:

    سلام من الان نزدیک۵سال ترانکوپین مصرف میکنم بیشترازترانکوپین۲۵استفاده میکنم بعضی موقهاترانکوپین۱۰۰مصرف میکنم اگریک شب نخورم بخواب نمیرم وهمان روز حالت تهوع معده دردسراغم میادچکارکنم که این قرص کناربگذارم امااین حالت ها سراغم نیادیااگرتااخرعمراین قرص ادامه دهم ایاعوارض سراغم میادیانه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معده درد و تهوع شما از استرس و اضطراب ناشی از بیخوابی شما هست. این قرص رو با نظر متخصص روانپزشکی میتونی بسته به بیماری و اختلالی که داری میزانش رو کمتر یا بیشتر کنی و با توجه به علایم های بیماری ات مدتی با دوز کم مصرف سپس قطع شود. توصیه میکنم با متخصصان روانپزشک از این لینک مشورت کنی.
      روانپزشک خوب

  8. shirin گفت:

    سلام من کرونا داشتم دکترم برام این قرص رو تجویز کرد داخل بیمارستان که بستری بودم یک عدد کامل بعد یک دوم و سپس یک چهارم نوشته ادامه بدم ولی وزنم بعد از یکماه ۶ کیلو افزاریش داشت و همیشه حس گرسنگی و ضعف شدید دارم میخواستم بدونم اشکالی نداره اگر خودم قطعش کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو می تونه باعث افزایش وزن بشه که بعد از قطع مصزف، با ورزش و رژیم غذایی، به تدریج وزن به حالت طبیعی برمیگرده. دوره ی درمان که حداقل ۴ تا ۶ ماه هست باید کامل بشه و سپس با نظر پزشک داروتون قطع بشه.

      1. امير گفت:

        سلام من بدلیل درد کلیه مدتى متادون مصرف کردم الان دو هفته هست نخوردم دکتر اعصاب براى بهبود خوابم ترانکوپین ٢۵ تجویز کرده ولى بعد از استفاده بلافاصله درد دست و پاى شدید به سراغم میاد چیکار کنم از علائم دارو هست

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          درد دست و پای شما به علت ترانکوپین نیست بلکه ممکنه مربوط به علایم ترک متادون باشه. با متخصص روانپزشکی معالج خود مشورت کن.
          دکتر روانپزشک

  9. سمیرا گفت:

    سلام و درودخدمت شما، من یک ماه بعد از ابتلا به کرونا دچار حمله های اضطرابی شدیدی میشم تپش قلب و بی حس شدن دست و پاها و احساس ترس شدید و تنگی نفس میگیرم،هفته پیش به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردم و برام پرانول ۱۰،ترانکوپین۲۵ و بوسپیراکس ۵ تجویز کردند من تا بحال هیچ داروی روانپزشکی مصرف نکردم،سوالم اینه که این داروها باید چطوری قطع بشه؟اگه یکدفعه داروهام تموم بشه آیا بعدش عوارضی نداره؟متشکرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه عوارض کرونا متفاوته و تا مدت ها با افراد باقی میمونه. داروها رو طبق دستور مصرف کن. داروهایی که گفتی اعتیاد دارویی و وابستگی برا شما به همراه نداره و با مصرف اونا متوجه بهبودی میشی و قبل از اتمام داروها به پزشکت مراجعه کن تا اگه نیاز به تغییر دوز دارو یا تعویضش در دوره بعد باشه برا شما تجویز بشه.

  10. فریبا گفت:

    عالی بود حرفاتو باید با طلا نوشت

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز دکترتو
      ممنونم از شما