شکستگی کمر چه علائم و راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکستگی کمر موضوعی جدی است که باید در صورت تشخیص و بروز علائم آن هر چه سریع‌تر درمان شود. این نوع شکستگی درد زیادی به همراه خواهد داشت و ممکن است در زندگی فرد اختلالات زیادی بوجود آورد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شکستگی کمر

شکستگی کمر همان شکستگی در استخوان‌های ستون فقرات است که در مجموع به عنوان مهره کمر شناخته می‌شوند. کار اصلی این مهره‌ها محافظت از نخاع است. در حالی که شکستگی ستون فقرات در هر فردی ممکن است رخ دهد، اغلب در مردان و  در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال بیشتر اتفاق می‌افتد.

شکستگی ستون فقرات با شکستگی دست یا پا متفاوت است. شکستگی یا جابه‌جایی مهره کمر می‌تواند باعث گیر کردن قطعات استخوانی و آسیب به اعصاب نخاعی یا نخاع شود. اکثر شکستگی‌های ستون فقرات در اثر تصادفات رانندگی، سقوط، شلیک گلوله یا ورزش اتفاق می‌افتد.

صدمات می‌تواند از کشیدگی نسبتاً خفیف رباط و ماهیچه، شکستگی و دررفتگی مهره‌های استخوانی تا آسیب طناب نخاعی باشد. بسته به شدت آسیب، ممکن است درد، مشکل در راه رفتن، یا ناتوانی در حرکت بازوها یا پاهای خود (فلج) را تجربه کنید. بسیاری از شکستگی‌ها با درمان‌های معمول بهبود می‌یابند. با این حال، برخی از شکستگی‌های شدید نیز ممکن است برای ترمیم و بهبودی نیاز به جراحی داشته باشند.

اگر دچار این مشکل شده‌اید و در انتخاب پزشکی باتجربه شک دارید، از دکترتو کمک بگیرید. شما می‌توانید به کمک دکترتو بهترین متخصص ارتوپد را برای بهبود شکستگی کمر خود انتخاب کنید.

شکستگی مهره‌ های کمر چیست؟

شکستگی ستون فقرات معمولاً در اثر پوکی استخوان، زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی یا ضربه‌هایی مانند تصادفات رانندگی ایجاد می‌شود. حتی اگر برای ترمیم مهره‌های شکسته خود نیاز به جراحی داشته باشید و اگر نخاع شما آسیب ندیده باشد، نباید عوارض طولانی مدت شکستگی ستون فقرات داشته باشید.

شکستگی ستون فقرات یک اصطلاح پزشکی برای شکستگی استخوان هر یک از مهره‌های کمر است؛ یعنی اگر هر یک از ۳۳ استخوانی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند دچار شکستگی شوند. گاهی اوقات افراد از شکستگی ستون فقرات به عنوان شکستگی کمر صحبت می‌کنند.  اکثرا شکستگی کمر نیازی به جراحی ندارد، اما ممکن است برای چند ماه نیاز به استفاده از بریس داشته باشید. با این حال، شکستگی شدید ستون فقرات نیاز به جراحی خواهد داشت.

شکستگی کمر ممکن است مربوط به هر یک از مهره های کمر باشد.
شکستگی کمر یک اصطلاح پزشکی درباره شکستن مهره‌های کمر است.

علائم و نشانه های شکستگی مهره های کمر

از جمله علائم شکستگی کمر می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • احساس درد در پشت یا ناحیه گردن: علت کمر درد شدید می‌تواند شکستگی باشد.
  • گزگز یا بی حسی کمر
  • ضعف یا فلج اندام‌ها
  • اسپاسم عضلانی کنترل نشده
  • از دست دادن کنترل ادرار یا روده

‏ علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه

در صورتی که به دلیل وارد شدن ضربه به ناحیه کمر خود دچار شکستگی کمر شده باشید علائم زیر را در خود مشاهده خواهید کرد:

  • کمر درد
  • تورم یا حساسیت
  • افتادگی یا خمیدگی جدید در ستون فقرات
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی پشت
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع

گاهی شکستگی کمر همراه با شکستگی لگن بوده و در این شرایط تکان خوردن و راه رفتن بسیار سخت‌تر می‌شود.

به کمرت ضربه شدیدی وارد شده؟

درد امانتو بریده؟ به پزشک مراجعه کن.

علت شکستگی مهره های کمر

دلایل شکستگی کمر می‌تواند مواردی مانند پوکی استخوان، تروما و وجود تومور در ستون فقرات که باعث سرطانی شدن آن نواحی نیز می‌شود باشد.

تشخیص شکستگی کمر

پزشک شکستگی ستون فقرات را با معاینه فیزیکی و آزمایش‌های تصویربرداری تشخیص می‌دهد. اگر نقاط حساس یا دردناک را احساس می‌کنید یا اگر هرگونه تغییر در شکل ستون فقرات و وضعیت بدن شناسایی شود، علائمی از شکستگی کمر هستند. علاوه بر این تشخیص‌ شکستگی کمر با آزمایش تصویربرداری اشعه ایکس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، سی تی اسکن و آزمایش تراکم استخوان نیز که گاهی اسکن DEXA یا DXA نامیده می‌شود، ممکن است.

‏عکس شکستگی مهره کمر

در این قسمت عکس شکستگی مهره کمر را مشاهده می‌کنید:

شکستگی مهره کمر با درد شدید همراه است.
‏عکس شکستگی مهره کمر را مشاهده می‌کنید.

ایا شکستگی مهره کمر خوب میشود؟

پاسخ این سوال بسته به نحوه درمان شکستگی ستون فقرات دارد که به چند عامل وابسته است. از جمله:

  • چه چیزی باعث شکستگی شده است؟
  • نوع شکستگی چیست؟
  • نقطه شکستگی کجاست؟

راههای درمان شکستگی مهره‌ های کمر

اکثر شکستگی های ستون فقرات نیازی به جراحی ندارند. با اینحال رایج‌ترین راه‌های درمان شکستگی کمر عبارتند از:

  • استفاده از بریس
  • فیزیوتراپی
  • درمان پوکی استخوان
  • جراحی شکستگی ستون فقرات

‏۱. درمان شکستگی مهره کمر بدون جراحی

راه‌های درمانی شکستگی کمر بدون جراحی شامل استفاده ازبریس، انجام فیزیوتراپی، درمان پوکی استخوان با دارو و نیز ازون تراپی است که در ادامه به توضیح مفصل هر یک پرداخته‌ایم.

۲. کمربند شکستگی مهره کمر

محدود کردن حرکت ستون فقرات از طریق استفاده از بریس نخاعی به روند بهبودی شکستگی کمر کمک می‌کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از آسیب بیشتر و به حداقل رساندن درد نیز کمک کند.

۳. ازون تراپی

در این روش کم تهاجمی، پزشک گاز اوزون را به درون دیسک آسیب دیده و عضلات اطراف دیسک تزریق می‌‌کند. این درمان بوسیله سوزن به طور مستقیم به داخل دیسک تزریق شده و حجم دیسک را کاهش می‌دهد. این اتفاق به دلیل اکسیداسیون پروتئوگلیکان‌ها رخ می‌دهد.

در واقع پروتئوگلیکان‌ها، پروتئین‌هایی هستند که در مرکز ژل مانند دیسک (به نام هسته پالپوسوس) قرار دارند. با کاهش حجم دیسک، فشار روی آن نیز کاهش پیدا می‌کند که این امر می‌تواند از شدت کمر درد بیمار کم کند.

جدا از کوتاه‌تر شدن دوره نقاهت و عوارض کمتر این روش درمانی نسبت به عمل جراحی، سایر مزایای تزریق اوزون به کمر عبارتند از:

  • کم تهاجمی بودن روش درمانی
  • سرپایی بودن روش درمان
  • قابل انجام در مدت زمانی کوتاه
  • هزینه بسیار کمتر از عمل جراحی
  • بدون درد بودن روش درمانی

۴. فیزیوتراپی

ابتدا لازم است تا کمر آسیب دیده توسط متخصص فیزیوتراپی معاینه و بررسی شود. این معاینات بالینی عمدتا با لمس بخش‌هایی از کمر توسط تراپیست همراه است. نواحی شدت گرفتن درد و میزان حرکت در ستون فقرات، کمر و پاها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. روند درمان فیزیوتراپی شکستگی مهره کمر شامل چند بخش مختلف اعم از موارد زیر است:

  • کاهش درد بیمار به کمک گرما یا سرما درمانی و مگنت تراپی
  • انجام تمرینات انعطافی
  • تمرینات قدرتی در تراپی شکستگی مهره کمر
  • بهبود وضعیت قرارگیری بدن بیمار
  • جلوگیری از افتادن و ایجاد تعادل

نگرانی که شکستگی کمرت بدون جراحی بهبود پیدا نکنه؟ از متخصص مشاوره بگیر.

۵. جراحی شکستگی مهره کمر

اگر شکستگی ستون فقرات در خطر آسیب به نخاع باشد، یا اگر درد شما چند ماه پس از درمان‌های غیرجراحی بهبود نیابد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. رایج‌ترین جراحی‌ها برای ترمیم شکستگی کمر ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی است.

متن انگلیسی:
Minor fractures of the spine can be healed with rest and medication, however, more severe fractures might require surgery to realign the bones. If left untreated, spinal fractures can lead to permanent spinal cord injury, nerve damage and paralysis
ترجمه متن:
شکستگی‌های خفیف ستون فقرات را می‌توان با استراحت و دارو بهبود بخشید، با این حال، شکستگی‌های شدیدتر ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند تا استخوان‌ها دوباره در جای خود قرار بگیرند. شکستگی های ستون فقرات در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به آسیب دائمی نخاع، آسیب عصبی و فلج شود.

pennmedicine

‏۶. دارو برای درد شکستگی کمر

معمولاً داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه تمام چیزی است که برای کاهش علائم شکستگی ستون فقرات نیاز دارید. قبل از مصرف NSAID برای بیش از ۱۰ روز متوالی لازم است تا با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

علاوه بر این با مصرف داروهای پوکی استخوان، سالمون کلسی تونین و مکمل‌های کلسیم نیز می‌توانید به بهبود خود کمک کنید.

‏۷. دارو گیاهی برای شکستگی مهره کمر

داروهای گیاهی به طور مستقیم باعث درمان شکستگی کمر نمی‌شوند بلکه به عنوان تسکین دهنده درد و برای بهبود سلامت موثر هستند.

درمان شکستگی کمرتوضیحات
کمربند شکستگی مهره کمرمحدود کردن حرکت ستون فقرات
اوزون تراپیبا کاهش حجم دیسک، فشار روی آن نیز کاهش پیدا می‌کند.
فیزیوتراپیکاهش درد بیمار به کمک گرما یا سرما درمانی و مگنت تراپی و انجام تمرینات
جراحی شکستگی مهره کمررایج‌ترین جراحی‌ها برای ترمیم شکستگی کمر ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی است.
دارو برای درد شکستگی کمرداروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه
داروهای گیاهیتسکین درد کمر
انواع روش درمان شکستگی مهره های کمر

‏درمان شکستگی مهره کمر در سالمندان

پوکی استخوان از مهم‌ترین علل شکسته شدن استخوان ها و مهره کمر است. دردهای ناشی از شکستگی در افراد سالمند بسیار دردناک است و عموما درمان آن بین چهار تا شش هفته طول می‌کشد. روش درمان شکستگی مهره کمر در سالمندان بسته به نوع و شدت اختلال متفاوت است.

اما تمامی متخصصین و پزشکان ستون فقرات به این موضوع اعتقاد دارند، که درمان هر اختلالی در سالمندان به دلیل کهولت سن و ضعفی که در اندام‌هایشان وجود دارد، نسبت به جوانان سخت‌تر است. از این رو در صورتی که شکستگی به مرور زمان ایجاد شده باشد دردهای خفیف تری را به دنبال دارد و به کمک درمان های ساده‌تر همچون دارودرمانی و تجویز دارو می‌توان به مقابله با این اختلال پرداخت.

درمان شکستگی کمر در سالمندان شامل دارو درمانی، استفاده از بریس، فیزیوتراپی و انواع جراحی کایفوپلاستی و ورتبرپلاستی است.

یکی از علل شکستگی مهره‌های کمر در سالمندان پوکی استخوان است.
یکی از علل عمده شکسته شدن استخوان‌ها و مهره‌های کمر در سالمندی پوکی استخوان است.

مراقبت از شکستگی مهره کمر در خانه (درمان خانگی شکستگی کمر)

علاوه بر گزینه‌های درمانی جراحی و گزینه‌های درمانی مرسوم برای شکستگی ستون فقرات، درمان‌های خانگی مختلفی علائم این بیماری را کاهش می‌دهند. گزینه‌های درمانی در خانه شامل دما درمانی، استراحت، اصلاح فعالیت و داروهای بدون نسخه است. هر یک از این راه‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم:

دما درمانی

دما درمانی شامل استفاده از گرما یا سرما برای کاهش درد است. بلافاصله پس از آسیب، یخ باید به صورت دوره‌ای به مدت تقریباً یک هفته روی ناحیه آسیب دیده قرار داده شود تا درد و التهاب کاهش یابد. در این مدت نباید از گرما استفاده کرد زیرا با کشیدن مایع به محل آسیب دیده تورم و درد را افزایش می‌دهد.

پس از هفته اول، بسته به اولویت ممکن است از گرما، یخ یا هر دو استفاده شود. هر یک باید به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه هر ساعت اعمال شود. قبل از قرار دادن یخ روی محل آسیب، باید داخل کیسه گذاشته و در حوله پیچیده شود.

استراحت در خانه

ممکن است یک دوره کوتاه استراحت برای محدود کردن حرکاتی که درد و آسیب را افزایش می‌دهند تجویز شود. استراحت طولانی مدت در بستر می‌تواند پوکی استخوان را بدتر، تراکم استخوان را کاهش یا باعث سایر مشکلات سلامتی شود. در این مدت باید از ورزش‌های سنگین بسته به شدت آسیب نیز از چند هفته تا چند ماه اجتناب شود. مدت و احتیاطات لازم استراحت باید براساس دستورالعمل‌های یک متخصص باشد.

متن انگلیسی:
Low impact activities, such as walking or tai chi, are good for your heart, and a healthy circulatory system can increase blood flow to the fracture and help your bones heal faster. It’s also essential to avoid bed rest to minimize your chances of developing blood clots or deep vein thrombosis in your legs
ترجمه متن:
فعالیت‌های خفیف مانند پیاده‌روی یا تای چی برای قلب شما مفید است و سیستم گردش خون سالم می‌تواند جریان خون در شکستگی را افزایش دهد و به بهبود سریعتر استخوان‌ها کمک کند. همچنین اجتناب از استراحت در رختخواب برای به حداقل رساندن احتمال لخته شدن خون یا ترومبوز ورید عمقی در پاها ضروری است.

nyulangone

اصلاح فعالیت

پس از چند روز استراحت در رختخواب، مهم است که به آرامی به روال عادی خود بازگردید. افراد باید به حرکت ادامه دهند، اما فعالیت‌های خود را زیاد نکنند. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، هنگام خم شدن، چرخاندن و بلند کردن باید مراقب باشید. قبل از بازگشت کامل به فعالیت‌های بدنی عادی باید با یک متخصص ارتوپدی مشورت کنید.

داروی بدون نسخه

داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند دردها را تسکین داده و روند بهبودی را کاهش دهند. استامینوفن یا NSAID ها داروهای بدون نسخه هستند که می‌توانند سطح درد و التهاب را کاهش دهند.

‏بهترین حالت خوابیدن برای شکستگی مهره کمر

بهتر است که به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. این فقط در مورد راحتی نیست، بلکه یک حرکت استراتژیک برای حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات و کاهش استرس در محل شکستگی است. همچنین می‌توانید به پهلو بخوابید و یک یا هر دو زانو را خم کرده و یک بالش بین آن‌ها قرار دهید.

در زمان شکستگی کمر باید فشار کمی به ستون فقرات وارد شود.
بهترین حالت خوابیدن در زمان شکستن کمر خوابیدن به پشت است.

‏برای درمان شکستگی مهره کمر چه بخوریم؟

برای درمان شکستگی کمر، مواد زیر را در وعده‌های غذایی روزانه خود جای دهید:

  • کلسیم مانند شیر بدون چربی
  • ویتامین D مانند لبنیات کم چرب
  • منیزیم در سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم پیچ، بادام، بادام هندی و غلات کامل
  • ویتامین‌هایی که سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کنند.
  • ویتامین  D3
  • مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند روغن کبد ماهی، گونه‌های ماهی چرب مانند شاه ماهی، سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و تن، قارچ و لبنیات پر چرب
  • کلسیتریول
  • ویتامین C
  • ویتامین  K
  • مواد معدنی

شکستگی مهره کمر چقدر طول میکشد؟

اگر نیازی به جراحی نداشته باشید، اکثر شکستگی‌های ستون فقرات در زمانی حدود سه ماه بهبود می‌یابند. افرادی که نیاز به جراحی دارند نیز به مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. بهبودی پس از جراحی ممکن است شش هفته یا بیش از آن طول بکشد. این موضوع را پزشک به بیمار اعلام خواهد کرد.

عوارض شکستگی مهره کمر

عوارض مرتبط با شکستگی‌ ستون فقرات سینه‌ای و کمری عبارتند از:

  • لخته‌های خون در لگن و پاها که این لخته‌ها ممکن است در طول دوره‌های طولانی استراحت در بستر یا بی‌حرکتی ایجاد شوند.
  • آمبولی ریه که لخته خونی بوده و آزاد شده و به ریه‌ها می‌رود.
  • ذات الریه (ذات الریه خطرناک است؟)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تجربه شکستگی کمر می‌تواند هم ترسناک و هم دردناک باشد. به خصوص به این دلیل که معمولاً در اثر یک تصادف ناگهانی یا در طول زمان بدون اینکه شما حتی متوجه آن شوید ایجاد می‌شود. در هر صورت، تا زمانی که شکستگی کمر باعث درد یا علائم دیگر نشود، متوجه نخواهید شد که این اتفاق افتاده است.

مهمترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت شکستگی کمر انجام دهید این است که در صورت مشاهده علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیش از ۵۰ سال سن یا سابقه خانوادگی دارید نیز لازم است که در مورد خطر ابتلا به پوکی استخوان با یک پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

دکترتو به شما امکان دستیابی به یک منبع کامل و جامع از تمامی پزشکان متخصص در این زمینه را داده است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دکترتو، مناسب‌ترین متخصص ارتوپد و دکتر فیزیوتراپی برای درمان بیماری خود را پیدا کنید. همچنین می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، نوبت مشاوره آنلاین دکتر ارتوپدی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیشتر افراد چند هفته پس از شروع درمان احساس بهبودی دارند. با اینحال مدت زمان بهبودی مهره های کمر بستگی به نوع شکستگی، شکستگی مهره‌ها و میزان آسیب وارده دارد.

اگر درد شما ادامه یابد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را پیشنهاد کند. می‌توانید برخی از NSAID‌ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را نیز بدون نسخه خریداری کنید. این داروها به کاهش تورم اطراف دیسک یا آرتریت کمک می‌کنند.

در حال حاضر و با نرخ اعلام شده در سال ،1402 دیه شکستگی کمر با عمل جراحی که بدون عیب درمان شود، برابر با یک‌دهم دیه کامل و برابر با  90 میلیون تومان است.

به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانو قرار دهید. اینکار باعث کاهش فشار روی کمر می‌شود. همچنین می‌توانید به پهلو بخوابید و ۱ یا هر دو زانو را خم کنید و یک بالش بین آن‌ها قرار گیرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی کمر

  1. مینا گفت:

    سلام.حدود سه هفته پیش مادرم با باسن زمین خوردن کمردرد و دل درد شدید داشتن عکس گرفتن گفتن شکستگی نداره با mri گفتن که یکی از مهره های کمرشون تحلیل رفته و تنگی نخاع دارن.به نظر شما با استراحت خوب میشن یا باید عمل انجام بدن.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا یک دوره استراحت، فیزیوتراپی، مصرف دارو و آب درمانی انجام می شود
      در صورت عدم بهبود
      به جراحی توصیه می شود
      زیر نظر پزشک تان باشید
      متخصص ارتوپدی

  2. Mohsen گفت:

    درودبرشماحدودشیش ماه سقوط داشتم ازارتفاع خیلی زیاد۶طبقه توکشورترکیه دوتاپام پلاتین شددستام پلاتین شد لگنم پلاتین شدوکمرم پلاتین شد هنوزکمرم خوب نشده نمی تونم پیاده روی کنم احساس میکنم رگ ساتیک میزنه به پام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به این شرایط زمان زیادی طول می کشد
      فیزیوتراپی و انجام عکس یا mri بطور منظم ضروری است
      حتمن زیر نظر پزشکتان باشید

      متخصص ارتوپدی

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    من ۱۰ روزه پیش بر اثر تصادف ۶ عدد از مهره های کمرم شکسته دکتر برام کمر بند نوشته احساس درد ندارم آیا مهره های کمرم
    در حال جوش ترمیم شدن هستن ؟ در راه رفتن هم مشکلی ندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به شدت شکستگی و محل شکستکی در مهره های کمر دارد
      اگر توصیه به کمربند و دارو شده است احتمالا جزیی بوده است
      با این حال زیر نظر پزشکتان باشید

  4. حسین گرویی پور گفت:

    پوکی استخوان دارم درقزوین هستم چهارمهره کمرم شکسته دکتراجراح مغزواعصاب مگن بایدسیمان کنی کمرت راولینسون هیچ دکتری عمل سیمان نمیکنندبازنشسته هستم لطفاکمکم کنیدیک دکترکه کمرم راعمل سیمان انجام دهند تلفن ۰۹۹۰۴۳۶۸۶۰۲ درقزوین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم نیاز به جراحی دارید
      و بهتر است جراحی روتیم دیسک بین مهره ای انجام دهید
      یا عمل Keyhole دیسک کمر
      Keyhole نوعی جراحی برای بهبود تنگی کانال نخاعی است. جراح با ایجاد یک برش کوچک در بالای ستون فقرات و قرار دادن فاصله گذار (spacer) بین دو مهره است تا مهره ها به عصب زیرین فشار وارد نکنند

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  5. علی گفت:

    سلام من ۴ ماه پیش خوردم زمین دکتر کمربند تجویز کردند و گفتند ۲ ماه دیگر ببندم.الان همه جای کمر بعضی مواقع تیر میکشه آیا عادیه؟ ممکن بخاطر ماهیچه ها باشه چون مدت زیادی هست کار سنگین و ورزش نکردم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از این مدت عادی نیست
      نیاز به انجام مجدد mri دارید

      متخصص ارتوپدی

  6. زارعی گفت:

    سلام حدود ۷۰ روز قبل شکستگی مهره اول کمر داشتم که مقداری تنگی کانال داده حدود ۳۰ درصد که گاهی احساس خواب رفتگی دارم و درد هردو پا دارم که هر دفعه به یه جا میزنه.پزشک کمربند داده و گاباپنتین که احساس میکنم از وقتی مصرف میکنم خواب رفتگی خیلی کم شده و اب درمانی توصیه کرده است . با جوش خوردن مهره احساس درد پا بهبود میابد ؟ مگننت کمک کننده است ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با جوش خوردن مهره ها تا حد زیادی درد در نواحی شکستگی بهبود می یابد
      ولی اسیب نخاعی زمان بیشتری لازم دارد
      زیر نظر پزشکتان آب درمان را ادامه دهید

  7. زارع گفت:

    سلام حدود ۷۰ روز قبل شکستگی مهره اول کمر داشتم که مقداری تنگی کانال داده حدود ۳۰ درصد که گاهی احساس خواب رفتگی دارم و درد هردو پا دارم که هر دفعه به یه جا میزنه.پزشک کمربند داده و گاباپنتین که احساس میکنم از وقتی مصرف میکنم خواب رفتگی خیلی کم شده و اب درمانی توصیه کرده است . با جوش خوردن مهره احساس درد پا بهبود میابد ؟ مگننت کمک کننده است ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با جوش خوردن مهره ها تا حد زیادی درد در نواحی شکستگی بهبود می یابد
      ولی اسیب نخاعی زمان بیشتری لازم دارد
      زیر نظر پزشکتان آب درمان را ادامه دهید

  8. ناشناس گفت:

    سلام براثرسقوط از ارتفاع مهره هایt8,t9دچارشکستگی شده اند،و الان۵هفته می‌گذرد و دکتر بجز کمربند روش درمان دیگری راپیشنهاد نکردند،حال خیلی درد دارم
    به نظر شما آب درمانی روش خوبی برای تسکین درداست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آب درمانی و راه رفتن در آب با رعایت اصول مناسب است.

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت شکستگی کامل نیاز به استراحت مطلق و مصرف دارو دارید
      پزشک تان حتی می تواند رویکرد جراحی هم پیشنهاد دهد
      برای آب درمانی با توجه به نوع و‌شدت شکستگی با پزشکتان باید مشورت کنید

  9. ناشناس گفت:

    سلام من سه ماه است سقوط داشتم و لگن وکمر پایینم ترک برداشته ولگنم عمل ولی کمرم بدون جراحی داشتم ولی پاهام سوزن سوزن شده ورفتم امارای گفت پای شکسته کیست است دکتر گفت خون مردگی است ومن را سونو گرفت کفت چیزی نمی بینم الان چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم اسیب نخاعی دارید
      نیاز به ضدالتهاب مثل تزریق تریامسینولون دارید
      فیزیوتراپی هم بسیار مهم است

  10. مقدم گفت:

    با سلام من براثر سقوط مهره تی ۱۲ آسیب دیده وباعث یبوست شده حدود یک هفته است که دچار این آرزه شدم لطفا راهنمایی بفرمایید من باید چکاری انجام بدهم تا یبوست من خوب شود با سپاس فراوان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان مقطعی قرص سی‌لاکس و شیاف گلیسیرین است