LSD (ال اس دی) و هر آنچه درباره این ماده مخدر باید بدانید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ال اس دی یکی از مواد روانگردان است باعث توهم دیداری و شنیداری شدید می‌شود. مصرف LSD وابستگی روانی شدیدی ایجاد می‌کند و اعتیاد آور است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

LSD

ال اس دی یا با نام رایج «اسید» یکی از انواع قرص‌های روانگردان و توهم‌زا بوده که اخیرا در میان نوجوانان و جوانان محبوب شده است. عده‌ای تصور می‌کنند از آنجایی که LSD مانند سایر مواد مخدر اعتیادآور نیست، می‌توانند هر وقت بخواهند مصرف آن را قطع کنند. اما مسئله‌ای که در این میان مطرح است، اعتیاد به احساس خوشی و توهماتی است که ال اس دی به فرد می‌دهد.

شایعات نادرست مانند تاثیر ال اس دی بر افزایش هوشیاری و آگاهی و بازشدن چشم سوم یا تجربه سفر‌هایی با نام «تریپ» در اثر مصرف LSD و سایر روانگردان‌ها از زبان آشنایان و نزدیکان، توهمات زیبا و بسیاری موارد دیگر باعث شده، بسیاری از جوانان به استفاده از این ماده توهم‌زای خطرناک شیمیایی تشویق شوند.

با ما در این مطلب همراه باشید تا تمام اطلاعات لازم در خصوص این قرص روانگردان، تاثیرات مخرب آن بر ذهن و جسم و راه‌های ترک اعتیاد، نشانه‌های استفاده از آن و غیره آشنا شوید.

ال اس دی (LSD) چیست؟

رده دارویی: داروهای سایکواکتیو

نوع طبقه‌بندی: روانگردان

فرمول شیمیایی: ۲۰H۲۵N۳O

نام پزشکی: Lysergsäure diethylamid

نام‌های رایج: ورق، ال اس دی، LSD، اسید، تبز (Tabs)، لاکی  (Lucky)، داتز (Dots) و میکرودات

نحوه مصرف: خوراکی یا اورال، تزریق وریدی، تزریق ماهیچه‌ای

مدت زمان ماندگاری: ۶ تا ۱۲ ساعت.

ال اس دی که با نام شیمیایی «لایزرژیک اسید دی اتیل آمید» شناخته می‌شود، معروف‌ترین سایکواکتیو در میان داروهای روانگردان است. LSD مخفف شده عبارت انگلیسی “Lysergic acid diethylamide” است. ماده اصلی این روانگردان اسید لیزرجیک دی اتیل آمید است.

این ماده از نوعی قارچ به نام «ارگوت» که روی چاودار و سایر غلات رشد می‌کند به‌دست آمده و سپس طی آزمایش‌های مختلف تبدیل به کریستال‌های ال اس دی می‌شوند. این کریستال‌ها به‌راحتی در آب حل می‌شوند؛ بنابراین انواع مختلفی از این روانگردان وجود دارد.

در واقع LSD یک مخدر غیرقانونی است که از ترکیب دو ماده شیمیایی و طبیعی ساخته می‌شود؛ بنابراین در رده داروهای روانگردان نیمه صنعتی قرار دارد. به‌بیان ساده‌تر ال اس دی از ترکیب این قارچ با ماده شیمیایی دی اتیل آمید بدست می‌آید. تاثیر اصلی مصرف مخدر ال اس دی بر تغییر حواس بوده و باعث توهم‌ و خیال می‌شود.

کریستال‌های تولیدشده برای مصرف می‌توانند به شکل‌های مختلف مانند مایع‌ای بی‌بو، بدون رنگ و تلخ مزه ساخته شوند.

امروزه تجربه‌هایی با عنوان «تریپ» رد اثر مصرف LSD بسیار محبوب شده است. از ال اس دی نه‌تنها برای تفریح و سرخوشی بلکه در مواردی برای درمان برخی از بیماری‌ها هم استفاده می‌شود.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تاریخچه استفاده از ال اس دی

جالب است بدانید مخدر ال اس دی، یک روانگردان جدید نیست. برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ این ماده به‌طور اتفاقی توسط شیمیدانی سوئیسی به‌نام «آلبرت هافمن» به‌منظور یافتن راهی برای درمان بیماری‌های مربوط به اختلال تنفسی استفاده شد. اما زمانی عوارض آن خود را نشان داد که آلبرت هافمن در اوایل سال ۱۹۴۰ شخصا LSD را روی خود امتحان کرد. از جمله تجربیات که دکتر هافمن به با مصرف LSD به آن اشاره می‌کند، تغییر جای اشیاء، دیدن رنگ‌های زیبا، دیدن آسمان روی سقف خانه، احساس سرگیجه و در واقع بودن در عالم بی‌خبری است. پس از آن از سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ از این ماده روانگردان برای درمان افسردگی‌های شدید استفاده شد.

در اوایل‌ سال‌ ۱۹۶۰ مصرف این دارو به‌دلیل عوارض کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت بی‌شمار آن کاهش یافت. اما با ظهور فرقه‌هایی مانند «هیپی‌ها» در اواخر سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ استفاده از آن دوباره رواج یافت.

همانطور که اشاره شد، امروزه از این روانگردان برای تفریح و ایجاد حس سرخوشی استفاده می‌شود. این ماده مخدر و توهم‌زا غیرقانونی بوده و هنوز مصرف رسمی پزشکی آن ثابت نشده است. حتی در مواردی مصرف مخدر ال اس خود باعث بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی می‌شود.

با این وجود تحقیقات در زمینه تاثیرات سایکدلیک‌تراپی (درمان با استفاده از داروهای سایکدلیک) و ال اس دی ادامه دارد. تاکنون این ماده توهم‌زا، به‌صورت مستقیم باعث مرگ فردی نشده است، اما می‌تواند توهم‌هایی ایجاد کند که افکار خودکشی یا آسیب به‌دیگران را در پی داشته باشد. این مورد بیشتر برای افرادی اتفاق می‌افتد که بیماری‌های روانی زمینه‌ای دارند. از این رو تمرکز اصلی سایکدلیک‌تراپی با این نوع روانگردان بر درمان افسردگی و اعتیاد یا وسواس‌های ذهنی است.


روش ساخت ال اس دی (LSD)

همانطور که اشاره شد، این قرص روانگردان از ترکیب نوعی قارچ به کمک مخدر شیمیایی غیرآلی دی متیل آمین ساخته می‌شود. انواع مختلف LSD شامل دوزهای مختلف از محلول ترکیبی قارچ و دی اتیل آمین است. این محلول رنگ و بو ندارد و تلخ‌مزه است و به‌راحتی در آب حل می‌شود. از این رو می‌توان آن را به‌صورت ورق، کپسول، قرص و غیره با دوزهای متفاوت ساخت.

این محلول شامل ۳۰ درصد ال اس دی خالص و ۷۰ درصد ناخالصی باقی‌مانده از ایزومرهای غیرفعال دی متیل آمین هستند. هرچند که این ناخالصی چشمگیر در LSD تاثیری بر مغز ندارد، اما باعث بروز عوارض و اثرات جسمانی مصرف این قرص توهم‌زا می‌شود.


انواع ال اس دی (LSD)

از آنجایی که LSD به‌راحتی در آب حل می‌شود، لذا انواع مختلفی از آن به‌صورت‌ قرص، ورق‌های با شکل‌های خندان و عجیب‌وغریب، آدامس، کپسول، قطره و غیره وجود دارد.

رایج‌ترین شکل این ماده توهم‌زا، به‌صورت ورق‌های اسید کوچک و قرص‌هایی محدب و نقره‌ای رنگ هستند. بسته به دوز ال اس دی موجود در محصول، این قرص نام‌های مختلفی مانند «طلوع آفتاب»، «مانترا»، «چشم سوم» و غیره دارند.

همچنین برخی از افراد قطرات ال اس دی مایع، را روی قند یا شیرینی و بیسکوییت ریخته و مصرف می‌کنند. کاغذهایی که با نام اسید به فروش می‌روند در واقع شامل قطرات مایع LSD با دوزهای متفاوت هستند.

توجه: استنشاق و تزریق وریدی ال اس دی، بسیار خطرناک است. این نحوه‌ی مصرف با عوارض بسیار شدیدی همراه است که می‌تواند باعث اوردوز و مرگ شود.

قرص-LSD
ال اس دی به راحتی در آب حل می‌شود و در شکل‌های دارویی مختلفی وجود دارد.

نحوه مصرف ال اس دی

متاسفانه این روزها LSD به‌راحتی در دسترس جوانان است. وسوسه احساس سرخوشی و تجربه‌ای که سایرین در «تریپ» داشته‌اند، باعث محبوبیت روزافزون استفاده از ال اس دی، در میان جوانان شده است.

استفاده از این روانگردان بسیار آسان است. معمولا افراد از ورق‌های اسید یا قرص LSD استفاده می‌کنند. استفاده از ال اس دی مایع به‌دلیل مزه بسیار بد کمتر رایج است. برخی افراد ممکن است این مایع را ابتدا روی قند گذاشته یا با شیرین‌کننده استفاده کنند.

مقدار مصرفی برای افراد مبتدی و تازه‌کار معمولا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکروگرم است. افرادی که سابقه استفاده دارند ممکن است از دوزهای بالای ۱۰۰۰ میکروگرم بیش از دو بار در هفته استفاده کنند. این مصرف بیش‌از‌حد به‌دلیل اعتیاد روانی به LSD است.

ورق‌های اسید روی زبان قرار گرفته و به‌تدریج آب می‌شوند. علائم مصرف ال اس دی معمولا ۲۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از مصرف خود را نشان می‌دهند. این تجربه یا «تریپ» معمولا ۶ تا ۱۲ ساعت ادامه دارد. در برخی افراد ممکن است عوارض تریپ و مصرف ال اس دی همزمان با سایر مواد مخدر مانند «ماری جوانا» یا «الکل» باعث ایجاد توهمات و احساس خلاء در روزهای بعد شود.

بهتر است بدانید تجربه یک تریپ با LSD می‌تواند یک تجربه خوب و شیرین بوده که شما را از لحاظ روانی وابسته کند. بسته به‌روحیاتی که فرد دارد ممکن است این تجربه خوب یا بد باشد. البته همه انسان‌ها تجربه خوبی از مصرف این مخدر ندارند و ممکن است رویاهای بسیار وحشتناکی ببینند. در‌صورتی‌که فرد به اصطلاح «بدتریپ» شود، ممکن است رفتارهای خطرناکی از خود نشان دهد.

پس از شروع حالت‌های روانی و تاثیر LSD بر ذهن، افراد اغلب اظهار داشته‌اند که تجربه دیدن رنگ‌های بسیار زیبا، صحبت‌‌های سایرین، دیدن صداها و توهم‌های مختلف را داشته کرده‌اند. اما در برخی موارد همه‌چیز خوب پیش نمی‌رود!

مشاوره فوری برای ترک این قرص…

همین حالا تماس بگیر

علائم اولیه استفاده از روان‌گردان LSD

همانطور که اشاره شد حداکثر ۱ ساعت پس از مصرف ال اس دی، علائم آن آغاز می‌شوند. اولین علائم به‌صورت فیزیکی بوده و سپس طی ۱۲ ساعت آینده فرد توهمات حسی و ذهنی خواهد داشت.

در واقع می‌توان گفت با مصرف LSD فرد به‌ترتیب مراحل زیر را تجربه می‌کند:

  • تاثیرات جسمی
  • تغییرات بینایی
  • تغییرات شنوایی
  • تاثیرات روانی
  • تاثیرات خلق‌وخو و رفتار.

این تاثیرات با بستن چشم‌ها بیشتر می‌شود.

علائم فیزیکی مصرف LCD

در مرحله اول مصرف ال اس دی نشانه‌هایی دارد که عبارت‌اند از:

  • گشاد شدن مردمک چشم
  • تعریق بیش از حد
  • بی‌اشتهایی
  • بی‌خوابی
  • احساس خشکی در دهان
  • لرزش بدن.

سپس این علائم بیشتر شده و فرد علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب و احساس حرارت در بدن
  • کاهش دمای بدن و احساس سرما
  • بی‌حسی انگشت‌ها
  • تهوع و گاهی بی‌هوشی
  • خستگی بیش از حد
  • ضعف عضلانی
  • اختلال در تعادل
  • واکنش‌های سریع و ناگهانی
  • سرگیجه
  • قهقهه ناگهانی و غیرقابل کنترل.

علائم روانی مصرف ال اس دی

به‌مرور زمان ال اس دی بر حالات روحی و روانی فرد اثر گذاشته و باعث دیدن رنگ‌ها و شنیدن صداها می‌شود. علائم روانی استفاده از این روانگردان عبارت است از:

  • از دست دادن کنترل در مورد افکار
  • پرش فکری
  • دیدن رنگ‌های بنفش، آبی، سبز بیش از حد معمول
  • درهم ریختگی خاطرات و واقعیت
  • عدم درک زمان، فاصله، مکان، ارتفاع یا زمان
  • احساس سبک‌بالی.

در نهایت اگر فرد در حالت روحی نامناسبی باشد این حالات ممکن است برعکس بوده و باعث تشنج فرد شود. همچنین ممکن است به‌دلیل اختلال در حواس، علائم خطرناکی مانند بی‌هوشی، کما یا افکار خودکشی و آسیب به‌دیگران در فرد مصرف‌کننده دیده شوند.


تغییرات خلقی مصرف ال اس دی (LSD)

بهتر است بدانید LSD بر تمام حواس شما تاثیر می‌گذارد. پیش از این هم اشاره کردیم که مصرف ال اس دی و داشتن یک تریپ خوب بستگی زیادی به روحیات فرد دارد. ممکن است مصرف این روانگردان باعث بروز تغییرات رفتاری و خلقی زیر در فرد شود:

  • توهم و هذیان‌گویی
  • پارانوئید شدید
  • عدم توانایی قضاوت
  • پرحرفی یا کم حرفی بیش از حد
  • اختلال در تفکر و استدلال انتزاعی
  • اختلال در عملکرد شناختی مانند توجه، تمرکز و دقت.
توهم-LSD
مصرف ال اس دی باعث بروز توهمات عجیب و دیدن رنگ‌های زیبا و غیره می‌شود.

توهمات حسی مصرف ال اس دی چگونه است؟

زمانی که به‌دلیل افزایش سروتونین تعادل بدن به‌هم‌ می‌خورد، مغز کنترل را از دست می‌دهد و فرد دچار تصورات خیالی می‌شود که به آن توهم می‌گوییم. ایجاد هیجان و احساس سرخوشی یکی از اثرات مصرف LSD است. تاثیر ال اس دی به‌صورت مستقیم بر ذهن بوده و در ابتدای مصرف فرد دچار احساسات متفاوت و هیجان شدیدی خواهد شد. این احساسات زودگذر بوده و به‌سرعت تغییر می‌کنند. در صورتی که فرد دوز مناسبی از ال اس دی، استفاده کرده باشد طی «سفر خوب» یا «تریپ خوب» احساس خوشایندی خواهد داشت. ال اس دی با ایجاد توهمات بصری باعث این احساس می‌شود.

اثر LSD در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است گاهی حتی حواس پنج‌گانه فرد با یکدیگر مختلط شده و همراه با عوارض فیزیکی باشد. ترکیب حس‌های مختلف در افراد باعث احساس بیشتر و دیدن رنگ‌ها به‌صورت پررنگ‌تر می‌شود.

توهماتی که فرد تجربه می‌کند می‌تواند شامل احساس پرواز، دیدن صحنه‌ها زیبا یا برعکس ترسناک، احساس شادی بیش از حد، دیدن رنگ‌های زیبا و احساس صحبت با دیگران و شنیدن صداهای خاص و غیره می‌شود. تمامی این حالات بسته به روحیه فرد دارد.

LSD به‌سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب بدن و تمام بافت‌ها شده و توهمات فرد تنها مدت زمان اندکی پس از مصرف آغاز می‌شود.

توجه کنید: در صورتی که فرد دچار بیماری‌های روانی زمینه‌ای باشد، مصرف ال اس دی می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود.

می‌خوای مصرف این قرص رو ترک کنی؟ مشاوره بگیر

عوارض مصرف ال اس دی، توهمی شیرین و پوچ

شاید بتوان گفت مصرف این ماده در برخی از افراد باعث احساس خوب شود، اما بهتر است بدانید این احساس همیشگی نیست. نه‌تنها کسانی که سفر خوبی داشته‌اند بلکه افرادی که حالات دیگری را هم تجربه کرده‌اند، اغلب دچار عوارض مصرف ال اس دی می‌شوند که در مواردی جبران ناپذیر است.

از جمله شایع‌ترین عوارض مصرف LSD عبارت‌اند از:

۱. توهمات غیرواقعی (بازگشت)

برخی افراد نمی‌توانند خاطرات و تجربیات خود را فراموش کنند، در این حالت ممکن است مدام دچار دیدن توهمات غیرواقعی شوند. این مشکل می‌تواند باعث بروز بیماری‌های روحی شود.


۲. احساسات ناخوشایند

بارها اشاره شد، بیماری‌های زمینه‌ای، خاطرات ناخوشایند، تروما یا حادثه‌های مختلف می‌تواند در تجربه‌ی حاصل از مصرف ال اس دی تاثیر داشته باشد. بسیاری از افراد دچار احساس ترس می‌شوند. این حس ناخوشایند ممکن است آنقدر بد باشد که فرد در اثر عدم کنترل بر تفکر خود به‌ خود یا دیگران آسیب برساند.

برای مثال اگر فردی در زندگی خود سابقه تجاوز داشته باشد، ممکن است با مصرف LSD دچار توهم و اختلال در شخصیت شده و به خود و دیگران آسیب برساند.


۳. ناامیدی و احساس خلاء و پوچی

پس از یک سفر خوب افراد دلتنگ آن احساس خوب می‌شوند. اگر هم تجربه بدی در سفر داشته باشند ممکن است تشدید افسرده و ناامید شوند. بر همین اساس می‌توان گفت دلیل بازگشت و اعتیاد به مصرف ال اس دی‌، اعتیاد روانی و وسوسه تجربه‌های شیرین است که گاهی به اوردوز با LSD و مصرف بیش از حد این روانگردان می‌شود که عوارض بازگشت، کما و مرگ را به‌همراه دارد.


۴. از دست دادن هویت

به‌دلیل اختلال در حواس، بسیاری از افراد پس از مصرف ال اس دی، اقرار می‌کنند که احساس می‌کنند هویت خود را از دست داده‌اند. آن‌ها توهماتی بین خود، جهان و محیط اطراف می‌بینند و احساس می‌کنند خودشان نیستند. حتی برخی ادعا داشته‌اند تصویر خود را در آینه بسیار عجیب و ترسناک دیده‌اند.


۵. روان‌پریشی

مصرف ال اس دی و روان‌پریشی، تا زمان پایان اثر توهم‌زا (۱۲ ساعت) و حتی بعد از آن می‌تواند ادامه پیدا کند. بر اساس داد‌های حاصل از برخی از تحقیقات روانشناسی بر روی بیماران دچار اسکیزوفرنی یا اوتیسم، این روان‌پریشی باعث احساس سرخوشی موقت می‌شود. اما مسئله اصلی این است که عوارض آن در این افراد بسیار شدید بوده و اغلب به LSD اعتیاد پیدا می‌کنند.


۶. اختلال شخصیتی

از آنجایی که با مصرف ال اس دی، خلق‌وخوی فرد تغییر پیدا می‌کند، ممکن است فرد در اثر اختلال در تشخیص واقعیت، خیال و خاطره دچار رفتارهای نابه‌هنجار شود و خود را دوباره در آن موقعیت ببیند. از آنجایی‌که فرد با مصرف LSD نمی‌تواند زمان و مکان را تشخیص دهد، دچار اضطراب می‌شود. گاهی این اضطراب باعث تاثیرات جبران‌ناپذیری بر ذهن فرد می‌شود که می‌تواند ماندگار شده و تبدیل به اختلال شخصیتی شوند.


۷. اسکیزوفرنی

در نهایت آخرین و شدیدترین عارضه‌ی مصرف LSD «بیماری اسکیزوفرنی» است. شاید عوارض گفته شده کوتاه‌مدت باشند، اما بهتر است بدانید عوارض اعتیاد به مصرف ال اس دی، می‌تواند طولانی‌مدت و جبران‌ناپذیر باشد.

فرد طی یک سفر بد با مصرف ال اس دی ممکن است در یک خاطره بماند و دچار علائم اسکیزوفرنی شود. دوزهای بالا، ال اس دی تقلبی و اوردوز با این داروی روانگردان که شادی پوچی به‌همراه دارد، پایان خط افراد علاقمند به‌مصرف LSD است.

عوارض-ال-اس-دی
مصرف ال اس دی عوارض شدید و جبران ناپذیری مانند اختلالات شخصیتی و اسکیزوفرنی به همراه دارد.

عملکرد ال اس دی در بدن

شاید برای‌تان این سوال مطرح شده باشد که LSD چطور باعث بروز چنین عوارض و علائمی در بدن می‌شود؟

ال اس دی، به‌صورت آگونیست بر سیستم عصبی و گیرنده‌های پسا سیناپسی سروتونین تاثیر می‌گذارد. اثرات روانی و جسمی این توهم‌زا هم ناشی از تاثیر این مخدر در راه‌اندازی و وقفه در بازجذب یا تولید بیشتر دوپامین و آدرنالین است.

مواد توهم‌زایی مانند LSD اولین تاثیرات خود را بر آزاد کردن کاتکولامین، از دوپامین پایانه سیناپسی می‌گذارند. این تاثیرات روی نورون‌های ناحیه تگمنتال بطنی به قشر مخ و سیستم لیمبیک رسیده که بسیار قوی‌تر هستند.

به‌بیان ساده‌تر، مصرف ال اس دی باعث فعال شدن گذرگاه‌های عبور دوپامین و سروتونین در مغز می‌شود که به هورمون‌های شادی معروف هستند (البته که سروتونین هورمون نیست و انتقال دهنده‌ی عصبی است. اما در اصطلاح و به غلط به آنها هورمون شادی گفته می‌شود که برای عوام درک آن آسان باشد. انتقال دهنده‌ی عصبی در برخلاف هورمون‌ها در خون وجود ندارد، اما هر دو پیام‌رسان شیمیایی هستند.). دلیل اصلی وابستگی و اعتیاد به LSD هم همین مسئله است.

در واقع زمانی که ال اس دی وارد نورون‌های ناقل سروتونین در پایانه پیشاسیناپسی می‌شود، باعث آزاد شدن انبوهی از سروتونین می‌شود که فعالیت آنزیم‌ها را مهارکرده و باعث ایجاد توهم بینایی و حسی در فرد می‌شوند. این ماده به گیرنده‌های سروتونین متصل می‌شود، اما به‌طور مستقیم باعث آزاد شدن بیشتر سروتونین نمی‌شود. در واقع اثر سروتونین با وجود ال اس دی در بدن بیشتر و طولانی‌تر می‌شود.

تاثیر این دارو بر تحریک سیستم عصبی سمپاتیک و کاهش عملکرد آن هم باعث ماندگاری علائم دو تا سه روز پس از تریپ  و بروز واکنش‌های فیزیکی می‌شود.


LSD چه تاثیری بر مغز می‌گذارد؟

پس از مصرف ال اس دی، ترکیبات شیمیایی این ماده توهم‌زا باعث تغییر فرآیندهای مغز می‌شوند. در واقع با خوردن LSD، همان‌طور که اشاره شد، این ماده به گیرنده‌های سروتونین متصل می‌شود. هنگامی‌که ال اس دی وارد بدن شما می‌شود، به گیرنده‌های مغز متصل می شود و نحوه اثر کردن سروتونین در بدن را تغییر می‌دهد. سروتونین انتقال‌دهنده‌ای عصبی است که احساسات، درک و مود شما را کنترل می‌کند. با اینکار، مسیرهای عصبی توسط ال اس دی تغییر می‌کنند و کنترل می‌شوند که توهمات دیداری ایجاد می‌کند.

در واقع مصرف LSD، یک خوشی ناپایدار و پوچ با عوارض غیرقابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند. مصرف این ماده‌ی اعتیادآور، تاثیرات بلند مدت هم بر روی مغز دارد.


تفاوت ال اس دی(LSD) با سایر روان‌گردان‌ها

ال اس دی با سایر روان‌‌گردان از جمله محرک‌ها، مواد مخدر و غیره متفاوت است. در واقع:

تفاوتLSD با مواد محرک یا تحریک‌کننده‌ها: شامل موادی هستند که باعث افزایش انرژی، تمرکز و هوشیاری فرد می‌شوند. این مواد محرک عوارضی مانند احساس دوگانگی، خشم و پارانویا دارند. کوکائین، کراک، آمفتامین، مت آمفتامین و غیره از جمله رایج‌ترین محر‌ک‌ها هستند.

تفاوت LSD با مواد افیونی یا مخدرها: تاثیر اصلی این مخدرها بر گیرنده‌های عصبی اپیوئید است. این دسته داروها در مواردی برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شوند. از جمله شایع‌ترین مواد افیونی نیمه صنعتی در جهان می‌توان به داروهای بی‌هوشی، هروئین، مرفین، کتامین و غیره اشاره کرد.

تفاوت LSD با مواد توهم‌زا: ال اس دی در این دسته از مواد مخدر قرار می‌گیرد که با عنوان قرص‌های سایکودلیک یا روان‌گردان هم شناخته می‌شوند. این دسته از مواد توهم‌زا بر سیستم عصبی مرکزی مغز تاثیر گذاشته و باعث تغییر ادراک و ایجاد توهم دیداری و شنیداری می‌شوند. از جمله معروف‌ترین روانگردان‌ها در جهان می‌توان به ماشروم یا قارچ جادویی، LSD، دی متیل آمین و غیره اشاره کرد.

براساس آمارها پایین‌ترین میزان اعتیاد به مواد مخدر مربوط به داروهای توهم‌زا بوده و این مهم‌ترین تفاوت روانگردان‌هایی مانند ال اس دی با سایر مواد مخدر می‌شود. اما بازهم نمی‌توان گفت که استفاده از ال اس ادی اعتیاد به‌دنبال ندارد!

اعتیاد به LSD

شاید از خودتان بپرسید آیا با یک تا دو مرتبه استفاده از ال اس دی به این ماده معتاد می‌شوم؟ پاسخ این سوال به تجربیات شما بستگی دارد. اگر فرد تجربه سرخوشی مداومی در تریپ‌های خود داشته باشد، احتمالا به این ماده معتاد خواهد شد و حتی با استفاده بیش از حد به هدف دیدن رویاهای زیباتر اوردوز خواهد کرد.

اعتیاد به LSD بیش از وابستگی جسمی، یک وابستگی روانی و ذهنی است. فرد مصرف‌کننده تشنه دیدن تجربیات جدید می‌شود و ممکن است حتی دیگران را هم با خود به «تریپ» ببرد. متاسفانه این مسئله از جمله دلایل رواج یافتن اعتیاد به ال اس دی است.

تا به اینجا با عوارض جبران‌ناپذیر ال اس دی آشنا شدید. اگر اخیرا تجربه تریپ یا سفر خوبی نداشته‌اید و دچار مشکلات و عوارض ناخوشایند و ماندگاری شده‌اید، بهتر است به روانپزشک مراجعه کرده و برای ترک اعتیاد اقدام کنید.

توجه: در برخی موارد استفاده از سایر مخدر‌ها مانند ماری جوانا و الکل در کنار LSD برای داشتن یک تجربه شیرین‌تر می‌تواند نتایج متفاوت به‌‌دنبال داشته باشد. تجربه‌ای که باعث اعتیاد به این مواد می‌شود.


ترک-اعتیاد-LSD
روان درمانی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت ترک اعتیاد دارد.

ترک اعتیاد LSD

از آنجایی که اعتیاد به ال اس دی بیشتر جنبه روانی دارد، لذت برای ترک اعتیاد باید تحت‌نظر روانپزشک بوده و از کمک‌های روان‌درمانگر استفاده کرد. معمولا از روش‌های شناختی و رفتاری برای ترک اعتیاد به ال اس دی استفاده می‌شود. در این شرایط همراهی خانواده و دوستان و انگیزه شخصی و خواست خود فرد مهم‌ترین عوامل موثر بر ترک اعتیاد این مورد است.

در واقع ترک اعتیاد LSD بر پایه برنامه درمانی متناسب با روحیات و مشکلات روانیفرد تعیین می‌شود. طی درمان ریشه اصلی علاقه و بروز چنین رفتاری نسبت به ال اس دی و غیره بررسی می‌شود.

مدت زمان ترک ال اس دی بستگی زیادی به میزان مصرف فرد، مدت زمان مصرف، شخصیت روانی وی و شرایط محیطی او دارد.

اقامت در یک مرکز درمانی و سم‌زدایی می‌تواند کمک بسیار زیادی به درمانی این دسته از افراد کند. جلسات متوالی روان‌درمانی هم راه دیگری برای درمان این اعتیاد است. در مراکز سم‌زدایی معمولا ابتدا تاثیرات جسمی و فیزیکی فرد درمان شده و سپس با کمک روانپزشک، فرد مصرف ال اس دی را ترک می‌کند.

همانطور که اشاره شد، اراده خود شخص نقش مهمی در ترک اعتیاد دارد، بنابراین بهتر است د رطول فرایند ترک اعتیاد و بعد از آن مسائل زیر را رعایت کنید:

  • از حضور و ارتباط با دوستانی که مصرف اسید دارند، خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در محیط‌هایی که مواد مخدر وجود دارد، دوری کنید.
  • مصرف اسید و حتی ماریجوانا را به‌صورت کامل قطع کنید.
  • عزت نفس، اعتماد به‌نفس و مهارت‌های شخصی خود را بهبود ببخشید.
  • مدیریت مشکلات روانی که باعث روی آوردن به مصرف این ماده شده است را یاد بگیرید.
  • از صحبت با دیگران نترسید.
  • مهارت «نه گفتن» را در خود تقویت کنید.


اوردوز با ال اس دی؛ پایان راه…

آیا اوردوز با LSD امکان دارد؟ در پاسخ باید گفت: «بله!»

اگر فرد بیش از حد لازم اسید مصرف کند. دچار اوردوز شده و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. قرص‌های ال اس دی به‌خودی خود کشنده نیستند، اما ممکن است باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در فرد شوند. از جمله شایع‌ترین علائم اوردوز با LSD عبارت‌اند از:

  • خودزنی و آسیب به خود
  • توهمات وحشتناک
  • تپش قلب بالا و ایست قلبی
  • روان‌پریشی
  • بی‌هوشی
  • تشنج
  • تنفس بیش از حد غیرعادی (خیلی کند یا خیلی سریع).

در صورت مشاهده چنین علائمی سریعا با اورژانس تماس گرفته و شرایط را اطلاع دهید.

کلام آخر دکترتو

در این مطلب با ال اس دی، عملکرد، عوارض و بسیاری موارد دیگر آشنا شدیم. نظر شما چیست؟ آیا تا به‌حال تجربه مصرف این روانگردان‌ها را داشته‌اید؟ شخصی از نزدیکان‌تان دچار اعتیاد به LSD است؟ بهتر است به رفتار عزیزان خود توجه داشته باشید. مصرف LSD بیش از نشانه‌های فیزیکی، نشانه‌های روحی داشته و می‌تواند بی‌صدا فرد را مبتلا به «افسردگی» و سایر اختلالات روانی و حتی اختلالات شخصیتی کند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو با بهترین روانپزشک برای ترک اعتیاد به ال اس دی آشنا شده و نسبت به نوبت‌گیری آنلاین و شروع درمان اقدام کنید.

دکترتو همراه سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

۲۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف. اولین علائم نیز به‌صورت فیزیکی هستند.

از ۶ تا ۱۲ ساعت و در برخی موارد تا ۳ روز پس از استفاده.

احساس دمغ بودن، افسردگی، علاقه به‌مصرف دوباره در صورت تجربه خوب یا برعکس ترس و بروز عوارضی که به آن‌ها اشاره شد.

در برخی از تحقیقات مصرف دوز کنترل‌شده از ال اس دی تحت‌نظر پزشک می‌تواند در درمان بیماری‌های روانی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال اضطراب پس از سانحه و کنترل بیماری دوقطبی موثر باشد. این تحقیقات هنوز در حال ادامه بوده و مدرک و داده‌های دقیقی مبنی بر تاثیر این روانگردان بر درمان چنین بیماری‌هایی وجود ندارد.

ساخت ال اس دی نیاز به تخصص و مهارت در زمینه شیمی و حتی زیست‌شناسی دارد. امروزه به‌راحتی در بسیاری از فروشگاه‌های غیرمجاز کاغذهایی با نام LSD فروخته می‌شوند که حاوی سایر مواد شیمیایی هستند. ال اس دی تقلبی قیمت پایین‌تری دارد و مزه آن تلخ‌تر است. استفاده از ال اس دی تقلبی می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

بسته به دوز ال اس دی موجود، نوع ال اس دی، مصرف فرد و نوع آن قیمت ال اس دی می‌تواند از ۳۰۰ هزار تومان تا مبالغ میلیونی را شامل شود.

بله، احساس هیجان‌زدگی، گشادی مردمک‌های چشم و سایر موارد از جمله نشانه‌هایی است که با مصرف ال اس دی در فرد دیده می‌شوند.

مراجعه به روانپزشک، گروه‌ درمانی، رفتار درمانی، اصلاح سبک زندگی و مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد بهترین راه درمان این اعتیاد روانی است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ال اس دی

  1. ناشناس گفت:

    عالی و جامع و کامل بود سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  2. Arshaveer گفت:

    این همه مطلب ارائه کردین
    آیا خودتون هم مصرف کردین؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مطالب علمی جهت افزایش اطلاعات در خصوص این ماده مخدر است.

  3. احسان شهیدی فر گفت:

    ممنون از شما خانوم نگین ابراهیمی برای این مقاله خیلی خوب و خیلی آموزنده و خیلی مفیدتون 🙏🙏🙏👌👌👌
    منکه خیلی چیزی یاد گرفتم 🖐👌
    باز هم ممنون 🙏🙏🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  4. ناشناس گفت:

    سلام بله من استفاده کردم و دوسه سال میگذرد اما هنوز توهم دارم چیکار کنم

  5. سرباز قاسم سلیمانی گفت:

    بسیار عالی من قبلا مصرف کردم و واقعیت رو به چشم دیدم
    ممنون از مطالب مفید تون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  6. ناشناس گفت:

    چگونه اثر LSD رو از بین ببریم یا به اصطلاح خنثی کنیم

  7. علی گفت:

    سلام LSD تداخل دارویی خاصی داره؟ مثلا داروهای اعصاب مثل ریتالین و سرترالین

    1. Yeki گفت:

      با ریتالین نه ولی با سرترالین تداخل داره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله

  8. مرضیه گفت:

    بسیار عالی و کامل بود
    مرسی

  9. میستر گفت:

    بسیار عالی و جامع

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.