اختلال یادگیری چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلال یادگیری یم مشکل عصبی است که باعث می‌شود مغز نتواند خوب اطلاعات را دریافت، ارسال و پردازش کند. این کودکان الزاما کم هوش نیستند و حای می‌توانند کودکان باهوشی باشند که در مهارت‌های تحصیلی مشکل دارند. این اختلال کاملا قابل درمان نیست اما می‌توان به روش‌های مختلف به این کودکان کمک کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
اختلال یادگیری و اهمیت درمان آن

وجود مشکل در انجام تکالیف روزمره یکی از معضلاتی است که تقریبا هر کودکی در طول تحصیل خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم برای کودک مشکل‌ساز باشد، ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال یادگیری باشد. آیا فرزند شما، با مدرسه مشکل دارد و از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک متن یا پرداختن به ریاضیات می‌ترسد؟ همه این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از ناتوانی یادگیری باشد. برای درک بهتر این مشکل، با ما همراه باشید تا به طور کامل با بیماری اختلال یادگیری و و روش‌های درمان آن آشنا شوید.

همچنین شما می‌توانید در این رابطه با روانشناس در دکترتو مشورت کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، تلفنی و انلاین با بهترین روانشناسان کشور برای شما فراهم شده است.

اختلال یادگیری چیست؟

به گفته سایت mayoclinic ناتوانی یادگیری، یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد. کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مشکل دارد. این موضوع سبب بروز مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.

به طور کلی تعریف دقیق اختلال یادگیری به این شرح است :” ناتوانی یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی است که در درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار دخیل بوده و ممکن است خود را در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.”

اختلال یادگیری نوعی اختلال عصبی است که فرد مبتلا به آن در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن و درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مسائل مشکل دارد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

اختلال یادگیری با چه علائمی خود را نشان می دهد؟

عارضه اختلال یادگیری در سنین مختلف با نشانه‌های متفاوتی همراه است. در وهله اول تشخیص بیماری به عهده والدین است؛ اما تشخیص نهایی باید توسط روانشناس انجام شود. به طور کلی می‌توان علائم اولیه این اختلال را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • فاصله توجه کوتاه و مشکل در تمرکز
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • هماهنگی ضعیف دست و چشم یا بدن
  • مشکل در خواندن و درک مطلب
  • مشکل در درک مفاهیم جدید
  • مشکل در یادگیری الفبا، روزهای هفته، اعداد و غیره
  • دیرتر از اکثر بچه‌ها صحبت می‌کند.
  • رشد آهسته دایره واژگان
  • توانایی ضعیف فرد در خواندن یا نوشتن یک متن.

علاوه بر موارد ذکر شده دکتر جیمز موریسون در کتاب DSM-5 توصیفات دقیقی از نحوه تشخیص اختلال LD عنوان کرده است.

آیا شما هم علائم اختلال یادگیری دارید؟ برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

عوامل اثرگذار بر بروز اختلالات یادگیری

به گفته سایت nichd.nih.gov اختلال LD می‌تواند در اثر عوامل متعددی در کودکان و بزرگسالان بروز پیدا کند. این عوامل عبارت‌اند از:

  1. سابقه خانوادگی و ژنتیک: سابقه خانوادگی اختلالات یادگیری، خطر ابتلای کودک به این بیماری را افزایش می‌دهد.
  2. خطرات دوران بارداری و نوزادی: از عوامل تاثیر گذار در اختلال یادگیری می‌توان به رشد ضعیف جنین در رحم، قرار گرفتن نوزاد در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد، زایمان زودرس و وزن بسیار کم کودک هنگام تولد اشاره کرد.
  3. آسیب روانی: آسیب روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات LD را افزایش دهد.
  4. ضربه جسمی: آسیب‌های سر یا عفونت‌های سیستم عصبی امکان دارد در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشد.
  5. قرار گرفتن در معرض آلودگی زیست محیطی: قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب، با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط است.

عوامل روانی مانند آسیب‌های روانی در سال‌های اول کودکی، عوامل محیطی مانند آلودگی‌های زیست محیطی و وراثت در ناتوانی یادگیری نقش دارند.

علائم اختلال یادگیری
کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در درک مفاهیم عمومی و یادگیری مفاهیم جدید مشکل دارند.

معرفی انواع اختلالات یادگیری رایج

در قسمت اختلال یادگیری چیست، به طور کلی در مورد همه انواع این اختلالات صحبت کردیم. در این بخش سعی داریم تا به طور جزئی‌تر در مورد انواع اختلال LD صحبت کنیم.

۱. نارسا خوانی

اختلال در خواندن که با نارساخوانی نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین انواع اختلالات یادگیری است. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می‌دهد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. علائم مشکل در خواندن شامل مواردی مانند تشخیص حروف و کلمات، درک کلمات و ایده‌ها، سرعت خواندن و روان‌خوانی و مهارت‌های عمومی واژگان است. اکثر افراد مبتلا به LD (حدود ۸۵%) دارای ناتوانی خواندن یا نارساخوانی هستند.

کودکانی که نمی توانند بخوانند
شایع‌ترین اختلال یادگیری اختلال در خواندن یا نارساخوانی است.

۲. دیسکالکولی (Dyscalculia)

اصطلاحی است که به طیف وسیعی از مشکلات ریاضی از جمله ضعف در درک معنای اعداد و دشواری در به کارگیری اصول ریاضی برای حل مسائل اشاره دارد. اختلال ریاضی در کودکان معمولا دیر تشخیص داده می‌شود.

۳. دیسگرافی (Dysgraphia)

اختلال در نوشتن یا دیسگرافی نوعی ناتوانی یادگیری است که بر توانایی‌ نوشتن تأثیر می‌گذارد. این اختلال می‌تواند خود را به صورت مشکلات املایی، دست خط ضعیف و مشکل در قرار دادن افکار روی کاغذ نشان دهد.

۴. دیسپراکسی (dyspraxia)

اختلال حرکتی از دیگر انواع اختلالات یادگیری است که به مشکلات حرکتی و هماهنگی اشاره دارد. علائمی که نشان می‌دهد کودک شما ناتوانی در هماهنگی حرکتی دارد شامل مشکلاتی در توانایی‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد. مانند: بستن دکمه‌های پیراهن.

۵. مشکلات شنوایی و دیداری

چشم‌ها و گوش‌ها ابزار اصلی رساندن اطلاعات به مغز هستند. اگر چشم‌ها یا گوش‌ها به درستی کار نکنند، امکان دارد یادگیری آسیب ببیند.

بسیاری از کودکان دارای اختلال یادگیری در خوانش مشکل دارند، برخی از آنها در درک مفاهیم ریاضی و اعداد، برخی در نوشتن مشکل دارند. تعدادی از این کودکان هم دارای اختلالات حرکتی و هماهنگی و حتی مشکلات دیداری و شنوایی هستند.

آفازی و دیس فازی چیست؟

دیس‌ فازی وضعیتی است که بر توانایی افراد برای تولید کلمات و درک زبان گفتاری تأثیر می‌گذارد. دیس فازی و آفازی علل و علائم یکسانی دارند. برخی منابع نشان می‌دهند که آفازی شدیدتر است و شامل از دست دادن کامل توانایی‌های گفتار و درک است. از سوی دیگر، دیس فازی تنها شامل اختلالات زبانی است. این حالت به عنوان یکی از انواع اختلالات یادگیری در نظر گرفته می‌شود. البته این الفاظ برای شرایط دیگری مثل از دست دادن قدرت گفتار در زمان سکته مغزی نیز به کار برده می‌شوند.

آیا اختلال یادگیری تنها در کودکان است یا در بزرگسالان هم دیده می شود؟

آنچه که معمولا از تعریف این بیماری برداشت می‌شود، این است که این اختلال تنها در کودکان وجود دارد. اما باید عنوان کنیم که امکان دارد اختلال یادگیری در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. برای مثال، یک بزرگسال ممکن است ناتوانی جدی در خواندن داشته باشد، در حالی که دیگری در خواندن خوب عمل می‌کند، اما قادر به انتقال افکار به صورت نوشتاری نیست یا در ریاضیات مشکل دارد. برخی از افراد مبتلا به اختلال LD در کنترل خود، درک مناسب موقعیت‌های اجتماعی و کنار آمدن با افراد دیگر مشکل خواهند داشت.

اختلال یادگیری در بزرگسالان
اختلال یادگیری مختص کودکان نیست و می‌تواند در بزرگسالان هم دیده شود.

تست و تشخیص اختلالات یادگیری

تنها با دانستن این که اختلال یادگیری چیست و شناخت علائم و نشانه‌های آن، نمی‌توان این مشکل را در کودکان یا بزرگسالان تشخیص داد. تشخیص اصلی باید توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود. یک اختلال LD خاص از طریق بررسی بالینی تاریخچه رشدی، پزشکی، آموزشی و خانوادگی فرد، گزارش‌های نمرات آزمون و مشاهدات معلم و پاسخ به مداخلات تحصیلی تشخیص داده می‌شود. همه این عوامل در زمان تشخیص باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان نظر نهایی را عنوان کرد.

چگونه بفهمیم فرزندمان دچار اختلال یادگیری است؟

اختلالات یادگیری با انجام تست هوش (یا IQ) و یک تست استاندارد شده (خواندن، نوشتن، حساب) قابل تشخیص است. اکثر کودکانی که دارای ناتوانی یادگیری هستند، هوش طبیعی یا بالاتر از حد طبیعی دارند، اما این پتانسیل را به طور کامل در آزمون‌های پیشرفت نشان نمی‌دهند.

اگر فکر می‌کنید فرزندتان علائم اختلال یادگیری را دارید، بهتر است برای بررسی بیشتر به روانشناس مراجعه کنید.

شیوه درمان اختلالات یادگیری

رایج‌ترین روش درمان ناتوانی یادگیری، آموزش ویژه است. پیش از شروع کار مربیان آموزش دیده، یک ارزیابی آموزشی تشخیصی برای ارزیابی پتانسیل تحصیلی و فکری و سطح عملکرد تحصیلی کودک انجام می‌دهند. امکان دارد متخصصانی مانند کاردرمانگر، گفتار درمانگر و زبان درمانگر نیز درگیر باشند. علاوه بر این برخی از داروها با افزایش توجه و تمرکز در کمک به یادگیری کودک موثراند.

آیا اختلال یادگیری در کودکان قابل درمان است؟

این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد، اما مداخله زودهنگام می‌تواند اثرات آن را کاهش دهد. افراد مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند راه‌هایی برای مقابله با ناتوانی‌های خود را امتحان کنند. روانشناس کودک و نوجوان در دکترتو می‌تواند با ایجاد نقاط قوت کودک و یافتن راه‌هایی برای جبران ضعف‌ها، به یادگیری مهارت‌های او کمک کند. این مداخلات بسته به ماهیت و میزان ناتوانی متفاوت است.

کمک به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری

خوشبختانه راهکارهایی برای کمک به درمان این بیماری در کودکان وجود دارد. کافیست تا با آن آشنا باشید و سپس نکات لازم در آموزش به این کودکان را فرا بگیرید.

  • از تکنیک تکه تکه کردن استفاده کنید: معلمان می‌توانند با تقسیم کردن درس‌ها به تکه‌های کوچک به دانش آموزان در فرآیند یادگیری کمک کنند.
  • سازماندهی اطلاعات به صورت بصری: بسیاری از دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، اطلاعات را به صورت دیداری پردازش می‌کنند. معلمان و والدین می توانند از این مهارت‌ها برای درک دروس استفاده کنند.
  • شخصی سازی درس و آموزش آنلاین: معلمان باید آموزش فردی و آنلاین را برای این کودکان در دستور کار قرار دهند.
درمان اختلال یادگیری در کودکان
والدین و معلم با تکنیک‌های مختلف می‌توانند به یادگیری بیشتر کودک کمک کنند.

درمان اختلال یادگیری در بزرگسالان

در مورد بزرگسالان نیز درمان قطعی برای اختلالات یادگیری وجود ندارد. استراتژی‌های معمولی که ممکن است به بزرگسالان مبتلا به LD کمک کند، شامل مواردی مانند:

  • خواندن با صدای بلند
  • گوش دادن به متون صوتی
  • کدگذاری رنگی
  • استفاده از سازمان‌دهنده‌های گرافیکی مثل نمودارها و غیره.

با این وجود مراجعه به متخصص مغز و اعصاب در دکترتو برای تعیین منشأ این بیماری می‌تواند روند درمان را سرعت بخشد.

داروی موثر در درمان اختلال LD چیست؟

تحقیقات نشان داده است که برخی از داروهای ضد روان‌پریشی، بنزودیازپین‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند در درمان اختلال یادگیری موثر باشند. نکته قابل توجه این است که این داروها برای همه بیماران مناسب نیستند و امکان دارد عوارضی را برای آنها در پیش داشته باشد. برخی از بیماران با مشکلات یادگیری شدید در زمان مصرف این داروها میزان بالایی از رفتارهای چالش برانگیز مانند اعمال پرخاشگرانه یا آسیب رساندن به خود را نشان می‌دهند. در این مواقع روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب تشخیص می‌دهد که چه نوع دارویی باید برای فرد مبتلا به این بیماری تجویز شود.

دکتر مغز و اعصاب، روانپزشک و روانشناس همگی می‌توانند در تشخیص علت اختلال یادگیری و درمان آن به فرزند شما کمک کنند.

راه پرورش مهارت های اجتماعی و عاطفی در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری چیست؟

برای یک کودک مبتلا به اختلال LD لحظات ناامیدکننده بسیاری وجود دارد. آنها می‌دانند که بدون ناتوانی‌ در یادگیری، برخی از موقعیت‌های چالش ‌برانگیز که مرتباً با آن‌ها مواجه هستند، وجود نداشتند. در این لحظات، داشتن ثبات عاطفی و مهارت‌های مقابله‌ای مناسب برای کمک به آنها برای گذر از این احساسات بسیار مهم است. پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی به افراد این توانایی را می‌دهد که مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند را حل کنند و به اهداف خود ادامه دهند. این کار جز با کمک گرفتن از یک روانشناس میسر نخواهد بود.

بهترین درمان اختلال یادگیری چیست؟

عوارض اختلال یادگیری و عوارض عدم درمان آن

اگر ناتوانی یادگیری به موقع یا به درستی تشخیص داده نشود و به طور موثر درمان نشود، می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. این مشکلات بر روان کودک تاثیر می‌گذارند و نشانه‌هایی از غم و اندوه و ناامیدی را در او به وجود می‌آورند. عدم شناخت مشکل می‌تواند باعث سوء تفاهم، افزایش استرس، یا سرزنش دیگران شود. مطالعات نشان می‌دهد ۳۰ تا ۵۰ درصد از کودکانی که والدین کودکان مبتلا به این اختلال به دنبال درمان عاطفی کودک هستند.

عوارض اختلال یادگیری بر روان کودک
اختلال یادگیری و عدم درمان ان می‌تواند تاثیرات عمیقی روی روان کودک داشته باشد.

آیا اختلال یادگیری ارثی است؟

بخش قابل توجهی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دارای سوابق ارثی یا ژنتیکی هستند. در تعریف اختلال یادگیری چیست اشاره کردیم که ژنتیک از عوامل تاثیرگذار در ابتلای کودکان به اختلال LD است. علل ژنتیکی ناتوانی یادگیری بسیار گسترده هستند و شامل ناهنجاری‌های کروموزومی، انواع تعداد کپی، تک ژن، میتوکندری و غیره است. با این وجود عوامل دیگر از قبیل مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، ضربه‌های فیزیکی، رشد ضعیف رحم، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس یا طولانی مدت می‌تواند احتمال ابتلا را در کودکان تقویت کند.

آیا کودکان دچار اختلال یادگیری کم هوش هستند؟

این که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر هوشی نسبت به سایرین در سطح پایین‌تری قرار دارند، به هیچ عنوان درست نیست. اکثر این کودکان دارای هوش بالا یا متوسط هستند. آنها تنها در برخی از مهارت‌ها دچار مشکل‌اند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است در آزمون هوشی کامل، ۱۱۲ امتیاز بگیرد، اما نمره ریاضی او ۹ باشد.

در بسیاری از موارد اختلال یادگیری ارثی و ژنتیکی است، اما مشکلات بارداری و زایمان هم می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. این کودمان الزاما کم هوش نیستند و حتی می‌توانند باهوش باشند.

فرق اختلال یادگیری با کودکان استثنایی چیست؟

بسیاری از افرادی که درک درستی از مفاهیم ناتوانی ذهنی و ناتوانی یادگیری ندارند، ممکن است به اشتباه این دو را به جای هم به کار ببرند. اگر به خوبی مفهوم اختلال یادگیری را متوجه شده باشید، می‌دانید که این دو شبیه هم نیستند. ناتوانی یا عقب ماندگی ذهنی به معنای IQ پایین‌تر از حد متوسط ​​و فقدان مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی روزمره است. اما اختلال LD به ضعف در برخی از مهارت‌های تحصیلی اشاره دارد. خواندن، نوشتن و ریاضی موارد اصلی هستند.

تفاوت کودک دارای اختلال LD و کودک استثنایی این است که کودک استثنایی IQ پایینی دارد، در صورتی که کودک دارای LD ممکن است با هوش معمولی در مهارت‌های تحصیلی مشکل داشته باشد. همچنین کودک ADHD در تمرکز و کنترل احساسات مشکل دارد نه یادگیری مفاهیم.

تفاوت اختلال یادگیری با بیش فعالی (ADHD) چیست؟

اختلال LD، کسب مهارت‌های خاص مانند خواندن یا درک ریاضی را دشوار می‌کند. در مقابل، ADHD بر مهارت‌های کلی شخص و عملکردهای اجرایی مانند توانایی تمرکز، توانایی کنترل احساسات و توانایی کنترل رفتار تکانشی تأثیر می‌گذارد. LD و ADHD در بسیاری از مواقع با هم اشتباه گرفته می‌شوند. برای درک بهتر تفاوت این دو مفهوم، کودکی را تصور کنید که سعی می‌کند یک موضوع ریاضی را بفهمد یا مفاهیمی را که در یک پاراگراف نوشته شده به هم متصل کند. این کودک احتمالا از اختلال یادگیری رنج می‌برد. اما کودک بیش فعال میل به یادگیری دارد، اما به سرعت ناامید می‌شود. به دلیل حواس پرتی به راحتی آن را دور می‌زند و به قدری بی‌قراری می‌کند که نمی‌تواند تمرکز کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پس از این که دریافتید اختلال یادگیری چیست و چه نشانه‌هایی دارد، می‌توانید برای تشخیص قطعی با یک متخصص صحبت کنید. ناتوانی‌های یادگیری و چالش‌های تحصیلی همراه با آن، سبب بروز عزت نفس پایین، گوشه‌گیری و مشکلات رفتاری در کودک می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به این بیماری و کمک به آنها در یادگیری بیان خواسته‌های خود با این موارد مقابله کنید.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با روانشناس، روانپزشک و کاردرمانگر برای شروع درمان اختلال LD در تماس باشید، از آنها نوبت بگیرید یا به صورت تلفنی و آنلاین با آنها مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اختلال LD و عقب ماندگی ذهنی دو مفهوم جدا از هم هستند. افراد با عقب ماندگی ذهنی از نظر IQ دچار مشکل هستند؛ اما این مسئله در مورد افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری صادق نیست.

اولین قدم در این فرآیند، تشخیص حرفه‌ای از طریق تست روانشناسی است.

ابتلا به ناتوانی یادگیری بسیار شایع است. مطالعات در سراسر جهان نشان می‌دهد که LDها ۵-۱۵٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری، با اختلالات خواندن مواجه هستند.

اختلالات یادگیری می‌تواند بر توانایی مغز برای دریافت، پردازش، تجزیه و تحلیل یا ذخیره اطلاعات تأثیر بگذارد. اگر فردی نتواند اطلاعات را درک و پردازش کند دچار سردرگمی، ناامیدی و ترس می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اختلال یادگیری

  1. امین گفت:

    سلام خسته نباشید آیا این نظریه که همچین بچه هایی تا ۱۸ الی ۲۱ سالگی خوب می شوند واقعی است؟ آیا از طریق ژن درمانی می‌شود این بچه های را معمولی کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      نیاز به بررسی و کاردرمانی منظم دارند

  2. امین گفت:

    سلام خسته‌ نباشید آیا این نظریه که این بچه‌ها در ۱۸الی۲۱ سالگی خوب می‌شوند درست است .
    آیا می‌توان از طریق ژن درمانی این بچه های معمولی شوند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      نیاز به بررسی و کاردرمانی منظم دارند

  3. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید آیا این نظریه که همچین بچه هایی تا ۱۸ الی ۲۱ سالگی خوب می شوند واقعی است؟ آیا از طریق ژن درمانی می‌شود این بچه های را معمولی کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      نیاز به بررسی و کاردرمانی منظم دارند

  4. ارسلان ارسلان پور گفت:

    سلام برادر زاده من مشکل نوشتن داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اختلال در یادگیری و نوشتن نیاز به بررسی دارد
      احتمالا نیاز به کاردرمانی دارد
      بهتر است ابتدا با مشاورمانمان بطور تلفنی صحبت کنید
      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  5. ناشناس گفت:

    سلام برادر زاده من مشکل نوشتن داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اختلال در یادگیری و نوشتن نیاز به بررسی دارد
      احتمالا نیاز به کاردرمانی دارد
      بهتر است ابتدا با مشاورمانمان بطور تلفنی صحبت کنید
      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  6. سیاوش هادی پور گفت:

    من پسرم می نویسد ولی نمی تواند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان اختلالات یادگیری زمان بر است
      بهتر است تحت نظر روانشناس باشید
      پیشنهاد می شود ابتدا با مشاوران مان تلفنی مشورت کنید

      http://dctr.to/telhltpsy https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  7. ماه طلعت گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

      1. پینار‌داننده گفت:

        سلام دختر من‌کلاس‌اول‌هست‌مینویسه‌ولی‌نمیفهمه‌چی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بهتر است با مشاوران ما بطور تخصصی و با جزییات در ارتباط باشید

          https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist