تست هوش چیست؟ آنچه باید در مورد انواع تست آی کیو بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تست هوش یک معیار اندازه‌گیری توانایی ذهنی، حل مسئله و ظرفیت حافظه است. آزمون‌های هوش‌ مختلفی وجود دارند که می‌توانید با کمک آنها Iq خود را بسنجید. بهترین زمان تست هوش ۷ سالگی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تست هوش چیست؟ آنچه باید در مورد انواع تست آی کیو بدانید

آیا واقعاً معیاری برای سنجش هوش وجود دارد؟ تست هوش دقیقاً چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟ تست هوش یک روش ارزیابی است که برای سنجش توانایی‌های شناختی و تعیین بهره هوشی طراحی شده است. این آزمون‌ معمولاً شامل مجموعه‌ای از سؤالات یا کارهایی است که توانایی‌های مختلف مانند حل مسئله، استدلال منطقی، حافظه و درک کلامی را ارزیابی می‌کند.

آزمون‌های آی کیو در محیط‌هایی از جمله مدرسه، مطب روان‌شناسی بالینی و زمان استخدام برای درک ظرفیت و پتانسیل فکری افراد استفاده می‌شود. هدف انواع تست آی کیو ارائه معیاری عینی از توانایی‌های ذهنی و کمک به شناسایی نقاط قوت و ضعف فردی است. تفسیر آن‌ها توسط روانشناس یا روانپزشک و یا در بعضی آزمون‌های آنلاین توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

در وب‌سایت دکترتو می‌توانید بهترین روان‌شناس را پیدا کنید و با استفاده از سامانه نوبت‌دهی آنلاین نسبت به تعیین وقت ویزیت از روان‌شناس مورد نظرتان اقدام کنید. علاوه بر این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکترتو استفاده کنید. در این مطلب از دکترتو با ما همراه باشید تا هرآنچه درباره تست هوش، انواع آن، بهترین و معروف‌ترین تست‌های هوش و غیره آشنا شوید.

بهره هوشی یا تست هوش چیست؟

برخورداری از هوش بالا برای رفع مشکلات و مسائل مختلف و درک تمام موضوعات یا برخورداری از خلاقیت و قدرت تحلیل بالا، آرزوی هرکسی است. انجام تست هوش (به انگلیسی Intelligence Test) یکی از اولین راه‌های سنجش میزان بهره هوشی یا همان آی کیو یا هوش هیجانی است. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید حتی برحسب ارزیابی روان‌شناس در زمینه‌ای که استعداد دارید موفق شوید و زندگی ایده‌آل خود را بسازید.

به این نکته دقت کنید که هر فرد بهره هوشی متفاوتی در زمینه‌های مختلف دارد، بنابراین برای مثال کسب نمره پایین در زمینه خلاقیت و هوش هنری به معنای کندذهنی یا ناتوانی نیست، بلکه شاید شما هوش اقتصادی فعالی داشته و بتوانید یک تاجر موفق شوید.

هوش انواع مختلفی دارد. با سنجش هوش می‌توان مشخص کرد میزان هوش هیجانی (EQ)، هوش اجتماعی، هوش هنری و درون‌گرایی یا برون‌گرایی فرد چگونه است. در این میان تست آی کیو (IQ) را شاید بتوان نام آشناترین تست هوش دانست. در مرحله اول باید بدانید که بهره هوشی یا آی کیو (Intelligence Quotient) روشی برای سنجش هوش است؛ بنابراین نباید آن را با ضریب هوشی اشتباه گرفت.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

۱. تست هوش از چند نمره است؟

بسته به آزمونی که در آن شرکت می‌کنید، نمره بهره هوشی شما متفاوت است. ازآنجایی‌که تست آی کیو (IQ) رایج‌ترین روش برای سنجش بهره هوشی است، لذا افراد بسیار کنجکاو هستند که بدانند دقیقاً نمره این آزمون چه چیزی را نشان می‌دهد یا اصلاً با چه نمره‌ای در رده افراد باهوش و بااستعداد قرار می‌گیرند.

در تست آی کیو متوسط نمره ۱۰۰ است. به طور متوسط حدود ۵۰ درصد افراد با نمره آی کیو ۱۱۰ تا ۹۰ در رده هوش متوسط، کمتر از ۷ درصد با نمره ۱۲۱ تا ۱۳۰ در رده بااستعداد و تنها ۲ درصد نمره‌ای بیش از ۱۳۰ داشته و بسیار باهوش محسوب می‌شوند. در این میان نیز حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان با نمره بین ۸۰ تا ۸۹ در رده هوش پایین‌تر از متوسط و ۶ درصدی که نمره آنها بین ۷۰ تا ۷۹ باشد در رده کندذهن به شمار می‌آیند.

۲. ضرورت انجام تست هوش چیست؟

بررسی پزشکی برای سنجش بهره هوشی افراد برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۸ انجام شد. در آن زمان از ابزارهای مختلف برای سنجش هوش کودکان استفاده می‌کردند تا سرعت یادگیری آنها مشخص شده و افراد تیزهوش و کندذهن جدا شوند.

اما امروزه با پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه روانپزشکی و پزشکی، دیگر خبری از ابزارها یا شایعات قدیمی نیست. هم اکنون می‌توان با انجام تست‌های هوش مختلف، میزان خلاقیت یا بهره هوشی یک فرد و به‌خصوص کودکان را در زمینه‌های مختلف اندازه‌گیری کرد. انجام تست هوش معتبر بسته به نیاز فرد و تحت‌نظر روان‌شناس می‌تواند مزایای بسیاری داشته‌باشد و زمینه پیشرفت در تحصیل، شغل و غیره را برای وی به ارمغان بیاورد.

انجام تست‌های هوش حتی با وجود انتقادهایی که نسبت به آنها وجود دارد، بازهم نقش مهمی در تعیین اختلالات یادگیری، بیماری‌های ذهنی و مشکلات تمرکز و غیره دارند. بسیاری از افراد عنوان کرده‌اند که پس از انجام تست هوش و تغییر مسیر زندگی بر اساس نظر روان‌شناس توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند.

۳. آیا می توان در هر سنی تست هوش داد؟ چطور تست ای کیو بدیم؟

بله! شما در هر زمانی با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی یا روان‌شناس و مشاور می‌توانید نسبت به انجام تست هوش در زمینه‌های مختلف اقدام کنید. در جواب این که «بهترین زمان انجام تست هوش، چه وقت است؟» باید گفت، بر اساس نظر پزشکان ۷ سالگی بهترین زمان برای انجام تست هوش و تشخیص تیزهوشی یا کندذهنی کودک و انجام اقدامات لازم است.

البته دقت داشته‌باشید انجام تست‌های مختلف در سنین متفاوت انجام می‌شود. برای مثال برخی از انواع تست هوش را می‌توان از ۳ سالگی انجام داد. به عقیده متخصصان انجام تست آی کیو قبل از ۷ سالگی، به دلیل عدم تکامل کامل هوش کودک نمی‌تواند نتایج دقیقی به همراه داشته‌باشد. به همین دلیل بهتر است به روان‌شناس مراجعه کنید و بسته به نظر او کودک خود را هوش‌آزمایی کنید.

تست هوش برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان انجام می‌شود. نتایج تست هوش معتبر می‌تواند تأثیر چشمگیری در زندگی فردی و سلامت روحی فرد داشته‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که همیشه برای گرفتن بهترین نتیجه به روان‌شناس مراجعه کنید.

برای آشنایی با انواع تست هوش تصویری، آی کیو و تست هوش هیجانی که امروزه مهم‌ترین شاخص‌های تعیین سلامت روحی و ذهنی فرد هستند، با ما همراه باشید. در ادامه معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی هوش، مخصوص هر سن را به شما معرفی خواهیم کرد.

۴. چه زمانی نیاز به انجام تست هوش دارید؟

همان‌طور که اشاره‌شد تست هوش از ۳ سالگی تا ۹۰ سالگی قابل انجام است، اما شما به چه تست هوشی نیاز دارید؟ این مسئله‌ای است که در قدم اول باید به آن رسیدگی کنید. با خود صادق باشید اگر احساس بدی دارید، حس می‌کنید نسبت به کودکتان حساس شده‌اید یا مشکلات مشابه دارید، به روان‌شناس مراجعه کنید. یک روان‌شناس بهترین راه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

انجام تست هوش مزایای بسیاری دارید که به آنها اشاره کردیم، انجام تست هوش همچنین برای زوجینی مناسب است که قصد بارداری داشته و سابقه ژنتیکی مشکلات ذهنی در خانواده یا ازدواج فامیلی دارند.

۵. نتیجه تست هوش چقدر معتبر است؟ آیا به نتایج تست هوش آنلاین اعتماد کنم؟

هرکدام از ما بارهاوبارها تبلیغ تست‌های هوش آنلاین را در اینترنت، تلویزیون و مجلات مختلف دیده‌ایم، اما نتایج این تست‌ها تا چه حد قابل‌اعتماد است؟

توصیه دکترتو، این است که برای انجام تست هوش یا مسائل دیگر در زمینه روان‌شناسی حتماً به روان‌شناس مراجعه کنید. تست‌های معرفی شده همگی از جمله بهترین تست‌های بین‌المللی هوش در جهان هستند که کاربردهای مختلفی دارند، اما مهم‌ترین نکته این است که این تست‌ها حتماً باید زیر نظر روان‌شناس انجام شوند و توسط او تفسیر شوند. در غیر این صورت مبنای درستی برای تعیین هوش نخواهند بود.

بنابراین می‌توان گفت اگر تست هوش معتبر تحت‌نظر روان‌شناس انجام شود، ملاک قابل اعتمادی برای سنجش هوش و مشاوره‌های لازم است. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام تست هوش به مراکز و کلینیک‌های روان‌شناسی معتبر مراجعه کنید و انجام آن را به افراد متخصص بسپارید. نتایج آزمون‌های آنلاین اغلب رندوم (تصادفی) و بر حسب تجربه سایر کاربران بوده و به‌صورت شخصی برای شما طراحی نشده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان به نتیجه تست هوش آنلاین اعتماد چندانی کرد.

هرچند که گاهی انجام آن می‌تواند مایه سرگرمی باشد، اما اگر به‌صورت جدی به دنبال تعیین هوش هستید، باید به روان‌شناس مراجعه کنید.

برای تفسیر دقیق تست هوش به چه دکتری مراجعه کنیم؟

همین حالا از روانشناس مشاوره بگیر!

انواع تست هوش: آیا تست آی کیو تنها تست سنجش هوش است؟

خیر! همان‌طور که اشاره شد، تست هوش معنای گسترده‌ای دارد. سنجش هوش و انواع مختلف آن یکی از چالش‌های بزرگ روان‌شناسان است. بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام شده‌است، شناخته‌شده‌ترین انواع تست‌های هوش عبارت‌اند از:

  • تست حافظه
  • تست استدلال کلامی
  • تست استدلال عددی
  • تست هوش تصویری
  • تست هوش ریاضی
  • تست هوش درک لغات و معانی
  • تست ادراک
  • تست ادراک بصری
  •  تست درک ارتباط اعداد
  • تست درک جزئیات
  • تست استنتاج و منطق
  • تست شخصیت شناسی disc
  • تست تجسم فضایی
  • تست خلاقیت.

دقت داشته‌باشید هرکدام از انواع تست‌های هوش برای سنجش نوعی از آن به کار می‌روند. برای مثال در تست ریون، هوش تصویری به‌جای آی کیو سنجیده می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای دریافت بهترین نتیجه برحسب نیازتان به روان‌شناس مراجعه کنید. این تست‌ها معمولاً در دو بخش «گروهی» و «فردی» انجام می‌شوند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

از جمله مهم‌ترین و معتبرترین تست‌های هوش بین‌المللی که در سطح جهان برای سنجش هوش تصویری، آی کیو و هوش هیجانی استفاده می‌شوند، می‌تواند موارد زیر را نام برد:

۱. تست هوش وکسلر کودکان و بزرگسالان (WISC) چیست؟

این آزمون به روش‌های مختلف برای سنین مختلف طراحی شده‌است. از این آزمون معمولاً برای اندازه‌گیری بهره هوشی کودکان استفاده می‌شود. این آزمون برای اولین‌بار در سال ۱۹۴۹ اختراع شده و امروزه انواع پیشرفته‌تر و دقیق‌تری از آن برای سنجش بهره هوشی در سنین مختلف وجود دارد.

در آزمون وکسلر، توانایی‌ها و مقیاس‌های فرد در زمینه‌های زیر بررسی می‌شود:

  • قابلیت فضایی بصری
  • استدلال سیال
  • حافظه‌ی فعال بصری
  • قابلیت نام‌گذاری
  • حافظه توأم بصری کلامی.

متن انگلیسی:
The Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) is an IQ test designed to measure cognitive ability in adults and adolescents.
ترجمه فارسی:
مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS) یک تست هوش است که برای سنجش توانایی شناختی در بزرگسالان و نوجوانان طراحی شده است.

به نقل از سایت wikipedia

چه کسانی می توانند تست iq وکسلر را بدهند؟

این تست یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تست‌های سنجش هوش کودکان دبستانی، پیش‌دبستانی و بزرگسالان است. بنا بر نظریه طراح اصلی این آزمون هوش، دکتر وکسلر، گروه‌های سنی زیر بسته به نیاز خود می‌توانند نسبت به سنجش ضریب هوشی خود اقدام کنند:

  • تست هوش وکسلر کودکان (WPPS): مخصوص سنین ۳ تا ۷ سال و کودکان پیش‌دبستانی
  • (WAIS): مخصوص سنین ۷ تا ۱۶ سال
  • تست هوش وکسلر بزرگسالان (WAIS-IV): مخصوص سنجش هوش بزرگسالان بین ۱۶ تا ۹۰ سال

جالب است بدانید آزمون شماره پنج وکسلر (مورد آخر)، امروزه پرطرفدارترین آزمون سنجش بهره هوشی بزرگسالان است. تنها مشکلی که این آزمون دارد، آن است که طی آزمون وکسلر هوش‌های خیلی پایین یا بالا را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد.

آزمون وکسلر، آموزش تست هوش کلامی، چگونه انجام می شود؟

این تست شامل مجموعه‌ای از سؤالات کلامی، عملی و محاسباتی است که مهارت‌های فرد را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کند. در ساده‌ترین مرحله آزمون وکسلر ممکن است از کودک خواسته شود که عبارت‌های مشابه با تصاویر رنگی را تشخیص داده یا در مورد موضوعات مختلف نظرش را بگوید. زمان انجام تست وکسلر برای کودکان بسته به سطح توانایی و سن او متفاوت بوده و معمولاً بین یک تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

از آزمون هوش وکسلر، یک تست هوش زبانی و شفاهی، برای سنجش نقاط قوت، ضعف یا هوش و ادراک دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین این آزمون برای بزرگسالان نقش مهمی در تشخیص بیماری زوال عقل دارد.

آزمون وکسلر، آموزش تست هوش کلامی، چگونه انجام می شود؟
این تست شامل مجموعه‌ای از سؤالات کلامی، عملی و محاسباتی است که مهارت‌های فرد را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کند.

۲. تست هوش ریون (تست iq raven) چیست؟

یکی دیگر از تست‌های هوش پرطرفدار و رایج آزمون هوش ریون (Raven) است. این تست هوش مجموعه‌ای از آزمون‌های غیرزبانی است که برای اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی، سنجش قوه ادراک و غیره برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می‌شوند. نام دیگر تست هوش ریون، آزمون ماتریس پیش‌رونده ریون یا ماتریس‌های ریون (RPM) است.

حدود ۸۰ سال پیش در سال ۱۹۴۶ برای اولین‌بار از این روش به‌عنوان استانداردی برای سنجش بهره هوشی کودکان استفاده شد.

تست آی کیو ریون یا تست iq ریون چگونه انجام می شود؟

انواع مختلفی از آزمون ریون برای سنین مختلف وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

انواع تست ریونتوضیحات
ماتریس ریون خاکستریدر این تست دفترچه سؤالاتی شامل پنج نسخه از A تا E  به فرد داده می‌شود. هر دفترچه شامل ۱۲ آیتم و سؤال بوده که به‌مرور سخت‌تر می‌شوند. این روش برای سنجش توانایی حل مسئله و رمزگشایی فرد است. ازآنجایی‌که این دفترچه‌ها سیاه‌وسفید رنگ هستند، به آن‌ها ماتریس‌های خاکستری ریون نیز گفته می‌شوند.
ماتریس‌های ریون رنگیاین ماتریس بیشتر برای سنجش بهره هوشی کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال استفاده می‌شود. در مواردی بنا به صلاحدید روان‌شناس ممکن است به‌جای ماتریس‌های خاکستری برای نوجوانان و افراد بالغ هم استفاده شود. طی این آزمون دو مجموعه مجزا با زمینه‌های رنگی به فرد نشان‌داده‌شده و سپس هوش بصری او سنجیده می‌شود.
ماتریس‌های ریون پیشرفتهسخت‌ترین نوع این تست هوش، ماتریس ریون پیشرفته است. این آزمون شامل ۴۶ مورد بوده و با رنگ‌های سیاه‌وسفید مشخص شده‌اند. این آزمون مخصوص بزرگسالان و افراد دارای ضریب هوشی بالا است.
تست iq ریون چگونه انجام می‌شود؟

۳. تست هوش جهش تحصیلی (آزمون هوش ریاضی)

در واقع، بررسی هوش به فرآیند ارزیابی توانایی‌های ذهنی افراد اشاره دارد. آزمون هوش جهش تحصیلی در بعضی مدارس، که به عنوان تست هوش برای نوجوانان و تست هوش کودکان استفاده می‌شود، دانش‌آموزان را از نظر هوشی می‌سنجد و به عنوان آزمون ورودی مدرسه یا تعیین سطح برای شروع پایه بالاتر استفاده می‌شود. تست هوش آزمون تیزهوشان یا تست هوش نابغه بودن نیز در مدارسی مانند مدارس سمپاد و فرزانگان کاربرد بیشتری دارد.

۴. تست هوش لایتر

لایتر، آزمونی برای سنجش هوش غیرکلامی و توانایی‌های شناختی است. روش های حل تست هوش این تست هوش، بر هوش سیال تأکید می‌کند که از نظر بسیاری افراد، واقعی‌ترین معیار برای سنجش توانایی ذاتی یک فرد است.

۵. تست هوش ثرندایک (Lorge-Thorndike)

یک آزمون استاندارد هوش است که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. تست‌های هوش Lorge Thorndike شامل ۸ تست مختلف است که از مهدکودک تا دبیرستان را شامل می‌شود (از معتبرترین تست هوش برای کودکان ۱۰ ساله و کوچکتر). هر کدام از ۵ سطوح اولیه این تست در دو فرم معادل تهیه شده‌اند و سه سطح بالاتر در دو قالب برای استفاده با یا بدون پاسخنامه جداگانه ارائه شده است.

۶. تست هوش دو عاملی اسپیرمن

نظریه دو عاملی اسپیرمن که در سال ۱۹۰۴ ارائه شد، می‌گوید که هوش دارای دو جزء است: هوش عمومی (g) و هوش خاص (s). اسپیرمن جزء «s» را برای جنبه خاصی از هوش در نظر می‌گرفت که افراد در آن بهتر از دیگران عمل می‌کنند.

۷. تست هوش موسیقیایی (تست هوش صوتی)

آزمون استعداد موسیقی یا آزمون ورودی تخصصی موسیقی برای جستجوی هنر موسیقایی ذاتی در دانش آموزان طراحی شده است. این آزمون ظرفیت شنیداری و توانایی تشخیص جزئیات در زیر و بم، بافت و ریتم موسیقی را در کودکان و نوجوانان جستجو می‌کند.

آزمون هوش موسیقیایی چیست؟
آزمون استعداد موسیقی یا آزمون ورودی تخصصی موسیقی برای جستجوی هنر موسیقایی ذاتی در دانش آموزان طراحی شده است.

۸. تست هوش عقب ماندگان ذهنی

این آزمون‌ها معمولاً به عنوان «ارزیابی ناتوانی ذهنی» یا «ارزیابی رفتار انطباقی» شناخته می‌شوند و هدف آن‌ها شناسایی انواع اختلال یادگیری در کودکان، ارزیابی توانایی‌های ذهنی و مهارت‌های عملکردی است. بهترین زمان انجام آزمون هوش در ۷ سالگی است.

۹. تست هوش در آزمون استخدامی

تست‌های هوش گاهی به‌عنوان جزئی از ارزیابی‌های شغلی در نظر گرفته می‌شوند و بعید نیست که گاهی اسم تست هوش در مصاحبه استخدامی را بشنویم.

هدف این آزمون‌ها که بیشتر توسط مدیران منابع انسانی گرفته می‌شود، ارائه بینش به کارفرمایان در مورد قابلیت‌های عمومی متقاضیان است. کارفرمایان با تحلیل شخصیت افراد، توانایی آن‌ها را در انجام شغل انتخابی می‌سنجند. یکی از معروف‌ترین تست‌ها، تست نئو برای استخدام است. تست هوش معمایی هم ممکن است در برخی موارد کاربرد داشته باشد.

۱۰. تست هوش آمادگی ازدواج

ارزیابی آمادگی برای ازدواج موضوع پیچیده‌ای است که نیازمند در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی، فردی و پویایی روابط اجتماعی است. در حالی که بهره هوشی بالا می‌تواند در عملکرد بهتر فردی نقش داشته باشد، اما تنها یکی از جنبه‌های مهمی است که به ازدواج موفق کمک می‌کند.

به جای تکیه بر تست هوش، بهتر است به دنبال مشاوره قبل از ازدواج باشید یا با شریک زندگی خود به بحث و بررسی بپردازید تا جنبه‌های مختلف شخصیتی او را بسنجید. آمادگی برای ازدواج می‌تواند شامل ارزیابی سازگاری، ارزش‌های مشترک، مهارت‌های ارتباطی، استراتژی‌های حل تعارض و اهداف بلند مدت در زندگی باشد.

۱۱. تست آدمک گودیناف (تست هوش حافظه تصویری)

تست هوش گودیناف، ساده‌ترین و فراگیرترین تست هوش تصویری با جواب است. این آزمون یکی از سریع‌ترین آزمون‌های جهان برای تعیین نمره بهره هوشی است و برای کودکان استفاده می‌شود. آزمون تصویری و عملی گودیناف به‌خصوص برای کودکانی مناسب است که در صحبت‌کردن مشکل داشته یا دچار کندذهنی هستند.

آزمون گودیناف چگونه انجام می شود؟

طی آزمون از کودک خواسته می‌شود برحسب پیش‌زمینه‌های قبلی، تصویری بکشد. سپس نتایج این تصاویر توسط کدهای مشخص تعریف‌شده‌ای تفسیر شده و به هوش کودک نمره داده می‌شود.

تست هوش کتل چیست؟
تست هوش کتل نسبت به تست‌هایی مانند ریون، از استاندارد بالاتری برخوردار هستند.

۱۲. تست هوش کتل (Cattell)

تست هوش کتل نسبت به تست‌هایی مانند ریون، از استاندارد بالاتری برخوردار هستند. این تست هوش تصویری یک آزمون بین‌المللی برای سنجش مهارت‌های غیرکلامی است. اعتبار آزمون کتل در سراسر دنیا بسیار بالا بوده و بسیاری از روان‌شناسان برای تعیین مهارت‌ها و هوش تصویری مراجعه‌کننده، یکی از انواع تست هوش کتل را انجام می‌دهند.

این تست در ۳ مقیاس برای ۳ گروه سنی طراحی شده و بر اساس دفترچه و مجموعه‌ای از سؤالات طبقه‌بندی شده انجام می‌شود:

  • مقیاس شماره ۱: گروه سنی ۴ تا ۸ سال و افرادی که دارای معلولیت ذهنی هستند.
  • مقیاس شماره ۲: کودکان ۸ تا ۱۴ سال و افراد بزرگسال
  • مقیاس شماره ۳: تست هوش نوجوانان بالای ۱۴ سال و بزرگسالان تیزهوش

آزمون هوش کتل چگونه انجام می شود؟

تست هوش کتل در واقع یک آزمون آنلاین و دارای سه سطح و مقیاس اندازه‌گیری است. سطح اول شامل ۸ مسئله و مراحل بعد هرکدام ۴ آزمون دارند. بهتر است بدانید به دلیل این که اساس هر آزمون بر پایه سن و میزان توانایی فردی طراحی شده است، تمام افراد نمی‌توانند در آن شرکت کنند.

طی آزمون دو فرم A و B در اختیار فرد قرار می‌گیرد. فرم اول شامل ۵۰ سؤال و فرم دوم ۴۶ سؤال دارد. این آزمون می‌تواند به‌صورت انفرادی یا گروهی انجام شود و مدت‌زمان آن بسته به توانایی فرد دارد.

تست هوش تصویری کتل از سیستم نمره دهی متفاوتی استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که جامعه تحت بررسی این آزمون بسیار گسترده است، لذا میانگین نمره دهی برای متوسط ضریب هوشی بین ۷۶ تا ۱۲۴ است.

انجام این آزمون مزایای بسیاری دارد و امروزه از تست هوش کتل می‌توان برای نوجوانان و جوانان از آن استفاده کرد. از جمله مزایای انجام آزمون کتل عبارت‌اند از:

  • شناسایی به‌موقع معلولیت‌های ذهنی و یادگیری
  • تشخیص استعدادهای درخشان
  • شناسایی دانش‌آموزان برجسته در جهان
  • تشخیص میزان موفقیت دانش‌آموزان در دبیرستان
  • تعیین مسیر شغلی، مشاوره و راهنمایی در زمینه مهارت‌های فردی.

۱۳. تست هوش های نه گانه گاردنر

آزمون یا تست هوش‌های چندگانه گاردنر بر سنجش هوش تصویری و غیرکلامی فرد تمرکز دارد. آزمون هوش چندگانه گاردنر یکی از پرکاربردترین تست‌های هوش بزرگسالان برای تعیین مسیر شغلی، آشنایی با مهارت‌ها و پیشرفت در زندگی است.

در واقع تست هوش چندگانه گاردنر علاوه بر یک آزمون، بازی و تمرینی برای تقویت هوش هست و به افراد در یادگیری و توسعه مهارت‌هایشان کمک می‌کند. امروزه تئوری هوش چندگانه گاردنر، برای جامعه‌شناسی، تدریس و آموزش استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
Gardner has identified the following intelligences: Verbal/Linguistic, Logical/Mathematical, Visual/Spatial, Bodily/Kinesthetic, Musical, Intrapersonal, Interpersonal and Naturalist.
ترجمه فارسی:
گاردنر هوش‌های کلامی/زبانی، منطقی/ریاضی، بصری/فضایی، بدنی، جنبشی، موسیقیایی، درون فردی، بین فردی و طبیعت گرایانه را شناسایی کرده است.

به نقل از سایت personalitymax

تست هوش درون فردی چیست؟

هوش درون فردی یکی از انواع هوش‌های ۹ گانه است که توسط روانشناس هاوارد گاردنر در نظریه هوش‌های چندگانه پیشنهاد شد. این هوش به توانایی درون نگری و درک خود از جمله درک احساسات، افکار، انگیزه‌ها و نقاط قوت اشاره دارد.

افراد دارای هوش درون فردی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • خود تأملی: آنها درون نگر هستند و غالباً در مورد افکار، احساسات و تجربیات خود فکر می‌کنند.
  • هوش هیجانی: درک قوی از احساسات خود دارند و می‌توانند آنها را مدیریت کنند.
  • خودانگیختگی: به جای پاداش یا انگیزه‌های بیرونی، توسط اهداف، ارزش‌ها و آرزوهای درونی خود هدایت می‌شوند.
  • بصیرت: درک عمیقی از نقاط قوت، ضعف و زمینه‌های رشد شخصی خود دارند.
  • سبک یادگیری مستقل: آنها اغلب یادگیرندگانی خودراهبر هستند و می‌توانند در مطالعه مستقل یا محیط‌های کاری برتر باشند.
  • هدف گذاری: آنها توانایی تعیین اهداف معنادار و شخصی را دارند و در جهت دستیابی به آنها تلاش می‌کنند.
  • اعتماد به نفس: دارای حس قوی عزت نفس و باور به توانایی‌های خود هستند.
تست هوش درون فردی چیست؟
هوش درون فردی یکی از انواع هوش‌های ۹ گانه است که توسط روانشناس هاوارد گاردنر در نظریه هوش‌های چندگانه پیشنهاد شد.

۱۴. تست هوش استنفورد بینه

قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین تست هوش که برای اولین‌بار در جهان به‌عنوان استاندارد سنجش بهره هوشی معرفی شد، تست «استنفورد بینه» (Stanford-Binet test) است. این تست به‌خصوص برای کودکان استفاده می‌شود. در تست کلاسیک استنفورد بینه کودکان تیزهوش یا دارای نقص ذهنی طی روان‌شناسی و آزمایش‌های هوش مختلف شناسایی می‌شوند.

به‌مرورزمان با پیشرفت تست استنفورد بینه، نسخه‌های جدیدی از این تست آی کیو طراحی شده که مقیاس اصلی برای سنجش مهارت‌های کودکان در زمینه‌های زیر است:

  • پردازش دیداری فضایی
  • حافظه کاری
  • استدلال کمی (Quantitative reasoning)
  • دانش
  • استدلال سیال (Fluid reasoning)

آزمون استنفورد بینه چگونه انجام می شود؟

برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۵ از این تست استفاده شد. طی این آزمون ۳۰ سؤال در اختیار کودکان قرار می‌گرفت که به ترتیب دشوارتر می‌شدند. این آزمون تحت‌نظر روان‌شناس انجام شده و هر سؤال بسته به نظر او و مهارت کودک تغییر می‌کردند. این مراحل تا جایی پیش می‌رفت که کودک دیگر نتواند به سؤال پاسخ دهد.

تست استنفورد بینه برای تمامی کودکان از گروه‌های سنی مختلف مناسب است؛ اما شرط اصلی انجام آزمایش تحت‌نظر روان‌شناس است. اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید، بهتر است انجام و تفسیر تست هوش را به عهده روان‌شناس بگذارید.

کدام تست هوش برای شما بهتر است؟ با متخصص مشورت کن.

انواع تست هوش هیجانی (EQ) کدامند؟

هوش هیجانی چیست؟ هوش هیجانی یا EQ به توانایی فرد در تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و همچنین درک و هدایت احساسات دیگران اشاره دارد. EQ توسط روانشناسان پیتر سالوی و جان مایر ارائه شد و تست هوش هیجانی گلمن نوع توسعه یافته آن است. چندین تست هوش هیجانی مختلف وجود دارد که هدف آنها اندازه‌گیری جنبه‌های مختلف EQ است.

۱. تست هوش برادبری

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که برای سنجش هوشیاری کودک یا افراد بزرگسال باید بررسی شود، میزان تسلط بر هوش هیجانی است. اطلاع از مشکلات در زمینه هوش هیجانی و پیداکردن راه‌حل برای آن می‌تواند بسیاری از مشکلات زندگی از افسردگی تا خستگی و دل‌زدگی از زندگی را برطرف کند.

تست هوش «برادبری» یکی از بهترین تست‌های ارزیابی هوش هیجانی است. این تست برای بررسی توانایی ارتباطی افراد طراحی شده و قدرت تفکر او را در مقایسه با هیجانات و احساسات بررسی می‌کند.

نتیجه آزمون برادبری مانند تست آی کیو به‌صورت عدد نمایش داده‌می‌شود و نشان‌دهنده توانایی شما در زمینه هوش هیجانی است. این اعداد از ضعیف تا عالی طبقه‌بندی شده و درصورتی‌که دچار مشکل جدی باشید؛ روان‌شناس اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت زندگی شما انجام خواهدداد.

تست هوش برادبری برای چه کسانی مناسب است؟

این آزمون هوش برای افراد زیر کاربرد دارد:

  • نوجوانان دارای مشکل پرخاشگری
  • افراد مبتلا به افسردگی
  • افراد دچار مشکلات انزوای اجتماعی
  • افراد ناتوان در کنترل احساسات، هیجانات و خشم.

۲. تست هوش بار آن

یکی از بهترین تست‌های هوش هیجانی که با تمرکز بر بهبود شرایط فردی طراحی شده‌است، تست هوش هیجانی «بار آن» است. طی این تست انگیزه، پشتکار، توانایی فرد در برابر تحمل مشکلات، سرخوردگی، کنترل رفتار، مشکلات مربوط به اضطراب، و احساساتی مانند همدلی و هم فکری ارزیابی می‌شوند.

اگر در این آزمون نمره بالایی دریافت کنید، بدان معناست که دیگران به‌راحتی بر شما تأثیر گذاشته و با احساسات آنها درگیر می‌شوید. به‌طورکلی در این آزمون ۵ مورد بررسی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های درون‌فردی: ظرفیت‌ها و توانایی‌های شخصی
  • مهارت‌های برون فردی: عملکرد فرد در ارتباط با دیگران
  • مهارت سازگاری: نحوه پاسخ به شرایط و قرارگرفتن در مشکلات بحرانی
  • مهارت توانایی استرس: میزان مهارت فرد در مقابله با تنش
  • مهارت‌های روابط اجتماعی: لذت بردن از زندگی، ارزیابی نگرش، بررسی ژنتیکی احتمال بروز افسردگی و غیره
هوش هیجانی چیست؟
هوش هیجانی به توانایی شناخت و کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران گفته می‌شود.

۳. تست هوش مصنوعی چیست؟

تست‌های هوش مصنوعی (AI) عموماً دانش و درک افراد از مفاهیم، ​​تکنیک‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی را ارزیابی می‌کنند. هدف این آزمون ها ارزیابی درک فرد از اصول، قابلیت‌های حل مسئله و توانایی به کارگیری تکنیک‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف است. تست هوش آنلاین کوتاه و تست هوش با جواب، موضوعاتی مانند یادگیری ماشینی، روباتیک و تجزیه و تحلیل داده‌ها را پوشش می‌دهند.

تست هوش منسا چیست و چگونه در آزمون منسا شرکت کنیم؟

شاید تابه‌حال نام تست هوش منسا را شنیده باشید. همان‌طور که اشاره شد، تست‌های هوش انواع مختلفی دارند که تنها به موارد فوق محدود نمی‌شوند. تست‌های نظامی، تست آلفا و تست منسا و غیره همگی از دیگر انواع تست‌های سنجش هوش در زمینه‌های مختلف هستند.

این روزها نام تست منسا بیش از سایرین به گوش می‌خورد. بهتر است بدانید «منسا» در واقع سازمانی برای افراد با ضریب هوشی بالا است. این انجمن یک سازمان بین‌المللی نخبگان نیست و افراد از سراسر جهان با ضریب هوشی بالا می‌توانند در آن عضو شوند. جالب است بدانید سازمان منسا تنها اعضایی را می‌پذیرد که ضریب هوشی آن‌ها بالاتر از ۹۸ درصد جامعه خودشان باشد.

اغلب اعضای این سازمان نوجوانان و بزرگسالان تیزهوش بوده اما در این میان برخی کودکان تیزهوش نیز توانسته‌اند به عضویت سازمان برسند. جالب است بدانید جوان‌ترین فردی که به عضویت این سازمان رسیده‌است، تنها ۲ سال و ۵ ماه داشته‌است. اما چطور؟

سازمان منسا بسته به کشوری که در آن واقع شده‌است، از دو روش برای پذیرش افراد برگزیده استفاده می‌کند. برای مثال سازمان منسای آمریکا، آزمون تخصصی خود را دارد. اما اغلب کشورها دو آزمون کتل و استنفورد را ملاک پذیرش خود در نظر می‌گیرند. افراد برای پذیرش در این سازمان و شرکت در آزمون منسا به ترتیب باید در آزمون‌های گفته‌شده حداقل نمره ۱۴۸ و ۱۳۲ را کسب کنند.‌

در واقع هدف ساخته‌شدن چنین سازمانی، گزینش افراد برجسته در زمینه‌های مختلف و فراهم‌کردن زمینه پیشرفت برای آنهاست؛ چرا که دانش آنها می‌توانید حلال بسیاری از مشکلات جهان باشد. با تشخیص به‌موقع استعدادهای درخشان و فراهم‌کردن زمینه برای آموزش‌وپرورش آنها می‌توان آینده روشن‌تری برای تمامی جوامع ساخت.

مزایای انجام تست هوش چیست؟

همان‌طور که در خلال متن بارها و بارها به آن اشاره شد، انجام تست هوش به‌خصوص برای کودکان می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و تعیین مسیر زندگی آنها کمک کرده و حتی مزایای بی‌شماری برای بزرگسالان داشته‌باشد. زمانی که به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، طی جلسات مختلف یاد می‌گیرید چطور بهره هوشی خود را بالا برده یا حتی عوامل مؤثر بر کاهش آن را شناخته و برطرف کنید.

انجام تست هوش می‌تواند تأثیر چشمگیری در اعتمادبه‌نفس و سلامت روحی افراد داشته‌باشد. به طور خلاصه از جمله مزایای انجام انواع تست هوش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آشنایی با طرز تفکر و شناخت بهتر خود
  • افزایش قدرت تمرکز
  • شناسایی نقاط ضعف و قدرت
  • درمان افسردگی
  • کمک به رشد و بهبود توانایی‌های فردی
  • کمک به انتخاب رشته تحصیلی و مسیر شغلی صحیح
  • تشخیص به‌موقع بیماری‌های مربوط به یادگیری ذهنی و درمان آنها
  • جلوگیری از بیماری آلزایمر
  • وسعت قدرت تفکر
  • بهبود کیفیت زندگی
  • جلوگیری از کندذهنی کودکان.

در کنار تمام این مسائل انجام تست هوش تحت‌نظر روان‌شناس به‌ویژه برای والدینی مناسب است که نسبت به هوش کودک خود حساس بوده و به‌نوعی دچار وسواس فکری شده‌اند. انجام این تست‌ها در کنار روان‌شناسی خانوادگی می‌تواند به حل چنین مشکلاتی کمک کند. از سویی دیگر تست هوش بزرگسالان نیز به آن‌ها کمک می‌کند از مشکلاتی مانند دل‌زدگی شغلی، افسردگی روحی و سنی یا حتی مشکلات زناشویی رها شوند.

مزایای انجام تست هوش چیست؟
انجام تست هوش به‌خصوص برای کودکان می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و تعیین مسیر زندگی آنها کمک کند.

معایب انجام تست هوش چیست؟

پاسخ به این سؤال بستگی به شخصیت فرد دارد. در برخی افراد نتیجه تست هوش می‌تواند با احساس سرخوردگی همراه باشد. در چنین شرایطی است که باید در نظر داشت که هر فرد در زمینه خاصی استعداد دارد، بنابراین به کمک روان‌شناس باید تست‌های مختلف انجام دهد تا به بهترین نتیجه برسد.

مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد، فشار والدین برای تحمیل باهوش بودن به کودکان است. گاهی برخی والدین به دلیل حساسیت بیش‌از‌حد می‌خواهند فرزندشان بالاترین نمره را کسب کند و درصورتی‌که چنین اتفاقی نیفتد، ممکن است برخوردهای مناسبی نداشته‌باشند.

از دیگر انتقادهایی که بر انواع تست‌های هوش وارد است، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • درنظرنگرفتن شرایط محیطی و زیستی در برخی تست‌ها
  • تأثیر مسائل ژنتیکی و فیزیکی
  • تأثیر تغذیه بر هوش
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی
  • روابط احساسی و مسائل شخصی فرد

متن انگلیسی:
Many critics have argued that IQ tests ignore or underestimate the contribution of factors like emotion, social skills, motivation or even morality.
ترجمه فارسی:
بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند که تست‌های IQ نقش عواملی مانند احساسات، مهارت‌های اجتماعی، انگیزه و اخلاق را نادیده یا دست کم می‌گیرند.

به نقل از سایت explorable

آیا می توان بهره هوشی را افزایش داد؟

هزاران روش وجود دارد که به کمک آن می‌توانید بهره هوشی خود یا کودکتان را افزایش دهید. مهم‌ترین این اقدامات توجه به تغذیه سالم به‌خصوص در کودکان و داشتن فعالیت روزانه است. هرگز برای باهوش بودن کودک یا خودتان، استرس نداشته‌باشید.

شما به‌مرورزمان با مراجعه مداوم به روان‌شناس می‌توانید سبک زندگی را بهبود بخشیده و استعداد و هوش واقعی خود را کشف کنید. از جمله اقداماتی که می‌توانید انجام دهید:

  • تغییر سبک زندگی
  • ورزش روزانه
  • تغذیه سالم
  • مدیتیشن
  • کنترل اضطراب
  • مطالعه
  • روان‌درمانی
آیا می توان بهره هوشی را افزایش داد؟
به‌مرورزمان با مراجعه مداوم به روان‌شناس می‌توانید سبک زندگی را بهبود بخشیده و استعداد و هوش واقعی خود را کشف کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حالا که با انواع تست هوش، مزایا، کاربردها و دلایل انجام آن آشنا شدید، نظر شما چیست؟ دقت داشته‌باشید گاهی وسواس بیش‌از‌حد نسبت به هوش می‌تواند منجر به افسردگی یا عزت‌نفس پایین شود و بی‌صدا به شما آسیب می‌رساند.

همچنین والدینی که دچار حساسیت نسبت به هوش کودک خود شده‌اند یا مشکلاتی در تکلم و یادگیری کودک مشاهده می‌کنند، می‌توانند با انجام تست هوش تحت‌نظر روان‌شناس از همان ابتدا، اقدام به درمان کودک خود کرده یا حتی استعدادهای درخشان او را تشخیص دهند. شما در کسری از ثانیه می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» با بهترین دکتر روانشناس یا روانپزشک خوب آشنا شده و علاوه بر خدمات مشاوره آنلاین روانپزشک و مشاوره آنلاین روانشناس ، با استفاده از سامانه نوبت‌دهی آنلاین نسبت به تعیین وقت ویزیت از روان‌شناس مورد نظرتان اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تست هوش و ضریب هوشی بر توانایی‌هایی مانند مهارت‌های ریاضی، حافظه، ادراک فضایی و توانایی‌های زبانی تمرکز دارند. حل مشکلات و به خاطر سپردن اطلاعات اجزای مهم هوش هستند. تست هوش بالای 180 تیزهوش در نظر گرفته می‌شود و دو دسته بندی مهم آن شامل تست هوش پرسشی یا کلامی و تست هوش تصویری یا غیرکلامی است.

بر اساس مطالعات، دقیق ترین تست شخصیت شناسی، بهترین تست هوش جهان، شامل آزمون دیسک، آزمون کتل و آزمون mbti است، زیرا روایی و پایایی بیشتری دارند.

ماتریس‌های پیشرونده ریون (که بیشتر به عنوان ماتریس‌های ریون شناخته می‌شوند) یک آزمون غیرکلامی است که معمولاً برای اندازه‌گیری هوش عمومی و استدلال انتزاعی استفاده می‌شود. این آزمون برای تخمین غیرکلامی هوش سیال کاربرد دارد.

نمی‌توان گفت که کدام تست هوش سخت است. تست هوش‌های مختلفی در دسترس عموم قرار دارد. برخی از این تست‌ها برای برخی از افراد سخت هستند و برخی دیگر برای افراد دیگر. نمی‌توان گفت که کدام‌یک از باقی تست هوش‌ها سخت‌تر است.

IQ امتیازی است که از مجموعه‌ای از تست‌های استاندارد ارزیابی هوش انسان به دست می‌آید. عامل g یا گاما (عامل هوش عمومی) ساختار روان‌سنجی زیربنایی ذهن است که تست‌های IQ سعی در اندازه‌گیری آن دارند. این عامل در هوش اسپیرمن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته گاردنر، هوش طبیعت گرایانه توانایی شناسایی، طبقه بندی و دستکاری عناصر محیط، اشیاء، حیوانات یا گیاهان است.

شاید نام سخت‌ترین تست هوش تصویری دنیا را شنیده‌باشید. به طور کلی عنوان سخت‌ترین چندان کاربردی ندارد و معمولا هر کسی در زمینه‌ی خاصی هوش دارد. نمی‌توان گفت که سخت‌ترین تست هوش تصویری دنیا چیست. اما در فضای مجازی تست‌های تصویری زیادی را می‌بینید که با عنوان سخت‌ترین تست هوش دنیا نوشته‌شده‌اند و در دسترس شما قرار دارند.

شاید تست هوش بدهید و نتیجه‌ی آن این باشد که شما نابغه هستید. احتمالا نمی‌دانید که چه باید بکنید. مراکزی در کشورها وجود دارند که برای افراد باهوش و در واقع ۲ ٪ جمعیتی که میزان هوش آنها از سایر افراد جهان بیشتر است تشکیل شده‌اند. این مراکز نظامی هستند و برای افراد بسیار باهوش برنامه‌هایی در نظر می‌گیرند. عضویت در این سازمان‌ها نیازمند آزمون‌های هوش متنوع است.

تست هوش برای تمامی سنین وجود دارد و هر زمانی که بخواهید می‌توانید این تست را بدهید. اما مسئله این است که تست هوش نوجوانان، تست هوش بزرگسالان و سایر سنین به اندازه‌ی تست هوش کودکان ارزش آنچنانی ندارد. اگر می‌خواهید که میزان هوش خود را به خوبی بدانید و یا درباره هوش فرزند خود کنجکاو هستید، می‌توانید در سن ۷ سالگی تست‌های هوش را بدهید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره تست هوش باید بدانید این است که تست هوش در ۷ سالگی بیشترین ارزش را دارد.

تست هوش همان تستی است که از فرد گرفته می‌شود تا میزان هوش او بررسی شود. انواع تست هوش استاندارد شامل تست‌های هوش آی کیو، تست هوش تصویری، تست هوش هیجانی و مواردی دیگری هستند که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تست هوش

  1. آرمین گفت:

    سلام
    چند روز پیش لیست آی کیو کشورها منتشر شد که ایران رتبه ۱۱۹ رو در دنیا داره.شیش کشور اول هم آسیایی هستن.
    میخواستم بپرسماین تست هوش یا آی کیو بر چه معیارهایی انجام شده.ملاک چی بوده و چرا این توهم در جامعه ما وجود داره که ایران رتبه اول رو داره؟ممنون

  2. نون گفت:

    خوب بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  3. ناشناس گفت:

    برای جهشی خواندن نیاز به تست هوشه کدام ازمون براش نیازه؟