تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تا به‌حال نام تست ریون (Raven) را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید نتایج این تست می‌تواند تأثیر چشمگیری در بهبود پیشرفت شما داشته باشد؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

raven test

تست ریون که به آن را ماتریس ریون هم می‌گویند، یا به اختصار RPM، مجموعه‌ای از تست‌های غیر زبانی است که از ابزارهای رایج اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک استفاده می‌کند. تست هوش ریون یکی از انواع تست هوش است که معمولا در زمینه های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون ۶۰ سؤال دارد و برای سنجش استدلال انتزاعی افراد به‌عنوان بخشی از هوش عمومی انجام می شود.

تست ریون مشهورترین آزمونی است که برای بازه سنی ۵ سال به بالا طراحی شده‌است. ساختار این آزمون از ۶۰ سؤال تشکیل شده‌است که به‌صورت پاسخ چند گزینه‌ای (۶-۸ گزینه) طراحی شده‌است. ترتیب چیدمان سؤالات از آسان به سخت است. این آزمون، هوش استدلالی و هوش عمومی فرد را اندازه‌گیری می‌کند.

اکثر ما ممکن است آزمون ریون را انجام داده باشیم. این آزمون‌ها معمولا در مدارس و فرایندهای استخدام به‌طور مرتب انجام می‌شوند. در واقع اکنون این تست، بخش مهمی از تست‌های شخصیت در فرایندهای انتخاب مشاغل است.

تست ریون دقیقا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

برخی از افراد، آزمون ریون را بسیار جالب می‌دانند و از حل این معماهای کوچک لذت می‌برند. آنها دوست دارند الگوها و مجموعه‌ها را پیدا کنند، استنتاج و نتیجه‌گیری کنند و درمورد چگونگی تصحیح ادراک و انتزاعات تصمیم بگیرند.

اندازه‌گیری ضریب هوشی (IQ) هنوز هم موردتوجه بسیاری از افراد و شرکت‌ها است. با این تست می‌خواهیم توانایی افراد را برای استدلال منطقی، حل مسئله و تفکر انتقادی اندازه‌گیری و اولویت‌بندی کنیم.

تست ریون در حقیقت دو مورد را اندازه‌گیری می‌کند:

۱. استدلال انتزاعی

۲. هوش سیال

هوش سیال به ما امکان می‌دهد تا بهتر بتوانیم از پس مشکلات روزمره‌ خود بربیاییم.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تست هوش ریون چرا انجام می‌شود؟

این تست برای کودکان و بزرگسالان، صرف‌نظر از اینکه فرد مشکلات ارتباطی یا حرکتی داشته باشد، کارآمد است و به‌طورکلی برای اکثر مردم جالب و سرگرم‌کننده به حساب می‌آید. همچنین، یکی از بزرگ‌ترین مزایای تست هوش ریون این است که می‌تواند به‌سرعت اطلاعات معتبر را درمورد عملکرد شناختی بزرگ‌سالان یا کودکان فراهم کند. به‌همین دلیل بسیاری از مدارس، شرکت‌ها و بسیاری مراکز دیگر برای سنجش هوش و توانایی افراد از این تست استفاده می‌کنند.

می‌خوای نتیجه تست ریون رو بدونی؟ 

همین حالا مشاوره بگیر

انواع تست ریون برای رده‌های سنی مختلف

تست ریون برای گروه‌های سنی مختلفی طراحی‌ شده‌است که در ادامه آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. تست هوش ریون در بزرگسالان

تست هوش ریون آزمون مناسبی برای ارزیابی هوش در افراد بزرگسال بالای هجده سال محسوب می‌شود. در بررسی داده‌ها از ۶۴ فرد بالغ، مشاهده شده‌است که تست ریون در بزرگسالان نتایج قابل قبولی دارد.

هرچند تست هوش ریون با ماتریس پیشرونده، یک آزمون هوش استدلالی است که به‌طور گسترده‌ای استفاده شده‌است و اعتبار زیادی دارد، ثابت شده‌است که تست ریون برای افراد بزرگسالی که دچار آسیب‌های مغزی هستند، مناسب نیست و کاربردی ندارد. تجربه بالینی نشان می‌دهد که آزمون فوق در افراد با آسیب مغزی نتیجه مناسبی ندارد و داده‌های صحیحی از آن به دست نمی‌آید.

پس از تنظیم تمام نتایج و تحلیل آنها، تمام موارد در اختیار فرد قرار گرفته و صحت و اعتبار آن هم توضیح داده می‌شود.به این ترتیب، نتیجه می‌گیریم که عملکرد تست ریون برای سنجش ضریب هوشی بزرگسالان، تقریبا موفق است و میزان خطای آن پایین است.


۲. تست هوش ریون برای نوجوانان

در تست هوش ریون برای نوجوانان معمولا پنجاه تا شصت سوال تصویری در اختیار نوجوان قرار می‌گیرد که این تصاویر، بیشتر به شکل هندسی هستند. پس از پاسخ‌دادن به سوالات تصویری، ضریب هوشی فرد مشخص و اعلام می‌شود.

در ابتدای تست، سؤالات کمی ساده‌تر هستند و کم‌کم سؤالات سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. به همین دلیل این تست بیشتر برای افراد بالای هشت سال کاربرد دارد. هر بخش از سؤال، معمولا دارای تصویری ناقص است. تصویر باید توسط فرد تکمیل شود. فرد باید بخش مناسب را پیدا کند و آن را در جای مناسب قرار دهد. به این ترتیب، سؤالات تکمیل می‌شوند.


۳. تست ریون در کودکان

تست هوش ریون کوتاه ۳۶ سؤالی برای کودکان ۵ تا ۹ سال طراحی شده‌است. این تست از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است. تست ریون کودکان بهره هوشی کودکان را در ۱۰ طیف (نابغه، تیزهوش، باهوش، متوسط، مرزی، مرزی ضعیف، کودن و غیره) مشخص می‌کند.

در این تست تصاویر رنگی که از توالی منطقی تبعیت می‌کنند، به‌ترتیب سخت‌تر می‌شوند. کودک برای پاسخ به سؤالات محدودیت زمانی ندارد. پس از اتمام آزمون که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، نمره خامی در اختیارتان می‌گذارد که مجموع پاسخ‌های صحیح هست. اندازه‌گیری بهره هوشی با توجه به سن و نمره خام به دست خواهد آمد. در نهایت بهره هوشی مشخص می‌کند که کودک در کجای طیف (۱۰ درجه‌ای) قرار دارد.

آیا تست ریون روش مناسبی برای شماست؟

با متخصص مشورت کن.

آزمون ریون چگونه انجام می‌شود؟

آزمون ریون در حالت کلی شامل ۶۰ پرسش چندگزینه‌ای است که از آسان به سخت مرتب شده‌اند. این سؤالات شامل مجموعه‌ای از تصاویر هندسی انتزاعی و ناقص هستند که فرد باید آنها را حل کند. در نگاه اول، ممکن است تصور کنید که باید اشکال نامنظم و گیج‌کننده را درک کنید. انجام این آزمون ۴۵ دقیقه زمان دارد اما برای کودکان محدودیت زمانی خاصی ندارد و در راحت‌ترین شرایط ممکن انجام می‌شود.

سؤالات تست هوش ریون فاکتور g اسپیرمن را تشکیل می‌دهند که بسیاری از افراد، آن را تعیین‌کننده هوش می‌دانند.

این تست ابزاری برای سنجش هوش غیرکلامی است که به سطح تحصیلی یا تجربه فردی بستگی ندارد؛ همچنین برای موقعیت‌هایی مفید است که می‌خواهید به‌طورکلی اطلاعاتی را درمورد دانشجویان یا متقاضیان شغلی به‌خصوص کسب کنید. سهولت انجام و سرعت مطلوب ارائه نتیجه، باعث محبوبیت و گسترش این تست هوش شده‌است.


انواع آزمون ریون

ماتریس‌ها در سه شکل مختلف و برای توانایی‌های مختلف افراد در دسترس قرار گرفت:

۱. ماتریس های پیشرونده استاندارد

این نوع آزمون، اصلی‌ترین حالت ماتریس‌ها است که در سال ۱۹۳۸ منتشر شد. دفترچه سؤال این نسخه شامل پنج مجموعه (A-E) است که هرکدام ۱۲ آیتم دارند (برای مثال A۱ تا A۱۲) و این آیتم‌ها به‌تدریج سخت‌تر می شوند که به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم‌ها با رنگ مشکی و با پس‌زمینه سفید مشخص شده‌اند.

۲. ماتریس‌های پیشرونده رنگی

برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله، افراد بالغ و افرادی که محدودیت فیزیکی و ذهنی دارند، طراحی شده‌است. این آزمون شامل دو مجموعه A و B با ماتریس‌های استاندارد به‌اضافه‌ی ۱۲ آیتم قرار داده‌ شده‌است که در میان دو مجموعه با عنوان Ab است. بیشتر آیتم‌ها با زمینه‌ رنگی مشخص شده اند تا آزمون از لحاظ بصری برای پاسخ دهندگان محرک باشد. با این وجود برخی از آیتم های بخش B به صورت سیاه و سفید مشخص شده‌اند. بر این اساس اگر این موضوع انتظارات آزمون‌گیرنده را برآورده کند، مجموعه‌های C، D و E ماتریس‌های استاندارد راحت می‌شود.

۳. ماتریس های پیشرونده پیشرفته

این آیتم‌ها مناسب افراد بزرگسال و افرادی است که سطح بالایی از هوش عمومی را دارند. علاوه بر این، نوع آزمون های موازی ماتریس‌های پیشرونده رنگی و استاندارد در سال ۱۹۹۸ منتشر شده‌است.

نوع پیشرفته از ماتریس ها شامل ۴۸ آیتم است که به‌صورت یک مجموعه‌ی ۱۲ تایی (مجموعه ۱)، و مجموعه‌ی ۳۶ تایی دیگری (مجموعه ۲) معرفی شده‌اند. آیتم ها دوباره به‌صورت زمینه سیاه و سفید با رنگ مشکی طراحی شده‌اند و سطح دشواری سؤالات به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند.

این نسخه به‌منظور حل مشکل ماتریس‌های ریون در نسخه قبلی بود. آیتم‌ها در آزمون های موازی برای اینکه میانگین شاخص جواب برای هر سوال در نسخه های موازی و کلاسیک به یک اندازه برسد، طراحی شدند. نسخه بازبینی‌شده از ماتریس‌های پیشرونده استاندارد تشکیل شده‌است که به‌عنوان SPM پلاس در همین سال انتشار یافت. این نسخه بر اساس آزمون موازی بود، اما با وجود اندازه‌ی یکسان، سطح آیتم‌ها سخت طراحی شده‌بود تا خطایی که در آزمون اصلی استاندارد منتشر‌شده برای افراد بزرگسال بود، مشخص شود.

آزمون جدید با تنظیم بهتر نمونه‌ها و توسعه رویه‌های موجود به منظور پیاده‌سازی نظریه جواب- سؤال، به یکی از بهترین آزمون‌های موجود تبدیل شد.

raven test
برای انجام انواع تست‌های هوش از جمله تست ریون باید به روانشناس مراجعه کنید.

آیا نتایج تست هوش ریون صحت دارد؟

بله؛ تست ریون از بین مجموعه تست‌های معتبری مانند وکسلر و استنفورد؛ به‌دلیل هماهنگی و تجانس درونی لازم سؤالات آزمون، از اعتبار بالایی برخوردار است. این آزمون با استفاده از هنجارسنجی‌های لازم، تجزیه و تحلیل آماری سؤالات و محاسبات ضریب هوشی، در نظر گرفته می‌شود. همچنین نتایج نشان داده‌اند که بین تست ریون و توانایی های هوشی و انتزاعی افراد، ارتباط زیادی وجود دارد.

به نظر می رسد اگر برای افزایش صحت این آزمون از آزمون دیگری هم استفاده کنیم که سؤالات آن بیشتر به شکل دیداری باشد، می‌توانیم به ضریب همبستگی بالاتری دست پیدا کنیم.

راهنمای انجام تست هوش ریون

تست ریون یا ماتریس ریون، مجموعه‌ای از تست‌های غیر زبانی است که از ابزارهای رایج اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک استفاده می‌کند.این تست هوش معمولا در زمینه‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون ۶۰ سؤال دارد و به‌عنوان بخشی از هوش عمومی انجام می‌شود.

تست ریون مشهورترین آزمونی است که برای سنجش هوش افراد در بازه سنی ۵ سال به بالا طراحی شده‌است. ساختار این آزمون از ۶۰ سؤال تشکیل شده‌است که به‌صورت پاسخ چند گزینه‌ای (۶-۸ گزینه) طراحی شده‌است. ترتیب چیدمان سؤالات از آسان به سخت است. این آزمون، هوش استدلالی و هوش عمومی فرد را اندازه‌گیری می‌کند.

شاید شما هم تا به حال آزمون ریون را انجام داده باشید. همان‌طور که می‌دانید برای انجام آزمون هوش یا تست شخصیت باید به مرجعی مراجعه کنید که اطلاعات و دانش کافی برای انجام تفسیر آن را داشته باشد و آن کسی نیست به جز روانشناس. آزمون‌های هوش آزمون‌های پیچیده‌ای هستند و برای تفسیر آن باید از روانشناس کمک گرفت که از ساختار آزمون، نحوه،ی طراحی سؤالات، و ارتباط تفسیری سؤالات آگاهی کامل دارد.

برای آشنایی با بهترین دکتر روانشناس ّبرای انجام تست هوش ریون یا دیگر تست‌های هوش و تست شخصیت می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با بهترین روانشناسان شهرتان می‌توانید اقدام به گرفتن نوبت اینترنتی از روانشناس کنید و یا از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با روانشناسان استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تست ریون

  1. رُزا-Rosa گفت:

    من تست هوش ریونو دادم شدم ۱۳۵.
    به نظر خودم یه آدم معمولیم و حتی بعضی اوقات پیش خودم فکر میکنم که چقدر کودن بودم بخاطر کارایی که کردمو و…
    من ۱۴ سالم هست و کلاس نهمم.
    تصمیم دارم بخاطر اینکه هوش منطقی ریاضی خوبی دارم برم رشته ریاضی.
    و اینکه بنظرم هوش چیزی هست که میتونه با تمرین های متداول قوی تر بشه ، مثل یه عضله🙂

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رزا عزیز
      بله دقیقا

  2. شینا گفت:

    سلام
    من ۱۶ سالمه و چند وقت پیش اول تست ریون پیشرفته دادم و جوابش شد ۱۵۴ بعد هم رفتم تست استاندارد دادم و نمره ای که گرفتم ۱۳۱ بود میخواستم بدونم کدومش الان درسته ؟
    و همینطور اینکه دلیل این همه اختلاف چی می‌تونه باشه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شرایط روانی ، ساعت انجام تست و… دخیل است

  3. شیوا گفت:

    سلام
    اگر دو روز بعد از تست دادن دوباره تست بزنیم درست درمیاد ؟
    (پیشرفته بزرگسالان)
    من وقتی اولین بار تست دادم گوشی زنگ خورد و چند دقیقه از وقتم رفت جواب شد ۱۳۵
    دو روز بعد با تمرکز بالا و بدون حواس پرتی تست دادم شد ۱۵۴
    الان جواب تست دوم درسته؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام

      تست دوم صحیح تر است

  4. پارسا گفت:

    سلام و عرض ادب.
    نتیجه این آزمون برای من ۵۹ از ۶۰ شد و به سوال آخر پاسخ اشتباه دادم
    جسارتا همیشه نتایج رو از ۸۰ تا ۲۰۰ تقسیم بندی شده، میدیم..
    الان نمره iq من چه عددی هست؟
    لازم به ذکر هست این آزمون رو در مدرسه و در سن ۱۶ سالگی از من گرفته شد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع ازمون مقدماتی و پیشرفته دارد
      ولی بر اساس جدل و نمره خام احتمالا ۱۲۸ می باشید

  5. مریم رضایی اصل گفت:

    سلام چطوری میتونم یه مجموعه از این تست ها تهیه کنم به عنوان تحقیق دانشجویی

  6. فتانه گفت:

    سلام من چطور میتونم این تستارو برای پسرم تهیه کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فتانه عزیز
      هم از کلینیک های روانشناسی و هم کتابفروشی های مخصوص روانشناسی

  7. المیرا گفت:

    نتیجه تستم شده ۹۱ و میگ نابغه
    و شک دارم به واقعی بودن تستش بخدا ک من خنگم😂😂اونقدرا باهوش نیستم اصن باهوش نیستم متوسطم از ۶۰ تا به۵۴تاش پاسخ درست دادم..😶😶

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام المیرا عزیز
      حتمن درست بوده
      تندرست و باهوش باشید

    2. ناشناس گفت:

      دوست عزیز ۹۱ هوش معمولی محسوب میشه