مواد غذایی مضر برای پروستات چه چیزهایی است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

غده پروستات یکی از اجزای مهم دستگاه تناسلی مردانه زیر مثانه است که کارش تولید مایع حاوی آنزیم، پروتئین و مواد معدنی برای تغذیه و انتقال اسپرم‌ها است. افزایش سن باعث بروز مشکلاتی مثل اختلال در عملکرد جنسی، بی‌اختیاری ادراری، و سرطان پروستات می شود. اما با انتخاب سبک زندگی سالم و حذف مواد غذایی مضر برای پروستات می‌توان به سلامت این غده کمک کرد و ریسک ابتلا به سرطان پروستات را به حداقل رساند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
برای پروستات چی بخوریم؟

آیا مواد غذایی مضر برای پروستات را می‌شناسید؟ پروستات غده‌ای در اندازه گردوی کوچک در دستگاه تناسلی مردانه در ابتدای مجرای ادرار است که فاکتورهای زیادی روی سلامت آن تاثیر می‌گذارند از جمله رژیم غذایی. پرهیز از برخی مواد غذایی مضر برای پروستات از جمله گوشت قرمز و فراوری شده و غذاهای سرشار از قند ساده هم به نفع سلامت کلی بدن و هم سلامت پروستات است.

مصرف برخی غذاها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شوند که با حذف یا کاهش این غذاهای مضر برای پروستات می‌توان از بیماری‌های پروستات مانند سرطان پروستات جلوگیری کرد. با حذف غذاهای مضر برای پروستات می‌توان از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری یا روند بیماری را کندتر کرد. در ادامه با ما باشید تا با مواد غذایی مضر برای پروستات بیشتر آشنا شوید.

مواد غذایی مضر برای پروستات

تغذیه و رژیم غذایی این قدرت را دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری های پروستات ازجمله سرطان پروستات را کاهش دهد. براساس نتایج مرکز پزشکی سن فرانسیسکو با رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین و حذف قندهای ساده، سرشار از فیبر، و میوه و سبزیجات می‌توان از سرطان پروستات جلوگیری کرد یا روند پیشروی سرطان را کاهش داد. علاوه بر مصرف برخی غذاهای خاص، برخی خوراکی‌ها هم هستند که با حذف آن‌ها می‌توانید پروستات خود را سالم نگه دارید. مواد غذایی مضر برای پروستات که نباید بخورید عبارتند از:

  • گوشت قرمز فرآوری‌شده
  • لبنیات پرچرب
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • چربی اشباع شده
  • مرغ غیرارگانیک
  • کافئین
  • غذاهای پرادویه و اسیدی
  • کیک و شیرینی‌ها 
  • سس‌ها و چاشنی‌ها
  • چربی اشباع‌شده در کره، شیر نارگیل، سوسیس، بیکن و پنیر
  • کلسیم بیش‌ازحد

بهتر است برای دریافت لیست غذاهای مضر و مفید برای پروستات با متخصص اورولوژیست یا متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی یا مشاوره تلفنی با دکتر تغذیه وجود دارد.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

تاثیر رژیم غذایی بر پروستات

از تاثیر رژیم غذایی بر پروستات می‌توان به حفظ سلامت پروستات اشاره کرد. درواقع همانطور که رژیم غذایی از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند، رژیم غذایی مفید هم می‌تواند از مشکلات و بیماری‌های پروستات جلوگیری نماید. سبزی و میو‌ه‌های سبز، زرد، قرمز و نارنجی رنگ، توت‌ها، کلم‌ها، مرکبات، سیر و پیاز، هویج، چغندر و هندوانه و فلفل‌های دلمه‌ای رنگی مانع از بزرگ شدن پروستات و التهاب پروستات می‌شوند.

به نقل از getopt:

رژیم غذایی سرشار از فیبر روی میزان هورمون‌های تاثیرگذار در پیشروی سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد. براساس پژوهش‌های علمی، رژیم غذایی پرفیبر با چربی پایین طی ۱۰ روز باعث تغییرات در خون شده و میزان رشد سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی سرشار از فیبر روی میزان هورمون‌های تاثیرگذار در پیشروی سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد.
رژیم غذایی سرشار از فیبر روی میزان هورمون‌های تاثیرگذار در پیشروی سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی برای بزرگی پروستات

هورمون جنسی تستوسترون در پروستات به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌شود. اگر میزان هورمون DHT در پروستات از حد طبیعی بیشتر شود با بزرگی پروستات روبه‌رو می‌شویم.

رژیم غذایی مناسب برای بزرگی پروستات باید حاوی خوراکی‌های زیر باشد:

  • توت سیاه، توت‌فرنگی، بلوبری و تمشک
  • ماهی سالمون
  • گوجه‌فرنگی
  • بروکلی
  • مغزها
  • پیاز و سیر
  • مرکبات

آیا برنامه غذایی تو برای سلامت پروستات مناسبه یا نه؟

از متخصص تغذیه سوال کن.

به نقل از healthline:

رژیم غذایی حاوی گوشت یا لبنیات می‌تواند ریسک بزرگ شدن پروستات را بیشتر کند.


‏دشمن پروستات

افرادی که از چاقی و اضافه وزن بیش از حد رنج می‌برند بیشتر از افراد با وزن متناسب در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. درواقع چاقی دشمن پروستات است. چرا که احتمال بازگشت بیماری بعد درمان در افراد چاق بیشتر است. به همین دلیل باید به تغذیه سالم توجه داشته باشید تا شاخص توده بدنی بالا نرود.

پروستات و ماست

زیاده‌روی در مصرف لبنیات ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بهتر است لبنیات کم‌چرب در رژیم غذایی داشته باشید یا از شیر سویا، شیر نارگیل و شیر بادام استفاده کنید. مصرف ماست و دوغ برای پروستات مناسب نیست و جزء مواد غذایی مضر برای پروستات محسوب می‌شود.

دوغ برای پروستات

دوغ همانند لبنیات در لیست غذاهای مضر برای پروستات قرار می‌گیرد.

داروهای مضر برای پروستات

مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شود. داروهای مضر برای پروستات عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • ضد التهاب‌های غیراستروئیدی
  • ادرارآورها
  • آنتی‌هیستامین و ضداحتقان‌ها که باعث دشوارتر شدن تخلیه مثانه می‌شوند.
مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شود.
مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شود.

چای دشمن پروستات

مصرف چای سیاه باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات و تکرر ادرار می‌شود، اما چای سبز دشمن پروستات نیست. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز با خاصیت ضدالتهابی و ضدحساسیتی می‌تواند از رشد و پیشروی سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری کند. ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که روزانه ۳ تا ۵ فنجان چای سبز می‌خورند به‌مراتب کمتر است.

میوه های مضر برای پروستات

مصرف میوه و سبزیجات تازه به‌خصوص میوه‌های قرمز و سبز رنگ حاوی آنتی‌اکسیدان نه‌تنها برای پروستات مضر نیست بلکه باعث حفظ سلامت این غده و پیشگیری از روند پیشروی سرطان پروستات می‌شود.

مضرات پیاز برای پروستات

مصرف پیاز به‌خاطر آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی که دارد، در زمره مواد غذایی مضر برای پروستات قرار نمی‌گیرد. به‌علاوه اینکه نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی سیر و پیاز می‌تواند احتمال ابتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را کاهش دهد.

غذاهای تند و پروستات

خوراکی‌های تند و پرادویه از جمله مواد غذایی مضر برای پروستات به‌شمار می‌آیند. مصرف غذاهای تند مثل فلفل تند باعث ناراحتی و تشدید علائم پروستات می‌شود. به همین خاطر در مواردی که فرد از بزرگی پروستات یا سرطان پروستات‌ رنج می‌برد، متخصص اورولوژی مصرف غذاهای تند، ادویه، ترشیجات و چاشنی‌ها را ممنوع می‌کند.

خوراکی‌های تند و پرادویه از جمله مواد غذایی مضر برای پروستات به‌شمار می‌آیند.
خوراکی‌های تند و پرادویه از جمله مواد غذایی مضر برای پروستات به‌شمار می‌آیند.

سوسیس و کالباس و آسیب به پروستات

سوسیس و کالباس از مواد غذایی فرآوری‌شده‌ گوشت قرمز هستند که ریسک ابتلا به سرطان پروستات و آسیب به پروستات را چندبرابر می‌کنند. حتی افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های پروستات را دارند، باید از مصرف سوسیس و کالباس خودداری کنند. چرا که این خوراکی‌ها در لیست سیاه ماده غذایی مضر برای پروستات قرار می‌گیرند.

سوسیس و کالباس از مواد غذایی فرآوری‌شده‌ گوشت قرمز هستند که ریسک ابتلا به سرطان پروستات و آسیب به پروستات را چندبرابر می‌کنند.

برای دریافت رژیم مناسب پروستات به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائمی مانند التهاب پروستات، درد حین ادرار، انزال دردناک یا درد در ناحیه لگن باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. متخصص اورولوژی پس از معاینه بالینی و بررسی سوابق بیمار دستور آزمایش پروستات می‌دهد. متخصص اورولوژی غذاهای مفید برای پروستات و غذاهای مضر را به بیمار اعلام می‌کند و باید برای درمان و جلوگیری از روند پیشروی بیماری حتما رعایت شوند.

مصرف مواد غذایی مضر برای پروستات ممکن است یک بیماری ساده را به سرطان پروستات تبدیل کند. با مشاوره متخصص اورولوژی می‌توانید از متخصص تغذیه هم برای دریافت رژیم مناسب پروستات کمک بگیرید.

برای دریافت لیست غذاهای مضر و مفید برای پروستات باید با دکتر اورولوژیست یا دکتر تغذیه مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی یا مشاوره تلفنی با دکتر تغذیه وجود دارد.

بهترین غذاها برای سلامت پروستات و پیشگیری از ناباروری مردان چیست؟

برای التهاب پروستات چی نخوریم؟

برای جلوگیری از التهاب پروستات باید مصرف قهوه، نوشابه، چای و شکلات به حداقل برسد. کاهش مصرف این مواد غذایی مضر برای پروستات می‌تواند علائم ادراری و بزرگی پروستات خوش خیم را بهتر کند. ترک نوشیدنی‌های الکلی در افراد مبتلا به التهاب پروستات و بزرگی پروستات باعث بهبود شرایط و رفع نشانه‌ها می‌شود. سویا، شکر، مواد غذایی کنسروی، لبنیات، تخم‌مرغ، مرغ‌های غیر ارگانیک، گوشت سفید و گوشت قرمز باعث التهاب پروستات می‌شوند.

متخصص اورولوژی پس از معاینه بالینی و بررسی سوابق بیمار دستور آزمایش پروستات می‌دهد.
متخصص اورولوژی پس از معاینه بالینی و بررسی سوابق بیمار دستور آزمایش پروستات می‌دهد.

عوارض مواد غذایی مضر برای پروستات

مصرف غذاهای مضر برای پروستات عوارض زیادی به‌دنبال دارد. از بزرگ‌شدن و التهاب پروستات گرفته تا سرطان پروستات. عوارض مواد غذایی مضر برای پروستات را در جدول زیر آورده‌ایم:

مواد غذایی مضر برای پروستاتعوارضجایگزین
گوشت قرمز و فرآوری شدهریسک بیشتر ابتلا به سرطان پروستات
ریسک بیشتر بزرگی پروستات
گوشت
مرغ ارگانیک
بوقلمون
ماهی
رژیم پروتئینی حاوی لوبیا، عدس، نخود
چربی اشباع‌شدهبزرگی پروستات
ریسک بیشتر بیماری قلبی
ماهی
آووکادو
روغن زیتون
مغز و دانه‌ها  
لبنیات پرچربسرطان پروستات
احتمال مرگ به‌خاطر سرطان پروستات
لبنیات بدون چربی مثل شیر سویا، شیر نارگیل، شیر بادام
کافئینتکرر ادرار
بزرگی پروستات
نوشیدنی‌های غیر کافئینی مثل چای سبز
الکلریسک بیشتر ابتلا به سرطان پروستات
افزایش میزان ادرار و مشکل دفع ادرار
بزرگی پروستات
نوشیدنی‌های سالم مثل آب، آب‌میوه‌های طبیعی حاوی آنتی‌اکسیدان
نمکبزرگی پروستات
مشکل در دفع ادرار به‌خاطر بزرگی پروستات
حذف یا کاهش سدیم در رژیم غذایی و غذاهای فراوری‌شده
عوارض مواد غذایی مضر برای پروستات

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پروستات غده‌ای در اندازه گردوی کوچک در دستگاه تناسلی مردانه در ابتدای مجرای ادرار است که فاکتورهای زیادی روی سلامت آن تاثیر می‌گذارند از جمله رژیم غذایی. از مواد غذایی مضر برای پروستات می‌توان به گوشت قرمز، غذاهای کنسروی و فرآوری‌شده، شیرینی‌ها، قند، نوشیدنی‌های الکلی و لبنیات پرچرب اشاره کرد. در صورت مشاهده علائم التهاب و بیماری‌های پروستات حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

با انتخاب رژیم غذایی سالم، ورزش و حذف مواد غذایی مضر برای پروستات می‌توانید بیماری را به‌راحتی کنترل و درمان کنید یا حتی از پیشروی و ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنید. اگر امکان مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید از متخصص اورولوژی مشاوره آنلاین بگیرید. یادتان باشد که رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم علاوه‌بر حفظ سلامت کلی بدن، ریسک ابتلا به بیماری‌های پروستات را به حداقل می‌رساند.

اگر دچار بیماری پروستات هستید و باید از غذاهای مضر دوری کنید، بهتر است برای تهیه لیست غذاهای مضر با متخصص اورولوژی یا دکتر تغذیه مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی یا مشاوره تلفنی با دکتر تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

با رژیم غذایی و حذف مواد غذایی مضر برای پروستات می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پروستات جلوگیری و روند پیشروی بیماری را کنترل کرد. مواد غذایی لیکوپن‌دار ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند.

لبنیات پرچرب، چربی‌های اشباع شده و گوشت قرمز و فرآوری شده باعث التهاب پروستات می‌شوند.

خرما حاوی منیزیم است که برای حفظ و سلامتی پروستات و کلیه لازم است. بنابراین مصرف خرما برای پروستات ضرری ندارد.

بله، تخم مرغ به‌خاطر داشتن کولین جزء مواد غذایی مضر برای پروستات است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را دوبرابر بیشتر می‌کند.

مکمل‌ها و داروهای گیاهی ترفندی برای پیشگیری و درمان بیماری پروستات به‌شمار می‌آیند که علاوه بر حفظ سلامت پروستات باعث تقویت سیستم تولیدمثل در مردان می‌شوند. مکمل‌ها و داروهای گیاهی خوب می‌توانند از بیماری پروستات پیشگیری یا آن را درمان کنند.

مصرف گوشت قرمز به‌خصوص گوشت فرآوری‌شده و گوشت سفید غیرارگانیک برای پروستات ضرر دارد.

بله، شکر جزء مواد غذایی مضر برای پروستات است که با افزایش میزان انسولین خون به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

انگور به‌خصوص انگور قرمز به‌خاطر داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی نه‌تنها برای پروستات ضرر ندارد بلکه به جلوگیری از سرطان پروستات و درمان پروستات کمک می‌کند.

سیر و پیاز جزء غذاهای مضر برای پروستات نیستند و براساس نتایج پژوهشی جدید، ریسک ابتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یعنی بزرگ‌شدن غیرسرطانی غده پروستات با مصرف پیاز و سیر کاهش پیدا می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مواد غذایی مضر برای پروستات

  1. مطلب گفت:

    صبح رفتم سنو گفت که اندازه پرستاد ۴۵ است و بیست روزی هست زیر شکمم درد دارم به نظر شما حالم خیلی خرابه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا با دارو درمانی
      و سپس در صورت عدم درمان به جراحی نیاز دارید

  2. بهرامی گفت:

    سلام وقت بخیر جناب آقای دکتر ادرارم خوب تخلیه نمیشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید از نظر مشکلات پروستات و التهاب مجاری ادراری معاینه شوید
      و سپس از دارو های مناسب استفاده کنید

    2. دکتر ابراهیمی گفت:

      سلام
      اگر در طول ماه خودارضایی نمی کنی ممکن است مثانه شما مشکل داشته باشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        چندان ارتباطی ندارد

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    ازمایش psa من عدد ۹ را نشان داده بیش از حد دستشویی میرم ایا نشانه بدی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این عدد برای شما بسیار بالاست
      نشانه خوبی نیست
      و نیاز به درمان دارید

  4. فقطخدا گفت:

    بخاطر ورم مچ پای راست و بعد از ۱۰روز مچ پای چپ آزمایش کلی دادم پی اس آ۷/۵ بعد از معاینه تشخیص نمونه برداری دادن که سه هفته بعد نوبت دادن از نگرانی به پوچی رسیدم ممکن است ورم مچ پا بی ربط باشد به پروستات ۵۳ساله خیلی نگران و ترس دارم فقط بخاطر بچه هایم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ورم پا ممکن است بخاطر مشکلات کلیوی تناسلی باشد
      نگران نباشید
      با تشخیص درست درمان می شوید

  5. ناشناس گفت:

    با سپاس از مطالب خوب و آموزنده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از مهرتان
      تندرست باشید

  6. کیوان شریف‌زاده فهرجی گفت:

    التهاب پروستات دارم دوست دارم التهاب پروستات من خوب بشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در مقاله مواد غذایی مضر و مفید بیان شده است. علاوه بر آن بهتره تخت نظر متخصص اورولوژی مصرف دارو نیز داشته باشید.

  7. بهمن گفت:

    با تشکز از مطالب خوب و راهنمایتان خیلی فیض بردم ممنون از شما اقای رنجبر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما بهمن عزیز

  8. رنجبر گفت:

    آیا گوشت مرغ و خروس محلی و عسل طبیعی هم جز غذاهای ممنوعه برای پروستاد هستند یا خیر.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این موارد منعی ندارد.

    2. بهمن گفت:

      سلام بینهایت سپاس از مطالب وراهنمایهای خوبتان فیض بردم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام بهمن جان
        ممنونم از همراهی شما

    3. مرسل کریمیان گفت:

      مشل پروستات ومشل جنسی

      1. خاموشی گفت:

        سلام آیا گردو برای پروستات مضر است؟ با تشکر

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          خیر
          مصرف روزانه چند دانه گردو از خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری می کند.

  9. حسن اسحاقی گفت:

    مطالب برایم آموزنده ومفید بود.تشکر ازشما👍

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب اسحاقی عزیز
      با آرزوی سلامتی

      1. عباس حسن زاده گفت:

        سلام آقای دکتر من بعد از نزدیکی از ادرارم خون اومد رفتم دکتر فوق تخصصی ارولوژی ازمایش پرستات نوشتند پی سی ا پکمتر از نیم بود گفتند یه کم التهاب پروستات دارین دارو نوشتند تا سه ماه استفاده کن آیا کافی هست یا به آزمایشات بیشتر نیاز هست ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          کافی ست
          ولی سه ماه دیگر باید ازمایش تکرار گردد

  10. جواد باغبانان ریحان گفت:

    سرطان پروستات دارم و تحت
    درمان و شیمی درمانی
    Psaدر آزمایش ۷ را نشان می‌دهد باچه روشی و دارویی می‌توان psa را پائین آورد داروی مصرفی تاکسوتر ۱۰۰ هر بیست ویک روزو هر هفته آمپول از ناف دو عددو هر بیست هشت روز زولنا و هر سه ماه هم یک آمپول زیر جلدی و یا عصبانی کم خونی هم دارم