۹ روش موثر درمان سرطان پروستات

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان سرطان پروستات به مرحله و درجه سرطان بستگی دارد. در مراحل اولیه معمولا نظارت فعال، جراحی یا پرتودرمانی پیشنهاد می‌شود. اما در مراحل پیشرفته بیماری دیگر روش‌ها مانند هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی بهتر است. درمان این سرطان می‌تواند روی توانایی جنسی و توانایی باروری تاثیر منفی داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک باید موارد مختلفی را در نظر بگیرد و باتوجه‌به آنها برای درمان اقدام کند. اگر دچار این سرطان هستید و می‌خواهید بدانید چه نوع درمانی را قرار است طی کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم در مراحل اولیه سرطان چه گزینه‌های درمانی وجود دارد؟ سرطان پروستات پیشرفته را چگونه می‌توان درمان کرد؟ بهترین روش درمان این بیماری چیست؟ آیا می‌توان با دارو تومور را از بین برد؟ جراحی سرطان پروستات به چه طریق انجام می‌شود؟

درصورتی‌که سرطان پروستات در بدن شما تشخیص داده شده است، باید مرحله بیماری تعیین شده و سریعا درمان آغاز شود. به همین منظور باید با دکتر مجاری ادرار یا دکتر انکولوژیست مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

درمان سرطان پروستات چیست؟

پس از تشخیص این بیماری اولین سوال بیماران این است که آیا سرطان پروستات درمان دارد؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشک باید پیش از انتخاب گزینه‌ای برای درمان سرطان پروستات اندازه تومور و میزان گسترش آن را تعیین کند. در آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی و ام‌آرآی مرحله سرطان مشخص می‌شود. همچنین باید سلامت بیمار، ترجیحات شخصی و احتمال رشد تومور بررسی شود. تمامی این فاکتورها در انتخاب گزینه درمانی موثر هستند.

پزشک پس از بررسی نتایج معاینه پروستات، آزمایش‌های تصویربرداری و بیوپسی، مرحله سرطان پروستات را مشخص کرده و باتوجه‌به آن درمان را آغاز می‌کند. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد، احتمال درمان موفقیت‌آمیز بالا می‌رود.

برای درمان سرطان پروستات گزینه‌های زیادی وجود دارد. پزشک با معاینه پروستات، انجام آزمایش‌های تصویربرداری و بیوپسی مرحله سرطان را تشخیص می‌دهد. سپس باتوجه‌به میزان پیشرفت بیماری، سلامت کلی بیمار، سرعت رشد تومور و ترجیحات شخصی بیمار بهترین گزینه درمانی را انتخاب می‌کند.

راه های درمان سرطان پروستات بدخیم

پس از مشخص‌شدن درجه سلول‌های سرطانی و مرحله سرطان پروستات پزشک برای درمان سرطان اقدام می‌کند. در ادامه هر یک از این درمان‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

برای انجام اقدامات درمانی یا مشاوره در مورد روند و عوارض درمان این سرطان می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

۱. مراقبت فعال در مراحل اولیه سرطان

اگر سرطان در مراحل اولیه باشد و درجه آن پایین باشد، احتمالا نیازی به درمان نیست. در این شرایط پزشک مراقبت فعال یا نظارت فعال را توصیه می‌کند. برای نظارت روی سرطان باید آزمایش پروستات، معاینه رکتوم، تصویربرداری و بیوپسی پروستات انجام شود. اگر در آزمایش‌ها مشخص شود که سرطان در حال پیشرفت است، احتمالا پزشک جراحی یا پرتودرمانی را پیشنهاد می‌دهد.


در روش هورمونی درمانی ترشح هورمون تستوتسرون متوقف شده و به درمان سرطان پروستات کمک می‌کند.
در روش هورمونی درمانی ترشح هورمون تستوتسرون متوقف شده و به درمان سرطان پروستات کمک می‌کند.

۲. هورمون درمانی برای درمان سرطان پروستات پیشرفته

سرطان پروستات برای رشد و گسترش بیشتر به تستوسترون نیاز دارد. با روش‌های هورمون‌درمانی ترشح هورمون مردانه تستوسترون متوقف می‌شود. این کار رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کرده یا سرعت آن را کمتر می‌کند. گروهی از این داروها تولید تستوسترون را متوقف می‌کنند و گروهی دیگر مانع رسیدن تستوسترون به سلول‌های سرطانی می‌شوند. اگر این داروها کارساز نباشند، جراحی برای برداشتن بیضه‌ها انجام می‌شود.

۳. فریز کردن بافت پروستات (کرایوتراپی)

به این نوع درمان، درمان فرسایشی می‌گویند. با کرایوتراپی سلول‌های سرطانی از بین می‌روند. در این روش از گاز نیتروژن بسیار سرد برای انجماد بافت پروستات استفاده می‌شود. با تکرار کرایوتراپی سلول‌های سرطانی از بین می‌روند.


با استفاده از شیوه جدید هایفو می‌‌توان سلول‌های سرطانی پروستات را از بین برد.
‌در روش هایفوتراپی از گرما برای فرسایش سلول‌ها استفاده می‌شود.

۴. درمان سرطان با شیوه های جدید هایفوتراپی

هایفوتراپی هم مانند کرایوتراپی است و جز درمان‌های فرسایشی است. انرژی اولتراسوند با شدت بالا به بافت پروستات تابیده می‌شود. در واقع در این روش با گرم‌کردن سلول‌های سرطانی از بین می‌روند.

به نقل از mayoclinic در رابطه با شیوه‌های جدید درمان سرطان پروستات:

محققان در حال بررسی هستند که آیا کرایوتراپی یا هایفوتراپی برای درمان سرطان محدود به پروستات گزینه مناسبی است یا خیر. این استراتژی که از آن به‌عنوان “درمان کانونی” یاد می‌شود، ناحیه‌ای از پروستات را که حاوی تهاجمی‌ترین سلول‌های سرطانی است شناسایی می‌کند و فقط آن ناحیه را درمان می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که درمان کانونی خطر عوارض جانبی را کاهش می‌دهد. اما مشخص نیست که آیا میزان بقا را به‌اندازه دیگر روش‌ها افزایش می‌دهد یا نه.

دنبال بهترین روش درمان سرطان پروستات هستی؟

همین حالا با بهترین پزشکان مشورت کن.

۵. درمان سرطان پروستات با ایمونوتراپی

معمولا سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سرطانی حمله نمی‌کند. زیرا این سلول‌ها پروتئینی تولید می‌کنند که از این طریق می‌توانند پنهان شوند. ایمونوتراپی در این فرایند اختلال ایجاد کرده و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را تشخیص دهند. اگر سرطان پیشرفت کرده باشد و به هورمون‌درمانی جواب ندهد، از ایمونوتراپی استفاده می‌شود.  


۶. درمان سرطان پروستات متاستاتیک با پرتو درمانی

در روش پرتودرمانی انرژی پرقدرت اشعه ایکس یا پروتون به محل آسیب‌دیده تابیده می‌شود. این انرژی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. پرتودرمانی به دو طریق زیر انجام می‌شود:

  • تابش پرتو خارجی: در این روش بیمار باید روی یک تخت دراز بکشد و دستگاه پرتودرمانی در اطراف او حرکت کند. معمولا ۵ روز در هفته به مدت چند هفته این درمان باید ادامه داشته باشد. از پرتودرمانی خارجی می‌توان برای درمان سرطان محدود به پروستات یا بعد از جراحی برای ازبین‌بردن سلول‌های باقی‌مانده استفاده کرد.
  • براکی تراپی: در روش براکی تراپی اشعه از داخل تابیده می‌شود. منبع رادیواکتیو در بافت پروستات قرار می‌گیرد. پرتوها در دانه‌های رادیواکتیو بوده و با دوز پایین تابیده می‌شوند. این تابش در مدت‌زمان طولانی ارسال می‌شود. اگر سرطان به سایر بافت‌ها رسیده باشد، دیگر این روش مناسب نخواهد بود.
در روش درمان سرطان پروستات با پرتودرمانی دستگاه اطراف بدن حرکت می‌کند.
در روش درمان سرطان پروستات با پرتودرمانی دستگاه اطراف بدن حرکت کرده و تابش باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود.

۷. درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

در روش شیمی درمانی از داروهایی استفاده می‌شود که سلول‌هایی با رشد سریع را از بین می‌برند. این داروها می‌توانند داخل وریدی یا به شکل قرص مصرف شوند. اگر سرطان به هورمون درمانی پاسخ ندهد یا پیشرفت کرده و به سایر بافت‌های بدن رسیده باشد، پزشک برای درمان سرطان پروستات شیمی‌درمانی را توصیه می‌کند.

اگر سرطان به هورمون‌درمانی پاسخ ندهد، پزشک از روش شیمی‌درمانی برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. همچنین اگر سرطان به بخش‌های دیگر بدن منتقل شده باشد، این درمان بهترین گزینه است.

۸. جراحی سرطان پروستات

در جراحی سرطان پروستات ممکن است غده پروستات به همراه بافت‌های اطراف و غدد لنفاوی برداشته شود. اگر سرطان فقط محدود به پروستات باشد، می‌توان تنها با جراحی آن را درمان کرد. اما در سرطان‌های پیشرفته ممکن است جراحی هم‌زمان با دیگر روش‌های درمانی انجام شود. در این عمل جراحی از تکنیک‌های زیر استفاده می‌شود.

به نقل از cancer.gov در رابطه با عوارض جراحی سرطان پروستات:

در برخی موارد، اعصابی که نعوظ آلت تناسلی را کنترل می‌کنند، می‌توانند در طول جراحی حفظ شوند. بااین‌حال، ممکن است در مردان با تومورهای بزرگ یا تومورهایی که بسیار نزدیک به اعصاب هستند این امر امکان‌پذیر نباشد.

پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک یا رباتیک

در این روش جراحی ابزارها به یک ربات متصل هستند. چندین برش کوچک روی شکم ایجاد شده و ابزار جراحی به پروستات دسترسی پیدا می‌کنند. جراح پشت کنسول به کمک کنترل‌های دستی جراحی را انجام می‌دهد. امروزه بیشتر از این تکنیک برای جراحی پروستات استفاده می‌شود.

پروستاتکتومی رادیکال (باز)

در این روش یک برش بزرگ در قسمت پایین شکم ایجاد می‌شود. پزشک با این برش به پروستات دسترسی پیدا می‌کند. به این روش جراحی رتروپوبیک هم می‌گویند. معمولا جراح این روش را پیشنهاد نمی‌دهد. اما در شرایط خاص ممکن است این تکنیک مناسب‌تر باشد.

در روش پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک یا رباتیک جراح با استفاده از ربات به پروستات دسترسی پیدا می‌کند.
در روش پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک یا رباتیک جراح با استفاده از ربات به پروستات دسترسی پیدا می‌کند.

۹. برداشتن بیضه در درمان سرطان پروستات

گاهی ممکن است برای درمان سرطان پروستات، جراحی برداشتن بیضه توصیه شود. زمانی که هورمون‌درمانی کارساز نباشد، برای کاهش تولید تستوسترون بیضه‌ها برداشته می‌شوند. توقف تولید تستوسترون باعث کاهش رشد تومور می‌شود.


۱۰. درمان گیاهی سرطان پروستات

برای درمان سرطان پروستات برخی داروهای گیاهی و رژیم‌های غذایی پیشنهاد می‌شوند. البته این موارد نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی شوند. اما می‌توان با مصرف این مواد غذایی احتمال رشد تومور را کاهش داد.

مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن می‌توانند رشد تومورهای سرطانی را کند کنند. این ماده در میوه‌ها و سبزیجات به‌ویژه گوجه‌فرنگی پخته شده یافت می‌شود.

سایر مواد مفید به شرح زیر هستند:

  • آب انار: کاهش رشد سلول‌های سرطانی
  • چای سبز: کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
  • پوست سیب و آلو: پکتین کربوهیدراتی مفید در پوست این میوه‌ها است.

۱۱. طب سنتی برای درمان سرطان پروستات

در طب سنتی نیز برای درمان سرطان پروستات برخی مواد پیشنهاد شده‌اند. مواد غذایی مفید برای پروستات می‌توانند سرعت رشد تومور را کاهش دهند یا از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنند. از جمله:

  • کلم بروکلی
  • فلفل قرمز
  • قارچ
  • تخمه کدو
  • سویا
  • ماهی سالمون
  • تخم کتان
  • زردچوبه

۱۲. طب سوزنی سرطان پروستات

برخی مواقع برای درمان سرطان پروستات طب سوزنی پیشنهاد می‌شود. البته باید گفت طب سوزنی در درمان این بیماری تاثیری نداشته و تنها می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. التهاب پروستات در روی مثانه و کلیه تاثیر بدی دارد.

طب سوزنی برای درمان سرطان پروستات
طب سوزنی تنها می‌تواند درد و ناراحتی بیمار را کمتر کند.

۱۳. درمان خانگی سرطان پروستات

برای درمان سرطان پروستات نمی‌توان تنها به روش‌های خانگی یا درمان گیاهی اکتفا کرد. اما رعایت برخی نکات می‌تواند در روند درمان تاثیر مثبت داشته و رشد تومور را کند کند. به‌عنوان‌مثال مواد غذایی مانند سویا، نخود و لوبیا حاوی ماده‌ای به نام ایزوفلاون هستند. این ماده خاصیت ضدالتهاب دارد.

سعی کنید روزانه یک فنجان قهوه بنوشید. قهوه خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و برای درمان این سرطان مفید است. رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند در پیشگیری از این سرطان و درمان آن موثر باشد.


مراقبت های بعد از درمان سرطان پروستات

پس از درمان سرطان پروستات احتمال عود آن وجود دارد. به همین دلیل پس از اتمام درمان برای تشخیص میزان موفقیت و احتمال عود بیماری باید انجام آزمایش‌ها جدی گرفته شود. در این مورد باید با پزشک خود مشاوره داشته باشید تا آزمایش‌های لازم هرچند وقت یک‌بار تکرار شوند.

در مورد مراقبت‌های بعد از درمان سرطان پروستات اطلاعی داری؟ با متخصص مشورت کن.


مراحل درمان سرطان پروستات

پس از آنکه در بیوپسی سرطان تشخیص داده شد، پزشک سطح تهاجمی سلول‌های سرطانی را تعیین می‌کند. نمونه در آزمایشگاه بررسی می‌شود تا مقدار تفاوت سلول‌های سرطانی با سلول‌های سالم مشخص شود. درجات بالاتر تفاوت نشانه تهاجمی بودن سرطان بوده و سریع‌تر به بافت‌های دیگر سرایت می‌کند.

مقیاس ارزیابی درجه سلول‌های سرطانی پروستات نمره گلیسون است. این نمره از ۲ تا ۱۰ متغیر است. در اکثر مواقع نمرات بیوپسی سرطان پروستات از ۶ تا ۱۰ تعیین می‌شود. ۶ مربوط به سرطان با درجه پایین بوده و ۱۰ نشانه بالاترین حد تهاجمی بودن سلول‌ها است.

مرحله بعدی تعیین مرحله سرطان است. قبل از درمان باید مشخص شود سلول‌های سرطانی تا چه حد گسترش پیدا کرده‌اند. برای این کار آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، اسکن استخوان، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی انجام می‌شود. مراحل سرطان با اعداد رومی I تا IV مشخص می‌شود. مرحله ۱ نشانه محدود بودن سرطان به پروستات است و در مرحله ۴ سرطان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده است.

پس از مشخص‌شدن این فاکتورها پزشک برای مراحل اولیه یا مراحل پیشرفته سرطان گزینه‌های لازم را در نظر می‌گیرد. در ادامه گزینه‌های درمان در این مراحل را توضیح می‌دهیم.

برای تشخیص مرحله و درجه سرطان پروستات باید به متخصص مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

درمان سرطان پروستات در مراحل اولیه

در مراحل اولیه شامل مرحله ۱ و ۲ این سرطان بسیار آهسته رشد می‌کند. سال‌ها طول می‌کشد تا علائم بیماری خود را نشان دهند. در این مرحله مراقبت فعال انجام شده و میزان رشد تومور به طور منظم بررسی می‌شود. اگر تومور شروع به رشد کند، روش‌هایی مانند پرتودرمانی یا جراحی پیشنهاد می‌شود.


درمان سرطان پروستات پیشرفته

در مراحل پیشرفته اگر سرطان به نواحی دیگر سرایت نکرده باشد، می‌توان از روش‌هایی مانند پرتودرمانی خارجی و درمان هورمونی به طور هم‌زمان استفاده کرد. همچنین جراحی در این مرحله پیشنهاد می‌شود.

زمانی که سرطان به مرحله ۴ می‌رسد و به سایر بافت‌های بدن منتقل می‌شود، انتخاب گزینه درمانی سخت است. در این مرحله تقریبا می‌توان گفت هیچ درمانی وجود ندارد. برخی درمان‌ها مانند جراحی و پرتودرمانی می‌توانند طول عمر بیمار در این مرحله را افزایش دهند یا کمی از علائم بیماری بکاهند.


درمان سرطان پروستات با متاستاز به استخوان

اگر سرطان به استخوان رسیده باشد، می‌تواند باعث درد استخوان شود. همچنین روش‌هایی مانند هورمون‌درمانی نیز این عارضه را ایجاد می‌کنند. در این شرایط برای درمان درد استخوان از درمان‌های زیر استفاده می‌شود.

  • دارو برای تسکین درد
  • پرتودرمانی خارجی
  • درمان هدفمند با آنتی‌بادی مونوکلونال
  • درمان با بیس فسفونات
  • کورتیکواستروئیدها

هزینه درمان سرطان پروستات

هزینه درمان سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال در جراحی پروستات باید تکنیک جراحی مشخص شده و جراح باتوجه‌به هزینه اتاق عمل، دستمزد خود و دستمزد دستیاران قیمت را به شما اعلام کند. در روش‌هایی مانند پرتودرمانی نیز باتوجه‌به نوع پرتودرمانی و تعداد جلسات لازم هزینه مشخص می‌شود.


بهترین دکتر برای درمان سرطان پروستات

برای دسترسی به بهترین دکتر مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست جهت درمان سرطان پروستات می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو لیستی از تمامی متخصصان در شهرهای مختلف ارائه شده و نظر بیماران قبلی در مورد پزشک ثبت شده است. شما می‌توانید از این طریق برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین و تلفنی اقدام کنید.

برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

درمان سرطان پروستات شامل گزینه‌های مختلفی مانند جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی، هورمون‌درمانی و کرایوتراپی می‌شود. پزشک پس از تعیین مرحله و درجه سرطان در مورد گزینه درمانی تصمیم می‌گیرد. در مراحل اولیه می‌توان با جراحی یا پرتودرمانی این سرطان را از بین برد. اما زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند، احتمالا در کنار این روش‌ها باید از هورمون‌درمانی یا شیمی‌درمانی هم استفاده کرد.

برای پیداکردن بهترین دکتر مجاری ادرار یا متخصص انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

روش‌های مختلفی برای درمان سرطان پروستات وجود دارد. اگر سرطان در مراحل اولیه بوده و درجه آن پایین باشد، احتمال درمان موفقیت‌آمیز بالا می‌رود. اما در مراحل پیشرفته ممکن است درمانی برای آن وجود نداشته باشد.

بلافاصله پس از تشخیص این سرطان در آزمایش‌های تصویربرداری و بیوپسی باید برای درمان اقدام کرد. ممکن است در مراحل اولیه سرطان با درجه تهاجم پایین پزشک هیچ درمانی را توصیه نکند. اما مراقبت فعال باید انجام شود.

برای جلوگیری از درمان غیرضروری و همچنین ارائه درمان به‌موقع باید مراقبت فعال یا نظارت فعال انجام شود. در این دوره لازم است آزمایش‌هایی منظم تجویز شده و هرگونه تغییر در تومور بررسی شود. گاهی حتی نیاز به ام‌آرآی یا بیوپسی پروستات است. اگر سرطان در حال پیشرفت یا هر تغییری باشد، سریعا گزینه درمانی مناسب انتخاب می‌شود.

در طول نظارت فعال باید آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون و بیوپسی از پروستات انجام شود. گاهی هم پزشک برای بررسی گسترش سرطان و تعیین اندازه تومور آزمایش تصویربرداری را پیشنهاد می‌دهد.

درمان دارویی شامل برخی داروهای شیمی‌درمانی شده که سلول‌هایی با رشد سریع را از بین می‌برند. از طرفی می‌توان از داروهای هورمون‌درمانی هم استفاده کرد. این دسته از داروها ترشح تستوسترون را کاهش داده و روند رشد تومور را متوقف می‌کنند.

غده پروستات در تولید مایع پروستات و تغذیه اسپرم‌ها نقش دارد. روش‌های درمانی مختلف در توانایی باروری اختلال ایجاد کرده و ممکن است شخص دیگر نتواند همسر خود را باردار کند.

درمان سرطان پروستات می‌تواند باعث کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ شود. به همین دلیل باید پیش از انتخاب گزینه درمانی با پزشک دراین‌رابطه مشاوره داشته باشید.

پرتودرمانی در ناحیه پروستات احتمال ابتلا به سرطان مثانه و سرطان دستگاه گوارش در مردان را افزایش می‌دهد. همچنین پرتودرمانی می‌تواند باعث مشکلات ادراری یا ناتوانی جنسی شود.

طبق تحقیقاتی که به‌تازگی انجام شده است، داروهایی مانند دوستاکسل و کابازیتاکسل در درمان این سرطان موثر بوده و کمک می‌کنند، بیمار عمر طولانی‌تری داشته باشد. این داروها جز داروهای شیمی‌درمانی بوده و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

قبل از تعیین میزان پیشرفت بیماری و تهاجمی بودن سلول‌های سرطانی نمی‌توان بهترین روش درمان را مشخص کرد. در مراحل اولیه معمولا جراحی یا پرتودرمانی پیشنهاد می‌شود. اما در مراحل پیشرفته ممکن است هورمون‌درمانی، شیمی‌درمانی یا روش‌های دیگر مناسب‌تر باشند.

برخی از روش‌های درمان سرطان پروستات جدید بوده یا در حال بررسی بیشتر هستند. امروزه از روش‌هایی مانند کرایوتراپی، هایفوتراپی و پرتودرمانی با پروتون استفاده می‌شود.

روش درمان باتوجه‌به مرحله و درجه سرطان تعیین می‌شود. در مراحل اولیه سرطان به بافت‌های دیگر سرایت نکرده و درمان آن راحت‌تر است. همچنین درجه سرطان میزان تهاجمی بودن و سرعت رشد تومور را مشخص می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان سرطان پروستات

  1. حسین جمشیدی گفت:

    باسلام.بنده ۶۹ساله و۵سال است که سرطان بدخیم دارم و سال ۹۶ پروستات را جراحی و بعدازان هورمون درمانی انجام شدو مقدار psaرا به ۹صدم رساند .ایا با این روش چندسال میتوان از گسترش سرطان جلوگیری کرد واینکه این حرف که حداقل عمر بعد ازسرطان بدخیم ۵سال است درسته؟باتشکرفراوان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع کنسر دارد که برای شما قابل کنترل است
      سرطان پروستات از درمان پذیر ترین کنسر هاست