تقویت چشم بعد از عمل لیزیک، از مراقبت های بهداشتی تا تغذیه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مصرف داروها از جمله قطره چشمی و حتی تغذیه با اهمیت هستند. با رعایت این مراقبت‌ها روند بهبودی سرعت بیشتری گرفته و عوارض جانبی عمل به حد زیادی کاهش می‌یابند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک را باید جدی گرفت تا تاثیر عمل را به بالاترین حد خود برسانید. کافیست نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. اگر عمل لیزیک انجام داده‌اید یا اگر تصمیم به انجام این عمل دارید و می‌خواهید روش‌های تقویت چشم بعد از عمل لیزیک را بدانید تا انتهای این مقاله همراهمان باشید. شما می‌توانید برای مشاوره با یک پزشک متخصص چشم پزشک درباره این عمل از دکترتو کمک بگیرید؛ پزشک خود را در وبسایت دکترتو بیابید و خیلی زود نوبت ویزیت خود را ثبت کنید.

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک چیست؟

جراحی لیزیک چشم شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین انواع عمل چشم است که برای اصلاح مشکلات بینایی انجام می‌شود. کراتومیلوسیس درجا با کمک لیزر (LASIK) می‌تواند جایگزینی برای استفاده از عینک یا لنزهای تماسی باشد. در جراحی لیزیک از نوع خاصی از لیزر برش برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌شود. در چشم‌هایی که بینایی معمولی دارند، قرنیه نور را دقیقاً روی شبکیه در پشت چشم است خم می‌کند یا می‌شکند.

اما با نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم، نور به اشتباه خم می‌شود. این شکست نادرست باعث تاری دید می‌شود. عینک یا لنزهای تماسی می‌توانند بینایی را اصلاح کنند، اما تغییر شکل قرنیه هم انکسار مورد نیاز برای اصلاح بینایی را فراهم می‌کند. به همین خاطر بعضی از افراد طرفدار این روش درمانی هستند.

به صورت کلی می‌توان برخی روش های تقویت چشم بعد از عمل لیزیک‌ را این موارد ذکر کرد. در‌ادامه این مقاله اصلی‌ترین روش‌های تقویتی بعد از عمل لیزیک چشم را به صورت مفصل توضیح داده‌ایم:

  • لازم است که پس از اتمام پروسه درمان برای مدت کوتاهی از عینک استفاده کنید.
  • لنز تماسی نرم را در چند روز اول پس از درمان با نظر پزشک استفاده کنید.
  • از خواندن یا انجام هر گونه کار که نیاز به نزدیک بینی دارد به مدت حداقل شش هفته اجتناب کنید.

متن انگلیسی:
You’ll be able to see after surgery, but your vision won’t be clear right away. While vision after LASIK is generally good within a few days, it can be up to 2 to 3 months after your surgery before your eye heals completely and your vision stabilizes. Your chances for improved vision are based, in part, on how good your vision was before surgery
ترجمه متن:
بعد از جراحی می‌توانید ببینید، اما بینایی شما فورا واضح نخواهد بود. در حالی که وضوح دید پس از لیزیک به طور کلی در عرض چند روز خوب می‌شود، اما تا ۲ یا ۳ ماه پس از عمل جراحی بهبودی کامل چشم و تثبیت بینایی طول می‌کشد. شانس شما برای بهبود بینایی تا حدی بر اساس میزان بینایی شما قبل از جراحی است.

mayoclinic

فواید تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک آخرین مرحله از روند درمان و به دست آوردن سلامت کامل است. رعایت برخی نکات و داشتن رژیم غذایی مناسب که به ترمیم و بهبودی سریع‌تر بافت چشم کمک کند، از جمله فواید تقویت چشم پس از عمل لیزیک هستند. 

انواع روش تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

در ادامه با برخی از مهم‌ترین روش تقویت چشم بعد از عمل لیزیک به طور مفصل آشنا خواهید شد. مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم بسیار مهم است.

برای تقویت چشم بعد از لیزیک از قطره چشم استفاده کنید.
یکی از مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک، استفاده منظم استفاده از قطره چشم است.

۱. استفاده از قطره چشم

پس از جراحی لیزیک به استفاده از قطره‌های آنتی بیوتیک و ضد التهابی به طور منظم و در زمان مشخص بپردازید. این قطره‌ها اصولا برای استفاده چندین بار در روز و به مدت چند روز تجویز خواهند شد. شما باید دستورالعمل‌های ارائه شده توسط جراح خود را دنبال کنید. علاوه بر این، قطره‌های روان کننده اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

۲. استفاده از عینک و شیلد‌های محافظ

به مدت ۵ شب از محافظ (شیلد) یا عینک پلاستیکی استفاده کنید. این کار جلوی مالش غیرارادی چشم‌ها در زمان خواب را می‌گیرد. تا دو هفته اول بعد از عمل هم زمانی که در فضای باز هستید، حتی زمانی که هوا ابری است، از عینک آفتابی استفاده کنید.

۳. مصرف مکمل و ویتامین

مصرف مکمل و ویتامین‌های زیر به شما در بهبودی سریع‌تر پس از عمل لیزیک چشم کمک می‌کند:

ویتامین‌های مورد نیازتوضیحات
ویتامین Aمراقبت های بعد از لیزیک باید شامل مصرف ویتامین A باشد که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و از شما در برابر بیماری‌هایی که ممکن است در دوران بهبودی با آن‌ها روبه‌رو شوید محافظت کند. مصرف ویتامین A همچنین خطر ابتلا به عفونت چشم را کاهش داده و سرعت بهبودی پس از عمل را تسریع می‌بخشد.
ویتامین Cاثرات احیا کننده ویتامین C و اثرات ثابت‌شده آن بر چشم از جمله از بین بردن رادیکال‌های آزاد اشک پس از عمل جراحی از جمله موارد مهم در رابطه با تاثیر‌ ویتامین سی بر بهبود بینایی هستند.
ویتامین Dویتامین D از بسیاری جهات بر بینایی تأثیر مثبت دارد. ویتامین دی برای سلامت چشم حیاتی است. از بهبود عملکرد اشک گرفته تا کاهش خطر دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم.
رویروی یک عنصر کمیاب است که از طریق مکانیسم‌های مختلف بر متابولیسم سلولی تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد روی نقش مهمی در حفظ عملکرد طبیعی چشم دارد. این عنصر در غلظت‌های بالایی در بافت چشم، به ویژه در شبکیه و مشیمیه وجود دارد.
ویتامین Bویتامین‌های B مانند B6، B12 و اسید فولیک می‌توانند با جلوگیری از دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن، به بهبود سلامت چشم کمک کنند؛ وضعیتی که در آن شبکیه چشم به مرور زمان بدتر شده و باعث تاری دید می‌شود.
ویتامین های لازم برای تقویت چشم بعد از لیزیک

۴. مواد غذایی حاوی عناصر آنتی اکسیدان

علاوه‌بر اسیدهای چرب امگا ۳، چندین گونه ماهی شامل سلنیوم و ویتامین C هستند که از چشم محافظت می‌کنند. این موارد با آنتی اکسیدان موجود در خود از چشم در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. هنگامی که دفاع آنتی اکسیدانی بدن بر آسیب رادیکال‌های آزاد غلبه می‌کند، استرس اکسیداتیو به طور بالقوه باعث آسیب بافتی به اندام‌هایی مانند چشم می‌شود.

با خوردن مکرر ماهی، آنتی اکسیدان بدن تامین می‌شود و به موازات آن دفاع بدن در برابر استرس اکسیداتیو هم تقویت می‌شود.

تازه عمل لیزیک انجام دادی؟

برای تقویت چشم از متخصص مشاوره بگیر.

۵. پروتئین

برای بهبودی پس از عمل لیزیک چشم باید مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی حیاتی برای چشم‌ها مصرف کنید. به عنوان مثال تخم مرغ منبع فوق العاده‌ای از پروتئین و همچنین حاوی مواد مغذی مفید و ‌طبیعی است. 

۶. تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای عالی برای سلامت چشم است. زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین A، لوتئین، زآگزانتین و روی است که همگی برای سلامت چشم حیاتی هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می‌کند. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن را کاهش می‌دهند. در نهایت هم روی موجود در تخم مرغ به سلامت شبکیه کمک کرده و دید چشم در شب را افزایش می‌دهد.

۷. کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها هم برای تقویت چشم مفید هستند. در طول بهبودی پس از عمل از کربوهیدرات‌های فیبر بالا از جمله سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل استفاده کنید. همچنین از مصرف نان سفید یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده خودداری کنید.

۸. چربی های سالم

مصرف در حد اعتدال چربی‌های سالم می‌توانند التهاب را کاهش داده و سلامت کلی بیمار را بهبود بخشند. برخی از غذاهای حاوی چربی سالم عبارتند از روغن زیتون، شکلات تلخ، آجیل، دانه‌ها، لبنیات پرچرب، ماهی چرب و آووکادو.

مصرف روغن بذر کتان، روغن ماهی یا خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ در هفته‌های قبل از عمل لیزیک می‌تواند به افزایش تولید اشک کمک کند. مصرف همین روغن‌ها بعد از عمل لیزیک می‌تواند در حفظ مقدار کافی رطوبت چشم کمک کننده باشد.

از لنز زیبایی تا شش ماه بعد از لیزیک استفاده نکنید.
استفاده از لنز زیبایی تا ۶ ماه بعد از عمل لیزیک ممنوع است.

۹. امگا ۳

پس از لیزیک، مقدار اشک تحت تاثیر قرار گرفته و منجر به احساس ناراحتی و تاری دید می‌شود. مصرف روغن ماهی امگا ۳ بعد از لیزیک می‌تواند ترکیب اشک را بهبود بخشد و به نوبه خود به حفظ و بهبود بینایی کمک می‌کند.

۱۰. ماهی

پس از عمل لیزیک خوردن غذاهای دریایی مانند ماهی به شدت توصیه می‌شود. ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای کاهش خشکی چشم یا درمان سندرم خشکی چشم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مفید است. سندرم خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که اشک‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی چشم‌ها را مرطوب کنند.

۱۱. کلم بروکلی

برای کاهش سرعت و پیشگیری از دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و آب مروارید مرتبط با افزایش سن کلم‌ بروکلی و بروکسل بخورید. بروکلی حاوی ریبوفلاوین یا B2 (که در رنگدانه شبکیه وجود دارد.) است و به چشم کمک می کند تا با تغییرات نور سازگار شود.

۱۲. هویج

کمبود ویتامین A که معمولا در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد، سبب افزایش خشکی چشم می‌شود. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین A مانند کدو تنبل، زردآلو، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، محصولات لبنی و جگر به تامین این ویتامین کمک می‌کند. همچنین یکی دیگر از فواید ویتامین آ محافظت از سطح چشم است.

۱۳. گردو

گردو یکی دیگر از منابع فوق العاده مغذی برای چشم است. این خوراکی خوشمزه حاوی روی، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که ممکن است به رفع مشکلات چشمی مرتبط با افزایش سن و سندرم خشکی چشم کمک کند.

۱۴. زغال‌ اخته

افزودن زغال اخته به وعده‌های غذایی یک راه مفید برای تقویت سلامت چشم است. زغال اخته غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها بوده که می‌تواند با بیماری‌هایی از جمله رتینیت پیگمانتوزا و دژنراسیون ماکولا مبارزه کند. زغال به عنوان یک خوراکی ضروری برای پیشگیری از نابینایی شناخته می‌شود.

۱۵. پرتقال

مرکباتی مانند پرتقال سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا بافت همبند از جمله کلاژن موجود در قرنیه چشم را تشکیل داده و حفظ کند. ویتامین C همچنین سلامت رگ‌های خونی چشم را حفظ کرده و بهبود می‌بخشد. در برخی گزارشات اعلام شده که مصرف این میوه دوست داشتنی به رفع مشکلات بینایی مرتبط با سن مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می‌کند.

نمی‌دونی بعد از لیزیک برای تقویت چشم‌ها چی بخوری؟ پس مشاوره بگیر.

احتیاطات بعد از عمل لیزیک برای تقویت و محافظت از چشم

لازم است که پس از عمل لیزیک‌ ‌و به منظور مراقبت از چشمان خود موارد زیر را رعایت نمایید تا احتمال ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک به حداقل برسد:

  • در ۲۴ ساعت اول پس از عمل به کمک عینک یا محافظ از چشمان خود محافظت کنید.
  • در مواقع روز که آفتاب وجود دارد در سایه بمانید.
  • تا زمان بهبودی کامل رانندگی نکنید.
  • به مقدار کافی استراحت کنید.
  • داروهای خود را به شکل منظم مصرف کنید.
  • ورزش سبک انجام دهید. 
  • با رعایت احتیاطات از صفحات نمایش استفاده کنید.
  • در چند روز اول پس از درمان از لنز تماسی نرم استفاده نمایید.
  • از خواندن یا انجام هر گونه کار نزدیک به مدت حداقل شش هفته خودداری کنید.
  • بعد از گذراندن روزهای اولیه پس از عمل می‌توانید در هر وضعیتی که سبب مالیدن یا فشار به چشمانتان نباشد، راحت بخوابید. اگر ناراحتی یا تحریک احتمالی را تجربه کردید، به پشت بخوابید و سر خود را بالا قرار دهید.
  • حداقل به مدت ۳ هفته پس از لیزیک از رفتن به استخر، جکوزی، سونا و حتی ورود به آب دریا و دریاچه خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود قبل از بازگشت به روتین معمول آرایش کردن حداقل یک هفته صبر کنید.
  • بهتر است پس از لیزیک از انجام تمام فعالیت‌هایی که چشمان شما را تحت فشار قرار می‌دهند، خودداری کنید.
  • اگر تصمیم به انجام لیزیک دارید باید چند هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید.
  • استفاده از اسپری و ادکلن قبل از جراحی ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.
  • توصیه می‌شود تا ۶ ماه بعد از عمل لیزیک استفاده از لنزهای تماسی زیبایی را کنار بگذارید.
  • در روز چهارم یا پنجم پس از عمل، می‌توانید ورزش را به شکل کم و آهسته شروع کنید.
  • معمولاً تا ۲۴ ساعت پس از عمل لیزیک چشم رانندگی ممنوع است.

متن انگلیسی:
Many people find that their increased vision after a successful LASIK procedure comes with a significant catch: their eye power fluctuates quite a bit. It is because the size and shape of your pupil will be altered permanently by the surgical flaps utilized during your procedure
ترجمه متن:
بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که افزایش دید آن‌ها پس از عمل لیزیک موفقیت آمیز با یک نکته قابل توجه همراه است: قدرت چشم آنها تا حد زیادی نوسان می‌کند. این موضوع به این دلیل است که اندازه و شکل مردمک چشم به طور دائم توسط فلپ‌های جراحی استفاده شده در طول عمل تغییر می‌کند.

visualaidscentre

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جراحی لیزر چشم به بسیاری از افراد این امکان را می‌دهد که از شر لنز و عینک خلاص شوند و کیفیت زندگی خود را با دید بهتر بهبود بخشند. پس از جراحی، برای مدتی پس از عمل محدودیت‌های خاصی روی فعالیت‌های شما وجود خواهد داشت. درک روند بهبودی به بیمار کمک می‌کند تا از اشتباهاتی که می‌تواند برای سلامت چشمان مضر باشد یا بیمار و بینایی او را در معرض خطر قرار دهد، اجتناب کند.

برای  حفظ سلامت چشم‌ها و‌ همچنین افزایش سرعت بهبودی، لازم است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. اگر نیاز به مشورت با دکتر متخصص چشم دارید از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. دکترتو به شما مناسب‌ترین پزشک را معرفی خواهد کرد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر چشم پزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پس از جراحی چشم نیاز به ویتامین‌های A، C و E افزایش می‌یابد. بنابراین باید غذاهای غنی از این گروه ویتامین را انتخاب کنید تا به بهبود سریع چشم کمک کند. ویتامین C به طور اختصاصی مقاومت را بهبود می‌بخشد و به بهبود سریع‌تر چشم کمک می‌کند.

بهتر است برای محافظت از سلامت چشم‌ها غذاهای زیر را از لیست روزانه خود حذف کنید:

    • نان و پاستا

    • گوشت‌های فرآوری شده

    • غذاهای سرخ شده

    • روغن‌ها

    • مارگارین

    • غذاهای آماده مصرف

    • نوشیدنی‌های شیرین

    • ماهی و صدف

    • الکل

    • کافئین

از جمله میوه‌های مفید برای چشم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بلوبری
  • توت‌ها
  • میوه‌های خانواده مرکبات از جمله پرتقال و گریپ فروت
  • زردآلو
  • آووکادو
  • پاپایا
  • سیب زمینی‌های شیرین
  • موز
  • کیوی
  • گوجه فرنگی

میوه خاصی به عنوان میوه مضر برای چشم بعد از عمل لیزیک اعلام نشده است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

  1. اسدالله پورمقدسی گفت:

    ۸ماه قبل هردوچشم…تهران عمل آب مروارید انجام داده.ام…حالا هردوچشم…هم خارش میکنند..هم انگار داخل چشمان خارهایی….وجود دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم خشکی شدید چشم دارید
      از نظر غدد تارسال هم باید بررسی شوید
      بهتر است زیر نظر پزشک تان یا متخصص چشم دیگر باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ophthalmologist