سوزش چشم؛ علل و راه های تشخیص و درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوزش چشم عارضه‌‌ی شایعی است که تقریبا همه افراد با آن مواجه شده‌اند.این مشکل علل بسیار متنوع و همچنین درمان‌های مختلفی دارویی و خانگی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

eye irritation
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

چشم انسان یکی از حساس‌ترین ارگان‌هاست و معمولا به‌دلیل درمعرض‌بودن آن، ممکن است مشکلات متعددی برای چشم‌ها به وجود بیاید. سوزش چشم یک شکایت رایج است. Eye irritation می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و در مواردی می‌توان سوزش چشم و بی‌خوابی را با هم مرتبط دانست.

اصطلاح سوزش چشم به احساس خشکی، خارش، درد یا وجود شن در چشم‌ها اشاره دارد. در این شرایط عوامل متعددی از جمله بی‌خوابی یا آلودگی موجب تحریک چشم‌ها می‌شوند و ازاین‌رو فرد از خارش و سوزش چشم‌های خود شکایت می‌کند.

اگر چشمان شما قرمز و تحریک شده‌اند، ممکن است برایتان این سؤال به وجود آید که آیا باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید یا خیر. چشم انسان می‌تواند به ما بگوید که چه زمانی مشکلی به وجود آمده‌است و باید مشکل را جدی گرفت. حقیقت این است که سوزش چشم ممکن‌است به دلایل مختلفی رخ‌دهد و نحوه ظهور مشکل سوزش چشم هم بسته‌ به نوع عامل تحریک‌کننده ممکن‌ است متفاوت باشد.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌خواهیم به بررسی علائم و دلایل بروز مشکل سوزش در چشم‌ها بپردازیم. در برخی موارد ممکن است برای رفع مشکل، نیاز به مراجعه به یک متخصص چشم باشد.  Eye irritation عارضه‌ای ناراحت‌کننده و بسیار متداول است و قطعا ارائه نکاتی در خصوص پیشگیری و درمان آن می‌تواند برای اکثر افراد مفید باشد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شما هم سوزش چشم دارید؟

همین حالا از پزشک متخصص مشاوره بگیرید

علائم سوزش چشم‌ چیست؟

همان‌طور که گفته‌شد، علائم و نشانه‌هایی که مشخص‌کننده‌ی مشکل سوزش در چشم‌ها باشند می‌تواند بسته به عامل تحریک‌کننده و دلیل بروز این عارضه متفاوت باشند. یکی از این علائم، بی‌خوابی است. چشم‌هایی که دچار سوزش شده‌اند نمی‌توانند به‌خوبی آرام بگیرند و فرد دچار بی‌خوابی هم می‌شود. درست برعکس این حالت هم می‌تواند اتفاق بیفتد و خود بی‌خوابی هم می‌تواند باعث سوزش در چشم‌ها شود.

علاوه‌بر‌این سایر علائم شامل خارش، درد و خشکی در چشم‌ها می‌شود. گاهی اوقات فرد حس می‌کند چیزی در چشم‌هایش وجود دارد یا این که حس سنگینی در چشم‌ها را دارد. همچنین چشم‌ها ممکن است قرمز یا متورم هم شوند.


دلیل سوزش چشم چیست؟

در کنار علائم مختلف تحریک‌کننده‌ی چشم، بیماری‌ها و مشکلات مختلفی را می‌توان به‌عنوان علت Eye irritation در نظر گرفت. این بیماری‌ها می‌توانند خود نشانه‌ای از این عارضه باشند. از همه مهمتر اینکه روش درمان سوزش چشم‌بسته به هر یک از این علت‌ها، متفاوت خواهد بود. مهمترین دلایل ایجاد سوزش در چشم‌ها، انواع بیماری‌های شایع چشم است. در واقع برنامه‌های درمانی برای درمان سوزش چشم‌ به نوع این بیماری‌ها و شدت تحریک چشم بستگی دارد. ما لیستی از بیماری‌های چشم را مورد بررسی قرار داده‌ایم که هر یک می‌توانند دلیل مهم سوزش در چشم‌ها باشند. در ادامه آنها را بیشتر و کامل‌تر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱. بیماری خشکی چشم

یکی از دلایل مهم و اصلی سوزش چشم‌ها، بیماری خشکی چشم است. این بیماری با نشانه‌های به‌خصوصی قابل تشخیص است. در حالت عادی، معمولا با عمل پلک‌زدن اشک بر روی قرنیه پخش می‌شود. این کار علاوه بر خیس نگه‌داشتن چشم، هر ذره‌ای را که می‌تواند منجر به عفونت شود را هم از بین می‌برد.

هنگامی که فردی به بیماری خشکی چشم مبتلا می‌شود، اشک او چشمانش را تغذیه یا روغن‌کاری نمی‌کند. در این افراد یا منبع تولیدکننده اشک نمی‌تواند به‌اندازه‌ی کافی اشک تولید کند، یا اشک‌هایشان تعادل مناسبی از روغن، آب و مخاط برای تمیزکردن چشم‌ها را ندارند. پزشکان همچنین این بیماری را سندرم اشک ناکارآمد هم می‌نامند.

در نتیجه این بیماری خود را با نشانه‌هایی مشخص خواهد کرد. خارش چشم‌ها، احساس وجود شن در چشم‌ها، درد و سوزش چشم‌ها، حساسیت به نور، تاری دید، احساس وجود چیزی در چشم و چشمان همیشه خیس از مهمترین نشانه‌های این بیماری است.

سندروم خشکی چشم بسیار شایع است. در سنین بالاتر این بیماری شایع‌تر هم می‌شود، چراکه به‌صورت روتین در سن ۶۵ سالگی، ۶۵ درصد کمتر از سن ۱۸ سالگی اشک تولید می‌کنیم. اگر خشکی چشم دارید، بینایی شما ممکن است تحت‌تأثیر قرار بگیرد و در بسیاری از موارد کمبود اشک و رطوبت می‌تواند باعث تاری دید هم شود. از همه مهم‌تر این که بسیاری از ناراحتی‌های چشم از جمله سوزش چشم‌ها می‌تواند به دلیل همین سندرم خشکی چشم باشد.

درمان و راه‌حل خشکی چشم

افراد می‌توانند هر زمان که احساس کنند باید چشم‌های خود را خیس کنند از محلول‌های اشک مصنوعی استفاده کنند. این محصولات از داروخانه‌ها در دسترس هستند. افراد همچنین می‌توانند از کمپرس گرم یا ماساژ پلک خود جهت برطرف‌کردن خشکی چشم‌ها استفاده کنند.

برای برخی افراد، بیماری خشکی چشم ممکن است هرگز از بین نرود. این افراد می‌توانند با دارو آن را مدیریت کنند. اگر بیماری خشکی چشم درمان نشود، بیماری خشکی چشم می‌تواند بدتر شود. باگذشت زمان، این بیماری می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و حتی بینایی را مختل کند. هرکسی که فکر می‌کند ممکن است به این عارضه مبتلا باشد، باید با چشم پزشک در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کند و از آسیب به بینایی خود جلوگیری کند.

Dry eyes
خشکی چشم یکی از دلایل اصلی سوزش در چشم‌هاست که بسیار شایع است.

۲. صدمات چشمی

صدمات چشمی یکی از علل شایع سوزش چشم و چشم درد است. به‌عنوان‌مثال، ضربه به چشم توسط یک فرد یا یک شی، پاشیدن یک ماده شیمیایی به چشم یا ورود شن به چشم‌ها، همگی می‌تواند منجر به آسیب چشم شود. علائم ناشی از این عارضه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد چشم‌ها
  • مشکلات بینایی
  • بریدگی یا پارگی روی پلک
  • مشکلات حرکت چشم
  • جمع‌شدن خون در قسمت شفاف چشم
  • مشکل پلک‌زدن
  • تورم شدید چشم‌ها در حدی‌که گویا چشم‌ها کاملا بسته شده‌اند.
  • تغییر در اندازه مردمک
  • تغییر در ظاهر مردمک.

درمان و راه‌حل صدمات چشمی

درصورتی‌که به چشم‌ها آسیبی وارد شود، درمان سوزش چشم و درد ناشی از آسیب بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. اگر فردی در چشمش شن یا چیز دیگری جمع شده‌باشد، می‌تواند سعی کند با پلک‌زدن‌های مداوم، شی خارجی را از چشم‌ها خارج کند. در صورتی‌که این کار مؤثر نبود، شستن چشم با محلول نمکی یا آب جاری یا چای سرد می‌تواند ذرات را از بین ببرد.

اگر فردی به چشم‌هایش ضربه‌ای وارد شود، می‌تواند از کمپرس سرد برای کاهش درد و ورم چشم استفاده کند. این روش می‌تواند به‌عنوان یک درمان سریع برای ضربه و آسیب چشم‌ها در نظر گرفته‌شود. همچنین درصورتی‌که آسیب‌ها جدی‌تر و شدیدتر باشند، مانند مواقعی که چشم‌ها دچار بریدگی یا پارگی شده‌اند، باید سریعا سطح آن را با یک وسیله مانند لیوان کاغذی پوشاند و به متخصص و جراح چشم مراجعه کرد.

اگر فردی ماده شیمیایی به چشمش پاشیده شده‌باشد، باید به‌سرعت چشم‌ها را با آب تمیز فراوان شست‌وشو داد و سپس به دنبال مراقبت‌های اورژانسی پزشکی بود. برای درمان سوزش چشم در این موارد باید حتما از شستشوی سریع با آب استفاده کرد.

pink eye
افراد مبتلا به چشم صورتی دچار سوزش چشم می‌شوند.

۳. چشم صورتی یا قرمزی چشم

چشم صورتی یا ورم ملتحمه زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی پوشش جلوی چشم را تحریک کند. این عارضه در واقع التهاب ملتحمه چشم یا همان غشای شفاف پوشاننده‌ی داخل پلک است. این عارضه هم می‌تواند موجب بروز مشکل سوزش چشم‌ها شود. در این حالت قرمزی، خارش، درد و سوزش چشم‌ها اتفاق می‌افتد و در آن رگ‌های خونی کوچک در ملتحمه متورم و بزرگ می‌شوند. در نتیجه قسمت سفید چشم‌ها قرمزرنگ یا صورتیرنگ خواهد شد. سایر علائم چشم صورتی معمولا عبارت‌اند از:

چشم صورتی یا ورم ملتحمه زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی پوشش جلوی چشم را تحریک کند. این عارضه در واقع التهاب ملتحمه چشم یا همان غشای شفاف پوشاننده‌ی داخل پلک است. این عارضه هم می‌تواند موجب بروز مشکل سوزش چشم‌ها شود. در این حالت قرمزی، خارش، درد و سوزش چشم‌ها اتفاق می‌افتد و در آن رگ‌های خونی کوچک در ملتحمه متورم و بزرگ می‌شوند. در نتیجه قسمت سفید چشم‌ها قرمزرنگ یا صورتی‌رنگ خواهد شد. سایر علائم چشم صورتی معمولا عبارت‌اند از:

  • چشمان قرمز
  • خارش چشم
  • پلک‌های متورم
  • سوزش چشم‌ها
  • چشمان اشک‌آلود
  • ترشحات غلیظ و مخاطی که خشک می‌شود و پوسته ایجاد می‌کند.

به‌صورت کلی سه نوع اصلی ورم ملتحمه وجود دارد:

  • ملتحمه باکتریایی
  • ورم ملتحمه ویروسی
  • ورم ملتحمه آلرژیک.

تمام این موارد می‌توانند علائم ذکرشده در بالا را ایجاد کنند. دلیل سوزش چشم در سرماخوردگی هم همین ورم ملتحمه ویروسی است که می‌تواند موجب سوزش چشم‌ها و آبریزش چشم شود. روش درمان بسته به اینکه کدام عامل موجب ورم ملتحمه‌شده، متفاوت خواهد بود.

درمان و راه‌حل ورم ملتحمه یا چشم صورتی

برای موارد چشم صورتی، درمان بسته به علت آن متفاوت است. ورم ملتحمه ویروسی یک عارضه بسیار مسری است، اما معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود. قراردادن یک پارچه خنک و مرطوب روی چشمان بسته می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. قطره‌های چشمی بدون نسخه می‌توانند به افرادی که علائم شدید مانند سوزش چشم دارند کمک کند.

بااین‌حال باکتری‌ها و قارچ‌ها هم می‌توانند باعث قرمزی چشم‌ها شوند. درمان ممکن است شامل داروها و درمان خانگی سوزش چشم و برخی از داروهای بدون نسخه یا داروهایی با تجویز پزشک باشد. این بیماری یکی از بیماری‌های شایع چشم است و می‌تواند به‌شدت موجب قرمزی چشم و خارش و سوزش آن شود.

red eyes in flu
دلیل قرمزی چشم در زنان سرماخوردگی و آنفولانزا، ورم ملتحمه است که می‌تواند منجر به سوزش و ابریزش چشم شود.

۴. سوزش و آبریزش چشم به دنبال ملتحمه آلرژیک

ورم ملتحمه آلرژیک معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که چشم‌های فرد با یک آلرژن تماس پیدا می‌کند. این آلرژن ماده‌ای است که باعث واکنش بیش‌از‌حد سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه چشم‌ها زخم‌ شده و ملتهب می‌شوند.

علائمی مانند سوزش و آبریزش چشم به این دلیل رخ می‌دهد که واکنش بیش‌از‌حد سیستم ایمنی بدن باعث آزادشدن هیستامین و سایر مواد فعال از طریق ماست‌سل‌ها می‌شود و به‌دنبال آن قرمزی و خارش چشم و سوزش آنها اتفاق می‌افتد. در این حالت رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و این باعث تحریک انتهای عصبی خواهد شد. در نتیجه تمام این حالت‌ها، افزایش ترشح اشک را شاهد خواهیم بود.


۵. آلرژی چشم

بسیاری از افرادی که می‌گویند سوزش چشم دارند، به آلرژی چشمی فصلی دچار هستند. آلرژی چشمی ممکن است باعث ناراحتی قابل‌توجهی شود و فعالیت‌های روزانه را با علائم آزاردهنده‌ای مانند آبریزش چشم مختل کند. آلرژی‌های چشمی می‌توانند در چشم‌ها احساس ناراحتی ایجاد کنند، زیرا بینایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و باعث خارش غیر قابل کنترلی در چشم‌ها می‌شوند.

درمان و راه‌حل آلرژی چشم

مهمترین بخش درمان آلرژی چشمی اجتناب از محرک ایجادکننده آن است. محرک ماده‌ای است که بدن شما بیش‌از‌حد به آن واکنش نشان می‌دهد و منجر به علائمی مانند سوزش چشم، خارش و التهاب چشم‌ها و حتی چشم درد می‌شود. در مواردی حتی محرک‌های لحظه‌ای می‌تواند موجب چنین واکنش‌های آلرژیکی شود. برای مثال دلیل سوزش چشم کودکان ممکن است استفاده از برخی شامپوها باشد. صابون و سوزش چشم هم چندان بی‌ارتباط نیستند.

در یک حالت دیگر ممکن است زمانی که تعداد گرده‌ها زیاد است یا در ساعاتی از روز که گرده‌ها و موارد حساسیت‌زا در بالاترین سطح هستند، فرد دچار آلرژی چشمی شود و چشم‌ها دچار خارش، سوزش و آبریزش شوند. در این حالت فرد باید در داخل بماند. بسته نگه‌داشتن پنجره‌ها و استفاده از فیلترهای باکیفیت در دستگاه‌های تهویه مطبوع هم ممکن است به محدودکردن عوامل تحریک‌کننده‌ی چشم کمک کند.


۶. بلفاریت یا گل مژه

بلفاریت یا التهاب پلک، یکی دیگر از بیماری‌های رایج چشم محسوب می‌شود. به این بیماری گل مژه هم گفته‌می‌شود که حالت‌های مختلفی دارد. این بیماری هم معمولا باعث قرمزی چشم‌ها، سوزش چشم و پوسته‌پوسته شدن پلک‌ها می‌شود. اگر بلفاریت دارید، علائم شما به‌احتمال زیاد هنگامی‌که صبح از خواب بیدار می‌شوید آشکار می‌شود. ممکن است تکه‌هایی از مواد زائد روی بالش پیدا کنید یا روی مژه‌هایتان یک سری ضایعات پوسته‌ای شکل چسبیده باشد.

گل مژه در کودکان و بزرگسالان کاملا رایج است. افرادی‌که بهداشت صورت و پلک را رعایت نمی‌کنند بیشتر به بلفاریت مبتلا می‌شوند. البته دلایل بسیار متعددی می‌توانند موجب بروز بلفاریت در افراد شوند. روش درمان گل مژه بسته به دلیل آن می‌تواند متفاوت باشد.

stye eye
گل مژه یکی از مشکلات شایع چشم است که منجر به بروز علائم زیادی از جمله سوزش چشم می‌شود.

۷. زخم قرنیه

زخم قرنیه یک فرسایش یا زخم باز در سطح قرنیه است. این زخم‌ها در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، شایع است. به‌خصوص اگر این لنزها کیفیت لازم را نداشته باشند یا بهداشت کافی در استفاده از آنها رعایت نشود. در نتیجه یکی از دلایل این مشکل، استفاده از لنز چشم است. در این جا به درمان سوزش چشم در اثر لنز نیاز است.

اغلب اوقات، زخم قرنیه می‌تواند باعث درد شدید چشم‌ها، حساسیت به نور و قرمزی و سوزش چشم شود. برخی مواقع هم این بیماری ممکن است باعث ایجاد احساس تحریک مداوم در چشم‌ها شود. در این جا باید با مراجعه به پزشک، علائم و دلایل بروز زخم قرنیه مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین درمان سوزش چشم تجویز شود.


۸. تریشیازیس

گاهی اوقات، مژه‌ها ممکن است در جهت اشتباه و به سمت قرنیه رشد کنند. اصطلاح پزشکی برای این حالت ترشیازیس است. چنین مژه‌هایی ممکن است بسیار ظریف باشد و حتی اگر در آینه نگاه کنید آنها را نبینید. اما همین رشد اشتباه می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد که یکی از آنها درد و سوزش چشم است. برای رفع مشکل در این شرایط و درمان آن، کافی است این مژه‌های مزاحم را از بین ببرید.


۹. سوزش چشم و کم‌خوابی

کم‌خوابی می‌تواند بر بسیاری از بخش‌های سلامتی، از جمله چشمان شما تأثیر بگذارد. اگر دچار خشکی چشم، سوزش چشم‌ها یا اسپاسم شدید شده‌باشید، ممکن است عوارض کم‌خوابی را تجربه کنید. چشم‌ها در اثر کم‌خوابی پف می‌کنند و زیر چشم‌ها هم حلقه‌های سیاه‌رنگ ایجاد خواهد شد.

اسپاسم چشم یکی دیگر از عوارض جانبی مرتبط با کمبود خواب است. درحالی‌که اسپاسم چشم دردناک نیست، اما می‌تواند باعث تحریک و اختلال در طول روز شود. خشکی، خارش و خونریزی چشم‌ها هم می‌تواند از عوارض کم‌خوابی باشد و باعث درد و سوزش شدید چشم‌ها شود. کم‌خوابی می‌تواند علت خارش و قرمزی چشم‌ها هم باشد.

دلایل بسیار می‌تواند منجر به سوزش چشم‌ها شود از جمله، خشکی چشم، ورم ملتحمه، گل‌مژه، بی‌خوابی، لنزهای تماسی، آلرژی و هر نوع صدمه فیزیکی به چشم.

۱۰. سوزش چشم و آلودگی هوا

آلودگی هوا و محرک‌ها هم می‌تواند یکی از دلایل اصلی و مهم سوزش چشم‌ها باشد. این موارد را جزء دلایل تحریک‌کننده در نظر می‌گیرند و می‌توانند موجب خارش و قرمزی چشم‌ها هم شوند. دود سیگار، آلودگی هوا، آب کلردار استخر، اجسام خارجی مانند شن، خاک، خاک‌اره، گردوغبار و غیره همگی می‌توانند موجب خارش و سوزش و قرمزی چشم شوند. آبریزش چشم‌ها یکی از بیماری های آلودگی هوا است. راه‌حل رفع مشکل در این شرایط، شست‌وشوی مداوم چشم‌ها و تمیز نگه‌داشتن آنهاست.


۱۱. چشم درد و سوزش چشم‌ها

چشم درد غیرمعمول نیست. محرک‌های معمولی که اغلب باعث درد خفیف در چشم می‌شوند عبارت‌اند از:

  • قرارگرفتن بیش از حد در معرض نمایشگرهای الکترونیکی
  • قرارگرفتن در معرض محرک‌های موجود در هوا
  • مالش بیش از حد چشم‌ها
  • قرار داشتن در معرض آفتاب
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • شنا در آب کلردار
  • دود سیگار.

هر یک از این موارد می‌توانند موجب چشم درد خفیف یا شدید شده و سایر علائم مانند التهاب و سوزش چشم هم بروز کنند. اگر چشمان شما به‌شدت دردناک و ملتهب شود، ممکن است نشانه یک بیماری جدی‌تر چشم باشد که مهمترین آنها شامل خشکی چشم، آلرژی و کم‌آبی شدید بدن می‌شود. چشم درد مسئله‌ای نیست که آن را نادیده بگیرید و برای تعیین دلیل این درد باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.


سایر دلایل سوزش چشم‌ها

دلایل دیگری هم می‌توانند علت سوزش و خارش چشم‌ها باشند. آنها می‌توانند موجب سوزش، خارش و قرمزی ناگهانی چشم‌ها و آبریزش آنها شوند. یکی از این موارد، سردرد و عفونت سینوسی است. فشار ناشی از سردرد روی چشم‌ها می‌تواند موجب التهاب آنها و درد و سوزش در چشم‌ها شود.

سوزش چشم به دلیل جوشکاری عامل مهم بعدی است. نور ناشی از جوشکاری می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و موجب التهاب، قرمزی و سوزش چشم‌ها شود. جوشکاری می‌تواند دلیل مهم تورم، قرمزی و سوزش ناگهانی چشم‌ها هم باشد.

عفونت‌های ویروسی مانند ویروس هرپس، باکتری‌ها، قارچ و انگل، استفاده از لنزهای تماسی آلوده، استفاده از لنزها برای مدت زمانی طولانی، استفاده از قطره‌های چشمی تاریخ مصرف گذشته، استفاده مشترک از لنزهای دیگران، استفاده از وسایل آرایشی دیگران و غیره هم می‌تواند دلیل این مشکل شوند.

eye burning
سوزش چشم مشکل شایعی است و علل بسیار متنوعی دارد که برخی از آنها ممکن است جدی باشند، بنابراین بهتر است برای تشخیص و درمان به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی سوزش چشم

برای درمان درد چشم و سوزش ناشی از آن می‌توان یک سری درمان‌های خانگی را هم مد نظر قرار داد. ساده‌ترین روش درمان خانگی سوزش چشم شامل کمپرس آب سرد و آب گرم می‌شود. این روش برای کنترل درد، تورم، قرمزی و سوزش می‌تواند مفید واقع شود. باید روزی دو تا سه بار به مدت پنج دقیقه کمپرس آب سرد را روی چشم‌ها قرار داد.

همچنین می‌توان چشم‌ها را با چای سیاه سردشده شستشو داد. خصوصا در مواردی که التهاب و قرمزی چشم ناشی از آلودگی هوا یا یک آلودگی ویروسی و باکتریایی است، شستن چشم‌ها با یک پنبه آغشته به چای سیاه سردشده می‌تواند تأثیر بسیار مطلوبی داشته باشد. روش دیگر، شستن مداوم چشم‌ها با شامپو بچه است که به حفظ تمیزی چشم‌ها کمک می‌کند.

بهترین روش درمان برای سوزش چشم چیست؟

همین حالا مشاوره بگیر

درمان‌های گیاهی سوزش چشم

یک سری روش‌های درمانی گیاهی هم می‌تواند برای کاهش درد و التهاب چشم‌ها و تسکین سوزش چشم مد نظر قرار بگیرد. روغن کرچک یکی از این روش‌های درمانی است. قطره‌های چشمی حاوی روغن کرچک ممکن است به کاهش سوزش چشم کمک کند.

درمان گیاهی بعدی، استفاده از آلوئه‌ورا است. به‌دلیل خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی آلوئه‌ورا، برخی از پزشکان طب سنتی استفاده از آن را برای کاهش درد چشم و سوزش ناشی از آن توصیه می‌کنند. برای استفاده کافی است ژل آلوئه‌ورا را با آب سرد مخلوط کرده و آن را با یک پنبه روی چشم‌ها قرار دهید و به مدت ده دقیقه چشم‌های خود را بسته نگه‌دارید.


برای سوزش چشم چه کاری باید انجام داد؟

پاسخ به این سؤال بسته به این دارد که علت سوزش چشم‌ها چیست. بر اساس دلیل بروز مشکل، شیوه درمانی و کارهایی که می‌توان انجام داد هم متفاوت خواهد بود. در کل موارد زیر ممکن است تسکین‌دهنده باشد و برای درمان فوری سوزش چشم‌ها هم مؤثر واقع شود:

  • اجتناب از مواد آلرژی‌زا: تمیز نگه‌داشتن خانه، به‌حداقل‌رساندن تماس با مواد حساسیت‌زا و ماندن در خانه در زمانی که تعداد گرده‌ها و آلاینده‌ها زیاد است، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • استفاده از اشک مصنوعی: این قطره‌های چشمی منبع قابل‌اعتماد آلرژی‌زا را رقیق کرده و به حذف آن کمک می‌کند.
  • اجتناب از لنزهای تماسی: این لنزها نباید تا زمانی که علائم به‌طورکامل ناپدید شوند، استفاده شوند. پس از استفاده از هر دارویی روی چشم، ۲۴ ساعت پس از پایان درمان صبر کنید و بعد از لنزهای تماسی استفاده کنید.
  • خودداری از مالیدن چشم‌ها: مالش می‌تواند التهاب را بدتر کند. البته رعایت این امر ممکن است در صورت خارش چشم‌ها کمی دشوار باشد. اهمیت این مورد خصوصا برای جلوگیری از عفونت چشم‌ها است.
  • استفاده از کمپرس سرد: نگه‌داشتن یک دسته پنبه آغشته به آب سرد روی پلک می‌تواند چشم را آرام کند.
eye drop
استفاده از قطره چشم در مواردی که سوزش ناشی از خشکی, آلودگی، گرد و غبار و عفونت باشد، بسیار مؤثر است.

درمان سوزش چشم با دارو

درمان دارویی شامل آنتی‌هیستامین‌ها، تثبیت‌کننده‌های ماست سل و گاهی اوقات کورتیکواستروئیدها است. آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است به تسکین سریع علائم کمک کنند. از این داروها با تجویز پزشک به‌صورت خوراکی و یا به‌صورت قطره چشم می‌توان استفاده کرد. آنتی‌هیستامین‌ها اثرات هیستامین‌ها را مسدود می‌کنند. هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی واکنش نشان می‌دهد، بدن هیستامین تولید می‌کند.

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی برای درمان ورم ملتحمه آلرژیک و سوزش چشم ناشی از آن، عبارت‌اند از:

  • سیتریزین
  • فکسو فنادین
  • لوراتادین.

این داروها معمولا یک‌بار در روز مصرف می‌شوند.


استفاده از قطره سوزش چشم

قطره‌های چشمی هم می‌توانند برای درمان خارش و سوزش چشم‌ها مورداستفاده قرار بگیرند. این قطره‌ها علائم سوزش و خارش چشم را تسکین می‌دهد. نوع و نام قطره سوزش چشم‌ به‌دلیل التهاب و سوزش می‌تواند متفاوت باشد. رایج‌ترین قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامینی شامل آزلاستین، امداستین و کتوتیفن می‌شود آنها را باید دو یا سه بار در روز روی چشم‌ها اعمال کرد.

دسته دیگر قطره‌های چشمی که برای درمان این مشکل مورداستفاده قرار می‌گیرند، قطره‌های تثبیت‌کننده ماست سل ها هستند. لودوکسامید و ندوکرومیل از مهمترین آنها هستند. مصرف آنها هم می‌تواند تا حدود زیادی علائم را تسکین دهد. گاهی باید این قطره‌ها را در کنار قطره سوزش چشم آنتی‌هیستامینی مصرف کرد.


راه‌های مقابله فوری با سوزش چشم از پیاز

در بسیاری از مواقع سوزش و آبریزش شدید موقتی چشم‌ها در اثر گاز پیاز ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل راه‌حل‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. پیش از هر چیزی بهتر است پیازها را در زیر آب‌گرفته و شست‌وشو دهید.

شستن مداوم چشم‌ها با آب سرد یا گرفتن چشم‌ها در مقابل باد پنکه هم می‌تواند به تسکین فوری سوزش چشم ناشی از پیاز کمک کند. برخی منابع هم گاز زدن نان یا جویدن آدامس را در زمان خردکردن پیاز پیشنهاد می‌کنند.

برای دفع سوزش چشم چه بخوریم؟

شاید تعجب کنید، اما در بسیاری از مواقع رژیم غذایی و منابعی که مصرف می‌کنید هم می‌تواند در بهبود و التیام درد چشم، قرمزی و التهاب چشم‌ها، خشکی و سوزش چشم‌ها مؤثر باشد. هیدراته‌ماندن بدن یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باید در نظر داشت. برای داشتن چشمانی سالم، افراد باید تعادل مایعات بدن خود را نگه دارند.

خوردن بیش‌ازحد غذاهای التهابی ممکن‌است باعث قرمزی چشم شود. غذاهای فرآوری‌شده، لبنیات و فست‌فودها در صورت مصرف زیاد باعث التهاب می‌شوند. شما می‌توانید با محدودکردن مقدار مصرف این غذاها و افزودن غذاهای کاهش‌دهنده التهابی بیشتر به رژیم غذایی خود، مشکلات سوزش چشم و التهاب آنها را برطرف کنید.

منبع معتبر تحقیقاتی نشان‌داده است که غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند التهاب را کاهش دهند. اینها معمولا در ماهی‌هایی مانند سالمون و دانه‌ها و مغزها، مانند دانه کتان یافت می‌شوند. همچنین می‌توانید مکمل‌های حاوی امگا ۳ را مصرف کنید.


سوزش چشم چه زمانی خطرناک است و چه زمان باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد؟

در برخی مواقع اگر سوزش چشم، چشم درد، التهاب و قرمزی آنها و مواردی ازاین‌دست شدت پیدا کرد و با روش‌های معمول برطرف نشد، باید برای درمان‌های تکمیلی به یک متخصص چشم مراجعه کرد. دیگر موارد شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • اگر اخیرا جراحی چشم داشته‌اید.
  • در صورت تزریق چشمی
  • از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید.
  • در صورت تضعیف سیستم ایمنی
  • در صورت برخورد یک جسم خارجی یا پاشیده‌شدن مواد شیمیایی در چشم‌ها
  • تب، سردرد، حساسیت‌های غیرمعمول
  • حساسیت به نور و تغییر دید ناگهانی
  • تورم بیش‌از‌حد چشم‌ها.

در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید سریعا به چشم‌ پزشک مراجعه کرد. در صورت لزوم ممکن است چشم پزشک بیمار را به یک جراح چشم هم ارجاع دهد.

eye burning
لنز هم در مواردی می‌تواند منجر به زخم قرنیه و سوزش چشم شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

چشم‌های قرمز، خارش‌دار و تحریک شده هرگز راحت نیستند. بااین‌حال، برخی از دلایل ناراحتی جدی‌تر از دلایل دیگر هستند. مهم است که به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کنید تا علت را بیابید و چشمان خود را به‌درستی درمان کنید. دلایل بسیار زیاد و متنوعی ممکن است منجر به سوزش چشم شود. از ضربات فیزیکی گرفته تا عفونت و دیگر بیماری‌های چشم. در بسیاری از موارد سوزش در اثر خشکی چشم‌ها، التهاب ملتحمه، آلودگی هوا، حساسیت به لوازم آرایشی یا لنزهای تماسی ایجاد می‌شود. فارغ از اینکه دلیل این سوزش چه باشد، اگر سوزش با روش‌های خانگی از بین نرفت و ادامه‌دار بود باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان سوزش چشم می‌تواند از درمان‌های ساده مانند درمان خانگی سوزش چشم تا درمان‌های تخصصی‌تر مانند تجویز دارو و قطره اشک مصنوعی ای دیگر قطره‌های چشم توسط پزشک متخصص متفاوت باشد. رعایت اصول مراقبت از چشم‌ها، حفظ بهداشت و سلامت چشم‌ها و مواردی ازاین‌دست هم اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری یا کاهش نشانه‌های سوزش و خارش چشم‌ها دارد.

برای اینکه بهترین دکتر چشم‌پزشک را برای درمان تشخیص علت سوزش و درمان آن پیدا کنید، بهتر است به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. گاها سوزش علت نگران‌کننده‌ای ندارد و مراجعه به پزشک را چندان ضروری نمی‌دانیم. در این مواقع استفاده از مشاوره آنلاین یا تلفنی با چشم پزشک یک راه عالی با صرف کمترین وقت برای پیداکردن علت مشکل و درمان آن است.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص چشم پزشک در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکتر چشم پزشک تهران

دکتر چشم پزشک شیراز

دکتر چشم پزشک اصفهان

دکتر چشم پزشک مشهد

دکتر چشم پزشک کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پاسخ به این سؤال بستگی به علت سوزش و خارش چشم‌ها دارد. اگر خشکی چشم یا آلرژی دارید، اشک مصنوعی بدون نسخه هم ممکن است تحریک را تسکین دهد و تا حدود زیادی علائم آزاردهنده را کاهش دهد. بااین‌حال ممکن‌است علائم و دلایل جدی‌تری موجب بروز مشکل شده‌باشد و ازاین‌رو به درمان‌های خاصی برای درمان آلرژی، درمان عفونت و سایر شرایط نیاز باشد. با چشم‌پزشک خود در این مورد مشورت کنید، به‌خصوص اگر چشم درد دارید یا سوزش چشم‌ها از بین نمی‌رود.

همان‌طور که گفتیم لنز چشم هم می‌تواند باعث سوزش شود. در اولین قدم برای درمان سوزش چشم در اثر لنز، باید لنزهای تماسی را برداشت و چشم‌ها را با محلول مخصوص لنزهای تماسی شستشو داد تا هر ذره‌ای که می‌تواند باعث تحریک چشم‌ها شود پاک گردد. اگر سوزش چشم‌ها ادامه‌دار بود و مشکل برطرف نشد، با چشم پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌توانند به شما بگوید که آیا سوزش ناشی از خشکی چشم است یا بیماری دیگری موجب بروز این عارضه شده‌است. براین‌اساس هم بهترین درمان سوزش چشم برای شما ارائه خواهد شد.

سوزش چشم که در هنگام پلک‌زدن بدتر می‌شود، می‌تواند ناشی از وجود ذره‌ای خارجی در چشم شما باشد. سایر شرایط ممکن است شامل خشکی چشم و بلفاریت شود. برای تشخیص صحیح با چشم پزشک خود مشورت کنید تا براین‌اساس بهترین شیوه درمانی برای رفع این حالت به شما توصیه شود.

در برخی مواقع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی یا استفاده از لنزهای آلوده می‌تواند موجب خارش چشم و سوزش چشم به طور هم‌زمان شود. خارش چشم هم مانند سوزش می‌تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد، برای مثال آلودگی هوا، استفاده از لوازم آرایشی آلوده و تماس دست آلوده به چشم‌ها هم می‌تواند موجب خارش و سوزش هم‌زمان چشم‌ها با هم شود. هرچند شاید این علائم نشان‌دهنده‌ی مشکل به‌خصوصی نباشد، اما اگر دو علامت دارید، بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

در بسیاری از مواقع چشم‌ها نسبت به برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی حساسیت نشان می‌دهند. این حالت یکی از شایع‌ترین دلایل سوزش چشم در خانم‌هاست. استفاده از لوازم آرایشی بی‌کیفیت یا تاریخ مصرف گذشته، استفاده از لوازم آرایشی آلوده، استفاده مشترک از لوازم آرایشی، خصوصا لوازم‌آرایش چشم دیگران و غیره می‌تواند موجب خارش، سوزش، قرمزی، التهاب و سوزش چشم‌ها شود. در کل در انتخاب و خرید محصولات بهداشتی بدن و آرایشی صورت به خصوص آرایش چشم باید دقت زیادی داشته باشید و از بهترین و باکیفیت‌ترین برندها انتخاب و خریداری کرد.

برخی از علائم و عوارض بیماری کرونا ویروس در چشم‌ها بروز می‌کند. چشم درد یکی از مهمترین علامت چشمی گزارش‌شده در بیماران مبتلا به کووید -19 است. در گزارشات به‌دست‌آمده مشخص شده‌است که بسیاری از افراد درگیر با کرونا ویروس، درد و سوزش چشم را جزء علائم اولیه کرونا گزارش کرده‌اند.

در برخی مواقع ممکن است سوزش چشم در اثر التهاب و عفونت چشم‌ها ایجاد شود. خصوصا عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌توانند عامل مهم قرمزی، خارش و سوزش چشم‌ها باشند. در بیشتر مواقع سوزش چشمی که به دنبال ورم ملتحمه به وجود می‌آید، می‌تواند به دلیل یک عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود. عفونت‌های چشم معمولا از یک چشم شروع‌ می‌شوند و به چشم دیگر هم سرایت می‌کند.

اشک مصنوعی می‌تواند یکی از روش‌های کارآمد درمان سوزش چشم باشد. خصوصا در مواردی که سوزش چشم‌ها ناشی از خشکی بیش‌از‌حد چشم است. اشک مصنوعی می‌تواند سوزش، خارش و التهاب چشم‌ها را برطرف کند. آنها رطوبت موردنیاز چشم‌ها را تأمین کرده و می‌توانند از این طریق شرایط چشم‌ها را بهبود ببخشند.

بیماری‌های قلبی و عروقی و بروز مشکلات مختلف ناشی از چربی خون هم می‌تواند تأثیرات منفی را روی چشم‌ها بگذارد. افزایش التهاب چشم‌ها، درد و سوزش چشم و قرمزی چشم‌ها از عوارض تجمع کلسترول در عروق شبکیه چشم است. بهتر است وزن سالم را حفظ کرده، مصرف چربی‌های ترانس را محدود کرده و فشارخون را در محدوده سالم نگه دارید.

سوزش چشم و فشارخون هم با هم مرتبط‌اند. بیماری‌های قلبی و فشارخون می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های چشمی در افراد را افزایش دهد. در این حالت قرمزی و التهاب چشم مشهود است و در برخی موارد هم ممکن است آمبولی در رگ‌های خونی رخ‌ دهد و اصطلاحا بیمار دچار سکته چشمی شود.

ممکن است سوزش چشم‌ها و خارش و التهاب آنها به دنبال اکستنشن مژه‌ها هم به وجود بیاید. چسب مژه می‌تواند یکی از دلایل رایج سوزش چشم‌ها باشد. معمولا بسیاری از افراد به این چسب‌ها به‌عنوان یک عامل محرک خارجی حساسیت نشان می‌دهند و دچار خارش و سوزش می‌شوند. خصوصا اگر در حین انجام کار نکات بهداشتی رعایت نشود، احتمال بروز مشکل هم بیشتر خواهد بود.

سوزش و آبریزش چشم‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد واکنش‌های آلرژیک چشمی می‌توانند دلیل این سوزش و آبریزش باشد. استفاده از لنزهای آلوده، استفاده از وسایل آرایشی آلوده یا گردوخاک هم می‌تواند موجب سوزش چشم و آبریزش آنها شود. سرماخوردگی هم می‌تواند علت سوزش و آبریزش چشم‌ شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سوزش چشم

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    مدتیه تاری دید پیدا کردم مخصوصا صبحا ک از خواب ما میشم و تازگیا سوزش و خارش چشمم دارم علتش چی میتونه باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم خشکی چشم دارید
      تا دو هفته نیاز به اشک مصنوعی دارید

  2. عسل شهرکی جون گفت:

    عالیه