بیماری های مرتبط با آلودگی هوا کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آلودگی هوا باعث ایجاد بیماری‌های زیادی می‌شود و مسئول مرگ افراد زیادی است. مسمومیت، بیماری‌های ریوی و یماری‌های قلبی عروقی اصلی‌ترین بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند. کودکان، زنان باردار و افراد بالای ۶۵ سال در معرض بیشترین آسیب از آلودگی قرار دارند

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
بیماری های مرتبط با آلودگی هوا کدامند؟

بیماری های آلودگی هوا، سالانه منجر به مرگ، مسمومیت و بیماری‌های مزمن بسیاری از ایرانیان می‌شود. بد نیست بدانید که بسیاری از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان، ناشی از آلودگی هوا هستند. آلودگی هوای تهران بیشتر باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌شود، اما می‌تواند بر سایر قسمت‌های بدن هم مانند قلب تأثیر بگذارد. اما شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کدامند؟ راهی برای پیشگیری از این بیماری‌ها وجود دارد؟ برای سم‌زدایی بدن از این آلاینده‌ها چه کنیم؟ پاسخ این سؤالات بحث کلی امروز دکترتو خواهد بود.

اگر مرتبا در برابر هوای آلوده تهران قرار دارید، مشاوره با دکتر ریه، دکتر عفونی و دکتر عمومی به شما کمک خواهد کرد تا از مشکلات احتمالی که ممکن است شما را درگیر کنند آگاه شوید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش نوبت مطب، اقدام به دریافت وقت ملاقات حضوری نمایید.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا ترکیبی از مواد خطرناک و آلاینده‌های طبیعی و مصنوعی است. به‌طور‌کلی، آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌ است و از این رو باعث ایجاد مسمومیت یا بیماری‌هایی برای افراد می‌شود.

گازهای گلخانه‌ای، وسایل نقلیه، سوخت‌های فسیلی شامل نفت و گاز طبیعی، آلاینده‌های حاصل از کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه‌های با سوخت زغال سنگ، و دودهای حاصل از تولید مواد شیمیایی، نمونه‌هایی از منابع اولیه آلوده‌کننده‌ی هوا هستند. به جز این موارد، طبیعت مواد خطرناکی مانند گرو و خاک، دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها، خاکستر و گازهای حاصل از فوران‌های آتشفشانی و گازهایی مانند متان که از تجزیه مواد آلی ساطع می‌شوند، همگی مواردی هستند که می‌توانند باعث آلودگی هوا شوند.

متن انگلیسی:
Air pollution is contamination of the indoor or outdoor environment by any chemical, physical or biological agent that modifies the natural characteristics of the atmosphere.
ترجمه فارسی:
آلودگی هوا عبارت است از آلودگی محیط داخلی یا خارجی توسط هر عامل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که ویژگی‌های طبیعی جو را تغییر می‌دهد.

به نقل از سایت who

علائم مسمومیت آلودگی هوا چیست؟ (علائم بیماری های آلودگی هوا)

افرادی که هوای آلوده تنفس می‌کنند ممکن است دچار علائم مختلفی شوند. این علائم با توجه به حساسیت هر فرد نسبت به آلودگی هوا متفاوت است. طبق گفته quebec، علائم کوتاه‌مدت بیماری های ناشی از آلودگی هوا عبارتند از:

  • سوزش چشم
  • خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس
  • تحریک و التهاب مجاری تنفسی (سرفه)
  • تنگی نفس، به‌ویژه در هنگام فعالیت بدنی

شدت این علائم به سلامت فرد و میزان آلودگی که در معرض آن قرار دارد بستگی دارد. استفاده نادرست از برخی داروها می‌تواند علائم آلودگی را بدتر کند.

بهتر است بدانید که این علائم می‌تواند نتیجه عوامل دیگری غیر از آلودگی هوا باشد؛ عواملی مانند:

  • گرمای طاقت فرسا
  • رطوبت
  • ویروس‌ها
  • حساسیت به گرده‌ها، مانند ابروسیا.
اینفوگرافی علائم مسمومیت آلودگی هوا
علائم مسمومیت آلودگی هوا چیست؟

۱. علائم حساسیت به آلودگی هوا و عوارض آلودگی هوا

نشانه‌های بیماری رینیت آلرژیک می‌تواند فصلی یا در تمام طول سال باشد و مشخص شده است که آلودگی هوا ارتباط قوی‌تری با افزایش شیوع آلرژی دارد. آلرژیک شامل سردرد، انسداد یا آبریزش بینی، سوزش چشم و اشک آمدن خارش یا اختلالات خواب است.

۲. آلودگی هوا و سردرد

آلاینده‌های موجود در هوا مانند ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن و ازن می‌توانند سیستم تنفسی را تحریک‌کرده و منجر به التهاب و ترشح مواد شیمیایی شوند که باعث سردرد می‌شود. علاوه بر این، آلودگی هواباعث گرفتگی سینوس خواهد شد.

۳. آیا آلودگی هوا باعث حالت تهوع میشود؟ آلودگی هوا و حالت تهوع

یکی از مضرات آلودگی هوا این است که ساکنان خانه‌ها یا محله‌هایی با کیفیت هوای داخلی نامناسب ممکن است از علائمی مانند سردرد، سوزش چشم، خستگی، خشکی گلو، احتقان سینوسی، سرگیجه و حالت تهوع شکایت کنند. حالت تهوع آلودگی هوا در برخی از افراد فعالیت روزانه را مختل می‌کند.

۴. عوارض آلودگی هوا بر گلو، آیا آلودگی هوا باعث گلو درد و تب میشود؟

و اما آلودگی هوا و گلو درد! حتما از خود می‌پرسید که ایا الودگی هوا باعث گلو درد میشود؟! از تاثیرات آلودگی هوا این است که اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد در آلودگی هوا شانس ابتلا به ذات‌الریه یا التهاب ریه را افزایش می‌دهد و از عوارض آلودگی هوا بر گلو است. علائم این بیماری‌ها نیز شامل درد قفسه سینه، گلودرد، سرفه، خستگی، تنگی نفس و تب هستند. مصرف دمنوش آویشن به درمان سرفه ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند. گلو درد ناشی از آلودگی هوا می‌تواند مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی باشد.

۵. آیا آلودگی هوا باعث تب میشود؟

آلودگی هوا مستقیما باعث بروز تب نمی‌شود. اما اگر در اثر آلودگی هوا به بیماری‌های ریوی مبتلا شود، ممکن است که به یکی از علامت این بیماری‌ها (مثلا ذات‌الریه) که تب است دچار شوید. تب یک علامت و واکنش التهابی است که در مبارزه با عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌شود. آلودگی هوا عامل بیماری‌زایی است که بر بسیاری از افراد حساس تاثیر فوری می‌گذارد. بنابراین اگر به تب دچار شدید، سریعا به دکتر مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

روزهایی که هوا آلوده است سردرد و تهوع می‌گیری؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

شایع ترین بیماری های مرتبط با آلودگی هوا کدامند؟

بیماری های ریه در دسته اولین عارضه‌های حاصل از آلودگی قرار دارند و شامل شایع‌ترین علائم مسمومیت با آلودگی هوا هستند. بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا سالانه میلیون‌ها نفر را می‌کشند و افراد زیادی را در بیمارستان بستری می‌کنند. برآوردهای سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که از هر ۸ مرگ در جهان، یک مورد به دلیل شرایط مرتبط با آلودگی هوا است.

تحقیقات جدید ارتباط قوی‌تری را بین آلودگی و بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی نشان می‌دهد. شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا شامل موارد زیر است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

۱. آلودگی هوا باعث چه بیماری میشود: بیماری ایسکمیک قلب

بیماری ایسکمیک قلب یا بیماری عروق کرونر با تجمع کلسیم یا سایر مواد، مانند چربی در شریان کرونر ایجاد می‌شود. این بیماری با انسداد عروق، باعث نرسیدن خون به قلب و سایر نواحی بدن می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آلودگی هوا انسداد شریان‌ها را تسریع می‌کند و منجر به افزایش بروز بیماری ایسکمیک قلبی می‌شود.

علاوه بر مسدود شدن عروق، قرار گرفتن در مقابل مواد سمی آلودگی هوا می‌تواند سطوح لیپوپروتئین (کلسترول خوب) با چگالی بالا را کاهش دهد. این اتفاق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

شایع ترین بیماری های مرتبط با آلودگی هوا کدامند؟
بیماری‌های ریه در دسته اولین عارضه‌های حاصل از آلودگی قرار دارند.

۲. سکته مغزی

ذرات معلق و آلودگی هوا با سکته مغزی هم مرتبط هستند. سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به مغز قطع می‌شود. مواردی که در بالا در مورد عروق قلبی گفتیم می‌توانند روی عروق مغزی هم تاثیر بگذارند.

به‌طورکلی آلودگی هوا روی هر قشر از جامعه تاثیر متفاوتی دارد. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد قرارگیری زنان یائسه در معرض اکسیدهای نیتروژن احتمال سکته مغزی هموراژیک را افزایش می‌دهد.

۳. بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)

می‌دانید که بسیاری از بیماری های آلودگی هوای تهران مربوط به ریه است. بیماری انسداد ریوی مزمن یا COPD به یک بیماری منفرد اشاره نمی‌کند، بلکه به چندین بیماری اشاره دارد که تنفس را دشوار می‌کنند. این بیماری‌ها شامل برونشیت، آسم و آمفیزم (عدم رشد صحیح ریه‌ها) هستند و همه این بیماری‌ها می‌توانند در اثر آسیب به ریه‌ها از آلودگی هوا ایجاد شوند.

آیا آلودگی هوا باعث حالت تهوع میشود؟
آلاینده‌های موجود در هوا مانند ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن و ازن می‌توانند سیستم تنفسی را تحریک‌کرده و منجر به التهاب و ترشح مواد شیمیایی شوند.

۴. سرطان یکی از بیماری های مرتبط با آلودگی هوا

سر‌طان ریه یکی از خطرات و عوارض اصلی آلودگی هوا است. سرطان ریه به تقسیم کنترل‌نشده‌ی سلول‌ها در ریه‌ها گفته می‌شود که با آلاینده‌های هوا به ویژه آلودگی ذرات معلق و دود سیگار همراه تحریک می‌شود.

علاوه بر سرطان ریه، مطالعات نشان داده است زنانی که بیشتر در معرض متیلن کلراید (یکی از مواد سمی معلق در هوای تهران که در پاک‌کننده‌های رنگ استفاده می‌شود) هستند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان سینه مبتلا شوند. از این رو سرطان سینه زنان هم می‌تواند با آلودگی هوا مرتبط باشد.

قرار گرفتن در معرض بنزن (یک ماده شیمیایی صنعتی و جزء بنزین) می‌تواند باعث سرطان خون شود و با لنفوم غیر هوچکین مرتبط است. اشخاصی که در پمپ بنزین کار می‌کنند یا در نزدیک جایگاه‌های سوخت سکونت دارند، بیشتر در معرض این نوع سرطان هستند.

۵. عفونت دستگاه تنفسی تحتانی

عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی اغلب به صورت ذات الریه ظاهر می‌شوند، اما می‌تواند اشکال دیگری هم داشته باشد. کودکان به ویژه در برابر ابتلا به عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی تحتانی آسیب‌پذیر هستند، زیرا بدن و ریه‌های آنها هنوز در حال رشد است و انتشار دوده و سایر آلاینده‌ها شدیدتر از بزرگسالان به آنها ضربه می‌زند.

۶. مسمومیت

مسمومیت یکی از عوارض شایع آلودگی هوا است که می‌تواند کار هر فردی را به بیمارستان بکشد. این عارضه اغلب اوقات به دلیل وجود مونوکسید کربن به وجود می‌آید. مونوکسید کربن، یک آلاینده خفه‌کننده و قوی‌تر از اکسیژن است که به‌راحتی به هموگلوبین متصل می‌شود.

وقتی هموگلوبین خون به جای اکسیژن مونوکسید کربن جذب کند، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها دچار اختلال می‌شود. از آنجایی که مغز به ویژه به کمبود اکسیژن حساس است، بیشتر علائم مسمومیت آلودگی هوای تهران به صورت عصبی است.

علاوه بر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد که یک آلاینده اسیدی است هم می‌تواند دستگاه تنفسی را تحریک می‌کند و از علائم الودگی هوا در انسان است. این آلاینده هوا گلو را تحریک می‌کند باعث سرفه شدید می‌شود و ممکن است با رسیدن به ریه‌ها منجر به تنگی نفس، اِدِم ریه و ذات الریه شود.

تمامی موارد بررسی شده در بالا فقط بخشی از بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند که ارتباط آنها به طور قطعی مشخص شده است. وارد شدن این آلاینده‌ها به بدن تاثیرات گسترده‌ای بر روی عملکرد اندام‌ها دارد که می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد بیماری‌های زیادی شود.

عفونت دستگاه تنفسی تحتانی چیست؟
عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی اغلب به صورت ذات الریه ظاهر می‌شوند.

چه آلاینده هایی در هوا باعث بروز بیماری می شوند؟ (مشکلات آلودگی هوا و علائم آلودگی هوا)

آلاینده‌های هوا که باعث بیماری می‌شوند شامل مواردی هستند که EPA آن را به عنوان «معیارهای آلاینده هوا» طبقه بندی کرده است. اینها آلاینده‌های هوا هستند که بیشترین فراوانی را در جو دارند و در نتیجه بیشترین آسیب را به سلامت انسان وارد می‌کنند. افزایش این آلاینده‌ها در هوا، موجب شده است که این شهر با وضعیت قرمز روبرو شود. در ادامه آلاینده‌های بیماری‌زای هوای تهران را بررسی خواهیم کرد.

۱. آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار

گرد و غبار و ذرات معلق مخلوط پیچیده‌ای هستند که ممکن است حاوی دوده، دود، فلزات، نیترات‌ها، سولفات‌ها، آب و لاستیک باشند. این ذرات که اصلی‌ترین علت آلودگی هوا هستند، می‌توانند مستقیماً منتشر شوند، مانند گرد و خاک یا دود ناشی از آتش، یا می‌توانند در جو از واکنش گازهایی مانند اکسیدهای نیتروژن تشکیل شوند.

اندازه ذرات به طور مستقیم با پتانسیل آنها برای ایجاد مشکلات سلامتی مرتبط است. ذرات کوچک (معروف به PM2.5 یا ذرات ریز) بزرگترین مشکلات را ایجاد می‌کنند، زیرا از سد دفاع طبیعی بدن عبور می‌کنند و می‌توانند به اعماق ریه‌ها و جریان خون شما نفوذ کنند. قرار گرفتن در معرض چنین ذراتی می‌تواند بر ریه‌ها و قلب شما تأثیر بگذارد.

طبق گفته sparetheair، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گردو غبار تهران و ذرات معلق می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی شود از جمله:

  • افزایش علائم تنفسی، مانند تحریک مجاری هوایی، سرفه یا مشکل در تنفس
  • کاهش عملکرد ریه
  • تشدید آسم
  • ایجاد بیماری مزمن تنفسی در کودکان
  • ایجاد برونشیت مزمن یا بیماری مزمن انسدادی ریه
  • ضربان قلب نامنظم
  • حملات قلبی غیر کشنده
  • مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، از جمله مرگ ناشی از سرطان ریه.

۲. ازن سطح زمین

زمانی که ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) با پرتوهای فرابنفش خورشید واکنش می‌دهند، ازن سطح زمین تشکیل می‌شود. منشا اصلی آلاینده‌های گفته‌شده منابع متحرک از جمله اتومبیل، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ساختمانی و تجهیزات کشاورزی است.

ازن سطح زمین در ساعات بعدازظهر و اوایل عصر به بالاترین حد خود می‌رسد. سطوح بالای این گاز سمی اغلب در ماه‌های تابستان رخ می‌دهد. ازن سطح زمین یک محرک قوی است که می‌تواند باعث انقباض راه‌های هوایی شود و سیستم تنفسی را مجبور کند برای تامین اکسیژن بیشتر کار کند. این آلاینده همچنین می‌تواند باعث مشکلات سلامتی دیگری شود، از جمله:

  • تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آمفیزم، برونشیت و آسم
  • آسیب ریه، حتی پس از رفع علائمی مانند سرفه یا گلودرد
  • خس خس سینه، درد قفسه سینه، خشکی گلو، سردرد یا حالت تهوع
  • کاهش مقاومت در برابر عفونت‌ها
  • افزایش خستگی
  • کاهش عملکرد ورزشی
چه آلاینده هایی در هوا باعث بروز بیماری می شوند؟
ازن سطح زمین در ساعات بعدازظهر و اوایل عصر به بالاترین حد خود می‌رسد.

۳. دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن

دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن گازهای بی‌رنگی هستند که از سوختن سوخت‌های فسیلی یا فرآیندهای صنعتی آزاد می‌شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند به ریه‌ها و راه‌های هوایی آسیب برسانند و منجر به تشدید بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی با شرایط زمینه‌ای شوند. همچنین تصور می‌شود که دی اکسید نیتروژن یکی از علل آسم است.

۴. مونوکسید کربن یکی از اجزای آلودگی هوا

مو‌نوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که از سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی به دست می آید. مونوکسید کربن اغلب توسط خودروها و تاسیسات صنعتی آزاد می‌شود. همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، این گاز سمی از اکسیژن‌زسانی به بافت‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین می‌تواند به سرعت باعث سرگیجه، حالت تهوع و حتی مرگ شود.

۵. سرب

سرب یک فلز بسیار سمی است که مقدار آن در هوای تهران بسیار بالاست. بعد از تصویب قانون هوای پاک در آمریکا و کشورهای اروپایی، مقدار این فلز در جو بسیار کاهش یافته است. با این حال، مقدار سرب در هوای شهرهای ایران همچنان بالا است. سرب می‌تواند به سیستم عصبی، کلیه‌ها و مغز آسیب برساند و منجر به بیماری و حتی مرگ شود.

۶. آرسنیک

آرسنیک یک عنصر طبیعی است که در غذا، آب یا هوا یافت می‌شود. این ماده سمی اغلب اوقات از منابع صنعتی مانند معدن ذوب آهن وارد هوا می‌شود. همچنین افراد می‌توانند از طریق نوشیدن آب آلوده و کشیدن تنباکو نیز در معرض این آلاینده سمی قرار گیرند.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آرسنیک غیر آلی می‌تواند منجر به مسمومیت مزمن با آرسنیک شود. ضایعات پوستی و سرطان پوست مشخص‌ترین عوارض مسمومیت با آرسنیک هستند. همچنین قرارگیری در معرض این آلاینده می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • سرطان‌ها (ریه، مثانه و پوست)
  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • اختلال عصبی رفتاری.
آرسنیک چه تاثیری در آلودگی هوا دارد؟
این ماده سمی اغلب اوقات از منابع صنعتی مانند معدن ذوب آهن وارد هوا می‌شود.

چه افرادی نباید در زمان آلوده بودن هوا بیرون بروند؟

آلودگی هوا بر سلامت همه افراد تأثیر می‌گذارد، اما گروه‌های خاصی ممکن است آسیب بیشتری ببینند. تقریباً ۹ نفر از هر ۱۰ نفری که در تهران زندگی می‌کنند تحت تاثیر آلودگی هوا هستند.

متن انگلیسی:
people who are sensitive to pollution (i.e. people with lung disease, asthma, children, older adults and outdoor workers) reduce or limit the time they spend working or doing activities outside.
ترجمه فارسی:
افرادی که به آلودگی حساس هستند (مانند افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، آسم، کودکان، سالمندان و کارگران در فضای باز) در زمان آلودگی هوا بهتر است زمان کار یا انجام کار را کاهش‌داده و محدود کنند.

به نقل از سایت cnet

۱. آیا عوارض آلودگی هوا در کودکان یا علائم آلودگی هوا در بزرگسالان متفاوت است؟

کودکان نسبت به بزرگسالان در موارد زیادی حساس‌تر هستند. آلودگی هوا هم یکی از این موارد است. طبق آمار سازمان بهداشت، کودکان به اشکال زیر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند:

  • عفونت‌های تنفسی کوتاه‌مدت در کودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می‌افتد و این ممکن است منجر به غیبت بیشتر آنها از مدرسه شود.
  • کودکانی که در فضای باز فعالیت ورزشی انجام می‌دهند و در معرض ازن سطح زمین قرار دارند، بیشتر احتمال دارد به آسم مبتلا شوند.
  • کودکان مبتلا به آسم که در معرض سطوح بالایی از آلاینده‌های هوای تهران هستند، بیشتر در معرض ابتلا به برونشیت هستند.
  • تنفس ریز ذرات گرد و غبار، حتی در سطوح نسبتاً کم ممکن است روی رشد مغز کودک تاثیر بگذارد، که در نهایت ممکن است خطر مشکلات شناختی و عاطفی را در سنین نوجوانی افزایش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا قبل از تولد با اثرات رشد مغز، سرعت پردازش کندتر، علائم نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و سایر مشکلات عصبی رفتاری در جوانان شهری همراه است.
  • قرار گرفتن در معرض ذرات معلق قبل از تولد، با وزن کم هنگام تولد همراه است.

۲. عوارض الودگی هوا بر زنان باردار و نوزادان آن ها

قرار گرفتن در برابر آلودگی هوای تهران تاثیر ویژه‌ای بر زنان باردار می‌گذارد. محققان معتقدند آلودگی هوا باعث تغییرات خطرناک فشار خون (اختلالات فشار خون) در زنان باردار می‌شود. اختلالات فشار خون عامل اصلی زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، بیماری و مرگ مادر و جنین است:

  • زنانی که در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم، در معرض سطوح بالایی از ذرات ریز قرار دارند، ممکن است تا دو برابر بیشتر در معرض خطر داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم باشند.
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای تهران در سه ماهه دوم و سوم بارداری ممکن است احتمال ابتلا به فشار خون بالا در این کودکان را در اوایل زندگی افزایش دهد.
  • زنانی که در ۸ هفته اول بارداری خود در معرض سطوح بالای مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن یا دی اکسید نیتروژن هستند، احتمال بیشتری دارد که نوزاد آنها با نقص لوله عصبی متولد شود.

۳. افراد مسن

سالخوردگان بالای ۶۰ سال، بیشتر از هر فرد دیگری در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند. آلودگی هوا تاثیر به‌خصوصی روی بیماری آلزایمر و زوال عقل در افراد مسن دارد. به‌طورکلی افراد مسنی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر احتمال دارد که به بیماری‌های زیر مبتلا شوند:

  • آلزایمر
  • زوال عقل
  • پارکینسون
  • ناتوانی جسمی.
آیا افراد مسن در خطر بیماری آلودگی هوا قرار دارند؟
سالخوردگان بالای ۶۰ سال، بیشتر از هر فرد دیگری در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند.

روش های تشخیص بیماری های آلودگی هوا چیست؟

پزشکان تشخیص را بر اساس علائم، تست‌های عملکرد ریه و میزان قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالای آلاینده‌های شناخته‌شده در هوا در محل کار و خانه قرار می‌دهند. پزشکان از افرادی که دارای اختلالات ریوی مانند آسم و COPD هستند می‌پرسند که آیا علائم آنها در مواجهه با آلودگی هوا بدتر می‌شود یا خیر؟

آزمایش‌ها اغلب به تمایز بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا از سایر اختلالات ریوی کمک نمی‌کنند. یکی از مسائلی که به تشخیص این بیماری‌ها کمک می‌کند بررسی محل کار و زندگی فرد و مشاهده موارد مشابه است. به‌طورکلی، رویکردهای خاصی وجود ندارد که بتواند به طور تخصصی، تعیین کند که آلودگی هوا علت اصلی بیماری است.

درمان بیماری آلودگی هوا چیست؟

در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟ اگرچه آلودگی هوا تا حد زیادی به عوامل بیرونی بستگی دارد، اما موارد زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند:

  • پیشگیری و کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی: ماندن در داخل خانه در روزهای آلوده، استفاده از تصفیه کننده‌ها یا فیلترهای هوا در محل زندگی و محل کار
  • مدیریت علائم بیماری: استفاده از مسکن‌های بدون نسخه یا ضداحتقان‌ها برای کاهش سردرد یا علائم احتقان سینوسی
  • اقدامات بهداشتی بلندمدت: ورزش منظم برای بهبود عملکرد تنفسی، حفظ یک رژیم غذایی سالم غنی از آنتی‌اکسیدان و هیدراتاسیون مناسب

در هوای آلوده به تنگی نفس دچار می‌شی؟ حتما کلیک کن!

۱. ماسک و آلودگی هوا

استفاده از ماسک برای آلودگی هوا روشی موثر برای محافظت در برابر آلودگی است. ماسک‌های N95 برای فیلتر کردن ذرات ریز و کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های مضر طراحی شده‌اند و به کاهش علائم تنفسی مانند سرفه و خس‌خس سینه کمک می‌کنند.

۲. بهترین دارو برای آلودگی هوا

در حالی که هیچ داروی خاصی برای درمان مستقیم آلودگی هوا وجود ندارد، بهترین رویکرد، پیشگیری و مدیریت علائم است. همچنین کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی و ماندن در خانه در روزهای آلوده، استفاده از تصفیه کننده‌های هوا و مصرف داروهای استنشاقی یا ضداحتقان‌ها (قرص ضد آلودگی هوا یا بهترین قرص برای پاکسازی ریه) کمک‌کننده هستند.

بهترین دارو برای آلودگی هوا چیست؟
هیچ داروی خاصی برای درمان مستقیم آلودگی هوا وجود ندارد.

۳. راهکارهای خانگی و طب سنتی برای کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن کدامند؟

شاید بهتر باشد این سوال را به این صورت مطرح کنیم که “برای مقابله با عوارض آلودگی هوای تهران چه بخوریم؟” طب سنتی بیشتر روی داروهایی گیاهی و تغذیه سالم متمرکز است. شما برای کاهش عوارض آلودگی هوا و علائم مریضی آلودگی هوا می‌توانید از مواد زیر تغذیه کنید:

  • روغن زیتون
  • بذر کتان
  • آووکادو
  • کلم بروکلی
  • گوجه فرنگی
  • زردچوبه
  • ویتامین دی
  • سلنیوم و بتاکاروتن
  • آویشن

۴. دمنوش های مناسب برای آلودگی هوا چیست؟ (برای آلودگی هوا چی بخوریم؟)

برای آلودگی هوا چه دمنوشی بخوریم؟ پنج نوشیدنی زیر به شما کمک می‌کنند تا با آلودگی هوای تهران مبارزه کنید و سلامت ریه‌های خود را بهبود ببخشید:

نوشیدنی مناسب برای آلودگی هوافواید آن‌ها
چای لیمو، زنجبیل و نعناعیکی از طبیعی‌ترین پاک‌کننده‌ها است که با عملکرد آنتی‌اکسیدانی و ادرارآوری خود، بدن شما را سم‌زدایی می‌کند. لیموی موجود در چای ذهن شما را شاداب می‌کند، زنجبیل به شما انرژی می‌دهد و نعناع فلفلی گلوی شما را آرام می‌کند.
عسل و آب گرمنوشیدنی آب گرم عسل برای کمک به ریه‌های شما در مبارزه با آلاینده‌ها بسیار عالی است. این به این دلیل است که عسل دارای خواص ضد التهابی است که در کاهش التهاب موثر است.
دمنوش زردچوبه و زنجبیلزردچوبه حاوی کورکومین است که ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان، ضد سرطان و همچنین دارای خواص ضد‌سمیت است. این دمنوش به حذف سموم مضر از بدن کمک می‌کند و در عین حال از اندام‌ها در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کند.
چای سبزچای سبز فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد و حتی برای پاکسازی ریه‌ها هم مفید است. این دمنوش مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند.
دمنوش ریشه شیرین بیانمی‌تواند به عنوان یک ماده اصلی برای کاهش سرفه، احتقان و تب در نظر گرفته شود. همچنین مشخص است که مصرف منظم این نوشیدنی سم‌زدا به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند.
دمنوش های مناسب برای آلودگی هوا چیست؟

چه زمانی در رابطه با آلودگی هوا به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، به صورت آنی ایجاد نمی‌شوند و معمولا در مدت طولانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این رو ممکن است افراد به سادگی متوجه تاثیر هوای آلوده بر خود نشوند. تمامی افرادی که در شهرهای شلوغ مثل تهران زندگی می‌کنند، باید مرتبا شرایط سلامتی خود را توسط دکتر عمومی یا متخصصین عفونی و ریه بررسی کنند.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با دکتر ریه، دکتر عفونی و دکتر عمومی در مورد علائم خود مشاوره تلفنی، متنی یا آنلاین داشته باشید و برای چکاپ‌های خود نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

عوامل خطر برای بیماری های مرتبط با آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا بسته به سن، محل زندگی، سلامت زمینه‌ای و سایر عوامل دیگر تاثیر متفاوتی روی افراد می‌گذارد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر و جمعیت اقلیت که به طور نامتناسبی در معرض آلودگی هوا قرار دارن، در برابر اثرات نامطلوب سلامتی آسیب پذیرتر هستند.

جمعیت‌هایی که بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا قرار دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم و بیماری انسدادی مزمن ریه
  • نوزادان و کودکان خردسال
  • افرادی که در فضای باز کار یا ورزش می‌کنند.
  • بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی
  • مردم در فقر؛ افرادی که به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند.
  • افرادی که سیگار می‌کشند یا در معرض دود دست دوم قرار دارند.
  • ا‌فرادی که در مشاغلی که در معرض هوای آلوده زیاد هستند کار می‌کنند (مثل کار در معدن ذغال سنگ)
  • افرادی که زمان زیادی را در کنار جاده‌های شلوغ می‌گذرانند.
عوامل خطر برای بیماری های مرتبط با آلودگی هوا چیست؟
آلودگی هوا بسته به سن، محل زندگی، سلامت زمینه‌ای و سایر عوامل دیگر تاثیر متفاوتی روی افراد می‌گذارد.

راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های آلودگی هوا وجود دارد؟

هنگامی که کیفیت هوا ضعیف است یا هشدار مه دود (مه زرد متشکل از گاز و ذرات) وجود دارد، ممکن است سلامت شما در خطر باشد. اثرات آلودگی و بیماری های آلودگی هوا با توجه به میزان حساسیت هر فرد متفاوت است. شما می‌توانید اقدامات احتیاطی خاصی را برای کاهش اثرات مضر و یا پیشگیری از بیماری های آلودگی هوای تهران انجام دهید. این اقدامات به شرح زیر هستند:

  • قبل از بیرون رفتن شاخص کیفیت هوا را در منطقه خود بررسی کنید.
  • اگر مشکلات قلبی یا تنفسی دارید، هنگام بیرون رفتن از خانه داروی خود را همراه داشته باشید.
  • وقتی از نظر بدنی فعال هستید، عمیق‌تر و سریع‌تر نفس می‌کشید و خود را در تماس بیشتری با آلاینده‌های هوا قرار می‌دهید. بنابراین، زمانی که در یک منطقه آلوده هستید فعالیت بدنی خود را کاهش دهید.
  • از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا به کاهش آلودگی هوا کمک کنید.
  • کیفیت هوای داخل خانه خود را در حالت مطلوب حفظ کنید.
  • هنگام خروج از خانه، از ماسک فیلتردار استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر و بیماری‌های زودرس است. این عامل در سراسر دنیا جان انسان‌ها را هدف قرار داده است. مبارزه و مقابله با آلودگی هوا برای نجات جان انسان‌ها بسیار حیاتی است. متاسفانه انجام این کار به آن ساد‌گی‌ها که فکر می‌کنید نیست. پاکسازی هوا نیازمند هزینه بالا، مدیریت مناسب و مشارکت جهانی است.

تنها راه پیش روی مردم ایران در شرایط فعلی، رعایت بهداشت فردی، کاهش تعامل با آلودگی هوا و انجام چکاپ‌های مداوم است. دکترتو امیدوار است که هر چه زودتر این مشکل زیست‌محیطی برطرف شود تا همه بتوانند در کنار هم هوای پاک را تنفس کنند و به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا مبتلا نشوند.

اگر مرتبا در برابر هوای آلوده قرار دارید، دکتر فوق تخصص ریه، دکتر آسم و آلرژی و پزشک عمومی به شما کمک خواهد کرد تا از مشکلات احتمالی که ممکن است شما را درگیر کنند آگاه شوید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش مشاوره آنلاین در سایت دکترتو، اقدام به دریافت دکتر ریه آنلاین، دکتر آسم و آلرژی آنلاین،‌ دکترعمومی آنلاین نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آلودگی هوا می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی مانند آسم، COPD و سرطان ریه شود.

می‌تواند اثرات مختلفی بر سلامت انسان از جمله مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی، آلرژی، سرطان ریه و کاهش عملکرد ریه داشته‌باشد.

علائم شایع آلودگی هوا در بزرگسالان و کودکان شامل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه، سوزش گلو، احتقان بینی، سردرد و سوزش چشم است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن