عمل تغییر رنگ چشم ، یک آرزوی محال یا واقعی؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل تغییر رنگ چشم از جمله عمل‌های زیبایی چشم مدرنی است که هرچند فریبنده هستند، اما عوارض زیادی هم دارند و هنوز در همه کشورها تأیید نشده‌اند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل تغییر رنگ چشم

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا تابه‌حال آرزو کرده‌اید که بتوانید برای همیشه رنگ چشم خود را تغییر دهید؟ امروزه با ابداع شیوه‌ نوینی با عنوان عمل تغییر رنگ چشم این قابلیت برای شما در دسترس قرار گرفته‌است. اما این فقط نیمه پُر لیوان است و در طرف خالی آن خطرات احتمالی و ترسناک این جراحی وجود دارد که باید به‌دقت به آنها فکر کنید!

رنگ چشم شما در دوران نوزادی کاملا بالغ می‌شود. از همین سنین پایین، تا آخر عمر به‌طور طبیعی چشمانی قهوه‌ای، آبی، فندقی، سبز یا خاکستری خواهید داشت. برخی از افراد برای افزایش گیرایی یا تغییر رنگ چشم‌هایشان از لنزهای رنگی استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر لنزهای تماسی را به‌اندازه‌ی کافی طبیعی نمی‌دانند و برای طبیعی‌ترشدن رنگ چشمشان به سراغ عمل تغییر رنگ چشم می‌روند. عمل تغییر رنگ چشم یکی از انواع عمل چشم است که با هدف تغییر رنگ چشم به‌صورت دائمی انجام می‌شود. عمل تغییر رنگ چشم به دو شکل کاشت عنبیه مصنوعی و لیزر صورت می‌گیرد که در ادامه به‌طورکامل هر یک را بررسی خواهیم کرد.

اگر مایل به انجام این عمل هستید و در حال جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق در مورد مزایای و خطرات عمل تغییر رنگ چشم هستید، باید بدانید که هیچ کس بهتر از یک چشم‌پزشک نمی‌تواند شما را راهنمایی کند. پس به وب‌سایت دکترتو سری بزنید و با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین می‌توانید اطلاعات دقیق را از بهترین متخصصان چشم پزشک کشور دریافت کنید تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

روش های انجام عمل تغییر رنگ چشم

چشم‌ها یکی از گیراترین اعضای صورت هستند و زیبایی آنها برای افراد زیادی در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. البته صنعت زیبایی هم در این مورد دست روی دست نگذاشته است و روش‌های مختلفی برای زیباترکردن چشم‌ها ابداع شده است. انواع عمل زیبایی چشم وجود دارد که با اهداف مختلفی انجام می‌شود. گاهی برای بزرگ‌ترکردن چشم، گاهی برای تغییر فرم آن و گاهی هم برای تغییر رنگ آن. تغییر رنگ چشم یکی از عمل‌های مدرن‌تر است که آرزوی دیرینه‌ی بسیار از افراد را به واقعیت نزدیک‌تر کرده‌است.

برای تغییر رنگ چشم درک اینکه چرا چشمان ما قهوه‌ای تیره است یک عامل کلیدی است. در واقع همه در ژنتیک خود یک چشم رنگی نهفته دارند، دلیل تیره‌ترشدن چشمان به خاطر وجود رنگدانه‌ای به نام ملانینه در قسمت عنبیه چشم است. هر چه مقدار ملانینه چشم بیشتر باشد، رنگ چشم بیشتر به سمت تیره و قهوه‌ای‌تر شدن می‌رود. و در مقابل هر چه مقدار ملانین کمتر باشد رنگ چشم شما به سمت رنگ‌های روشن‌تر مثل آبی و سبز متمایل‌تر می‌شود.

برخی افراد از رنگ چشم خود راضی نیستید و به شیوه‌های گوناگون درصدد تغییر رنگ چشم خود هستند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا انواع روش‌های تغییر رنگ چشم را با هم بررسی کنیم.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. تغییر رنگ چشم با کاشت لنز یا ایمپلنت عنبیه

در ایمپلنت عنبیه ابتدا بر روی عنبیه (قسمت رنگی چشم شما) یک برش ایجاد می‌شود، سپس یک عنبیه مصنوعی ساخته‌شده از جنس سیلیکون از بین این شیار بر روی عنبیه شما قرار می‌گیرد. عنبیه مصنوعی با باز و بسته‌شدن عنبیه در جای صحیح قرار می‌گیرد. کاشت عنبیه مشابه عمل کاشت لنز است که با استفاده از لنز رنگی و برای اهداف زیبایی انجام می‌شود. در کاشت لنز هم یک لنز مصنوعی در داخل چشم قرار داده می‌شود تا عیوب انکساری شدید چشم و آب مروارید درمان شود. در هر دوی این عمل‌ها یک قطعه سیلیکونی(لنز یا عنبیه مصنوعی) از شیار کوچکی بر روی عنبیه وارد داخل چشم می‌شود.

ایمپلنت عنبیه معمولا روی کسانی انجام می‌شود که عنبیه‌ی از‌دست‌رفته یا آسیب‌دیده دارند. اگر این تغییر رنگ باب میل شما نبود و روزی خواستید آن را کنار بگذارید، باید یک عمل چشم دیگر انجام دهید. حتی ممکن است در زمان عمل تغییر رنگ چشم قرنیه‌ی شما آسیب ببیند و شما نیاز به یک پیوند قرنیه هم داشته باشید.

اینکه بخواهید ایپملنت عنبیه را تنها برای اهداف زیبایی انجام بدهید، چندان کار معقولی نیست، زیرا این عمل می‌تواند عوارض جانبی جدی مانند آسیب به قرنیه و از‌دست‌دادن بینایی را برای شما داشته باشد. به دلیل خطرات احتمالی، آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که فقط به این دلیل که رنگ چشم خود را دوست ندارید یا چیزی متفاوت می خواهید، خود را در خطر عوارض این عمل غیرضروری قرار ندهید.

آکادمی‌های چشم‌پزشکی انجام ایمپلنت عنبیه را تنها با اهداف زیبایی و بدون ضرروت پزشکی توصیه نمی‌کنند، زیرا این عمل می‌تواند عوارض جدی برای فرد داشته باشد.

خطرات عمل تغییر رنگ چشم با لیزرخطرات کاشت عنبیه مصنوعیروش‌های انجام عمل تغییر رنگ چشم
یووئیتیووئیتتغییر رنگ چشم با کاشت لنز یا ایمپلنت عنبیه
گلوکومگلوکومعمل تغییر رنگ چشم با لیزر
مسدودشدن کانال‌های تخلیه طبیعی رنگدانهصدمه به قرنیه شما
خطر عفونت چشمآب مروارید
روش‌های انجام عمل تغییر رنگ چشم و خطرات آنها

۲. عمل تغییر رنگ چشم با لیزر

در تغییر رنگ چشم با لیزر (ایردوپلاستی) با استفاده از لیزر، پرتو کم انرژی را به زیر چشم ساطع می‌کنند. با تابش پرتو بر روی سطح عنبیه، دما آن مقداری بالا می‌رود و رنگدانه‌های ملانینه از بین می‌روند. با از‌دست‌رفتن ملانینه، رنگ چشم شروع به تغییرکردن می‌کند. البته انتخاب رنگ چشم شما در این روش چندان اختیاری نیست و باید دید که رنگ نهفته چشمان شما چیست. البته در بیشتر کسانی که این عمل را انجام داده‌اند، رنگ چشم به شکل خاکستری-آبی یا خاکستری-سبز درآمده‌است. بیشتر افراد معتقدند که این دو رنگ در زیر انعکاس نور جلوه‌ بیشتری دارند. عمل تغییر رنگ چشم در یک جلسه لیزر کارساز نیست و متخصصانی که این عمل را انجام ‌می‌دهند می‌گویند که برای اثربخشی و تغییر رنگ چشم نیاز به سه تا چهار جلسه درمان نیاز است تا رنگ چشمان شما به‌طور‌دائمی تغییر کند.

در این روش تغییر رنگ چشم‌های بسیار تیره چندان امکان‌پذیر نیست، پس اکر رنگ چشم مشکی یا قهوه‌ای تیره دارید، امیدی به این روش نداشته باشید.

بهتر است بدانید که عمل تغییر رنگ چشم به هر روشی یک شیوه کاملا نوین است که حتی در بیشتر کشور‌ها مثل آمریکا هنوز مورد تأیید نیست و مجوز انجام ایردوپلاستی زیبایی صادر نمی‌شود.

عمل لیزر تغییر رنگ چشم
در تغییر رنگ چشم با لیزر، انتخاب رنگ اختیاری نیست و رنگ چشم در طیف خاصی قرار دارد.

تغییر رنگ چشم موقتی با لنز‌های تماسی

شاید معقول‌ترین شیوه تغییر رنگ چشم استفاده از لنز‌های تماسی موردتأیید باشد. درست است که این تغییر رنگ موقتی است، اما شما قابلیت تغییر این رنگ را در هر زمان و مکان دارید. البته لنز چشم فقط برای زیبایی نیستند و ممکن است نوع خاصی از آن را برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم تجویز کنند. استفاده از لنز‍‌های زیبایی برای تغییر رنگ چشم بر روی رنگ دید شما تأثیری ندارند. به‌طور‌مثال اگر شما از لنز رنگ آبی استفاده می‌کنید، قرار نیست همه جا را رنگی ببینید.

دنبال متخصص برای جراحی چشم می‌گردی؟

دکترتو کنارته!


تغییر رنگ جشم بدون عمل جراحی

رنگ چشم منحصر به فرد است و تغییر آن بدون استفاده از لنز یا عمل جراحی کاری تقریبا غیرممکن است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کودکی با چشمان آبی در زمان تولد دیده باشید و با گذشت زمان رنگ چشم این کودک به قهوه‌ای تغییر کرده باشد. این به‌این خاطر است که کمی طول می‌کشد تا ملانین‌ها تشکیل شوند. افسانه‌های محلی زیادی وجود دارد که مثلا با خوردن برخی غذاها رنگ چشم در کودکان ثابت می‌ماند یا تغییر می‌کند. علت اصلی رنگ چشم وراثت است و تغییر آن با شیوه‌های سنتی غیرممکن است.

البته شما می‌توانید از شیوه‌هایی استفاده کنید که رنگ چشم شما جلای بیشتری داشته باشند. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از سایه چشم رنگ چشمان‌تان را روشن‌تر، کدر‌تر یا رنگ پریده‌تر نشان دهید.

جراحی تغییر رنگ چشم
جراحی تغییر رنگ چشم یک جراحی بسیار حساس و دقیق است که نیازمند یک متخصص مجرب است.

 خطرات جراحی تغییر رنگ چشم

در بالا به‌طور جزئی به خطرات عمل تغییر رنگ چشم اشاره کردیم. “عطایش را به لقایش بخشیدن” بارز‌ترین مثالی است که باید در اینجا به کار ببریم. اگر شما خطرات عمل تغییر رنگ چشم را در یک کفه ترازو قرار دهید و در طرف دیگر آن زیبایی چشمان‌تان را قرار دهید می‌بینید که این سنگینی به سمت خطرات احتمالی است. اگر هر یک عارضه‌های ایردوپلاستی زیبایی در شما بروز کند، ممکن است سلامت چشمان‌ شما را به شدت تهدید کند.

در ادامه خطرا هر یک از روش‌هی تغییر رنگ چشم را با هم بررسی می‌کنیم.

خطرات کاشت عنبیه مصنوعی

همان‌طور که اشاره کردیم این عمل بیشتر روی چشمانی که بخشی از عنبیه یا کل آن را از دست داده‌اند، صورت می‌گیرد. عوارض احتمالی ایمپلنت عنبیه عبارت‌اند از:

  • گلوکوم
  • آب مروارید
  • صدمه به قرنیه شما
  • یووئیت (نوعی التهاب که باعث قرمزی چشم، درد و تاری دید می‌شود).

اینها گوشه‌ای از عوارض عمل تغییر رنگ چشم با کاشت لنز رنگی هستند. اگر قرنیه شما آسیب ببیند شما باید یک عمل پیوند قرنیه را هم تجربه کنید. از دیگر معایب این روش این است که شما نمی‌توانید به‌راحتی عنبیه‌ی مصنوعی را در بیاورید و برای این کار نیازمند یک عمل چشم دیگر هستید.

اینفوگرافی خطرات جراحی تغییر رنگ جشم
اینفوگرافی خطرات جراحی تغییر رنگ جشم

خطرات عمل تغییر رنگ چشم با لیزر

به‌طورکلی تمام عمل‌های چشم که باعث تغییر مقدار رنگدانه در عنبیه می‌شوند، ممکن است باعث مسدودشدن کانال‌های تخلیه طبیعی رنگدانه شوند. این اتفاق فشار را در داخل چشم افزایش می‌دهد که نتیجه آن بیماری‌های گلوکوم و یووئیت (نوعی التهاب چشم که باعث قرمزی چشم، درد و تاری دید می‌شود) است. این بیماری‌ها جزء علل اصلی ازبین‌رفتن بینایی در انسان‌ها شناخته می‌شوند.

به‌دلیل جدیدبودن این شیوه‌های تغییر رنگ چشم، هنوز شناخت کاملی درباره این عمل‌های زیبایی چشم در دسترس نیست. از طرفی هم سودجویان با استفاده از لیزر‌هایی که برای مقاصد دیگر طراحی شده‌اند، اقدام به انجام این عمل ‌می‌کنند که عوارض غیر‌ قابل‌ جبرانی را به‌دنبال دارد. عمل تغییر رنگ چشم با لیزر علاوه بر مواردی که گفته شد خطر عفونت چشم را هم افزایش می‌دهد.

عمل تغییر رنگ چشم خطرات زیادی دارد
عمل تغییر رنگ چشم خطرات زیادی دارد، در برخی موارد ممکن است حتی بینایی‌تان را از دست دهید.

هزینه عمل تغییر رنگ چشم چقدر است؟

ایردوپلاستی یا عمل تغییر رنگ چشم با لیزر و عمل ایمپلنت عنبیه یک شیوه نوین و کمتر شناخته‌شده است که روز‌به‌روز محبوبیت آن در سراسر جهان افزایش پیدا می‌کند. البته این عمل را کمتر پزشکی انجام می‌دهد و پیداکردن یک چشم‌پزشک که این عمل را انجام دهد بسیار کم است و نمی‌توان هزینه دقیقی را برای آن تخمین زد. اما در کشور‌های همسایه و کشور‌های اروپایی از عمل تغییر رنگ چشم بیشتر استفاده می‌شود. تخمین زده می‌شود که ایمپلنت عنبیه توسط دکتر‌هایی که مجوز انجام این عمل را دارند بین ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار است. هزینه تغییر رنگ چشم با لیزر در بازه‌ای بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار قرار می‌گیرد.

همین الان بهترین دکتر برای درمان عیوب چشم رو پیدا کن!


تفاوت تغییر موقت و تغییر دائمی رنگ چشم

کاشت عنبیه و تغییر رنگ چشم با لیزر تنها راه‌های موجود هستند که شما می‌توانید با آنها رنگ چشمانتان را برای همیشه تغییر دهید. قراردادن لنزهای طبی و رنگی گزینه‌ی دیگری است و با آن شما می‌توانید به‌طور موقت رنگ چشمانتان را تغییر دهید. مقایسه بین این دو دسته کار سختی نیست مگر اینکه خودتان بخواهید سختش کنید!

تغییر رنگ چشم با لیزر یک شیوه‌ غیر تهاجمی است که در آن برشی روی چشم صورت نمی‌گیرد اما عوارضی همچون عفونت چشم را به‌دنبال خواهد داشت. کاشت عنبیه علاوه بر هزینه بالا و سختی پیدا‌کردن پزشک برای انجام این عمل، خطرات زیادی هم دارد. استفاده از لنز سالیان سال است که شناخته شده‌است و کار با آن راحت است و در عین حال هزینه کمتری نسبت به دیگر شیوه‌ها دارد. اما استفاده از لنز هم کاملا بی‌خطر نیست. لنز هم همچون شیوه‌های دیگر عوارضی همچون مسدود‌شدن مسیر تأمین اکسیژن و خشکی چشم را به‌دنبال دارد.

تغییر موقت رنگ چشم نسبت به تغییر رنگ دائمی چشم
تغییر موقت رنگ چشم نسبت به تغییر رنگ دائمی چشم ارزان‌تر است و خطرات کمتری هم دارد

عمل تغییر رنگ چشم را چه پزشکی انجام می‌دهد؟

عمل تغییر رنگ چشم یک جراحی بسیار حساس و دقیق است که نیازمند یک متخصص چشم پزشک مجرب است. البته عمل تغییر رنگ چشم، عملی نیست که هر چشم‌پزشکی آن را تأیید کند و پیداکردن پزشکی که این کار را انجام دهد کمی سخت است. مشاوره با یک چشم پزشک قبل از تصمیم‌گیری برای عمل ایردوپلاستی زیبایی معقول‌ترین گزینه‌ی پیش روی شماست.

اصلا نگران نباشید! دکترتو اینجاست تا شما به ساده‌ترین شکل یعنی به‌صورت تلفنی و آنلاین با مجرب‌ترین چشم پزشکان کشور ارتباط برقرار کنید و اطلاعات تکمیلی درباره عمل تغییر رنگ چشم را به دست آورید.


نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

با پیشرفت روز افزون صنعت مد و پیوند آن با عمل‌های زیبایی، تغییر رنگ چشم طرفداران زیادی پیدا کرده‌است. اما تغییر رنگ چشم به چه قیمتی! روش‌های مختلفی برای تغییر رنگ چشم وجود دارد. بهترین آنها روش تغییر چشم موقتی یا همان استفاده از لنزهای رنگی است که چندان هم بی‌ضرر نیستند ولی خطر جدی هم ندارند. دو روش دیگر هم برای تغییر رنگ دائمی وجود دارد که شامل ایردوپلاستی یا تغییر رنگ چشم با لیزر و عمل کاشت عنبیه است.

شیوه‌های عمل تغییر رنگ چشم هنوز به‌خوبی شناخته نشده‌اند و هنوز در مرحله بالینی قرار دارند. هر دوی این روش‌ها می‌توانند خطرات جدی داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین عوارض تغییر رنگ چشم با لیزر، عفونت چشم است. در کاشت عنبیه هم جدی‌ترین خطری که شما را تهدید می‌کند ازدست‌دادن بینایی است. در بیشتر کشورها برای انجام این عمل مجوز صادر نمی‌شود. اگر شما با به تغییر موقت رنگ‌ چشمانتان رضایت دهید، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست که می‌توانید از آنها بهره ببرید. در هر صورت مشاوره با یک چشم پزشک می‌تواند ابهامات این روش‌ها را برای شما برطرف کند تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در دکترتو می‌توانید با چند چشم‌ پزشک در مورد انواع روش‌های تغییر رنگ چشم مشورت کنید و با دریافت اطلاعات کافی در مورد هر روش، بهترین آنها را انتخاب کنید. علاوه‌براین می‌توانید بعد از آشنایی با بهترین چشم پزشکان کشور، به‌صورت اینترنتی از پزشک مورد نظرتان نوبت ویزیت حضوری بگیرید.

پرسش‌های متداول

در بالا مقایسه‌ای بین هردو شیوه دائمی و موقت تغییر رنگ چشم انجام دادیم. شما برای انتخاب صحیح شیوه درست باید ابتدا سلامت چشم که مهمترین مسئله است را در نظر بگیرید. چرا که چشمان رنگی در دنیای تارو تاریم ارزشی ندارد. پیشنهاد ما به شما این است که از خیر این کار بگذرید، اما اگر بسیار مشتاق به انجام این کار هستید بهترین انتخاب استفاده از لنز‌های رنگی است. این شیوه خطرات کمتری نسبت به عمل تغییر رنگ چشم دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم در ایمپلنت عنبیه یک عنبیه مصنوعی که شما می‌توانید رنگ آن را انتخاب کنید در چشم قرار داده می‌شود. پس در این شیوه انتخاب رنگ دل‌به‌خواه است. اما در عمل تغییر رنگ چشم با لیزر شما گزینه‌های پیش روی زیادی ندارید. باید دید که رنگ نهفته چشمان شما چه رنگی است. اصولا با این شیوه شما به دو رنگ آبی و سبز دست پیدا خواهید کرد.

در ایمپلنت عنبیه یک شیء خارجی بر روی عنبیه قرار می‌گیرد و عملا کاری با رنگدانه‌های ملانین شما ندارد. وجود هرچه بیشتر ملانینه در چشم شما باعث تیره‌تر شدن رنگ چشم‌ها می‌شود. ایردوپلاستی زیبایی با لیزر روشی است که روی ازبین‌بردن این ملانینه تمرکز دارد تا با کاهش رنگدانه، چشمان شما را به سمت رنگ‌های روشن‌تر سوق دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(1.4از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل تغییر رنگ چشم

  1. مونا گفت:

    سلام میشه لطفا یک پزشک برای انجام این کار معرفی کنین

  2. مونا گفت:

    سلام میشه لطفا یک پزشک برای انجام این کار معرفی کنین

  3. سوفیا گفت:

    چطور میتونم تغییر رنگ چشم انجام بدم ؟
    چه دکتری معرفی میکنید ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید فرم و نوع قرنیه و عنبیه بوسیله متخصص چشم بررسی شود

  4. سوگل گفت:

    من جراحی قرنیه چشم انجام دادم در اثر حادثه با سنگ زدن توی چشمم۱۷سال عینکی بودم تا دکتر رامین امینی فوق تخصص قرنیه چشمم رو فمتولیزیک کرد وهرچشم۱۰ثانیه،جمعا۲۰ثانیه بینایی م رو در۲۴که دروغ هست در ساعت۱۰تا۱۱عملکردم۵عصر همون روز می دیدم فقط مراقب پزشکی رو باید رعایت کنید،الان مخالفم جراحی تغییر رنگ چشم انجام شود چون با مطالعه متوجه شدم به شدت باید دوری کرد، نباید به خاطر زیبایی عمل انجام داد،بلکه اولین اصل درمان بیماری هست که شخص جراحی کند و اون موضع درمان شود، به هرقیمتی عمل نکنید،بلکه قیمتی عمل کنید،یعنی ارزشش رو داشته باشد،خلقت طبیعی خدا بسیار زیباست و جذابیت در تفاوت هاست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از به اشتراک گذاشتن تجربه تان و راهنمایی ارزنده شما

  5. سارا گفت:

    تغییر رنگ چشم با کاشت لنز به درد نمی خوره چون مصنوعیه ولی بالیزر خوبه چون فقط با لیزر ملانین ها رو پاکسازی می کنن و رنگ چشم تغیر می ده اینجوری بهتره و حس بهتری می ده به آدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سارای عزیز
      ممنونم از کامنت خوبتان
      سالم و زیبا باشید

  6. ف .س گفت:

    با سلام وتشکر از شما بخاطرمطالب مفید تون
    من بیماری فوکس دارم وسالهاست که یک چشم سبز ویک چشم عسلی تیره هست در مورد افرادی مثل من که برگشتن به ظاهر اولیه یک آرزو شده هیچ مطلبی ارائه نشده ممنون میشم اطلاعات بیشتری بدید