مشکلات رایج روانی در نوجوانان چیست؟ چه راه حلی برای آن هست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشکلات روانی در نوجوانان می‌تواند از افسردگی و اضطراب گرفته تا مشکلات رفتاری متنوعی از جمله اختلال‌های تغذیه، اعتیاد و اضطراب اجتماعی را شامل شود. این مشکلات می‌توانند بر تحصیلات، روابط اجتماعی و حتی سلامت فیزیکی اثرات منفی بگذارند. عواملی مانند فشارهای تحصیلی، تغییرات هورمونی، مسائل خانوادگی و فشارهای اجتماعی می‌توانند به ظهور این مشکلات کمک کنند. شناخت و پذیرش این مشکلات از طرف خانواده و مربیان و ارائه حمایت و مشاوره مناسب، می‌تواند در مدیریت و رفع آن‌ها مؤثر باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
سوء استفاده عاطفی چیست؟

امروزه از هر پنج نوجوان یک نفر دارای یک اختلال سلامت روانی قابل تشخیص مانند افسردگی یا اضطراب است و این مشکلات رایج روانی در نوجوانان در حال افزایش است. در واقع، کارشناسان می‌گویند که اختلالات روانی در نوجوانان در بالاترین حد خود قرار دارد. شناسایی علائم بیماری روانی نوجوانان می‌تواند دشوار باشد. این به این دلیل است که اکثر نوجوانان در این زمان تغییرات چشمگیر جسمی و روحی را تجربه می‌کنند و معمولاً بداخلاق و احساساتی هستند. بااین‌حال، بیماری روانی در نوجوانان شامل تغییرات رفتاری و خلقی است که بسیار شدیدتر از حد متوسط است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی کلی به رایج‌ترین مشکلات روانی در نوجوانان بیندازیم و با نشانه‌های آنها بیشتر آشنا شویم. اگر فرزند شما هم از این دست مشکلات رنج می‌برد، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص روانپزشک یا دکتر روانشناس در ارتباط باشید.

مشکلات رایج روانی در نوجوانان چیست؟

تجربه کردن طیف وسیعی از احساسات برای نوجوانان بخشی طبیعی از رشد است. به عنوان مثال، برای نوجوانان احساس اضطراب در مورد مدرسه یا دوستی، یا تجربه یک دوره افسردگی پس از مرگ یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده معمول است.

با این حال، اختلالات سلامت روان با علائم پایدار مشخص می‌شود که بر احساس، فکر و عمل یک فرد جوان تأثیر می‌گذارد. اختلالات سلامت روان همچنین می‌تواند در فعالیت‌های منظم و عملکرد روزانه، مانند روابط، تکالیف مدرسه، خوابیدن و خوردن اختلال ایجاد کند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

انواع مشکلات رایج روانی در نوجوانان

مشکلات رایج روانی در نوجوانان بسته به شرایط هر فرد و موقعیتی که در آن قرار دارد متفاوت است. این مشکلات می‌توانند ریشه در خود فرد داشته باشند یا اینکه تحت تاثیر فاکتورها و مشکلات خارجی در نوجوانان ایجاد شوند.

اصلی‌ترین مشکلاتی که اکثر نوجوانان با آن مواجه هستند، افسردگی و اضطراب است. علاوه بر افسردگی و اضطراب، مسائل مربوط به سلامت روان نوجوانان شامل تروما، اختلال شخصیت مرزی و اسکیزوفرنی است. علاوه بر این، اختلالات رفتاری نوجوانان، مانند سوءمصرف مواد و اختلالات خوردن، نیز به عنوان اختلالات روانی در نوجوانان طبقه‌بندی می‌شوند.

متن انگلیسی:
Many adolescents experience positive mental health, but an estimated 49.5 percent of adolescents has had a mental health disorder at some point in their lives
ترجمه متن:
بسیاری از نوجوانان سلامت روانی خوب و مثبتی دارند، اما تخمین زده می‌شود که ۴۹.۵ درصد از نوجوانان در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال سلامت روان بوده‌اند.

opa

۱. افسردگی

یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در بین نوجوانان در ایالات متحده افسردگی است. بر اساس یک گزارش جدید، تشخیص افسردگی شدید از سال ۲۰۱۳ تا ۳۳ درصد افزایش یافته است. آمار سلامت روان نوجوانان نشان می‌دهد که این میزان در بین هزاره‌ها حتی با سرعت بیشتری در حال افزایش است (تا ۴۷ درصد). همچنین میزان افسردگی اساسی در نوجوانان برای پسران ۴۷ درصد و برای دختران ۶۵ درصد افزایش یافته است.

علائم افسردگی شدید عبارتند از عزت‌نفس پایین، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های معمولی لذت‌بخش، مشکلات خواب، کمبود انرژی و عدم تمرکز. نوجوانان مبتلا به افسردگی شدید انجام فعالیت‌های عادی روزانه مانند کار، مطالعه، خواب و غذا خوردن را دشوار یا غیرممکن می‌دانند.

۲. اضطراب

یکی دیگر از انواع مشکلات رایج روانی در نوجوانان اضطراب است. تشخیص اینکه چه زمانی استرس معمولی نوجوانان به اضطراب شدید در نوجوانان تبدیل می‌شود، همیشه آسان نیست. با این حال، نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب سطوح بالایی از اضطراب را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، این احساسات در طول زمان بدتر می‌شوند، نه اینکه خودبه‌خود بهبود یابند. نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی با احساس تنش و ترس دست‌وپنجه نرم می‌کنند که می‌تواند در فعالیت‌های روزانه در محل کار و مدرسه اختلال ایجاد کند.

متن انگلیسی:
Generalized Anxiety Disorder (GAD) is the most common teen anxiety disorder
ترجمه متن:
اختلال اضطراب فراگیر (GAD) شایع‌ترین اختلال اضطراب نوجوانان است.

newportacademy

۳. اختلال نقص توجه (بیش فعالی (ADHD))

adhd چیست؟ اختلالات رفتاری در میان نوجوانان جوان‌تر از نوجوانان بزرگتر شایع‌تر است. اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی  (ADHD) که با مشکل در توجه، فعالیت بیش از حد و عمل بدون توجه به عواقب مشخص می‌شود، در بین ۱.۳ درصد از نوجوانان ۱۴-۱۰ ساله و ۲.۴  درصد از افراد ۱۵-۱۹ ساله رخ می‌دهد.

انواع مشکلات رایج روانی در نوجوانان افسردگی و اضطراب است.
اختلالات اضطرابی و افسردگی از مشکلات روانی شایع در نوجوانان هستند.

۴. اختلال دوقطبی

بیماری دو قطبی چیست؟ اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی یکی دیگر از انواع مشکلات رایج روانی نوجوانان است. اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن و مادام‌العمر است. علاوه بر این، رفتارهای اسکیزوفرنی در نوجوانی شروع به رشد می‌کنند. به گفته موسسه ملی سلامت روان، علائم اسکیزوفرنی اغلب در افراد جوان‌تر از ۳۰ سال شروع می‌شود. نوجوانان مبتلا به اسکیزوفرنی در پردازش احساسات شخصی مشکل دارند و اغلب از واقعیت جدا می‌شوند. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در ساختار مغز، ترکیب شیمیایی و توانایی‌های پردازش تفاوت‌هایی دارند. از این رو، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در درک اطلاعات و پردازش دروس مشکل دارند.

۵. اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیتی یکی دیگر از انواع مشکلات رایج روانی در نوجوانان است که خود انواع مختلفی دارد. اختلال شخصیت خودشیفته یکی از آنهاست که حدود ۶ درصد از افراد را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در افراد جوان‌تر شایع‌تر است. گرایش‌های خودشیفتگی شامل داشتن ایده‌های بزرگ درباره خود و دستاوردهای خود است. علاوه بر این، افراد خودشیفته توانایی همدلی با دیگران را ندارند. اختلال شخصیت هیستریونیک یکی دیگر از مشکلات رایج روانی در نوجوانان است. این حالت یک وضعیت سلامت روانی است که با احساسات و موقعیت‌های نمایشی بیش از حد مشخص می‌شود.

۶. اختلال وسواسی – اجباری (OCD)

یکی دیگر از انواع مشکلات رایج روانی نوجوانان، اختلال وسواس فکری اجباری است. اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک اختلال اضطرابی است که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۷. اختلال خوردن

اختلال خوردن چیست؟ اختلالات خوردن نوجوانان شامل بی‌اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است. بی‌اشتهایی عصبی بالاترین میزان مرگ‌ومیر را در بین هر اختلال روانی دارد که ناشی از گرسنگی، فروپاشی متابولیک یا خودکشی است؛ بنابراین یکی از خطرناک‌ترین اختلالات روانی نوجوانان اختلال خوردن است. در نتیجه، اختلالات خوردن نوجوانان باعث ایجاد اختلالات شدید در رفتارهای غذایی نوجوانان و در نتیجه سلامت جسمانی آنها می‌شود. نوجوانان مبتلا به اختلال خوردن، نوجوانان بدخلق، مضطرب یا افسرده هستند.

استرس فرزندت زیاد شده؟

مشکلات تغذیه‌ای داره؟ همین حالا نوبت بگیر.

۸. اختلالات خواب

یکی دیگر از مشکلات رایج روانی نوجوانان اختلال خواب است که معمولاً در اثر سایر مشکلات روحی و فکری ایجاد می‌شود. استرس، اضطراب و سایر اختلالات سلامتی می‌توانند موجب بروز اختلال خواب شوند که در آن بی‌خوابی‌های زیاد، از خواب پریدن‌های مکرر و مواردی مشابه ایجاد می‌شود. 

۹. اختلالات رفتاری مرتبط با مواد مخدر

لیست اختلالات روانی نوجوانان شامل اختلال مصرف مواد هم می‌شود. به این دلیل که نوجوانان از مواد مخدر و الکل برای خوددرمانی افسردگی، اضطراب، تروما، عزت‌نفس پایین و سایر شرایط زمینه‌ای استفاده می‌کنند. مصرف مواد به مکانیسم مقابله‌ای ناسالم و خطرناک برای علائم اختلالات روانی نوجوانان تبدیل می‌شود و استفاده طولانی‌مدت می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

۱۰. اختلال وابستگی به اینترنت و بازی های رایانه ای

سازمان بهداشت جهانی اخیراً اختلال بازی را به عنوان یک وضعیت سلامت روان طبقه‌بندی کرده است. اختلال بازی شبیه به سایر اعتیادها مانند اعتیاد به قمار یا سوءمصرف مواد است؛ بنابراین، این اختلال با ناتوانی در کنترل وسواس بازی‌های ویدئویی مشخص می‌شود.

اختلال وابستگی به اینترنت و بازی های رایانه ای در میان نوجوانان شایع است.
استفاده بیش از حد از موبایل و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به یکی از مشکلات روانی پراکنده در نوجوانان منجر شود.

۱۱. اختلالات روانی ناشی از فشارهای محیطی و اجتماعی

یک سری مشکلات رایج روانی در نوجوانان تحت تاثیر فاکتورها و مشکلات اجتماعی است. محیط زندگی و شرایطی که یک نوجوان در آن قرار می‌گیرد می‌تواند فشارهای روحی – روانی شدیدی را به او وارد کرده و موجب بروز مشکلات بعدی شود.

۱۲. اختلالات اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی یا SAD یکی دیگر از انواع اختلالات روانی رایج در نوجوانان است. نوجوانانی که دچار این اختلال هستند با یک ترس شدید برای حضور در جامعه مواجه می‌شوند. این هراس شدید موجب انزوا و گوشه‌گیری آنها خواهد شد. این افراد استرس بیشتری دارند و معمولاً افسرده هستند.

۱۳. اختلالات توانبخشی بعد از استرس

یک سری از مشکلات در نوجوانان بعد از یک دوره استرس مزمن ایجاد می‌شود. در اثر این مشکلات معمولاً نوجوانان تمرکز کافی ندارند، مدام دچار مشکلات اضطراب و بی‌قراری می‌شوند و توانایی انجام برخی از کارهای خود را از دست می‌دهند.

۱۴. اختلالات وسواسی – اجباری بدنی (BDD)

یکی از مشکلات رایج روانی در نوجوانان به دنبال یک اختلال با عنوان اختلال BDD ایجاد می‌شود. اختلال بدشکلی بدن (BDD)، یک وضعیت سلامت روان است که در آن فرد زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد نقص‌های ظاهری خود می‌کند. این نقص‌ها اغلب برای دیگران قابل‌توجه نیست. افراد در هر سنی می‌توانند BDD داشته باشند، اما در نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع‌تر است.

۱۵. اختلال رفتاری انتقال و پذیرش

یکی دیگر از انواع اختلالات رفتاری که در نوجوانان دیده می‌شود، اختلال رفتاری انتقال و پذیرش است. اختلال پذیرش به حس عدم پذیرفته شدن توسط دیگران اشاره دارد. انتقال هم نظریه روانکاوی است که در آن فرد احساسات مربوط به شخصی دیگر را به درمانگر انتقال می‌دهد. معمولاً احساساتی نظیر خشم، عصبانیت، بی‌اعتمادی یا وابستگی توسط افراد منتقل می‌شود.

فرزندت به خاطر حس عدم پذیرش دچار افسردگی شده؟ تا دیر نشده مشاوره بگیر.

۱۶. اختلالات شناختی – رفتاری (CBT)

نوعی دیگر از اختلالات رفتاری در نوجوانان با عنوان اختلالات شناختی – رفتاری یا CBT شناخته می‌شود که در آن  احساسات مختلفی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و انواع اختلالات شخصیتی مشاهده می‌شود.

۱۷. اختلالات تنیدگی پس از سانحه

اختلالات تنیدگی پس از سانحه یا ترومای بعد از حادثه در نوجوانان نیز شایع است که به آن PTSD گفته می‌شود. این تروما بعد از رویدادهای غم‌انگیز نوجوانان را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است اثرات ماندگاری روی آنها بگذارد. علل PTSD در نوجوانان شامل تصادفات، بلایای طبیعی، آتش‌سوزی، جنایات، سوءاستفاده در دوران کودکی، از دست دادن والدین یا سایر اعضای خانواده، و دیگر تراژدی‌ها و آسیب‌های دوران کودکی است.

علت مشکلات رایج روانی در نوجوانان

عوامل متعددی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد. هر چه نوجوانان بیشتر در معرض عوامل خطر قرار گیرند، تأثیر بالقوه آن بر سلامت روان آنها بیشتر می‌شود. عواملی که می‌توانند در ایجاد استرس در دوران نوجوانی نقش داشته باشند عبارتند از قرارگرفتن در معرض ناملایمات، فشار برای سازگاری و همسو شدن با همسن و سال‌هایشان و کشف هویت.

نفوذ رسانه‌ها و هنجارهای جنسیتی می‌تواند اختلاف بین واقعیت زندگی یک نوجوان و ادراکات یا آرزوهای آنها برای آینده را تشدید کند. از دیگر عوامل تعیین‌کننده مهم می‌توان به کیفیت زندگی خانوادگی و روابط آنها با همسالان اشاره کرد. خشونت (به‌ویژه خشونت جنسی و قلدری)، تربیت خشن والدین و مشکلات شدید اجتماعی – اقتصادی از خطرات شناخته شده برای سلامت روان نوجوانان هستند.

برخی از نوجوانان به دلیل شرایط زندگی، انگ، تبعیض یا طرد شدن، یا عدم دسترسی به حمایت و خدمات باکیفیت، در معرض خطر بیشتری از شرایط سلامت روان هستند. نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مزمن، اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی ذهنی یا سایر بیماری‌های عصبی؛ نوجوانان باردار، والدین نوجوان، یا کسانی که ازدواج‌های زودهنگام یا اجباری دارند، نوجوانان یتیم و نوجوانان از پیشینه‌های قومی یا جنسی اقلیت‌ها یا سایر گروه‌های تبعیض‌آمیز از دیگر گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض مشکلات رایج نوجوانی قرار دارند.

تشخیص مشکلات رایج روانی در نوجوانان

یک روان‌درمانگر می‌تواند به تشخیص مشکلات و اختلالات روانی در نوجوانان کمک کند. مراحل تشخیص عبارتند از:

  • بررسی سابقه پزشکی
  • انجام معاینات فیزیکی و انجام یک سری آزمایش‌ها برای رد سایر علائم و مشکلات پزشکی
  • انجام یک ارزیابی روان‌شناختی که در آن فرد باید به یک سری سوالات در مورد تفکر، احساسات و رفتارهای خود پاسخ دهد.
تشخیص مشکلات رایج روانی در نوجوانان توسط روانشناس انجام میشود.
تشخیص به‌موقع مشکلات روانی نوجوانان می‌تواند تاثیر بسزایی در درمان به‌موقع و کوتاه‌مدت داشته باشد.

درمان مشکلات رایج روانی در نوجوانان

درمان بستگی به این دارد که کدام اختلال روانی در فرد وجود دارد و چقدر جدی است. درمانگر روی یک برنامه درمانی مخصوص هر فرد به‌صورت جداگانه کار می‌کند که معمولاً شامل نوعی از درمان‌های روان درمانی است. همچنین ممکن است برای برخی از افراد دارو تجویز شود. برخی از افراد نیز به حمایت اجتماعی و آموزش برای مدیریت شرایط خود نیاز دارند.

در برخی موارد، ممکن است به درمان فشرده‌تری نیاز باشد. برخی از افراد به بستری شدن در بیمارستان‌های روانی نیاز دارند. این می‌تواند به این دلیل باشد که بیماری روانی فرد موردنظر شدید است یا ممکن است به این دلیل باشد که نوجوان در خطر آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری قرار دارد.

عوارض مشکلات رایج روانی در نوجوانان

عوارض ناشی از مشکلات روانی در نوجوانان بسته به نوع مشکل، شدت آن، سایر فاکتورها و شرایطی که فرد دارد و میزان رسیدگی و درمانی که دریافت می‌کند متفاوت است. از انزوا و کاهش فعالیت‌های اجتماعی گرفته تا بروز یکسری مشکلات جسمی و حتی ریسک خودکشی یا آسیب به دیگران از جمله عوارض ناشی از مشکلات روانی نوجوانان است. احتمال ترک تحصیل، سوءمصرف مواد مخدر، عدم توانایی برای برقراری ارتباط با دیگران و حضور در اجتماع در نوجوانان دارای انواع مشکلات رایج روانی بیشتر است.

عوارضتوضیحات
افسردگینشان دادن نشانه‌هایی مانند غمگینی مداوم، بی‌علاقگی به فعالیت‌ها، از دست دادن اشتها، خستگی و اختلال در خواب.
اضطرابتجربه ترس‌های شدید و نگرانی‌های مکرر که می‌تواند شامل لرز، تپش قلب، و سردرگمی باشد.
مشکلات خوابشامل بی‌خوابی یا خواب آلودگی مفرط که ناشی از استرس، اضطراب یا افسردگی است.
خودزنیرفتارهایی مانند بریدن یا سوزاندن خود که اغلب به عنوان روشی برای مقابله با درد عاطفی استفاده می‌شود.
خودکشیافکار یا اقدامات خودکشی که ممکن است به دلیل ناامیدی یا بی‌ثباتی عاطفی ایجاد شود.
مشکلات رفتاریشامل پرخاشگری، دعوا، مشکلات در مدرسه یا با قانون، که می‌تواند نشان‌دهنده استرس یا اضطراب باشد.
انزوای اجتماعیکناره‌گیری از دوستان و فعالیت‌های اجتماعی، که ممکن است ناشی از افسردگی یا اضطراب باشد.
مصرف مواداستفاده از الکل یا مواد مخدر به عنوان یک روش فرار از مشکلات روانی، که می‌تواند منجر به اعتیاد شود.
عوارض ناشی از مشکلات روانی در نوجوانان

پیشگیری از مشکلات رایج روانی در نوجوانان

نوجوانی یک دوره حیاتی برای ایجاد عادات اجتماعی و عاطفی مهم برای بهزیستی ذهنی است. اینها شامل اتخاذ الگوهای خواب سالم، ورزش منظم، توسعه مهارت‌های مقابله‌ای، مهارت‌های حل مسئله و بین‌فردی و یادگیری مدیریت احساسات محیط‌های حفاظتی و حمایتی در خانواده، در مدرسه و در کل جامعه می‌شود. در نتیجه توجه کردن به هر یک از این رویکردها می‌تواند تا میزان زیادی از بروز مشکلات جدی بعدی جلوگیری کند.

روش‌ها و رویکردهای مختلفی معرفی شده که می‌تواند تا حد زیادی از بروز انواع مشکلات روانی نوجوانان جلوگیری کند. این مداخلات در راستای ارتقای سلامت روان است و به فرد کمک می‌کند تا بتواند احساسات خود را تنظیم کند و رفتارهای پر خطر را با رفتارهای سالم‌تر و مثبت‌تر جایگزین کند. محیط‌های بهداشتی یا مراقبت اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی، خانواده‌ها و مدارس نقش مهمی در اجرای این رویکردها دارند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مشکلات رایج روانی در نوجوانان افزایش یافته و آمار موجود تایید کننده این مسئله است. در سطح جهان، از هر هفت نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله، یک نفر دچار اختلال روانی است که ۱۳ درصد از بار جهانی بیماری را در این گروه سنی تشکیل می‌دهد. افسردگی، اضطراب و اختلالات رفتاری از علل اصلی بیماری و ناتوانی در میان نوجوانان هستند. با این حال مهم‌ترین فاکتور در این خصوص شناخت علائم و پیگیری کردن آنهاست.

عواقب ناتوانی در رسیدگی به شرایط سلامت روان نوجوانان تا بزرگسالی گسترش می‌یابد، سلامت جسمی و روانی آنها را مختل می‌کند و فرصت‌های زندگی رضایت‌بخش را در بزرگسالی محدود خواهد کرد. یک دکتر روانشناس خوب یا دکتر روانپزشک باتجربه و دارای صلاحیت می‌تواند در زمینه شناسایی مشکلات رایج نوجوانان و شیوه‌های درمان آنها راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر روانشناس آنلاین و همچنین دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله می‌توان با ارزیابی نوع مشکل با کمک تکنیک‌های روان درمانی و دارودرمانی مشکلات روانی نوجوانان را درمان کرد.

به دلیل تغییرات سن، تغییرات هورمونی و شرایط حساسی که نوجوانان تجربه می‌کنند معمولاً مشکلات فکری و روانی در آنها بیشتر است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مشکلات رایج روانی در نوجوانان

  1. سارا گفت:

    ۱۹ سال شوهرم من و اسیر رفتارهای ناپایدار کرد و من نمیفهمیدم میخواد تو زندگیش باشم یا نه
    بعد از ۱۳ سال فهمیدم که پایبندی به اخلاق هم نداره و روابط خارج از ازدواج بسیار آسیب زننده داره با افراد نا امن و نابهنجار.
    در ۶ سال اخیر مدام درگیر درمان و زوج درمانی بودم ولی نتیجه ی درستی نگرفتم و بالاخره مجبور به جدایی شدم .
    از جوان ها خواهش میکنم تست های شخصیت شناسی و تراپی های جدی و مستمر داشته باشن قبل از ازدواج و بسیار سختگیرانه و آگاهانه انتخاب کنند همسرشون رو تا درد جانکاهی که بنده تجربه میکنم به سراغشون نیاد.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سپاس از اشتراک تجربه خودتون. امید که ادامه زندگی رو با اتکا به توانایی های خودتون به بهترین شکل بگذرانید.