افسردگی چیست و راه درمان آن کدام است؟ با دلایل و علائم افسردگی آشنا شوید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افسردگی یکی از اختلالاتی است که می‌‌تواند زندگی شما را مختل کند. این بیماری باعث بروز علائم مختلفی مانند از دست دادن اشتها و غم و ناراحتی مداوم می‌شود. برای درمان آن باید به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

افسردگی چیست و راه درمان آن کدام است؟ با دلایل و علائم افسردگی آشنا شوید

تابه‌حال احساس افسردگی کرده‌اید؟ بی‌دلیل غمگین شده‌اید یا احساس خستگی بیش‌از‌حد داشته‌اید؟ علائم آدم افسرده چیست؟ حتما می‌دانید که افسردگی انواع مختلفی دارد و می‌تواند در هر سنی فرد را درگیر کند. البته افسردگی با یک احساس ناراحتی زودگذر یا رفتاری جهت جلب توجه (به‌خصوص در نوجوانان و زنان) متفاوت است. این بیماری می‌تواند در هر فرد به صورت متفاوتی ظاهر شده و علائم متفاوتی داشته‌باشد.

از طرفی دپرشن بسیار شایع است؛ تا‌جایی‌که به این بیماری، سرماخوردگی روح هم می‌گویند. حتی ممکن است شما هم افسرده باشید و ندانید. یا اینکه به اشتباه فکر کنید که افسرده‌اید. اما روش‌های تشخیصی این بیماری چیست؟ در صورتیکه احساس می‌کنید علائم افسردگی در شما یا اطرافیان‌تان دیده‌شده‌است، این مسئله را پشت گوش نیندازید و به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

افسردگی چیست؟

افسردگی به انگلیسی depression، در دسته‌ بیماری‌های خلقی قرار می‌گیرد که با احساس غم، از دست‌دادن فرد یا هر چیز دلخواهی، یا عصبانیتی که با فعالیت‌های روزانه‌ فرد تداخل دارد، توصیف می‌شود و نسبتا شایع است. افراد مختلف حال افسرده را به طریق مختلف تجربه می‌کنند.

به نقل از سایت psychiatry، افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساسات، طرز تفکر و نحوه انجام اعمال روزانه شما تأثیر منفی می‌گذارد. دپرشن باعث احساس غم و اندوه یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی می‌شود که شما در گذشته آن‌ها لذت می‌بردید.به همین دلیل می‌تواند باعث انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و توانایی شما را کاهش دهد. به‌علاوه ممکن است ارتباطات اجتماعی فرد را هم تحت‌تاثیر قرار‌دهد.

مهم است بدانیم اینکه گاهی خلق پایین داشته‌باشیم، طبیعی است. همچنین ناراحتی و حوادث ناراحت‌کننده، ممکن است برای هر کسی اتفاق‌بیفتد. اما اگر به طور منظم احساس بدبختی یا ناامیدی دارید، ممکن است دچار افسردگی باشید. توجه داشته‌باشید که افسردگی یک بیماری جدی است و می‌تواند بدون درمان مناسب، بدتر شود. با‌این‌وجود، افرادی که به دنبال درمان هستند بعد از چند هفته، بهبود پیدا می‌کنند. در ادامه با علائم فرد افسرده و انواع آن آشنا می‌شویم. همچنین می‌توانید درباره انواع افسردگی مطالعه کنید.

علایم افسردگی چیست؟ (مهمترین علائم افسردگی)

حتما از خود می‌پرسید که علائم افسردگی چیست؟ و نشانه های افسردگی کدامند؟ افسردگی ممکن است حسی بیشتر از احساس غم یا ناراحتی دائمی باشد. می‌توان این بیماری را براساس شدت به ۲ دسته‌ اصلی تقسیم کرد و در موارد حاد، مراجعه به متخصص اعصاب و روان ضروری است:

۱. علائم افسردگی اساسی (علائم افسردگی شدید یا علائم افسردگی حاد)

افسردگی ماژور یا افسردگی اساسی چیست؟ این اختلال نوع شدید افسردگی است، که با احساس غم، ناامیدی و بی‌ارزشی دائمی که به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود، مشخص می‌شود. علائم افسردگی شدید در زنان و علائم افسردگی شدید در مردان می‌تواند متنوع باشد. برای تشخیص بالینی افسردگی باید فرد ۵ یا بیشتر از این علائم را در مدت زمان ۶ ماهه داشته‌باشد:

  • احساس افسردگی در اغلب اوقات روز (علائم جسمی افسردگی)
  • اشتیاق نداشتن در اغلب فعالیت‌های معمول
  • از‌دست‌دادن وزن یا وزن‌گیری بیش از اندازه
  • خوابیدن بسیار زیاد یا ناتوانی در خوابیدن
  • آهسته فکر‌کردن یا حرکت‌کردن
  • خستگی یا انرژی کم در اغلب روزها
  • احساس مداوم تنهایی و غم
  • احساس ناامیدی
  • احساس گناه یا بی‌ارزشی
  • فقدان تمرکز یا ناتوانی در تصمیم‌گرفتن
  • افکار مرتبط با خودآزاری، مرگ و خودکشی.

اغلب اوقات احساس افسردگی داری؟

برای بررسی علائم با بهترین پزشکان مشورت کن.

۲. علائم اختلال افسردگی دائمی

این اختلال خفیف‌تر است، اما نوع دائمی افسردگی است. برای تشخیص، علائم باید حداقل ۲ سال وجود داشته‌باشند. این نوع افسردگی به علت دائمی‌بودن، زندگی را بیشتر از انواع دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد. افرادی که دچار افسردگی دائمی هستند علائمی زیر را دارند:

  • از‌دست‌دادن اشتیاق نسبت به فعالیت‌های روزانه
  • احساس نا‌امیدی
  • از‌دست‌دادن کارایی و اعتماد‌به‌نفس پایین.
علائم افسردگی چیست؟
افسردگی ممکن است حسی بیشتر از احساس غم یا ناراحتی دائمی باشد.

۳. علائم افسردگی در مردان

به نظر می‌رسد علاوه‌بر شدت بیماری، زن و مرد بودن هم می‌تواند در علاعم افسردگی تاثیر بگذارد. بنابراین علائم افسردگی در مردان ومشخصات افراد افسرده شامل موارد زیر هستند:

نشانه‌های افسردگی مردانهاثرات آن‌ها
خلقیعصبانیت، تهاجمی‌بودن، تحریک پذیری، انواع اختلال اضطرابی، بی‌قراری
احساساتاحساس تهی‌بودن، غم و ناامیدی
رفتاریاز‌دست‌دادن شوق، عدم احساس شادی در فعالیت‌های مورد علاقه، به سادگی خسته‌شدن، تفکرات خودکشی، مصرف بیش‌از‌اندازه مشروبات، استفاده از مواد مخدر، مشارکت در فعالیت‌هایی که خطر زیادی دارند
جنسیکاهش میل جنسی، کاهش فعالیت جنسی
شناختیعدم تمرکز، سختی در انجام وظایف، تاخیر در پاسخ طی مکالمات
اختلالات خواببی‌خوابی، خواب بی‌قرار، خواب بسیار زیاد، نخوابیدن طی شب
فیزیکیخستگی، درد، سردرد، مشکلات گوارشی
انواع علائم دپرشن در مردان

۴. علائم افسردگی در زنان (علائم افسردگی در زنان متاهل و مجرد)

علائم عجیب افسردگی در زنان شامل موارد زیر هستند:

  • خلق: تحریک پذیری
  • احساسات: احساس ناراحتی یا تهی‌بودن، اضطراب یا ناامیدی
  • رفتاری: از‌دست‌دادن اشتیاق به فعالیت‌ها، دوری‌کردن از تعاملات اجتماعی، تفکرات خودکشی
  • شناختی: آهسته فکر‌کردن و حرف‌زدن
  • خواب: دشواری در خوابیدن طی شب، زود بیدار شدن، خوابیدن بسیار زیاد
  • فیزیکی: کاهش انرژی، خستگی زیاد، تغییر اشتها، تغییرات وزن، درد، سردرد، گرفتگی‌های عضلانی زیاد

۵. علائم افسردگی در نوجوانان و کودکان (با علائم افسردگی در جوانان فرق دارد؟)

برخی از مواردی که در افسردگی جوانان دیده‌می‌شود در کودکان وجود ندارد و برعکس. علائم افسردگی در نوجوانان دختر یا نشانه های دختر افسرده و پسر متنوع است. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • خلق: تحریک‌پذیری، عصبانیت، تغییرات خلق، گریه
  • احساسات: احساس کامل نبودن (برای مثال نمی‌توانم هیچ کاری را به درستی انجام دهم) یا ناامیدی، گریه، ناراحتی شدید
  • رفتاری: به مشکل برخوردن در مدرسه یا خودداری از مدرسه رفتن، دوری از دوستان یا خواهر و برادرها، تفکرات مرگ یا خودکشی و علائم روحیه ضعیف
  • شناختی: دشواری در تمرکز، افت عملکرد تحصیلی، تغییر در نمرات
  • خواب: دشواری در خوابیدن یا خوابیدن بسیار زیاد
  • فیزیکی و نشانه های ظاهری افراد افسرده: از‌دست‌دادن انرژی، مشکلات گوارشی، تغییر در اشتها، از‌دست‌دادن وزن یا زیاد وزن‌گرفتن.

۶. علائم افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی در بارداری یا بعد از آن ممکن است بروز کند. معمولا علائم افسردگی بعد از زایمان در ۴ تا ۶ هفته اول بعد از زایمان دیده‌می‌شود. حالت های افسردگی علائمی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • خلق مادر پایین است.
  • ممکن است که گریه کند و برای گریه‌ خود دلیل نداشته‌باشد.
  • نمی‌تواند با فرزند خود ارتباط برقرار کند.
  • شدیدا خسته است و انرژی ندارد.
  • سردرد، تاری دید و دل درد دارد.
  • نمی‌تواند بخوابد یا بیش از اندازه می‌خوابد.
  • و بسیاری از علائم دیگر که می‌تواند در مقاله علت افسردگی بعد از زایمان مطالعه کنید.
علایم افسردگی بعد از زایمان چیست؟
معمولا علائم افسردگی بعد از زایمان در ۴ تا ۶ هفته اول بعد از زایمان دیده‌می‌شود.

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد؟ (و افسردگی بعد از سقط)

دوره این بیماری پس از زایمان به طور کلی شامل ۴ تا ۶ هفته اول پس از تولد می‌شود. اما اگر حالات افسردگی در فرد تا یک سال پس از زایمان باقی ماند، باید آن را جدی بگیرید.

۷. علائم افسردگی پریودی

احساس افسردگی قبل و در طول دوره قاعدگی شایع است. کارشناسان بر این باورند که این تغییرات احساسی در نتیجه نوسانات سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد. اکثر افرادی که عادت ماهانه دارند برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) از جمله بدخلقی و سردرد را تجربه خواهند کرد.

۸. علائم افسردگی خفیف چیست؟

علائم افسردگی پنهان یا علائم افسردگی خفیف می‌توانند مشابه باشند. در این موارد معمولا زندگی فرد مختل نمی‌شود، اما اگر درمان انجام نگیرد، می‌تواند مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند.

۹. علائم افسردگی در کودکان چیست؟

کودکان می‌توانند علائمی مانند: پرخاشگری، افت تحصیلی، تحریک‌پذیری، بی‌توجهی نسبت به بازی، اختلال خواب، اختلال خوردن و تمامی مواردی که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم را از خود نشان‌دهند.

۱۰. علائم افسردگی بعد از مرگ عزیزان چگونه بروز می کند؟

هنگامی که فرد کسی را از دست می‌دهد، طبیعی است که ۱ سال و یا بیشتر عزاداری کند و غمگین باشد. اما بعد از گذر این زمان، معمولا درد کاهش پیدا می‌کند و تحمل شرایط آسان‌تر می‌شود. اما اگر فرد اقداماتی انجام دهد که به خودش و یا زندگی‌ش آسیب وارد کند (مانند ترک کار، تحصیل، خودآزاری و حتی خودکشی)، طبیعی نیست و باید به دکتر مراجعه کند. هر چند که بهتر است بعد از ازدست‌دادن عزیز در زندگی، به دکتر مراجعه کنید یا از مشاوره تلفنی روانپزشک در سایت دکترتو استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید با این مسئله کنار بیایید.

۹ نشانه عجیب افسردگی چیست؟

علائم افسردگی همانطور که در بالا خواندید می‌تواند به شکلی از غم خود را نشان‌دهد. اما برخی علائم عجیب و غریب دیگر هم هستند که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی افسردگی باشند. در‌نتیجه اگر این علائم را هم دارید باید به روانشناس مراجعه کنید:

۱. احساس درد (افسردگی و دردهای عصبی)

۷۵% افرادی که دچار افسردگی هستند از دردهای مکرر یا مزمن رنج می‌برند. افرادی که افسرده‌اند ۴ برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که دچار گرفتگی یا از‌کار‌افتادگی گردن یا درد در قسمت تحنانی کمر شوند.

۲. چاقی یا لاغری غیر معمول

سطح بالای استرس و افسردگی، وزن کم‌کردن را سخت می‌کند. در آن روی سکه بعضی افراد ممکن است به خاطر افسردگی، اشتهای خود را از دست‌داده و شدیداً لاغر شوند.

۳. زود از کوره دررفتن

۵۴% افرادی که دچار افسردگی هستند، احساس خشم، بدخلقی، پرخاشگری یا عصبانیت دارند.

متن انگلیسی: «Depression is about 50% more common among women than among men. Worldwide, more than 10% of pregnant women and women who have just given birth experience depression.»
ترجمه فارسی: «افسردگی در بین زنان حدود ۵۰ درصد بیشتر از مردان رخ می‌دهد. در سراسر جهان، بیش از ۱۰ درصد از زنان باردار و زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، افسردگی را تجربه می‌کنند.»

به نقل از سایت who
نشانه های عجیب افسردگی کدامند؟
۵۴% افرادی که دچار افسردگی هستند، احساس خشم، بدخلقی، پرخاشگری یا عصبانیت دارند.

۴. احساس پوچی

بیشتر ما انگیزه‌هایی داریم که ما را صبح‌ها از رختخواب بیرون می‌کشد. خواه کار، ورزش، تعاملات اجتماعی یا درست کردن صبحانه باشد. اما برای آدم‌هایی که افسرده هستند، این جاذبه‌ها از بین رفته‌ و آن چیزهایی که زمانی موجب اشک یا لبخند می‌شدند حالا دیگر به ندرت تاثیرگذار هستند.

این مورد می‌تواند به دلیل تروما اتفاق بیفتد. تروما چیست؟ نوعی ضربه روحی است که فرد در طول زندگی، از کودکی تا بزرگسالی با آن مواجه می‌شود و اگر درمان نشود، می‌تواند در شیوه زندگی تاثیر بگذارد.

۵. سیگار کشیدن

تقریبا ۱/۳ آدم‌های مبتلا به افسردگی، مشکل سیگار‌کشیدن دارند و هر چند یک نخ سیگار می‌تواند تسکین‌شان دهد، ولی نخ دوم یا سوم احساسات منفی و نشانه افسردگی مثل عصبانیت، پرخاشگری، اضطراب، و افسردگی را تشدید می‌کند.

۶. اینستاگرام و فضای مجازی

یا قمار یا خرید؟ اساساً در هر چیزی زیاده‌روی می‌کنید، به‌خصوص به صورت آنلاین؟ افرادی که زیاد آنلاین می‌شوند و تعاملات اجتماعی مجازی‌شان از تعاملات حقیقی بیشتر است، ممکن است افسرده باشند.

۷. سرگرم افکار خود و بی خبری از محیط

روانشناسان دانشگاه هاروارد نشان‌داده‌اند که وقتی ذهن‌مان به شدت درگیر لحظه‌ی حال است، از همیشه خوشحال‌تر هستیم و وقتی ذهن‌مان آشفته و حواس‌مان پرت است، ممکن است خیال‌پرداز، مضطرب یا ناراحت شویم.

۸. عدم تصمیم گیری

ما هر روز بیش از ۷۰ تصمیم آگاهانه می‌گیریم که بیشتر آن‌ها آسان و بدیهی هستند. چرت بزنم یا بیدار شوم؟ لباس بپوشم یا با پیژامه بمانم؟‌ آش بخورم یا تخم‌مرغ؟ مطالعه کنم یا تلویزیون ببینم؟ وقتی چیزهای کوچکی که معمولا درباره‌شان زیاد فکر نمی‌کردید ناگهان به تصمیم‌گیری‌های مهمی تبدیل می‌شوند علائم افسردگی در شما ظهور پیدا کرده است.

۹. شانه نکردن موها

حتی اگر شروع نظافت روزمره‌تان کار ساده‌ای باشد، وقتی که افسرده هستید ممکن است حس انجام این کار کاملا از‌بین‌برود. کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند دچار افسردگی هستند. اهمیت ندادن به اینکه در ظاهر چگونه به نظر می‌رسید، یکی از نشانه‌های قوی مشکلاتی است که در درونتان اتفاق می‌افتد و یک نشانه افسردگی است.

درد قفسه‌ سینه نشانه افسردگی است؟

درد قفسه‌ سینه ممکن است نشانه وجود مشکلات بسیارجدی مانند ناراحتی قلبی و مشکل ریوی باشد. گاهی هم مشکلات معده با درد قفسه‌سینه همراه است. پس اگر در قفسه‌سینه درد احساس می‌کنیم حتما باید به پزشک مراجعه کنیم تا علت آن مشخص شود.

اگر پزشک برای درد قفسه‌سینه علت خاصی نیافت، شاید افسردگی باعث ایجاد آن باشد. افسردگی خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. جالب است بدانیم این رابطه دو‌طرفه است، یعنی کسانی که حمله قلبی یا سکته قلبی را تجربه کرده‌اند هم، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

خستگی در چه صورتی نشانه افسردگی است؟ آیا سردرد نشانه افسردگی است؟

اگر بعد از یک خواب یا استراحت طولانی همچنان احساس خستگی می‌کنیم و انرژی لازم برای انجام وظایف و کارهای ساده روزانه خود را هم نداریم، بهتر است امکان ابتلا به افسردگی را در نظر داشته‌باشیم.

پژوهش‌های معتبر پزشکی نشان می‌دهند افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، ۳ برابر بیشتر از سایرین ممکن است به انواع میگرن دچار شوند. متاسفانه افراد مبتلا به میگرن هم ۵ برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

خستگی در چه صورتی نشانه افسردگی است؟ آیا سردرد نشانه افسردگی است؟
افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، ۳ برابر بیشتر از سایرین ممکن است به انواع میگرن دچار شوند.

معده درد، مشکلات روده یا سایر ناراحتی های گوارشی نشانه افسردگی است؟

شاید تجربه کرده‌اید که وقتی با استرس یا نگرانی روبه‌رو هستیم، دچار تهوع یا درد معده می‌شویم. افسردگی ممکن است روده ما را درگیر کند و به تهوع، سوءهاضمه، اسهال یا یبوست منجر شود.

بسیاری از فشارهای عصبی هم بر اسید معده تاثیر می‌گذارد یا باعث ایجاد زخم معده می‌شود. پس اگر برای درد معده یا روده تحریک‌پذیر دلیلی پیدا نکردید؛ افسردگی می‌تواند دلیل این ناراحتی‌ها باشد.

افسردگی باعث کاهش میل جنسی می شود؟

افسردگی علاقه فرد به فعالیت جنسی را به‌شدت کاهش می‌دهد. متاسفانه برخی از داروهای ضدافسردگی هم باعث اختلال جنسی می‌شوند. بنابراین لازم است هنگام مراجعه به پزشک خجالت را کنار بگذاریم و درباره مشکلات جنسی با او مشورت کنیم تا در تجویز دارو به این نکته هم دقت نماید.

با دیدن علائم افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

با دیدن علائم اضطراب و افسردگی، باید به روانشناس مراجعه کنید. دکتر روانشناس در صورت لزوم برای درمان افسردگی، شما را به دکتر روانپزشک ارجاع می‌دهد. چه موقع باید کمک بخواهیم؟

  • وقتی احساس افسردگی شما بدتر از حد معمول باشد و به نظر می‌رسد که بهتر نمی‌شود.
  • وقتی احساس افسردگی شما روی کار، علایق و احساسات شما نسبت به خانواده و دوستانتان تاثیر بگذارد.
  • در صورتی‌که شما حس کنید که زندگی ارزشی ندارد یا اینکه افراد دیگر بدون شما خوش‌تر خواهند‌بود.

در این شرایط، صحبت با خویشاوندان یا دوستان مورد اعتماد ممکن است کمک‌کننده باشد، در غیر این‌صورت، نیاز است که توسط روانشناس ویزیت شوید. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناس می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین و تلفنی برای شما وجود دارد.

علت افسردگی چیست؟

چرا افسرده می‌شویم؟ علل متعددی برای افسردگی وجود دارد که بازه‌ای از مسائل بیولوژیک تا شرایط محیطی دارد. علل معمول شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. سابقه خانوادگی

ریشه افسردگی جیست؟ و عوامل افسردگی کدامند؟ اگر سابقه‌ خانوادگی افسردگی یا اختلال خلق دیگری وجود داشته‌باشد، فرد در ریسک بالای ابتلا به این بیماری قرار دارد. در‌نتیجه عوامل ژنتیکی و سابقه وراثت خانوادگی، از علت‌های مهم حالت افسرده است.

۲. حوادث دوران کودکی

برخی وقایع، نحوه‌ی واکنش بدن به شرایط ترس و استرس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. عوامل روانی، محیطی و اجتماعی در طول زندگی می‌تواند از دلایل افسردگی باشد.

۳. ساختار مغز

اگر لوب فرونتال مغز فعالیت کمتری داشته‌باشد، ریسک بالاتری برای ابتلا به افسردگی وجود‌دارد. گرچه، دانشمندان نمی‌دانند که این فعالیت کمتر، پیش یا پس از شروع علائم افسردگی اتفاق‌می‌افتد. آرایش نوروبیولوژیک و سیستم عصبی فرد به طور کلی بر افسردگی تاثیر دارد.

۴. مواد شیمیایی مغز

نوروترنسمیترها مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که در ایجاد حال افسرده نقش دارند. مطالعات اخیر نشان‌داده‌اند که تغییرات در عملکرد و تاثیر نوروترنسمیترها و نحوه تعامل آن‌ها با چرخه‌های نورونی دخیل در حفظ ثبات خلق، نقش مهمی در افسردگی و درمان آن ایفا می‌کند.

۵. هورمون ها

تغییر در بالانس هورمون‌های بدن می‌تواند در ایجاد حالت افسرده موثر باشد. تغییرات هورمونی می‌توانند ناشی از حاملگی و طی هفته‌ها یا ماه‌های بعد از زایمان و یا مشکلات تیروئید، یائسگی یا اختلالات دیگر باشند.

۶. بیماری ها

برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های مزمن، بی‌خوابی، درد مزمن، یا اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) یا حتی برخی بیماری‌های ناشناخته در بدن (مانند باکتری‌های روده) فرد را در معرض ریسک بالاتری برای این بیماری قرار می‌دهند.

۷. مصرف مواد مخدر

سابقه‌ سوء‌مصرف مواد یا الکل می‌تواند میزان ریسک را تغییر دهد. حدود ۳۰٪ افرادی که مشکل سوء‌مصرف مواد دارند، یه دوره از حالت افسرده را تجربه می‌کنند. بریتنی اسپیرز افسردگی به این علت داشت.

۸. سایر موارد ابتلا به افسردگی

علت افسردگی بسیاری از افراد ناشناخته باقی‌می‌ماند. علاوه‌بر دلایل ذکر‌شده، سایر ریسک فاکتورها شامل اعتماد‌به‌نفس پایین یا انتقاد بیش‌از‌اندازه از خود، سابقه‌ی بیماری‌های روحی، مصرف داروهای خاص، حوادث پراسترس مانند از‌دست‌دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی یا طلاق می‌شود. مانند بسیاری از اختلالات روانی، محققان و پزشکان هنوز علت دقیق بروز این حالت را نمی‌دانند.

افسردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که تنها روان شما را درگیر نمی‌کند. این بیماری اثرات زیادی هم روی سلامت جسمانی شما دارد، مانند تمام مواردی که در اینفوگرافی زیر آمده‌است.

علت افسردگی چیست؟
افسردگی از آن دسته بیماری‌هایی است که تنها روان شما را درگیر نمی‌کند.

تفاوت افسردگی و دوقطبی چیست؟

افراد درگیر اختلالات خلقی مانند افسردگی دو قطبی یا به شدت افسرده‌اند یا دچار شیدایی (مانیا و یا سرخوشی یا افسردگی شیدایی) می‌شوند و یا ممکن است مدتی افسرده و مدتی شیدا باشند اما افسردگی دو قطبی با دپرشن متفاوت است. دسته‌های اختلال خلقی به این شرح است:

  • اختلال‌های افسردگی یعنی شخص یک یا چند دوره افسردگی بدون دوره‌های شیدایی دارد.
  • اختلال دو قطبی به این معنا که شخص بین دوره‌های شیدایی و افسردگی نوسان می‌کند.
  • اینکه شخص فقط دوره‌های شیدایی بدون سابقه و پیشینه‌ی افسردگی داشته‌باشد بسیار کمیاب است. اکثر کسانی که دچار افسردگی می‌شوند، دوره‌های شیدایی پیدا نمی‌کنند. اما از هر ۱۰۰ بیمار افسرده، ۱ یا ۲ بیمار، گرفتار هر دو دوره‌ افسردگی و شیدایی می‌شوند و عنوان تشخیصی اختلال دوقطبی یا شیدا/ افسرده می‌گیرند.
  • در این نوع اختلال، شخص بین دوره‌هایی از افسردگی و سرخوشی شدید نوسان می‌کند.
  • در بعضی بیماران، بین دو دوره شیدایی و افسردگی فقط یک دوره کوتاه بهنجاری دیده می‌شود.

تشخیص افسردگی و از کجا بهفمیم افسردگی داریم؟ (تست افسردگی شدید)

لازم است بدانید تشخیص افسردگی باید توسط روانشناس معتبر داده‌شود. پس خودسرانه به خود انگ افسردگی نزنید. اما اگر علائم افسردگی را دارید، به متخصص روانشناس مراجعه کنید.

تست افسردگی مانند «تست افسردگی بک» یا «پرسشنامه افسردگی کودکان» برای تشخیص و ارزیابی افسردگی و شدت آن استفاده می‌شود. اما تست افسردگی به تنهایی روش تشخیص نیست. روانشناس؛ با مصاحبه به تشخیص قطعی خواهد‌رسید.

اما به خاطر داشته‌باشید که تنها با دادن این تست‌ها در فضای مجازی و یا دیدن عبارات جذابی مانند تست افسردگی آنلاین، تست روانشناسی افسردگی، تست افسردگی برای نوجوانان، تست افسردگی در نوجوانان، تست علائم افسردگی فریب نخورید و حتما با روانشناس یا روانپزشک صحبت کنید.

درمان افسردگی چیست؟

درمان افسردگی ناامیدی و درمان افسردگی و استرس می‌تواند با یکی از روش‌ها یا با ترکیبی از آن‌ها انجام‌شود. ترکیب درمان‌های دارویی و تغییر سبک زندگی، شیوه رایجی است.

متن انگلیسی: «Taking an antidepressant or going to psychological counseling (psychotherapy) eases depression symptoms for most people.»
ترجمه فارسی: «مصرف یک داروی ضد افسردگی یا مراجعه به مشاوره روانشناسی (روان درمانی) علائم افسردگی را برای اکثر افراد کاهش می‌دهد.»

به نقل از سایت mayoclinic

۱. سریعترین درمان افسردگی با داروها (پرمصرف ترین داروی ضد افسردگی)

پزشک ممکن است داروهای زیر را به عنوان قرص ضد افسردگی و راههای درمان افسردگی تجویز کند:

هر نوع از داروهایی که برای درمان سریع افسردگی مورد استفاده قرار‌می‌گیرند، مزایا و معایب بالقوه‌ای دارند.

درمان افسردگی چیست؟
مصرف یک داروی ضد افسردگی یا مراجعه به مشاوره روانشناسی (روان درمانی) علائم افسردگی را برای اکثر افراد کاهش می‌دهد.»

۲. درمان افسردگی شدید در زنان و مردان با روان درمانی

صحبت با روانشناس می‌تواند به کسب مهارت‌های روبرو‌شدن با احساسات منفی کمک‌کند. همچنین خانواده‌درمانی یا گروه‌درمانی ممکن است مفید باشد.

۳. نور درمانی از راه های درمان افسردگی

 قرار‌گرفتن در معرض نور سفید می‌تواند به تنظیم خلق و بهبود علائم افسردگی کمک‌کند. این درمان معمولا در اختلال خلق فصلی (که اکنون اختلال افسردگی ماژور با الگوی فصلی نامیده‌می‌شود) مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

۴. تاثیر ورزش بر افسردگی (درمان افسردگی بدون دارو)

برای درمان افسردگی بدون دارو، می‌توان به فعالیت‌های ورزشی اشاره کرد. ورزش می‌تواند تولید اندورفین‌های بدن را (هورمون‌هایی که خلق را بهبود می‌بخشند)، افزایش دهد. ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، ۳ تا ۵ روز در هفته، می‌تواند مفید باشد.

۵. برای درمان افسردگی چه باید کرد: اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر

راهکار های درمان افسردگی در این موارد دوری از مواد مخدر و مشروبات الکلی است. مصرف مواد مخدر یا نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند برای مدت کوتاهی احساس بهتری به فرد بدهد. اما در طولانی‌مدت، این مواد می‌توانند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کنند. بهترین داروی ضد افسردگی برای ترک اعتیاد بوپروپیون‌ها هستند. قرص بوپروپیون ۷۵ برای چیست؟ بوپروپیون‌ به کاهش علائم ترک اعتیاد به مواد مانند نیکوتین کمک می‌کند و میل افراد به بازگشت به مواد را هم کاهش می‌دهد.

۶. توانایی نه گفتن

احساس نادیده گرفته‌شدن می‌تواند علائم را بدتر کند. قرار‌دادن مرز برای زندگی شخصی و حرفه‌ای، می‌تواند به فرد کمک کند احساس بهتری داشته‌باشد.

۷. درمان افسردگی در خانه با مراقبت از خود

برای افسردگی چه باید کرد؟ با مراقبت از خود نیز می‌توان علائم را بهبود بخشید. مراقبت از خود شامل موارد زیر است:

  • خواب کافی
  • مصرف غذای سالم
  • دوری از افراد منفی
  • شرکت در فعالیت‌های لذت‌بخش

۸. درمان افسردگی با طب سنتی ممکن است؟ (قویترین داروی گیاهی ضد افسردگی)

افسردگی یک اختلال است که درمان آن ضروری است. شما نمی‌توانید به کسی که دیابت دارد، داروهای طب سنتی و درمان‌های سنتی را پیشنهاد کنید. باید به یک متخصص مراجعه کنید تا روان شما تحت درمان قرار بگیرد. اما در کنار درمان‌های اصلی می‌توانید از روش‌های طب سنتی هم کمک بگیرید تا درمان موثرتر واقع شود.

مثلا در طب سنتی یا درمان افسردگی با گیاهان دارویی، زعفران و دمنوش‌های حاوی آن شادی‌آور هستند و استفاده از دمنوش‌های ضد استرس و ضد اضطراب می‌تواند موثر باشد. اما نمی‌توان تنها با زعفران به درمان این بیماری پرداخت.

تیم درمان افسردگی متشکل از چه دکترهایی است؟

مشکل افسردگی با کمک دکتر روانشناس و روانپزشک درمان می‌شود. دکتر روانشناس در صورت لزوم برای درمان افسردگی، شما را به دکتر روانپزشک ارجاع می‌دهد. کار دکتر روانپزشک چیست؟ روانپزشک با همکاری روانشناس، برای درمان بیماری اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

برای درمان افسردگی در اولین مراحل بیماری با متخصص مشورت کن.

انواع افسردگی کدامند؟

همانطور که اشاره‌شد، این اختلال در هر فردی می‌تواند به صورت متفاوتی بروز کرده و گاهی حتی ربطی به سطح رفاه زندگی یا شرایط جسمی فرد ندارد. از جمله شایع‌ترین بیماری های افسردگی برای انواع افسردگی، موارد زیر هستند:

  • افسردگی فصلی 
  • افسرده خویی
  • افسردگی اساسی یا ماژور
  • افسردگی خندان
  • افسردگی سایکوتیک
  • افسردگی پس از زایمان
  • افسردگی قاعدگی (سندروم PMS)
  • افسردگی سنی (نوجوانان و بزرگسالان)

البته انواع این بیماری به همین موارد ختم نمی‌شوند. زمانی‌که فرد دچار افسردگی می‌شود، دیگر توانایی لذت‌بردن از زندگی یا مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی‌های فردی را ندارد. برخی افراد آنچنان درگیر این احساس ناامیدی می‌شوند که احساس می‌کنند در چاله‌ای از احساس پوچی و بی‌ارزشی سقوط کرده‌اند و هیچ راه نجاتی به جز مرگ ندارند.

۳ نوع افسردگی رایج شامل موارد زیر هستند:

۱. افسرده خویی (افسردگی خفیف، عودکننده)

افسرده‌خویی نوعی افسردگی مزمن «سطح پائین» و از انواع بیماری های اعصاب و روان است. افراد مبتلا به افسرده‌خویی اغلب اوقات احساس افسردگی خفیفی دارند، گرچه ممکن است دوره‌های کوتاه، حالت طبیعی داشته‌باشند.

علائم و نشانه‌های افسردگی از نوع افسرده‌خویی به اندازه علائم و نشانه‌های افسردگی حاد مشخص و شدید نیستند، اما تا مدت طولانی ادامه می‌یابند (حداقل ۲ سال). همچنین برخی افراد علاوه‌بر افسرده‌خویی، دوره‌های افسردگی حاد را نیز تجربه می‌کنند، که این با عنوان «افسردگی مضاعف» شناخته می‌شود.

اگر از افسرده‌خویی رنج می‌برید، ممکن است احساسی شبیه به اینکه همیشه افسرده بوده‌اید، داشته‌باشید. شاید فکر‌کنید که خلق‌وخوی پائین شما تنها بدین دلیل است «که شما این گونه هستید».

۲. اختلال عاطفی فصلی (SAD)

برای برخی افراد، کاهش ساعات طول روز در زمستان منجر به نوعی افسردگی می‌شود که با عنوان اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی (SAD) شناخته می‌شود. اختلال SAD حدود ۱ تا ۲٪ از جمعیت، مخصوصا زنان و افراد جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اختلال SAD می‌تواند احساساتی کاملا متفاوت با آنچه که در تابستان هستید، برای شما ایجاد کند (ناامیدی، ناراحتی، تنش، استرس، بدون هیچ علاقه‌ای به دوستان یا فعالیت‌هایی که معمولا دوست دارید). SAD معمولا در پائیز و زمستان که روزها کوتاه‌تر می‌شوند، آغاز شده و تا بهار که روزها روشن‌تر می‌شوند، باقی می‌ماند.

۳. افسردگی فصلی

برخی افراد معمولا در فصل پاییز و زمستان به افسردگی دچار می‌شوند که به آن افسردگی فصلی گفته می‌شود. در این فصول، خلق افراد پایین است و احساس خوبی ندارند. همچنین با علائمی مانند اختلالات خواب، بی‌حالی، پرخوری هم ممکن است مواجه شوند. البته که علائم افسردگی می‌تواند متنوع باشد، اما به طور کلی بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

افسردگی در زنان بیشتر است یا مردان؟

افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. همچنین زنان به میزان بیشتری دارای نشانه‌های جسمانی مانند کم‌اشتهایی، اختلال خواب و خستگی همراه با درد و اضطراب نسبت به مردان هستند. این تفاوت جنسیتی بسیار کوچکتر از دیگر جنبه‌های افسردگی است.

موارد خودکشی در مردان نسبت به زنان بیشتر است. گزارش‌هایی از دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه استنفورد نشان‌داده، مردان تقریباً ۳ برابر زنان در سوئد خودکشی می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب کشور آمریکا گزارش‌داده که در آمریکا خودکشی در بسیاری از مردان تقریباً ۳ برابر بیشتر از زنان است.

با‌این‌حال زنان بیشتر از مردان به خودکشی فکر می‌کنند و به آن دست می‌زنند. تفاوتی که به مردان نسبت داده‌می‌شود به این دلیل است که آنها از راه‌های مؤثرتری برای خودکشی استفاده می‌کنند و میزان موفقیت آن‌ها در این کار بیشتر است. تحقیقات نشان داده‌است، زنان تمایل بیشتری برای بحث در مورد افسردگی خود دارند، در حالی‌که مردان سعی می‌کنند آن را از دیگران مخفی کنند. ویژگی ابراز تمایلات و درونیات در زنان بیشتر است و این می‌تواند عامل مؤثری در وقوع این رویداد یعنی خودکشی باشد.

افسردگی در زنان بیشتر است یا مردان؟
موارد خودکشی در مردان نسبت به زنان بیشتر است.

عوارض افسردگی چیست؟

اگر افسردگی داشته‌باشید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام ندهید، این بیماری برای شما عوارضی به جای خواهد گذاشت. برخی از این عوارض قابل برگشت هستند، اما برخی دیگر می‌توانند تاثیرات دائمی بر روی شما و زندگی اطرافیان‌تان بگذارند. عوارض افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • اضافه وزن: افرادی که افسردگی دارند به اختلالات خوردن دچار می‌شوند و ممکن است که پرخوری کنند. برخی نیز ممکن است با مصرف داروهای ضدافسردگی به عوارض جانبی آن که چاقی است مبتلا شوند. از عوارض شایع افسردگی اختلال پرخوری است.
  • درد بدنی: گاهی بیماری‌های روانی می‌توانند بر روی جسم هم اثر کنند.
  • سوء‌مصرف مواد
  • اضطراب
  • اختلال پیدا کردن در روابط خانوادگی و دوستانه
  • خودکشی

عوارض افسردگی شدید چیست؟

افراد مبتلا به افسردگی اساسی در معرض خطر بالای ابتلا به اختلالات اضطرابی و اختلالات مصرف مواد هستند که خطر خودکشی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. این بیماری همچنین می‌تواند شرایط پزشکی فرد را با ابتلا به دیابت و فشارخون بالا، بدتر یا دشوارتر کند.

چگونه می توان از افسردگی پیشگیری کرد؟

گاهی افسردگی ژنتیکی است و نمی‌توان از آن پیشگیری کرد و باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. اما برخی از اقدامات زیر می‌توانند به شما کمک کنند که در دام افسردگی نیفتید:

  • ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.
  • سعی کنید روتین مشخصی برای زندگی خود داشته‌باشید.
  • اگر با مشکلی در زندگی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با دکتر روانشناس مشورت کنید.
  • خوب بخوابید.
  • از داروهای تجویزی مانند سیتالوپرام استفاده کنید. (قرص سیتالوپرام برای چی خوبه؟ علائم افسردگی را کاهش می‌دهد)
  • خوب بخورید.
  • سعی کنید کار و زندگی را متعادل کنید.
  • دوستان خوبی پیدا کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

افسردگی می‌تواند بیماری خطرناکی باشد، اگر درمان نشود و به حال خود واگذاشته‌شود. اگر افسرده‌اید یا علائم آن را دارید، لازم است در اولین زمان ممکن به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه به متخصص ندارید، با یک دوست یا فردی که به شما نزدیک است یا فردی که هر نوع تخصصی در موضوع سلامت دارد یا هرکسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

همچنین اگر احتمال خودکشی یا آسیب به خود وجود دارد، فورا به اورژانس مراجعه کنید یا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر فردی از نزدیکان شما، در خطر خودکشی قرار دارد مطمئن شوید که یک نفر در تمام لحظات همراه او باشد. در سایت دکترتو می‌توانید به دکتر روانشناس یا متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید و از بهترین دکتر افسردگی در شیراز، تهران، اصفهان، کرمان و شهر خودتان نوبت مشاوره حضوری دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ضعف اعصاب شاید معنی درستی نداشته‌باشد. کسانی که افسردگی دارند، ممکن است که علائم عصبی هم نشان دهند. همچنین در برخی موارد ممکن است که شخص افسرده با علائم جسمی و عصبی مواجه شود.

یکی از مسائلی که در علائم افسردگی مطرح می‌شود، جنسیت است. علائم افسردگی در مردان و زنان با هم فرق دارد اما شباهت‌های بسیاری هم دارد.

بله. زنان بیشتر از مردان تمایل به بروز و نشان‌دادن علائم دارند. در مردان این کمتر اتفاق می‌افتد و معمولا سعی می‌کنند که علائم را پنهان کنند.

اگر مادر با علائم افسردگی بعد از زایمان مواجه شود، باید به دکتر مراجعه کنید. زیرا در افسردگی بعد از زایمان احتمال آسیب زدن به نوزاد وجود دارد. معمولا روانپزشک با دارو این اختلال را تحت کنترل در می‌آورد. البته که به کمک همسر در این شرایط نیاز است.

خیر. برای درمان افسردگی شدید، باید به دکتر مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد. ممکن است که نیاز به درمان با دارو و حتی بستری در بیمارستان باشد.

برای برخی افراد، محیط زندگی خانوادگی منفی، استرس زا یا ناخوشایند می‌تواند منجر به افسردگی شود. مهم‌ترین علاپم دپرشن ناامیدی، غم و احساسات منفی مداوم است.

چه چیزی افسردگی را از بین میبرد؟ هیچ درمانی برای افسردگی وجود ندارد، اما با روش‌های درمانی مختلف می‌توان افسردگی و وسواس فکری را مدیریت کرد. برخی افراد از انرژی درمانی هم استفاده می‌کنند. آیا انرژی درمانی برای افسردگی مفید است؟ این روش می‌تواند به کاهش علائم و بهبود روحیه ادم افسرده کمک کند.

افسردگی بالینی شکل شدیدتر افسردگی است که به عنوان افسردگی اساسی نیز شناخته می شود و مانند افسردگی ناشی از فقدان، مانند مرگ یکی از عزیزان، یا یک بیماری پزشکی مانند اختلال تیروئید نیست.

پزشک ممکن است گاهی اوقات افسردگی و بی‌خوابی را با تجویز یک SSRI (مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین) یا سایر داروهای ضد افسردگی همراه با یک داروی آرام بخش درمان کنند. این داروها به بهبود خواب کمک می‌کنند.

درمان افسردگی نامرئی یا درمان افسردگی کهنه می‌تواند با مصرف ویتامین B۱۲ و سایر ویتامین‌های B که در تولید مواد شیمیایی مغز موثر بر خلق و خو و سایر عملکردهای مغز، بهبود پیدا کند. سطوح پایین B۱۲ با افسردگی مرتبط است.

کاهش هوشیاری، سردرد، حالت تهوع (احساس بیماری)، مشکلات جنسی، پوسیدگی دندان و دیابت از عوارض قرص‌ها هستند. قرص ضد افسردگی بدون عوارض وجود ندارد اما می‌توان در شرایطی، ورزش را که هیچ عوارضی ندارد جایگزین کرد.

ممکن است علائم بیماری پس از ترک اعتیاد تا یک سال، گاهی اوقات بیشتر، ادامه داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره افسردگی

  1. اصالت وجود گفت:

    با سلام من خودم فکر میکنم بعضی از نشانه های افسردگی رو دارم . همیشه خسته هستم . خوابم میاد . غمگینم . ولی وضع خانومم بدتر از من هست . وقتی متوجه شدیم بچه دار نمیشیم و تلاش هامون بی فایدس . خانومم همیشه ی گوشه میشینه و حرف نمیزنه و سرش تو گوشیش هست . از موزیک و فیلم و سریال هم ک نگو . هرچی بهش میگم میگه دوست ندارم . فقط صبح تا شب میشینه اخبار نگاه میکنه .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این علایم می تواند شروع افسردگی باشد
      حتمن جدی بگیرید و به روانپزشک مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

  2. ... گفت:

    سلام می تونم یک سوال بپرسم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      حتمن

  3. ناشناس گفت:

    سلام می تونم یک سوال بپرسم؟

  4. ناشناس گفت گفت:

    با سلام و خسته نباشید خانمی هستم چهل و دو ساله از بیس سالگی افسردگی دارم از اون زمان دارو ضد افسردگی مصرف میکنم دو تا بجه دارم از اون موقع سر زایمان بجه هام افسردگیم شدید شده بود ولی خوب شده بودم هر روز قرص افسردگی مصرف میکنم الان حدود یه هفته هستش احساس تهی بودن و بی اشتهایی و بی خوابی و میل به غذا و نا آرام بودن هیچ چیزم خوشحالم نمیکنه همش پتو رو میکشم روم میخوابم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      همه این مواردی که گفتید بخاطر همان افسردگی شماست. نیازه درمان را با داروی جدید به همراه جلسات مشاوره داشته باشید. به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
      متخصص روانپزشک

    2. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      همه این مواردی که گفتید بخاطر همان افسردگی شماست. نیازه درمان را با داروی جدید به همراه جلسات مشاوره داشته باشید. به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
      متخصص روانپزشک

  5. غلامی هستم از زنجان گفت:

    سلام خدمت شما خسته نباشید من یه مدتیه کم غذا شدم و به زور غذا میخورم از خانواده ام دور شدم و همش دوست دارم تنها باشم وقتی یکی میاد خونه مون استرس بهم وارد میشه و اصلا علتش رو هم نمیدونم هیچ جایی رو به جز اتاقم واسه خودم امن نمیدونم. خسته، بی حال،بی انگیزه، ناراحت، کم اشتها، لاغر، غمگین و عصبی شدم علتش رو نمیدونم اما خیلی ناراحتم بابت این که اینطوری شدم اگه کمکم کنید ممنون میشم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. با توجه به علایمی که ذکر کردید ممکن است اغاز افسردگی باشد. ولی هر علایمی دلیل بر افسردگی نمی باشد
      قابل کنترل و درمان هستند
      لطفا به روانپزشک و یا روانشناس خوب مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychologist

  6. بی نام گفت:

    پسرم چند وقته کصله دل دماغ نداره میشه بگین چرا

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      باید علت مورد بررسی قرار بگیرد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.متخصص اعصاب و روان

  7. ناشناس گفت:

    من سگمو از دست دادم من سگمو حدود سه سال داشتم که مدام پیش خودم بوده من بخواتر اینکه دشوییش رو خوب یاد نگرفته بود مامان بابام سگمو دادن رفت وحالا هیچی برام مهم نیست جز مرگ

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. از دست دادن پت بسیار دردناک است. وابستگی عاطفی یی که حیوانات مخصوصا سگ برای ما ایجاد می کند قابل درک است.
      اما توصیه می شود برای تسکین این فقدان با مشاور خوب مشورت کنید

  8. امیر گفت:

    سلام من کلا درروز خیلی خسته میشم واصلا انگیزه ندارم و حتی باخانواده ام هم راحت نیستم همش خیال بافی میکنم ازصبح تاشب باموزیک وفیلم دیدن خودموسرگرم میکنم یعنی بنظرت شما من افسرده کی دارم سیگارم زیادمصرف میکنم ک

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امیر عزیز.
      افسردگی علایم و دلایل مختلفی دارد.
      افسردگی فقط یک اصطلاح عام نیست و برای تشخیص دقیق آن نیاز به متخصص دارد.
      با توجه به توضیحات شما توصیه میشود با یک روانشناس خوب مشورت کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychologist

      1. محدثه گفت:

        سلام من‌ چند روزی که با هر حرف اطرافیانم احساس بی ارزش بودن میکنم احساس میکنم که تو این دنیا پوچم خیلی فکر میکنم زیاد میخوابم کمر درد دارم خانوادم بهم اهمیت نمیدن

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          علایم اضطراب دارید
          بی انگیزگی منجر به افسردگی می شود
          نیاز دارید با مشاوران مان تلفنی حرف بزنید

          https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  9. سیاوش گفت:

    سلام،۳۸ساله اقا هستم و از دوستان عزیزم کمک میخوام ؛الان مدت ۴ ساله که از همسرم جدا شدم و تمام این ۴سال رو در خواب و بیداری بهش فکر میکنم ،دیگه انگیزه ندارم و تمام این مدت شاید یکی دو ماه کار کردم ،شبها خوابم بد نیست ولی در طول روز خیلی خسته م و خوابم میاد و الان مدتیه فکر نبودن و خودکشی به ذهنم میرسه ،حوصله هیچ کاری رو ندارم و نمیتونم به زندگی جدیدی فکر کنم با اینکه همسرسابقم نامزد کرده ….در کل حال خیلی بدی دارم و نیاز به کمک شما عزیزان دارم ممنونم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است علت مشکل شما عصبی باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.دکتر اعصاب و روان

  10. عباس گفت:

    من همی علائم دارم