تست افسردگی چیست؟ با معتبرترین آزمون‌های افسردگی آشنا شوید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تست افسردگی یک منبع معتبر برای تشخیص و تعیین شدت افسردگی است. اطلاعات حاصل از این تست به تعیین بهترین روش برای درمان افسردگی کمک م‍ی‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تست-افسردگی

امروزه با پیشرفت علم روان‌شناسی و پزشکی انواع مختلفی از تست افسردگی وجود دارد که برای سنجش شدت احساسات، علائم، تشخیص سایر بیماری‌های روانی و غیره استفاده می‌شوند.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) تقریبا ۸% از افراد بزرگسال بالای ۱۲ سال احساس غم، اندوه، از دست دادن علاقه و سایر نشانه‌های افسردگی را در دوره‌های دو هفته‌‌ای مکرر، تجربه می‌کنند. به گفته WHO افسردگی شایع‌ترین بیماری روحی در جهان است.

آمارها و نتایج حاصل از تست افسردگی که معیاری برای سنجش میزان احساسات فرد است، نشان می‌دهد که بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. اگر احساس می‌کنید شما یا کسی از نزدیکتانتان اخیراً دارای علائم افسردگی است، بهتر است پیش از شدت یافتن این بیماری پنهان به روان‌شناس مراجعه کرده و با انجام تست افسردگی و تشخیص به‌موقع نسبت به درمان افسردگی اقدام کنید. گاهی بی‌توجهی به این بیماری و درمان آن باعث ایجاد افکار خودکشی در فرد و تراژدی‌های غم‌انگیز می‌شود.

تست افسردگی چیست و چه تفاوتی با آزمایشات بالینی دارد؟

انجام تست افسردگی، اولین قدم برای تشخیص این بیماری است. زمانی که برای درمان به مشاور، تراپیست یا روان‌شناس مراجعه می‌کنید، ابتدا باید تست‌های افسردگی را انجام دهید. این تست‌ها در سراسر جهان معتبر بوده و توسط روانشناسان مختلف به‌عنوان معیاری برای سنجش میزان افسردگی فرد استفاده می‌شوند.

در خصوص تست‌های افسردگی به این نکته دقت داشته باشید که هر تستی که در فضای مجازی با عنوان «تست تشخیص افسردگی» مشاهده می‌کنید، معتبر نبوده و بهترین راه برای ارزیابی میزان افسردگی مراجعه به روان‌شناس است. اغلب تست‌های افسردگی به‌صورت سؤالی یا تصویری هستند و روان‌شناس براساس پاسخ‌های فرد میزان افسردگی او را ارزیابی کرده و سپس آزمایشات بالینی را انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت انجام تست افسردگی پیش‌نیاز تعیین روش تشخیص و درمان این بیماری است.

گاهی در خلال انجام تست، فرد نشانه‌هایی بروز می‌دهد که علائم بیماری روانی دیگری مانند خودشیفتگی یا اختلال دو قطبی است.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تست افسردگی در چه مورادی استفاده می‌شود؟ 

انجام تست افسردگی، نه‌تنها معیاری برای تشخیص این بیماری است، بلکه در زمینه‌های بسیار زیادی کاربرد دارد. برای مثال برخی از تست‌های افسردگی جهت تشخیص بیش‌فعالی در نوجوانان و کودکان استفاده می‌شود. انواع دیگری از تست‌های تشخیص افسردگی هم وجود دارد که به زمینه شغلی و استخدام فرد مربوط بوده و سلامت روحی کارمندان را بررسی می‌کند.

اغلب تست‌های افسردگی که در فضای مجازی یا اینترنت می‌بینید معتبر نیستند. بهترین راه برای انجام تست افسردگی مراجعه به روان‌شناس و انجام تست افسردگی معتبر تحت نظر متخصص است.

چه زمانی نیاز به انجام تست افسردگی داریم؟

هر زمان که احساس کردید دچار علائم افسردگی هستید، باید برای تست و تشخیص افسردگی به روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنید. علائم افسردگی می‌تواند بی‌صدا زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت با شدت یافتن باعث بروز مشکلات جدی شود. اگر دارای علائم افسردگی هستید یا اخیراً احساس غم و اندوه بی‌دلیلی دارید، بهتر است با مراجعه به روان‌شناس نسبت به درمان افسردگی اقدام کنید. افسردگی گاهی هیچ علائم بالینی نداشته و بسته به خلقیات فرد می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشد. بنابراین بهترین راه برای اطمینان از ابتلا به این بیماری انجام تست‌های معتبر افسردگی است.

همچنین اگر اخیرا فرزندتان رفتارهای متفاوتی مانند پرخاشگری بیش از حد، بیش فعالی یا برعکس بی‌انگیزگی و آرامش غیرعادی از خود نشان می‌دهد، بهتر است برای انجام تست افسردگی نوجوانان به تراپیست مراجعه کنید.

انجام تست چقدر به تشخیص افسردگی کمک می‌کنه؟

همین حالا مشاوره بگیر

معرفی معتبرترین تست‌های افسردگی

انواع مختلفی از تست افسردگی وجود دارد که هرکدام کاربرد خاصی دارند. برخی از این تست‌ها به‌صورت آنلاین، برخی به‌صورت تصویری و برخی دیگر شبیه به پرسشنامه انجام می‌شوند. تست‌های تشخیص افسردگی ممکن است بسیار به‌ یکدیگر شبیه باشند یا براساس تشخیص روان‌شناس از چند تست برای تشخیص بهتر استفاده شود.

در تست افسردگی برحسب پاسخ‌های فرد و معیارهای مدنظر پزشک، میزان افسردگی فرد به صورت «عددی» تعیین شده و سپس این امتیاز تفسیر می‌شود. این نمره اطلاعات مهمی در اختیار روان‌شناس قرار می‌دهد و تأثیر بسیار زیادی بر تعیین بهترین روش درمان برای بیمار دارد.

۱. تست افسردگی بک (BDI-II)

تست افسردگی بک، توسط «آرون بک»، پدر علم درمان شناختی در سال ۱۹۹۶ اختراع شد. در حال حاضر نسخه دوم این آزمون برای افراد بالای ۱۳ سال انجام شده و شامل ۲۱ سؤال است. این آزمون معتبرترین آزمون روان‌شناختی بوده که در سراسر جهان از آن برای تشخیص اولیه ابتلا به افسردگی استفاده می‌شود.

طی این آزمون سوالاتی در زمینه نامیدی و تحریک پذیری، احساس گناه یا حس مجازات شدن و همچنین نشانه‌های جسمی از قبیل خستگی، کاهش وزن و عدم توجه به جنس مخالف بررسی می‌شود. نمونه زیر یکی از سؤالاتی است که در این آزمون مطرح می‌شود:

یکی از پاسخ‌های زیر را انتخاب کنید:

  • نسبت به آینده ، بدبینی یا نا امیدی خاصی ندارم .
  • نسبت به آینده نا امید نیستم .
  • احساس می کنم که هیچ امیدی به آینده ندارم.
  • احساس می کنم که هرگز نخواهم توانست مشکلات را تحمل کنم .
  • احساس می کنم که آینده ناامید‌کننده است .

سؤالات در تست بک به همین ترتیب ادامه دارند. در تست بک، هر سوال بین ۰ تا ۳ نمره، امتیاز دارد. هرچه نمره فرد در این آزمون بالاتر باشد نشان‌دهنده افسردگی شدیدتر است. پس از پایان تست، با امتیازی که فرد کسب می‌کند در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌‌گیرد:

  • نمره ۰ تا ۱۳: حداقل افسردگی
  • نمره ۱۴-۱۹: افسردگی خفیف
  • نمره ۲۰ تا ۲۸: افسردگی متوسط
  • نمره ۲۹ تا ۶۳: افسردگی شدید.

همچنین اخیراً نمونه‌های معتبری از تست افسردگی بک به‌صورت آنلاین وجود دارد که نتایج نسبتاً معتبری دارد. شما می‌توانید در خانه ابتدا این تست افسردگی تصویری یا پرسشنامه‌ای را انجام داده و در صورت دریافت نمره بالا جهت تشخیص و ارزیابی دقیق‌تر به روان‌شناس مراجعه کنید.


۲. تست افسردگی ژونگ (SDS)

تست افسردگی زونگ یا ژونگ (SDS)، یک تست خودارزیابی برای اندازه‌گیری شدت افسردگی فرد است. این تست یکی از معتبرترین تست‌های افسردگی در جهان به‌شمار می‌رود. در تست پرسش‌ها به‌‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جنبه روانی، جسمی و عاطفی فرد را نشان دهند.

این آزمون شامل ۲۰ سؤال است. هر سؤال هم دارای ۱ تا ۴ امتیاز بوده که ۱۰ مورد از این سوالات در زمینه‌های منفی و ۱۰ مورد دیگر در زمینه‌های مثبت مطرح می‌شوند.

پاسخ‌هایی که فرد می‌دهد باید به‌صورت زیر باشند:

  • هرگز یا به‌ندرت
  • گاهی اوقات
  • اغلب اوقات
  • تقریباً همیشه.

از جمله سؤالاتی که در این پرسشنامه مطرح می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • من احساس غمگینى، یأس و افسردگى مى@کنم.
  • دچار مشکل یبوست هستم.
  • بى‌قرار هستم و نمى‌توانم آرام بگیرم.
  • به آینده امیدوار هستم.
  • احساس مى‌کنم که اگر مرده بودم دیگران راحت‌تر بودند.

در نهایت پس از پایان تست، برحسب نمره کسب شده، فرد در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • نمره کمتر از ۵۰: خلق طبیعی و بدون افسردگی
  • نمره ۵۱ تا ۵۹: افسردگی خفیف تا متوسط
  • نمره ۶۰ تا ۶۹: افسردگی متوسط تا آشکار
  • نمره بیش از ۷۰: افسردگی شدید، فرد در این حالت نیاز به درمان فوری دارد.

۳. تست افسردگی اساسی (MDI)

این تست معتبر شامل ۱۰ مرحله است که علائم فرد را طی دو هفته بررسی می‌کند. اگر فردی به افسردگی مبتلا باشد در این تست برحسب تجربه‌های روانی، فکری، عاطفی و فیزیکی که فرد طی این مدت داشته است، افسردگی او ارزیابی می‌شود. این تست باید تحت‌نظر روان‌شناس انجام شده و فرد جلسات درمانی مداومی طی دو هفته خواهد داشت. در نهایت نمره شدت افسردگی او از نوع خفیف تا شدید مشخص خواهد شد.

انواع-تست-افسردگی
تست‌های افسردگی انواع مختلفی دارند و روان‌شناس بسته به شرایط شما از یک یا چند تست استفاده می‌کند.

۴. تست تشخیص افسردگی رم (RDI)

تست رم، شامل ۲۵ سؤال است که معمولا افراد افسرده با آن درگیر بوده و برای توصیف ناراحتی خود بیان می‌کنند. این سؤالات طی آزمون از فرد پرسیده شده و سپس برحسب نمره کسب شده، شدت افسردگی او مشخص می‌شود. معمولا از این تست برای افرادی که دارای علائم پنهان افسردگی هستند، استفاده می‌شود.


۵. تست افسردگی همیلتون (HRDS)

این تست هم یک پرسشنامه چند مرحله‌ای برای تشخیص و ارزیابی افسردگی است. برای اولین بار این تست در سال ۱۹۶۰ استفاده شد. به‌مرور زمان این آزمون پیشرفته‌تر شده و اکنون مقیاسی معتبر برای تشخیص افسردگی است.

تست همیلتون شامل ۲۱ سؤال چهار گزینه‌ای است. در این تست مواردی مانند خلق افسرده، تمایلات خودکشی، کندی تفکر و رفتار، اضطراب روانی و مشکلات جسمی برای تشخیص افسردگی بررسی می‌شوند.

لازم به‌ذکر است این آزمون برای بزرگسالان طراحی شده است و مانند آزمون بک، هرچه نمره فرد در این تست بالاتر باشد نشان‌دهنده موارد شدیدتر ابتلا به افسردگی است.


۶. آزمون افسردگی کارول (CRS)

یکی دیگر از انواع تست‌های افسردگی، تست یا مقیاس ارزیابی کارول است. این تست بیشتر برای تشخیص علائم بیماری دوقطبی استفاده می‌شود. در تست کارول از تجربه‌های فرد افسرده در آزمون همیلتون برای تعیین و ارزیابی بهتر افسردگی استفاده می‌شود. این پرسشنامه هم شامل ۵۲ سؤال است که برحسب تجربه سایر افراد افسرده طراحی شده‌اند.


۷. آزمون افسردگی نوجوانان ماریاکواس (CDI)

این پرسشنامه مخصوص افراد بین ۷ تا ۱۷ سال است. طی این آزمون علائم عاطفی، شناختی و رفتاری فرد با استفاده از آزمون تصویری افسردگی ارزیابی می‌شود. دقت داشته باشید آزمون افسردگی کودکان باید تحت‌نظر روان‌شناس مخصوص انجام شود. این تست می‌تواند به تشخیص مشکلاتی مانند بیش‌فعالی و غیره کمک کند. این تست به‌اندازه تست بک برای بزرگسالان معتبر بوده و نتایج بسیار دقیقی دارد.

تعداد سؤالات این تست ۲۷ مورد بوده و هر سوال دارای ۳ گزینه است. هر چه نمره تست بیشتر باشد نشانه شدت بیشتر افسردگی در کودک و نوجوان است. در این حالت کودک نیاز به مراقبت والدین و قرار گرفتن تحت‌نظر روان‌شناس و روان‌پزشک دارد.

depression-test
آزمون افسردگی نوجوانان ماریاکواس، یک تست افسردگی تصویری مخصوص افراد ۷ تا ۱۷ ساله است.

۸. تست افسردگی نوجوانان کوتچر

تست‌های افسردگی مختلفی برای نوجوانان وجود دارد که از جمله معتبرترین آن‌ها می‌توان به تست کوتچر اشاره کرد. در واقع تست کوتچر یک آزمون خودگزارشی است که شامل ۱۱ سؤال می‌شود. نوجوان طی آزمون باید برحسب خلقیات، مشکلات جسمی و روحی دو هفته اخیر به سؤالات پاسخ دهد. این سؤالات چهار گزینه‌ای بوده و به‌ترتیب از ۰ تا ۳ امتیاز دارند.

حداقل نمره در این آزمون ۰ و حداکثر ۳۳ است. البته نسخه دیگری از این آزمون هم وجود دارد که شامل ۶ سؤال است. اگر قصد انجام این تست را دارید، نسخه ۱۱ پرسشی آن معتبرتر است. مهم‌ترین نتیجه‌ای که این تست در پی دارد، مشخص شدن افکار خودکشی در نوجوانان است.

آیا شما هم علائم افسردگی دارید؟ همین حالا تست بدهید

۹. تست نئو (NEO)

تست نئو اغلب آزمونی روان‌شناختی برای استخدام افراد است. این تست در سراسر جهان معتبر بوده و به‌عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی سلامت روانی کارمندان استفاده می‌شود. با این وجود از تست نئو می‌توان برای تشخیص افسردگی در بزرگسالان استفاده کرد. تست افسردگی نئو به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای شخصیت‌شناسی افراد معرفی شده است. طی این تست ۵ حوزه شخصیتی و اصلی فرد بررسی شده و علل افسردگی مشخص می‌شوند.

تست‌های شخصیت معتبر زیادی در جهان وجود دارد که روان‌شناس بر اساس شرایط و سن بیمار از یکی یا تعدادی از آنها برای تشخیص و تعیین شدت افسردگی استفاده می‌کند.

چقدر می‌توان به نتیجه تست‌ افسردگی اعتماد کرد؟

همانطور که اشاره شد، انجام تست افسردگی نزد روان‌شناس و روان‌پزشک بهترین و دقیق‌ترین راه ارزیابی میزان افسردگی است. هرچند که تست‌های آنلاین افسردگی می‌توانند به‌صورت نسبی و رندوم به شما نتیجه یا نمره آزمون افسردگی را نشان دهند، اما برای تشخیص دقیق و معتبر باید به روان‌شناس مراجعه کرد.

می‌توانید ابتدا از آزمون‌های معتبر آنلاین مانند بک استفاده کرده و اگر به افسردگی مبتلا هستید، برای درمان افسردگی به روان‌شناس مراجعه کنید.

درخصوص نتیجه آزمون‌های افسردگی باید اشاره داشت در هر آزمایش و تستی احتمال خطا وجود دارد. عوامل مختلفی مانند موارد زیر می‌تواند بر نتیجه تست تشخیص افسردگی تأثیر گذاشته و باعث بروز خطا در نتیجه آن شود:

  • حالت روحی فرد در حین انجام تست
  • عوامل محیطی مانند محل انجام تست
  • تأثیر علائم افسردگی بر شرایط جسمی و فکری فرد
  • اضطراب
  • ترس از مراجعه به روان‌شناس
  • مشکلات جسمی و ذهنی.

این‌ها تنها تعدادی از مواردی بودند که می‌توانند باعث بروز خطا در نتیجه آزمون شوند. بنابراین همواره جلسات درمان افسردگی در محیطی ساکت و آرام و تنها با حضور پزشک و روان‌شناس انجام می‌شود.

اگر مبتلا به افسردگی هستید، نسبت به مراجعه به روان‌شناس احساس بدی نداشته باشید. شما اولین گام برای درمان خود را برداشته‌اید. اطلاع از سلامت روان و انجام تست‌های افسردگی می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در بهبود کیفیت زندگی فردی و شغلی شما داشته باشد.

برای راحتی می‌توانید از دوست یا کسی که با او راحت هستید بخواهید که شما را در جلسات اول همراهی کند. به این ترتیب نتیجه تست دقیق‌تر خواهد بود. این مورد برای درمان شما یک رکن اساسی است.

مورد دیگری که می‌تواند باعث نتایج اشتباه آزمون شود، عدم صداقت افراد یا اغراق در پاسخگویی است. در هنگام آزمون کاملاً صادقانه به پرسش‌ها پاسخ دهید.

چرا برای انجام تست افسردگی باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

شاید از خودتان بپرسید، با وجود هزاران کتاب روانشناسی، سایت، پادکست و تست‌های آنلاین افسردگی، دیگر نیازی به مراجعه به روان‌شناس نداشته باشید. اما دقت کنید این موارد تنها راهکارهای عمومی و تصادفی هستند. شرایط هر فرد با دیگری فرق دارد. به‌خصوص اگر فرد مبتلا به افسردگی شدید باشد. همچنین تست افسردگی نوجوانان و کودکان هم حتماً باید تحت نظر روان‌شناس متخصص انجام شود.

یک روان‌شناس به‌راحتی برحسب شرایط خاص شما آزمون را انجام داده و می‌تواند رفتارهای اغراق‌آمیز یا ناهنجار در پاسخ‌ها را تشخیص دهد. سپس برحسب میزان افسردگی، اقدام به درمان افسردگی فرد کند.

اهمیت-انجام-تست-افسردگی
مراجعه به روان‌شناس و انجام تست افسردگی معتبر تحت نظر روان‌شناس تأثیر زیادی در روند بهبودی دارد.

چگونه بهترین روان‌شناس برای انجام تست افسردگی پیدا کنم؟ 

شاید بیماری‌های جسمی با علائم و نشانه‌های فیزیکی خود را نشان دهند، اما افسردگی بیماری است که بی‌صدا شما را درگیر می‌کند. آگاهی از علائم این بیماری و انجام تست‌های افسردگی معتبری که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، به تشخیص به‌موقع این مشکل روحی کمک شایانی خواهد کرد. از این رو اگر اخیراً خودتان یا کسی از نزدیکانتان علائم و احساس افسردگی دارد بهتر است از بیان آن خجالت نکشیده و برای درمان اقدام کنید. شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به‌ وب‌سایت دکترتو علاوه‌بر استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با بهترین روانشناس ها آشنا شده و نسبت به نوبت‌دهی آنلاین اقدام کنید.

دکترتو، همراه سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن