دلایل کندن وسواسی مو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تریکوتیلومانیا یا کندن موی وسواسی اختلالی روانی است که فرد تمایل غیر قابل کنترلی برای کندن موهای بدن خود دارد و علی رغم تلاش ش برای ترک این عادت، موفق نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
کندن وسواسی مو

 کندن موی وسواسی که به آن اختلال کشیدن مو نیز می گویند نوعی اختلال روانی است که فرد تمایل مکرر و غیر قابل کنترلی برای کندن مو های سر، ابرو،مژه یا سایر قسمت های بدنش دارد علی رغم اینکه تلاش برای ترک آن می کند. کندن موهای سر اغلب موجب می شود تکه هایی از سر دچار طاسی شود و موجب ایجاد استرس شدید شده و بر روی عملکرد اجتماعی و شغلی فرد تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا ممکن است مدت زیادی را صرف پوشاندن موهای ریخته شده خود کنند. در برخی افراد کندن مو ممکن است خفیف و به طور کلی قابل کنترل باشد. اما در برخی دیگر کندن مو به صورتی شدید دیده می شود. برخی مواقع درمان ممکن است کمک کننده باشد و موجب کاهش و کنترل علائم شود.

علائم کندن وسواسی مو چیست؟

نشانه های وسواس کندن مو اغلب شامل موارد زیر است:

  • کندن مداوم موها مخصوصا موی سر، ابرو و مژه ها،  اما فرد با گذشت زمان ممکن است بر کندن مو از قسمت های دیگر مختلف بدن تمرکز کند.
  • احساس تنش و فشار عصبی قبل از کندن مو یا هنگام مقاومت در برابر کندن مو
  • احساس رضایت یا آسودگی بعد از کشیدن مو
  • کم شدن قابل توجه موها مانند کوتاه شدن موها، نازک یا کچلی موضعی در سر یا قسمت های دیگر بدن،مانند ابروها یا مژه ها
  • کندن جویدن یا خوردن موی کنده شده
  • بازی کردن با موی کنده سشده یا کشیدن آن به صورت و لب ها
  • تصمیم مکرر برای ترک کندن مو یا کاهش دادن آن و موفق نبودن در انجام آن
  • مشکلات و استرس های مهم و قابل توجه در محل کار، مدرسه یا شرایط اجتماعی به دلیل کندن موی سر
  • بسیاری از افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا همچنین ممکن است کندن پوست، جویدن ناخن یا گاز گرفتن لب هایشان را نیز تجربه کنند. گاهی اوقات نیز موی عروسک یا حیوانات خانگی را می کنند یا پرز پتو و لباس را از آن جدا می کنند. بیش تر افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا موی خود را درتنهایی می کنند و معمولا سعی می کنند این کار خود را از بقیه مخفی می کنند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

کسانی که مبتلا به تریکوتیلومانیا هستند کشیدن مو را به صورت های زیر انجام می دهند:

  • به صورت خود آگاه: بعضی افراد عمدا و برای از بین بردن تنش یا استرس موی خود را می کنند.برخی نیز مراسمی خاص برای کندن مو دارند.
  • به صورت نا خود آگاه: برخی از افراد بدون اینکه متوجه شوند موهای خود را می کنند مثلا هنگام خستگی، مطالعه یا تماشای تلویزیون.

فرد بسته به موقعیت و شرایطی که دارد ممکن است به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه اقدام به کندن مو کند.

اختلال کندن مو می تواند به احساسات فرد نیز مرتبط باشد:

  • احساسات مثبت: برخی افراد با کندن موی خود احساس رضایت، خشنودی و آسودگی می کنند به همین دلیل به کندن موی خود ادامه می دهند تا این احساس مثبت را حفظ کنند.
  • احساسات منفی: برای بسیاری از مردم کندن موی راهی برای مقابله به احساساتی مانند استرس، عصبانیت، تنش، بی حوصلگی تنهایی، خستگی و درماندگی است.

دلایل کندن مو چیست؟

دلیل مشخصی برای اختلال کندن موی وسواسی وجود ندارد اما مانند سایر اختلالات ممکن است به دنبال ژنتیک و فاکتورهای محیطی ایجاد شود. با این وجود هر کدام از عوامل زیر می تواند احتمال ابتلا به تریکوتیلومانیا را افزایش دهد.:

  • سابقه ی خانوادگی: ژنتیک ممکن است نقش مهمی را در ابتلای فرد به تریکوتیلومانیا ایفا کند مخصوصا در افرادی که نزدیکان آنها مبتلا به تریکوتیلومانیا هستند احتمال ابتلا به آن بیش تر است.
  • سن: اختلال کندن موی وسواسی در دوران قبل از نوجوانی و یا در طول آن وغالبا در سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی بروز می کند و مشکلی است که می تواند تا آخر عمر با فرد باقی بماند. نوزادان نیز مستعد کندن موی خود هستند اما خفیف بوده و بدون نیاز به درمان خودبه خود بهبود می یابند.
  • وجود اختلالات دیگر: افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا ممکن است مبتلا به اختلالات دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواس جبری باشند.
  • استرس: موقعیت ها یا اتفاقات پر استرس می توانند موجب کندن موی وسواسی در برخی افراد شوند.

اختلال کندن مو در زنان بیش تر از مردان دیده می شود و این ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیشتر به دنبال سلامت خود هستند و به پزشک مراجعه می کنند. اما به نظر می رسد که این اختلال در کودکان دختر و پسر به یک میزان دیده می شود.

می‌دونستی کندن مو یه نوع اختلاله؟

 اگر علائم کندن مداوم مو رو داری همین الان به متخصص روانشناس مراجعه کن.

عوارض کندن وسواسی مو چیست؟

گرچه اختلال تریکوتیلومانیا ممکن است خیلی مساله جدی و مهمی نباشد اما می تواند تاثیرات منفی بر روی زندگی فرد بگذارد. عوارضی که به دنبال کندن موی وسواسی ممکن است ایجاد شود عبارتند از:

  • استرس های عاطفی: بسیاری از افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا احساس شرم، خجالت و تحقیر را تجربه کرده اند. همچنین این افراد ممکن است کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب، اعتیاد به الکل و مواد مخدر را نیز تجربه کنند.
  • مشکلات مربوط به عملکرد شغلی و اجتماعی: شرم و خجالت به دلیل کاهش موی سر ممکن است مانع از فعالیت های شغلی و اجتماعی در این افراد می شود. افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا معمولا گلاه گیش می پوشند، نواحی بدون مو را با سایر موهای خود می پوشانند یا از مزه مصنوعی استفاده می کننند. گاهی اوقات نیز افراد از ایجاد روابطی صمیمانه با دیگران، به دلیل آشکار شدن مشکل شان امتناع می کنند.
  • آسیب به پوست و مو: کندن مداوم موها می تواند باعث ایجاد زخم و آسیب و عفونت پوست سر و نواحی دیگری که موی آن کنده می شود گردد. همچنین می تواند موجب آسیب دائمی به به ریشه مو شود.
  • مشکلات گوارشی : خوردن موهای کنده شده می تواند، موجب گیر کردن گلوله های بزرگ مو دردستگاه گوارش شود. گلوله های مو موجب کاهش وزن، تهوع، استفراغ، انقباضات روده ای و حتی مرگ می شود.

درمان کندن مو

تحقیقات در مورد درمان تریکوتیلومانیا محدود است، با این حال برخی درمان ها برای کاهش علائم کندن مو یا توقف آن موثر است. درمان هایی که برای تریکوتیلومانیا می تواند کمک کننده باشد عبارتند از:

آموزش رفتار های معکوس: این نوع رفتار درمانی، جز درمان های اولیه برای تریکوتیلومانیا است. شما یاد می گیرید که چگونه موقعیت را تشخیص داده و هنگامیکه می خواهید موی خود را بکشید آن را با رفتار دیگری جایگزین کنید. برای مثال شما می توانید هنگام کندن مو، برای جلوگیری از کندن موهایتان دست خود را مشت کنید. درمان های دیگر را نیز می توانید همراه با این روش درمانی انجام دهید.

رفتار درمانی: این روش درمانی می تواند به شناسایی و بررسی باورهای تحریف شده ای که در رابطه با موهایتان دارید کمک کند.

پذیرش و تعهد به درمان: در این روش درمانی، به شما کمک می کند تا میل به کندن مو را بپذیرید بدون اینکه آن را انجام دهید.

درمان سایر اختلالات روانشناختی مرتبط با تریکوتیلومانیا، مانند افسردگی، اضطراب و سو مصرف مواد، می تواند بخش مهمی از درمان در این افراد باشد.

درمان دارویی: گرچه هیچ دارویی به طور خاص برای درمان تریکوتیلومانیا تایید نشده، اما برخی دارو ها ممکن است برای کنترل برخی علائم خاص کمک کننده باشد. به عنوان مثال پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی مانند کلومیفن را توصیه کند. سایر داروها یی که ممکن است مفید باشد شامل N-استیل سیستئین و الانزاپین (یک داروی ضد افسردگی است) می باشد.

تو هم وقتی استرس داری یا عصبی می‌شی موهات رو می‌کنی؟!

چه موقع برای کندن وسواسی مو به پزشک مراجعه کنیم؟

کندن موی وسواسی یک اختلال مزمن و طولانی مدت است که اگر درمان نشود بعد از مدتی تشدید می شود. به عنوان مثال تغییرات هورمونی در یائسگی می تواند موجب بدتر شدن علائم در زنان شود. در برخی افراد اگر این اختلال درمان نشود علائم برای هفته ها ماه ها و سالها از بین می رود و دوباره بر می گردد. اگر نمی توانید جلوی کندن موی خود را بگیرید یا از ظاهر خود احساس خجالت و شرمندگی می کنید بهتر است به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنید. کندن موی بدن فقط یک عادت بد محسوب نمی شود بلکه یک اختلال روانی است و بدون درمان از بین نمی رود.

تنظیم و ترجمه: فاطمه افضلی

 

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کندن موی وسواسی

  1. Dn گفت:

    من ۲۸ سالمه و از ۱۱ سالگی‌ موهای سرمو میکنم
    اگه موهای خیلی پر پشتی نداشتم قطعا تا الان کاملا کچل شده بودم.
    یه قسمت هایی از سرم کاملا خالی شده ک‌‌ ناراحتی از این قضیه خودش باعث میشه هی بیشتر‌ موهامو بکنم
    موهایی ک‌ تو این مدت زمان طولانی کندم
    ممکنه بازم در بیاد ؟ یا برای همیشه از دست رفته ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید این علایم ریشه یابی و درمان شود
      از نظر روانی و عصبی
      سپس می توانید از مکمل هایی مثل بیوتین و یا هیرتامین استفاده کنید

  2. مجتبی گفت:

    چند تیکه از سرم خالی شده چیکار کنم که موهام نکنم موهام در بیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات تیرویید و عفونت قارچی وجود دارد
      ابتدا باید دلیل ش مشخص شود
      سپس درمان کنید

  3. ناشناس گفت:

    تنها. روش اینه کل مو سرتو کچل کنید و فکرتونو ازاد کنید کار سختی نیست و فقط یه تلقینه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از راهنمایی تان

  4. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۱۶ سالمه و حدود شیش ساله که موها و مژه های ودم رو میکنم تقریبا هیچ مژه ای ندارم و چند سال هست ک ایطوریم اطرافیان عادت کردن ولی همیشه به خودم لعنت می فرستم که چرا مثل بقیه دوستام به خاطر این مشکل ظاهر خوبی ندارم تازگیا میلم که به کندن موهام کمتر شده بود دوباره افزایش یافته واقعا دیگه نمیتونم تحمل کنم پیش یکی دوتا روانشناس هم رفتم ولی مشکلم حل نشد حس میکنم تا بمیرم این مشکلو دارم لطفا اگه میتونید کمکم کنید خیته شدم از ای وضعیت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این مشکل قابل حل است
      هم نیاز به روانپزشک و هم متخصص پوست و مو دارید
      از مکمل هایی مثل هیرتامین استفاده کنید
      روند تشخیص و درمان را جدی تر پیگیری کنید