تست نئو (NEO)؛ پرکاربردترین تست شخصیت شناسی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تست نئو یک تست شخصیت شناسی پنج عاملی است. این تست در دو فرم 240 سؤالی و 60 سؤالی وجود دارد و پرکاربردترین تست شخصیت به ویژه در سازمان‌هاست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
تست-نئو

تست نئو یک تست روان‌سنجی است که در سراسر جهان برای بررسی شخصیت افراد و ارزیابی رفتاری آن‌ها قبل از استخدام انجام می‌شود. این نوع تست شخصیت شناسی، کاربرد‌های گسترده‌ای دارد که تنها بخشی از آن در حوزه استخدام بوده و می‌تواند برای اهداف متعددی کاربرد داشته باشد. همچنین از تست neo به‌منظور ارزیابی پتانسیل شغلی افراد استفاده می‌شود. در اینجا می‌خواهیم کاربرد‌های این تست شخصیت شناسی، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

مانند هر تست شخصیت شناسی دیگری، تست نئو هم باید تحت نظر روان‌شناس انجام شود. تست‌های شخصیت چیزی فراتر از سؤال‌های ساده‌ای هستند که در ظاهر می‌بینید. این سؤالات به هم ارتباط دارند و در ارتباط با هم باید تفسیر شوند. از این رو تفسیر آن کار هر کسی نیست.

تست شخصی نئو چیست؟

پرسش‌نامه شخصیت شناسی نئو در سال ۱۹۷۰ توسط Costa و McCrae طراحی شد. از این آزمون برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی استفاده می‌شود. البته در سال ۲۰۰۵ تغییراتی در این تست اعمال شد و نسخه نهایی آن عرضه شد. این آزمون ۵ عاملی است و ویژگی‌هایی مانند وظیفه‌شناسی، گشودگی، برون‌گرایی، حس خوشایندی و روان‌رنجوری را بررسی می‌کند. هرکدام از این ۵ ویژگی خود دارای ۶ زیرگروه هستند.

تست نئو به ما کمک می‌کند تا بتوانیم جنبه‌های رفتاری و اخلاقی خودمان و دیگران را تجزیه و تحلیل کرده و به‌خوبی بشناسیم. حال این شناختِ شخصیتی و آشنایی با ویژگی‌های رفتاری، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی کارایی داشته باشد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تاریخچه تست نئو

این تست برای رسیدن به جایگاه کنونی خود مسیر بسیار طولانی را طی کرده است. در این راستا تغییرات زیادی را متحمل شده است. تست نئو ناشی از یک کار روانشناس دانشگاهی است که در دهه ۱۹۷۰ برای اولین‌بار توسط فردی به نام کوستا جونیو و رابرت آر مک کری طراحی و ارائه شد.

در این دوره این دو روانشناس برجسته در تلاش بودند تا ویژگی‌های گسترده‌ای که در همه افراد وجود دارد را شناسایی کنند. این بررسی‌ها تا سال ۱۹۷۸ تنها به شناسایی سه ویژگی اصلی شخصیتی انجامید. آن‌ها موفق شدند با همین سه ویژگی شخصیتی، طیف وسیعی از افراد را بررسی و الگوی شخصیتی آن‌ها را به دست آورند.

البته ایده اولیه تست شخصیت شناسی نئو به یک دهه قبل از آن بر می‌گردد. یعنی هنگامی‌که محققان آمریکایی یک طرح ابتدایی برای ارزیابی و بررسی کاندیدا‌های شغلی ارائه دادند. اما در آن زمان این ایده رشد چندانی نداشت تا سال ۱۹۷۰ به بعد که در قالبی ایده‌ای نو و به نام تست تئو ارائه شد.

این تست در این دوره چندان کامل نبود و ضعف‌های زیادی داشت. در مدل اولیه این تست، تنها سه ویژگی شخصیتی بررسی و ارزیابی می‌شد. در ادامه، این تست‌ها توسعه یافتند و بررسی‌ها و تحقیقات کامل‌تری در این زمینه انجام شد.


کامل شدن تست neo در سال ۱۹۹۰

در نهایت تست نئو در دهه ۱۹۹۰ به فرم‌های کامل‌تر خود رسید. در بررسی‌های بیش‌تر مشخص شد در واقع پنج عامل شخصیتی باید در این تست گنجانده شده و بررسی شود. با کامل شدن این تست شخصیت شناسی، نسخه به‌روز شده و کامل آن تحت عنوان تست NEO – PI ارائه شد که هم اکنون هم در دانشگاه‌ها، مراکز پزشکی و در شرکت‌ها و واحد‌های استخدام مورداستفاده قرار می‌گیرد.

البته به این نسخه تست‌ها و ویژگی‌های فرعی دیگری هم اضافه شد تا تست نئو بتواند به‌عنوان یک تست جامع شخصیت شناسی در نظر گرفته شود. در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود که بررسی‌ها مشخص کرد این تست می‌تواند برای ارزیابی رفتاری کودکان ده‌ساله هم گزینه خوبی باشد و تنها به یک سری از اصلاحات نیاز دارد.

می‌خوای نتیجه تست نئو رو بدونی؟ 

همین حالا مشاوره بگیر

ساختار تست نئو

پیش‌ازاین گفتیم که این تست شخصیت شناسی در مرحله اول شامل سه ویژگی رفتاری بود. اما در ادامه به این تست دو مشخصه دیگر هم اضافه شد تا در نهایت تست شناخت شخصیت نئو به‌عنوان یک تست پنج عاملی در نظر گرفته شود.

این تست را با نام مستعار تست شخصیت شناسی پنج عاملی یا نظریه پنج عامل شخصیت یا Big Five Personality Test می‌شناسند. در این تست پنج بخش مختلف شخصیتی افراد به‌صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده و از مجموع نتایج به دست آمده از این تحلیل‌ها، برای رسیدن به یک نتیجه نهایی شخصیت شناسی استفاده می‌شود.

ویژگی‌ها و ساختار‌های تشکیل دهنده تست neo شامل موارد زیر می‌شود:

  • Neuroticism یا N که به معنای روان‌رنجوری است
  • Extraversion یا E به معنای برون‌گرایی
  • Openness یا O به معنای باز بودن
  • Agreeableness یا A به معنای توافق پذیری
  • Conscientiousness یا C به معنای وظیفه‌شناسی.

این تست یک سری ویژگی‌ها و مشخصات فرعی و ترکیبی هم دارد که می‌تواند به جنبه‌های مختلف شخصیت افراد دسترسی پیدا کند و یک آنالیز دقیق رفتاری و شخصیتی را ارائه دهد. علاوه بر این خود تست شخصیت نئو و هر یک از این ویژگی‌ها شامل یک سری مشخصات و فاکتور‌های زیرمجموعه‌ای هستد که آن‌ها در طول آزمون بررسی و ارزیابی خواهد شد.


پرسشنامه تست نئو چگونه است؟

این تست در قالب یک پرسش‌نامه انجام می‌شود. در این آزمون دو سری تست وجود دارد. اولین تست، یک فرم S است که با نام تست خودگزارشی یا Self-Report test هم شناخته می‌شود. اما آزمون دوم تست یا فرم R است که توسط یک شاهد دوم بررسی و ارزیابی خواهد شد.

در این تست‌ ۲۴۰ سؤال یا مشخصه و ویژگی رفتاری ذکر شده که شرکت‌کنندگان باید به هر کدام از این گزینه‌ها، باتوجه‌به تطابق با محور‌های شخصیتی خود از یک تا پنج نمره بدهند. این امتیازدهی بر اساس میزان موافقت یا عدم موافقت با موارد ذکر شده در تست خواهد بود. البته این فرم بلند و کامل تست نئو است و تکمیل آن حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

نوع دیگر آزمون نئو، فرم کوتاه‌تری است که تنها از ۶۰ سؤال یا ویژگی شخصیتی تشکیل شده است. به آن NEO-FFI هم گفته می‌شود. درحالی‌که تکمیل فرم بلندتر تست نئو حدودً بین سی تا چهل دقیقه زمان می‌برد، فرم کوتاه‌تر آن حدودا ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

نکته مهم دیگر در خصوص شرکت در این تست‌های شخصیت شناسی این است که هم برای فرم کوتاه تست و هم برای فرم بلند آن، می‌توان از آزمون‌های حضوری و روی کاغذ استفاده کرد و هم از آزمون آنلاین تست نئو بهره برد. هم تست نئو آنلاین و هم تست حضوری، زیرمجموعه تست نئو رایگان هستند.


آزمون neo در چه زمینه‌های کاربرد دارد و چرا انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد این تست جامع شخصیت شناسی بر اساس نظریه پنج عامل شخصیتی است. در نتیجه کاربرد آن برای بررسی و ارزیابی تعادل بین این پنج فاکتور شخصیتی است که شکل‌دهنده شخصیت و رفتار افراد هستند. این تست می‌تواند برای استخدام، رفع مشکلات استرسی، روانی و وسواس و برای تناسب شغلی و انتخاب شغل مورد استفاده قرار بگیرد.

در واقع این تست سطوح شخصیتی افراد را از پنج ویژگی اصلی ذکر شده بررسی و ارزیابی خواهند کرد.

از جمله مواردی که در تست شخصیت نئو بررسی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • سبک زندگی
  • مهارت‌های ارتباطی و رفتاری
  • میزان هوش اجتماعی
  • میزان رضایت شغلی
  • روش‌های کنترل خشم، عصبانیت، اشتیاق، هیجان
  • نحوه تعامل و یادگیری
  • میزان آموزش‌پذیری.

این تست می‌تواند ویژگی‌های حرفه‌ای و مدیریتی افراد را بررسی کند. همچنین از آن برای کنترل و ارزیابی کیفی نیروهای شغلی استفاده می‌شود. این که افراد تا چه میزان می‌توانند برای یک موقعیت شغلی مناسب باشند و در شرایط مختلف چطور کار و رفتار خود را کنترل می‌کنند، همگی از جمله کاربرد‌های تست نئو است.

این تست بیش‌ترین کاربرد را در بخش منابع انسانی و واحد استخدام دارد. دلیل آن هم جامع بودن و کامل بودن این تست است. در حوزه‌های روان‌شناس هم تست شخصیت نئو کارایی منحصربه‌فردی دارد.

این تست می‌تواند جنبه‌های روانی و شخصیت شناسی جامعی از فرد را به روانشناس ارائه دهد. برای درک بهتر کارایی‌های تست نئو بهتر است هر یک از بخش‌های تشکیل دهنده تست را جداگانه و با جزئیات کامل بررسی کنیم.

تست-نئو-برای استخدام

تست نئو یکی از بهترین تست‌ها برای استفاده در سازمان‌هاست.

ویژگی‌های شخصیتی در تست نئو بر اساس نظریه پنج عامل شخصیت

ویژگی‌های شخصیتی افراد در این تست بر اساس پنج فاکتور اصلی که هر کدام یک سری ویژگی‌های رفتاری زیرمجموعه را شامل می‌شوند، ارزیابی و دسته‌بندی خواهد شد. به‌این‌ترتیب ویژگی‌های شخصیتی در تست NEO را می‌توان در دسته‌های زیر بررسی و تحلیل کرد. البته این موارد که در ادامه به‌صورت بخش بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم، به‌نوعی نحوه تفسیر تست نئو هم خواهند داد.

۱. Neuroticism یا N که به معنای روان‌رنجوری

این مورد از نظریه پنج عامل شخصیت تست نئو نشان می‌دهد که یک فرد تا چه میزان از نظر احساسی متعادل است. با بررسی نتایج این مورد می‌فهمیم یک فرد تا چه میزان تحت تأثیر استرس و اضطراب قرار دارد. این ویژگی در مقیاس پایدار تا روان‌رنجور ارزیابی و اندازه‌گیری خواهد شد.

اگر در این بخش از تفسیر تست نئو نمره بالایی کسب شود، نشان‌دهنده‌ی این است که فرد بسیار حساس و عصبی است. این فرد شخصیت همیشه نگرانی دارد و مستعد استرس و اضطراب افزایشی است. چنین فردی دائماً در معرض تغییرات خلق‌و‌خو خواهد بود.

در مقابل کسب نمره پایین در این بخش نشان می‌دهد که فرد موردنظر بسیار آرام، مطمئن و قابل‌کنترل است. چنین فردی به‌راحتی می‌تواند با استرس و اضطراب خود کنار بیاید و آن را کنترل کند. چنین فردی به‌صورت کلی از نظر احساسی کاملاً پایدار است. شش جنبه اصلی در تفسیر و بررسی این مشخصه شامل این موارد است:

  • اضطراب
  • خشم
  • افسردگی
  • خودآگاهی
  • تکانش‌گری
  • آسیب‌پذیری در برابر استرس.

۲. Extraversion یا E به معنای برون‌گرایی

این ویژگی میزان تعامل افراد با دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین میزان تحریک‌پذیری فرد توسط دیگران در یک ارتباط هم در این تست بررسی خواهد شد. در این بخش باید دید که قرار گرفتن فرد در یک موقعیت شلوغ و پرانرژی اجتماعی، موجب افزایش انرژی و نیروی یک فرد می‌شود یا این که او را خسته می‌کند.

آیا با این شرایط به‌راحتی کنار می‌آید یا اینکه می‌تواند به‌راحتی با تنهایی و زمان‌های تنهایی خود کنار بیاید. این ویژگی هم در یک مقیاس برون‌گرایی تا درون‌گرایی بررسی و اندازه‌گیری می‌شود و در این بازه امتیازدهی خواهد شد.

اگر در این بخش از تست نمره بالایی کسب شود، به معنای این است که فرد شرکت‌کننده، شخصیتی برون‌گرا، پرانرژی، قاطع و اجتماعی دارد. بااین‌حال ممکن است این فرد بسیار هیجانی هم باشد و به دنبال جلب‌توجه باشد.

در مقابل نمره پایین در این تست نشان‌دهنده میزان رضایت بالای فرد از شرایط فعلی است. این فرد محتاط است و انعکاس‌دهنده اتفاقات اطراف خود است. اما چنین فردی گوشه‌گیر است و برای بهبودی در روابط و ارتباطات اجتماعی خود به زمان بیش‌تری نیاز دارد. شش مشخصه قابل‌بررسی در برون‌گرایی شامل موارد زیر است:

  • گرمی
  • تجمل‌گرایی و تجرد
  • مهارت قاطعیت
  • میزان فعالیت
  • به دنبال هیجان بودن
  • احساسات مثبت.

۳. Openness یا O به معنای باز بودن

براین‌اساس مشخص می‌شود که فرد تا چه میزان برای ارتباط و پذیرش تجربه جهان اطراف خود باز است. این مشخصه در یک مقیاس دوطرفه باز یا بسته بودن اندازه‌گیری خواهد شد.

اگر نمره باز بودن بالا باشد، به این معنی است که فرد خلاقیت و ابتکار زیادی دارد و از مفاهیم انتزاعی بسیار خوشحال و هیجان‌زده خواهد شد. این فرد بسیار ماجراجوست و ممکن است برای حفظ تمرکز خود، مستعد بروز یک سری رفتار‌های غیرقابل‌پیش‌بینی باشد.

در مقابل نمره پایین در این بخش تست نئو به معنی این است که فرد موردنظر بسیار محتاط عمل می‌کند و می‌تواند گزینه قابل‌اعتمادی باشد. این فرد به دنبال تغییرات نیست و علاقه‌ای به تغییر ندارد. به‌صورت کلی ۶ ویژگی مورد بررسی در شاخصه باز بودن عبارت‌اند از:

  • فانتزی
  • زیبایی‌شناسی
  • احساسات
  • اقدام به عمل
  • ایده‌ها
  • ارزش‌ها.

۴. Agreeableness یا A به معنای توافق پذیری

این مشخصه در تست نئو مشخص می‌کند که فرد تا چه میزان در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق است. این فرد تمایل به چه نوع ارتباط و رفتاری دارد؟ در این ویژگی شخصیتی مشخص می‌شود که یک فرد چطور با دیگران رفتار می‌کند و تا چه میزان دلسوز و قابل‌اعتماد است. این ویژگی در یک مقیاس رفتار خصمانه و موافق اندازه‌گیری خواهد شد.

نمره بالا در این بخش تست شخصیت نئو نشان می‌دهد که یک فرد رفتار دوستانه، دلسوزانه و تعاملی دارد. در واقع این فرد واقعاً به دیگران علاقه‌مند است. اما این افراد ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها رفتاری داشته باشند که موجب سوء استفاده دیگران از اعتماد و محبت آن‌ها شود.

در مقابل نمره پایین در این بخش از تست نئو مشخص می‌کند که فرد موردنظر میزان رضایت‌مندی پایینی دارد و بسیار تحلیل‌گر و رقابتی است. این فرد به‌راحتی به دیگران اعتماد نمی‌کند و ممکن است برخی موارد را دستکاری هم کند. شش جنبه قابل‌بررسی مهم در ویژگی توافق‌پذیری عبارت‌اند از:

  • اعتماد کردن
  • راست‌گویی
  • نوع‌دوستی
  • انطباق
  • فروتنی
  • لطافت.

۵. Conscientiousness یا C به معنای وظیفه‌شناسی

ویژگی مورد بررسی بعدی در تست نئو، وظیفه‌شناسی است که توصیف‌کننده‌ی میزان قابل‌اعتماد بودن یک فرد، سطح سازمان‌یافتگی و نظم شخصیتی است. در این ویژگی بررسی می‌شود که یک فرد تا چه میزان می‌تواند تنش‌های خود را کنترل کند. این مشخصه در یک مقیاس خودسر بودن تا وظیفه‌شناس بودن اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد.

نمره بالا در این تست به معنای نظم بالا، کارآمدی، دارای جزئیات دقیق و سخت‌کوشی فرد موردنظر است. از طرفی هم این نمره بالا می‌تواند نشانگر سرسخت بودن و غیرقابل‌انعطاف بودن یک فرد تلقی شود.

نمره پایین در این تست به معنای سادگی یک فرد و انعطاف‌پذیری بالای اوست. البته بی‌نظمی، بی‌خیالی و رفتار سینوسی هم از دیگر ویژگی‌های فردی است که در این آزمون نمره پایین وظیفه‌شناسی را می‌گیرد. شش جنبه اصلی قابل‌بررسی ویژگی وظیفه‌شناسی در تست نئو عبارت‌اند از:

  • صلاحیت
  • نظم و ترتیب
  • وظیفه‌شناسی
  • تلاش برای دستیابی به موفقیت
  • نظم و انضباط شخصی
  • مشورت کردن.
تست-شخصیت-نئو

در تست شخصیت نئو ۵ ویژگی روان‌رنجوری، وظیفه‌شناسی،باز بودن، توافق‌پذیری و برون‌گرایی بررسی می‌شود.

چرا تست شخصیت نئو بهترین گزینه است؟

برای بسیاری این سؤال مطرح می‌شود که چرا تست نئو بهترین تست شخصیت شناسی است؟ در این تست یک شخصیت از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌شود. ویژگی‌های متفاوت افراد در این تست شخصیت شناسی قابل ارزیابی است. استفاده از مقیاس‌های جداگانه برای هر یک از ویژگی‌های شخصیتی به تحلیل‌گر تست نئو این امکان را می‌دهد تا به‌صورت دقیق‌تر و کامل‌تر شخصیت فرد موردنظر را مطالعه کند.

این تست می‌تواند برای گزینه‌های مختلفی کارایی داشته باشد. بر اساس تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام شده، مشخص شده که پرسش‌نامه پنج شخصیت عاملی نئو از هر لحاظ با فرهنگ‌های مختلف تطابق دارد. در واقع می‌توان از آن در ابعاد گسترده استفاده کرد. این گزینه‌ای است که برای سنین مختلف مناسب است و از همه مهم‌تر صرفاً برای انگلیسی‌زبان‌ها مناسب نیست.

تست نئو می‌تواند بهترین گزینه و کارآمدترین تست شخصیت شناسی برای کسب‌وکارها و کارفرمایان باشد. به‌خوبی می‌تواند در انتخاب مسیر شغلی به افراد کمک کند و به آن‌ها برای شناخت بهتر از خود و مهارت‌هایشان کمک کند.


استفاده از تست نئو برای ازدواج

یکی از کاربرد‌های جذاب نظریه پنج عامل شخصیت نئو، برای ازدواج است. می‌توان هم به‌صورت حضوری و هم از تست نئو آنلاین به‌عنوان راهکاری مؤثر برای شناخت قبل از ازدواج استفاده کرد. از آن جایی که هدف این تست شناختن جنبه‌های مختلف شخصیت افراد است، می‌تواند به طرفین برای شناخت دقیق‌تر جنبه‌های رفتاری همدیگر کمک کند.

این تست می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی افراد را از نوجوانی تا بزرگسالی بررسی کند. بر اساس مطالعات انجام شده، در بررسی‌ها و ارزیابی‌های تست نئو امکان تغییر شخصیتی افراد بسیار کم است. ازاین‌رو می‌تواند یک معیار عالی جهت سنجش رفتاری طرفین برای ازدواج محسوب شود. این تست را تست نئو ازدواج هم می‌نامند که به افراد برای شناخت بهتر همسر آینده‌شان کمک خواهد کرد.


آیا می توانم در آزمون نئو تقلب کنم؟

اساس این تست شخصیت شناسی، صداقت خود افراد است. در واقع دقت نتایج تست شخصیت نئو به صداقت خود شرکت‌کنندگان در پاسخ‌دادن به سوالات آزمون متکی است. البته برای محافظت بیشتر در برابر فریب‌کاری، کارفرمایان می‌توانند از یک رویکرد پیشگیرانه استفاده کنند. سؤالات تست‌های شخصیت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر جواب‌ها واقعی نباشند یا تناقض داشته باشند، مشخص خواهد شد. روانشناس با بررسی پاسخ‌ها متوجه جواب‌های تقلبی یا سرسری می‌شود. از این رو از قبل جواب‌های آماده و تقلبی حاضر نکنید، چون نتیجه تقلب شما مشخص خواهد شد.

آن‌ها معمولاً نتایج فرم S و فرم R را با هم ترکیب می‌کنند. از طرفی هم اگر یکی از شرکت‌کنندگان به کم تر از ۵۰ سوال یا بیش‌تر از ۱۵۰ سوال پاسخ قبول دارم را داده باشد، این مورد هم معمولاً علامت‌گذاری می‌شود تا بررسی‌های بیشتری در خصوص آن انجام بگیرد. به‌هرحال پاسخ صادقانه بهترین راه ممکن برای دریافت نتایج دقیق و کارآمد است.

آیا تست نئو روش مناسبی برای شماست؟

با متخصص مشورت کن.

نتایج این تست چه چیزی را به من نشان می دهد؟

نتایجی که از تفسیر تست نئو به دست می‌آید می‌تواند نشان‌دهنده جنبه‌های مختلف شخصیتی یک فرد باشند. برای مثال مشخص می‌کند که یک فرد تا چه میزان برون‌گرا یا درون‌گراست. یک فرد چه تعاملات و ارتباطات اجتماعی دارد و چطور می‌تواند روابط و کار‌های خود را مدیریت نماید.

در این تست میزان مهارت‌های ارتباطی افراد ارزیابی و مشخص می‌شود. علاوه بر این می‌توان دید که آیا یک فرد باتوجه‌به شرایط شغلی موجود صلاحیت کافی دارد یا خیر. در واقع نتایج این تست نشان می‌دهد که یک فرد از نظر شخصیتی تا چه میزان برای یک موقعیت شغلی یا اجتماعی مناسب است و تطابق خواهد داشت.

از دیگر مواردی که در نتایج تست شخصیت نئو نشان داده خواهد شد، شامل موارد زیر است:

  • سطح افسردگی یک فرد
  • میزان امید به زندگی
  • نحوه قرارگیری در موقعیت‌های اجتماعی
  • چشم‌انداز رفتاری و حرفه‌ای در آینده 
  • سطح وسواس و استرس.
ویژگی-های-شخصیتی-در-تست-نئو

روانشاسان با استفاده از تست نئو می‌توانند جنبه‌های شخصیتی افراد را به صورت دقیق بررسی کنند.

کاربرد تست نئو در استخدام و ارتقاء شغلی

بعد از به‌دست‌آمدن نتایج آزمون و تفسیر نتایج تست نئو، کارفرمایان از این تست به‌عنوان یک ابزار بالینی و روان‌سنجی استفاده می‌کنند. آنها با این نتایج پی می‌برند که آیا نامزد‌های شغلی مورد بررسی‌شان ازهرجهت برای یک شغل مناسب است یا خیر؟

این بررسی هم در بررسی حرفه‌ای و میزان تخصص افراد کاربرد دارد و هم این که مشخص می‌کند آیا نامزد‌های شغلی برای فرهنگ یک کسب‌وکار مناسب هستند یا خیر. این‌ها مهم‌ترین مواردی است که از تفسیر تست نئو استفاده خواهد شد.

کارفرمایان نتایج به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه پنج شخصیت عاملی نئو را با سایر تست‌های شخصیت شناسی و مصاحبه‌های انجام شده تطبیق می‌دهند. به‌این‌ترتیب در مورد افرادی که بهتر می‌توانند با این شرایط شغلی تطبیق‌یافته و رشد کنند، تصمیمات بهتری بگیرند.

البته در طرح‌های درمانی هم روانشناسان و روانپزشکان از نتایج تست برای بررسی و تحلیل بیماران خود استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از این تست میزان استرس، وسواس و مشکلات روانی آن‌ها را بررسی کرده و از آن‌ها برای درمان بهتر و مفیدتر بیماران استفاده کنند.


چطور برای انجام تست نئو آماده شویم؟

آزمون‌های شخصیت شناسی یک امتحان نیستند. این سؤالات پاسخ درست یا غلط ندارند. پاسخ شما به سؤالات تست نئو فقط باید واقعی باشد؛ بنابراین نیازی به آماده شدن ندارد. به‌صورت کلی نمی توان از پیش برای شرکت در آزمون نئو یا تست نئو آنلاین تمرین کرد و آمادگی کسب کرد. درک این مسئله بسیار مهم است، چرا‌ که این تست باید به‌صورت دقیق و با نتایجی واقعی ارائه شود. در نتیجه نمی توان با تمرین‌کردن به نتایج دلخواه و بهتر دست‌یافت.

تست نئو رایگان است و می‌توان به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. می‌توان در مورد سؤالات علمی تحقیق کرد تا به‌این‌ترتیب بتوان در مواجهه با موقعیت‌های نامعلوم میزان استرس و اضطراب را تا میزان قابل‌توجهی کاهش داد. به‌این‌ترتیب می‌توان با نحوه تفکر و دقیق شدن در مورد سؤالات آشنا شد. علاوه بر این با انجام تست‌های شخصیت شناسی مشابه می‌توان به درک بهتری از نحوه ارائه و تفسیر نتایج تست نئو دست ‌یافت.


راهنمای انجام تست شخصیت شناسی نئو

شما به‌صورت کلی برای انجام هر تست شخصیت شناسی باید به روانشناس مراجعه کنید. تست‌های شخصیت از جمله تست نئو بسیار پیچیده‌تر از سؤالات ساده‌ای هستند که در ظاهر می‌بینید. از این رو برای انجام و تفسیر تست نئو به روانشناس مراجعه کنید. هرچند تست‌ نئو آنلاین با تفسیرآنلاین هم وجود دارد، اما باز هم توصیه ما مراجعه به روانشناس و کلینیک‌های روانشناسی برای انجام این تست است.

برای پیدا کردن دکتر روانشناس خوب برای انجام تست شخصیت شناسی نئو سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. در دکترتو اطلاعاتی در مورد پزشکان برای شما فراهم شده است که در انتخاب بهترین روانشناس به شما کمک خواهد کرد. در دکترتو طبق ترجیحات شخصیتان می‌توانید از سه سرویس نوبت‌دهی غیرحضوری، مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن