برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که باعث می‌شود فرد تمایل بیشتری به ابراز وجود و تعامل با دیگران داشته باشد. اما مزایا و معایب برونگرایی چیست؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

extroversion

آیا شما فردی برونگرا هستید؟ تا به حال کسی به شما گفته است که برونگرایی جزئی از ویژگی‌های شخصیتی شماست؟ آیا با افرادی در ارتباط هستید که برونگرا هستند؟ بهتر است همراه ما باشید و این مطلب را با‌دقت بخوانید تا با ویژگی‌های برونگرایی بهتر آشنا شوید.

برونگرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است و افراد برون‌ گرا ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. بسیاری از ما تصور مشابهی از افراد برون گرا داریم و فکر می‌کنیم که این افراد پر‌حرف و پر‌انرژی هستند. افرادی که هر‌گاه ناراحت و خوشحال باشد، از چهره‌ی آن‌ها قابل تشخیص است. اما آیا این همه‌ی ویژگی‌های یک فرد برون‌گراست؟ آیا افراد برون گرا را با همین یک ویژگی می‌توان تشخیص داد؟ برای شناخت بهتر افراد برون گرا باید بیشتر درباره‌ی آن‌ها بدانیم.

درونگرایی و برونگرایی دو سر یک طیف هستند. اکثر افراد اطراف ما معمولاً در میانه‌ی این طیف قرار می‌گیرند. اما شما کجای این طیف قرار دارید؟ توجه داشته باشید که شناختن خود از مهم‌ترین علل داشتن کیفیت زندگی بهتر و رسیدن به اهداف است. اگر می‌خواهید زندگی بهتری داشته باشید، بهتر است خود را بهتر بشناسید. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید دیگران را هم بهتری بشناسید و ارتباط مؤثرتری با آن‌ها داشته باشید.

برای تشخیص درونگرایی یا برونگرایی تست‌های شخصست شناسی مختلفی وجود دارد. اگر می‌خواهید در مورد این ویژگی شخصیتی خود بیشتر بدانید بهتر است به روانشناس مراجعه کنید تا با بررسی و انجام تست شخصیت و تست برونگرایی ویژگی‌های شخصیتی خود را بهتر بشناسید. بدین منظور می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو با مشاوران و روانشناسان استفاده کنید و یا اینکه به راحت‌ترین شکل ممکن و با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین دکترتو از روانشناس مورد نظرتان نوبت بگیرید.


برونگرایی چیست؟

برونگرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که معمولاً همراه با پرحرفی، ابراز وجود، اجتماعی بودن و تحریک‌پذیر و حساس بودن مشخص می‌شود. در ادامه برخی از ویژگی‌های افراد برون گرا را بررسی می‌کنیم:

  • افراد برونگرا معمولا افرادی پر‌حرف هستند! اگر شما فردی برون گرا هستید، احتمالاً تمایل زیادی به صحبت کردن با دیگران دارید و نظرات خود را راحت‌تر بیان می‌کنید. اگر در ذهن شما ایده‌ای باشد به طرق مختلف آن را بیان می‌کنید و توصیف می‌کنید.
  • افراد برونگرا معمولا تمایل به ابراز وجود دارند. اگر شما فردی برونگرا باشید، تمایل به در مرکز توجه بودن و ابراز وجود کردن دارید. کافی است که اطرافیان شما درباره‌ی موضوعی صحبت بکنند که شما در آن سررشته دارید. از ابراز کردن نظر خود و بیان کردن آنچه درباره‌ی آن می‌دانید، لذت می‌برید.
  • افراد برون گرا از ارتباط برقرار کردن با دیگران لذت می‌برند. اگر درونگرا هستید، می‌دانید که برقرار کردن ارتباط با اشخاص جدید انرژی زیادی از شما می‌گیرد. اما برای یک فرد برونگرا این طور نیست. فرد برون گرا از دیدن افراد جدید و صحبت کردن با آن‌ها احساس خوشایندی پیدا می‌کند.
  • فرد برون‌گرا تحریک پذیر است. اگر از دیدن یک برکه‌ی آرام به وجد می‌آیید و ذوق‌زده می‌شوید و شروع به سر و صدا کردن و هیجان‌زده شدن می‌کنید، احتمالا یک فرد برونگرا هستید.

یک فرد برونگرا به دنبال موقعیتی است تا با دیگران معاشرت کند و ارتباط برقرار کند. این افراد معمولاً دوست دارند افراد جدیدی را ملاقات کنند و آنها را کشف کنند. از بودن در مهمانی‌های شلوغ لذت می‌برند و از برقرار کردن رابطه‌های سطحی و ساده خوششان می‌آید. معمولاً دیگران افراد برونگرا را پرانرژی، پر از حس و شور زندگی و خوش ذوق توصیف می‌کنند. بیشتر دوستان و آشنایان یک فرد برونگرا او را شخصی با انرژی مثبت می‌بینند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

قضاوت نادرست درباره‌ی برونگراها

قضاوت نادرستی که معمولاً در حق افراد برونگرا می‌شود و بیشتر اوقات آنها را آزار می‌دهد این است که به آنها “وراج” و “جلب‌کننده‌ی توجه” ‌می‌گویند. بهتر است بدانید که افراد برونگرا وراج نیستند. آن‌ها از صحبت کردن درباره‌ی آنچه در ذهنشان می‌گذرد، لذت می‌برند. همچنین به طور نابجا برونگرایی را با میل به جلب توجه اشتباه می‌گیرند. اما یک فرد برونگرا ناخواسته توجه را به خود جلب می‌کند و این به علت ابراز وجود اوست.

می‌تونی همین الان بهترین دکتر متخصص رو

برای مشاوره و کنترل برونگرایی خودت پیدا کنی…

ویژگی‌های یک فرد برون‌گرا چیست؟

اگر علائم زیر را دارید، به احتمال زیاد یک فرد برونگرا باشید. برونگرایی معمولاً با این ویژگی‌ها همراه است:

  • فردی خونگرم و زودجوش هستید.
  • معمولاً به دنبال هیجان هستید و از چیزهای جدید استقبال می‌کنید.
  • از تجمل و تجمل‌گرایی خوشتان می‌آید.
  • از ابراز وجود خود لذت می‌برید.
  • شاداب و پرانرژی هستید.
  • پرصحبت و بیشتر از آن خوش‌صحبت هستید.
  • از بودن در مرکز توجه خوشتان می‌آید و از آن استقبال می‌کنید.
  • عمل‌گرا هستید و از انجام دادن آنچه آموخته‌اید لذت می‌برید.
  • فرد خوش برخوردی هستید و با دیگران برخوردی دوستانه دارید.
  • از درگیر شدن در مسائل و مشارکت کردن لذت می‌برید.

چرا برخی افراد برونگرا هستند؟

علت درونگرایی و برونگرایی از مهم‌ترین موضوعات قابل بحث است و هنوز جواب واضح و دقیقی برای آن یافت نشده است. دلیل این که چرا یک نفر برونگرا و یک نفر درونگراست مشخص نیست اما بدون شک به دو مسئله کاملا ارتباط دارد: ژنتیک و محیط.

  1. ژنتیک: برونگرایی ریشه‌های واضحی در ژنتیک دارد. بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها نشان داده است که ژنتیک ۴۰ تا ۶۰ درصد در برونگرایی مؤثر است.
  2. محیط: مطالعات مشابهی که بر روی خواهران و برادران انجام شده‌است، نشان داده است که محیط در درونگرا و برونگرا بودن تأثیر بسزایی دارد. در صورتی‌که دو فرد با ویژگی‌های ژنتیکی تقریباً مشابه در محیط‌های متفاوتی زندگی کنند و بزرگ شوند، ویژگی‌های شخصیتی آنها هم تا حدودی متفاوت خواهند بود. محیط هم همچون وراثت از علل مهم تعیین کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی است.

دو عامل در برون گرایی تأثیر دارند: ژنتیک و محیط.

برونگرایی و درونگرایی و تأثیر آن بر زندگی مشترک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که یک رابطه را مفید و موفق می‌کند، داشتن علایق و ویژگی‌های اخلاقی مشترک است. داشتن یک هدف، سلیقه و علاقه‌ی مشترک می‌تواند از بهترین اتفاقات در یک رابطه باشد و آن را پربار و آرامش‌بخش کند. اما اگر کسی را دوست داشته باشید و او در یک ویژگی دقیقاً در سر دیگر آن طیف باشد چه؟ اگر شما یک فرد درونگرا باشید و همسر شما یک فرد برونگرا باشد و یا برعکس چطور؟

تصور کنید که شما یک درونگرا هستید و شریک زندگی شما یک برونگرا. هنگامی که همسرتان از سر کار به خانه می‌آید و هفته‌ی پرکار و سختی را پشت سر گذاشته است، در خانه شروع به راه رفتن می‌کند و غر می‌زند. احتمالا تمایل دارد شام را بیرون از خانه بخورد و بعد از آن به دوستانش بگوید که به خانه بیایند دور هم مهمانی بگیرند. تا دیر وقت بیدار بمانند و بعد از آن به خانه‌ی دیگری بروند. شما به عنوان یک درونگرا با چنین برنامه‌ای دیوانه خواهید شد. احتمالاً این نکته به شکل یک پرچم قرمز به نظر می‌رسد. اما نگران نباشید! راه‌کارهایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اضطراب و تنش را در رابطه کم کنید و رابطه را سازنده نمایید.

و اما چه کنیم؟

۱. سعی کنید با تضادها کنار بیایید.

تضاد یکی از بخش‌های جداناپذیر هر رابطه‌ای است. هنگامی که رابطه‌ای وجود دارد و دو نفر آن را می‌سازند، یقیناً تضاد هم وجود دارد. بیشتر روانشناسان می‌گویند که تضاد در رابطه حل ناشدنی‌است. در واقع برخی از آن‌ها می‌گویند که ۶۹% اختلافات در رابطه حل ناشدنی است. این اختلافات ناشی از تفاوت‌های فردی طرفین است. اما هر کدام از ما می‌دانیم که نمی‌توان این تفاوت‌های فردی را نادیده گرفت. همچنین نمی‌توان آن را تغییر داد. مثلا یک درونگرا تمایل به تنها بودن و وقت گذارندن با خود را دارد، درحالی‌که یک برونگرا می‌خواهد وقت خود را در جمع‌های شلوغ‌تر و در کنار دیگران بگذراند.

یک فرد برونگرا تمایل دارد درباره‌ی این تفاوت‌ها حرف بزند و آنها را به چالش بکشند، در حالی که یک درونگرا می‌داند که ‌این تفاوت‌ها مختص ویژگی‌های متفاوت افراد است و بهتر است آن‌ها را به حال خودشان رها کرد. توصیه‌ای که رواشناسان برای این تفاوت‌ها و بحث‌ها دارند، زمان دادن به یک‌دیگر است. بهتر است که طرفین بعد از مواجهه با هر تضاد تقریباً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به هم وقت بدهند تا هر کدام به شیوه‌ی خود اتفاق را پردازش کند و بعد از آن درباره‌ی آن با هم صحبت کنند.


۲. نیازهای متفاوت یکدیگر را درک کنید.

اینکه هر کدام از شما ویژگی‌های متفاوتی دارید و تمایلات و نیازهای شما همیشه هم‌سو نیستند مسئله‌ی بسیار مهمی است. اگر این تفاوت‌ها و نیازها را بشناسید و به آن‌ها احترام بگذارید، می‌توانید رابطه‌ی سازنده‌ای داشته باشید. اگر درک کنید که همراه زندگی شما به علت برونگرایی نیازمند زمانی برای خودش است و باید این وقت را با دوستان خود و یا در فضایی شلوغ بگذراند، می‌توانید بدون آسیب رساندن به او و خود، این زمان را در اختیار او بگذارید و پایه‌های رابطه‌ی خود را سست نکنید. سعی کنید بیشتر همدیگر را درک کنید و به یکدیگر فضا بدهید.


۳. سعی نکنید طرف مقابل را تغییر دهید.

این تصور کاملاً اشتباه است که می‌توانید طرف مقابل را تغییر داده و به ویژگی‌های شخصیتی خود نزدیک کنید. ویژگی‌های شخصیتی افراد دلایل و ریشه‌های متعدد و متنوعی دارد. شما نمی‌توانید او را تغییر دهید تا بیشتر به هم شبیه باشید. اگر برنامه‌شما برای زندگی با فرد دیگر تغییر دادن اوست، از همین الان بدانید که قرار است شکست بخورید. در رابطه با طرف مقابل می‌توان انعطاف به خرج داد، اما نمی‌توان تغییر کرد.


۴. علایق مشترک را بیابید.

فعالیت‌ها و کارهایی را انتخاب کنید که بتوانید با یکدیگر انجام دهید. درست است که شما دو فرد متفاوت با خصوصیات اخلاقی متفاوت هستید، اما حتماً فعالیت‌هایی وجود دارند که هر دو از انجام دادن آنها لذت ببرید. پس به دنبال پیدا کردن و انجام دادن فعالیت‌ها و علایق مشترک باشید.


۵. کفش آهنی به پا کنید و صبور باشید.

اگر در رابطه‌ی درونگرا و برونگرا هستید، باید صبور باشید. یاد گرفتن ویژگی‌های یکدیگر و درک آنها زمان‌بر است. باید صبور باشید و تلاش کنید همدیگر را بهتر بشناسید. این مسئله نیاز به صبوری دارد. آرام آرام ویژگی‌ها و تفاوت‌های هم را در می‌یابید و می‌توانید به خوبی با تفاوت‌ها کنار بیایید.

extraversion-jobs

افراد برون گرا در شغل‌هایی که نیاز به ارتباط زیاد با دیگران دارد، موفق‌ترند.

شغل‌های مناسب یک برونگرا

اگر یک فرد برونگرا هستید بدون شک باید شغلی را انتخاب کنید که مناسب شخصیت شماست. یک فرد برونگرا علاقمند به مشارکت و فعالیت است. اگر کاری که به دنبال آن هستید شامل کار تیمی، ارتباط برقرار کردن با دیگران و مشارکت است، بدون شک انتخاب فوق‌العاده‌ای داشته‌اید. برونگراها اجتماعی هستند؛ بنابراین ارتباط برقرار کردن با دیگران را دوست دارند و اگر یک شغل شامل این ویژگی باشد، می‌تواند این حس را در آنها ارضا کند.

یک فرد برونگرا از تعامل و همکاری و چالش‌های کار تیمی لذت می‌برد. یک کار تیمی را با چند برونگرا مدیریت کنید و از کار کردن با انها و شور و شوقی که دارند لذت ببرید. انرژی و هیجان در همکاری آنها موج می‌زند و این یکی از زیباترین اتفاقات در کار گروهی است.

برخی از شغل‌های پیشنهادی برای برونگرایان

این شغل‌ها برای افراد برونگرا مناسب هستند:

  • مهماندار هواپیما
  • مدیر برنامه
  • معلم
  • بازرس و کارآگاه
  • مدیرکل
  • نماینده‌ی فروش
  • واسطه
  • مشاور مالی
  • مدیر مالی
  • مدیر فروش
  • پرستار
  • پلیس
  • وکیل
  • فروشنده
  • دندان‌پزشک
  • فیزیوتراپیست
  • روانشناس.

خوبی‌ها و بدی‌های برونگرا بودن

مانند هر ویژگی شخصیتی دیگر برونگرایی هم خوبی‌ها و بدی‌های مخصوص به خودش را دارد. در ادامه مطلب مزایا و معایب برونگرایی را با هم بررسی خواهیم کرد.

نقاط قوت یک فرد برونگرا

اگر یک فرد برون گرا هستید باید نقاط قوت خود را بشناسید. این شناخت در ارتباط با خود و دیگران به شما کمک می‌کند. برخی از خوبی‌های برونگرا بودن عبارت‌اند از:

  • یک فرد برونگرا توانایی برقراری ارتباط نزدیک با دیگران را در زمانی کوتاه دارد.
  • می‌توانند به راحتی و به سرعت با دیگران ارتباط دوستانه برقرار کنند.
  • می‌توانند چهره‌ها و اسم‌ها را به سادگی به خاطر بسپرند.
  • شخصیت جذابی دارند و معمولاً توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند.
  • با طیف وسیع و متفاوتی از مردم می‌توانند ارتباط برقرار کنند.
  • در کارهای تیمی و گروهی عملکرد خوبی دارند.
  • می‌توانند کسانی که تمایلی به مشارکت ندارند را به فعالیت ترغیب کنند.
  • تمایل به کمک کردن به دیگران دارند.
  • تمایل به گذراندن بخش اعظمی از وقت خود با دیگران دارند.
  • از ایده‌ها و نظرهای دیگران به خوبی استقبال می‌کنند.
  • معمولاً پرانرژی و شاداب هستند و شنیدن صحبت‌های آنان لذت‌بخش است.
  • در موقعیت‌های اجتماعی اعتماد به نفس خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • تمایل به هدایت‌گر بودن و سرگروه بودن در تیم دارند.

نقاط ضعف برونگرایی

برونگرایی در کنار خوبی‌هایش بدی‌هایی هم دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • معمولاً نمی‌توانند قضاوت‌های غیراحساسی بکنند.
  • شاید در مستقل بودن دچار مشکل شوند و نیازمند دیگران باشند.
  • احتمالاً بیش از اندازه بر روی حرف دیگران حساب باز می‌کنند.
  • ممکن است افرادی کنترل‌گر، عصبی و پرخاش‌گر به نظر برسند.
  • شاید نتوانند به خوبی قضاوت کنند.
  • گاهی در تمرکز کردن به مشکل بر می‌خورند.
  • گاهی در موقعیت‌های اجتماعی بی‌ملاحظه به نظر می‌رسند.
  • معمولا در مرکز توجه هستند و به بقیه اجازه نمی‌دهند در مرکز توجه باشند.
  • شاید بیش از اندازه اعتماد به نفس داشته باشند.
  • شاید گاهی باعث ناراحتی دیگران شوند.
  • تمایل آنها به وقت گذراندن با دیگران ممکن است بر فعالیت و کار آنها تأثیر بگذارد.
  • بیش از آنچه توانایی انجام آن را دارند برای یک زمان برنامه‌ریزی می‌کنند.
  • شاید برای انجام پروژه‌های‌شان بیش از اندازه دست و پا بزنند.

extroversion

افراد برونگرا دوست دارند که در هر جمعی در مرکز توجه همه باشند.

کودکان برونگرا و ویژگی‌های آن‌ها

کودکان برونگرا ویژگی‌هایی دارند که به عنوان پدر و مادر و نزدیکان آن‌ها بهتر است به آن‌ها توجه کنید و در رفتار با آن‌ها این نکات را لحاظ کنید.

  • کودکان برونگرا از بودن در جمع‌های شلوغ لذت می‌برند. آنان دوست دارند در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها باشند و همیشه اطرافشان شلوغ باشد. حتی اگر یک دورهمی بزرگسالانه باشد و هیچ کوک هم‌سن و سال فرزند شما در آن جمع نباشد، باز هم از بودن در کنار دیگران شارژ خواهند شد.
  • کودکان برون‌گرا از ارتباط برقرار کردن با غریبه‌ها و کسانی که برای بار اول می‌بینند ابایی ندارند. با اعتماد به نفس به سوالاتشان جواب می‌دهند و رابطه‌ی دوستانه برقرار می‌کنند. معمولا این کودکان خون‌گرم به نظر می‌رسند و بالغین نیز از صحبت کردن با آن‌ها لذت می‌برند.
  • اگر فرزند شما برونگرا باشد، نمی‌تواند برای مدت طولانی در اتاق خود تنها باشد و معمولا به زودی حوصله‌ی او سر می‌رود. علاقه دارند با دیگران بازی کنند و حتی سرگروه یک جمع گروهی باشند.
  • کودکان برونگرایی که تک فرزند هستند معمولا تحت فشار بیشتری قرار دارند. داشتن یک خواهر و یا برادر و یا دوستان متعدد می‌تواند در بهبود خلق آنان موثر باشد.

آیا می‌توان از فردی درونگرا به شخصیتی برونگرا تبدیل شد؟

آیا می‌توانیم شخصیت خود را تغییر دهیم؟ شاید باید سوال خود را اندکی تغییر دهید. نمی‌توان شخصیت یک فرد را به طور کامل تغییر داد. از آنجایی که فاکتورهای محیطی و ژنتیکی متنوعی در شکل دهی به شخصیت یک انسان وجود دارد، نمی‌توان همه‌ی عوامل را تغییر داد و آنان را نادیده گرفت. اما می‌توان در این طیف گسترده اندکی به سمت درونگرایی بیشتر و یا برونگرایی بیشتر لغزید. اگر می‌خواهید اندکی برونگراتر باشید بهتر است به نکات زیر توجه کنید؛

  1. سعی کنید از حاشیه‌ی امن خود خارج شوید. به کارهایی که می‌ترسید انجام دهید، رو آورید و اضطراب خود را نسبت به آنان کاهش دهید. سعی کنید در این تمرین ممارست به خرج دهید.
  2. بیشتر بیرون بروید. با افراد جدید ملاقات کنید و تلاش بیشتری برای آشنایی با آنان بکنید.
  3. چیزی که در ذهنتان می‌گذرد را بیرون بریزید. همه چیز را در سر خود پردازش نکنید. اندکی خود را رها کنید.
  4. با افرادی معاشرت کنید که برونگرا هستند و سعی کنید به آن‌ها شبیه‌تر شوید.
  5. به محیط‌های اجتماعی بروید. رفتن به محیط‌های اجتماعی این حس را در شما تقویت می‌کند که بیشتر در جمع‌های شلوغ احساس راحتی کنید.

آیا شما هم علائم برونگرایی را دارید؟ برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

تفاوت برونگرایی و درونگرایی

همان طور که گفته شد این دو ویژگی شخصیتی دو سر یک طیف هستند. معمولاً بیشتر مردم در میانه‌ی این طیف قرار دارند و برخی از ویژگی‌های درونگرایی و برخی از ویژگی‌های برونگرایی را دارند. به هر حال تفاوت‌های در این دو ویژگی شخصیتی وجود دارد که در ادامه به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم. برای تشخیص اینکه برونگرا یا درونگرا هستید یک تست شخصیت شناسی به نام MBTI وجود دارد که به کمک آن می‌توانید به ویژگی‌های مختلف شخصیتتان پی ببرید.

به عنوان یک فرد برونگرا شما ویژگی‌هایی دارید که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. اگر درونگرا باشید برخی از خصوصیات شما دقیقاً مخالف یک فرد برونگراست. تفاوت‌های افراد برونگرا و درونگرا عبارت‌اند از:

  • یک فرد برونگرا شیفته‌ی کار گروهی است اما فرد درونگرا از کار کردن با خود و به تنهایی بیشتر لذت می‌برد.
  • برونگراها همیشه آماده‌ی امتحان کردن فعالیت‌های جدید هستند، اما یک فرد درونگرا معمولاً اینطور نیست.
  • برای یک فرد برونگرا ابراز کردن خود و توصیف کردن آنچه در سرش می‌گذرد بسیار ساده‌ است. اما انجام این کار برای یک فرد درونگرا کاری دشوار و گاهی غیر ممکن است.
  • یک فرد برون گرا به سختی به تنهایی با خود وقت می‌گذارند. اما به یک فرد درون گرا زمان بدهید، او بدون شک بهترین اوقات را با خود خواهد داشت.
  • افراد برونگرا به سادگی دوست پیدا می‌کنند اما این برای درون‌گرایان کاری بس دشوار است.

درونگرایی بهتر است یا برونگرایی؟

سؤالی که ذهن بسیاری از ما را درگیر کرده این است که درونگرایی بهتر است یا برونگرایی؟ واقعیت این است که پاسخ این سؤال را نمی‌توان داد. هر کدام این ویژگی‌های شخصیتی خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد. اما باید بدانید که این‌ دو ویژگی‌های شخصیتی مجزایی هستند و اشخاصی که این ویژگی‌ها را دارند مسیرهای مشخص خود را دنبال می‌کنند و تصمیمات مختص به خود را می‌گیرند. از این‌رو نمی‌توان گفت کدام بهتر است. دقت داشته باشید که با هر یک از این افراد باید برخورد مخصوص به خود را کرد. اگر فردی هستید که در میانه‌ی طیف قرار دارید و دو دوست برونگرا و درونگرا دارید، رفتار شما با هر یک باید متفاوت و مختص به خود باشد.


تفاوت خودشیفتگی و برونگرایی

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که خودشیفتگی و برونگرایی رابطه‌ی مثبتی دارند و می‌توانند باعث تقویت و تشدید یکدیگر شوند. اما باید بدانید که این دو ویژگی شخصیتی یکی نیستند. خودشیفتگی سبکی از شخصیت است که با ویژگی‌هایی همچون خودبزرگ‌بینی، تخیلات افراطی درباره قدرت، زیبایی و موفقیت، حساسیت زیاد به انتقاد و احساس بی‌نظیر‌بودن مشخص می‌شود. اما برونگرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که در آن فرد بیشتر تمایل به ابراز و توصیف خود دارد.

یک فرد برونگرا لزوماً خودشیفته نیست اما یک فرد خودشیفته به میزان زیادی برونگراست. توجه داشته باشید که برونگرا بیشتر اوقات با خودشیفته‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.


سخن آخر دکترتو

برون گرایی و درون گرایی دو طرف یک طیف هستند. تمامی افراد بر جایی از این طیف قرار دارند، برخی کاملاً برونگرا و برخی کاملاً درونگرا. اما اکثر انسان‌ها جایی در میانه طیف هستند، یعنی هم‌ ویژگی‌های درونگرایی را دارند و هم ویژگی‌های برونگرایی را. مسئله مهم در این میان این است که افراد را همان‌گونه که هستند بشناسیم و درک کنیم و سعی نکنیم آنها را تغییر دهیم.

همه ما تا حدی شخصیت خودمان را می‌شناسیم. اما باز هم برخی از ویژگی‌های شخصیتمان به‌طور واضح برایمان مشخص نیست. داشتن شناخت خوب از خود باعث می‌شود مسیر زندگی بهتری داشته باشیم. برای اینکه بهتر خود را بشناسیم نیاز به کمی کمک خارجی داریم. انجام تست برونگرایی زیر نظر روانشناس گزینه خوبی برای این است که بفهمیم برونگرا هستیم یا نه. روانشناس می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا خود را بشناسیم و با آنچه هستیم کنار بیایم و برای تغییرات درست و بهتر تلاش کنیم.

برای اینکه متوجه شوید برونگرا هستید یا درونگرا باید به روانشناس مراجعه کنید. در دکترتو این امکان برای شما فراهم شده است که با بهترین روانشناس در شهر خود آشنا شوید و به راحتی و با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین از روانشناس موردنظرتان نوبت بگیرید. علاوه بر این می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین دکترتو هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن