درونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد درونگرا کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

به چه کسانی درون‌گرا می‌گوییم؟ درونگرایی به چه معناست؟ افراد درونگرا چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را شناخت؟ درون گرایی بهتر است یا برون گرایی؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
درونگرایی

بدون شک جمله‌ی “فلانی فردی درونگراست” را بسیار شنیده‌اید. حتی شاید برای آشنایان و نزدیکان خود هم صفت “درون گرا” را بارها به کار برده‌اید. اما به راستی معنی این عبارت چیست؟ به چه کسانی درون‌گرا می‌گوییم؟ درونگرایی به چه معناست؟ افراد درونگرا چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را شناخت؟ این‌ها سؤالاتی هستند که احتمالاً تا کنون به ذهن شما خطور نکرده‌اند. شاید بر اساس آنچه در ناخودآگاه شما شکل گرفته بوده‌است و بدون داشتن اطلاعاتی صحیح، برخی افراد را در دسته درونگراها قرار داده‌اید. اما آیا این افراد واقعاً درون گرا هستند؟ آیا تصوری که ما از یک فرد درونگرا داریم تصویری صحیح است؟ درون گرایی بهتر است یا برون گرایی؟

بسیاری از ما می‌دانیم که درونگرایی به ویژگی شخصیتی گفته می‌شود که در آن فرد درونگرا معمولاً به تنهایی و در خود بودن عادت دارد و از بودن در اجتماع لذت نمی‌برد. این افراد بیشتر سکوت می‌کند و بیشتر مواقع از احساسات خود حرفی به میان نمی‌آورد. اما این‌ها تعریف‌های درستی هستند؟ آیا این‌ها همان ویژگی‌هایی هستند که درباره‌ی یک فرد درون‌گرا حقیقت دارند؟

درونگرایی نوعی ویژگی شخصیتی است که بیشتر بر احساسات درونی تمرکز دارد. بسیاری از افراد مشهور و هنرمندان درونگرا را می‌شناسیم. درونگرایی و برونگرایی دو سر طیف یک نوع شخصیت هستند. معمولاً بیشتر انسان‌ها در جایی بین این دو قرار دارند. حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد افراد درونگرا هستند و با وجود اینکه درون‌گراها درصد بالایی از انسان‌ها را تشکیل می‌دهند، اما تصورات غلط بسیاری درباره‌ی آن‌ها وجود دارد. در این مطلب به طور مفصل به معرفی این ویژگی شخصیتی می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


درونگرایی چیست؟

درون گرایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی است که در بسیاری از تئوری‌های شخصیت‌شناسی از آن اسم به میان می‌آید. افرادی که درون‌گرا هستند، بیشتر تمایل دارند به افکار و احساسات درونی خود بپردازند و بر آن‌ها تکیه کنند تا این‌که به دنبال محرک‌ها و فاکتورهای بیرونی باشند. همان‌طور که گفته شد، درونگرایی بخشی از یک طیف است و نقطه‌ی مقابل برونگرایی است. این دو خصیصه، دو انتهای یک نمودار هستند و درونگرایی مطلق در یک انتهای این طیف قرار می‌گیرد. برونگرایی و درونگرایی در ابتدا شالوده‌ی کاری کارل جونگ را تشکیل دادند و به آن‌ها پرداخته شد. اما بعدتر جزء ۵ تئوری اصلی شخصیت شدند. همچنین این دو ویژگی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تست شخصیت شناسی MBTI هستند. برای تشخیص درون گرایی و برون گرایی تست‌های شخصیت شناسی وجود دارد که تحت نظر روانشناس می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

طبق گفته‌های روانشناسان و شخصیت شناسان، هر انسانی تا حدودی درونگرا و تا حدودی برونگراست. اما همه‌ی ما در نهایت به سمت یکی از این دو ویژگی بیشتر تمایل داریم. افراد درونگرا به نسبت ساکت‌تر، محتاط‌تر و درون‌نگر‌تر هستند. این افراد برای بودن در جمع‌های شلوغ انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اگر با آن‌ها صحبت کنید، متوجه می‌شود که بعد از گذراندن زمانی مشخص در کنار دوستان و آشنایان، نیاز به دوباره شارژ کردن خود دارند. در واقع نیاز دارند که از جمع فاصله گرفته و به تنهایی خود رجوع کنند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

علل درونگرا بودن

برای این که بدانید چرا بعضی افراد درونگرا و برخی دیگر برونگرا هستند، باید فیزیولوژی بدن خود را به خوبی بشناسیم. نحوه‌ی پاسخ دادن بدن شما به محرک‌های بیرونی یک عامل تعیین کننده‌ی مهم در تعیین ویژگی‌های شخصیتی شما هستند. اگر بخواهیم در فیزیولوژی بدن دقیق شویم، باید به سیستم فعال کننده‌ی شبکیه (رتیکولار) بپردازیم. نورون‌هایی در سیستم فعال کننده‌ی رتیکولار (RAS) وجود دارند که بیداری و خواب شما را تنظیم و کنترل می‌کنند. این سیستم همچنین در کنترل میزان اطلاعات دریافتی در هنگام بیداری و هوشیاری هم نقش دارد.

در مورد علل درون گرایی نظریه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه نظریه هانس آیزنک را بررسی می‌کنیم.

نظریه‌ی هانس آیزنک

طبق نظریه‌ی برانگیختگی هانس آیزنک، افراد در حالت‌های مختلفی برانگیخته می‌شوند. این دسته‌بندی تقریبی عبارت است از:

  • ۱۵% مردم نقطه‌ی تحریک‌پذیری پایینی دارند و در سطوح پایینی از تحریک شدن قرار می‌گیرند.
  • ۷۰% مردم در میانه‌ی این طیف قرار دارند.
  • ۱۵% مردم نقطه‌ی تحریک‌پذیری بالایی دارند و در سطوح بالایی از تحریک شدن قرار می‌گیرند.

طبق نظریه‌ی آیزنک، درون گراها افرادی هستند که نقطه‌ی تحریک پذیری بالایی دارند. در واقع این افراد تمایل به تحریک پذیری بیشتری دارند. از آن جایی که درون‌گراها سطوح بالایی از تحریک‌پذیری را تجربه می‌کنند، تمایل به انجام فعالیت‌هایی دارند که کمتر آن‌ها را در معرض تجربه‌ی تحریک‌شدن قرار می‌دهد.

این افراد نسبت به سایرین، نسبت به محیط اطراف خود هوشیارتر هستند و داده‌های بیشتری را دریافت می‌کنند. در تنهایی و انزوا بودن، آنان را از دریافت و پردازش حجم زیادی از اطلاعات دور می‌کند. ازاین‌رو افراد درون گرا سعی می‌کنند به خلوت خود پناه ببرند تا در جمع و در معرض تحریکات قرار بگیرند.

همین الان بهترین دکتر متخصص را

برای مشاوره و کنترل درونگرایی پیدا کن…

درونگراها چه ویژگی هایی دارند؟

چگونه می‌توان فهمید که کسی درونگراست؟ ممکن است بسیاری از شما تصور کنید که یک شخص درونگرا، انسانی خجالتی و گوشه‌گیر است و تمایل دارد در خانه تنها بماند و در جمع‌های شلوغ شرکت نکند. بهتر است بدانید که طیف درونگرایی بسیار گسترده است و نمی‌توان به سادگی آن را در یک دسته خلاصه کرد. بسیاری از افراد درونگرا تمایل دارند در خانه بمانند و به جای معاشرت با دیگران کتاب بخوانند یا فیلم ببیند. اما تعداد زیادی از درونگرایان هستند که تمایل دارند در جمع حضور داشته باشند و معاشرت کنند. حتی گاهی شاید تعجب کنید از اینکه بدانید کسانی که شمع مجلس می خوانیدشان، افرادی درونگرا و آرام هستند. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های فرد درونگرا اشاره می‌کنیم که ممکن است در خودتان یا اطرافیان‌تان دیده باشید:

۱. بودن در جمع‌های شلوغ از آن‌ها انرژی زیادی می‌گیرد.

آیا بعد از وقت گذراندن در کنار تعداد زیادی از دوستان و آشنایان خود احساس خستگی شدید می‌کنید؟ بعد از این که یک روز را در کنار جمع شلوغی می‌گذرانید، به زمانی برای تنها بودن نیاز دارید؟ احتیاج به گذراندن زمان برای بازیابی آرامش و شارژ کردن خود را دارید؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این مورد این است که افراد درون‌گرا باید برای در جمع بودن انرژی صرف کنند. این درحالی است که برون‌گرایان از بودن در جمع انرژی می‌گیرند. اما این بدان معنا نیست که افراد درونگرا از بودن در جمع پرهیز می‌کنند.

هرچند فرد درونگرا برای بودن در جمع انرژی صرف می‌کند اما از بودن در جمع لذت هم می‌برد. معمولاً افراد درون گرا دایره‌ی دوستان کوچکی دارند و با دوستان نزدیک خود وقت می‌گذرانند. این در حالی است که یک شخص برون گرا ممکن است با قصد ملاقات کردن افراد جدید به یک مهمانی برود. اما یک شخص درون‌گرا وقت گذراندن با دوستان نزدیک را ترجیح می‌دهد.


۲. از تنهایی لذت می‌برند.

به عنوان یک فرد درون‌گرا، عصری دلپذیر برای شما یک عصر خلوت و بدون مزاحمت کس دیگری است. چند ساعت تنهایی و خلوت و خواندن کتاب مورد علاقه‌تان، پیاده روی در طبیعت به تنهایی و یا با یک تا دو نفر همراه آرام، دیدن برنامه‌ی تلوزیونی مورد علاقه‌تان در خلوت احتمالاً از تفریحات مورد علاقه‌ی شما به عنوان یک فرد درون گرا است. این فعالیت‌ها می‌توانند شما را پرانرژی و شاد کنند.

این بدان معنا نیست که یک درونگرا نیاز دارد همیشه در تنهایی خود باشید و از وقت گذراندن با دیگران لذت نمی‌برند، اصلاً اینطور نیست. در واقع افراد درونگرا از بودن کنار دیگران لذت می‌برند، ولی بعد از هر دورهمی نیاز به زمانی برای خود دارند. بیشتر درونگرایان از وقت گذراندن با نزدیکان و آشنایان خود لذت می‌برند. اگر فردی هستید که چند ساعت وقت گذراندن در اتاق خودتان و یا به تنهایی در طبیعت بودن برای شما ایده‌ی فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد، احتمالاً انسانی درونگرا هستید.


۳. دایره‌ی دوستان کوچکی دارند.

یک برداشت اشتباه درباره‌ی درونگرایان این است که از انسان‌های دیگر خوششان نمی‌آید، اما اینطور نیست. حقیقتاً هیچ انسان درونگرایی از انسان‌های دیگر بیزار نیست. مسئله است که درونگرایی باعث شده است که او محتاط‌‌تر از برون‌گرایان دوستانش را انتخاب کنند؛ بنابراین دوستان کمتری دارد. اگرچه بسیاری از درون‌گرایان از جمع‌های بزرگ و مهمانی‌های و پارتی‌های شلوغ خوششان نمی‌آید، از بودن در جمع کوچک دوستان‌شان لذت می‌برند و آن را غنیمت می‌شمرند.

درون‌گرایی بیشتر متمایل به ارتباطات نزدیک و عمیق است تا رابطه‌های متعدد و سطحی. یک فرد درون‌گرا به جای داشتن تعداد زیادی دوست که با آن‌ها ارتباط سطحی دارد، تعداد کمی دوست می‌خواهد که به آن‌ها بسیار نزدیک باشد. درونگراها دوستان خود را با دقت و احتیاط بیشتری انتخاب می‌کنند. آنها دوستانی را انتخاب می‌کنند که با آن‌ها زمان بیشتری ارتباط خواهند داشت. همچنین ترجیح می‌دهند دوستان خود را یک به یک ملاقات کنند تا همه‌ی آن‌ها را در کنار یکدیگر و در گروه ببینند. اگر فردی هستید که دوستان خود را در دایره‌های کوچک نگه می‌دارید، احتمال درون گرا بودن شما چندین برابر می‌شود.


۴. دیگران آن‌ها را فردی آرام و ساکت توصیف می‌کنند که شناختن آن‌ها آسان نیست.

معمولاً بقیه افراد درون‌گرا را افرادی آرام، ساکت و تودار می‌شناسند. همچنین بیشتر اوقات آن‌ها را با افراد خجالتی اشتباه می‌گیرند. با این که افراد درون‌گرا خجالتی به نظر می‌رسند، نباید آن‌ها را خجالتی و ترسو دانست. معمولاً افراد درون‌گرا وقت خود را برای چت‌ها و حرف‌های بی اهمیت و یا حتی کم اهمیت هدر نمی‌دهند. این افراد برای مکالمه‌های خود ارزش قائل هستند و معمولاً در انتخاب کلمات وسواس به خرج می‌دهند. اگر فرد آرامی هستید و ترجیح می‌دهید کم‌تر صحبت کنید، به احتمال زیاد شما یک انسان درون‌گرا هستید.


۵. تحریک‌های بسیار آن‌ها را گیج می‌کنند و تمرکزشان را به هم می‌زنند.

درون‌گرایی، بودن در شرایط مختلف را برنمی‌تابد. یک فرد درون‌گرا نمی‌تواند در شرایط متفاوت قرار بگیرد و فعالیت‌های مختلف را انجام دهد. زیرا این مسئله سبب به هم ریختن تمرکز او می‌شود. اما برای یک فرد برون‌گرا چنین حالتی وجود ندارد. او از انجام دادن کارهای متفاوت در آن واحد لذت می‌برد و احساس خستگی نمی‌کند. ولی فرد درونگرا ترجیح می‌دهد در یک زمان بر یک موضوع تمرکز کند و نمی تواند به چند موضوع بپردازد.

طبق تحقیقات انجام‌شده یک فرد درونگرا نسبت به برونگراها راحت‌تر تمرکز خود را از دست می‌دهد. شاید یکی از دلایلی که ترجیح می‌دهند در شرایط آرام‌تر و ساکت‌تر باشند همین است. اگر شخصی هستید که از بودن در محیط‌های پرسر و صدا و شلوغ به هم می‌ریزید و ذهن شما مشوش می‌شود، به احتمال زیاد درونگرا هستید.


۶. خودشان را به خوبی می‌شناسند.

از آن‌جایی که افراد درونگرا از بودن در کنار خود و وقت‌ گذراندن برای خود لذت می‌برند، خود را هم به خوبی می‌شناسند. افراد درونگرا وقت زیادی برای تجربه و امتحان کردن علایق خود می‌گذارند، از این رو خود را بهتر می‌شناسند. اگر به خوبی خود را می‌شناسید، می‌دانید چه می‌خواهید، از چه چیزی بیزارید و چگونه می‌توانید از وقت خود بهترین استفاده را ببرید، به احتمال زیاد درونگرا هستید.

یک درون گرا برای خود وقت می‌گذارد و آن چه را فکر می‌کند دوست دارد، امتحان می‌کند. او برای امتحان کردن چیزهایی که در ذهنش وجود دارند تلاش می‌کند. اگر کتابی را دوست دارد آن را می‌خواند، اگر فعالیتی توجه او را جلب کرده باشد آن را امتحان می‌کند. این فرد آن‌چه او را به وجود می‌آورد در ذهن خود متصور می‌شود و برای عملی کردن آن برنامه‌ریزی می‌کند. او درون خود کند‌و‌کار می‌کند و خود را کشف می‌کند. اگر از وقت گذراندن برای خود لذت می‌برید و دوست دارید علایق‌تان را امتحان کنید، احتمالا درون‌ گرا هستید.


۷. دوست دارند از راه مشاهده یاد بگیرند.

با اینکه افراد برونگرا تمایل دارند از راه انجام دادن و امتحان کردن بیاموزند، درون‌ گراها ترجیح می‌دهند با مشاهده کردن و دیدن بیاموزند. از آزمون و خطا و امتحان کردن تا حد امکان می‌گریزند و بیشتر به مشاهده‌ی دقیق روی می‌آورند. بعد از یادگیری در تنهایی و خلوت خود آن را امتحان می‌کنند و می‌آزمایند. ترجیح می‌دهند این کار را در خلوت بکنند تا اینکه در جمع و در برابر دیگران امتحان کنند. اگر یادگیری از راه مشاهده را به انجام و امتحان کردن ترجیح می‌دهید، احتمالا فرد درونگرایی هستید.


۸. شیفته‌ی شغل‌ها و کارهایی هستند که مستقل هستند.

افرادی که به میزان بالایی به درون‌گرایی تمایل دارند، از کارهایی که ارتباط زیادی با دیگران دارند و نیازمند برقراری ارتباط اجتماعی هستند، می‌گریزند. از طرفی شیفته‌ی شغل‌هایی هستند که مستقل هستند و نیازی به معاشرت و برقراری ارتباط با دیگران ندارد. مثلا یک درونگرا ترجیح می‌دهد نویسنده باشد. نویسندگی، حسابداری، برنامه‌نویسی، طراحی، هنر و داروسازی از رشته‌های مورد علاقه‌ی افراد درون گرا هستند.

درونگرایی

افراد درونگرا تمایل زیادی به معاشرت با دیگران ندارند ولی به این معنا نیست که خجالتی هستند.

تفاوت خجالتی بودن و درون‌گرایی

درک این نکته مهم است که درون‌گرایی ضرورتاً به معنی خجالتی بودن نیست. اجتماعی بودن عبارت است از تمایل ضعیف یا قوی بودن با دیگران و ارتباط داشتن با آن‌ها، در حالی که فرد خجالتی از بودن در کنار دیگران احساس ترس، اضطراب و ناراحتی می‌کند. خجالتی بودن به معنی احساس ترس و اضطراب داشتن در جمع است در حالی‌که یک فرد درون‌گرا صرفاً بودن در جمع‌های شلوغ را دوست ندارد.

درونگراها از بودن در جمع‌های کوچک و برقرای مکالمه‌های کوتاه لذت می‌برند. همچنین دوست دارند قبل از صحبت کردن، فکر کنند. تمایل دارند قبل از این که درباره‌ی موضوعی صحبت کنند، از قبل در ذهن خود این موضوع را به طور کامل ‌پردازش کرده باشند.

آیا شما هم علائم درونگرایی را دارید؟ برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

درونگرایی در کودکان

آیا باید به کودک درونگرا کمک کنیم؟ خیر! حداقل نه به خاطر این که فرزندمان درونگراست. توجه داشته باشید که درونگرایی مشکل نیست. درونگرایی یک ویژگی شخصیتی است. شاید بسیار متفاوت‌تر از باقی کودکان به نظر برسند اما مشکلی ندارند. تنها باید بدانیم که به طرز درستی با آن‌ها برخورد کنیم.

برخی نکات را در رفتار با کودکان درونگرا باید رعایت کنیم. توجه کنید که کارهای زیر را نباید با آن‌ها انجام دهیم:

۱. آن‌ها را از عمد خجالت‌زده نکنیم.

برخی پدرها و مادرها روحیه‌ی شوخ‌طبعی دارند. سعی می‌کنند با شوخی و خنده هر مسئله‌ای را مطرح کنند و به آن بپردازند. در صورتی که وقتی فرزند شما یک کودک درونگراست، نباید با شوخی و تمسخر او را در جمع شرمنده کنید. آن‌ها عموماً این شوخی را متوجه نمی‌شوند و احتمالاً از دست شما عصبانی خواهند شد. حتی ممکن است در صدد انتقام بربیایند.


۲. آن‌ها را به صحبت کردن با دیگران مجبور نکنیم!

این قابل درک است که به عنوان پدر یا مادر یک کودک درونگرا تمایل داشته باشید آنان را اجتماعی تربیت کنید. اما این از هر طریقی ممکن نیست. به هیچ عنوان آن‌ها را مجبور به صحبت کردن با دیگران نکنید. یک کودک درونگرا باید در ابتدا احساس راحتی کند و سپس شروع به صحبت کند. اگر آن‌ها را مجبور به قرار گرفتن در این موقعیت کنید، سریعاً عقب‌نشینی خواهند کرد.


۳. آن‌ها را در برابر دیگران در معرض توجه قرار ندهید.

به هیچ عنوان فرزند خود را در مرکز توجه در برابر دیگران قرار ندهید، این مسئله آن‌ها را مضطرب می‌کند. آیا متوجه این شده‌اید که آن‌ها در این موقعیت‌ها با صدای آرامی تشکر باشند؟ آیا فراموش کرده‌اند کاری را انجام دهند؟ در خلوت و جایی که تنها شما و خود او حضور دارد این مسئله را مطرح کنید و توجه دیگران را به او معطوف نکنید. در غیر این صورت به آن‌ها احساس خیلی بدی می‌دهید. طوری‌که دلشان می‌خواهد ناپدید شوند و خود را در جایی پنهان کنند. این کار شما هیچ جنبه‌ی آموزشی و تربیتی برای آن‌ها نخواهد داشت و تنها رفتاری مخرب و آزاردهنده است.


۴. از آن‌ها نخواهید که در برابر دیگران اجرا کنند.

اگر فرزند شما صدای بسیار زیبایی دارد و یا سازی می‌نوازد یا هنر دیگری دارد، از او نخواهید که در جمع و در برابر دیگران اجرا کند. آنان را مجبور به انجام کاری نکنید. بگذارید خود آن‌ها احساس راحتی کنند و تصمیم به انجام کاری بگیرند. اگر آن‌ها را مجبور به انجام این کار کنید، احساس بسیار بدی پیدا خواهند کرد. مهم‌ترین نکته در برخورد با کودکان درونگرا این است که بگذارید خودشان تصمیم به انجام کاری بگیرند.

کودک-درونگرا

کودک درونگرا هیچ مشکلی ندارد، فقط با تنهایی راحت‌تر است.

مزایا و معایب درونگرایی

درونگرایی هم فواید و هم مشکلات زیادی دارد. همچون بسیاری از خصوصیات شخصیتی که دارای نقاط قوت و ضعف هستند، درونگرایی هم نقاط ضعف و قوت خود را دارد. در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ویژگی‌های مثبت درونگرایی

  • درونگراها کلمات را با دقت بالاتری انتخاب می‌کنند: هنگام کار کردن با درونگراها این را بدانید که آن‌ها معمولاً صحبت نمی‌کنند، اما هنگامی که شروع به صحبت می‌کنند این کار را بسیار دقیق و خلاصه انجام می‌دهند. حرف‌هایی که می‌زنند قبلاً چندین بار از فیلترهای مختلفی در سرشان عبور کرده است و به قول معروف “شسته و رفته” است.
  • تمرکز بالایی دارند: افراد درونگرا به علت تمایلی که به دور ماندن از محرک‌های مختلف دارند، محیطی را برای خود فراهم می‌کنند که تمرکز کردن در آن ساده‌تر باشد. افراد درونگرا تمرکز بالاتری دارند.
  • معمولا آرام هستند: شاید برای مثبت در نظر گرفتن این ویژگی نظرها متفاوت باشد. اما کار کردن با افرادی که سکوت می‌کنند و در آرامش کارهای خود را انجام می‌دهند ساده‌تر از کار کردن با افراد پر سر و صداست.

ویژگی‌های منفی درونگرایی

  • به اشتباه بی ادب به نظر می‌رسند: در صورتی‌که افراد درونگرا بی‌ادب نیستند، اما در اولین برخورد و یا در جمع‌های شلوغ بی‌ادب و یا بدمعاشرت به نظر می‌رسند.
  • ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت به نظر می‌رسد. درونگراها تلاشی برای برقراری ارتباط با افراد جدید نمی‌کنند، برای همین ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت به نظر می‌رسد.

آیا بین افسردگی و درونگرایی ارتباط وجود دارد؟

از آن جایی که افراد درونگرا تمایل بسیاری به تنهایی و در خلوت گذراندن وقت خود دارند و یکی از علائم افسردگی هم انزوا و جدا شدن از اطرافیان است، معمولاً درونگرایی آن‌ها با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. البته مطالعات کمی وجود ارتباط بین افسردگی و درونگرایی را نشان داده‌اند. این مطالعات می‌گویند که افراد درونگرا بیشتر احتمال افسرده شدن دارند. همچنین درونگرا ارتباط بیشتری با احساسات دارند و نسبت به برونگراها حساس‌ترند.


سخن آخر دکترتو

درونگرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که در آن فرد تمایل بیشتری به بودن در فضای شخصی خود دارد. این افراد تعامل با دیگران را دوست دارند اما با هر کسی تعامل نمی‌کنند. دایره دوستان کوچکی دارند و با دوستان نزدیکشان معاشرت می‌کنند و از این معاشرت لذت می‌برند.

در واقع تصورات اشتباه زیادی در مورد درونگرایی وجود دارد. برای مثال بقیه فکر می‌کنند درونگراها خجالتی هستند، یا بی‌ادب! هستند، یا اینکه آن‌ها افسرده هستند. در صورتی‌که این‌طور نیست. مسئله‌ای که در رابطه با درنگراها باید درک کنید این است که آن‌ها سریع با دیگران ارتباط نمی‌گیرند و محتاط‌تر عمل می‌کنند، زیا بودن در جمع و آشنایی با انسان‌های جدید از آنها انرژی می‌گیرد و آن‌ها را خسته می‌کند.

حالا با همه این تفاسیر، شما درونگرا هستید یا برونگرا؟ برای اینکه بدانید درونگرا هستید یا نه بهتر است به روانشناس مراجعه کنید و تست درونگرایی را بدهید. تست‌های شخصیت شناسی مختلفی وجود دارد که پرده از این مسئله برمی‌دارد اما بهتر است انجام و تفسیر آن‌ها را به عهده روانشناس بگذارید.

برای پیدا کردن بهترین روانشناس می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو این امکان برای شما فراهم شده است که علاوه بر با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین از روانشناس مورد نظرتان نوبت بگیرید و یا از مشاوره تلفنی یا انلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درونگرایی

  1. ؛! گفت:

    من یه درونگرا هستم و پدر و مادرم فکر میکنن من خیلی حاضر جواب و گستاخ و…. هستم دد صورتی که اصلا حرفای منو نمیفهمن و نمیتونن درک کنن چیکار کنم؛)؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله از ویژگی شماست
      نه اختلال
      نحوه برخورد افراد درونگرا با سایرین مهم است
      در صورت نیاز به مشورت با جزییات بیشتر بطور تلفنی یا انلاین مشورت نمایید:
      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  2. :( گفت:

    من خسته شدم میخوام از یه آدم به شدت درون‌گرا به یه آدم برونگرا تبدیل بشم چیکار کنم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید روان تحلیلی شوید
      افکار و احساسات و انگیزه هاتان تان جدا تحلیل شود
      بهتر است ابتدا بطور تخصصی با مشاوران مان تلفنی صحبت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  3. :( گفت:

    من خسته شدم دیگه نمیخوام درون‌گرا باشم باید چیکار کنم ؟؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید روان تحلیلی شوید
      افکار و احساسات و انگیزه هاتان تان جدا تحلیل شود
      بهتر است ابتدا بطور تخصصی با مشاوران مان تلفنی صحبت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  4. ناشناس گفت:

    من درون گرام ولی شوهرم به شدت برون گرا .اصلا تفاهم نداریم چکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار برای تفاهم پذیرش تفاوت هاست
      البته بصورت دو طرفه
      بهتر است با مشاورین ما تلفنی صحبت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  5. Eli گفت:

    من درونگرام.ولی همسرم به شدت برون گرا.اصلا با هم تفاهم نداریم.چکار باید بکنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار برای تفاهم پذیرش تفاوت هاست
      البته بصورت دو طرفه
      بهتر است با مشاورین ما تلفنی صحبت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  6. ناشناس گفت:

    با خودم نیست ولی اصلا دوست ندارم با کسی بیرون برم.تنهایی فوق العادست.دوست دارم بشینم توی اتاقم و فکر کنم و یا مشغول کارم باشم و کسی باهام کاری نداشته باشه.از حرفای روزمره لذت نمیبرم.دوست دارم برم دامان طبیعت و برای خودم فکر کنم و لذت ببرم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این ها ویژگی های رفتاری شماست
      و قدرش را بدانید
      تندرست باشید

  7. asle گفت:

    همه ویژگی هارو دارم و همیشه بقیه فکر میکنن که مغرورم و خودم رو بالا دیدم پدر و مادرن منو همیشه مجبور به صحبت کردن با دیگران میکنن و منو میبرن تو جمع هایی شلوغ در حالی که دوس ندارم تا کار هایی خانواده رو یاد بگیریم تا به موقعش ادارشون کنم ولی من نیمخوام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این یک ویژگی ست و به هیچ وجه اختلال محسوب نمیشود
      اگاهی خانواده تان باید بالا برود
      با ایشان صحبت کنید
      یا بواسطه مشاور با انها ارتباط بر قرار کنید

  8. هادی مصری گفت:

    همه ویژگی هاش در من هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درونگرایی یک ویژگی است نه یک اختلال
      و گاهی یک مزیت
      تندرست باشید