دکتر شقایق بازرگان (پزشک ناظر کیفی محتوای مجله سلامت دکترِتو)
تخصص پزشکی :

کارشناس ارشد روانشناسی

کد نظام پزشکی: ۲۵۲۱۸
فعالیت در مراکز پزشکی :

آخرین مقاله های بررسی شده توسط دکتر شقایق بازرگان

ایشان تاکنون 35 مقاله پزشکی را در مجله سلامت دکترتو بررسی کرده‌اند

عورت نمایی چیست و چگونه از این رفتار پیشگیری کنیم؟

اختلال عورت‌نمایی وضعیتی است که افراد علاقه‌مند به نشان دادن دستگاه تناسلی خود به دیگران هستند. این اختلال ممکن است بر اثر مسائل روانی، نظیر اضطراب یا افسردگی، یا به دنبال تجربه ترس‌ها و تروماهای قبلی درباره بدن، شکل گرفته باشد. مشاوره روان‌شناختی و درمان‌های روان‌درمانی می‌توانند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کنند تا با احساسات و نگرش‌های ناپسند خود مقابله کنند و راه‌های بهبود زندگی خود را پیدا کنند.

5 روز پیش

سندروم خوردن شبانه چیست و چگونه درمان میشود؟

از هر ۱۰ نفرد فرد مبتلا به چاقی یک نفر دچار سندروم خوردن شبانه است. نوعی اختلال غذا خوردن که باعث بیدار شدن بیمار از خواب شبانه برای غذا خوردن در طول شب می‌شود به طوری که فرد نمی‌تواند بخوابد یا از خواب بیدار شده و تا غذا نخورد نمی‌تواند دوباره بخوابد.

1 ماه پیش

تست تشخیص پانیک چیست و چگونه انجام میشود؟

تست تشخیص پانیک به منظور تشخیص اختلالات اضطرابی مانند اختلال حمله‌های پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست شامل مجموعه‌ای از سوالات و روش‌های مشخص است که برای ارزیابی نشانه‌ها و علائم حملات پانیک استفاده می‌شود. اهمیت این تست در تشخیص صحیح و درمان موثر حملات پانیک است.

2 ماه پیش

آیا عوارض بعد از حمله پانیک را می‌ شناسید؟

درست است که حملات پانیک به نوبه خود کشنده نیستند اما تکرار آن‌ها در بلند مدت از نظر روانی و جسمی باعث تحلیل بیمار می‌شود چرا که عوارض جدی و گاه خطرناکی ایجاد می‌کنند. از شایع‌ترین عوارض اختلال هراس می‌توان به خستگی، سستی بدن، سرگیجه، عدم تعادل، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی، تنگی نفس و درد قفسه سینه، افسردگی، سو مصرف مواد، اجتماع گریزی یا حتی فکر خودکشی اشاره کرد.

2 ماه پیش

حمله پانیک در خواب و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

پانیک اتک در خواب بدون هیچ علت خاص و مشخصی روی می‌دهد و فرد به صورت ناگهانی از خواب بیدار می‌شود. اضطراب شدید، ترس، تعریق، ضربان قلب بالا و سریع و تنگی نفس از نشانه‌های بروز این حمله در خواب روز یا شب هستند. فرد حس سنگینی و سخت نفس کشیدن، لرز و سرما می‌کند و حس می‌کند که دارد می‌میرد.

2 ماه پیش

موثرترین دارو برای پانیک چیست؟ معرفی بهترین داروها

موثرترین دارو برای درمان حملات اضطراب و پانیک معمولاً داروهای ضد اضطراب از دسته بنزودیازپین‌ها و آنتی‌دپرسانت‌ها است. بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام (Xanax) و آتیوپام (Ativan) سریع‌تر عمل می‌کنند و معمولاً برای کنترل سریع حملات اضطراب و پانیک توصیه می‌شوند. همچنین، آنتی‌دپرسانت‌هایی مانند سرترالین (Zoloft) و پروکسیتین (Prozac) نیز می‌توانند در درمان پانیک و اضطراب مفید باشند، اما اثرات آنها برای رسیدن به نتیجه ممکن است چند هفته طول بکشد. همیشه قبل از استفاده از هر دارویی، مشاوره با پزشک متخصص امری ضروری است.

2 ماه پیش

علائم پانیک چیست؟ کدام نشانه ها را باید جدی گرفت؟

حملات پانیک نوعی وضعیت اضطرابی شدید است که احساس ترس ایجاد می‌کند. از علایم پانیک می‌توان به تپش قلب بالا، تنگی نفس، سرگیجه، لرزش و گرفتگی عضلات اشاره کرد. این حملات به صورت مکرر و پیش بینی نشده و عمدتا بدون هیچ دلیل خاصی روی می‌دهند. بیش از 35 درصد مردم در زندگی خود این نوع حملات اضطرابی را تجربه می‌کنند.

2 ماه پیش

اسکیزوفرنی کاتاتونیایی چیست و آیا راه درمان دارد؟

اسکیزوفرنی کاتاتونیایی وضعیتی است که به دلیل اختلال در توانایی فرد برای تفکر و درک دنیای اطراف شناخته می‌شود. از آنجایی اسکیزوفرنی کاتاتونیایی باعث قطع ارتباط با واقعیت می‌شود، افرادی که این وضعیت را دارند نمی‌توانند تشخیص دهند که چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. آن‌ها همچنین ممکن است تشخیص ندهند که به این بیماری مبتلا هستند؛ زیرا مغز آن‌ها نمی‌تواند این واقعیت را پردازش کند.

7 ماه پیش

سندروم سیندرلا، مشکلی با تاثیرات مخرب در زندگی

سندروم سیندرلا بیشتر در دختران دیده می‌شود. اما برخی پسران هم این علائم را دارند. چنین افرادی برای استقلال خود تلاشی نکرده و منتظر شخصی هستند تا زندگی آنها را تغییر دهد. علت این مشکل رفتار والدین در کودکی است.

10 ماه پیش

انرژی درمانی برای افسردگی مفید است؟

انرژی درمانی یکی از روش‌های کمکی درمانی است که با استفاده از انرژی بدن و ارتباط با ذهن، بهبود و درمان مشکلات روحی و جسمی را تسهیل می‌کند. با توجه به اینکه افسردگی نیز یک مشکل روحی است، می‌توان از انرژی درمانی به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش افسردگی بهره برد. تکنیک ریکی یکی از رایج ترین و کاربردی‌ترین تکنیک‌ها در این زمینه است.

11 ماه پیش

غر زدن، رفتاری مخرب در ارتباطات

غر زدن تاثیر مخربی در رابطه دارد و باعث عصبانیت، رنجش و لطمه به عزت‌نفس طرف مقابل می‌شود. سعی کنید خواسته خود را به‌آرامی مطرح کنید و برای حل مشکلات با همسر، دوست یا کودک خود صحبت کنید.

11 ماه پیش

انواع اختلال اضطرابی که زندگی شما را فلج می کند.

اختلالات اضطرابی از شایع‌ترین انواع اختلالات اعصاب و روان هستند و خیلی از اطرافیان ما یه این مشکل دچار هستند. این اختلال انواع مختلفی دارد و علائم آن نیز بسیار است. برای درمان آن باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

12 ماه پیش