احساس خجالت چیست؟ خجالتی‌ ها را جدی بگیرید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خجالتی بودن باعث می‌شود که فرد از رسیدن به فرصت‎‌های زیادی باز بماند اما با کمک روانشناس می‌توان با این مشکل کنار آمد و آن را درمان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
خجالتی-بودن

آیا فکر می‌کنید احساس خجالت فقط در کودکان رایج است؟ تا به‌حال کسی از دوستان یا نزدیک‌تان بوده که به ترس اجتماعی و انزوای فردی مبتلا شده باشد؟ ویژگی بارز او چیست؟ «احساس خجالت و ترس»!

احساس خجالت یا شرم‌‌زدگی کم و بیش هر کدام از ما را در مقاطع مختلفی تحت تأثیر قرار داده است. برخی همچنان درگیر حل مشکل احساس کم‌رویی بوده و بسیاری از افراد به‌خوبی از عهده کنترل آن برآمده‌اند. احساس خجالت در بسیاری مواقع مانع از پیشرفت فرد در اجتماع، زندگی شخصی، تحصیل و غیره می‌شود. علاه بر این افراد خجالتی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی یا ابتلا به بیماری‌های «چند شخصیتی» و «دوقطبی» هستند. بنابراین بهتر است علائم خطرناک خجالت را شناخته و برای درمان این مشکل در هر سنی اقدام کرد.

درمان‌ احساس خجالت مشکل‌ساز، بیشتر بر شناخت ریشه‌های بروز این مشکل و اصلاح رفتار و آموزش مهارت‌های اجتماعی و رفتاری به کودک، نوجوان یا حتی بزرگسالان تمرکز دارد. در این مطلب از مجله سلامتی دکترتو با ما همراه باشید تا بیشتر با این احساس رایج که گاهی مشکل‌ساز می‌شود، آشنا شوید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

احساس خجالت چیست؟

خجالت در واقع، واکنش طبیعی بدن نسبت به احساس ترس است. براساس تحقیقات، احساس کم‌رویی می‌تواند به دلایل عصبی هم در فرد رخ دهد. نحوه تربیت افراد توسط والدین، رفتارها و سوابق خانوادگی و بسیاری موارد دیگر در بروز این احساس و جدی شدن آن مؤثر است.

در روان‌شناسی احساس خجالت یا شرم‌زدگی یک عاطفه اجتماعی است که در روابط اجتماعی خود را نشان می‌دهد. این حالت احساسی درونی، «خود کم انگاری» است که با ترس از ارتباط با دیگران یا قرار گرفتن در محیط بروز می‌کند. گاهی خجالتی بودن تا جایی فرد را درگیر می‌کند که عملاً توانایی انجام کارهای روزمره خود را ندارد.

بهتر است بدانید، احساس خجالت در هر سن و موقعیتی می‌تواند فرد را ناخواسته درگیر کند. این مورد تنها مربوط به کودکی نبوده و برخی از بزرگسالان به‌اندازه‌ای خجالتی هستند که دچار «انزوای اجتماعی»، «اضطراب اجتماعی»، افسردگی می‌شود. همچنین آمار خودکشی نوجوانان خجالتی در جهان به‌دلایل بسیار مختلفی از جمله احساسات بلوغ یا تمسخر شدن توسط دیگران بسیار بالا است. بهتر است آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و با راه‌های خوددرمانی و علائم خطرناک‌ احساس خجالت آشنا شویم.

چه افرادی بیشتر دچار کم‌رویی غیر معمول می‌شوند؟

علاوه‌بر مسائل محیطی، افرادی که دارای ویژگی‌های شخصیتی زیر هستند، بیشتر در معرض بروز خجالت قرار دارند:

  • افراد دارای اعتمادبه‌نفس و عزت نفس پایین
  • عدم خودآگاهی فرد
  • داشتن افکار منفی درباره خود
  • ترس از قضاوت و رد شدن توسط دیگران.

این افراد به خاطر احساس خجالت بیش از حد، منزوی شده و از ترس مقایسه، از دیگران دوری می‌کنند. آن‌ها همواره در حال غبطه خوردن به موقعیت دیگران هستند، در حالی که پتانسیل‌های خود را نمی‌شناسند. در این زمان است که کمک یک روانشناس می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت فردی، تحصیلی، زناشویی و شغلی فرد شود. بهتر است با شناخت نشانه‌های خجالتی بودن و زمینه‌هایی که می‌تواند بروز کند، به‌موقع از این مشکل خبردار شده و به کمک روان‌شناس مشکل خود یا عزیزتان را رفع کنید.

افراد با اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس پایین، یا کسانی که افکار منفی در مور خود دارند، بیشتز دچار احساس خجالت می‌شوند.

انواع احساس خجالت 

احساس خجالت می‌تواند در هر موقعیت و شرایطی فرد را درگیر کند. انواع مختلفی از آن وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • خجالت در کودکان (اختلالات مربوط به ارتباطات اجتماعی)
  • خجالت در نوجوانان (افسردگی و سایر بیماری‌های روحی)
  • خجالت در جوانان (اختلال ارتباط با دیگران، اجتماع‌گریزی و غیره)
  • خجالت در بزرگسالان (اضطراب اجتماعی، احساس ترس و دلهره مداو، بدبینی و غیره).

افراد زیادی هم درگیر مشکلات خجالت در روابط زناشویی یا مسئله خجالتی بودن بیش از حد کودکان هستند. احساس خجالت حتی در بزرگسالان هم گاهی منجر به بروز رفتارهایی می‌شود که فرد ناگهان شغل و موقعیت خود را رها کرده و با احساس پوچی به افسردگی مبتلا می‌شود. مراجعه به روان‌شناس و استفاده از روش‌های روان‌شناختی تا حد زیادی به درمان خجالت کمک می‌کند.

چقدر می‌خواهی برای کنترل خجالت صبر کنی؟ 

همین حالا مشاوره بگیر

۱. خجالت در کودکان 

عوامل محیطی و زیستی روی خجالتی بودن افراد تأثیر می­‌گذارد. طبیعت نوزادان با هم متفاوت است. از این رو احتمال این­‌که بچه‌های حساس خجالتی شوند، بیشتر است. با این وجود، حمایت و دقت والدین در تربیت فرزند می‌تواند مانع از بروز خجالت یا اضطراب اجتماعی در کودکان شود.

آیا خجالتی بودن ذاتی است؟

میزان خودآگاهی فرد از توانایی‌ها و پتانسیل‌هایش از ۱۸ ماهگی آغاز می‌شود. بنابراین نمی‌توان دلیل بروز آن را ذاتی و وراثتی دانست. محیطی که فرد در آن بزرگ می‌شود، تجربیات کودکی، رفتارهای والدین و شیوه تربیت کودک بیشترین نقش را در شکل‌گیری این احساس و وخامت آن دارند. براساس تحقیقات انجام شده حدود ۲۰ درصد از نوزادان با خلق‌وخویی واکنش‌پذیر و حساس متولد می‌شوند، اما این دلیلی بر قطعیت بروز کم‌رویی غیرعادی در آینده نیست.

خجالت در کودکان
احتمال اینکه بچه‌های حساس یا کودکانی با والدین سخت‌گیر و انتقادگر، خجالتی شوند بیشتر است.

۲. خجالت در نوجوانان 

بسیاری از نوجوانان درگیر احساس خجالت می‌شوند. رفتن به‌مدرسه، تغییرات ظاهری بلوغ، مشکلات مختلف در برقراری روابط و غیره تأثیر بسیاری در بروز احساس خجالت در نوجوانان دارد. در این زمان نوجوانان به‌دلیل ترس‌های مختلف مانند طرد شدن از سوی دیگران و غیره ممکن است دست به کارهای ناشایست بزنند. در این زمان حمایت خانواده و تشخیص به‌موقع چنین شرایطی تأثیری بسیاری در جلوگیری از بروز رفتارهای نادرست بعدی در نوجوان و بیماری‌های روحی در آینده دارد.  والدین می‌­توانند نوجوانان را تشویق کنند تا درصورت نادرست بودن این ترس‌­ها، راهی برای غلبه بر آن پیدا کنند. سپس در تقویت این رفتار و مهارت­‌ها به آن‌ها کمک کنند.


۳. خجالت در بزرگسالان 

ماندگار شدن احساس خجالت در جوانی و بزرگسالی می‌تواند زمینه‌ساز مسائل بسیار پیچیده‌تری شود. این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که فرد از همان ابتدا اقدام به درمان نکرده و احساس خجالت خود را مشکلی جدی نگرفته باشد. مسائل بسیار زیادی مانند چاقی، عدم موفقیت تحصیلی، شرایط محیطی، اعتیاد به مواد مخدر، افسردگی و غیره می‌تواند زمینه‌ساز ماندگاری احساس خجالت در بزرگسالان شود که عواقبی از جمله موارد زیر را به‌دنبال دارد:

  • از دست دادن روابط اجتماعی
  • انزاوی اجتماعی
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • افسردگی حاد.

در مواردی فرد تا جایی دچار احساس کمبود اعتمادبه‌نفس می‌کند که برای رهایی از این احساس و افکار منفی اقدام به خودکشی می‌کند. بنابراین خجالت و افسردگی ناشی از آن در بزرگسالان را باید بسیار جدی گرفت. بهتر است بدانید درمان افسردگی در بزرگسالان به‌مراتب سخت‌تر از کودکان است، زیرا پیدا کردن ریشه بروز این رفتار سخت‌تر خواهد بود.افراد دچار مشکل خجالت در بزرگسالی در مراجعه به روانشناس نسبت به حرف زدن مقاومت می‌کنند و با روانشناس همراهی نمی‌کنند. این مسئله درمان را کمی سخت می‌کند.

آیا شما هم علائم خجالت را دارید؟ برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

عوارض خجالت در بزرگسالی 

  • بروز مشکلات زناشویی مانند خجالت از همسر و رابطه جنسی (در برخی موارد این مشکل می‌تواند به بروز اختلالات نعوظ مشکل شود. در این زمان به کمک سکس‌ تراپیست نیاز است.)
  • از دست دادن موقعیت‌های شغلی
  • عدم توانایی ارتباط با دیگران
  • عدم علاقه به انجام فعالیت‌ها
  • غبطه خوردن مداوم به حال دیگران بدون دیدن توانایی‌های خود
  • عدم علاقه به زندگی
  • اعتیاد
  • طلاق
  • افسردگی
  • ‌برخاشگری و رفتارهای نامناسب.

نشانه‌های خجالتی بودن 

حال که با احساس خجالت آشنا شدید، وقت آن رسیده بارزترین نشانه‌های خجالتی‌ بودن را بشناسید. با تشخیص به‌موقع این موارد می‌توانید به رفع مشکل کمک کنید. دقت داشته باشید همراهی خانواده، همسر و دوستان در این راه تأثیر بسیاری بر روند درمان خواهد داشت. علائم و نشانه‌های خجالتب لودن عبارت‌اند از:

۱. استرس و احساس ترس مداوم 

افراد خجالتی معمولاً از بروز کوچکترین تغییرات دچار استرس می‌شوند. فرقی نمی‌کند این تغییر چقدر بزرگ یا کوچک باشد، این مشکل آنها را دچار خجالت و ترس می‌کند. این مورد به‌خصوص در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. این استرس گاهی اوقات آنقدر زیاد است که شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های بالینی فرد به سرعت احوالات درونی او پی ببرید. از جمله ویژگی‌های فیزیکی احساس خجالت و اضطراب بیش از حد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قرمز شدن ناگهانی چهره
  • لرزش دست و پا
  • احساس ضعف و سرگیجه
  • عدم تعادل در حرکت و کنترل وزن
  • اشکال در تکلم
  • از دست دادن موقت احساس بینایی
  • افت شدید فشار خون، سرد شدن دست‌ها یا برعکس افزایش تپش قلب
  • تنفس غیرعادی
  • تغییر رنگ چهره فرد.

اولین و مهم‌ترین نشانه خجالتی بودن استرس‌های پی درپی و شدید است که حتی گاهی اوقات ممکن است آنقدر زیاد باشد که نیاز به مراجعه به روانشناس و یا درمان دارویی داشته باشد.

علائم-خجالت
اولین و مهم‌ترین نشانه خجالتی بودن استرس‌های پی درپی و شدید است.

۲. خودخوری

متأسفانه افراد خجالتی زمانی که در حق آنها کوتاهی صورت می‌گیرد و یا حتی وقت‌هایی که فردی در حال بحث کردن با آنها است نمی ‌توانند به‌خوبی از حق خود دفاع کنند. همین موضوع باعث می‌شود که دیگران تا حد امکان از آنها سوء استفاده کنند و او را فردی مظلوم بشناسند که توانایی دفاع از خود در مقابل دیگران را ندارد. در این زمان فرد به‌دلیل ناتوانی در بروز خشم، شروع به خودخوری یا بروز رفتارهای وسواسی می‌کند که نشانه احساس خجالت و اضطراب است. کودکان هم دچار خودخوری می‌شوند، به‌ویژه اگر روش تربیتی والدین بر تنبیه متکی باشد، کودک با شکستن غیر عمدی یک لیوان هم دچار اضطراب شدید و احساس خجالت بسیار شدید و ترس از تنبیه خواهد شد. این روش تربیتی می‌تواند در آینده تأثیر چشمگیری در خودخوری و بروز وسواس فکری و ذهنی داشته باشد.


۳. ناتوانی در تصمیم‌گیری 

افراد خجالتی معمولاً همیشه با جمع موافق هستند، حتی اگر برنامه مخالف میل آن‌ها باشد. این موضوع به‌خصوص جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند. بسیاری از نوجوانان خجالتی در مواجه با پیشنهاد مصرف مواد مخدر به دلیل محبوبیت و مقبولیت در جمع اقدام به استفاده از مواد مخدر می‌کنند. این مشکل عوارضی مانند افسردگی و اعتیاد را به‌دنبال دارد. عدم توانایی تصمیم‌گیری و اظهار نظر یکی از بارزترین نشانه‌های افراد خجالتی است. اگر در هنگام تصمیم‌گیری دچار تزلزل می‌شوید و نمی‌توانید آنطور که خودتان مایل هستید رفتار کنید و تصمیم بگیرید، شما فردی خجالتی هستید و باید هرچه زودتر برای درمان این مشکل اقدام کنید. مراجعه به روانشناس اولین قدم اساسی در درمان این مشکل است.


۴. سکوت در جمع 

نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی باعث می‌شود، فرد خجالتی حتی با وجود داشتن نظر و عقیده، در جمع صحبتی نکند. این افراد از جمع فاصله می‌گیرند و ساکت هستند. ذهن یک فرد خجالتی پر از حرف‌های ناگفته است. به کمک یک روانشناس می‌توان قفل آن این حرف‌ها باز کرد و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کرد.


۵. تردید زیاد 

نداشتن اعتمادبه‌نفس و ضعف در تصمیم‌گیری باعث می‌شود فرد در زمانی که باید چیزی را انتخاب کند دچار استرس شدید شود. علائم فیزیکی اضطراب را نشان داده و نتواند در مورد مسائل اجتماعی و ارتباطی اقدامی انجام دهد. معمولا افراد خجالتی‌ بارها تصمیم خود را عوض کرده و نمی‌توانند یک موضع قطعی داشته باشند. بنابراین دمدمی‌مزاج بودن و تردید زیاد تا جایی که باعث اضطراب فرد شود، از نشانه‌های خجالتی بودن است.


۸. احساس تنهایی 

به‌دلیل ضعف در توانایی برقراری ارتباط با دیگران و ترس از مقایسه شدن، خجالتی‌ها اغلب احساس تنهایی زیادی می‌کنند. افراد خجالتی به‌دلیل اینکه نمی‌توانند با دیگران ارتباط خوب و مؤثری برقرار کنند، دائماً اطراف خود را خلوت می‌بینند و دوستان زیادی ندارند. در واقع عدم توانایی ارتباط‌گیری و جذب دیگران باعث می‌شود که این افراد دوستان و آشنایان کمی داشته باشند و احساس تنهایی به آنها چیره شود. براساس تحقیقات انجام شده، ۴۰% افراد با مشکل خجالتی بودن روبه‌رو هستند. در واقع فرد با اطلاع از این که ممکن است در یک جمع تنها نباشد، می‌تواند بر احساس تنهایی خود غلبه کند.

تفاوت خجالتی ها و درونگراها

یک فرد درونگرا ممکن است خجالتی باشد اما اینطور نیست که هر فرد درونگرایی حتماً خجالتی است. پس این دو مفهوم اساساً با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع تنها یک درصد از افراد درونگرا خجالتی بوده و کمتر علاقه‌ای به نشان دادن احساسات‌شان دارند. اما در اغلب موارد افراد درون‌گرا عزت نفس بالایی داشته و تنها از «تنهایی» و دور بودن از دیگران لذت می‌برند و مشکلی برای ارتباط با سایرین ندارند.
برای تشخیص این دو حالت، گرفتن شرح حال بسیار کمک کننده است. یک انسان درونگرا در موقعیت‌های جدید به هیچ عنوان دچار استرس و اضطراب نمی‌شود. عموماً فرد درونگرا تنهایی را ترجیح داده و عدم بروز احساسات در مقابل برخی موارد در آن‌ها عادی است و اختلالی محسوب نمی‌شوند. دقت داشته باشید تمامی این موارد باید تحت‌نظر روان‌شناس، روان‌پزشک انجام شود تا به‌صورت دقیق مشکل خجالتی بودن فرد حل شود.


علل خجالتی بودن

مسائل و مشکلات بسیار زیادی می‌تواند زمینه‌ساز بروز احساس خجالت در افراد شود. از جمله مهم‌ترین عللی که باعث احساس خجالت در فرد می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • عدم اعتماد‌به‌نفس
  • احساس نقص روحی و جسمانی
  • کمال‌گرایی
  • فقدان مهارت‌های ارتباط اجتماعی
  • تصویر درونی فرد از خود (خودآگاهی اشتباه)
  • ترس از مردم
  • نوع تربیت والدین
  • شرایط محیطی فرد.

در واقع لیست علل بروز احساس خجالت بی‌پایان است. این احساس افراد را در هر سنی درگیر می‌کند. همانطور که اشاره شد، این شرایط می‌تواند تا جایی پیش برود که باعث بروز اختلالات جدی در فرد مانند اضطراب اجتماعی یا وسواس اجباری و بسیاری از بیماری‌های کودکان شود.

مراجعه به تراپیست و درمان احساس خجالت
برای درمان احساس خجالت بای به روان‌شناس مراجعه کرد.

اگر کودکم خجالتی است باید چه کار کنم؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که والدین با آن روبه‌رو هستند، خجالتی بودن کودکان است. این موضوع تا حدی طبیعی است. اما زمانی نگران‌کننده می‌شود که کودک از هرگونه ارتباطی با دیگران یا قرار گرفتن در جامعه هراس داشته باشد یا نتواند در کودکستان یا مدرسه دوستی پیدا کرده و دچار انزوا و افسردگی شود. والدین با مشاهده رفتار دقیق کودک، بدون هیچ‌گونه وسواسی می‌توانند شرایط مشکل‌ساز خجالتی بودن او را تشخیص دهند. بهترین پزشک برای درمان این مشکل در کودکان متخصص و روانشناس کودکان است. در کنار این موارد همراهی والدین و آموزش مهارت‌های اجتماعی به او هم نقش مهمی دارد.

جلسات تراپی متعدد به‌صورت فردی پس از راحتی کودک با روانشناس یا برخی جلساتی که با والدین برگزار می‌شود، بهترین راه درمان احساس خجالت بیش از حد در کودکان است. در صورت عدم توجه والدین به‌چنین موردی و ساده انگاشتن این احساس در کودکان ممکن است کودک در آینده به اختلالات مختلف روانی به‌خصوص «افسردگی» مبتلا شود.

هرگز برای رفع احساس خجالتی بودن کودک او را مجبور به ارتباط به دیگران نکنید. در عوض با روانشناس کودک همراه شده و دستورالعمل‌های او را دنبال کنید.


راه‌های درمان خجالتی بودن
راه‌ درمان خجالتی بودن مراجعه به روانشناس است.

چطور می‌توان خجالتی بودن را درمان کرد؟

روش‌های بسیاری برای درمان خجالتی بودن وجود دارد. استفاده از داروهای مختلف مربوط به بیماری‌هایی مانند اختلال هراس اجتماعی، گروه درمانی، رفتار درمانی و خود درمانی از جمله رایج‌ترین این روش‌ها هستند. بهتر است بدانید «خود درمانی» در این میان مهم‌ترین نقش برای مبارزه با این احساس را دارد. فرد باید بخواهد تغییر کند. در غیر این‌صورت حتی مصرف قرص یا مراجعه به تراپیست کاری بیهوده خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا چند گام ساده برای رهایی از احساس خجالت را و روش‌های درمان این مشکل را با شما در میان بگذاریم.

روش‌های درمان پزشکی 

از رفتار درمانی تا استفاده از داروهای مختلف و غیره همگی زیرمجموعه روش‌های درمان پزشکی احساس خجالتی بودن هستند.

۱. دارو درمانی 

استفاده از داروهای مربوط به اختلال هراس اجتماعی یا کنترل اضطراب بیش از حد از جمله رایج‌ترین داروهایی هستند که توسط روانشناس برای افرادی که دچار «پنیک عصبی» یا «حمله عصبی» ناشی از احساس خجالت و ترس می‌شوند، تجویز می‌گردند. موارد زیر از جمله رایج‌ترین داروهای درمان خجالت هستند:

  • نزودیازپین‌ها
  • بتابلاکرها
  • پاکسیل

بهتر است بدانید مصرف این داورها حتی تحت‌‌نظر پزشک نیز عوارض جانبی دارد. در مواردی فرد به‌مصرف دارو و تاثیری که بر اعتماد‌به‌نفس او دارد، اعتیاد پیدا می‌کند.

توجه: هرگز خودسرانه برای درمان احساس ترس و خجالت خود از این داروها استفاده نکنید. مصرف خودسرانه داروهای افسردگی در مواردی باعث اوردوز و مرگ فرد می‌شود.


۲. روان‌درمانی 

رایج‌ترین روش درمان افراد مبتلا به اختلال خجالتی بودن، روان درمانی است. این روش موثرترین نتیجه را بر درمان افراد مبتلا به اختلال هراس اجتماعی داشته است. روان‌درمانی براساس شناخت رفتارهای خود، هدایت خودآگاهی در مسیر درست، از بین بردن افکار منفی و یادگیری کنترل کردن آن‌ها است. طی مراحل تراپی فرد مهارت‌های مبارزه با ترس، خود درمانی و ارتباط با دیگران را یاد می‌گیرد. به‌این ترتیب با تکمیل دوره درمان خود می‌تواند از مشکل هراس دائمی خود رها شود.


۳. درمان شناخت رفتاری 

در میان تمام روش‌های روان‌درمانی، روش درمان شناخت رفتاری (CBT) موثرترین روش برای درمان این مشکل بوده است. در روش درمان شناخت رفتاری فرد، ریشه‌های بروز این احساس و شرایطی که فرد به آن دچار می‌شود؛ بررسی شده و سپس تحت‌نظر روانشناس این رفتارها اصطلاح می‌شوند. البته درمان CBT صرفا به این موضوع ختم نشده و متخصصِ، راهکارهای دیگری را هم برای رفع مشکل شما ارائه می‌کند.

۴. خود درمانی 

پیش از این نیز اشاره کردیم، موثرترین راه کنار گذاشتن احساس خجالت، همراهی فرد و انجام خوددرمانی است. اگر خودتان دچار این احساس هستید می‌توانید با راهکارهایی بسیار ساده احساس خجالت را در خود از بین ببرید. شاید برای‌تان تعجب‌آور باشد اما حتی «صحبت کردن در آینه» نیز می‌تواند بر درمان احساس خجالت موثر باشد. برای رفع احساس خجالتی بودن در کودکان و نوجوانان نیز، والدین باید به‌نحوه تربیت و رفتارشان با یکدیگر اهمیت دهند. نحوه رفتار والدین با یکدیگر تاثیر بسیاری در شکل‌گیری روحیه کودکان و نوجوانان و میزان موفقیت آن‌ها دارد. در این قسمت چند گام ساده برای خوددرمانی خجالت به شما معرفی می‌کنیم:

  • شناخت ترس‌ها و مواجه‌ با آن‌ها
  • نوشتن احساسات و بلند خواندن آن‌ها
  • سعی در بهبود شرایط خود داشته باشید.
  • کارهای ساده مانند کتاب خواندن، باغبانی یا قدم زدن و موزیک گوش دادن انجام دهید.
  • از دمنوش‌های خانگی مانند دمنوش بابونه یا آروما تراپی (رایحه درمانی) برای احساس آرامش استفاده کنید.
  • اگر درگیر افسردگی هستید یا از ارتباط با دیگران هراس دارید، حتما آن را به اطلاع یکی از اعضای خانواده خود برسانید.
  • ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید.
  • یک کار جدید یاد بگیرید. در یک کلاس جدید ثبت‌نام کنید. فقط سرگرم باشید.
  • خودتان را همانطور که هستید، دوست داشته باشید. برای بهتر شدن خودتان تلاش کنید.
  • هدف داشته باشید.
  • دفترچه یادداشتی داشته و شرایطی که دچار اضطراب شده و احساس پس از آن را یادداشت کنید.
  • به‌وضع ظاهری خود اهمیت بدهید.

۵. گروه درمانی 

پیش از این هم اشاره کردیم که اغلب نوجوانان و کودکان و حتی بزرگسالان دچار خجالت هستند. بنابراین با دانستن این موضوع احساس تنهایی نخواهید کرد. از صحبت کردن یا مراجعه به تراپیست نترسید. مشکل ترس و خجالت می‌تواند بسیار جدی باشد. بنابراین خجالتی‌ ها را جدی بگیرید! یکی از روش‌هایی که معمولا روانشناسان پس از چند جلسه تراپی فردی تجویز می‌کنند، شرکت در جلسات گروه درمانی و صحبت از احساسات خود است. این مورد کمک شایانی به‌روند درمان احساس خجالت می‌کند. فرد به‌خواسته خود در جمع صحبت کرده، هرچه بخواهد می‌گوید، با دیگران آشنا شده و به‌این ترتیب مهارت‌های ارتباط اجتماعی او تقویت می‌شوند.


راهنمای مراجعه به پزشک

برای درمان احساس خجالتی که فرد را دچار مشکلات جدی کرده است، باید به روانشناس مراجعه کرد. روان‌درمانگر و متخصص با استفاده از تست‌های مختلف روانشناسی و بررسی ترس و خجالت فرد و نشانه‌های او در شرایط مختلف بهترین روش درمان را تجویز می‌کند.

بارها و بارها در این مطلب به مسئله جدی گرفتن خجالتی‌ ها اشاره شد. حال که بیشتر با این مشکل و نشانه‌های جدی آن آشنا شدید، آیا فردی را می‌شناسید که درگیر چنین مشکلاتی باشد؟ کودکتان بیش از حد از ارتباط با دیگران خودداری می‌کند؟ هرگز این مشکل را به‌بهانه «وابستگی به والدین» سرسری نگیرید. این حد از وابستگی می‌تواند در آینده برای فرد در زمینه موفقیت و حتی زناشویی موثر باشد. احساس خجالت مشکلی است که باید آن را حل کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و نوبت‌گیری آنلاین از بهترین روانشناس در این زمینه می‌تواند به وب‌سایت «دکترتو» مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خجالت

  1. Hadi گفت:

    سلام خجولی وکمرویی و بی اعتماد به نفسی و استرس و اضطراب و ترس اگه بصورت ذاتی یا ارثی باشه میشه بطور کامل رفعش کرد اون بخش ذاتی رو

  2. Hadi گفت:

    سلام خجولی وکمرویی و بی اعتماد به نفسی و استرس و اضطراب و ترس اگه بصورت ذاتی یا همون ارثی باشه میشه بطور کامل رفعش کرد اون بخش ذاتی رو