معرفی انواع اختلالات تغذیه ای و علائم این بیماری‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلالات تغذیه ای باعث بروز مشکلات جدی در تغذیه شده و کاهش وزن یا افزایش وزن شدید را در پی دارد. اختلالات خوردن در انواع مختلف هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

eating disorder

اختلالات تغذیه ای یا اختلالات خوردن شاید در ظاهر مربوط به غذا باشند. اما در واقعیت چیزی بیش از خوردن و آشامیدن است و به دلیل شرایط پیچیده سلامت روانی ایجاد می‌شوند. هر فردی ممکن است در مقطعی از زندگی خود به این اختلال دچار شود. اگر شما هم احساس می‌کنید، دچار اختلالات تغذیه ای هستید، باید علائم و نشانه‌ها آن را بشناسید و با انواع اختلالات خوردن آشنا شوید. در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد انواع اختلالات خوردن، علائم، دلیل ایجاد آنها، نحوه تشخیص و درمان آنها نکاتی را عنوان کنیم.

اگر برای درمان اختلالات تغذیه ای خود می‌خواهید به متخصص تغذیه یا روان‌شناس مراجعه کنید، دکترتو همراه شماست. در دکترتو می‌توانید برای تعیین وقت حضوری با متخصص اقدام کنید و یا از طریق مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک در ارتباط باشید.

اختلالات تغذیه ای چیست؟

اختلالات تغذیه ای یا اختلالات خوردن گروهی از مشکلات روانی هستند که ممکن است شخص به غذا، وزن یا شکل بدن وسواس پیدا کند. این نوع اختلالات در موارد شدید می‌توانند بسیار جدی باشند و به بدن آسیب وارد کنند. حتی در برخی افراد عدم درمان اختلال خوردن منجر به مرگ می‌شود.

تغذیه سالم به سلامت جسمی و روحی کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. اما زمانی که شخص تغذیه شالم را کنار گذاشته و دچار اختلالات خوردن می‌شود، احتمال بروز انواع بیماری یا سوءتغذیه افزایش پیدا می‌کند. علائم اختلالات تغذیه ای متفاوت است و شخص باتوجه‌به نوع بیماری نشانه‌هایی را بروز می‌دهد. اما معمولا این افراد در غذا خوردن خود را محدود کرده یا پرخوری می‌کنند. برخی نیز با اقدامات پاک‌سازی مانند استفراغ یا ورزش بیش از حد کالری دریافت شده را کاهش می‌دهند.

اختلالات تغذیه ای می‌توانند هر فردی را درگیر کنند. اما طبق آمار به‌دست‌آمده چنین اختلالاتی بیشتر در نوجوانان و زنان جوان گزارش شده‌است. حدود ۱۳% از نوجوانان ممکن است تا سن ۲۰ سالگی این اختلالات را تجربه کنند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع اختلالات تغذیه ای

اختلالات تغذیه ای انواع مختلفی داشته و هرکدام به شکلی روی تغذیه و عادات غذایی شخص تاثیر می‌گذارند. در ادامه این بیماری‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا)

بی‌اشتهایی عصبی رایج‌ترین بیماری در اختلالات تغذیه ای است. این بیماری بیشتر در زنان دیده می‌شود. شخص مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی معمولا خود را دارای اضافه‌وزن می‌داند. حتی اگر وزن شخص به‌شدت پایین باشد، با روش‌های مختلف می‌خواهد خود را لاغر کند.

این افراد از خوردن غذا امتناع کرده و کالری دریافتی را تا جای ممکن محدود می‌کنند. بیماری بی‌اشتهایی عصبی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. این بیماران معمولا با ورزش زیاد، استفراغ بعد از غذا یا محصولات رژیمی وزن خود را کاهش می‌دهند.


۲. پرخوری عصبی (بولیمیا)

پرخوری عصبی هم جز بیماری‌های رایجی است که بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود و در میان زنان بیشتر شایع است. این افراد در یک دوره زمانی خاص مقدار زیادی غذا می‌خورند. این بیماران تا جایی پرخوری می‌کنند که به طرز دردناکی سیر شوند. این بیماران هنگام خوردن غذا احساس می‌کنند، نمی‌توانند خوردن را متوقف کنند و در کنترل کالری دریافتی هیچ توانایی ندارند. بیماران مبتلا به بولیمیا می‌توانند در خوردن هر نوع ماده غذایی زیاده‌روی کنند. امام معمولا شخص در خوردن ماده غذایی زیاده‌روی می‌کند که همیشه از آن اجتناب می‌کند.

این بیماران پس از خوردن مقدار زیادی غذا برای جبران کالری دریافت‌شده و تسکین معده و روده با رفتارهایی مانند استفراغ اجباری، روزه‌داری، ملین‌ها، دیورتیک‌ها، تنقیه و ورزش زیاد بدن خود را پاک‌سازی می‌کنند.


۳. پرخوری

پرخوری نوعی اختلال تغذیه ای است که بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. اما ممکن است هر شخص با هر سنی را درگیر کند. این بیماران به طور منظم غذا می‌خورند و برای متوقف‌کردن آن هیچ کنترلی ندارند. در اختلال پرخوری شخص سریع یا بسیار زیاد غذا می‌خورد. زمانی که شخص گرسنه نیست، بازهم به خوردن ادامه می‌دهد.

افراد مبتلا به پرخوری کالری مصرفی خود را محدود نمی‌کنند و برای جبران غذای مصرف شده از هیچ روش پاک‌سازی مانند استفراغ یا ورزش بیش از حد استفاده نمی‌کنند. دوره‌های پرخوری در این بیماران معمولا هفته‌ای یک‌بار است. این افراد ممکن است دچار اضافه‌وزن باشند یا حتی وزن آنها طبیعی باشد.

eating disorder
اختلال پرخوری اختلالی است که در آن فرد هیچ کنترلی روی غذاخوردن ندارد و دارای اپیزودهای پرخوری است.

۴. بی‌اشتهایی

افراد مبتلا به بی‌اشتهایی حداقل نیازهای غذایی روزانه خود را تامین نمی‌کنند. این افراد هیچ علاقه‌ای به خوردن ندارند و از خوردن غذاهایی که رنگ، بو، بافت یا طعم خاصی دارند، دوری می‌کنند. این افراد نگران عواقب خوردن غذا مانند ترس از خفگی هستند. در این افراد علت بی‌اشتهایی ترس از افزایش وزن نیست.

در بیشتر مواقع این اختلال در کودکان دیده می‌شود. اما می‌تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. بی‌اشتهایی در میان مردان و زنان به یک اندازه شایع است. این افراد معمولا دچار کاهش وزن شده و به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای در سلامتی آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود.


۵. پیکا یا هرزخواری

در این اختلال شخص تمایل به خوردن چیزهایی دارد که غذا محسوب نمی‌شوند. افراد مبتلا به اختلال پیکا هوس مواد غیر غذایی مانند یخ، خاک، گچ، صابون، کاغذ، مو، پارچه، پشم یا مواد شوینده لباسشویی می‌کنند. این اختلال می‌تواند تمامی افراد در هر گروه سنی را درگیر کند. اما بیشتر در کودکان، زنان باردار یا افراد دارای ناتوانی ذهنی ایجاد می‌شود.

این بیماران در معرض مسمومیت، عفونت، صدمه به روده و کمبودهای تغذیه‌ای قرار دارند. بسته به ماده‌ای که شخص هوس می‌کند، آن را بخورد، این بیماری حتی می‌تواند کشنده باشد.

اختلالات خوردن شامل پرخوری عصبی، بی‌اشتهایی عصبی و غیره عموما ریشه روان‌شناختی دارد و برای درمان آن به کمک روان‌شناس و متخصص تغذیه دارید.

۶. اختلال نشخوار

این بیماران غذا را پس خوردن به طور مکرر و مداوم بازمی‌گردانند. این رفتار به دلیل بیماری پزشکی یا اختلالات دیگری مانند پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی ایجاد نمی‌شود. این بیماران غذا را بدون حالت تهوع یا استفراغ به دهان بازمی‌گردانند و گاهی این حالت عمدی نیست. اما در بیشتر مواقع ارادی است. ممکن است بیمار غذای برگشت‌خورده را دوباره بجود و ببلعد یا آن را تف کند.

نشخوار معمولا در ۳۰ دقیقه اول بعد از خوردن غذا اتفاق می‌افتد. اگر فرد مدام غذا را تف کند تا برای جلوگیری از این اختلال غذای کمتری بخورد، ممکن است دچار سوءتغذیه شود. این اختلال بیشتر در دوران نوزادی یا افراد دارای ناتوانی ذهنی ایجاد می‌شود. در نوزادان بین ۳ تا ۱۲ ماه اختلال نشخوار بیشتر دیده شده و معمولا پس از مدتی ناپدید می‌شود. اما در کودکان و بزرگسالان معمولا برای رفع آن نیاز به درمان است.


۷. سندروم خوردن شبانه

این افراد معمولا شبانه از خواب بیدار شده و در این زمان از شبانه‌روز بیش از حد غذا می‌خورند. مقدار مصرف غذا در این زمان حدود یک‌چهارم کالری مصرفی روزانه است. این بیماران معمولا دو بار در هفته برای غذا خوردن از خواب بیدار می‌شوند.

Night Eating Syndrome
سندروم خوردن شبانه اختلالی است که فرد هنگام شب از خواب بیدار می‌شود و شروع به خوردن می‌کند.

علائم اختلالات خوردن

علائم اختلالات تغذیه ای باتوجه‌به نوع بیماری متفاوت است و هرکدام از آنها نشانه‌های خاصی دارند. البته تشابهاتی میان علائم اختلالات تغذیه‌ای وجود دارد که باید برای تشخیص دقیق آنها را شناخت. در ادامه علائم هر یک را بررسی می‌کنیم.

۱. علائم بی‌اشتهایی عصبی

  • در مقایسه با افراد هم‌سن و هم‌قد وزن بسیار پایینی دارند.
  • الگوهای غذایی این بیماران بسیار محدود است.
  • با وجود کمبود وزن از افزایش وزن ترس شدید دارند.
  • برای لاغری به طور مداوم تلاش می‌کنند.
  • وزن و فرم بدن در عزت‌نفس این افراد بسیار تاثیر دارد.
  • کمبود وزن خود را انکار می‌کنند.

۲. علائم پرخوری عصبی

علائم پرخوری عصبی بسیار شبیه به پرخوری بوده و روش‌های پاک‌سازی آن شبیه بیماری بی‌اشتهایی عصبی است. اما معمولا این بیماران وزن طبیعی خود را حفظ می‌کنند و دچار کاهش وزن شدید نمی‌شوند. برخی از علائم پرخوری عصبی عبارت‌اند از:

  • دوره‌های مکرر پرخوری بدون هیچ کنترلی
  • تکرار رفتارهای پاک‌سازی برای جلوگیری از افزایش وزن
  • وابسته بودن عزت‌نفس به شکل بدن و وزن
  • ترش از افزایش وزن با وجود وزن طبیعی.

پرخوری عصبی و بی‌اشتهایی عصبی در حقیقت ریشه روانی دارند. اگر علائم این اختلالات را دارید بهتر است برای تشخیص و درمان به روانشناس مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین روانشناس در شهر خود آشنا شوید و برای مشاوره حضوری، مشاوره آنلاین و یا تلفنی اقدام کنید.

۳. علائم پرخوری

علائم شایع پرخوری عبارت‌اند از:

  • خوردن غذا با سرعت زیاد و گاهی مخفیانه، این افراد با وجود گرسنه نبودن تا حد سیری ناراحت‌کننده به خوردن ادامه می‌دهند.
  • احساس عدم کنترل غذا خوردن در دوره‌های پرخوری
  • این افراد هنگام فکرکردن به دوره‌های پرخوری احساس خجالت، انزجار یا گناه دارند.
  • عدم استفاده از روش‌های پاک‌سازی برای کنترل کاری مانند ورزش بیش از حد یا استفراغ

۴. علائم بی‌اشتهایی

رایج‌ترین علائم و نشانه‌های بی‌اشتهایی عبارت‌اند از:

  • پرهیز از خوردن غذا یا محدودکردن آن که باعث کاهش کالری دریافتی می‌شود.
  • عادات غذایی که با عملکردهای معمول تداخل دارند. مانند عدم تمایل به خوردن غذا کنار دیگران
  • کاهش وزن یا رشد بسیار کم نسبت به قد و سن
  • کمبود مواد مغذی که باعث استفاده از مکمل‌ها با تغذیه لوله‌ای می‌شود.

۵. علائم سندروم خوردن شبانه

علائم اصلی خوردن شبانه عبارت‌اند از:

  • بی‌اشتهایی در صبح
  • میل شدید به خوردن غذا بین شام و خواب
  • بی‌خوابی چهار یا پنج شب در هفته
  • این افراد برای خوابیدن یا دوباره به خواب رفتن نیاز به خوردن دارند.
  • حالات افسرده که در عصر بدتر می‌شود.

آیا علائم اختلال تغذیه‌ای داری؟ 

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت ایجاد اختلالات تغذیه ای

کارشناسان معتقدند اختلالات تغذیه ای می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایل ایجاد آنها وراثت است. تحقیقی روی دوقلوهایی انجام شد که در بدو تولد از هم جدا شدند و توسط خانواده‌های مختلف به فرزندخواندگی گرفته شدند. در این تحقیق مشخص شد که اختلالات تغذیه ای در این دوقلوها ارثی بوده‌است. زمانی که یک قل دچار اختلال خوردن است، به‌احتمال ۵۰% قل دیگر هم به این اختلال دچار می‌شود.

برخی از ویژگی‌های شخصیتی هم باعث اختلال تغذیه ای می‌شوند. به‌عنوان‌مثال افرادی که دچار روان‌رنجوری، کمال‌گرایی یا تکانشگری هستند، بیشتر احتمال دارد به اختلالات خوردن دچار شوند. به‌طورکلی علل اصلی اختلالات تغذیه ای را می‌توان موارد زیر دانست.

  • ژنتیک
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • فشارهایی برای لاغری
  • ترجیحات فرهنگی برای لاغری
  • قرارگرفتن در معرض رسانه‌هایی که چنین ایده‌آل‌هایی را رواج می‌دهند.
eating disorders causes
کیی از علل ایجاد اختلالات خوردن فشار رسانه‌ها و تبلیغات و استاندارهای اشتباه تناسب اندام است.

عوارض اختلالات خوردن

اختلالات تغذیه ای باعث بروز برخی عوارض می‌شوند. گاهی عوارض به‌قدری می‌تواند شدید باشد که زندگی شخص را تهدید کنند. هرچه اختلال شدیدتر و طولانی‌تر باشد، احتمال بروز عوارض جدی بیشتر است. از جمله:

  • مشکلات جدی در سلامتی
  • افسردگی و اضطراب
  • افکار یا رفتارهای مربوط به خودکشی
  • مشکلات در رشد
  • مشکلات اجتماعی
  • ایجاد مسائلی در محل کار و مدرسه
  • مرگ.

تشخیص اختلالات خوردن

برای تشخیص اختلالات تغذیه ای پزشک به علائم بیماری و عادات غذایی بیمار توجه می‌کند. اگر شخص مشکوک به اختلال خوردن باشد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص دقیق انجام شود. این ارزیابی‌ها می‌تواند توسط متخصص تغذیه یا روان‌شناس انجام شود.

  • معاینه بدنی: پزشک یک معاینه بدنی انجام می‌دهد تا مطمئن شود، مشکل خوردن مربوط به سایر علل پزشکی نیست.
  • ارزیابی روان‌شناختی: روان‌شناس یا روانپزشک در مورد عادات غذایی، احساسات و افکار بیمار سوالاتی پرسیده و ممکن است برای ارزیابی دقیق بخواهد تا شخص یک پرسش‌نامه را تکمیل کند.
  • سایر روش‌ها: اگر پزشک با این روش‌ها به نتیجه‌ای نرسد، آزمایش‌های اضافی برای بررسی عارضه مرتبط با خوردن تجویز می‌کند.

تشخیص و درمان اختلالات خوردن نیاز به گروه درمانی متشکل از متخصص تغذیه و روان‌شناس دارد. در دکترتو می‌توانید با روانشناسان و متخصصان تغذیه در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین و تلفنی اقدام کنید.

درمان اختلالات تغذیه ای

درمان اختلالات تغذیه ای باید به‌صورت گروهی انجام شود. شخص باید هر زیر نظر متخصص تغذیه باشد و هم از روان‌شناس مشاوره دریافت کند. روش‌های درمانی شامل آموزش تغذیه، روان‌درمانی و دارو می‌شود.

۱. تغذیه سالم

متخصص تغذیه باتوجه‌به قد و سن بیمار برای رسیدن به وزن متناسب برنامه غذایی ارائه می‌دهد و سعی می‌کند با روش‌هایی عادات غذایی بیمار را تغییر دهد. متخصص تغذیه باید در درمان اختلالات تغذیه ای تجربه کافی داشته باشد.

۲. روان‌درمانی

در روان‌درمانی روان‌شناس به بیمار کمک می‌کند تا عادات غذایی سالم را جایگزین عادات غذای ناسالم کند. اگر درمان مربوط به کودک یا نوجوان باشد، روان‌شناس درمان خانوادگی را انتخاب می‌کند و از سایر اعضای خانواده می‌خواهد، الگوی تغذیه سالم را یاد گرفته و از آن پیروی کنند.

۳. دارودرمانی

داروها نمی‌توانند اختلالات خوردن را درمان کنند. اما می‌توان با برخی از داروها میل به غذا و پرخوری را کاهش داد. اگر اختلال تغذیه ای همراه با اختلالات دیگر مانند اضطراب و افسردگی باشد، داروهای ضداضطراب یا ضدافسردگی می‌توانند تا حدی چاره‌ساز باشند.

برای تشخیص و درمان اختلالات تغذیه‌ای نیاز به روانشناس و متخصص تغذیه در کنار هم دارید تا با تغذیه سالم، روان‌درمانی و دارودرمانی به درمان این اختلال بپردازند.

دلیل میل نداشتنت به خوردن غذا چیه؟ از دکتر متخصص بپرس!

پیشگیری از اختلالات تغذیه ای

هیچ راه‌حل خاصی برای جلوگیری از اختلالات تغذیه ای وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید از بروز این اختلالات در کودک خود جلوگیری کنید، می‌توانید اقدامات زیر را به کار ببرید.

  • از رژیم گرفتن در کنار کودک خودداری کنید. کودکان عادات غذایی را از بزرگسالان یاد می‌گیرند. به همین دلیل باید کودک را به رژیم غذایی سالم و معقول تشویق کنید.
  • با فرزند خود در مورد خطرات انتخاب‌های ناسالم صحبت کنید. ممکن است نوجوانان وب‌سایت‌های مختلفی را دنبال کنند که ایده‌هایی مانند بی‌اشتهایی را به‌عنوان یک سبک در زندگی تبلیغ می‌کنند. عادات بد غذایی می‌توانند صدمات جدی به سلامتی وارد کرده و به بروز این اختلالات کمک کنند.
  • به عزت‌نفس کودک خود کمک کنید تا اندام خود را به هر شکلی که هست، دوست داشته باشد.
  • اگر سابقه اختلالات خوردن در خانواده شما وجود دارد، با یک روان‌شناس صحبت کرده و از او کمک بخواهید.

اختلال تغذیه ای در کودکان

بسیاری از اختلالات خوردن در کودکی بروز می‌کنند. کودکان ممکن است دچار بی‌اشتهایی، هرزخواری یا سندروم خوردن شبانه شوند. اگر کودک شما علائم این بیماری‌ها را دارد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید در دکترتو بهترین متخصصان تغذیه و روان‌شناسان را پیدا کنید. تغذیه سالم کودکان و ایجاد عادات غذایی سالم به جلوگیری از این اختلالات کمک می‌کند.


اختلالات تغذیه ای در نوجوانان

در نوجوانان معمولا به علت ایجاد باورهای غلط فرهنگی و تمایل به داشتن اندام ایده‌آل بسیاری از اختلالات تغذیه ای ایجاد می‌شوند. در جوامعی که چنین افکاری رشد پیدا کرده و رسانه‌ها اندام‌هایی را به‌عنوان اندام ایده‌آل تبلیغ می‌کنند، اختلالاتی مانند بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی در نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. باید به تغذیه سالم نوجوانان توجه داشت و در صورت بروز هر مشکلی با روان‌شناس صحبت کرد.

eating disorder teenagers
اختلالات خوردن به خصوص بی‌استهایی و بی‌اشتهایی عصبی در نوجوانان بسیار شایع است و باید مراقب عالئم آن در فرزندانتان باشید

اختلالات تغذیه ای سالمندان

این نوع اختلالات بیشتر نوجوانان و جوانان را درگیر می‌کند. اما این نوع بیماری‌ها در افراد بالای ۵۰ سال به‌خصوص در زنان نیز دیده می‌شود. گاهی افراد در نوجوانی این اختلالات را تجربه کرده و درمان می‌شوند. اما ممکن است بیماری پس از چند دهه دوباره عود کند. گاهی نیز فرد با ورود به دنیای سالمندی و خارج از شدن از دوره جوانی دچار چنین اختلالاتی می‌شود.


اختلالات تغذیه ای در ورزشکاران

تغذیه سالم در ورزش اهمیت بسیار زیادی دارد. اما گاهی در ورزش‌های حرفه‌ای فشار برای برنده‌شدن و داشتن اندامی متناسب باعث ایجاد استرس شدید می‌شود. در این شرایط اختلالات تغذیه ای برای ورزشکار به وجود می‌آید. در یک مطالعه روی ورزشکاران مشخص شد که حدود یک‌سوم ورزشکاران زن در معرض خطر بی‌اشتهایی عصبی قرار دارند. ورزشکاران مرد نیز به‌خصوص در رشته‌های کشتی و بدنسازی دچار اختلالات خوردن می‌شوند.

اختلالات خوردن عموما در جوانان و نوجوانان و بیشتر در زنان دیده می‌شوند. این اختلالات در قشرهای خاص مانند ورزشکاران یا مدل‌ها هم زیاد دیده می‌شوند.

برای درمان اختلالات تغذیه ای به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اختلالات تغذیه ای انواع مختلفی دارند و اقشار مختلف جامعه را تهدید می‌کنند. شایع‌ترنی اختلالات خوردن در جهان اختلال پرخوری و بی‌اشتهایی عصبی است. این اختلالات عموما ریشه روانی دارند و باورهای غلط جامعه در مورد وزن و تناسب اندام و تبلیغات و رسانه‌ها هم سهم کمی از شیوع این اختلالات ندارند. انواع مختلف اختلالات تغذیه ای شامل بی‌اشتهایی، پرخوری، بی‌اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، هرزخوری یا پیکا، سندروم خوردن شبانه و اختلال نشخوار انواع اختلال خوردن هستند که در هر یک فرد به‌گونه‌ای با غذاخوردن درگیر است.

درمان و کنترل اختلالات تغذیه ای بدون کمک یک متخصص می‌تواند بسیار مشکل باشد. اگر احساس می‌کنید علائم اختلالات خوردن را دارید یا به یکی از این اختلالات دچار هستید، باید از متخصص تغذیه مشاوره دریافت کنید. ازآنجایی‌که این اختلالات هم به تغذیه مربوط بوده و هم مشکلی روانی است، برای درمان موثر باید از متخصص تغذیه و یک روان‌شناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

برای پیداکردن بهترین روان‌شناس و دکتر تغذیه می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیماری پرخوری شخص در دوره‌هایی شروع به خوردن بیش از حد کرده و تا جای ممکن به خوردن ادامه می‌دهد. این افراد پس از خوردن از رفتار خود احساس خجالت یا تنفر می‌کنند. اما با هیچ روش پاک‌سازی کالری دریافتی را جبران نکرده و به همین دلیل در بیشتر موارد این بیماران چاق هستند. اما در بیماری پرخوری عصبی شخص پس از خوردن غذای زیاد سریعا از طریق روش‌های مختلف مانند استفراغ یا ورزش بیش از حد کالری دریافتی را جبران می‌کند. این بیماران معمولا وزن طبیعی داشته یا کمبود وزن دارند.

در اختلال بی‌اشتهایی شخص به دلیل ترس از اضافه‌وزن خوردن غذا را محدود نمی‌کند. بلکه هیچ تمایلی به خوردن غذا ندارد و نسبت به بسیاری از غذاها بی‌میل است. اما شخصی که دچار بی‌اشتهایی عصبی است، نسبت به مواد غذایی بی‌میل نیست. تنها به دلیل ترس از اضافه‌وزن و بدشکلی اندام خوردن را محدود کرده و پس از خوردن با روش‌های پاک‌سازی سعی می‌کند، کالری دریافتی را جبران کند.

یکی از دلایل ایجاد اختلالات تغذیه ای ژنتیک است. ممکن است شخص ژن‌هایی داشته باشد که احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد. اگر سابقه خانوادگی چنین اختلالاتی مشاهده نشود و عوامل بیولوژیکی مانند تغییرات در مواد شیمیایی مغز باعث بروز اختلال نشده باشند، علت آن مشکل در سلامت روانی و عاطفی است. در این شرایط باید به روان‌شناس مراجعه شود. برای پیداکردن بهترین روان‌شناس می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

گاهی علت ایجاد اختلالات خوردن دلایل روانی است. عواملی مانند عزت‌نفس پایین، کمال‌گرایی و رفتار تکانشی باعث بروز این نوع اختلالات می‌شوند. روان‌شناسان معتقدند برخی تیپ‌های شخصیتی بیشتر از سایر تیپ‌ها در خطر ابتلا به اختلالات تغذیه ای قرار دارند.
اختلالات دیگری مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال وسواس فکری اجباری می‌توانند به بروز اختلالات تغذیه ای کمک کنند.

در اختلالات خوردن مربوط به کودکان و نوجوانان نقش والدین بسیار پررنگ است. گاهی والدین در کنار کودک شروع به رژیم‌های غذایی سخت کرده و از خوردن برخی غذاها اجتناب می‌کنند. چنین رفتارهایی می‌تواند روی کودک تاثیر منفی گذاشته و ترس از اضافه‌وزن را در او ایجاد کند.

یک نوع از اختلالات تغذیه ای اختلال پیکا نام دارد. در این نوع بیماری شخص تمایل دارد، مواد غیر غذایی را بخورد. یکی از معمول‌ترین مواد غیر غذایی مصرفی در این بیماران گچ است.

در اختلال پیکار یا هرزخواری ممکن است شخص به خوردن یخ تمایل داشته باشد. این افراد هوس مواد غیرخوراکی کرده و برای رفع هوس خود این نوع مواد را می‌خورند.

در برخی از بیماران مبتلا به اختلال پیکا تمایل به خوردن خاک وجود دارد. خوردن خاک می‌تواند باعث عفونت و آسیب به معده و روده شود. به همین دلیل اگر دچار این مشکل هستید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا درمان شوید.

این نوع اختلالات در بیشتر مواقع ریشه روانی داشته و باید با روش‌های روان‌درمانی شخص درمان شود. اگر این اختلال با اختلالات دیگر همراه باشد، روان‌شناس هر دو اختلال را درمان کرده و متخصص تغذیه با ارائه برنامه غذایی سالم مشکلات سلامتی شخص را درمان می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده جوانان چاق به دلیل تلاش‌هایی که برای کاهش وزن دارند، دوبرابر جوانان لاغر درگیر اختلالات خوردن می‌شوند. این افراد با روش‌های ناسالم مانند پرخوری و پاک‌سازی می‌خواهند به اندام متناسب دست پیدا کنند.

درمان بستگی به‌شدت و مدت‌زمان ابتلای شخص به بیماری دارد. گاهی به‌قدری بیماری شدید است که نمی‌توان به‌راحتی آن را درمان کرد. در برخی مواقع نیز پس از درمان دوباره اختلال خوردن بازمی‌گردد.

تمامی گروه‌های اختلالات تغذیه ای می‌توانند افراد با هر سنی را درگیر کنند. در میان این اختلالات اختلال پرخوری و بی‌اشتهایی عصبی در جوامع مختلف بسیار شایع هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(1.7از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن