۹ دلیل بی خوابی و راه های درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از مواردی که می‌تواند فعالیت روزانه‌ی شما را مختل کند، بی خوابی است. بی‌خوابی علت‌های متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نداشتن الگوی منظم خواب است. برای تشخیص علت و درمان بی‌خوابی باید به دکتر مراجعه کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

۹ دلیل بی خوابی و راه های درمان آن چیست؟

خواب یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر است. اگر خواب شما مختل شود، بدون شک عملکرد شما هم تحت‌تاثیر قرار خواهد‌گرفت. بی خوابی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند نظم خواب را به هم بزند. اگر شما در خواب خود بی‌نظمی داشته‌باشید، نمی‌توانید روز خوبی را شروع کنید و در انتهای روز با رضایت به خواب‌بروید.

اما چرا به بی‌خوابی دچار می‌شویم؟ علت این مشکل چیست؟ بی‌خوابی نشانه‌ی چه بیماری‌هایی است؟ برای درمان این مشکل چه باید بکنیم؟ به کدام دکتر مراجعه کنیم؟ در صورت دیدن علامت بی‌خوابی، چه کار باید بکنیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را درگیر کرده‌است، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در صورتیکه با بی‌خوابی مواجه شدید، می‌توانید به دکتر روانپزشک یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از بهترین دکترهای معرفی‌شده در شهر خود نیز از دکترتو کمک بگیرید.

بی خوابی چیست؟ (بی خوابی نشانه چه بیماری است؟)

بی‌خوابی به انگلیسی insomnia، رایج‌ترین اختلال خواب است که می‌تواند مشکلاتی همچون سخت به خواب‌رفتن، سخت خوابیدن یا خیلی زود بیدار‌شدن و عدم توانایی در دوباره خوابیدن را شامل شود. در بی‌خوابی ممکن است بعد از بیدار‌شدن هنوز احساس خستگی کنید. بی‌خوابی نه تنها بر میزان انرژی و خلق‌و‌خوی شما اثر دارد، بلکه بر سلامتی، عملکرد کاری و کیفیت زندگی شما نیز موثر است.

با وجود متفاوت‌بودن خواب مورد نیاز هر فرد، به طور میانگین بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. بی‌خوابی می‌تواند به صورت حاد (کوتاه‌مدت) و مزمن (بلندمدت) باشد. بی‌خوابی حاد معمولا نتیجه‌ی استرس یا حادثه‌ای آسیب‌زا است و به مدت چند روز یا چند هفته طول می‌کشد. ولی بی‌خوابی مزمن معمولا نتیجه‌ی استرس، حوادث زندگی یا عاداتی است که خواب را مختل می‌کند و یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

علائم بی خوابی کدامند؟

علائم بی خوابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دشواری در ابتدای خواب رفتن در شب
  • بیدار شدن در طول شب
  • بیدار شدن زود هنگام
  • خستگی بعد از بیدار شدن از خواب
  • خستگی روزانه یا خواب‌آلودگی
  • تحریک پذیری، افسردگی یا انواع اختلالات روانی
  • عدم تمرکز، یا فراموشی
  • افزایش اشتباهات و در نتیجه رخداد حوادث
  • نگرانی مداوم در مورد خواب
  • کاهش عملکرد در مدرسه یا محل کار
  • کاهش عکس‌العمل در زمان رانندگی
  • اختلالات سلامت روانی مانند افسردگی، اختلال اضطرابی یا سوء‌مصرف مواد.
علائم بی خوابی کدامند؟
خستگی روزانه یا خواب‌آلودگی از علائم بی‌خوابی است.

۱. رفلاکس و بی خوابی

ریفلاکس اسید معده منجر به مشکل در به خواب رفتن یا اختلال در خواب می‌شود. مدیریت محرک‌های ریفلاکس، انتخاب داروهای مناسب و مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به رفع علائم کمبود خواب کمک کند.

۲. دیابت و بی خوابی

سطح قند خون بالا، تکرر ادرار، نوروپاتی و عوامل دیگر در بیماری دیابت خواب را مختل می‌کنند. مدیریت سطح قند خون، می‌تواند به بهبود خواب و مدیریت کلی دیابت کمک کند.

متن انگلیسی:
In people with diabetes, Fatigue and weakness may result when the cells do not get enough glucose.
ترجمه فارسی:
در افراد مبتلا به دیابت، هنگامی که سلول‌ها گلوکز کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است خستگی و ضعف ایجاد شود.

به نقل از سایت medicalnewstoday

۳. یبوست و بی خوابی

علائم یبوست شامل حرکات نادر روده، مشکل در دفع مدفوع و ناراحتی شکمی و علائم بی خوابی شامل مشکل در به خواب رفتن یا خواب بی‌کیفیت است. هیدراتاسیون مناسب، رژیم غذایی غنی از فیبر، ورزش، مدیریت استرس می‌تواند به کاهش علائم هر دو بیماری کمک کند.

روش تشخیص علت بی‌خوابی چیست؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیرید.

دلایل بی خوابی چیست؟ (علت اختلال خواب در زنان و مردان)

بی‌خوابی یک اختلال خواب است که با سختی در خواب‌رفتن یا بیدار‌ماندن مشخص می‌شود. بی خوابی دلایل متعددی دارد که بررسی شایع‌ترین دلیل کم خوابی، مواجهه با این مساله را راحت‌تر می‌کند. اختلال بی‌خوابی، به صورت اولیه یا به صورت ثانویه، به دنبال بیماری یا عوارض مصرف داروها به وجود می‌آید. همچنین درمان علت زمینه‌ای می‌تواند بی‌خوابی را حل کند. اما گاهی اوقات مساله‌ی بی‌خوابی ممکن است سال‌ها ادامه پیدا‌کند.

۱. بی خوابی شبانه نشانه چیست: استرس

استرس از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و مدت زمان خواب است. نگرانی در مورد کار، مدرسه، سلامتی، امور مالی یا خانواده می‌تواند ذهن شما را در شب فعال نگه‌داشته و خواب را دشوار کند. حوادث استرس‌زای زندگی یا تروما، مانند مرگ یا بیماری یک فرد دوست‌داشتنی، طلاق، یا از دست‌دادن شغل، ممکن است به بی‌خوابی منجر شود. بنابراین استرس از جمله شایع‌ترین علل بی‌خوابی است.

۲. سفر یا برنامه کاری

سیستم فیزیولوژیک بدن، مجموعه‌ای منظم است. جالب است بدانید ریتم شبانه‌روزی بدن شما به عنوان یک ساعت داخلی عمل می‌کند. ریتم شبانه‌روزی تنظیم‌کننده‌ی چرخه‌ی خواب و بیداری، متابولیسم و دمای بدن است که همان ساعت بدن است. اختلالات ریتم شبانه‌روزی بدن شما می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود.

برخی علت‌ها شامل جت‌لگ ناشی از سفر به مکان‌هایی با ساعت زمانی‌های متفاوت، کار در شیفت‌های خیلی زود یا خیلی دیر، یا تغییرات متناوب شیفت کاری است.

دلایل بی خوابی چیست؟
اختلال بی‌خوابی، به صورت اولیه یا به صورت ثانویه، به دنبال بیماری یا عوارض مصرف داروها به وجود می‌آید.

۳. عادات ضعیف خواب

بدن انسان مجموعه‌ای هوشمند است که با عادات فردی تطابق می‌یابد. از‌این‌رو عادات ضعیف خواب شامل برنامه نامنظم خوابیدن، چرت‌زدن‌، فعالیت‌های تحریک‌کننده قبل از خواب، محیط خواب ناراحت‌کننده و استفاده از تخت‌خواب برای کار، غذا‌خوردن و یا تماشای تلویزیون در روند و کیفیت خواب اختلال ایجاد‌می‌کند.

استفاده از کامپیوتر، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، گوشی‌های تلفن هوشمند و یا صفحه نمایش‌های دیگر قبل از خواب می‌تواند در چرخه خواب شما تداخل ایجاد‌کند. جالب است بدانید که این عادات نامناسب از جمله شایع‌ترین علل بی‌خوابی به شمار می‌رود.

۴. مصرف وعده غذایی سنگین قبل از خواب

مصرف غذای سنگین به معده فشار می‌آورد، همین مساله می‌تواند دلیل بی‌خوابی‌های شما باشد. یک میان‌وعده سبک قبل از خواب خوب است، اما خوردن بیش‌از‌حد ممکن است سبب شود که شما در حین دراز کشیدن از نظر فیزیکی احساس ناراحتی کنید. بسیاری از افراد نیز در معرض سوزش سر دل، برگشت اسید و مواد غذایی از معده به مری پس از غذا خوردن قرار می‌گیرند، که ممکن است باعث بیداری شود.

۵. کمبود کدام ویتامین باعث بی خوابی میشود؟

کبود برخی از ویتامین‌ها می‌توانند باعث کم‌خوابی شوند. این ویتامین‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ویتامین C
  • ویتامین B6 و ویتامین b5 برای بی خوابی
  • ویتامین E
  • ویتامین D
  • پتاسیم و بی خوابی
اینفوگرافی کمبود ویتامین و بی خوابی
اینفوگرافی کمبود ویتامین و بی‌خوابی

۶. عوارض جانبی داروها

بسیاری از داروهای تجویزی می‌توانند در خواب تداخل ایجاد کند، مانند داروهای ضدافسردگی و داروهای آسم یا فشار خون. بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند بعضی از داروهای ضددرد، داروهای آلرژی و سرماخوردگی و محصولات کاهش وزن و مواد کافئین‌دار و‌ سایر مواد محرک، می‌توانند خواب را مختل کنند.

بی‌خوابی مزمن نیز ممکن است از عوارض استفاده از داروهای خاص باشد. درمان وضعیت بیماری، ممکن است موجب بهبود بی‌خوابی شود. اما احتمال دارد بی‌خوابی پس از بهبود وضعیت بیماری زمینه‌ای همچنان ادامه یابد.

بی خوابی ترک متادون چند روز است؟ (بی خوابی بعد از ترک اعتیاد چند روز طول میکشد؟)

در ۷۲ ساعت اولیه‌ی ترک مصرف متادون، این اتفاق بسیار سنگین می‌افتد. اما بعد از آن به مرور بی‌خوابی ترک متادون کاهش پیدا می‌کند.

۷. بیماری ها و اختلالات جسمی و روانی

به‌طور‌کلی فرد بیمار در دوران بیماری ممکن است علاوه‌بر علائم دیگر، بی‌خوابی را نیز تجربه کند و بیماری می‌تواند به عنوان یکی از شایع‌ترین علل آن در نظر گرفته‌شود. بیماری‌هایی که بیشتر در آن‌ها احتمال اختلالات خواب وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

  • درد مزمن
  • سرطان
  • دیابت
  • آسم
  • بیماری قلبی
  • پرکاری تیرویید
  • ریفلاکس از معده به مری یا سوزش معده
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری آلزایمر
  • آپنه خواب (این بیماری باعث می‌شود که تنفس در طول شب به طور دوره‌ای قطع شود و باعث اختلال در خواب می‌شود)
  • سندروم پای بی قرار (این بیماری باعث احساسات ناخوشایند در پاها و دشواری در تکان‌دادن آنها می‌شود که ممکن است مانع از خواب رفتن شما شود.

اختلالات سلامت روان نیز نقش به‌سزایی در بی‌خوابی دارند. اختلالات اضطرابی از عوامل موثر بر خواب است، این اختلالات دلایل زیادی دارد. مانند اختلال استرس پس از سانحه، از اختلالات اضطرابی است که می‌تواند ممکن است خواب شما را مختل کند. همچنین بیداری زودهنگام می‌تواند نشانه‌ی افسردگی باشد. جالب است بدانید بی‌خوابی اغلب با سایر اختلالات روانی نیز رخ‌می‌دهد.

۸. مصرف کافئین، نیکوتین و الکل

مصرف مواد محرک ممکن است باعث اختلال خواب شود. همانطور که می‌دانید قهوه، چای، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار محرک هستند، نوشیدن آنها در اواخر بعد از ظهر و یا شب می‌تواند مانع خوابیدن شما در شب شود. نیکوتین موجود در تنباکو محرک دیگری است که می‌تواند خواب را مختل کند. الکل ممکن است به خوابیدن شما کمک‌کند، اما از خواب عمیق جلوگیری می‌کند و باعث بیداری در اواسط شب می‌شود.

۹. تغییرات سن

بی‌خوابی با افزایش سن شایع‌تر می‌شود. همانطور که سن شما افزایش می‌یابد، تغییراتی به شرح زیر را تجربه خواهید‌کرد:

  • تغییرات الگوی خواب: با افزایش سن تاثیر خواب بر بهبود خستگی کم می‌شود. بنابراین سروصدا و تغییر محیط باعث بیداری می‌شود. افزایش سن، موجب افزایش سرعت ساعت بدن می‌شود، بنابراین شما بعد از ظهر خیلی زود خسته می‌شوید و صبح زودتر بیدار می‌شوید. اما به‌طور‌کلی افراد مسن، به همان مقدار جوان‌ترها به خواب نیاز دارند.
  • تغییر در فعالیت‌ها: ممکن است میزان فعالیت‌های جسمی و اجتماعی در سنین بالاتر، کاهش یابد. کمبود فعالیت می‌تواند از کیفیت خواب شبانه بکاهد. همچنین هرچه فعالیت شما کمتر باشد، تمایل شما به چرت‌زدن روزانه بیشتر خواهد‌بود، که می‌تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.
  • تغییرات در وضعیت سلامت: درد مزمن در مواردی مانند آرتریت و یا مشکلات کمر و ستون فقرات و همچنین افسردگی و اضطراب می‌تواند در روند خواب اختلال ایجاد کند. بیماری‌هایی مثل مشکلات پروستات یا مثانه باعث افزایش دفعات ادرار کردن در طول شب شود که می‌تواند خواب را مختل کند. آپنه و سندرم پاهای بی‌قرار با افزایش سن شیوع می‌یابد.
  • تعدد دارویی: تعداد داروهای مصرفی سالمندان معمولا از افراد جوان بیشتر است، که با‌توجه‌به عوارض احتمالی داروها باعث افزایش بد خوابیدن می‌شود.
دلیل اصلی کم خوابی چیست؟
بی‌خوابی با افزایش سن شایع‌تر می‌شود.

۱۰. علت بی خوابی زنان چیست؟

بد خوابی یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است، تغییرات هورمونی می‌تواند این اختلال را توجیه کند. تغییرات هورمونی دوران قاعدگی و یائسگی ممکن است نقش داشته‌باشد. همچنین در طول یائسگی، عرق شبانه و گرگرفتگی اغلب خواب را مختل می‌کند. بی‌خوابی به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری نیز شایع است.

علت بی خوابی بعد از رابطه چیست؟

بی‌خوابی بعد از رابطه جنسی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب یا عوامل روانشناختی مانند هیجان و اضطراب می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند.

۱۱. علت بی خوابی قبل پریود

بی خوابی و تهوع قبل از پریود می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی به ویژه افزایش پروژسترون و کاهش استروژن باشد. این تغییرات هورمونی الگوهای خواب را مختل کرده و منجر به مشکل در به خواب رفتن یا بیدار ماندن در خواب شود.

۱۲. بی خوابی بعد از عمل قلب باز

بی‌خوابی بعد از جراحی قلب باز می‌تواند ناشی از عوامل متعددی مانند درد، ناراحتی، اضطراب، عوارض جانبی دارو یا تغییر در الگوی خواب به دلیل بستری شدن در بیمارستان باشد.

علت بی خوابی بعد از عمل قلب باز چیست؟
بی‌خوابی بعد از جراحی قلب باز می‌تواند ناشی از عوامل متعددی مانند درد، ناراحتی، اضطراب، عوارض جانبی دارو یا تغییر در الگوی خواب به دلیل بستری شدن در بیمارستان باشد.

۱۳. بی خوابی شبانه و افسردگی (کم خوابی نشانه چیست)

اختلالات خواب می‌تواند علائم افسردگی را بدتر کرده و افسردگی هم می‌تواند الگوهای خواب طبیعی را مختل کند. درمان هر دو بیماری به طور همزمان از طریق دارو، تغییر شیوه زندگی و اقدامات بهداشتی معمولاً برای بهبودی علائم موثر هستند.

۱۴. علت بی خوابی در عین خستگی چیست؟

در برخی موار‌د، برخی افراد ممکن است به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند آپنه خواب، استرس یا اضطراب بیش از حد، عادات خواب نامناسب، یا عدم تعادل در چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن در کنار خستگی زیاد به مشکلات خواب مبتلا شوند. این موارد مهمترین علت نداشتن خواب عمیق و بی خوابی شبانه سالمندان و جوانان هستند.

۱۵. آیا کرونا باعث بی خوابی می شود؟

در حالی که بی خوابی علامت مستقیم بیماری COVID-19 نیست، استرس، اضطراب و تغییرات روتین ناشی از بیماری علت بی خوابی شدید هستند.

با دیدن علامت بی خوابی، چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

شاید خیلی از ما با برخی از اتفاقات، به بی‌خوابی دچار شویم. چه زمانی باید احساس خطر کنیم و به دکتر مراجعه کنیم؟ زمانی که علائم بی‌خوابی شما بیشتر از ۴ هفته طول می‌کشد، باید به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر بی‌خوابی در حال اثرگذاشتن بر روی عملکرد شما در روز داشته‌باشد و یا باعث افت تحصیلی، افت فعالیت کاری شما و موارد دیگر شود، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

آیا شما هم با بی‌خوابی درگیر هستید؟ برای درمان از پزشک نوبت بگیرید.

تشخیص بی خوابی چگونه انجام می شود؟

هنگامی که شما بی‌خواب می‌شوید،‌ خودتان متوجه این مسئله می‌شوید. الگوی خواب همیشه منظم و مرتب است. اگر همیشه سر یک ساعت مشخص هم نخوابید، متوجه خواب‌آلودگی خود می‌شوید. در مواردی که خواب دچار مشکل شود، نمود بیرونی پیدا می‌کند.

فعالیت‌های شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بر روی عملکرد شما تاثیر می‌گذارد. شاید چند روز اول این عارضه خود را نشان ندهد، اما بعد از مدتی که ادامه پیدا کند، خود را به صورت‌های مختلفی نشان‌می‌دهد. برای تشخیص علت بی‌خوابی خود می‌توانید به دکتر روانپزشک و یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درمان بی خوابی چیست؟

چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟ بی‌خوابی حاد ممکن است نیاز به درمان نداشته‌باشد. بی‌خوابی خفیف اغلب می‌تواند از طریق تمرین عادت خواب خوب، جلوگیری یا درمان شود. اما در موارد شدیدتر، برای درمان باید به دکتر مراجعه کنید.

۱. قرص خواب درمان قطعی بی خوابی است؟

اگر بی‌خوابی باعث می‌شود که شما در طول روز به دلیل خواب‌آلودگی و خستگی دچار مشکل شوید، پزشک ممکن است قرص‌های خواب‌آوری مانند فلوکستین و قرص گلوریا را برای مدت زمان محدودی به شما بدهد.

شروع سریع، داروهای کوتاه‌مدت می‌تواند به شما در جلوگیری از اثراتی مانند خواب‌آلودگی در روز بعد کمک‌کند. از مصرف قرص‌های خواب‌آور بدون نسخه پزشک برای درمان بی‌خوابی اجتناب کنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته‌باشند و در طول زمان از تاثیرات موثر آن کاسته‌شود.

کلونازپام برای بی خوابی موثر است؟ (درمان بی خوابی و استرس)

یکی از انواع داروهای بی‌خوابی که برای بیماران تجویز می‌شود، کلونازپام است. کلونازپام دارویی آرام‌بخش است که می‌تواند باعث آرامش فرد و به خواب‌رفتن او شود. میزان و دوز این دارو را باید دکتر روانپزشک تنظیم کند. برای اینکه بدانید دکتر این دارو را برای شما تجویز می‌کند یا نه، می‌توانید از مشاوره تلفنی روانپزشک کمک بگیرید.

قرص آلپرازولام برای بی خوابی خوب است؟

آلپرازولام ممکن است گاهی برای درمان کوتاه مدت عوامل بی خوابی شبانه تجویز شود. با این حال می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شده و برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

قرص آلپرازولام برای بی خوابی خوب است؟
آلپرازولام ممکن است گاهی برای درمان کوتاه مدت عوامل بی خوابی شبانه تجویز شود.

۲. رفتاردرمانی جدیدترین درمان بی خوابی

درمان بی‌خوابی مزمن، در ابتدا درمان هر گونه شرایط یا بیماری‌های زمینه‌ای که سبب بی‌خوابی شده‌اند، در اولویت قرار می‌دهد. اگر بی‌خوابی ادامه پیدا کند، پزشک شما ممکن است رفتار درمانی را پیشنهاد کند. رویکردهای رفتاری به شما کمک‌می‌کند تا رفتارهایی را تغییر دهید که ممکن است بی خوابی را بدتر کنند و رفتارهای جدید را برای ترویج خواب یاد بگیرند. تکنیک‌هایی مانند تمرینات آرام‌سازی، محدودیت درمانی در خواب، ممکن است مفید باشد.

متن انگلیسی:
Cognitive behavioral therapy for insomnia (CBT-I) can help you control or eliminate negative thoughts and actions that keep you awake and is generally recommended as the first line of treatment for people with insomnia.
ترجمه فارسی:
درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) می‌تواند به کنترل یا حذف افکار و اعمال منفی که شما را بیدار نگه‌می‌دارند کمک کند و به طور کلی به عنوان اولین خط درمان برای افراد مبتلا به بی‌خوابی توصیه می‌شود.

به نقل از سایت mayoclinic

۳. عادات اشتباه خواب (درمان سریع بی خوابی نوزاد و کودک)

عادات خواب خوب، که به آن بهداشت خواب نیز می‌گویند، به شما کمک می‌کند خواب شب خوبی داشته‌باشید. در این مورد باید نکات زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • ساعت منظم خواب: سعی کنید هر شب در یک زمان خاص به خواب بروید و هر روز صبح نیز در یک زمان بیدار شوید. سعی کنید در طول روز چرت نزنید، زیرا ممکن است خواب شب شما را بر هم بزند.
  • اجتناب از مصرف کافئین: از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل در ساعات آخر روز اجتناب کنید. کافئین و نیکوتین محرک هستند و می‌توانند از به خواب‌رفتن شما جلوگیری کنند. الکل می‌تواند موجب بیداری شما در شب شده و بر کیفیت خواب شما نیز تاثیر می‌گذارد.
  • ورزش منظم: به طور منظم ورزش کنید. سعی کنید که در زمان نزدیک به خواب ورزش نکنید، زیرا ممکن است شما را تحریک کند و به خواب‌رفتن شما سخت شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که حداقل ۳ تا ۴ ساعت قبل از خوابیدن، ورزش نکنید.
  • اجتناب از مصرف غذای سنگین: سعی کنید در ساعات آخرروز غذای سنگین نخورید. یک میان وعده سبک قبل از خواب، ممکن است به شما در خواب کمک‌کند.
  • اتاق خواب راحت: اتاق خواب خود را به مکان راحتی تبدیل کنید. مطمئن شوید که اتاق خواب‌تان تاریک، آرام و نه خیلی گرم و یا خیلی سرد است.
  • ریلکسیشن یا آرام‌سازی قبل از خواب: از یک روش برای آرام‌کردن خود قبل از خواب کمک بگیرید. مثلا یک کتاب بخوانید، به موسیقی گوش کنید یا حمام بروید.
  • انجام کارهای غیرمحرک قبل از خواب: اگر نمی‌توانید بخوابید و خواب‌آلود هستید، بلند شوید و کتاب بخوانید، یا کاری انجام دهید که بیش‌از‌حد تحریک نشوید، تا اینکه احساس خواب‌آلودگی کنید.
 عادات اشتباه خواب چیست؟
یکی از روش‌های درمان بی‌خوابی، مراجعه به دکتر و درمان دارویی است.

۴. برای رفع بی خوابی چه بخوریم؟

برخی از مواردی که می‌توانند در درمان بی‌خوابی موثر باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • مغزهایی مانند بادام
  • گوشت بوقلمون
  • کیوی
  • تارت آلو و آلبالو
  • ماهی‌های پرچرب
  • گردو

۵. درمان بی خوابی در طب سنتی (داروی گیاهی برای بی خوابی)

طب سنتی اغلب از داروهای گیاهی برای بهبود خواب استفاده می‌کند. برخی از آن‌ها ریشه سنبل الطیب، بابونه، اسطوخودوس، گل ساعتی و بادرنجبویه هستند. این گیاهان دارای خواص آرام بخش بوده و باعث خواب بهتر می‌شوند.

برای درمان بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه به علائم بی‌خوابی مبتلا هستید، باید به دکتر مغز و اعصاب و یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید. در مواردی که استرس یا اضطرابی به زندگی شما وارد شده‌است، باید به دکتر روانپزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند، با این استرس کنار بیایید.

انواع بی خوابی کدامند؟

بی‌خوابی از این نظر که چه مدت طول می‌کشد و هر چند وقت یکبار اتفاق‌می‌افتد، متفاوت است و می‌تواند کوتاه‌مدت (بیخوابی حاد) یا به صورت طولانی‌مدت (بی‌خوابی مزمن) دیده‌شود. به طور کلی، ۴ نوع بی‌خوابی وجود دارد:

شکل‌های مختلف بی‌خوابیتوضیحات و علائم
بی‌خوابی اولیهبدان معنی است که فرد مبتلا به مشکلات خواب است که به طور مستقیم با هیچ گونه بیماری یا مشکل دیگر مرتبط نیست.
اختلال بی‌خوابی ثانویهفرد به علت چیز دیگری دچار مشکل خواب می‌شود، مانند: به دنبال برخی بیماری‌ها (مانند آسم، افسردگی، آرتریت، سرطان یا سوزش سر دل)، درد، مصرف برخی داروها، اعتیاد و‌ موادی که مصرف‌می‌کند (مثل الکل).
بی‌خوابی حادبیخوابی حاد می‌تواند از یک شب تا چند هفته ایجاد شود.
اختلال بی‌خوابی مزمنهنگامی که فردی حداقل ۱ شب در هفته به مدت ۱ ماه یا بیشتر بی‌خواب شود، می‌گوییم دچار بی‌خوابی مزمن شده‌است.
انواع بی‌خوابی کدامند؟

بی خوابی عصبی چیست؟

بی‌خوابی عصبی به بی‌خوابی ناشی از بیماری‌های اعصاب و روان گفته می‌شود. برای درمان آن باید به دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

عوارض بی خوابی چیست؟

برخی از عوارض رایج بی خوابی عبارتند از:

  • خستگی و خواب آلودگی در طول روز و کاهش هوشیاری
  • اختلال در تمرکز و حافظه
  • اختلالات خلقی (افزایش تحریک پذیری، نوسانات خلقی و احساس اضطراب یا افسردگی)
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی
  • کاهش کیفیت زندگی و تأثیر بر روابط، تعاملات اجتماعی، کار و فعالیت‌های اوقات فراغت
عوارض بی خوابی چیست؟
افزایش تحریک پذیری، نوسانات خلقی و احساس اضطراب یا افسردگی از عوارض بی خوابی است.

چگونه از ابتلا به بی خوابی پیشگیری کنیم؟

برای اینکه از بی‌خوابی پیشگیری کنید، می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید که در کنترل علائم بی‌خوابی به شما کمک می‌کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سعی کنید که برای خواب برنامه‌ی منظمی داشته‌باشید. برنامه‌ی خواب خود را در همه‌ی روزهای هفته حفظ‌کنید. حتی اگر آخر هفته باشد.
  • فعال باشید.
  • داروهای مصرفی و عوارض آنها را بررسی‌کنید.
  • چرت زدن‌های خود را محدود کنید و سعی‌کنید ساعت خواب مشخصی داشته‌باشید.
  • از نوشیدنی‌های محرک کمتر استفاده‌کنید.
  • از اضطراب و استرس به دور باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از مهم‌ترین و در عین حال آزاردهنده‌ترین علائمی که ممکن است با آنها مواجه شوید، بی‌خوابی است. بی‌خوابی ممکن است ناشی از برخی از بیماری‌های اعصاب و روان و یا بیماری‌های دیگر باشد. از طرفی، در مواقعی ممکن است که بی‌‌خوابی عارضه‌ای از مصرف یک دارو و یا سوء مصرف مواد باشد. همچنین کسانی که به دنبال ترک مواد هستند، ممکن است که به بی‌خوابی دچار شوند. برای درمان این علامت، باید علت ایجاد آن پیدا شود.

برای تشخیص علت بی‌خوابی باید با متخصص روانشناسی،‌ دکتر روانپزشک یا متخصصین مغز و  اعصاب مشورت کنید. گاهی ممکن است که علت ایجاد این علامت یک استرس گذرا باشد که بعد از مدیریت کردن آن، از بین برود. پس وقت را تلف نکنید و از بهترین دکتر مغز و اعصاب یا روانپزشک در شهر خود نوبت حضوری یا مشاوره تلفنی دریافت کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

استرس و اضطراب و اختلالات خواب از مهم‌ترین عوامل ایجاد سردرد هستند.

بله، سیگار حاوی نیکوتین است که الگوهای خواب را مختل می‌کند.

هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد آب کرفس باعث بی‌خوابی می‌شود. اما واکنش‌های فردی به غذاها یا نوشیدنی‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

کمبود خواب مزمن یا کیفیت پایین خواب می‌تواند بر ظاهر تأثیر بگذارد و ظاهری خسته، پف کرده یا کشیده به آن بدهد.

بی‌خوابی به تنهایی نشانه بیش فعالی در نظر گرفته نمی‌شود. بیش فعالی یک ویژگی رفتاری است که شامل فعالیت زیاد، بی‌قراری و تکانشگری می‌شود.

یک زمان خواب منظم داشته باشید، محیط مناسبی را برای خوابتان فراهم کرده و قبل از خواب مواد محرک مانند کافئین را مصرف نکنید.

یکی از مسائلی که در رابطه با مصرف مواد وجود دارد، بی‌خوابی ناشی از آن است. استفاده از مواد مخدر باعث می‌شود که شما به بی‌خوابی حاد یا بی‌خوابی مزمن مبتلا شوید. در مواردی ممکن است که آسیب‌های همیشگی برای شما به جای بماند که برخی از آنها شامل آپنه خواب هستند. کسی که به مواد مخدر اعتیاد دارد، می‌تواند به افسردگی و بیماری‌های مشابه هم مبتلا شود که سبب بی‌خوابی گردند.
از طرفی ترک مواد مخدر و سم‌زدایی هم برای مدتی ایجاد بی‌خوابی می‌کند. بی‌خوابی ناشی از مواد مخدر بعد از مدتی برطرف خواهدشد. اما برای بهبود آن از دارودرمانی هم استفاده می‌شود. برخی از داروهای گیاهی هم می‌توانند اثرات آرام‌بخش داشته‌باشند و باعث تن آرامی شوند که برای آگاهی از آنها باید با دکتر طب سنتی مشورت کنید.

کرونا می‌تواند تنگی نفس شبانه ایجاد کند. هنگامی که تنفس شما به خوبی انجام نشود، از خواب بیدار می‌شوید. همین بیدار شدن از خواب می‌تواند باعث به‌هم خوردن نظم خواب شود. به همین دلیل باید برای درمان این علائم از دکتر کمک بگیرید. از طرفی کرونا می‌تواند مانند آلرژی در شما احتقان و التهاب ایجاد کند. همین مسئله می‌تواند در به سختی نفس کشیدن موثر باشد.

یکی از عوارض بارداری، بی‌خوابی است. ممکن است که همزمان با بارداری، بی‌خوابی هم اتفاق‌بیفتد.

اگر به افسردگی مبتلا هستید و می‌‌خواهید که علائم ناشی از آن که بی‌‌خوابی است را برطرف کنید، باید به دنبال درمان افسردگی باشید. برای اینکار می‌توانید با دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مشورت کنید. جهت دریافت نوبت از هر یک از دکترهای معرفی‌شده، از دکترتو کمک بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بی خوابی

  1. میثم خوشوقت گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲۸سالمه چن سالیه که شبا اصلااا نمیتونم بخابم همش فکروخیال میکنم استرس دارم اعصابم بهم میریزه نمیدونم چمه، وقتی که شب میشه چشام بازه وقتی که روز میشه مثل خرس میخابم غیر طبیعیم میخابم مثلا ۷صبح تا ۵بدازظهر زندگیم داغون شده نمیدونم باید چیکار کنم بی زحمت اگه راه حلی سراغ دارین بهم بگین با تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      توصیه می کنیم برای درمان این مشکلتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

    2. ناشناس گفت:

      سلام عزیزم سبک زندگی را عوض کن اگه میشه دو سه روز صبح و بعد از ظهر نخواب عادت می کنی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی خوبتان

    3. رضا شیخ گفت:

      سعی کن یک روز به هر سختی شده نخوابی
      کم کم خواب به شب منتقل میشه
      روزها برو پیاده روی یا اگر کار داری سر کار و به هر طریقی هست چند روز به خودت فشار بیار و نخواب تا خواب شبت تنظیم بشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از راهنمایی تان

  2. مهدی گرجی گفت:

    سلام من ۳۵ سال سن دارم و حدود ۲ ماه به هیچ عنوان نمیتونم شبها بخوابم و تا ساعت ۶ صبح بیدارم و هر چه تلاش می‌کنم خوابم نمیبره به طوری که واقعا دارم عصبی میشم و رو تمرکز و حافظه اثر گذاشته و به زندگی شخصی و کاریم اثر منفی گذاشته جالبه در طول روز به هیچ عنوان خوابم نمیبره و احساس خستگی نمیکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای درمان بی خوابی می تونین از متخصص روانپزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  3. تقی اسدی گفت:

    به چه پزشکی مراجعه کنم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای درمان اختلالات خواب می تونین از متخصصین روانپزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  4. مهرشاد آقابابایی گفت:

    سلام مهرشادهستم۲۰ساله من بیش ازیکساله یه خواب منظم وخوب نداشتم اگه شب مثلاساعت۲خوابم ببره صبح ساعت۷.۸بیدارمیشم یازودترواین وضعیت خیلی عصبیم میکنه اگه هم توروزدرحدنیم ساعت یایساعت خوابم ببره شب دیگه کلاخوابم نمیبره وتاصبح بیداروکسلم خیلی لجمودراورده این بیخوابی به خدابعضیاهستن اگه ساعت۱۰.۱۱شب خوابشون ببره یه خواب شیرین وخوش میرن اگه تاساعت۱۲ظهرم کسی صداشون نکنه بیدارنمیشن اومخت من۴ساعتم به زورخوابم میبره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای درمان بی خوابی می تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین. نگران نباشن، این مشکل کاملا قابل حله:
      لیست متخصصین روانپزشک

  5. علی سمیعی گفت:

    سلام من پسر ۱۸ ساله هستم بعد از تمام شدن مدرسه من مشکل بی خوابی پیدا کردم نمیدونم چرا ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      میتونه بخاطر پایان یک دوره از زندگیش از نظر روحی تحت فشار قرار گرفته باشه. در این زمینه می تونین از متخصصین روانپزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  6. Mehran گفت:

    سلام دو هفته هست من از طرف شب خواب ندارم تا میخوام بخوابم هزارتا فکر میاد تو سرم هر کار میکنم تا صبح خواب نمیدم دیگه واقعا خسته شدم از این وضیعت

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله بی خوابی می تونه خیلی اذیت کننده باشه. نگران نباشین. این مشکل قابل درمان هست. می تونین برای درمان بی خوابی با متخصصین روانپزشک مشورت کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  7. تقی اسدی گفت:

    سلام .باتجویز دکتر مغز واعصاب برای کمردردم ۲ ماه قرص بالکفن مصرف کردم که آخر آخراش سرم درد میکرد یهو ترکش کردم از اون موقع به بهد سردرد شدید گرفتم انگار پیشانی سرم بیحس شده باشه وشبا هم خابم نمیبره روزها هم نمیتونم بخابم .دوباره رفتم پیش همون دکتر برام قرص پاروکستین نوشتن که با مصرفش بدتر شدم .لطفا منو راهنمایی کنید .من فعلا برای به خاب رفتن دیازپام استفاده میکنم خودسرانه.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      از مصرف خودسرانه ی دارو خودداری کنین. برای جایگزینی دارو، لازمه بیماریتون توسط پزشک تشخیص داده بشه و داروی مناسب براتون تجویز بشه.

  8. سجادی گفت:

    سلام۱۷سالمه‌شبا‌۲ساعت‌یابیشترطول‌میکشخ‌‌تاخوابم‌ببره‌چیکارکنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای درمان بی خوابی می تونین از متخصصین روانپزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  9. امین گفت:

    سلام
    من ۳۵سال دارم وکارم چهار شیفت و دو روزه عوض میشه یعنی دوتا عصر دو تا صبح و دوتا شب ودوتا استراحت…
    حدودا ۵ سال سابقه انجام این کار رو دارم و تقریبا از یکسال پیش وقتی می خوام برم شیفت صبح در طی شبها چندین بار از خواب بیدار می شدم ومعمولا ساعت چهار صبح دیگه کلا بیدار میشدم… الان سه یا چها ماهه که کلا بیشتر مواقع چه در طول شبها یا روزها با وجود خستگی زیاد و نداشتن خواب روزانه به هیچ عنوان نمی خوابم…. البته به خاطر یه سری از مشکلات هم استرس دارم (کاری و خانوادگی)
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  10. عارفه گفت:

    سلام من یه دختر ۱۸ ساله هستم تقریبا هفت ماهی هست که اگر شب ها چیزایی مثل گل گاو زبان و شربت بهارنارنج نخورم یا اصلا خوابم نمیبره یا اگر ببره تقریبا هر دو ساعت یه بار یا از خواب میپرم یا خوابای بد میبینم و بیدار میشم ، باید چه کار کنم احساس میکنم خیلی طولانی شده

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنم برای مشکل بی‌خوابیتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین تا داروی مناسب رو براتون تجویز کنن:
      لیست متخصصین روانپزشک

      1. یگانه گفت:

        سلام من ۱۳ سالمه ولی از ۱۱ سالگی شبا به طور خوابم میبره و شب میترسم تنهایی به خوابم و بدم میاد مامانم بقل بابان میخوابه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه برای این مشکلتون از متخصص روانپزشک کمک بگیرین:
          لیست متخصصین روانپزشک

    2. اسماعیل جعفری شهنی گفت:

      شما در طول روز با تکنولوژی کار میکنین من تجربه داشتم بخاطر استرس ناراحتی هست و فکر شما درگیر