آیا عوارض بعد از حمله پانیک را می‌ شناسید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درست است که حملات پانیک به نوبه خود کشنده نیستند اما تکرار آن‌ها در بلند مدت از نظر روانی و جسمی باعث تحلیل بیمار می‌شود چرا که عوارض جدی و گاه خطرناکی ایجاد می‌کنند. از شایع‌ترین عوارض اختلال هراس می‌توان به خستگی، سستی بدن، سرگیجه، عدم تعادل، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی، تنگی نفس و درد قفسه سینه، افسردگی، سو مصرف مواد، اجتماع گریزی یا حتی فکر خودکشی اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آیا پانیک و معده با هم مرتبطند؟

عوارض بعد از حمله پانیک چیست؟حملات اضطرابی که به صورت ناگهانی و مرتب تکرار شوند نشانه وجود اختلال اضطرابی هستند. حملات پانیک نوعی ترس شدید با شروع ناگهانی است که چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و عوارض مختلفی دارد از درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس و خفگی، حالت تهوع، سرگیجه تا حس ترس شدید و مرگ. خطرات پانیک می‌تواند روی کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی گذاشته و انجام امور روزانه را مختل کند. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با عوارض اختلال هراس، بیماری‌های ناشی از آن و نحوه مقابله با این خطرات بیشتر آشنا شوید. اگر دچار این بیماری هستید، برای جلوگیری از عوارض آن می‌توانید از طریق سایت دکترتو با روانشناس یا دکتر روانپزشک مشاوره داشته باشید.

عوارض بعد از حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک چیست؟ حمله پانیک اختلال اضطرابی قابل درمانی است که بی‌توجهی به آن موجب تشدید حملات و عوارض بعد از حمله پانیک خواهد شد. یکی از سوالات متداول بیماران این است که آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ از شایع‌ترین عوارض و خطرات پانیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا به بیماری‌های روانی مانند آگورافوبیا (بازارهراسی) و سایر فوبیاها
  • سو مصرف مواد یا الکل
  • کاهش قابلیت رانندگی
  • افت کیفیت زندگی
  • اختلال در کار و تحصیل یا امور روزمره
  • ترس از اجتماع
  • احساس خستگی و ضعف بعد حملات اضطرابی
  • خواب آلودگی
  • درد جسمی
  • درد عضلانی
  • درد در قسمت فک به خصوص افرادی که فشار زیادی به فک‌ها می‌آورند.
  • افزایش ضربان قلب و ابتلا به تپش قلب
  • درد مداوم در قفسه سینه
  • اختلال گوارشی و نفخ
  • ترس مداوم
  • تنگی نفس
  • ترس از رانندگی یا ترس در خانه ماندن

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

۱. ایجاد فوبیا

یکی از شایع‌ترین عوارض این بیماری اعصاب و روان به وجود آمدن انواع فوبیا در فرد است. فرد بعد از پانیک اتک حس می‌کند که کنترلی روی بدنش ندارد و هر لحظه احتمال سکته و مرگ دارد. تکرار این اتفاق باعث به وجود آمدن فوبیا یا ترس در خانه ماندن، ترس خفگی، ترس بیرون رفتن، یا آگورافوبیا (بازارهراسی) خواهد شد.

۲. نگرانی نسبت به مشکلات پزشکی

اضطراب و حملات اضطرابی در بلند مدت باعث شده که مغز همواره در حال انتشار هورمون استرس باشد. این اتفاق دفعات بروز علائم پانیک اتک مانند سردرد، سرگیجه، و افسردگی را تشدید می‌کند. بیمار به خاطر تنگی نفس و خفگی که احساس می‌کند دچار نگرانی و ترس از سکته قلبی می‌شود. لرزش و بی حسی دست و پاها، احساس ضعف و خستگی، کاهش اشتها، درد و تنش عضلانی یا سردرگمی همگی از خطرات پانیک اتک هستند که باعث بروز نگرانی بیمار نسبت به مشکلات پزشکی می‌شوند.

۳. فرار از موقعیت های اجتماعی

در برخی موارد ممکن است فرد مبتلا همزمان چند نشانه اختلال اضطرابی را نشان دهد که فرار از موقعیت‌های اجتماعی یا همان اجتماع هراسی یکی از آن‌ها است. فرد مبتلا به پانیک از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی مختلف مضطرب می‌شود، برای مثال ترس از صحبت کردن یا حضور در جمع دارد.

حمله پانیک برای چه کسانی خطرناک است؟
حملات پانیک به طور کلی برای سلامتی فیزیکی خطرناک نیستند و به طور معمول طی چند دقیقه به پایان می‌رسند.

۴. مشکلات در محل کار و مدرسه

حملات پانیک می‌توانند مشکلاتی را در محل کار و مدرسه ایجاد کنند. زمانی که شخص با حمله پانیک مواجه می‌شود، ممکن است عملکرد و کارآیی او در محیط کار و تمرکز درسی در مدرسه کاهش یابد. علائم حمله پانیک می‌توانند شدید و ناگهانی باشند و شامل تنگی نفس، ضربان قلب سریع، لرزش، عرق‌ریزی و احساس نفس نکشیدن می‌شوند.

این علائم می‌توانند باعث عدم تمرکز شود و در نتیجه کارایی و عملکرد در محیط کار یا مدرسه را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این، احساس نگرانی و ترس از تکرار حملات پانیک می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در محیط کار و مدرسه شود.

متن انگلیسی:
Some people have attacks once or twice a month, while others have them several times a week
ترجمه متن:
برخی از افراد یک یا دو بار در ماه دچار این حملات شده، در حالی که برخی دیگر چندین بار در هفته دچار حملات می‌شوند.

nhs

۵. افسردگی

نتایج و شواهد مطالعات نشان می‌دهند اکثر افرادی که دچار پانیک اتک می‌شوند در طول زندگی خود از افسردگی حاد رنج می‌برند. احتمال بروز آن در افراد مبتلا به اختلال پانیک چند برابر بیشتر است. به عبارتی، افسردگی از شایع‌ترین عوارض اختلال هراس است که در نتیجه تجربه مکرر حملات پانیک، ترس از تکرار آنها، و نگرانی مربوط به تاثیرات احتمالی حملات پانیک بر زندگی روزمره به وجود می‌آید. علاوه بر این، از دیگر خطرات پانیک می‌توان به ایجاد تغییرات در روابط اجتماعی، کارایی شغلی و تحصیلی، و کیفیت زندگی کلی شخص اشاره کرد که می‌توانند منجر به افسردگی شوند.

۶. اختلالات اضطراب

برخی از افرادی که تجربه حملات پانیک داشتند به اختلال پانیک دچار می‌شوند که نوعی اختلال اضطرابی است. در این اختلال، افراد تجربه مکرر حملات پانیک را دارند و نگرانی مستمر از تکرار حملات پانیک و احتمالا وقوع آنها را تجربه می‌کنند. این افراد ممکن است برای جلوگیری از پانیک اتک، رفتارهایی مانند اجتناب از مکان‌هایی که فکر می‌کنند ممکن است حمله پانیک رخ دهد، انجام دهند. همچنین، نگرانی‌های مرتبط با احتمال وقوع حمله پانیک می‌تواند به محدودیت‌های زندگی روزمره و افسردگی منجر شود.

نگرانی و تپش قلب پانیک خستت کرده؟

همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

۷. خستگی و سستی بدن

یکی دیگر از عوارض اختلال هراس ایجاد حس خستگی و سستی بدن است که در برخی حتی تا یکی دو روز بعد حمله ادامه پیدا می‌کند. این حملات از طریق افزایش فعالیت سیستم عصبی اتونوم، باعث سنگینی و خستگی بدن می‌شوند. افزایش ضربان قلب، تغییرات فشار خون و تنفس سریع نیز میزان مصرف انرژی را بالاتر برده و خستگی بدن را بیشتر می‌کنند.

تنش و استرس ناشی از حمله پانیک همراه اضطراب زیاد، منجر به حالت سستی و خستگی عمومی بدن ‌می‌شود. افراد ممکن است پس از حمله پانیک دچار بی‌خوابی، کم خوابی یا خواب بیش از حد شوند که نتیجه طبیعی آن خستگی و سستی بیشتر بدن خواهد بود.

۸. خواب زیاد یا بی خوابی شدید

خواب زیاد یا بی‌خوابی شدید می‌تواند از عوارض و خطرات پانیک اتک باشد. در برخی افراد با اختلال اضطراب عمده و حملات پانیک، الگوی خواب و استراحت نامناسبی رخ می‌دهد که می‌تواند به شکل‌های مختلفی از خواب زیاد تا بی‌خوابی شدید در طول شب یا در روز بروز کند:

  • برهم خوردن الگوی خواب به علت نگرانی و اضطراب زیاد در مورد حملات پانیک و احتمال وقوع
  • بیدار شدن مکرر در طول شب و بی‌خوابی
  • خواب زیاد به خاطر کاهش انرژی و خستگی ناشی از فشار پانیک اتک

۹. مشکل تمرکز

مشکل تمرکز می‌تواند یکی دیگر از خطرات پانیک اتک باشد. این حملات اضطرابی تجربه‌ای ناگهانی و ناخواسته از ترس و اضطراب شدید هستند که ممکن است تمرکز و توجه بیمار را از وظایف و فعالیت‌های روزمره منحرف کنند. این مسئله ممکن است در طول حمله پانیک و مدتی پس از آن ادامه یابد. در طول حمله، تمرکز و توجه به اضطراب و نگرانی‌های مرتبط با آن جلب می‌شود که کاهش توانایی تمرکز روی وظایف روزمره، کارهای مدرسه یا دانشگاه، کارهای اداری یا فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز و توجه دارند به دنبال خواهد داشت.

۱۰. تغییر در رفتار

در برخی از مبتلایان شاهد تغییر در رفتار هستیم که یکی از عوارض اختلال هراس به شمار می‌آید. شخص دچار حمله اضطرابی، واکنش‌های فیزیولوژیک و روانشناختی شدیدی را تجربه می‌کند که تاثیر قابل توجهی روی رفتار او دارند. در برخی مواقع، ترجیح بیمار دوری از موقعیت‌ها یا مکان‌های مرتبط با حملات پانیک قبلی است.

فرد تمایلی به حضور در مکان‌های عمومی، مسافرت با وسایل نقلیه عمومی یا شرکت در رویدادها را ندارد. علاوه بر این، فرد ممکن است تنش و استرس بیشتری را تجربه کند و رفتارهای جبرانی انجام دهد. به طور مثال، ممکن است به طور مداوم به دنبال علائم و نشانه‌های حمله پانیک بگردد، از راه‌های اجتنابی برای کنترل اضطراب استفاده کند (مانند استفاده از مواد مخدر یا الکل)، یا رفتارهایی مثل لبخند زدن بیش از حد یا تکان دادن بدن به صورت ناگهانی داشته باشد.

۱۱. مشکلات گوارشی

اختلال هراس باعث تشدید سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و بیماری زخم معده می‌شود. در واقع، مشکلات گوارشی از شایع‌ترین عوارض و خطرات پانیک اتک هستند که به دلیل استرس، نگرانی، اضطراب و فشار ناشی از حمله به وجود می‌آیند. حالت تهوع، نفخ، اسهال یا سروصدای شکمی از جمله رایج‌ترین مشکلات گوارشی ناشی از این حملات هستند که به‌خاطر بی اشتهایی و برهم خوردن نظم گوارشی بدن بیمار به وجود می‌آیند.

به دلیل حملات پانیک دچار مشکلات گوارشی شدی؟ پس مشاوره بگیر.

۱۲. سوء مصرف الکل و مواد

سو مصرف الکل و مواد و حملات پانیک دو مسئله جداگانه هستند، اما در برخی موارد ممکن است تعاملی بین آنها وجود داشته باشد. برخی افراد برای مقابله با ترس و اضطراب به الکل و مواد مخدر روی می‌آورند. این روش‌ها به طور موقت باعث رفع نگرانی و استرس می‌شوند اما در طولانی مدت وابستگی و تشدید علائم حملات پانیک را به دنبال دارند. مصرف برخی مواد مخدر با تحریک سیستم عصبی می‌تواند علتی برای افزایش میزان اضطراب و ترس شود و خود به خود عاملی برای بروز حملات بعدی باشد.

۱۳. خطر خودکشی

پانیک اتک می‌تواند تجربه‌ای بسیار ترسناک و بغرنج باشد و در برخی موارد تاثیرات روانی جدی روی فرد باقی بگذارد تا حدی که فرد به دلیل شدت ترس و نگرانی از آینده نامعلوم، و فرار از موقعیت پیش آمده به فکر خودکشی بیفتد. به همین دلیل برای جلوگیری از تشدید عوارض اختلال هراس باید در اولین فرصت سراغ مشاور و روان درمانگر رفت تا از طریق درمان‌های روانشناختی، مشاوره و در صورت لزوم درمان دارویی، وضعیت بهبود پیدا کند.

عوارض بعد از حمله پانیک زنان

حملات پانیک در زنان و مردان هر دو دیده می‌شود اما برخی از عوارض ممکن است در زنان بیشتر دیده شوند:

  • اضطراب بعد از حمله پانیک
  • اختلال اضطراب عمومی
  • اضطراب اجتماعی
  • افسردگی
  • مشکلات خواب
عوارض بعد از حمله پانیک در مردان مشابه زنان است.
تغییرات شیمیایی مغز به خاطر بروز حمله‌های اضطرابی می‌تواند حس افسردگی یا میل به خودکشی را در مردان تقویت کند.

عوارض بعد از حمله پانیک در مردان

مردان هم همانند زنان با عوارض بعد از حمله پانیک مواجه شده و اضطراب و ترس از تکرار حملات، نگرانی در مورد وقوع پانیک اتک، اضطراب مداوم، نگرانی غیرمتعادل و ترس از حضور در جمع را تجربه می‌کنند. تغییرات شیمیایی مغز به خاطر بروز این حمله‌های اضطرابی می‌تواند حس افسردگی یا میل به خودکشی را در مردان تقویت کند.

متن انگلیسی:
Your brain and nervous system play key roles in how you perceive and handle fear and anxiety
ترجمه متن:
مغز و سیستم عصبی نقش مهمی در نحوه درک و مدیریت ترس و اضطراب شما دارند.

clevelandclinic

‏آیا می توان عوارض بعد از حمله پانیک را کاهش داد؟

خوشبختانه عوارض بعد از حمله پانیک قابل مدیریت هستند و با روش‌های مختلف می‌توان خطرات پانیک را کاهش داد. در جدول زیر راه های درمان پانیک را مشاهده می‌کنید:

راه درمان عوارض پانیکتوضیحات
مشاوره روانشناختیروانشناس از طریق جلسات مشاوره به کاهش عواض کمک می‌کند.
تکنیک‌های تنفس عمیقبا استفاده از متدهایی مانند مدیتیشن
فعالیت‌های ورزشی ملایممانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و یوگا
مراقبت از سلامت جسمیمانند خواب کافی، تغذیه سالم، مدیریت استرس
درمان عوارض پانیک

حمله پانیک برای چه کسانی خطرناک است؟

حملات پانیک به طور کلی برای سلامتی فیزیکی خطرناک نیستند و به طور معمول طی چند دقیقه به پایان می‌رسند. با این حال، تجربه حملات پانیک روی کیفیت زندگی و روانشناختی فرد تاثیر می‌گذارد و به عنوان اختلال اضطرابی شناخته می‌شود. بروز این حملات برای افرادی که سابقه حمله پانیک دارند، یا مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی یا عمومی هستند خطرناک‌تر خواهد بود.

عوارض بعد از حمله پانیک از نظر طب سنتی
در طب سنتی، حملات پانیک به عنوان یک اختلال روانی تلقی نمی‌شوند، اما برخی علائم و نشانه‌هایی که پس از حمله پانیک ممکن است ظاهر شوند، قابل توجه هستند.

عوارض بعد از حمله پانیک از نظر طب سنتی

در طب سنتی، حملات پانیک به عنوان یک اختلال روانی تلقی نمی‌شوند، اما برخی علائم و نشانه‌هایی که پس از حمله پانیک ممکن است ظاهر شوند، قابل توجه هستند. برای جلوگیری از این خطرات درمان سنتی پانیک هم موجود است. از نظر طب سنتی عوارض اختلال هراس عبارتند از:

  • خستگی و سستی بدن
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • اختلال خواب و مشکلاتی مانند خواب آشفته، بیداری شبانه و یا خواب غیرعمیق
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوهاضمه، دل درد و یا اسهال
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درست است که حملات پانیک به نوبه خود کشنده نیستند اما تکرار آن‌ها در بلند مدت از نظر روانی و جسمی باعث تحلیل بیمار می‌شود چرا که عوارض جدی و گاه خطرناکی ایجاد می‌کنند. از شایع‌ترین عوارض بعد از حمله پانیک می‌توان به خستگی، سستی بدن، سرگیجه، عدم تعادل، مشکلات خواب، مشکلات گوارشی، تنگی نفس و درد قفسه سینه، افسردگی، سو مصرف مواد، اجتماع گریزی یا حتی فکر خودکشی اشاره کرد.

در صورتی که عوارض برای مدت طولانی ادامه یابند یا تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار داشته باشند، حتما باید به فکر درمان و مراجعه به متخصص اعصاب و روان یا متخصص روانشناس باشید. عوارض و خطرات پانیک نیازمند ارزیابی و درمان دقیق توسط متخصص هستند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر روانشناس آنلاین و همچنین دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هرچند حملات اضطرابی ترسناک هستند اما خطرناک محسوب نمی‌شوند و هیچ آسیب فیزیکی نمی‌زنند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.

هرچند برخی نشانه‌ها مشترک هستند اما واکنش بدن افراد با هم متفاوت است و همانطوری که ممکن است علایم این حمله در هر فردی متفاوت باشد، عوارض بعد از حمله پانیک برای همه بیماران یکسان نیست.

تجربه بیماران پانیک نوعی ترس شدید ناگهانی همراه با اضطراب فراوان، تنگی نفس و حس خفگی، سرگیجه، لرزش و گرفتگی عضلانی است.

بله، ترس و اضطراب از دلایل اصلی مشکلات گوارشی و معده هستند.

حین حمله اضطرابی، واکنش حالت پرواز یا مبارزه در بدن فعال شده که علایم شدیدی از جمله تنگی نفس و حس خفگی ایجاد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عوارض بعد از حمله پانیک

  1. ناشناس گفت:

    خانومم چند هفته می‌شود دچار همین مشگل شده پیش روان شناس بردم دارو داده
    ولی هیچ بهبود پیدا نگرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان این بیماری طولانی است
      و نیاز به روانپزشک خوب دارد