آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ خطرات آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ اگر این سوال ذهنتان را درگیر و کمی هم نگرانتان کرده این مقاله را تا انتها بخوانید. شاید بد نباشد با دانستن برخی حقایق، کمی از نگرانیتان از بابت ابتلا به این بیماری کم شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
آیا بیماری پانیک خطرناک است

آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ راهی برای کاهش خطرات احتمالی وجود دارد؟  باید چه کاری انجام داد؟ افراد مبتلا به اختلال پانیک دچار حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره می‌شوند. این حملات با موج ناگهانی ترس یا ناراحتی یا احساس از دست دادن نمایان می‌شوند؛ حتی زمانی که هیچ خطر یا محرک حقیقی وجود نداشته باشد. همه افرادی که حمله پانیک را تجربه می‌کنند به اختلال پانیک مبتلا نمی‌شوند. شما پس از خواندن این مقاله و رسیدن به پاسخ سوالات خود، می‌توانید برای ویزیت یا مشاوره گرفتن از یک پزشک درباره احتمال خطرناک بودن یا نبودن این بیماری، از دکترتو کمک بگیرید.  وبسایت دکترتو به شما کمک می‌کند تا نوبت مشاوره آنلاین یا حضوری دکتر روانشناس یا روانپزشک را در زمانی سریع دریافت کنید.

آیا بیماری پانیک خطرناک است؟

حمله ی پانیک چیست؟ حملات پانیک اغلب شامل علائم فیزیکی است که ممکن است شبیه حمله قلبی باشد؛ چیزی مانند لرزش، سوزن سوزن شدن یا ضربان قلب سریع. این حملات در هر زمانی ممکن است رخ دهند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پانیک در مورد احتمال حمله مجدد نگران هستند و زندگی خود را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهند تا دچار حمله دیگری نشوند.

حملات پانیک می‌تواند چندین بار در روز یا به ندرت چند بار در سال رخ دهد. اختلال هراس اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

اگرچه حملات پانیک ترسناک هستند، اما خطرناک نیستند. حمله هیچ آسیب فیزیکی به شما وارد نمی‌کند و بعید است در صورت داشتن این حمله در بیمارستان بستری شوید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

احساس بعد از حمله پانیک چیست؟

پس از یک حمله، علائم به اوج خود می‌رسد و سپس به آرامی محو می‌شوند. با این حال، حتی زمانی که شدیدترین علائم از بین رفته‌اند، ممکن است همچنان تنش عضلانی، اضطراب و خستگی را احساس و تجربه کنید.

متن انگلیسی:
During a panic attack you get a rush of intense mental and physical symptoms. It can come on very quickly and for no apparent reason
ترجمه متن:
در طول یک حمله پانیک، علائم شدید روحی و جسمی را تجربه می‌کنید. این علائم می‌توانند خیلی سریع و بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شوند.

nhs

آیا حملات پانیک خطرناک است؟

اگرچه حملات پانیک به خودی خود تهدید کننده زندگی نیستند، اما می‌توانند ترسناک باشند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد مبتلا به این حملات تاثیر بگذارند. به همین خاطر برای کاهش خطرات حملات پانیک بهتر است درمان را جدی بگیرید. 

همانطور که پیش از این هم گفته شد حمله پانیک هیچ آسیب فیزیکی به شما وارد نمی‌کند و بسیار بعید است که در صورت داشتن این حمله نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشید.

بیماری پانیک عوارض خطرناک برای شخص ندارد.
بیماری پانیک هیچ خطر فیزیکی برای فرد مبتلا به همراه ندارد.

عوارض بعد از حمله پانیک

از جمله عوارض بعد از حمله پانیک می‌توان موارد زیر را نام برد:

عوارض پانیکتوضیحات
بی‌حالی یا خستگیاحساس کمبود انرژی یا نیاز به استراحت پس از یک حمله پانیک، ناشی از تنش و فشار روانی.
خواب آلودگیاحساس شدید نیاز به خواب یا استراحت که ممکن است به دلیل خستگی عصبی ایجاد شود.
بدن درداحساس درد در نقاط مختلف بدن که ممکن است ناشی از تنش عضلانی باشد.
درد عضلانیاحساس درد یا گرفتگی در عضلات، اغلب به دلیل واکنش جسمی به استرس و اضطراب.
درد در فکاحساس درد یا فشار در ناحیه فک، که می‌تواند ناشی از سفتی عضلات به دلیل استرس باشد.
افزایش ضربان قلبتپش قلب سریع یا نامنظم که معمولاً نشانه‌ای از اضطراب شدید است.
احساس لرزلرزش بدن یا دست‌ها که ممکن است به دلیل ترشح بیش از حد آدرنالین در واکنش به استرس باشد.
تعریقافزایش تعریق که می‌تواند نتیجه واکنش بدن به استرس و اضطراب باشد.
درد یا ناراحتی در قسمت قفسه سینهاحساس فشار، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، که گاهی اوقات با حملات قلبی اشتباه گرفته می‌شود.
سرگیجهاحساس عدم تعادل یا چرخش که می‌تواند ناشی از اضطراب شدید باشد.
حالت تهوع یا درد معدهاحساس ناراحتی در معده یا تمایل به استفراغ، که ممکن است به دلیل استرس باشد.
عوارض حملات پانیک

خطرات حمله پانیک در خواب

حملات پانیک شبانه می‌تواند بدون هیچ محرک آشکاری رخ دهد و شما را از خواب بیدار کند. مانند حمله پانیک در طول روز، ممکن است حمله پانیک شبانه هم باعث عرق کردن، ضربان قلب سریع، لرزش، تنگی نفس، گرگرفتگی یا لرز و احساس عذاب شود. این علائم و نشانه‌های هشداردهنده می‌توانند نشانه‌هایی‌ مانند حمله قلبی یا یک بیماری جدی پزشکی دیگر باشد. اما باز هم تکرار می‌کنیم که اگرچه حملات پانیک ناراحت کننده هستند، اما چه در شب رخ دهند و چه در روز، خطرناک نیستند.

نگرانی حمله پانیک برات مشکل‌ساز بشه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

خطرات حملات پانیک در بارداری

حملات پانیک در دوران بارداری می‌تواند کمی نگران کننده باشد چرا که می‌تواند بر جنین تأثیر بگذارد. هنگامی که مادر اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند، جریان خون به جنین کاهش می‌یابد و این اتفاق می‌تواند منجر به وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس شود.

تاثیر حملات پانیک بر قلب

حملات پانیک ممکن است از طریق مکانیسم‌هایی که مستقیماً بر عروق کرونر تأثیرگذار هستند منجر به درد قفسه سینه شود. فعال شدن اتونومیک و هیپرونتیلاسیون (از طریق آلکالوز) در طول حملات پانیک می‌تواند منجر به اسپاسم عروق کرونر شود. این اسپاسم کرونر منجر به ایسکمی میوکارد و درد قفسه سینه می‌شود. علاوه بر این، حملات پانیک می‌تواند درد ایسکمیک را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر به سادگی با افزایش نیاز به اکسیژن میوکارد و از طریق افزایش ضربان قلب و فشار خون، به واسطه سیستم عصبی خودمختار، تحریک کند.

متن انگلیسی:
Knowing the difference between a panic attack and a heart attack can be difficult, especially if a person has never experienced the symptoms of either before
ترجمه متن:
دانستن تفاوت بین حمله پانیک و حمله قلبی می‌تواند دشوار باشد؛ به خصوص اگر فرد قبلاً علائم هیچ کدام را تجربه نکرده باشد.

medicalnewstoday

رابطه حملات پانیک با طول عمر فرد

تحقیقات نشان می‌دهند که واکنش بیش از حد، نگرانی مداوم و زندگی در حالت اضطراب دائمی می‌تواند امید به زندگی و طول عمر را کاهش دهد.

نگران خطرات احتمالی بیماری پانیک هستی؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ شاید تا اینجا کمی از نگرانی شما از بابت خطرناک بودن حملات پانیک کاهش یافته باشد. شاید هم به این نتیجه رسیده باشید که باید درباره حملات خود و روش‌های کنترل این حملات از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر به دنبال پزشکی مناسب هستید و حتی اگر معیارهایی در ذهن خود دارید که باید در انتخاب پزشک در اولویت قرار گیرند سری به وبسایت دکترتو بزنید. شما به کمک دکترتو می‌توانید فوق تخصص روانشناسی یا متخصص روانپزشک مناسب با معیارها و نیازهای خود انتخاب کنید. همچنین دکترتو راهی است که بتوانید نوبت پزشک خود را در سریع‌‌ترین زمان ثبت نمایید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر روانشناس آنلاین و همچنین دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر به دلیل استرس و تلاش برای مقابله با آن، نتوانید فعالیت‌های روزمره را به خوبی انجام دهید، می‌تواند یک مشکل جدی برای سلامتی و زندگی شما باشد.

حقیقت این است که اختلال هراس هرگز به طور کامل قابل درمان نیست. با این حال، می‌توان آن را به طور موثر و تا حدودی مدیریت کرد. عدم امکان درمان این بیماری به دلیل تفاوت بسیار زیاد آن در هر فرد نسبت به دیگری است.

موارد زیر شاید بتوانند برای کنترل و بهبود بیماری پانیک موثر باشند:

    • یک کتاب مفید برای کنترل اضطراب بر اساس اصول درمان شناختی رفتاری (CBT) بخوانید. از پزشک خود بخواهید کتابی مناسب را به شما پیشنهاد کند.

    • فعالیت‌هایی مانند یوگا و پیلاتس را برای کمک به افزایش آرامش امتحان کنید.

    • تمرینات تنفسی را برای استرس و کاهش علائم خود یاد بگیرید و انجام دهید.

    • انجام تمرینات بدنی منظم برای کاهش استرس و تنش مفید هستند.

    • از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، کافئین‌دار و الکل خودداری کنید و سیگار را کنار بگذارید؛ تمامی این‌ موارد می‌توانند حملات شما را شدیدتر کنند.

حملات پانیک شما را نمی‌کشد اما می‌توانند ترسناک باشند. به خصوص که می‌توانند علائم فیزیکی مانند ضربان قلب، مشکل در تنفس و درد قفسه سینه ایجاد کنند.

هر چه سطح اضطراب بیشتر باشد، خطر ابتلا به سکته مغزی بیشتر است.

حملات پانیک در دوران بارداری می‌تواند باعث جدا شدن جفت، مشکل خونرسانی به جنین و افزایش احتمال زایمان زودرس شود.

واکنش بیش از حد، نگرانی مداوم و زندگی در حالت اضطراب دائمی امید به زندگی را کاهش خواهد داد. این اتفاقات می‌توانند سبب کاهش طول عمر در فرد مبتلا شوند.

حمله پانیک باعث حمله قلبی نمی‌شود. انسداد یک یا چند رگ خونی قلب که منجر به قطع جریان خون حیاتی می‌شود، باعث حمله قلبی خواهد شد. به طور دقیق‌تر می‌توان اینگونه بیان کرد که اگر چه حمله پانیک باعث حمله قلبی نمی‌شود، استرس و اضطراب ممکن است در ایجاد بیماری عروق کرونر نقش داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن