آیا درمان حملات پانیک ممکن است؟ راه درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از جمله روش‌های درمان حملات پانیک می‌توان به دارو درمانی و روش‌های روان درمانی پرداخت. هر یک از این روش‌ها علائم این حملات را کاهش داده و به فرد مبتلا در جهت بهبود زندگی کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درمان حملات پانیک

درمان حملات پانیک چیست؟ شاید بد نباشد پیش از پرداختن به پاسخ این سوال در ابتلا کمی درباره پانیک یا اختلال هراس صحبت کنیم. حمله پانیک دوره کوتاهی از اضطراب شدید است که باعث ایجاد احساسات فیزیکی مرتبط با ترس می‌شود. تجربه ضربان قلب تند، تنگی نفس، سرگیجه، لرزش و تنش عضلانی از جمله مواردی هستند که پس از یک حمله پانیک بروز می‌کنند. حملات پانیک به طور مکرر و غیرمنتظره رخ می‌دهد و اغلب به هیچ تهدید خارجی مربوط نمی‌شود. این حمله می‌تواند از چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد. با این حال، اثرات فیزیکی و احساسی حمله ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد. برای درمان این بیماری و مشاوره با روانشناس یا دکتر روانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

درمان حملات پانیک چیست؟

اختلال هراس از مشکلات اعصاب و روان است. گزینه‌های اصلی برای درمان حملات پانیک، روان درمانی و مصرف دارو هستند. بسته به شرایط فرد یک یا هر دو نوع روش درمانی ممکن است توصیه شود. اما مواردی از جمله سابقه فرد در بروز‌ حملات پانیک، شدت اختلال هراس و اینکه آیا به درمانگرانی که آموزش ویژه در درمان اختلالات پانیک دارند دسترسی دارید یا خیر در انتخاب نوع روش درمانی موثر هستند. در ادامه بیشتر با انواع روش درمان اختلال هراس آشنا شوید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

آیا پانیک درمان دارد؟

بله اختلال پانیک به طور کلی با روان درمانی، دارو درمانی و‌ حتی ترکیبی از هر دو نوع روش درمانی گفته شده درمان می‌شود. آیا بیماری پانیک خطرناک است؟ این بیماری خطرات جدی ندارد. اما به دلیل بروز علائم شدید باید برای درمان آن اقدام کرد.

متن انگلیسی:
If you’ve had more than one panic attack, it could lead to problems such as depression, agoraphobia (fear of open or public spaces), or substance abuse. If you’ve had multiple attacks, see a doctor. Treatment can do a lot to stop them
ترجمه متن:
اگر بیش از یک حمله پانیک داشته‌اید، می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند افسردگی، آگورافوبیا (ترس از فضاهای باز یا عمومی) یا سوء مصرف مواد شود. در صورت تجربه چندین حمله پانیک، به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان می‌تواند به متوقف کردن این حملات کمک زیادی کند.

webmd

انواع درمان حملات پانیک

اختلال پانیک را می‌توان با دارو درمانی، درمان‌های شناختی و شناختی-رفتاری یا ترکیبی از درمان‌های گفته شده به طور موثر درمان کرد. ما در ادامه به روش‌های مختلف تسکین دهنده علائم پانیک پرداخته‌ایم. این روش‌ها عبارتند از:

۱. درمان خانگی حمله پانیک

برخی از انواع درمان خانگی حمله پانیک عبارتند از:

  • برای تغییر الگوهای فکری خود از قالب بندی جدید شناختی استفاده کنید.
  • تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید.
  • به ورزش منظم بپردازید.
  • تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید.
  • از کافئین، محرک‌ها و الکل خودداری کنید یا آن را محدود کنید.
  • خواب کافی و باکیفیت داشته باشید.
  • اسطوخودوس را بو کنید.

۲. آرام سازی عضلات

تمرین تکنیک‌های آرام سازی عضلانی ممکن است به کاهش حملات پانیک کمک کند. اگر ذهن احساس کند که بدن در حال آرامش است، علائم دیگر مانند تنفس سریع هم ممکن است کاهش یابد. تکنیکی به نام آرام سازی پیشرونده عضلانی یک روش محبوب و موثر برای مقابله با اضطراب و حملات پانیک است.

برای از بین بردن سریع تنش عضلانی خود در لحظات اضطراب:

  1. در مکانی آرام و راحت بنشینید.
  2. دست خود را محکم مشت کنید.
  3. مشت فشرده خود را برای چند ثانیه نگه دارید.
  4. به آرامی انگشتان خود را باز کنید و بر احساس خود تمرکز داشته باشید.
برای درمان حملات پانیک از دارو درمانی و روان درمانی استفاده میشود.
دارو درمانی و روان درمانی دو روش درمان حملات پانیک هستند.

۳. یوگا

ورزش یوگا برای کاهش استرس بسیار موثر است. این ورزش نوع تعامل با سیستم عصبی را به افراد می‌آموزد. اگر دچار حملات پانیک می‌شوید، برای بهبود مشکل خود و به جهت آرامش گرفتن یوگا را امتحان کنید.

۴. بستن چشم ها

بستن چشم‌ها برای کاهش محرک‌های بیرونی ممکن است در مقابله با حمله کمک کند. بسته نگه داشتن چشم‌ها همچنین می‌‌تواند به شما کمک کند روی تنفس عمیق تمرکز کنید و ضربان قلب خود را کاهش دهید.

۵. مدیتیشن

از آنجایی که مدیتیشن باعث تسکین افکار ناراحت کننده می‌شود، هرچه بیشتر مراقبه کنید، بهتر می‌توانید خود را ثابت کرده و افکار خود را از راه دور مشاهده کنید؛ مانند تماشای عبور ابرها در آسمان. با گذشت زمان و تمرین، می‌توانید ذهن خود را طوری آموزش دهید که این احساسات را بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرید، بپذیرید و‌ کنترل کنید.

۶. ماساژ

ماساژ درمانی می‌‌تواند به آرامش بدن کمک کند. در نتیجه آرام شدن بدن، افکار مضطرب و ترسناک از ذهن فرد دور می‌شوند. همچنین ماساژ می‌تواند درد و تنش عضلانی را تسکین دهد، گردش خون را بهبود بخشد و انعطاف پذیری را افزایش دهد.

۷. درمان دارویی

چندین نوع دارو در مدیریت علائم حملات پانیک موثر هستند، از جمله:

دارو برای درمان پانیکنمونه داروها
مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)به طور کلی بی‌خطر با خطر عوارض کمتر جدی هستند. داروهای ضد افسردگی SSRI معمولاً به عنوان اولین انتخاب دارویی برای درمان حملات پانیک توصیه می‌شوند. SSRI‌های تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال هراس عبارتند از فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل، پکسوا) و سرترالین (زولوفت).
مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند. SNRI ونلافاکسین (Effexor XR) برای درمان اختلال پانیک مورد تایید FDA است.
بنزودیازپین‌هاآرام‌بخش‌های ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی هستند. بنزودیازپین‌های مورد تایید FDA برای درمان اختلال هراس شامل آلپرازولام (زاناکس) و کلونازپام (کلونوپین) هستند. بنزودیازپین‌ها معمولاً فقط به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند عادت‌ساز باشند و باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شوند. این داروها می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.
داروهای مناسب برای درمان حملات پانیک

سرترالین برای درمان پانیک

سرترالین یک درمان ایمن، قابل تحمل و موثرترین دارو برای پانیک است. پاسخ درمانی نسبتاً سریع و بدون خطر قابل توجهی است. از لرزش جلوگیری کرده و با دوز ۲۵ میلی گرم شروع می‌شود. به نظر می‌رسد که دوز موثر مصرف سرترالین برای درمان پانیک در محدوده ۵۰-۲۰۰ میلی گرم در روز باشد.

برای مصرف داروهای پانیک نیاز به مشاوره داری؟

هر سوالی داری از پزشک بپرس.

۸. تغییر در سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی، مانند بهبود عادات خواب، افزایش حمایت اجتماعی، استفاده از تکنیک‌های کاهش استرس و ورزش منظم ممکن است در درمان حملات پانیک کمک کننده باشند. فقط کافیست صبور باشید چرا که ممکن است مدتی طول بکشد تا این تغییرات بر تسکین اضطراب شما تاثیر بگذارد.

۹. خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند علت غیرمستقیم حملات پانیک در افرادی باشد که در برابر ابتلا به آن آسیب پذیر هستند. کمبود خواب باعث افزایش سطح کورتیزول در جریان خون می‌شود که سیستم عصبی را فعال می‌کند. فعال سازی سیستم عصبی شامل تنفس کم عمق و سریع‌تر است.

۱۰. ترک مصرف الکل

بعد از مصرف الکل و زمانی که اثرات الکل از بین می‌رود و مغز شما در تلاش است تا این مواد شیمیایی را به سطح طبیعی خود کاهش دهد، علائمی از جمله احساس اضطراب ظاهر می‌شود. بدین صورت است که الکل در کوتاه مدت می‌تواند باعث ایجاد اضطراب می شود.

۱۱. درمان روان شناختی

درمان شناختی رفتاری (CBT)، یک نوع روان درمانی مبتنی بر تحقیقات بوده که معمولا برای درمان اختلال هراس استفاده می‌شود. CBT روش‌های مختلف تفکر، رفتار و واکنش به احساساتی را که در حین یا قبل از حمله پانیک رخ می‌دهد، به شما می‌آموزد. زمانی که یاد بگیرید به احساسات فیزیکی اضطراب و ترس در طول حمله پانیک واکنش متفاوتی نشان دهید، ممکن است شدت حملات در شما کمتر شوند.

مواجهه درمانی یک روش متداول CBT است که بر رویارویی با ترس‌ها و باورهای مرتبط با اختلال هراس تمرکز می‌کند. این روش به شما کمک می‌کند تا در فعالیت‌هایی که از آن‌ها اجتناب کرده‌اید شرکت کنید. نوردهی درمانی هم روشی است که گاهی همراه با تمرینات تمدد اعصاب انجام می‌شود.

متن انگلیسی:
The treatment may begin with “talk therapy.” You’ll sit down with a counselor who can help you understand what panic disorder is and how you can manage it
ترجمه متن:
درمان ممکن است با «گفتار درمانی» آغاز شود. در طول آن شما با مشاوری صحبت می‌کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید اختلال هراس چیست و چگونه می‌توانید آن را مدیریت کنید.

webmd

۱۲. تمرین تنفس

اگر در طول حمله پانیک به سرعت نفس می‌کشید، انجام تمرینات تنفسی می‌تواند علائم دیگر شما را کاهش دهد. پس این موارد را امتحان کنید:

  • تا جایی که می‌توانید آرام و عمیق نفس بکشید.
  • به طور پیوسته از ۱ تا ۵ هر تنفس و هر بازدم را بشمارید.
  • چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید.

میخوای بدون مصرف دارو حملات پانیک رو درمان کنی؟ پس کلیک کن.

۱۳. درمان غذایی پانیک

رژیم غذایی کم منیزیم باعث افزایش رفتارهای مرتبط با اضطراب می‌شود. بنابراین، غذاهای غنی از منیزیم ممکن است به فرد کمک کند تا احساس آرامش کند. به عنوان مثال می‌توان مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج و چغندر را در برنامه خود جای داد.

منابع دیگری از جمله حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل هم گزینه‌های خوبی برای افراد مبتلا به این حملات هستند. غذاهای غنی از روی مانند صدف، بادام هندی، جگر، گوشت گاو و زرده تخم مرغ و همچنین ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد آلاسکا وحشی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند هم حتما به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

علاوه بر موارد گفته شده از آنجایی که بین غذاهای پروبیوتیک و کاهش اضطراب ارتباط وجود دارد، خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ترشی، کلم ترش و کفیر پیشنهاد می‌شود. مارچوبه، غذاهای غنی از ویتامین B مانند آووکادو و بادام که باعث آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین می‌شوند هم مفید به شمار می‌آیند.

۱۴. درمان سنتی حمله پانیک (درمان پانیک با طب سنتی)

چندین داروی گیاهی به عنوان درمان سنتی حمله پانیک و برای تسکین اضطراب توصیه می‌شوند عبارتند از:

  • کاوا
  • گل شور
  • والرین
  • بابونه
  • گیاه رازک
  • اسطوخودوس
  • بادرنجبویه
  • زنجبیل 
  • گیاه قاشقک آبی
  • گل ساعتی
  • جینسینگ
  • گیاه فرنجمشک
  • جو دوسر
  • چای کوهی
  • شیرین‌بیان

برخی از مکمل‌های گیاهی که برای اضطراب مصرف می‌شوند، باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می‌شوند؛ بنابراین مصرف آن‌ها هنگام رانندگی یا انجام کارهای خطرناک ممنوع است.

۱۵. درمان گیاهی پانیک

گیاهانی مانند گل ساعتی، کاوا، مخمر سنت جان و ریشه سنبل الطیب و همچنین اسید آمینه لیزین و کاتیون منیزیم، قرن‌هاست که در طب سنتی و عامیانه برای آرام کردن ذهن و بهبود خلق و خو مصرف می‌شود.

تاثیر خواب بر حملات پانیک در این بیماران زیاد است.
کمبود خواب یکی از علل تشدید حملات پانیک است.

درمان پانیک در دو روز

حملات پانیک بیماری خفیف و آسانی نیست که برای درمان آن مدت زمان دو روزه در نظر گرفت. این بیماری نیاز به تشخیص و کمک از روش‌های پیشگیری و درمانی مناسب برای دراز مدت دارد.

قانون ۳۳۳ حملات پانیک چیست؟

شما می‌توانید از قانون ۳۳۳ برای کنترل اضطراب خود در لحظه‌ای که چیزی شما را تحریک می‌کند استفاده کنید. فقط به اطراف نگاه کنید و ۳ شی و ۳ صدا را شناسایی کنید، سپس ۳ قسمت بدن را حرکت دهید. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که این استراتژی به تمرکز آن‌ها زمانی که اضطراب زیاد است کمک می‌کند.

مدت زمان لازم برای دوره درمان حملات پانیک

معمولاً یک دوره درمانی حداقل ۶ تا ۹ ماه برای درمان حملات پانیک مورد نیاز است. برخی از افرادی که برای اختلال پانیک دارو مصرف می‌کنند، تنها پس از مدت کوتاهی می‌توانند درمان خود را متوقف کنند. در مقابل سایر افراد نیاز به ادامه درمان برای مدت زمان طولانی‌تر یا تا پایان طول عمر خود دارند.

بهترین دکتر برای درمان پانیک

در صورت داشتن اضطراب شدید، لازم است به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک در تشخیص و درمان بیماری‌های روانی از جمله اختلالات پانیک متخصص بوده و می‌تواند شما را در مسیر درمانی مناسبی هدایت کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر از حملات پانیک خود آگاهی دارید اما عدم اطلاعات کافی مانع از کنترل حملات در زمان درست می‌شود، حتی اگر برای درمان حملات پانیک نیاز به مشاوره گرفتن از یک متخصص دارید، از دکترتو کمک بگیرید. دکترتو پلتفرم آنلاین جامعی است که به منظور معرفی پزشکان متخصص و دریافت راحت نوبت از این متخصصین ایجاد شده است. 

شما برای درمان حملات پانیک خود نیاز به راهنمایی‌های دکتر روانپزشک یا متخصص روانشناسی دارید؛ پس نوبت ویزیت دکتر روانشناس آنلاین یا دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) و همچنین نوبت حضوری خود را به کمک دکترتو ثبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

روان درمانی یک روش درمانی بسیار موثر برای حملات پانیک است. در واقع انجمن روانشناسی تأکید می‌کند که روان درمانی معمولاً مؤثرتر از دارو درمانی است. این موضوع به این دلیل است که روان درمانی به فرد این فرصت را می‌دهد که در مورد اضطراب خود صحبت کند، مکانیسم‌های مقابله را کشف و از طریق تجربیاتی که به کنترل اضطراب کمک می‌کند عمل کند.

روان درمانی که به درمان شناختی رفتاری (CBT) هم معروف است یک نوع روش درمانی برای درمان اختلال هراس است. CBT راه‌های مختلفی همچون تفکر، رفتار و واکنش به احساساتی را که در حین یا قبل از حمله پانیک رخ می‌دهد به فرد مبتلا می‌آموزد.

مراحلی مانند تنفس عمیق و ورزش سبک ممکن است به تسکین فوری علائم حمله پانیک کمک کند. افراد مبتلا همیشه نمی‌توانند حملات پانیک را پیش‌بینی کنند، اما برنامه‌ریزی برای اینکه در صورت وقوع چه کاری انجام دهند، می‌تواند به فرد کمک کند تا کنترل بیشتری بر شرایط داشته باشد. با این اتفاق مدیریت حملات پانیک آسان‌تر خواهد بود.

در صورتی که دچار حملات پانیک شده‌اید موارد زیر را برای تسکین و‌ بازگرداندن آرامش خود انجام دهید:

    • به یاد داشته باشید که این زمان موقتی بوده و می‌گذرد.
    • نفس عمیق بکشید.

    • مقداری اسطوخودوس را بو کنید.

    • یک مکان آرام پیدا کنید.

    • روی یک شی خاص تمرکز کنید.

    • یک مانترا را تکرار کنید. مانترا کلمه، عبارت یا صدایی است که به تمرکز کمک کرده و به فرد قدرت می‌بخشد. تکرار درونی یک مانترا می‌تواند کمک کننده باشد.

    • پیاده‌روی کنید یا ورزش‌های سبک انجام دهید.

    • تکنیک‌های آرام سازی عضلانی را امتحان کنید.

    • خود را در یک مکان شاد تصور کنید.

    • داروی تجویز شده خود را مصرف کنید.

    • از علائم و حال خود با یک شخص صحبت کنید.

    • محرک‌های خود را بشناسید

یک تکنیک آسان برای به خاطر سپردن و استفاده در لحظه است‌. این روش یک استراتژی ساده برای کمک به تمرکز و غلبه بر اضطراب است. به زبان ساده قانون ۳ ۳ ۳ یعنی سه چیز را که می‌توانید ببینید و سه چیز را که می‌توانید بشنوید نام ببرید و سه قسمت مختلف بدن را حرکت دهید.

برخی دار‌وهای مناسب برای درمان حملات پانیک عبارتند از:

    • بنزودیازپین

    • مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین

    • SSRI‌ها

    • داروهای ضد افسردگی

    • مسدودکننده بتا

    • فلوکستین

    • ایمی پرامین

    • مهارکننده مونوآمین اکسیداز

    • بوسپیرون

    • هیدروکسی زین

    • پاروکستین

    • پرگابالین

روغن اسطوخودوس یک محصول ساده، ارزان و به طور کلی بی‌خطر است که می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و آرامش‌بخش باشد. شما می‌توانید آن را به تنهایی یا در ترکیب با انواع دیگر درمان‌ها برای کاهش احساس استرس و اضطراب خود استفاده کنید.

بنزودیازپین‌های مورد تایید FDA برای درمان اختلال هراس شامل آلپرازولام (زاناکس) و کلونازپام (کلونوپین) هستند. بنزودیازپین‌ها معمولاً فقط به‌صورت کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند؛ زیرا می‌توانند اعتیادآور باشند و باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شوند.

مبتلایان به حملات پانیک ممکن است در عرض چند هفته شاهد کاهش علائم خود باشند. در برخی افراد هم مدت درمان تا چند ماه طول می‌کشد. برخی هم ممکن است تا پایان عمر نیاز به ادامه روش‌های درمانی و پیشگیری داشته باشند.

اختلال پانیک به طور کلی با روان درمانی که گاهی اوقات گفتار درمانی نامیده می‌شود و دارو درمانی یا ترکیبی از هر دو درمان می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن