مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل باید برنامه درمانی شخصی‌سازی شده پزشک را دقیق رعایت کنید یعنی مصرف به موقع داروها، حضور در جلسات فیزیوتراپی و ورزش‌درمانی، تغییر در سبک زندگی و پیگیری عوارض جانبی اشاره کرد. در صورت بروز هرگونه تغییر در وضعیت خود به پزشک گزارش دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
ایجاد تغییرات لازم در خانه

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به بهبود و بازگشت به وضعیت سلامتی بهتر کمک کند. در این مرحله، بیمار باید مراقبت‌ مناسب داشته باشد و از محیطی ایمن و راحت، تامین تغذیه مناسب و مراقبت از نیازهای شخصی شامل بهداشت شخصی و تمیزی بدن بهره‌مند شود. همراهی و حمایت خانواده و ارتباط مستمر با تیم درمانی می‌تواند در کوتاه کردن دوره ریکاوری و بهبود بیمار اثرگذار باشد.

اگر در مورد مراقبت های سکته مغزی سوالی دارید، بهتر است با دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید. همچنین ممکن است نیاز به راهنمای متخصص فیزیوتراپی یا دکتر گفتار درمانی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

مهم‌ترین اصل برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل رعایت دستورات پزشک معالج و متخصص مربوطه است از جمله مصرف داروها، رژیم غذایی و برنامه تمرین فیزیکی. اطمینان حاصل کنید که بیمار تغذیه سالم و متنوعی دارد. مصرف میوه های مفید برای سکته مغزی، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و مواد غذایی مفید دیگر را در رژیم غذایی بیمار بگنجانید. همچنین، مصرف مقدار کافی آب و جلوگیری از مصرف مواد غذایی غنی از چربی و نمک زیاد بسیار مهم است.

بر اساس توانایی بیمار، برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزانه از قبیل پیاده‌روی، تمرینات فیزیکی سبک و تمرینات حرکتی مورد نیاز را انجام دهید. اما به یاد داشته باشید که هرگز بیش از حد فعالیت نداشته باشد و در صورت نیاز، با پزشک مشورت کنید. عوارض بعد از سکته مغزی خفیف با شدید کاملا متفاوت بوده و باید در مورد مراقبت‌های شخصی‌سازی شده از پزشک راهنمایی بخواهید.

بهداشت شخصی بیمار از قبیل مراقبت از پوست، بهداشت دهان و دندان، مراقبت از تمیزی و بهداشت بدن بسیار مهم است. تلاش کنید برای کاهش استرس و ایجاد آرامش، فضای آرام و امنی برای بیمار فراهم کنید مانند گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش و مشغول شدن به فعالیت‌هایی که بیمار را خوشحال می‌کند.

دنبال بهترین مراقبت‌ها از بیمار سکته مغزی هستی؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

۱. نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه

نگهداری از بیمار سکته مغزی در خانه نیازمند توجه و مراقبت ویژه است. در زیر تعدادی از نکات مراقبتی در خانه برای بیمار سکته مغزی را آورده‌ایم. با رعایت این موارد احتمال بهبود علائم سکته مغزی بیشتر می‌شود.

  • محیط امن و سالم و بدون خطر، برداشتن اشیا تیز و خطرناک، استفاده از فرش ضد لغزش و نصب دستگیره‌ها در نقاط استراتژیکی مانند حمام و درب‌ها برای پیشگیری از سقوط و آسیب‌های تصادفی
  • تشویق بیمار به تحرک و حرکت منظم جهت بهبود وضعیت فیزیکی و عملکرد عضلات، پیاده‌روی، تمرینات توانبخشی و استفاده از وسایل کمکی
  • مراقبت از نیازهای روزمره و کمک به بیمار برای به دست آوردن استقلال بیشتر در انجام فعالیت‌های روزمره
  • تغییر موقعیت بیمار در بستر و استفاده از بالش‌های ضد زخم برای جلوگیری از زخم‌ بستر و عفونت‌های پوستی
  • رعایت دستورات پزشک و مصرف منظم داروها
  • حضور همراه یا پرستار برای نگهداری و کمک به بیمار سکته مغزی در خانه
  • پایش وضعیت بیمار از جمله کنترل فشار خون، ضربان قلب، قند خون و دیگر شاخص‌های مهم

متن انگلیسی:
It’s often a family member or partner who takes the main responsibility for supporting someone after a stroke
ترجمه متن:
اغلب یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی مسئولیت اصلی حمایت از بیمار پس از سکته مغزی را بر عهده می‌گیرد.

stroke

۲. پیگیری علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی شامل موارد زیر می‌شود. اگر این علائم را در اطرافیان یا خودتان مشاهده کردید باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. بیمار سکته مغزی ممکن است مجدد دچار این مشکل شده و هر کدام از علائم زیر ظاهر شود. گاهی هم علائم سکته مغزی خاموش ظاهر شده و نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

تغذیه بیماران سکته مغزی در منزل بسیار مهم است.
تغذیه سالم و مناسب می‌تواند به بهبود و بازسازی سلول‌های مغزی کمک و فرایند بهبودی را تسریع کند.

۳. تغذیه بیماران سکته مغزی در منزل

تغذیه مناسب برای بیماران سکته مغزی در منزل اهمیت بالایی دارد، زیرا غذا های سالم و مناسب می‌تواند به بهبود و بازسازی سلول‌های مغزی کمک و فرایند بهبودی را تسریع کند. در ادامه، چند نکته مهم درباره تغذیه بیماران سکته مغزی در منزل را باهم بخوانیم:

  • رژیم غذایی متنوع و ترکیبی شامل مقدار کافی از مواد غذایی مختلف مانند میوه‌، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید، ماست و محصولات لبنی، تخم مرغ و مواد چربی سالم مانند روغن زیتون و آجیل
  • محدودیت مصرف نمک
  • کنترل میزان چربی و کلسترول و پرهیز از چربی‌های ناسالم
  • مصرف مقدار کافی فیبر
  • محدودیت مصرف قند و شکر
  • مصرف آب و مایعات کافی

۴. گفتار درمانی بعد از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی، بسیاری از بیماران ممکن است با مشکلات در گفتار و زبان مواجه شوند. زمان برگشت تکلم در سکته مغزی مشخص نیست. هدف اصلی گفتار درمانی پس از سکته مغزی، بهبود قابلیت ارتباط و ارتقای مهارت‌های زبانی و گفتاری بیمار است. در ادامه، برخی از روش‌ها و فعالیت‌های گفتار درمانی بعد از سکته مغزی را مشاهده می‌کنید:

  • تمرینات تقویتی گفتاری و تمرینات زبانی
  • تحریک شناختی برای تقویت توجه، حافظه، درک و تفکر بیمار
  • استفاده از کمک‌های ارتباطی جهت تسهیل ارتباط بیمار با اطرافیان
  • تمرینات خانگی مانند تمرینات تکرار کلمات و جملات، خواندن متن‌ها، نوشتن و سخنرانی

۵. فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی، بسیاری از بیماران با مشکلات حرکتی و توانایی‌های فیزیکی مواجه می‌شوند. هدف اصلی فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی، بهبود حرکت، توانایی‌های عضلانی و عملکرد فیزیکی بیمار است. برخی از روش‌ها و فعالیت‌های فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی عبارتند از:

فیزیوتراپی برای سکته مغزینمونه اقدامات
تمرینات تقویت عضلاتمانند تمرینات مقاومتی با استفاده از وزنه‌ها، تمرینات تعادلی و تمرینات کششی با استفاده از باندهای لاستیکی
تمرینات تحرک و انعطاف‌پذیریمانند تمرینات آرنج، پا، دست و گردن
تمرینات حرکتی و تنفسیمانند تمرینات راه رفتن، تمرینات تقویتی برای عضلات نزدیک ناحیه سکته، تمرینات تنفسی عمقی و تمرینات تنفسی
تحریک الکتریکی عضلاتبا دستگاه‌های فیزیوتراپی
انواع روش‌های فیزیوتراپی برای مراقبت از بیمار سکته مغزی

۶. درمان شناختی

درمان شناختی (Cognitive Therapy) روش معتبر درمانی است که براساس نظریه‌های روانشناختی و شناختی-رفتاری توسعه یافته است. این روش درمانی برای کمک به افراد در تغییر الگوهای منفی و ناکارآمد در افکار، باورها و رفتارهایشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف اصلی درمان شناختی، بهبود روان‌شناختی فرد و کمک به او برای تغییر افکار منفی و ناکارآمد است که ممکن است به اضطراب، افسردگی، استرس و مشکلات روانی دیگر منجر شوند. بیمار سکته مغزی به خاطر از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره دچار مشکلات روانی زیادی خواهد شد. علت گریه بیمار سکته مغزی هم می‌تواند همین مشکل باشد. درمان شناختی معتقد است که نحوه تفسیر فرد از رویدادها و واکنش‌های او نسبت به آنها می‌تواند بر عملکرد و رفتارهای او تاثیر بگذارد.

عوارض سکته مغزی زندگیت رو تغییر داده؟ برای حل مشکل با متخصص مشورت کن.

۷. ورزش توانبخشی روزانه

ورزش توانبخشی روزانه روش موثری است برای بهبود و حفظ عملکرد بدنی و روانی افراد به‌خصوص برای افرادی که دچار مشکلات جسمی، مانند آسیب نخاعی، افتادگی عضلانی، صرع، اختلالات مغز و اعصاب و سایر وضعیت‌های توانبخشی هستند. اما این نوع ورزش نه تنها محدود به این گروه افراد نیست، بلکه برای همه افرادی که بهبود عملکرد بدنی و روانی خود را می‌خواهند، مفید است.

ورزش توانبخشی روزانه شامل تمرینات استحکام عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود تعادل و هماهنگی حرکتی، افزایش استقامت قلب و عروق، و بهبود تمرکز و روانشناسی، تمرینات تنفسی، تمرینات مقاومتی با استفاده از وزنه‌ها یا ماشین‌آلات، تمرینات کاردیو و تمرینات تعادل و هماهنگی می‌شود.

۸. مصرف منظم داروها و توجه به عوارض و تداخلات

مصرف منظم داروها و توجه به عوارض و تداخلات آن‌ها اهمیت زیادی در روند بهبودی و مراقبت از بیمار سکته مغزی دارد. همواره دستورات پزشک در مورد زمان و مقدار مصرف داروها را رعایت کنید. به هیچ وجه ‌بدون مشورت با پزشک دوز را افزایش یا کاهش ندهید. سعی کنید داروها را در زمان مشخص شده توسط پزشک مصرف کنید. عوارض جانبی، نحوه مصرف و نگهداری داروها را حتما بدانید.

۹. پرهیز از مصرف مکمل های اضافی

در صورتی که وضعیت سلامتی شما عادی است و تغذیه‌ مناسبی دارید، نیازی به مصرف مکمل‌های اضافی نخواهید داشت. بطور کلی، تامین نیازهای بدن از طریق تغذیه‌ مناسب، ترجیح داده می‌شود. به‌علاوه اینکه، مصرف برخی مکمل‌ها ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد.

به عنوان مثال، برخی مکمل‌ها ممکن است با داروهای دیگر تداخل پیدا کرده و عوارض جانبی را تشدید یا واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد ایجاد کنند. همچنین، مصرف برخی مکمل‌ها ممکن است برای برخی افراد با بیماری‌ها یا وضعیت‌های خاص سلامتی مضر باشد.

مطلب پیشنهادی: طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

۱۰. بررسی قند و فشار خون در منزل

گاهی علت سکته مغزی بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون است. بررسی قند خون و فشار خون در منزل می‌تواند مفید باشد، اما برای دقت و قطعیت بیشتر نتایج، توصیه می‌شود این اندازه‌گیری‌ها توسط تجهیزات پزشکی معتبر و با راهنمایی پزشک انجام شود. برای بررسی قند خون در منزل می‌توانید از دستگاه‌های گلوکومتر خانگی با کیت تست قند خون استفاده کنید.

بهتر است در زمان‌های مشخص، مانند قبل از صبحانه یا دو ساعت پس از غذا، قند خون را اندازه‌گیری کنید. برای کنترل فشار خون در منزل هم می‌توانید از دستگاه‌های خانگی فشارخون استفاده کنید. قبل از اندازه‌گیری فشار خون در منزل، بهتر است حداقل ۵-۱۰ دقیقه استراحت کنید و بعد تست بدهید.

۱۱. توجه به بی اختیاری ادرار و مدفوع

بی‌اختیاری نشانه مشکلات مرتبط با سیستم تناسلی و ادراری، سیستم عصبی، عضلات، یا مشکلات عصبی-عضلانی است که از تغییرات و آسیب نواحی مختلف مغز ناشی از سکته مغزی به‌وجود آمده‌اند. مشکلات عصبی ناشی از سکته مغزی، استرس، اضطراب، یا مشکلات روانی بعد از سکته مغزی توانایی کنترل عضلات مرتبط با ادرار را تحت تاثیر قرار داده و باعث بی اختیاری ادرار و مدفوع می‌شوند.

متن انگلیسی:
This usually happens because the muscles in your pelvic floor are weak or damaged
ترجمه متن:
بی اختیاری ادرار و مدفوع بعد از سکته مغزی معمولا به دلیل ضعف یا آسیب دیدگی عضلات لگن است.

stroke
فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی به بهبود علایم کمک می کند.
بعد از سکته مغزی، بسیاری از بیماران با مشکلات حرکتی و توانایی‌های فیزیکی مواجه می‌شوند.

۱۲. ایجاد تغییرات لازم در خانه

برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل باید تغییراتی در خانه بدهید تا فضای امن و راحتی برای بیمار ایجاد شود. نواحی خطرناک در خانه را شناسایی کنید و مطمئن شوید که فرش‌ها یا موانعی که ممکن است تعادل بیمار را برهم بزنند را جمع‌آوری کنید.

اگر بیمار سکته کرده دچار فلج بدن یا مشکل در حرکت شده باشد حتما راهروها و فضا را برای استفاده آسان او از ویلچر یا عصا خالی کنید. در سرویس بهداشتی و حمام از دستگیره‌ها، صندلی حمام با پشتیبان و تجهیزات کمکی غافل نشوید.

یکی دیگر از تغییرات لازم در خانه برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل توجه به راحتی و امکانات خواب است، پتو، بالش، تخت خواب و مبلمان راحت و مناسب فراهم کنید چرا که این بیماران معمولا در خطر زخم بستر قرار دارند. تغذیه و رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی بگنجانید.

مراقبت های بعد از سکته مغزی گذرا

مراقبت‌های بعد از سکته مغزی گذرا یا سکته مغزی کوتاه مدت نقش مهمی در کنترل عوامل خطر و پیشگیری از سکته مغزی بعدی دارند. بلافاصله بعد از تجربه سکته گذرا حتما با پزشک خود مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسبی برایتان تعیین کند.

ممکن است پزشک داروهایی مانند آنتی‌پلاتلت (برای کاهش خطر لخته شدن خون) یا ضدآتروم (برای کنترل کلسترول و فشار خون) تجویز کند. مطمئن شوید که دستورات داروها را به دقت دنبال کنید و به پزشک خود در مورد هر گونه عوارض جانبی گزارش دهید.

یکی دیگر از راهکارهای مراقبتی برای پیشگیری از سکته بعدی تغییر سبک زندگی است. بررسی عوامل خطر قابل تغییر مانند کنترل فشار خون، کاهش مصرف سیگار، کاهش مصرف الکل، تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند.

فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری هم نقش مهمی در برنامه مراقبت های بعد از سکته مغزی گذرا دارند. کنترل فشار خون و مراجعه منظم به پزشک جهت بررسی وضعیت سلامتی را در برنامه داشته باشید. مهمترین نکته در مورد سکته گذرا این است که به هیچ وجه آن را نادیده نگیرید و به سرعت اقدام کنید.

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل نیاز به مشورت با پزشک دارد.
مهم‌ترین اصل برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل رعایت دستورات پزشک معالج و متخصص مربوطه است.

مراقبت های بعد از عمل سکته مغزی

مراقبت‌های بعد از عمل سکته مغزی معمولا به منظور بهبود وضعیت بیمار، کنترل عوارض جانبی و پیشگیری از عود سکته مغزی توصیه می‌شوند:

  • رعایت دستورات داروهای تجویزی پزشک
  • فیزیوتراپی و ورزش‌
  • تغییر در سبک زندگی
  • پشتیبانی روانی و مشاوره
  • پیگیری عوامل خطر

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

برای مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل باید برنامه درمانی شخصی‌سازی شده پزشک را دقیق رعایت کنید که از این موارد می‌توان به مصرف به موقع داروها، حضور در جلسات فیزیوتراپی و ورزش‌درمانی، تغییر در سبک زندگی و پیگیری عوارض جانبی اشاره کرد. در صورت بروز هرگونه تغییر در وضعیت خود به پزشک گزارش دهید.

برای اطلاع از نکات مراقبتی سکته مغزی در منزل حتما با فوق تخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. ممکن است نیاز به راهنمایی دکتر فیزیوتراپی یا متخصص گفتار درمانی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، تغذیه سالم و متعادل می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی بیمار کمک کند و عوارض بعد از سکته مغزی را کاهش دهد.

پرستار در منزل با مراقبت مستقیم  از بیمار، مدیریت داروها، توجه به نیازهای غذایی و تغذیه، تمیز کردن زخم‌ها و تعویض باندها و همچنین ارائه حمایت و راهنمایی به خانواده بیمار برای مراقبت در خانه روند بهبودی را تسریع می‌کند.

از عوارض جانبی سکته مغزی نمی‌توان به طور کامل جلوگیری کرد اما با رعایت دستورات پزشک، مراقبت از فشار خون و قند خون، تغذیه سالم، ورزش و فعالیت بدنی، مدیریت استرس، سبک زندگی سالم و پیگیری پزشک می‌توان خطر بروز عوارض جانبی را کاهش داد.

هزینه پرستار برای بیمار سکته مغزی بسته به مکان جغرافیایی، نوع خدمات پرستاری، مدت زمان مورد نیاز و سطح تخصص پرستار، ساعتی یا روزانه بودن متفاوت باشد.

مدتی بعد از سکته مغزی رابطه جنسی مشکلی ندارد البته باید زیر نظر و مشورت پزشک باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

  1. Sky گفت:

    سلام بابام ۱۶روز پیش سکته مغزی کرده الان و ضعیتش خوب سه تا عمل داشته وقتی باهاش حرف میزنن دست یا سر جواب میده چقدر زمان می بره خوب بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ترمیم بافت مغزی زمان بر است
      نیاز به دارو دارند
      حداقل دو ماه طول می کشد

  2. ناشناس گفت:

    سلام بابام ۱۶روز پیش سکته مغزی کرده الان و ضعیتش خوب سه تا عمل داشته وقتی باهاش حرف میزنن دست یا سر جواب میده چقدر زمان می بره خوب بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ترمیم بافت مغزی زمان بر است
      نیاز به دارو دارند
      حداقل دو ماه طول می کشد

  3. مسلم گفت:

    سلام دکترعزیز بابامن بیست روز پیش سکته کرده الان همه چی خوبه فقط اشتهانداره هیچی نمیخوره چیکارباید بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر پزشک می توانید از قرص نوروبیون استفاده کنید
      و یا سیپروهپتادین
      ولی حتمن با مشورت با پزشکشان

  4. ناشناس گفت:

    سلام پدرم سکته مغزی کرده قدرت بلع رو از دست داده چقدر زمان میبره برای بهبودی؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان اسیب مغزی دارد

  5. نفس گفت:

    سلام خدمت دکتر عزیز پدرم ۵۶ساله ۷۰روز پیش سکته مغزی کرده ۱۰جلسه بردیم گفتار درمانی و فیزیو تراپی ولی الان نمی تونه حرف بزنه وراه بره میخواستم بپرسم که بازم نیازی به گفتار درمانی هست یا نه خودش برطرف میشه
    چچوریاست اگر راهنماییم کنین ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ماهیانه نوار مغز باید تکرار گردد
      دارو ها باید سر وقت مصرف شود
      اولویت را بر فیزیوتراپی بگذارید
      یاید صبور باشید شاید زمان زیادی لازم باشد

  6. خانم حسینی گفت:

    با عرض سلام خدمت دوکتور محترم مادرم که سنش در حدود ۶۰ سال است که فشار خون و دیابت دارد چند روز پیش سوزاک بوده ودست هایش حالت خواب رفتگی داشته دیشب که تشناب رفته زمین خورده و وقتی داخل اتاق آوردند لکنت زبان داشته ولی بعد از اینکه سوزن به نرمی گوش و انگشتان زدند الحمدالله نکنت زبانش بهتر شده و امروز این عمل را سه بار با وقفه انجام دادیم و حالا می تواند پاها را جمع کند و دستان هم حرکت دارند ولی نمی تواند به سر برساند البته چند روز پیش هم همین حالت را داشته حالا سوال من از شما این است که خطر رفع شده است یا نه واین سکته بوده یا خیر حال چه رژیم غذائی را برایشان در نظر بگیریم ونیاز به دارو است یا نه .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله هم احتمال سکته و هم کمبود کلسیم شدید وجود دارد

  7. بهمن جمالی گفت:

    پدرم سکته کرده الحمدلله بهتر شده فقط عصبی هست براش چی استفاده کنیم از عصبی بودن در بیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به اینکه از شرایط بدنی شان اطلاعاتی در دست نیست
      باید تحت نظارت روان پزشک دارو مصرف کنند

  8. فرزین گفت:

    مادر من ۸۳ ساله ودیابت دارد حدود بیست روز پیش سکته مغزی کرد اولش که ما تحویل ای سی یو دادییم فقط یکطرف بدنش بی حس بود و خوب حرف نمی زد ولی بعد از سه چهار روز که رفتم ملاقاتش هر چی تکانش دادم وصداش کردم دیگه بلند نشد پرستارش گفت دیشب نا ارلمی میکرد بهش ارام بخش دادییم بخوره که بخوابه بعدش من اخر شبش دوباره تلفن زدم گفتن هنوز خوابه ورفته توکما حدود ده روز فقط تو کما بود حالا هم که سه چهارروزه از کما اومده بیرون فقط الکی چشماشو بازمیکنه وسرشو تمات میده وگاهی انگشتاشو ولی معلومه الکیه و هوشیاریش دست خودش نیست جواب مارو نمیده حرف نمیزنه میگن سطح هوشیاریش بین ۸ تا ۹ هست میخواستم بدانم ایا اصلا همچین چیزی امکان داره مریض را ما فقط با یکطرف فلج بودن بدن تحویل ای سی یو بیمارستان دادییم بعدش بره توکما اونجا ؟بعدش وقتی ازشون پرسیدم قرص ارام بخش چی بودع میگن دوز اون زیاد نبوده پس مال اون نیست که یکدفعه رفته اونجا توکما میخواستم بدانم به نظر شما راست میگن؟بعدش در اخر حالا که مادرم اینطوری شده و فقط چشماشو بازوبسته میکنه ولی هیچی درک واحساس و حافظه نداره چه کار باید بکنیم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با توجه به سن و دیابت و پایدار نبودن شرایط بدنی امکان چنین علایمی وجود دارد
      باید صبر کنید و از دارو ها تحت مراقبت های ویژه استفاده شود
      با ارزوی سلامتی

  9. Bannersaaz@gmail.com گفت:

    همه مقاله هاتون مفیده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما و توجه تان
      تندرست باشید