سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن، علل و راه های درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فلج شدن سمت چپ بدن یک عارضه معمول است که افراد زیادی پس از سکته مغزی آن را تجربه می‌کنند. این آسیب ممکن است بر عملکرد روزانه فرد تاثیر گذارد و در دراز مدت سبب مشکلات روحی شود. به همین علت لازم است تا زمانی که بیمار امید و انرژی برای بازگرداندن شرایط را دارد زیر نظر پزشک متخصص درمان را شروع کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن بعد از سکته مغزی، به دلیل نوعی آسیب عصبی اتفاق می‌افتد. این اثر ثانویه معمولاً به دنبال سکته مغزی یا آسیب مغزی تروماتیک رخ می‌دهد و می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد روزانه افراد داشته باشد. خوشبختانه، بسیاری از افراد مبتلا به همی پلژی چپ این پتانسیل را دارند که تحرک در سمت آسیب دیده را بازیابند و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند. اما در برخی موارد نیز اوضاع کمی پیچیده می‌شود.

لزوم بازگشت به حالت اولیه زندگی، تمرینات درست و باکیفیت زیر نظر یک متخصص باتجربه است و به شخصیت خود فرد هم بستگی دارد. اگر پزشک بتواند بیمار را در مسیر بازیابی سلامت خود به درستی راهنمایی کند، خیلی زود درمان اتفاق می‌افتد.

شاید یکی از چالش‌های شما که در حال خواندن این مقاله هستید هم همین موضوع یافتن پزشک برای درمان چنین مشکلی باشد. باید این مژده را به شما بدهیم که پس از خواندن این مقاله می‌توانید به کمک وبسایت دکترتو که با هدف تسهیل روند نوبت گیری شما از بهترین پزشکان مهیا شده است کمک بگیرید. دکترتو به شما کمک می‌کند که نوبت حضوری و حتی نوبت مشاوره آنلاین و غیرحضوری خود را بدون نیاز به هیچگونه مراجعه به متخصص مغز و اعصاب یا تماس تلفنی دریافت کنید.

سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

علائم سکته مغزی و اثرات آن روی نیمکره راست مغز ممکن است شامل ضعف یا فلج سمت چپ و حتی بی حسی سمت چپ بدن بعد از سکته مغزی شود. به طور کلی سکته مغزی سمت چپ، سمت راست بدن شما را درگیر می‌کند، در حالی که سکته مغزی سمت راست سمت چپ بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سکته مغزی چیست؟ سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بخشی از مغز شما مسدود می‌شود یا زمانی که یک رگ خونی در مغز پاره می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سلول‌های مغز در ناحیه آسیب دیده از اکسیژن محروم شده یا آسیب می‌بینند.

سکته مغزی که سمت چپ مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد معمولا منجر به مشکلات گفتاری و زبانی یا علائم فلج یا از دست دادن حس در سمت راست بدن شما می‌شود. مشخص نیست که آیا سکته‌های سمت چپ بیشتر از سکته های سمت راست رخ می‌دهند یا خیر، اما مطالعات قدیمی‌تر نشان داده شده که این سکته در بیمارستان‌ها بیشتر دیده می‌شود.

فلج شدن سمت چپ بدن به علت انسداد عروق اتفاق می افتد.
فلج شدن سمت چپ بدن به دنبال سکته مغزی که به علت مسدود شدن جریان خون بخشی از مغز اتفاق می‌افتد، است.

علائم فلج شدن سمت چپ بدن بعد از سکته مغزی

به طور کلی، افراد مبتلا به همی پلژی چپ، مشکلاتی را تجربه می‌کنند که همراه با فقدان حرکت فعال، تون عضلانی غیرطبیعی و اختلال در تعادل است. به عنوان مثال، حرکات روزمره مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن و انتقال وزن ممکن است برای این افراد کمی چالش برانگیزتر شوند. گاهی تکلم نیز با مشکل مواجه می‌شود. زمان برگشت تکلم در بیمار سکته مغزی مشخص نیست.

این به این دلیل است که همی پلژی می‌تواند کل سمت چپ بدن را درگیر کند، نه فقط اندام‌ها. در چنین شرایطی عضلات تنه در وضعیتی قرار می‌گیرند که می‌تواند تأثیر منفی بر تعادل، حس عمقی و ثبات کلی بدن داشته باشد. علاوه بر این، ماهیچه‌های صورت معمولاً در موارد همی پلژی چپ درگیر می‌شوند و این موضوع باعث نقص در گفتار، حالت چهره و غذا خوردن خواهد شد.

وقتی نیمی از بدن فلج می‌شود، فرد سایر  نواحی آسیب ندیده را مجبور می‌کند تا برای انجام فعالیت‌های روزمره سخت‌تر کار کند. در نتیجه، افراد ممکن است به دلیل افزایش انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای ساده، سطوح بیشتری از خستگی را تجربه کنند.

اکثر مردم راست دست هستند، به این معنی که برخی از عملکردها مانند نوشتن یا استفاده از ظروف غذا خوردن ممکن است تحت تأثیر سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن قرار نگیرد. برای بسیاری از افراد امید برای بهبودی پس از سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن وجود دارد. این افراد دائما در تلاش هستند تا خود را در مسیر بهبودی قرار دهند. در این شرایط لازم است که جای ناامیدی و تنبلی از نیمه فلج شده بدن کار کشیده شود تا توانایی گذشته خود را مجددا بدست آورد.

مطلب پیشنهادی: سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن

با عوارض سکته مغزی درگیر هستی؟

همین حالا با یک متخصص صحبت کن.

کج شدن سمت چپ صورت بعد از سکته مغری

سکته مغزی به دلیل انسداد یک رگ خونی در مغز رخ می‌دهد. نورون‌های حرکتی که از قشر هر یک از نیمکره‌های مغز در حال حرکت هستند، ماهیچه‌های صورت را در طرف مقابل بدن تحریک می‌کنند. بنابراین، هنگامی که سکته مغزی یک نیمکره مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باعث ضعف صورت در سمت مقابل صورت می‌شود.

متن انگلیسی:
Some of the most common effects of stroke are physical. You may experience muscle weakness, paralysis, stiffness or changes in sensation, usually on one side of your body. These effects can make it harder to move some parts of your body, and you may struggle with everyday activities
ترجمه متن:
برخی از رایج ترین عوارض سکته مغزی فیزیکی هستند. شما ممکن است در این شرایط ضعف عضلانی، فلج، سفتی یا تغییر در حس یک طرف بدن را تجربه کنید. این عوارض می‌توانند حرکت برخی از قسمت‌های بدن را سخت‌تر کرده و ممکن است در فعالیت‌های روزمره فرد اختلال ایجاد کنند.

stroke

علت سکته مغزی و بی حسی سمت چپ بدن

علت سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن آسیب بافتی به سیستم عصبی است. در حالی که شایع‌ترین آن به دنبال آسیب مغزی (مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی تروماتیک) است، همی پلژی چپ نیز می تواند پس از آسیب به طناب نخاعی یا اعصاب محیطی رخ دهد.

لازم به یادآوری است که همی پلژی چپ به فلج سمت چپ اشاره دارد. اصطلاح مشابه دیگر، همی پارزی، به ضعف یک طرف بدن اشاره دارد و شدت آن کمتر از همی پلژی است. این اصطلاحات قابل تعویض نیستند اما هر دو اثر ثانویه رایج پس از آسیب عصبی هستند.

حرکت نتیجه انتقال سیگنال‌های حرکتی است که بین مغز، نخاع، اعصاب محیطی و ماهیچه‌ها حرکت می‌کند. این سیگنال‌های حرکتی مسئول کنترل فعال سازی و هماهنگی عضلات هستند که باعث ایجاد حرکت عمدی می‌شود. هنگامی که هر یک از این مسیرها آسیب ببیند، ممکن است افراد دچار ضعف یا فلج شوند.

برخی از علل شایع همی پلژی چپ عبارتند از:

  • سکته
  • سرطان مغز
  • فلج مغزی
  • آسیب تروماتیک مغز
  • آسیب نخاعی
  • اسکلروز چندگانه
  • عفونت مغزی

تشکیل لخته ها در عروق مغزی (خونریزی)

این مورد معمولاً به دلیل شکل‌گیری لخته‌های خونی در عروق مغزی اتفاق می‌افتد. لخته‌ها می‌توانند از دیگر مناطق بدن به مغز منتقل شوند یا در عروق مغز شکل گیرند. این لخته‌ها باعث انسداد عروق خونی مغز می‌شود. همچنین باعث کاهش یا قطع جریان خون به بخش‌هایی از مغز که به اکسیژن و مواد غذایی لازم برای کارکرد بهینه نیاز دارند، می‌شود.

انسداد عروق مغزی (اکلوژن)

یکی از دلایل سکته مغزی و بی حسی سمت چپ بدن انسداد عروق مغزی است. انسداد عروق مغزی به معنای بسته شدن یا بند شدن عروق خونی مغز است. این انسداد عروق ممکن است ناشی از یک لخته یا برجستگی دیواره عروق باشد که جریان خون را مسدود می‌کند. به همین دلیل، جریان خون به قسمت‌های مغز که توسط این عروق تامین می‌شوند، قطع یا کاهش یافته و این موضوع سبب مرگ سلول‌های عصبی در آن مناطق می‌شود.

فلج شدن سمت چپ بدن پس از سکته مغزی چقدر طول میکشد؟

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که بیشترین بهبود عملکردی در شش ماه اول پس از شروع سکته مغزی و در سه تا شش ماه اول پس از آسیب نخاعی اتفاق می‌افتد. این مشکل می‌تواند روی طول عمر بیماران سکته مغزی تاثیر منفی داشته باشد.

آیا فلج شدن سمت چپ بدن بعد از سکته مغزی قابل درمان است؟

با کار با فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران، بیماران می‌توانند روش‌های موثری برای بهبود عضلات آسیب دیده و بازیابی محدودیت‌های حرکتی بیاموزند.

سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن با کمک فیزیوتراپی و کاردرمانی درمان  می شود.
متخصصین باتجربه می‌توانند سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن را به کمک فیزیوتراپی و کاردرمانی درمان کنند.

درمان سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

مراقبت از بیمار سکته مغزی بسیار مهم است. درمان سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن به یکی از اشکال زیر انجام می‌شود:

۱. مداخلات اورژانسی

بسته به شرایط و نیازهای هر بیمار، مداخلات پزشکی تکمیلی از جمله انجام برخی آزمایشات، مصرف داروها برای کنترل فشارخون و کلسترول و جراحی انجام می‌شود.

۲. تزریق داروهای تخلیه کننده لخته

اگر علت سکته مغزی، تشکیل لخته خونی باشد، احتمالا داروهای تخلیه‌کننده لخته (مانند بافرین) تجویز شود تا لخته‌ها را از بین برده و جریان خون در عروق مغز بهبود یابد.

۳. عمل جراحی

در برخی موارد به دنبال سکته مغزی افراد نیاز به عمل جراحی خواهند داشت تا لخته‌ها یا انسداد عروق مغزی به این وسیله از بین برود و مجددا جریان خون به مناطق مغزی سرازیر شود.

۴. تحریک الکتریکی

درمانگران از مداخلات اضافی مانند تحریک الکتریکی برای کمک به بیماران همی پلژی چپ استفاده می‌کنند. تحریک الکتریکی شامل قرار دادن الکترود روی عضلات آسیب دیده و استفاده از ورودی الکتریکی برای ایجاد انقباضات عضلانی است. این ورودی الکتریکی سیگنال‌های مغز را برای تحریک حرکت تقلید می‌کند و می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی شود.

۵. فیزیوتراپی و توانبخشی بعد از سکته مغزی

با کار با فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران، بیماران می‌توانند روش‌های موثر بهبود عملکردهای حرکتی خود را بیاموزند. یک فیزیوتراپ ممکن است شروع با تمرینات غیرفعال دامنه حرکتی را توصیه کند زیرا این کار می‌تواند خطر ایجاد انقباضات را کاهش دهد. دامنه حرکتی غیرفعال شامل استفاده از بازو برای حرکت دادن اندام‌های آسیب‌دیده است.

۶. گفتار درمانی بعد از سکته مغزی

متخصصین گفتار زبان می‌توانند تمریناتی را برای هدف قرار دادن عضلات صورت و زبان ارائه دهند تا به بهبود گفتار و بیان صورت کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند دیسفاژی یا مشکل در بلع را که یک اثر ثانویه رایج است همراه با همی پلژی چپ است برطرف کنند.

نگرانی که فلج شدن سمت چپ بدن بعد از سکته مغزی درمان نشه؟ مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
Changes in sensation may improve with time and some people benefit from different techniques like cognitive behavioural therapy (CBT), relaxation and meditation. If you have painful sensation changes, treatment can include medication such as antidepressants
ترجمه متن:
تغییرات در احساسات ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد و برخی از افراد از تکنیک‌های مختلفی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، ریلکس کردن و مدیتیشن بهره ببرند. اگر تغییرات روحی دردناکی دارید، می‌تواندی داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی را به عنوان یک روش درمانی مصرف کنید.

stroke

جلوگیری از بروز سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

برای جلوگیری از سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن باید به موارد زیر دقت داشته باشید.

روش‌های جلوگیری از سکته مغزیتوضیح روش‌ها
کنترل وزناضافه وزن یا چاقی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برای تعیین اینکه آیا وزن شما در محدوده سالم است یا خیر، پزشکان اغلب شاخص توده بدنی (BMI) را محاسبه می‌کنند. پس از آن نیز در صورت داشتن اضافه وزن، به کمک برنامه غذایی و دستور ورزش مناسب، اقدام به کاهش وزن شما می‌کنند.
انتخاب غذا و نوشیدنی‌های مناسبکلسترول بالا و فشار خون بالا احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد. خوردن غذاهای کم چربی اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول و پر فیبر می‌تواند به جلوگیری از کلسترول بالا کمک کند. محدود کردن نمک (سدیم) در رژیم غذایی فشار خون شما را کاهش می‌دهد.
فعالیت بدنی منظمفعالیت بدنی می‌تواند به شما کمک کند وزن سالمی داشته باشید و سطح کلسترول و فشار خون خود را نیز کاهش دهید. برای بزرگسالان، هر هفته ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط، مانند پیاده روی سریع، توصیه می‌شود. کودکان و نوجوانان نیز باید روزانه ۱ ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.
ترک مصرف سیگاراستعمال سیگار احتمال سکته مغزی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر سیگار نمی‌کشید، شروع نکنید. اگر سیگار می‌کشید هم ترک سیگار خطر سکته را کاهش می‌دهد. پزشک می‌تواند راه‌هایی را برای کمک به ترک سیگار به شما پیشنهاد کند.
ترک مصرف الکلاز نوشیدن بیش از حد الکل که می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، خودداری کنید.
بررسی میزان کلسترولپزشک شما باید سطح کلسترول بدنتان را حداقل هر ۵ سال یک بار آزمایش کند. اگر کلسترول بالایی دارید، تغییر دارو و شیوه زندگی می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.
کنترل فشار خونفشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ندارد، بنابراین حتماً آن را به طور منظم چک کنید. چک کردن منظم فشار خون خطر سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن را کاهش می‌دهد.
کنترل دیابتاگر علائم دیابت دارید، پزشک توصیه می‌کند که آزمایش دهید. اگر ابتلا به دیابت شما تایید شد، لازم است که سطح قند خون خود را به طور مرتب چک کنید.
روش‌های جلوگیری از سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن برای هر فردی دردناک و دلخراش است. اما میزان مقابله هر فرد با این اتفاق نیز مهم است. شما باید بتوانید چنین شرایطی را مدیریت کرده و از دل آن بیرون آیید. برخی از افراد در چنین شرایطی ناامید شده و تسلیم این اتفاق می‌شوند. در صورتی که با کمی جنگیدن و تلاش برای بهبودی، می‌توان به حالت طبیعی خود بازگشت.

در این مسیر همراهی یک تیم پزشکی متخصص که تجربه خوبی نیز در این زمینه دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. حتما برای بررسی علائم با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی یا دکتر گفتار درمانی ارجاع دهد. اگر دغدغه شما نداشتن یک پزشک خوب است، می‌توانید از طریق دکترتو و با مقایسه متخصصین مختلف، بهترین پزشک را برای خود بیابید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین مغز و اعصاب و همچنین مشاوره آنلاین دکتر فیزیوتراپی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازو یا پا، به خصوص در یک طرف بدن، گیجی ناگهانی، مشکل در صحبت کردن یا مشکل در درک گفتار، مشکل دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم، مشکلات ناگهانی در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل یا عدم هماهنگی در بدن، از جمله نشانه‌های سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن هستند. در صورتی که هر یک از این علائم را در خود مشاهده می‌کنید باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

بله، در صورتی که زیر نظر پزشکی متخصص و تیم فیزیوتراپی و کاردرمانی مناسب قرار گیرید، این مشکل در مدت زمانی کوتاه درمان خواهد شد.

بسیاری از افراد مبتلا به همی پلژی چپ این پتانسیل را دارند که تحرک در سمت آسیب دیده خود را بازیابند و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند.

بله با رعایت مواردی مانند کنترل وزن بدن، تحرک داشتن و دقت به تغذیه می‌توان از پیشگیری به سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن جلوگیری کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

  1. زهرا گفت:

    مادر من بعد از سکته مغزی زانودرد گرفته، دلیلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هنگامی که سکته در طرف راست مغز بروز کند، طرف چپ بدن (و طرف چپ صورت) تحت تأثیر قرار می‌گیرند. و بلعکس
      هنگامی که سکته در ساقه‌ی مغز رخ دهد، بسته به شدت آسیب ممکن است هر دو طرف بدن فرد درگیر شده و حتی فرد در حالت “قفل شده” قرار بگیرد.
      ولی ممکن است بطور همزمان مشکلات دیسک بین مهره ای هم داشته باشند
      بهتر است زیر نظر متخصص mri انجام دهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  2. رقیق یحیایی گفت:

    من۷۰سال دارم و بیماری فشار و قند وچربی هم دارم نزدیک به ۴الی ۵ ماه میشود سکته مغزی کرده ام که سمت چپ بدنم بی حس شده ولی خوشبختانه پسرم آن لحظه کنارم بود و متوجه سکته من شد وسریع اورژانس را مطلع کرد و بستری شدم وتعدادی آزمایش دادم درضمن من مقداری متادون ب مدت ۱۰سال مصرف میکنم و آرامبخش کلوناز ۱هم مصرف میکنم درضمن از درد کمر و زانو رنج میبرم کمرم تقریبا خم شده بعد از سکته وبستری وازمایشات ومدت ۱۵جلسه فزیوتراپی تا حدودی شکرخدا بهتر شدم ولی هنوز علایمی چون گزگز و درد کمر و زانو مرا آزار میدهد ضمنایک ماه بعد از سکته عمل آب مروارید انجام دادم چشم چپ اکنون قرص متفورمیک۵۰۰ و قرص فشار ۵ میلی با متادون مصرف میکنم کلوناز ۱ یا ۲ بعضی وقتا تقریبا یک روز در میان مصرف میکنم

    اگه لطف کنید شما دکتر گرامی ضمن عرایض بنده اگر مورد خاص دیگری هست که بنده آگاهی لازم را در این زمینه ندارم با تجربه و تخصص خود باعث بهبودزودتر بنده شوید براین حقیر منت نهاده و باعث خشنودی بنده شوید نهایت تشکر و قدردانی را از شما نموده و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت را از خداوند برای شما خاستارم 🙏 امیدوارم هیچ انسانی در زندگی ازبیماری رنج نبرد🙏 آمین باتشکر رقیه یحیایی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سلامتی شما آرزوی ماست. داروهای خود را مرتب مصرف کنید برای چکاب هر سه ماه مراجعه کنید.

  3. اسماعیل شهوند گفت:

    سلام
    مطالب شما بسیار آموزنده و مفید بود ایشالا که سالم باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما جناب شهوند عزیز
      تندرست باشید

  4. مهناز گفت:

    سلام مادر من ۱۳ ساله سکته مغزی کرده فیزیوتراپ و گفتار درمانی تا یکسال انجام دادیم تا حدی که با عصا راه بره و از سرویس استفاده کنه ولی نحوه ی راه رفتنشون خیلی بده کج راه میرن و اینکه دست و پای سمت چپشون حس درد داره ولی بیجونه آیا میشه درمان شد و بهتر شد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت اسیب به اعصاب درمان بسیار طولانی است
      گاهی با فیزیوتراپی و طب فیزیکی می توان کنترل کرد
      ولی شاید درمان کامل صورت نگیرد

  5. یونس گفت:

    سلام چندروز پیش یکی ازاعضا فامیل بدلیل سکته مغزی،که البته دلیل اصلی تنگی شریان بوده به گفته تشخیص دکتر،،،قسمت کمی ازلب ودست پای سمت چپ بیماردچار اخلال حرکتی شد،حال انکه بانشگون گرفتن ولمس بیمار حس دارد،ایا امیدبه درمان ایشان درمدد زمان کم هست،باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به واکنش دادن به درد احتمال بهبودی وجود دارد

  6. ناشناس گفت:

    درود ببنده از بچگی ب دلیل افتادن از بلندی
    و سکته مغزی الان که ۲۶ سالمه لرزش سمت چپ بدن دارم آیا قابل درمان است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امروزه با پیشرفت طب فیزیکی تا حد زیادی قابل کنترل و درمان است
      نیاز به ممارست زیاد دارد
      تندرست باشید

    2. آریا گفت:

      سلام داداش چندتا سوال دارم از میشه جواب بدی لطفاً 🙏🏻