طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی چقدر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی به عوامل مختلفی مانند شدت و میزان سکته، سن بیماران، نوع سکته مغزی، عوارضی که در بیماران مختلف ایجاد می‌شود و سایر عوامل زمینه‌ای بستگی دارد. سکته مغزی باتوجه‌به شدت، نوع و سن بیماران می‌تواند عوارض مختلفی را در افراد ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

طول عمر بعد از سکته مغزی چقدر است؟ این سوالی است که بسیاری از افراد از پزشک می‌پرسند. سکته مغزی یک رویداد پزشکی رایج و در عین حال جدی است که نیاز به بهبودی قابل‌توجهی دارد. این مشکل می‌تواند بر امید به زندگی تاثیر زیادی داشته باشد. با این حال بسیاری از بیمارانی که سکته مغزی داشته‌اند تا مدت‌ها پس از توان‌بخشی به زندگی رضایت‌بخشی ادامه می‌دهند.

در خصوص این بیماری فاکتورهای مختلفی می‌تواند روی طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی تاثیر داشته باشد. برای مثال بسته به سن بیماران، سایر شرایط زمینه‌ای و از همه مهم‌تر نوع سکته مغزی که در آنها اتفاق افتاده، امید به زندگی بیماران سکته مغزی متفاوت است.

مراجعه به موقع به متخصص مغز و اعصاب و رعایت یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند در افزایش طول عمر بعد از سکته مغزی موثر باشد. در پنل دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصان مغز و اعصاب در سراسر ایران نوبت حضوری یا حتی تلفنی دریافت کنید. در این مقاله با فاکتورهای موثر روی طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی بیشتر آشنا می‌شویم.

طول عمر بعد از سکته مغزی چقدر است؟

طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی به عوامل مختلفی مانند شدت و میزان سکته، سن بیماران، نوع سکته، علت سکته مغزی، عوارضی که در بیماران مختلف ایجاد می‌شود و سایر عوامل زمینه‌ای بستگی دارد. میزان و کیفیت درمان‌هایی که بیماران بعد از سکته مغزی دریافت می‌کنند، کیفیت خدمات پزشکی و مراقبت‌هایی که از بیماران می‌شود همگی بر امید به زندگی بیماران سکته مغزی تاثیر دارد.

به طور متوسط سکته مغزی نسبت به افراد عادی به طور متوسط پنج سال و نیم طول عمر بیماران را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که سکته مغزی می‌تواند امید به زندگی را به یک‌سوم کاهش دهد.

طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی به عوامل مختلف بستگی دارد.
شدت و سن بیمار دو عامل مهم در تعیین طول عمر بعد از سکته مغزی است.

آیا سکته مغزی موجب مرگ می شود؟

بر اساس آمار موجود سکته مغزی دومین عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. این بیماری همچنین به‌عنوان سومین عامل ناتوانی بیماران در دنیاست. در بسیاری از مواقع ممکن است بیماران بعد از سکته مغزی زنده نمانند. در مواردی هم که بیماران بعد از سکته زنده می‌مانند، سایر فاکتورها و شرایطی که برای بیماران ایجاد می‌شود می‌تواند بعد از مدتی موجب مرگ‌ومیر بیماران شود. طول عمر بیماران سکته مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

متن انگلیسی:
Another study found that 36% of patients did not survive beyond the first month
ترجمه متن:
یک مطالعه نشان داد که ۳۶ درصد از بیماران سکته مغزی بیش از ماه اول زنده نماندند.

medicoverhospitals.in

فاکتورهای موثر در طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

امید به زندگی افرادی که سکته کرده‌اند بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. شدت سکته مغزی و سن بیمار دو عامل مهم در پیش‌بینی شانس بقای فرد پس از سکته مغزی است. شدت سکته (حاد یا خفیف بودن) با تجزیه و تحلیل اختلالات عصبی در زبان و رفتار و از طریق انجام سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی اندازه‌گیری می‌شود.

علاوه بر این موارد یک سری عوامل تهدیدکننده زندگی هستند و می‌توانند طول عمر بیماران سکته مغزی را به میزان زیادی کاهش دهند و حتی خطر مرگ سریع در آنها را بالاتر ببرند. نوع درمانی که بیماران دریافت می‌کنند، نوع سکته و سایر بیماری‌هایی که دارند از جمله این موارد است.

می‌خوای طول عمر بیمار سکته مغزی رو بدونی؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

۱. مقایسه طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی بر اساس سن

مطالعات مختلفی امید به زندگی بیماران سکته مغزی در سنین مختلف را مورد بررسی قرار داده است. در یکی از مطالعات انجام شده‌ برای بررسی میزان بقای ۵ ساله بیماران سکته مغزی مشخص شد که میزان بقای افراد ۵۰ ساله یا کمتر نسبت به افراد ۷۰ ساله یا مسن‌تر به ترتیب ۵۷ و ۹ درصد است.

علاوه بر این، میزان بقای طولانی مدت (پنج سال) در بیمارانی که از خونریزی داخل مغزی رنج می‌برند در مقایسه با بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک بهتر است. با این حال، کسانی که از خونریزی داخل مغزی رنج می‌بردند، در ۳۰ روز اول سکته مغزی از بین می‌رفتند. بنابراین مشخصاً طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی با افزایش سن آنها، کاهش می‌یابد.

یک مطالعه اخیر در کانادا که روی افرادی که در سن ۶۱ سال یا بیشتر دچار سکته مغزی شده بودند، انجام شد، نشان داد که بیش از ۲۴% از افراد بالای ۸۰ سال در طول اقامت خود در بیمارستان فوت کردند، در حالی که اعداد مربوطه برای افراد در گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال حدود ۱۳%، ۹% و کمتر از ۶% برای افراد زیر ۵۹ سال بود.

۲. امید به زندگی بیماران سکته مغزی حاد

بر اساس داده‌هایی که تاکنون به دست آمده طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی حاد به یک دهه محدود می‌شود و معمولاً دو سوم بیمارانی که سکته مغزی حاد کرده‌اند نتوانسته‌اند بیش از یک دهه زنده بمانند. این افراد خطر بالایی برای عود مجدد دارند. هر چه علائم سکته مغزی شدیدتر باشد، امید به زندگی کمتر است.

سکته مغزی حاد یکی از شایع‌ترین علل بستری شدن در بیمارستان و ناتوانی بیماران است و از طرفی نیز با عوامل تهدیدکننده زندگی دیگری مانند فشارخون بالا، سطح کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. در بررسی دقیقی که در این زمینه در دانشگاه کوئینزلند انجام شده، محققان دریافتند که تنها ۳۶.۴ درصد از بیماران بیش از ۱۰ سال زنده ماندند و ۲۶.۸ درصد از آنها نیز مجدد سکته کرده‌اند.

امید به زندگی بیماران سکته مغزی حاد بسیار پایین است.
امید به زندگی بیماران بعد از سکته مغزی حاد به ۱۰ سال محدود می‌شود.

۳. مقایسه طول عمر بیماران بعد از انواع سکته مغزی

سکته مغزی به دو نوع اصلی سکته مغزی هموراژیک و ایسکمیک دسته‌بندی می‌شود. بیماران مبتلا به سکته هموراژیک که خونریزی مغزی دارند، نسبت به بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک که ناشی از پارگی رگ خونی است، در معرض خطر مرگ، سکته دیگر و کاهش امید به زندگی بیشتری هستند. گاهی ممکن است علائم سکته مغزی خاموش نیز روی کاهش امید به زندگی تاثیر داشته باشد.

۴. تاثیر سایر بیماری ها در میزان بقای بیماران سکته مغزی

یکی سری فاکتورهای دیگر هم می‌توانند روی طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی تاثیر بگذارد. مواردی مانند فشارخون بالا، دیابت، سابقه سکته قلبی، بیماری‌های قلبی، بیماری شریان‌ها، آلزایمر، سایر ناتوانی‌های جسمی، افسردگی و مشکلات گوارشی از جمله مواردی هستند که می‌توانند روی کیفیت زندگی بیماران بعد از سکته مغزی و امید به زندگی آنها تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

متن انگلیسی:
Strokes are often comorbid with other conditions like diabetes, high cholesterol, or malnutrition. Keeping other illnesses or deficiencies in check can improve post-stroke life expectancy outcomes for seniors
ترجمه متن:
سکته مغزی اغلب با شرایط دیگری مانند دیابت، کلسترول بالا یا سوءتغذیه همراه است. کنترل سایر بیماری‌ها پس از سکته مغزی می‌تواند امید به زندگی سالمندان را بهبود ببخشد.

alliancehomecare

۵. طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی با دریافت درمان مناسب

درمانی که بعد از سکته بیماران دریافت می‌کنند، کیفیت و میزان خدمات مراقبت پزشکی و میزان بهره‌مندی بیماران از شیوه‌های جدید و پیشرفته درمانی و توان‌بخشی همگی می‌تواند روی امید به زندگی بیماران سکته مغزی تاثیر داشته باشد.

بر اساس داده‌های موجود بیمارانی که درمان‌های مناسب توان‌بخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و درمان‌های دارویی مناسب را دریافت می‌کنند هم کیفیت زندگی بهتری دارند و هم طول عمر آنها در مقایسه با بیمارانی که این درمان‌ها را دریافت نکرده‌اند بیشتر است. مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل نقش مهمی در روند کنترل بیماری دارد.

یک نکته بسیار مهم در خصوص میزان بهبودی بیماران بعد از سکته مغزی و افزایش شانس زنده ماندن آنها، مدت زمانی است که بعد از سکته درمان‌های مناسب را دریافت می‌کنند. میزان بهبودی بیماران تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا مداخله پزشکی در عرض سه تا چهار ساعت پس از سکته انجام شده است یا خیر.

مطلب پیشنهادی: میوه های مفید برای سکته مغزی

با وجود درمان مناسب نگران طول عمر بیمار سکته مغزی هستی؟ پس مشاوره بگیر.

عوامل کاهش دهنده طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

سکته مغزی باتوجه‌به شدت، نوع و سن بیماران می‌تواند عوارض مختلفی را در افراد ایجاد کند. مشکلاتی مانند سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن یا سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن، ناتوانی در حرکت و بی‌تحرکی بیماران، فلج اندام‌های مختلف، مشکلاتی که در حافظه آنها ایجاد می‌شود، مشکلات شناختی، مشکلات گفتاری (زمان برگشت تکلم بعد از سکته مغزی چقدر است؟)، افسردگی، مشکل بلع و خوردن و از کار افتادن اندام‌های داخلی همگی ممکن است در بیماران سکته مغزی ایجاد شود که هر یک از آنها به نوبه خود می‌توانند روی امید به زندگی و طول عمر بیماران سکته مغزی تاثیر بگذارند.

عوامل کاهش‌دهنده طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی متفاوت است.
از کار افتادگی و مشکل در بلع از جمله عواملی هستند که در طول عمر بیماران پس از سکته مغزی اثر می‌گذارند.

علت مرگ بعد از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی چه اتفاقی می افتد؟ علت مرگ بعد از سکته مغزی می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. در بسیاری از موارد، مرگ پس از سکته مغزی ممکن است به دلیل عوارض جدی و وخیمی باشد که در نتیجه سکته مغزی و صدمات در مغز رخ می‌دهند. برخی از علل معمول مرگ پس از سکته مغزی عبارتند از:

علت مرگ بعد از سکته مغزیتوضیحات
آسفیکسی (اختناق یا خفگی)سکته مغزی ممکن است باعث مختل شدن عملکرد نازوفارینکس شود. این موضوع می‌تواند منجر به خفگی و مشکلات تنفسی شدید شود که در نهایت به مرگ منجر می‌شود.
پاره شدن رگ‎های مغزیسکته مغزی می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌های مغزی شود. اگر خونرسانی به مغز به‌طور کامل قطع شود یا قسمتی از مغز تا حدی آسیب ببیند ممکن است به مرگ فرد منجر شود.
ایست قلبیسکته مغزی می‌تواند باعث ایست قلبی شود. این اتفاق ممکن است به دلیل تاثیر سکته روی ضربان منظم قلب، اختلال در گردش خون یا عوارض جانبی مانند فشار خون بالا باشد. ایست قلبی می‌تواند به مرگ فرد منجر شود.

عوارض مرتبط با عوامل خارجی
سکته مغزی ممکن است باعث عوارض جانبی دیگری مثل عفونت‌ها، آسیب ریوی، تشدید بیماری‌های مزمن مثل دیابت، فشار خون بالا و سایر عوارض مرتبط با بیماری‌های قلبی شود. این موارد در نهایت به مرگ منجر می‌شوند.
علت مرگ بعد از سکته مغزی

در هر صورت، مرگ پس از سکته مغزی می‌تواند به دلیل ترکیبی از عوامل فیزیکی، عوارض مغزی و عوارض جانبی متعدد باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

با وجودی که درمان‌های ارائه شده برای بیماران سکته مغزی بسیار پیشرفته‌تر شده است، اما سکته مغزی همچنان در میان سه علت اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی قرار دارد و طول عمر بعد از سکته مغزی کم می‌شود. بازماندگان این بیماری معمولاً طول عمر کمتری دارند. یک مطالعه دانمارکی که روی بیش از ۵۰۰۰ بیمار انجام شد، نشان داد که شانس مرگ در میان افرادی که سکته مغزی در یک سال گذشته داشته‌اند ۵ برابر بیشتر از کسانی است که هرگز سکته نکرده‌اند. حتی در افرادی که بیش از یک سال پیش دچار سکته مغزی شده‌اند، احتمال مرگ دو برابر بیشتر از افراد غیربیمار است.

اگر یکی از عزیزان شما دچار سکته مغزی شده است، برای بهبود علائم و افزایش طول عمر بیمار حتما با فوق تخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان است و اکثر بیماران طول عمر بسیار کمتری نسبت به افراد عادی دارند.

مشکلات حرکتی، زخم بستر، اسپاسم‌های عضلانی، مشکل در بلع و گوارش، مشکل در کنترل ادرار و مشکلات گفتاری و شناختی از جمله اتفاقاتی است که بعد از سکته مغزی برای بیماران می‌افتد.

برخی از بیماران بعد از سکته مغزی زندگی نباتی را تجربه می‌کنند که در آن معمولا سطح هوشیاری بیماران بسیار کم و محدوده فعالیت آنها نیز محدود است و به محرک‌های خارجی واکنشی نشان نمی‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره طول عمر بعد از سکته مغزی

  1. حدیث جانم گفت:

    باسلام دختر ۱۰ساله ی من بر اثر ضربه به سر خونریزی مغزی شدند و عمل تخیله رو با استفاده از لوله ی که توی سرش گذاشتن انجام دادند هوشیاریش قبل و بعد از عمل ۱۳ بوده و از طریق آزمایش فهمیدند عفونت بعد از عمل گرفته و ام آر آی گرفتن که گفتن مشکوک به ضایعه عروقی در بطن چپ مغزش هستیم ، خیلی ترسیدم و استرس شدید دارم
    آخه یه بچه ۱۰ ساله اینهمه درد خدایا به دادم برس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با کنترل امبولی و عفونت احتمالی رو به بهبود خواهد رفت
      نیاز به مراقبت های ویژه دارند
      نگران نباشید
      با ارزوی سلامتی و بهترین ها

    2. سینا گفت:

      خداوندشفابده دخترتون رو

  2. ناشناس گفت:

    سلام پدرم حدود یکماه پیش سکته کرده ولخته روی مخچه هست وفقط سمت راستشون سرهو حالت خواب رفتگی داره ووزوزگوش دارن وفشار کمی بالا میره انشالله بهبودی پیدا میکنن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      دارو ها باید منظم مصرف شود
      هر دو ماه ازمایش تکرار گردد

      1. مسلم رودی گفت:

        سلام پدرم تقریا۱۰ روز پیش سکته کردن اندام های سمت چپشون تقریبا زور نداره. بابام سال۹۶ عمل قلب باز کرده دیالیز به مدت ۳ ماه میشده و مشکل پروستات داره و دیابت داره. امروز از بیمارستان مرخص شدن . هوشیاری بابام بعد سکته عالیه فقط یکم لکنت زبون دارن . ب نظرتون چ اقدامایی انجام بدهیم و چ نکاتی انجام بدیم و یکی از رگ های گردنش کاملا مسدود شده چقدر خطرناکه؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          اسکن مغزی و نوار مغز ضروری است
          نیاز به دارو های مخصوص به خودشان دارند
          ولی فقط زیر نظر متخصص می توانید این کار را بکینید
          https://doctoreto.com/doctors/speciality/neurologist

  3. الی گفت:

    سلام. مادربزرگم ۸۳ سالشه. ۱۳ سال پیش عمل قلب باز انجام دادن بدلیل گرفتگی رگ هاش. الان یک ماهه سکته مغزی کرده. رگ کاروتیدش هم ۵۰ درصد مسدوده و الان روی قلبش هم لخته خون هست. راه میره و فلج نشده. فقط پوشک میشه و کلا تکلم نداره و فراموشی گرفته. حالات و حرکاتش اصلا طبیعی نیست. ایا زنده میمونه؟ حداکثر چقدر ممکنه زنده بمونه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عملکرد قلب و ریه کافی ست که بیمار می تونه راه بره و فراموشی و از بین رفتن قدرت تکلم نمیتونه دیلیل بر فرا رسیدن زمان مرگ باشه. نمی تونید تاریخ و زمانی به این جریان بدید.

  4. فرناز گفت:

    پدرم ۲ماه سکته مغزی خفیف داشته،بعد جراحی نخاع انجام داد،و بعد جراحی حدود ۲هفته هوشیاریش خوب بود.
    الان حدود ۳هفته هستش کلا هذیان میگه
    چند شبه تعریق شدید پیدا میکنه لا افت فشار
    هموگلوبین بابا ۹.۲هستم.

    سن بابا ۶۹ و سکتش خفیف بوده

    چاره چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عوارض موارد بی هوشی وجود دارد
      نوار مغز انجام دهید در اسرع وقت

  5. ندا گفت:

    سلام خوبین مادر بزرگم ۷۰ سالشه دو روز پیش سکته کرد ولی دکتر گفته خدا بهش رحم کرده و میتو نه حرف بزنه و و بدنش رو تکان بده ولی نمیتونه راه بره باید کمکش کرد.باید براش چیکار کنیم احتمال داره چقدر زنده بمونه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به نوع و میزان سکته دارد
      این علایم معمولا به مروز کمتر می شود
      نیاز به فیزیوتراپی هم دارند

  6. ...... گفت:

    خنوپنپ

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم
      خیر ان علایم نشانه سکته نبود
      با ارزوی سلامتی شما

  7. مرسانا گفت:

    همسرم یه شب ناگهانی ازخواب پاشدباسردردوبیقراری بعد۵دقیقه خوب شد صبح رفت دکتر فشارش ۷ بود وپاهاشم بی حس ،،بعد۵ماه سکته وایست قلبی کردفوت شد،آیا اون سکته بوده پیگیری نکرده ،من عذاب وجدان گرفته که چرا ……

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم
      خیر ان علایم نشانه سکته نبود
      با ارزوی سلامتی شما

  8. ناشناس گفت:

    سلام برادرم مدت ۶ ساله سکته مغزی کرده وفلج شده نمیتونه راه بره پوشاک میشه آیا امیدی به زنده موندنش هست یانه بینایی اش خیلی کم شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به سن شان دارند
      و سایر فاکتورها مثل کبد و کلیه
      با ارزوی سلامتی