زمان برگشت تکلم در سکته مغزی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان برگشت تکلم در سکته مغزی در بیماران با ویژگی‌های مختلف متفاوت است. علاوه بر این تا حد زیادی به میزان پیگیری و تمرینات بیمار بستگی دارد تا بتواند شرایط خود را به سرعت بازگرداند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
زمان برگشت تکلم در سکته مغزی

زمان برگشت تکلم در سکته مغزی در هر فرد متفاوت است. شخصی که دچار سکته مغزی شده شاید نتواند پس از گذشت مدتی به حالت طبیعی خود بازگردد و در برقراری ارتباط با اطرافیان به مشکل بخورد. یکی از این مشکلات قدرت تکلم است که به مرور زمان و با تمرین و کمک اطرافیان از جمله خانواده بازگشته و بهبود می‌یابد.

آفازی بر توانایی شما در صحبت کردن و درک آنچه دیگران می‌گویند تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند بر توانایی خواندن و نوشتن شما تأثیر بگذارد. زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر قادر به درک یا استفاده از زبان نباشید. آفازی یک مشکل شایع پس از سکته مغزی است و حدود یک سوم از بازماندگان سکته مغزی به آن مبتلا هستند.

در ادامه با این مشکل و راه برطرف کردن و درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین پس از یافتن درک مناسبی از این بیماری می‌توانید به کمک وبسایت دکترتو از متخصص مغز و اعصاب کمک بگیرید و زمان برگشت تکلم در سکته مغزی را به حداقل برسانید.

مشکل تکلم در سکته مغزی

سکته مغزی چیست؟ تصور کنید یک روز از خواب بیدار می‌شوید و ناگهان همه اطرافیان شما به زبانی صحبت می‌کنند که شما متوجه آن نمی‌شوید. یا متوجه می‌شوید که چه می‌گویند، اما وقتی می‌خواهید صحبت کنید، کلمات اشتباه بیان می‌شوند. یا اینکه اصلا نمی‌توانید حرف بزنید.

این همان چیزی است که برای فرد که سکته کرده است می‌تواند پیش آید. مشکل تکلم از علائم سکته مغزی است. اگر در دوران نقاهت سکته مغزی از یکی از عزیزانتان مراقبت می‌کنید، مشکلات تکلم ارتباطی می‌توانند مانند دیواری بین شما و فرد بیمار باشند. حتی اگر آن‌ها بتوانند به وضوح فکر کنند، ممکن است برای برقراری ارتباط با آن‌ها دچار مشکل شوید.

مشکلات ارتباطی پس از سکته مغزی با گذشت زمان و درمان بهتر می‌شود. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به عزیزتان کمک کنید تا مهارت‌هایی را که از دست داده‌اند دوباره به دست بیاورد.

مشکل تکلم در سکته مغزی با تمرین بهتر می شود.
شما می‌توانید با انجام برخی تمرینات گفتاری، مشکل تکلم در سکته مغزی را به سرعت حل کنید.

سکته مغزی و اختلالات گفتاری

از هر ۳ نفری که دچار سکته مغزی می‌شوند، ۱ نفر با مشکل تکلم روبه‌رو است. مشکلاتی مانند صحبت کردن، درک گفتار، خواندن یا نوشتن از جمله موارد رایج پس از سکته مغزی هستند. اثرات خاص به محل وقوع سکته مغزی نیز بستگی دارد.

دو نوع اساسی از مسائل وجود دارد. آفازی به نحوه پردازش زبان (گفتاری یا نوشتاری) در مغز افراد مربوط می‌شود. فردی که سکته کرده است ممکن است مانند قبل از سکته فکر کند، اما برای استفاده یا درک زبان مشکل داشته باشد. انواع مختلفی از آفازی با علائم مختلف وجود دارد که در ادامه و پس از توضیح دقیق‌تر معنی آفازی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

متن انگلیسی:
Stroke is the fourth leading cause of death in the United States and median survival after stroke has been reported to be approximately 5 to 10 years, depending on stroke severity and patient factors
ترجمه متن:
سکته مغزی چهارمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است و میانگین بقا پس از سکته مغزی تقریباً ۵ تا ۱۰ سال گزارش شده است که بستگی به شدت سکته مغزی و سایر فاکتورهای بیمار دارد.

ncbi.nlm.nih

آفازی چیست؟

آفازی اختلالی است که در نتیجه آسیب به بخش‌هایی از مغز که مسئول زبان و صحبت کردن هستند، ایجاد می‌شود. برای اکثر افراد، این نواحی در سمت چپ مغز قرار دارند. آفازی معمولاً به طور ناگهانی و اغلب به دنبال سکته مغزی یا ضربه به سر رخ می‌دهد، اما ممکن است به آرامی نیز به عنوان نتیجه یک تومور مغزی یا یک بیماری عصبی پیشرونده ایجاد شود.

این اختلال بیان و درک زبان و همچنین خواندن و نوشتن را مختل می‌کند. آفازی ممکن است همراه با اختلالات گفتاری، مانند دیزآرتری یا آپراکسی گفتار، که از آسیب مغزی ناشی می‌شود، رخ دهد.

مطلب پیشنهادی: طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی

انواع اختلال گفتاری پس از سکته مغزی

انواع مختلفی از آفازی یا زبان پریشی وجود دارد که افراد را به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رایج ترین انواع آفازی عبارتند از:

  • آفازی بروکا
  • آفازی ورنیکه
  • آفازی آنومیک

نوع دیگری از آفازی، آفازی پیشرونده اولیه (PPA) است که بر خلاف انواع دیگر آفازی، دژنراتیو است. به این معنی که با گذشت زمان بدتر می‌شود.

بهبود تکلم بعد از سکته مغزی روند خوبی نداره؟

همین حالا مشاوره بگیر.

آفازی بروکا

آفازی بروکا نوعی از آفازی بوده که در آن خروجی گفتار خود به خودی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و ساختار دستوری طبیعی از بین می‌رود. به طور خاص، کلمات پیوند دهنده کوچک، حروف ربط (و، یا، و اما) و استفاده از حروف اضافه از بین می‌رود.

بیماران ممکن است در جایی که تأخیر طولانی وجود دارد، گفتار میانجی از خود نشان دهند. در این شرایط کلماتی که بیان می‌شوند به گونه‌ای تولید شده که گویی تحت فشار هستند. توانایی تکرار عبارات نیز در بیماران مبتلا به آفازی بروکا مختل است. علی‌رغم این آسیب‌ها، کلماتی که تولید می‌شوند اغلب قابل فهم و از نظر متن درست هستند. بیماران مبتلا به آفازی بروکا اغلب از مشکل در برقراری ارتباط بسیار ناراحت هستند.

آفازی ورنیکه

آفازی ورنیکه یا آفازی دریافتی زمانی است که فردی می‌تواند به خوبی صحبت کرده و از جملات طولانی استفاده کند، اما ممکن است آنچه می‌گوید منطقی نباشد. این افراد ممکن است ندانند که آنچه می‌گویند اشتباه است، بنابراین ممکن است وقتی مردم آن‌ها را درک نمی کنند ناامید شوند. ویژگی‌های آفازی ورنیکه عبارتند از اختلال در خواندن و نوشتن.

افراد مبتلا به آفازی ورنیکه ممکن است با جملات طولانی و کاملی که معنی ندارند صحبت کنند. همچنین ممکن است کلمات غیر ضروری را اضافه و حتی کلمات ساختگی ایجاد کنند. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به آفازی ورنیکه است ممکن است بگوید: می‌دانی که این دم‌دمگل صورتی شده و من می‌خواهم او را دور بزنم و همانطور که قبلاً می‌خواهی از او مراقبت کنم.

آفاری آنومیک

آفازی آنومیک شکل خفیفی از آفازی است که در آن فرد در واژه‌یابی یا نام‌گذاری موارد مشکل دارد. در آفازی آنومیک، گفتار به طور معمول روان بوده و به ظاهر آسان تولید می‌شود. با این حال، فرد ممکن است در بازیابی کلمات خاص، به ویژه اسامی و افعال، مشکل داشته باشد.

زمان برگشت تکلم در سکته مغزی چقدر است؟

بیشتر مشکلات ارتباطی بهبود می‌یابند، اما پیش بینی اینکه چقدر زمان می‌برد تا بهبود حاصل شود دشوار است. هر شخصی ویژگی‌ها و توانایی مختلفی دارد که این موضوع زمان برگشت تکلم در سکته مغزی را متفاوت می‌کند. مشکلات در چند هفته اول بدتر می‌شوند و در سه تا شش ماه اول به سرعت بهبود می‌یابند.

برای اکثر مردم، بهبودی به معنای بازگشت به حالت قبل از سکته مغزی است. توانایی دوباره صحبت کردن برای بسیاری از مردم بسیار مهم است. اما حتی اگر به طور کامل بهبود نیابید، راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد که به صحبت کردن متکی نیست. بسیاری از نجات یافتگان سکته مغزی به زندگی کامل و شاد خود ادامه می‌دهند، حتی اگر هنوز مشکلات ارتباطی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن

زمان برگشت تکلم در سکته مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد.
زمان برگشت تکلم در سکته مغزی بسته به میزان تمرین هر فرد و توانایی او متفاوت است.

حداقل زمان برگشت تکامل در سکته مغزی

۱-۲ ماه در بهترین حالت زمان لازم است تا تکلم بهبود یابد. سه ماه اول پس از سکته مغزی برای بهبودی و زمانی که بیماران بیشترین بهبود را خواهند دید، بسیار مهم است. در طول این مدت، اکثر بیماران وارد یک برنامه توانبخشی می‌شوند و زیر نظر یک متخصص روند درمانی خود را طی می‌کنند.

انواع روش درمانی برای کاهش زمان برگشت تکلم در سکته مغزی

مراقبت از بیماران سکته مغزی در این وضعیت بسیار مهم است. برای درمان و به حداقل رساندن زمان برگشت تکلم در سکته مغزی برخی روش‌ها وجود دارد که در ادامه بیان کرده‌ایم:

۱. موسیقی درمانی

لحن درمانی ملودیک، که در آن افراد یاد می گیرند کلماتی را که نمی‌توانند بگویند بخوانند کمک زیادی به کاهش زمان برگشت تکلم در سکته مغزی می‌کند.

افراد با نیم کره چپ مغز خود حرف می‌زنند و با نیمکره راست آواز می‌خوانند. در روش موسیقی درمانی بیمار با آواز خواندن قدرت صحبت کردن خود و استفاده از کلمات را به چالش کشیده و بازمی‌گرداند.

۲. حرکت زبان

برای بیماران بیرون آوردن و داخل بردن زبان، حرکت دادن زبان به بالا و پائین و طرفین می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند. لازم است که در زمان این تمرین همراه بیمار باشید تا در صورت اشتباه انجام دادن، روش درست را با او تمرین کنید.

۳. تمرین صدا

بیمار باید صداها یا آواهایی مانند آ، او، ای، اُ را تمرین کند. هر صدا یا آوایی باید بین ۱۰ تا ۲۰ بار تکرار شود تا به مرور زمان به حرف زدن کمک کند.

برای اینکه هر فرد دوباره نحوه برقراری ارتباط را بیاموزد، زمان نسبتا زیادی لازم بوده و باید مهارت‌ها و تمریناتی را انجام دهد. زمانی را به کمک اختصاص دهید و سعی کنید صبور و مثبت باشید. بیماران احتمالاً اشتباه خواهند کرد، شما سعی کنید آن‌ها را تشویق کنید که تسلیم نشوند.

۴. نامگذاری تصاویر

یکی از تمرینات مفید برای این دسته بیماران، تمرین نام بردن کلمات به کمک تصاویر است. شما با نشان دادن تصاویر به فرد بیمار از او می‌خواهید که نام تصویر را بیان کند. با تمرین مداوم این روش، کاهش زمان برگشت تکلم در سکته مغزی به میزان قابل توجهی اتفاق می‌افتد.

۵. تمرینات جمله سازی

به همان اندازه که بیان کلمات برای این بیماران سخت است، جمله سازی نیز سخت خواهد بود. باید با این بیماران تمرین جمله سازی و درک معنی جملات انجام شود.

۶. تمرینات تقویت ماهیچه زبان

تمریناتی که برای تقویت ماهیچه زبان انجام می‌شوند به بیمار کمک می‌کنند تا آوای درست را برای کلمه‌سازی از دهان خارج کند. این موضوع به عدم توانایی بیمار در کلمه سازی بازمی‌گردد.

۷. تمرینات تنفسی

یکی از شایع‌ترین عوارض سکته مغزی عدم توانایی کنترل تنفس در هنگام صحبت کردن بیمار است. فرد بیمار مجبور است بین جملات خود نفس تازه کند و با اینکار نمی‌تواند جملات دنباله‌دار و با مفهومی را بیان کند. انجام تمرینات تنفسی کمک می‌کند تا در کنترل تنفس خود هنگام صحبت کردن بهتر عمل کنند.

می‌خوای به بیمار سکته مغزی برای بازگشت تکلم کمک کنی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

عوامل موثر در درمان تکلم پس از سکته مغزی

زمان بازگشت تکلم به عوامل مختلف مانند علت سکته مغزی، سن، شدت و نوع سکته بستگی دارد. اگر فرد بیمار مدت ۲ تا ۴ ساعت در طول ۴ تا ۵ روز در هفته را به تمرین و گفتار درمانی اختصاص دهد، زمان برگشت تکلم در سکته مغزی به کوتاه‌ترین مدت خود می‌رسد. بهبودی برای بزرگسالان جوان، مردان و افراد مبتلا به آفازی خفیف‌تر با گفتار و زبان درمانی بیشتر بوده است. افراد زیر ۵۵ سال نیز بیشترین پیشرفت را در بهبود تکلم خود خواهند داشت.

متن انگلیسی:
A person’s life expectancy after a mini stroke reduces by around 4% in the first year following the attack in comparison to people who have not had one. In the following 9 years, life expectancy reduces by 20%
ترجمه متن:
امید به زندگی یک فرد پس از یک سکته کوچک در سال اول پس از حمله در مقایسه با افرادی که سکته نکرده‌اند حدود ۴ درصد کاهش می‌یابد. در سال نهم به بعد نیز امید به زندگی ۲۰٪ کاهش می‌یابد.

medicalnewstoday

برای بازگشت تکلم بعد از سکته مغزی خانواده چه کمکی می تواند بکند؟

مشکلات ارتباطی را می‌توان با استفاده از گفتار و زبان درمانی، درمان کرد. یک متخصص گفتار و زبان می‌تواند به شما کمک کند تا گفتار، خواندن و نوشتن خود را تا حد امکان بهبود بخشید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های دیگر برقراری ارتباط را بیاموزید.

خانواده نیز در این مسیر نقشی موثر دارد. خانواده در کنار فرد بیمار و در مسیر تمرین روی گفتار نقش بزرگی دارد. زمان برگشت تکلم در سکته مغزی با توجه به تمرین و شرکت در جلسات کاردرمانی کوتاه‌تر خواهد شد و روند درمانی سرعت خواهد گرفت. خانواده می‌تواند در انجام تمرینات زیر به بیمار کمک کند.

تمرینات بازگشت تکلمتوضیح تمرینات
موسیقی درمانیدر روش موسیقی درمانی بیمار با آواز خواندن قدرت صحبت کردن خود و استفاده از کلمات را به چالش کشیده و بازمی‌گرداند.
حرکت زبانبیمار باید صداها یا آواهایی مانند آ، او، ای، اُ را تمرین کند.
نامگذاری تصاویرشما با نشان دادن تصاویر به فرد بیمار از او می‌خواهید که نام تصویر را بیان کند.
تمرینات جمله سازیباید با این بیماران تمرین جمله سازی و درک معنی جملات انجام شود.
تمرینات مناسب برای بازگشت تکلم بعد از سکته مغزی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هیچکس نمی‌تواند به طور دقیق پیش بینی کند زمان برگشت تکلم در سکته مغزی چقدر است و بیمار در چه زمانی بهبود می‌یابد. اما معمولاً به طور طبیعی مشکلات ارتباطی طی هفته‌ها و ماه‌ها بهبود خواهند یافت. مغز اغلب می‌تواند خود را تطبیق دهد و مهارت‌های جدیدی را برای جبران بخشی از آنچه که از دست داده است، به دست آورد.

با این حال، برخی از افراد مشکلات ارتباطی پایدار دارند. بنابراین ممکن است لازم باشد راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط بیاموزند.

برای اینکه بهبودی به سرعت اتفاق افتد لازم است که زیر نظر یک پزشک متخصص مراحل درمان به دقت طی شوند. در صورتی که نیاز باشد، پزشک بیمار را به سایر متخصصین در زمینه‎‌های تکمیلی نیز ارجاع می‌دهد. به همین خاطر و به علت لزوم گذراندن دوره درمانی زیر نظر یک پزشک باتجربه و متبحر، دکترتو راهنمای خوبی برای مسیر درمانی شما است.

شما می‌توانید به کم وبسایت دکترتو، برحسب نیاز و برخی فاکتورهای مهم درمورد بیماریتان، اقدام به انتخاب متخصص مغز و اعصاب نمایید. احتمالا پزشک شما را به دکتر گفتار درمانی ارجاع می‌دهد. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب و همچنین گفتار درمانی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیماران می‌توانند خود به خود و بدون درمان (ابته در موارد خفیف آفازی) بهبود یابند. با اینحال هیچ درمان تضمینی وجود ندارد. هدف از گفتار درمانی کمک به بیمار در استفاده کامل از مهارت‌های باقی مانده و یادگیری مهارت‌های جبرانی است.

خبر خوب این است که بسیاری از افراد مبتلا به آفازی در ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از سکته مغزی بهبود می‌یابند. از آنجا که درجاتی از آفازی اغلب پس از دوره اولیه بهبودی باقی می‌ماند، گفتار و زبان درمانی مهم است. این مراحل شامل جلسات منظم با متخصصان این زمینه است.

خوشبختانه گفتار درمانی می‌تواند علائم آفازی مربوط به سکته مغزی را به حداقل برساند تا فعالیت‌های روزمره مانند گفتگو، خواندن و نوشتن را آسان‌تر کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن