سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن به هم مربوطند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سکته مغزی که ناشی از نرسیدن خون به بخش‌های مغز است باعث بی حسی، ضعف عضلانی یا حتی فلج شدن اندام‌های یک طرف یا دوطرف بدن می‌شود. آسیب دیدگی نیمکره چپ مغز منجر به فلج شدن سمت راست بدن خواهد شد. برای جلوگیری از این وضعیت، رعایت سبک زندگی سالم، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول خون، مدیریت دیابت، تمرین بدنی منظم و مصرف دقیق داروهای تجویز شده ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
اولین علائم سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن چیست؟

سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است و پیامدهای جسمی و روانی جدی برای فرد و خانواده‌اش به‌دنبال دارد. یکی از علائم شایع این بیماری، سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن است. یعنی فرد توانایی حرکت و استفاده از عضلات سمت راست بدن را از دست می‌دهد.

فلج شدن سمت راست بدن به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و ممکن است با سردرد شدید، مشکلات در گفتار و فهمیدن، بی‌توجهی و سرگیجه همراه باشد. با شناخت و آگاهی از علائم اولیه سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن، می‌توانیم به موقع واکنش نشان دهیم و از تاخیر در درمان جلوگیری کنیم.

اگر یکی از عزیزان شما دچار این مشکل شده است، حتما با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی یا گفتاردرمانی هم ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن

سکته مغزی عارضه جدی ناشی از قطع عرضه خون به قسمتی از مغز است که یکی از عوارض بعد از سکته مغزی خفیف یا شدید مغزی در ناحیه چپ مغز، بی حسی سمت راست بدن است از جمله از دست دادن حس در بازو، پا، صورت، یا سایر قسمت‌های سمت راست بدن. در بعضی موارد، علاوه بر بی حسی، ضعف عضلات و کاهش قدرت حرکتی نیز در سمت راست مشاهده می‌شود.

همی‌پلژی راست یعنی فلج شدن سمت راست بدن بعد از آسیب دیدن مغز یا نخاع که می‌تواند به‌خاطر سکته مغزی، ترومای مغز، و یا مشکلات عصبی دیگر باشد. گاهی هم ممکن است سکته مغزی و فلج شدن سمت چپ بدن اتفاق بیفتد. خوشبختانه روش‌های توانبخشی می‌توانند به بازیابی حس سمت راست بدن و بهبود بیماران سکته مغزی کمک کنند.

آیا سکته مغزی عوارض زیادی برات داشته؟

برای درمان عوارض از متخصص نوبت بگیر.

‏علائم سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن

علائم سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن شامل موارد زیر می‌شود:

علائم سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدنتوضیحات
ضعف و کاهش قدرت حرکتیبیمار قادر به حرکت دادن یک یا چند قسمت از اندام‌های سمت راست بدن مانند بازو، پا، صورت و ناحیه دهان نیست.
بی حسیبیمار در بازو، پا، صورت یا سایر مناطق سمت راست دچار بی حسی یا کم حسی می‌شود.
تغییر در گفتاراز جمله سختی در تلفظ کلمات، آواهای نامفهوم یا کلام غیرمنطقی
اختلال در بینایی کاهش یا از دست دادن بینایی در چشم راست یا هر دو چشم
سردرد شدیدسردرد شدید و ناگهانی همراه با بی حسی و ضعف در سمت راست بدن نیز یکی از علائم سکته مغزی است.
علائم سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن

فلج شدن سمت راست صورت در سکته مغزی

فلج شدن سمت راست صورت در سکته مغزی به علت قطع عرضه خون و اکسیژن به قسمتی از مغز در نیمکره چپ مغز رخ می‌دهد و ناشی از آسیب به ناحیه مسئول کنترل حرکات صورت در نیمکره چپ مغز است. علائم فلج شدن سمت راست صورت عبارتند از:

  1. ناتوانی در حرکت دادن بخش راست صورت مثل گونه، چشم و لب
  2. بی حسی در طرف راست صورت
  3. کاهش یا از دست دادن بینایی
  4. مشکلات گفتاری

علت سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن

سکته مغزی به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد اما عامل اصلی آن قطع جریان خون به قسمتی از مغز است که به علت انسداد عروق خونی (سکته مغزی ایسکمیک) یا خراشیدگی عروق خونی (سکته مغزی هموراژیک) رخ می‌دهد (علت سکته مغزی چیست؟). عوامل خطری که باعث سکته مغزی می‌شوند عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (توده‌های چربی در دیواره عروق) و آریتمی قلبی
  • دیابت نوع ۲ و نوع ۱
  • سابقه خانوادگی
  • افزایش سن
  • سابقه سکته مغزی گذرا (TIA)
  • ترکیبی از عوامل خطر مانند فشار خون بالا، دیابت و سابقه سکته مغزی در خانواده

بی حسی سمت راست بدن در سکته مغزی چقدر طول می کشد؟

معمولا بعد از صدمات ناشی از سکته مغزی، سیستم عصب مرکزی دچار افزایش نوروپلاستیسیته موقت می‌شود به این دلیل که مغز در تلاش است تا خودش را تثبیت کند. همین امر باعث می‌شود که بیمار دوباره یاد بگیرد و بهبود پیدا کند و دقیقا به همین دلیل است که بیشتر بهبودها هم در چند ماه اول بعد از آسیب اتفاق می‌افتد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیشترین میزان بهبودی در شش ماه نخست بعد از سکته مغزی روی می‌دهد. در صورتی که بی حسی سمت راست بدن در سکته مغزی اتفاق بیفتد، مدت زمان بهبودی و بازگشت حس در این ناحیه به طور قطعی قابل پیش‌بینی نیست و به شدت و محل ایجاد آسیب در مغز و پاسخ بدن به ترمیم و بازسازی بستگی دارد.

در بسیاری از موارد، بی حسی سمت راست بدن در اثر سکته مغزی در طول زمان مثلا چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابد یا حتی ممکن است حس کامل در ناحیه مورد نظر به طور کامل باز نگردد. برای تشخیص و درمان سکته مغزی و بازگشت حس در ناحیه‌های بی حس شده، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

با ارزیابی دقیق شدت و محل آسیب در مغز و برنامه درمانی مناسب، شانس بهبود حس و کاهش بی حسی افزایش خواهد یافت. نوروپلاستیسیته فرایندی مستمر است که در طول زندگی اتفاق می‌افتد. بنابراین مادامی که بدن از طریق تمرینات مشخص و مکرر سعی بر تحریک نواحی آسیب ندیده و سالم سیستم عصبی مرکزی دارد، احتمال بهبود و بازگشت حس بعد از سکته مغزی وجود دارد.

علت سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن قطع جریان خون به مغز است.
سکته مغزی به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد اما عامل اصلی آن قطع جریان خون به قسمتی از مغز است که به علت انسداد عروق خونی یا خراشیدگی عروق خونی رخ می‌دهد.

آیا بی حسی سمت راست بدن در سکته مغزی قابل درمان است؟

قابلیت درمان بی حسی سمت راست بدن در سکته مغزی بستگی به علت و شدت آسیب و همچنین زمان مداخله درمانی دارد. در برخی موارد، با درمان مناسب و فیزیوتراپی، بی حسی بهبود پیدا می‌کند یا حداقل درجه بی حسی کمتر می‌شود. اما در مواردی هم شاهد عدم بازگشت حس کامل بی حسی سمت راست بدن در سکته مغزی هستیم. فیزیوتراپی، درمان دارویی، و گفتار درمانی می‌توانند به روند درمان مشکلات سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن کمک کنند.

متن انگلیسی:
Between 70-85% of survivors experience hemiplegia following their first stroke. While this is a staggering statistic, functional recovery is possible for survivors affected by hemiplegia through dedicated rehabilitation. This is because the brain is capable of rewiring itself and bouncing back from injury
ترجمه متن:
بین ۷۰ تا ۸۵ درصد افرادی که برای اولین بار سکته مغزی می‌کنند دچار همی پلژی (بی حسی و فلج شدن سمت راست بدن) می‌شوند. هرچند که آمار خیره‌کننده است، اما بهبود عملکردی برای بازماندگان مبتلا به همی پلژی از طریق توانبخشی اختصاصی امکان‌پذیر است. این به این دلیل است که مغز قادر است دوباره ترمیم شود و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

flintrehab

درمان بی حسی سمت راست بدن بعد از سکته مغزی

درمان بی حسی سمت راست بدن پس از سکته مغزی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. فیزیوتراپی: تمرینات و تکنیک‌های بهبود حرکت و کنترل عضلات در ناحیه فلج شده مانند تمرینات تقویتی، تمرینات تعادل و تنظیم حرکت، تمرینات کششی و تمرینات تعدیل حس
  2. تراپی سخت‌افزاری: استفاده از سخت‌افزارهای مختلف مانند برق‌درمانی (الکترودها برای تحریک عضلات)، ارتوزها (ساپورت‌ها) و دستگاه‌های تحریک الکتریکی عضلات
  3. گفتار درمانی: اگر سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن روی توانایی گفتاری بیمار اثر منفی بگذارد، گفتار درمانی با تمرینات تلفظ، تنفسی و تکنیک‌های بهبود ارتباط و گفتار می‌تواند باعث تسهیل بهبود مشکلات گفتاری بیمار شود (زمان برگشت تکلم بعد از سکته مغزی).
  4. مشاوره روانشناختی: مشاوره روانشناختی و روان‌درمانی برای کمک به مقابله با عواقب روانی سکته و ارتقای کیفیت زندگی

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل و رعایت نکات پزشکی تاثیر زیادی در روند درمان دارد.

مطلب پیشنهادی: طول عمر بعد از سکته مغزی

می‌تونی بی‌حسی بدن و اختلال حرکتی رو با درمان مناسب کم کنی. پس نوبت بگیر.

جلوگیری از سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن

راهکارهای اصلی برای جلوگیری از سکته مغزی و فلج شدن سمت راست بدن عبارتند از:

  • سبک زندگی سالم مانند تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم، کنترل فشار خون، کاهش استفاده از مواد مخدر و سیگار، مدیریت استرس و حفظ وزن سالم
  • کنترل فشار خون که یکی از عوامل خطر سکته مغزی است با مصرف داروهای تجویزی پزشک و اصلاح سبک زندگی می‌توان آن را کنترل کرد.
  • کاهش کلسترول خون با تغذیه سالم، کاهش مواد چرب اشباع شده و اشباع نشده، مصرف مواد غذایی با فیبر بالا و دارو
  • کنترل دیابت و رعایت رژیم غذایی مناسب
  • تمرین بدنی و فعالیت جسمی منظم با مشاوره پزشک
  • مصرف داروهای تجویزی برای کنترل فشار خون، کلسترول یا دیابت
  • مراقبت از عوامل خطر دیگر مانند سیگاری بودن، چاقی، تاریخچه خانوادگی سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سکته مغزی که ناشی از نرسیدن خون به بخش‌های مغز است باعث بی حسی، ضعف عضلانی یا حتی فلج شدن اندام‌های یک طرف یا دوطرف بدن می‌شود. آسیب دیدگی نیمکره چپ مغز منجر به فلج شدن سمت راست بدن خواهد شد. برای جلوگیری از سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن، رعایت سبک زندگی سالم، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول خون، مدیریت دیابت، تمرین بدنی منظم و مصرف دقیق داروهای تجویز شده ضروری است.

همچنین، مشاوره پزشکی و اقدامات مناسب برای کنترل عوامل خطر دیگر نیز مهم است. بهترین راهکار مراجعه به پزشک متخصص است تا براساس وضعیت جسمی هر فرد و شرایط بیماری بهترین راهکار درمانی و پیشگیری را ارائه دهد.

اگر می‌خواهید برای درمان این عارضه اقدام کنید، حتما با دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی یا متخصص گفتار درمانی ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مدل بی حسی در سمت راست بدن به عنوان نشانه‌ای از سکته مغزی معمولا به نام «همیپارستزی» شناخته می‌شود. همیپارستزی به معنای از دست دادن حس در سمت راست بدن است که شامل بی حسی در بازو، پا، صورت و سایر بخش‌های سمت راست بدن می‌شود. اگر بی حسی ناگهانی در این مناطق را تجربه کنید، باید به عنوان علامت احتمالی سکته مغزی در نظر گرفته شود و فورا به مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید. سکته مغزی وضعیت اورژانسی بوده که نیازمند ارزیابی و درمان سریع است.

بسته به وضعیت و شدت سکته بی‌حسی در سمت راست بدن بعد از سکته مغزی می‌تواند موقت یا همیشگی باشد. در برخی موارد، بی‌حسی ممکن است به صورت موقت و معکوس پس از درمان و بهبودی از سکته مغزی بهبود یابد. در موارد دیگر، این بی‌حسی ممکن است به طور دائم باقی بماند.

برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی سکته مغزی باید این راهکارها را دنبال کنید:

    • رعایت سبک زندگی سالم شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و کنترل وزن

    • مصرف مواد غذایی سالم و غنی از میوه‌، سبزیجات، ماهی و غلات کامل

    • کاهش میزان مصرف نمک، چربی و شکر

    • کنترل فشار خون با رژیم غذایی کم نمک

    • فعالیت بدنی منظم

    • کاهش کلسترول خونبا تغذیه سالم، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس، مصرف مواد غذایی پرفیبر و در صورت لزوم، مصرف داروهای کاهش کلسترول توسط پزشک

    • مدیریت دیابت با رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف دقیق داروها، کنترل قند خون و مراجعه منظم به پزشک

    • قطع سیگار و محدود کردن مصرف الکل

    • مراقبت از قلب و عروق

هرچند نشانه‌های این بیماری بین افراد متفاوت است، اما اولین علائم سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن عبارتند از:

    • فلج یا ضعف ناگهانی در یک یا هر دو طرف بدن برای مثال ضعف یا فلج بازو، پا، صورت یا ناحیه دیگری از بدن.

    • مشکلات در گفتار و فهمیدن، اعم از گفتار نامفهوم، گیجی در صحبت کردن، مشکل در فهمیدن دستورات ساده یا دشواری در ارتباط برقرار کردن با دیگران.

    • اختلال در بینایی، تاری دید یا دوبینی یک چشم یا هر دو چشم

    • بی‌توجهی ناگهانی، سرگیجه شدید یا از دست دادن تعادل

    • سردرد شدید و ناگهانی

    • ناتوانی و ضعف ناگهانی در راه رفتن

    • از دست دادن ناگهانی تعادل

    • سرگیجه

    • بی‌حسی ناگهانی یا ضعف در یک یا هر دو طرف بدن، به طور خاص بی‌حسی در سمت راست بدن می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن