علائم سکته مغزی خاموش چیست؟ آیا خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سکته مغزی خاموش معمولاً به دلیل مسدود شدن یا کاهش خونرسانی به بخش‌هایی از مغز ایجاد می‌شود. این مسدودیت می‌تواند ناشی از لخته خونی یا فشار خون بالا باشد که منجر به آسیب رسیدن به بافت مغزی و تلفات کوچکی در آن می‌شود. اگرچه علائم ظاهری در سکته مغزی خاموش وجود ندارد، اما این تلفات می‌توانند به مشکلاتی مانند کاهش حافظه، مشکلات تمرکز، کاهش توانایی حرکتی و تغییرات در روحیه و شخصیت فرد منجر شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
علائم سکته مغزی خاموش

آیا ممکن است فردی سکته مغزی کند اما متوجه آن نشود؟ بله این امکان وجود دارد. علائم سکته مغزی خاموش در واقع زمانی اتفاق می‌افتند که یک لخته، یک رگ خونی در مغز را مسدود می‌کند، اما فرد هیچ علامتی را تجربه نمی‌کند. با وجود این فقدان علائم، سکته های خاموش می‌توانند به بخش کوچکی از مغز آسیب وارد کنند. در واقع به دلیل عدم وجود علائم قابل‌توجه، شناسایی سکته خاموش می‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال، افراد ممکن است مشکلات حرکتی یا مشکلات حافظه‌ای مختصری را تجربه کنند.

مراجعه به موقع به متخصص مغز و اعصاب و بررسی علائم می‌تواند درمان موثری را به همراه داشته باشد. در پنل دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصان مغز و اعصاب در سراسر ایران نوبت حضوری یا حتی تلفنی دریافت کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم علائم سکته مغزی خاموش چیست و چطور می‌توان آن را شناسایی کرد.

علائم سکته مغزی خاموش

سکته مغزی خاموش (Silent Stroke) یک وضعیت مغزی است و علت سکته مغزی این است که به بخشی از مغز خونرسانی کافی انجام نمی‌شود و صدماتی در مغز رخ می‌دهد، اما علائم قابل مشخصی ندارد. به عبارتی دیگر، سکته مغزی خاموش به خاطر نبودن علائم ظاهری، به‌طور معمول تشخیص داده نمی‌شود و تنها در آزمایشات تصویربرداری مغزی مثل اسکن MRI قابل تشخیص است. سکته مغزی خاموش می‌تواند به دلیل بسته یا تنگ شدن عروقی که خون را به مغز می‌رسانند، رخ دهد. این عروق ممکن است به دلیل تجمع آتروم (پلاک)، خونریزی مویرگ‌ها یا ایجاد لخته بسته شوند.

متن انگلیسی:
A silent stroke is a stroke without any noticeable symptoms
ترجمه متن:
سکته مغزی خاموش، سکته‌ای است که هیچ علامت قابل‌توجهی ندارد.

medicalnewstoday
چرا سکته مغزی خاموش علائم مشخصی ندارد؟
زمانی که خون به بخشی از مغز نرسد، سکته مغزی رخ می‌دهد.

تفاوت علائم سکته مغزی خاموش با سکته مغزی

هنگامی که به سکته مغزی فکر می‌کنیم، اغلب علائمی مانند مشکل در تکلم، بی‌حسی بخش‌ها و اندام‌های مختلف بدن، یا از دست دادن حرکت در صورت یا بدن به ذهنمان می‌رسد. اما سکته بی صدا یا خاموش علائمی مانند این را نشان نمی‌دهند. در واقع، سکته مغزی خاموش معمولاً هیچ علامتی ندارند و در برخی مواقع افراد حتی متوجه آن هم نمی‌شوند. در جدول زیر می‌توانید تفاوت علائم سکته مغزی با این عارضه را مشاهده کنید.

تفاوت‌هاسکته مغزی خاموش (Silent Stroke)سکته مغزی
علائم ظاهریعلائم قابل مشاهده‌ای ندارد.علائم مشخص و قابل تشخیص است.
تشخیصتشخیص با تصویربرداری‌های مغزی مانند MRIتشخیص بر اساس علائم بالینی و تصویربرداری مغزی
تأثیر بر عملکرد مغزیممکن است به مشکلات حافظه، تمرکز، کنترل حرکتی و غیره منجر شود.می‌تواند به مشکلات جدی شامل ناتوانی، مشکل در گفتار و غیره منجر شود.
خطر سکته مغزی مجددافزایش خطر سکته مغزی بزرگتر در آیندهافزایش خطر سکته مغزی مجدد
درماندرمان برای جلوگیری از تکرار و کنترل عوارض فعلیدرمان فوری برای بازگرداندن خونرسانی به مغز و کنترل عوارض
تفاوت سکته مغزی خاموش و سکته مغزی

چرا سکته مغزی خاموش علائم مشخصی ندارد؟

مانند سکته‌های مغزی ایسکمیک، سکته های خاموش زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به بخشی از مغز شما به طور ناگهانی قطع می‌شود و مغز شما را از اکسیژن محروم می‌کند و به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند. اما سکته مغزی خاموش طبیعتاً به‌سختی قابل تشخیص است.

این به این دلیل است که یک سکته مغزی خاموش، خون‌رسانی به بخشی از مغز را مختل می‌کند که هیچ عملکرد قابل‌مشاهده‌ای مانند صحبت کردن یا حرکت را کنترل نمی‌کند، بنابراین ممکن است هرگز متوجه سکته مغزی نشوید. معمولاً اصلی‌ترین گزینه تشخیص این نوع سکته با استفاده از ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن است و پزشک متخصص می‌تواند با این موارد سکته‌های خاموش را شناسایی کند.

مطلب پیشنهادی: ایا سکته مغزی خوب میشود؟

متن انگلیسی:
Just because you don’t know a silent stroke happened doesn’t mean the damage is insignificant
ترجمه متن:
تنها به این دلیل که نمی‌دانید سکته مغزی خاموش اتفاق افتاده است، به این معنی نیست که آسیب ناچیز است.

Healthline

چطور بفهمیم یک سکته مغزی خاموش داشته ایم؟

با وجودی که این نوع سکته مانند سکته‌های مغزی کامل علائم بارزی ندارد، اما این بدان معنا نیست که کاملاً بدون هر گونه عارضه‌ای است. علائم سکته مغزی خاموش خصوصاً اگر چند بار این نوع سکته تکرار شود بیشتر بروز می‌کند. برخی علائم واضح‌ترند و برخی نیز بسیار ظریف‌اند و ممکن است با علائم پیری اشتباه گرفته شوند.

دچار مشکلات عضلانی و گفتاری شدی؟

میترسی ناشی از سکته مغزی باشه؟ مشاوره بگیر.

۱. ضایعات سفید رنگ در اسکن مغزی

اصلی‌ترین گزینه برای تشخیص سکته خاموش از طریق اسکن مغزی است. علائم سکته مغزی خاموش در یک اسکن مغزی معمولاً شامل یک سری لکه‌های سفیدرنگ می‌شود. وجود بافت‌های زخمی در این اسکن‌ها یا وجود نواحی ریز رگ‌های خونریزی دهنده از دیگر علائم بارز و تایید کننده سکته مغزی خاموش هستند.

۲. از دست دادن موقتی حرکت عضلات

یکی از علائم سکته مغزی خاموش خصوصاً اگر این سکته‌ها برای بار چندم اتفاق بیفتند، از دست دادن قدرت و حرکت عضلات مختلف بدن به‌صورت موقتی است. از آنجایی که این مشکل در پیری نیز بروز می‌کند اکثر افراد حتی متوجه بروز چنین حالتی هم نمی‌شوند. بی‌حسی یا گزگز در یک طرف بدن و ضعف در اندام‌ها هم از دیگر نشانه های سکته مغزی خاموش است.

۳. مشکلات گفتاری

مشکلات گفتاری و مشکل در تکلم یکی دیگر از علائم سکته مغزی خاموش است. این مشکل می‌تواند به‌صورت موقتی و کاملاً ظریف ایجاد شود، به‌نوعی که حتی افراد کاملاً متوجه بروز آن هم نمی‌شوند. یک متخصص گفتاردرمانی می‌تواند به‌خوبی بروز مشکل در گفتار بیماران را تشخیص دهد. سایر حالت‌ها شامل گفتار نامفهوم به‌صورت موقتی می‌شود. زمان برگشت تکلم در سکته مغزی به شدت سکته و سن بیمار بستگی دارد.

۴. از دست دادن بینایی، قدرت و احساس

سکته مغزی خاموش می‌تواند روی برخی قابلیت‌ها و مهارت‌های فرد هم تاثیر بگذارد، حتی اگر خود فرد دقیقاً متوجه از دست دادن این مهارت‌ها نشود. برای مثال یکی از علایم سکته مغزی خاموش می‌تواند کاهش قدرت بینایی افراد یا حتی از دست دادن موقتی بینایی باشد. تاری دید از دیگر نشانه‌های این بیماری است. کم شدن قدرت و توانایی بیماران و حتی از دست دادن احساسات می‌تواند از دیگر نشانه های سکته مغزی خاموش محسوب شود.

۵. مسائل مربوط به مهارت ها و توانایی های شناختی

از دیگر علائم سکته مغزی خاموش که به‌شدت ممکن است با سایر بیماری‌های مربوط به پیری مانند زوال عقل یا آلزایمر اشتباه گرفته شود، مشکلاتی است که افراد در مهارت‌های شناختی و ارتباطی پیدا می‌کنند. مشکلاتی مانند اختلالات روانپزشکی همچون اضطراب و افسردگی، احساسات نامناسب، گم شدن در مکان‌های آشنا و مشکل در تصمیم‌گیری از دیگر نشانه های سکته‌های مغزی خاموش یا خفیف است.

 سکته مغزی خاموش و حافظه با هم رابطه مستقیم دارند.
اضطراب و افسردگی هم در بیماران سکته مغزی دیده می‌شود و هم در مبتلایان به زوال عقلی.

۶. مشکلات تعادل

برخی از افرادی که سکته مغزی خاموش داشته‌اند ممکن است در همان موقع وقوع سکته یا بعد از آن مشکلات تعادل را هم تجربه کنند. سرگیجه، سردرد و لرزش یا مشکل در راه رفتن از جمله مواردی است که در برخی از افراد دیده می‌شود.

۷. سقوط های مکرر

به دلیل مشکلاتی که در تعادل بدن و همچنین قدرت عضلات به وجود می‌آید و همچنین به دلیل سرگیجه و سردردهایی که برخی افراد با آن درگیر می‌شوند، احتمال سقوط‌های مکرر و زمین خوردن مدام در افرادی که سکته مغزی خاموش داشته‌اند وجود دارد. سقوط‌های مکرر هم از جمله علایم سکته مغزی خاموش است که با مشکلات پیری و افزایش سن اشتباه گرفته می‌شود.

۸. نشت ادرار و عدم توانایی در کنترل ادرار

به دلیل ضعفی که در برخی اندام‌ها ایجاد می‌شود و از دست دادن قدرت عضلات این امکان وجود دارد که برخی از افراد کنترل ادرار یا حتی کنترل حرکات روده خود را از دست دهند و با مشکلات بی‌اختیاری ادرار و حتی بی‌اختیاری مدفوع مواجه شوند.

بی اختیاری ادرار داری و می‌خوای بدونی از علائم سکته مغزیه یا نه؟ مشاوره بگیر.

۹. تغییرات در خلق و خو

گاهی افرادی که سکته مغزی خاموش داشته‌اند حتی بدون این که خودشان بفهمند تغییرات زیادی در خلق و خویشان ایجاد می‌شود. این تغییرات خلق‌وخو شامل برخی از حالت‌های افسردگی یا پرخاشگری نیز می‌شود. این علائم سکته مغزی خاموش ممکن است با سایر مشکلات روحی روانی اشتباه گرفته شود. گاهی گریه بیمار سکته مغزی هم به همین علت است.

۱۰. کاهش توانایی تفکر

افرادی که سکته مغزی خاموش را تجربه می‌کنند حتی اگر در لحظه علائم شدیدی را نشان ندهند، قطعاً بخشی از مغز آنها آسیب دیده است. به همین دلیل خصوصاً با تکرار سکته‌های خفیف توانایی و ظرفیت مغز کاهش می‌یابد؛ تا جایی که این افراد قدرت تفکر و تصمیم‌گیری کمتری دارند. در نتیجه نیز مشکل در تصمیم‌گیری یکی از علائم سکته مغزی خاموش در نظر گرفته می‌شود.

۱۱. کاهش ظرفیت و توانایی مغز

با آسیبی که به بخش‌های مختلف مغز بعد از هر بار سکته خاموش ایجاد می‌شود، از ظرفیت و قابلیت‌های مغز نیز کاسته می‌شود و به همین دلیل افراد حتی ممکن است به‌صورت موقتی نیز حافظه خود را از دست بدهند. کاهش توانایی برای انجام امور روزمره، حساب‌کتاب کردن یا یادگیری از جمله مشکلاتی است که بعد از سکته مغزی خاموش برای افراد ایجاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی: سکته مغزی و بی حسی سمت راست بدن

۱۲. غش کردن

به دلیل فشار و مشکلات ناشی از سکته های خاموش مغزی برخی از بیماران غش کردن‌های مدام ولی مختصر را تجربه می‌کنند. این غش کردن که می‌تواند از علایم سکته مغزی خاموش باشد، گاهی اوقات با سایر مشکلات زمینه‌ای مانند افت فشارخون اشتباه گرفته می‌شود.

آیا سکته مغزی خاموش موجب مرگ می‌شود؟
سکته مغزی خاموش به خودی خود منجر به مرگ نمی‌شود اما طول عمر را کم می‌کند.

آیا سکته مغزی خاموش موجب مرگ می شود؟

با وجودی که معمولاً افراد با یک یا دو بار سکته خفیف دچار مرگ نمی‌شوند، اما عوارض این سکته‌ها و تکرارشان می‌تواند طول عمر بیماران سکته مغزی را کاهش داده و خطر مرگ را افزایش دهد. خصوصاً این که احتمال بروز مشکلات زوال عقل و ریسک سکته مغزی کامل در این افراد بسیار بیشتر است. مراقبت از بیمار سکته مغزی در خانه می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بزرگ‌ترین چالش در خصوص سکته مغزی خاموش عدم تشخیص آن است. زمانی که فرد متوجه بروز سکته نمی‌شود، درمان به خصوصی نیز دریافت نمی‌کند و این خطر بروز عوارض بعدی و تکرار سکته را بیشتر خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است با شناخت کوچک ترین علائم سکته مغزی خاموش، برای تشخیص قطعی و پیگیری‌های پزشکی به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

اگر مشکوک به سکته مغزی خاموش هستید، حتما برای بررسی دقیق به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص مغز و اعصاب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سکته‌های خاموش بیشتر از سکته‌های علامت‌دار رخ می‌دهد. آنها تقریباً 14 برابر بیشتر از سکته‌های مغزی با علائم آشکار اتفاق می‌افتند.

اکثر افراد در هر سنی ممکن است این نوع سکته را تجربه کند، خصوصاً افراد مسن بالای 70 سال یا افرادی که مشکلات زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون دارند.

در صورت عدم تشخیص و تکرار سکته‌های مغزی خاموش ریسک بروز یک سکته کامل مغزی و مرگ بیماران وجود دارد.

بله، سکته مغزی خاموش و سکته مغزی خفیف دو وضعیت مغزی متفاوت هستند و علائم آنها نیز ممکن است تفاوت داشته باشد. در حالی که سکته مغزی خاموش به علائم ظاهری قابل تشخیص نمی‌انجامد، سکته مغزی خفیف ممکن است علائمی آشکار داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن