آدرنالین هورمون افزایش قدرت و هوش هنگام خطر!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترشح بیش از حد نور اپی نفرین بدن را در شرایط بدی قرار می‌دهد. می‌توانید با تغییراتی مانند ورزش، غذا خوردن، خوابیدن و کار در زمان مناسب روز از استرس آدرنال جلوگیری کنید. برای آگاهی از نحوه مصرف و عوارض آدرنالین، این مطلب را مطالعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آدرنالین خون چیست؟ (آدرنالین از کجا ترشح می شود)

وقتی بحث از آدرنالین می‌شود سریعاً به یاد هیجان و تپش قلبمان در موقعیت‌های هیجان‌انگیز یا خطرناک می‌افتیم. وقتی در یک موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، قلب شما شروع به تپش می‌کند و دستتان شروع به عرق می‌کند. در این حالت شما به دنبال راه فرار می‌گردید. این پاسخ از ترشح هورمون آدرنالین (Adrenaline) ناشی می‌شود. این هورمون بخش مهمی از واکنش بدن در هنگام مبارزه یا فرار است، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. طی چند دقیقه بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس‌زا، آدرنالین به سرعت در خون ترشح می‌شود و تکانه‌هایی را به اندام‌ها می‌فرستد تا پاسخ خاصی ایجاد شود.

آدرنالین خون چیست؟ (آدرنالین از کجا ترشح می شود)

آدرنالین هورمونی است که از غدد فوق کلیوی و برخی سلول‌های عصبی‌ ترشح می‌شود. غدد فوق کلیوی دارای ۲ بخش هستند:

  • قشر غدد فوق کلیه (بخش بیرونی)
  • مغز غدد فوق کلیه (قسمت داخلی)

بخش مغزی فوق کلیه توسط سیستم سمپاتو آدرنال به سیستم عصب‌های همدردی متصل شده است که باعث تنظیم واکنش به استرس می‌شود. تنها با چند دقیقه قرار گرفتن در موقعیت استرس‌زا، آدرنالین در خون آزاد شده و به اندام‌های مختلف منتقل می‌شود و باعث بروز واکنش‌هایی خواهد شد که برای را برای جنگ و گریز آماده می‌کند.

آمپول آدرنالین چیست؟

تزریق آدرنالین برای درمان واکنش‌های آلرژیک شدید که ممکن است کشنده باشند، استفاده می‌شود. این دارو با کاهش سریع تورم در گلو، بازکردن مجاری تنفسی و جلوگیری از افت بیش از حد فشار خون عمل می‌کند. گاهی اوقات برای افرادی که مشکلات تنفسی جدی دارند از جمله آسم همراه با آنافیلاکسی، کروپ و ایست قلبی استفاده می‌شود. آدرنالین به عضله بزرگ ران تزریق می‌شود و می‌تواند جان افراد را نجات دهد.

تزریق آدرنالین با استفاده یک دستگاه تزریق خودکار از قبل پر شده حاوی محلول در یک شیشه ویال برای تزریق زیر جلدی (زیر پوست) یا عضلانی (به عضله) انجام می‌شود. این آمپول معمولاً در اولین علائم واکنش آلرژیک جدی تزریق می‌شود. میزان تزریق اپی نفرین را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. آن را بیشتر یا کمتر از حد تجویز شده تزریق نکنید.

از پزشک یا داروساز خود بخواهید که نحوه استفاده از دستگاه تزریق خودکار از پیش پر شده را به شما و سایر مراقبین که می‌توانند دارو را تزریق کنند، نشان دهد.

نام های جایگزین آدرنالین

اپی‌نفرین (epinephrime) نام دیگر هورمون آدرنالین است. اگر پزشک شما در مورد تأثیر اپی‌نفرین بر قلب، اثرات اپی‌نفرین بر سیستم عصبی سمپاتیک، عملکرد اپی‌نفرین یا مسیر اپی‌نفرین شما صحبت کرد، منظور همان آدرنالین است. گاهی اوقات به هورمون آدرنالین هورمون هیجان هم می‌گویند.

علائم ترشح آدرنالین در شرایط استرس زا کدامند؟
آدرنالین باعث بروز علائمی در بدن مثل افزایش ضربان قلب و گشادی مردمک چشم می‌شود.

علائم ترشح آدرنالین در شرایط استرس زا کدامند؟

افزایش ناگهانی آدرنالین می‌تواند توانایی‌های شما را بالا ببرد و باعث شود احساس شکست‌ناپذیری کنید. این فرایند به شما کمک می‌کند تا بر موقعیتی که باعث استرس شدید شما می‌شود، غلبه کنید. دلیل اینکه در هنگام افزایش آدرنالین احساس قدرت می‌کنید، واکنش شیمیایی درون شماست. آدرنالین باعث می‌شود عروق خونی منقبض شوند تا خون شما به گروه‌های اصلی ماهیچه‌ای هدایت شود. آدرنالین خون بیشتری را به قلب و ماهیچه‌های شما پمپ می‌کند. اثرات آدرنالین می‌تواند تا یک ساعت پس از حذف از وضعیت استرس‌زا ادامه یابد.

بدن شما آدرنالین را به‌عنوان راهی برای محافظت از شما ترشح می‌کند. ترشح آدرنالین به افزایش تمرکز ذهنی شما کمک می‌کند. ترشح این هورمون درد را از بین نمی‌برد، اما احساس درد را تا مدتی غیرفعال می‌کند. بیشتر افراد گاه‌به‌گاه در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند؛ بنابراین اکثر ما با علائم معمول ترشح آدرنالین آشنا هستیم، علائمی مثل:

  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون بالا
  • اضطراب
  • کاهش وزن
  • تعریق زیاد
  • گشادی مردمک چشم
  • تپش قلب.

با این حال، این یک واکنش طبیعی بدن است که قصد دارد به ما در پاسخ به شرایط استرس‌زا کمک کند. پس از پایان استرس حاد، علائم به سرعت از بین می‌روند و ترشح بیش از حد آدرنالین متوقف می‌شود.

تفاوت هورمون آدرنالین و نورآدرنالین (اپی نفرین و نوراپی نفرین)

اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین هر دو انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که به عنوان هورمون هم عمل می‌کنند و متعلق به گروهی از ترکیبات معروف به کاتکول آمین‌ها هستند. این دو ماده به عنوان هورمون‌، بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد و سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند. وجود مقدار زیاد یا کم هر یک از آنها می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامتی شما بگذارد. از نظر شیمیایی، اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین بسیار مشابه هستند. با این حال، اپی‌نفرین روی گیرنده‌های آلفا و بتا کار می‌کند، در حالی که نوراپی‌نفرین فقط روی گیرنده‌های آلفا کار می‌کند. گیرنده‌های آلفا فقط در عروق وجود دارند. گیرنده‌های بتا در قلب، ریه‌ها و عروق ماهیچه‌های اسکلتی قرار دارند. همین تفاوت است که باعث می‌شود اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین عملکرد کمی متفاوت داشته باشند.

آمپول آدرنالین چیست؟
در موارد شوک آنافیلاکسی می‌توان برای بهبود علائم از آمپول ادرنالین استفاده کرد.

نحوه مصرف آدرنالین چگونه است؟

مصرف آدرنالین در شرایط بسیار حاد و خاص انجام می‌گیرد. این دارو به هنگام واکنش‌های اضطراری مثل حمله‌های خاص، واکنش آنافیلاکسی و آنژیوادم و موارد دیگر استفاده می‌شود. در مصرف این دارو موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • این دارو را تنها در موارد خاص باید استفاده کنید.
  • در درمان واکنش‌های آلرژیک (شوک آنافیلاکسی) بلافاصله باید آدرنالین مصرف شود.
  • آدرنالین تزریقی برای واکنش‌های حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در یک قلم تزریقی آماده به تزریق قرار دارد.
  • هنگام استفاده از قلم دارویی آدرنالین تنها کافی است که نکات توضیح داده شده را مطالعه کنید و طبق دستورالعمل پیش بروید.
  • اگر بعد از تزریق قلم چیزی در انتهای آن باقی ماند اشکالی ندارد.
  • در صورتیکه احساس کنید یک دوز کافی نیست، ۲ دوز را باید استفاده کنید.
  • آدرنالین به شما فرصت می‌دهد تا مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید. پس سریعا به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنید.

متن انگلیسی:
«Keep the container in the outer carton in order to protect from light.»
ترجمه متن:
«دارو را در بسته‌بندی نگه دارید تا از نور دور باشد.»

به نقل از medicines

آمپول آدرنالین در کدام قسمت از بدن باید تزریق شود؟

اپی‌نفرین باید فقط در وسط قسمت بیرونی ران تزریق شود و در صورت لزوم در مواقع ضروری از روی لباس تزریق می‌شود. اگر در حال تزریق اپی‌نفرین به کودک خردسال هستید که ممکن است در حین تزریق حرکت کند، پای او را محکم بگیرید و حرکت کودک را قبل و حین تزریق محدود کنید. اپی‌نفرین را به باسن یا هر قسمت دیگر بدن مانند انگشتان دست یا پا تزریق نکنید. اگر اپی‌نفرین به طور تصادفی به این مناطق تزریق شد، باید تحت مراقبت‌های پزشکی فوری قرار بگیرید.

پس از تزریق دوز کامل اپی‌نفرین، مقداری محلول در دستگاه تزریق باقی می‌ماند. این طبیعی است و به این معنا نیست که شما دوز کامل را دریافت نکرده‌اید. از مایع اضافی استفاده نکنید؛ مایع و دستگاه استفاده شده را طبق دستور پزشک خود به درستی دور بیاندازید.

برای آگاهی بیشتر از نحوه مصرف این دارو، از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید و تمامی سوالات خود را بپرسید.

آدرنالین شما نرماله یا بالاست؟

برای اینکه بدونی بدنت درست کار می‌کنه، نوبت بگیر!

چه زمانی باید آمپول اپی‌نفرین را تزریق کنید؟

شما باید اپی‌نفرین را به محض مشکوک شدن به واکنش حساسیتی جدی، تزریق کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی شامل موارد زیر است.

  • بسته شدن مجاری تنفسی
  • خس خس سینه
  • عطسه
  • گرفتگی صدا
  • کهیر
  • خارش
  • تورم
  • قرمزی پوست
  • ضربان قلب سریع
  • نبض ضعیف
  • اضطراب
  • گیجی
  • درد معده
  • از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع
  • ضعف یا از دست دادن هوشیاری.

در مورد این علائم با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که می توانید بروز واکنش آلرژیک جدی را تشخیص دهید و تزریق اپی نفرین را انجام دهید.

دستگاه تزریق خودکار خود را همیشه همراه خود داشته باشید یا همیشه در دسترس داشته باشید تا بتوانید با شروع واکنش آلرژیک سریع اپی‌نفرین را تزریق کنید. از تاریخ انقضای مهر شده روی دستگاه مطلع باشید و با گذشت این تاریخ دستگاه را تعویض کنید. هر از گاهی به محلول موجود در دستگاه نگاه کنید. اگر محلول تغییر رنگ داده یا حاوی ذرات است، با پزشک خود تماس بگیرید تا دستگاه تزریق جدیدی تهیه کند.

اپی نفرین از نظر دارویی چه کاربردی دارد؟ (قرص آدرنالین برای چیست؟)

یکی از مهمترین کاربردهای دارویی آدرنالین، درمان شوک آنافیلاکسی است. شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و به طور بالقوه کشنده است. آدرنالین برای کاهش علائم شوک آنافیلاکسی و به طور خاص برای کاهش تورم صورت و مجاری تنفسی و افزایش فشار خون تجویز می‌شود. آدرنالین در موارد پزشکی دیگری هم استفاده می‌شود که عباتند از:

هرچند آدرنالین می‌تواند یک داروی نجات‌دهنده باشد، اما استفاده از آن برای کسانی که از داروهای ضدافسردگی سه‌‌حلقه‌ای، مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و مسدود‌کننده‌های بتا، بیماران مسن و کسانی که فشار خون بالا دارند‌، می‌تواند خطرناک باشد.

ترشح آدرنالین در بدن چگونه کنترل می شود؟
آدرنالین در زمان احساس خطر یا هیجان از بخش مرکزی غده‌های فوق کلیوی ترشح می‌شود.

آدرنالین خون پایین

آدرنالین خون پایین بسیار غیرمعمول است، حتی اگر هر دو غده فوق کلیوی را در اثر بیماری یا جراحی از دست داده باشید. از آنجا که ۹۰% آدرنالین بدن از سیستم عصبی تأمین می‌شود، و تنها ۱۰% از کل نور اپی نفرین خون از غدد فوق کلیوی تأمین می‌شود. پس اگر حتی این غدد را هم از دست بدهید، تنها ۱۰% کاهش در مقدار آدرنالین خون خواهیم داشت که واقعاً قابل توجه نیست. کمبود آدرنالین، یک اختلال پزشکی بسیار نادر و غیرمعمول شناخته می‌شود.

آمپول اپی نفرین تا چه حد موثر است؟

تزریق اپی‌نفرین به درمان واکنش‌های آلرژیک جدی کمک می‌کند اما جایگزین درمان پزشکی نمی‌شود. بلافاصله پس از تزریق اپی‌نفرین باید تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید. می‌توانید در حالی که منتظر درمان فوری پزشکی هستید آرام استراحت کنید.

اکثر دستگاه‌های تزریق خودکار حاوی محلول کافی برای یک دوز اپی نفرین هستند. اگر علائم شما بعد از تزریق اول ادامه پیدا کرد یا عود کرد، ممکن است پزشک به شما بگوید از دوز دوم تزریق اپی نفرین با دستگاه تزریق جدید استفاده کنید. مطمئن باشید که نحوه تزریق دوز دوم و نحوه تشخیص تزریق دوز دوم را می‌دانید. فقط پزشک می‌تواند بیش از ۲ تزریق برای یک قسمت آلرژیک انجام دهد. از این رو در هر صورت بیشتر از دو دوز تزریق نکنید.

اگر همیشه مضطرب و بی‌قراری به دکتر غدد مراجعه کن!

عوارض ناشی از افزایش غیرطبیعی آدرنالین کدامند؟

شروع ناگهانی استرس و هورمون‌های اضافی استرس در بدن شما می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. استرس جسمی و روحی می‌تواند برای قلب شما مضر باشد. بیماری معروف به سندرم قلب شکسته زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون شما به دلیل ناراحتی شدید کاهش می‌یابد. اندازه‌گیری میزان هورمون آدرنالین دشوار است؛ بنابراین اثرات منفی دقیق آن کاملاً مشخص نیست. با این حال، استرس مداوم و اپی نفرین منتشر شده در بدن شما می تواند تأثیرات منفی داشته باشد. این تأثیرات می‌تواند شامل فشار خون بالا و اضطراب باشد.

اگر آدرنالین برای مدت طولانی مدام ترشح شود اختلالاتی برای شما به بار می‌آورد که عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی
  • بیماری قلب و عروقی
  • افزایش وزن
  • مسائل متابولیک
  • سردرد
  • علائم فشار خون بالا ناگهانی
  • اختلال حافظه و تمرکز
  • اختلالات خواب
  • اضطراب
  • افسردگی.

یکی دیگر از تأثیرات منفی افزایش آدرنالین احساس سرگیجه، سبکی سر و تغییر بینایی است. اگر بدن شما به طور منظم مقدار زیادی اپی‌نفرین دریافت می‌کند، احتمال آسیب قلبی شما افزایش می‌یابد. ناتوانی در خواب و عصبی بودن از عوارض شایع بیش از حد آدرنالین است. اگر از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برید، استرس ناشی از افزایش آدرنالین می‌تواند به قلب شما آسیب برساند.

تولید بیش از حد آدرنالین بسیار شایع است. برخی از افراد مبتلا به چاقی و آپنه انسدادی خواب بدون درمان، ممکن است هر شب هنگام تنفس در معرض سطوح بالای آدرنالین قرار بگیرند و این مساله در ایجاد فشار خون بالا در چنین افرادی نقش دارد. گاهی افزایش این هورمون به علت بیماری فئوکروموسیتوم است.

راهکار برای کنترل آدرنالینتوضیحات
عوامل محرک استرس خود را مشخص کنید.شما همیشه نمی‌توانید چیزهای استرس‌زا را در زندگی خود حذف کرده یا از آنها اجتناب کنید. اما می‌توانید چیزهایی که باعث استرس شما می‌شود را کشف کنید و راه‌های سالم برای مقابله با آنها را در نظر بگیرید.
مدیتیشن کنید.یک تمرین مدیتیشن منظم، حتی ۱۰ دقیقه ۲ بار در روز، می‌تواند تأثیرات شگرفی بر سطح استرس و سطح آدرنالین خون شما داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن در کاهش فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش ضربان قلب و بهبود سیستم ایمنی و عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است. همه این‌ها به دلیل اثرات آرامش‌بخش مدیتیشن بر بدن شما است که حالت بدن را از استرس، یا مبارزه به آرامش تبدیل می‌کند.
ورزش کنید.ورزش به کاهش استرس، کاهش ضربان قلب و تنفس منظم کمک می‌کند. ورزش انتقال‌دهنده‌های عصبی با احساس خوب به نام اندورفین را آزاد می‌کند که بر روحیه تأثیر مثبت می‌گذارد و باعث آرامش می‌شود. حتی یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای چند بار در روز می‌تواند برای کاهش سطح استرس و اضطراب شما کافی باشد. تمرین یوگا یا تای چی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کنترا ترشح اپی‌نفرین خواهد بود.
رژیم غذایی سالمیک رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن مقدار کافی سبزیجات تازه، میوه‌ها، غلات کامل، دانه‌ها، آجیل و پروتئین بدون چربی به کنترل واکنش استرس شما کمک می‌کند. هنگامی که قند خون شما پایدار است و بدن مواد مغذی مورد نیاز را دارد، سیستم عصبی می‌تواند روان‌تر و کارآمدتر عمل کند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا آرامش خود را حفظ کرده و در صورت وقوع واکنش استرس را کاهش دهید. محدود کردن مصرق کافئین و الکل هم بسیار مؤثر خواهد بود.
به اندازه کافی بخوابید.خواب به زمانی گفته می‌شود که بدن شما می‌تواند عاری از نیازهای روز باشد. در این حالت بدن روی ترمیم و جوانسازی تمرکز می‌کند. وقتی عمیق می‌خوابید، مغز شما مسیرهای ارتباطی جدیدی را شکل می‌دهد‌. خاطرات را رمزگذاری می‌کند و اطلاعات اضافی را “محو” می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که خواب منظم و با کیفیت باعث افزایش تمرکز، یادگیری، حافظه، خلق و خو، قضاوت، تصمیم‌گیری بهتر و سلامت هورمونی می‌شود و به شما کمک می‌کند تا با استرس کنار بیایید. گذشته از مدیریت استرس، ثابت شده است که خواب کافی برای حفظ سطح فشار خون، وزن، عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت قلب و عروق و سلامت روانی ضروری است. بنابراین، ۸ تا ۱۰ ساعت خواب را در اولویت قرار دهید!
یک سیستم پشتیبانی قوی داشته باشید.به افراد مبتلا به بیماری‌های غدد درون‌ریز توصیه می‌شود که از یک سیستم پشتیبانی قوی برای کمک به کارهای فیزیکی مربوط به وضعیت خود برخوردار باشند. با خانواده یا دوستانتان صحبت کنید و ببینید در چه مواقعی ‌می‌توانند به شما کمک کنند. خانواده، دوستان، همکاران، مراکز اجتماعی، کلاس‌های یوگا، همه امکانات گسترده‌ای برای گسترش حلقه حمایت شما هستند.
۶ راهکار برای کنترل آدرنالین: برخی راهکارها برای کنترل این استرس آدرنال

موارد هشدار و منع مصرف ادرنالین

هنگام مصرف این دارو به هشدارهای زیر توجه کنید:

  • تاریخ انقضای دارو را مورد توجه قرار دهید.
  • این دارو را با کسی شریک نشوید.
  • از دسترس کودکان دور کنید.
  • اگر رنگ دارو عوض شده است، آن را کنار بگذارید.

در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید، با دکتر مشورت کنید:

  • حساسیت
  • بیماری قلبی و عروقی
  • فشارخون بالا
  • شوک کاردیوژنیک
  • تروماتیک یا خونریزی
  • پرکاری تیروئید
  • اختلال غده آدرنال
  • دیابت
  • مشکلات کلیوی
  • افزایش فشار چشم (گلوکوم)
  • پارکینسون
  • مشکل پروستات

هنگام مصرف در بارداری یا شیردهی، حتما با پزشک مشورت کنید. این دارو از داروهای گروه C برای بارداری و شیردهی است که به معنی این است که در شرایط خاص و نظارت ویژه پزشک قابل استفاده است.

غذاهای افزایش دهنده ادرنالین
برخی مواد غذایی مانند کافئین باعث افزایش ترشح اپی نفرین می‌شود.

تداخلات دارویی اپی نفرین یا داروی ادرنالین چیست؟

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را با دکتر در میان بگذارید. برخی از داروهایی که با داروی آدرنالین تداخل دارند، عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • بتابلاکرها
  • داروهای ضربان قلب
  • داروهای مهارکننده MAO
  • مشتقات ارگوت
  • داروهای حاوی آنتی هیستامین
  • داروهای ضد دیابت
  • داروهای ادرارآور
  • دیگوکسین
  • لووتیروکسین

اطلاعات دارویی آدرنالین

در ادامه به اطلاعات تکمیلی درباره آدرنالین پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید و این دارو یا انتقال‌دهنده‌ی عصبی را بیشتر بشناسید.

ترشح آدرنالین در بدن چگونه کنترل می شود؟

آدرنالین عمدتاً از طریق فعال شدن اعصاب متصل به غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که باعث ترشح آدرنالین و در نتیجه افزایش سطح آدرنالین در خون می‌شود. این روند نسبتاً سریع اتفاق می‌افتد، یعنی درعرض ۲ تا ۳ دقیقه پس از مواجهه با رویداد استرس‌زا این هورمون ترشح می‌شود. هنگامی که وضعیت استرس‌زا به پایان می‌رسد، تکانه‌های عصبی به غدد فوق کلیوی کاهش می‌یابد‌، به این معنی که غدد فوق کلیوی تولید آدرنالین را متوقف می‌کنند.

استرس همچنین باعث ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک از غده هیپوفیز می‌شود که باعث تولید هورمون استروئیدی کورتیزول از قشر غدد فوق کلیوی می‌شود. این هورمون استروئیدی در تغییر متابولیسم بدن (یعنی افزایش گلوکز پلاسما) در شرایط استرس طولانی مدت و مداوم (مزمن) از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عملکرد آدرنالین چگونه است؟

آدرنالین بسته به نوع سلول‌هایی که بر روی آنها عمل می‌کند عملکردهای متفاوتی دارد. با این حال، اثر کلی آدرنالین این است که بدن را برای واکنش “مبارزه یا فرار” در زمان استرس، یعنی بدن را برای فعالیت شدید یا ناگهانی آماده کند. این واکنش باعث گشاد شدن مجاری هوا شده تا اکسیژن مورد نیاز ماهیچه‌ها را برای مبارزه با خطر یا فرار به ماهیچه‌ها برساند.

آدرنالین همچنین عروق خونی را منقبض می‌کند تا خون را دوباره به گروه‌های اصلی عضلانی، از جمله قلب و ریه‌ها هدایت کند. آدرنالین باعث انقباض در بسیاری از شبکه‌‌ رگ‌های خونی کوچک می‌شود اما رگ‌های خونی ماهیچه‌های اسکلتی و کبد را گشاد می‌کند. در قلب، سرعت و نیروی انقباض را افزایش می‌دهد، بنابراین خروجی خون از قلب را افزایش داده و فشار خون را افزایش می‌دهد. در کبد، آدرنالین تجزیه گلیکوژن به گلوکز را تحریک می‌کند، که درنتیجه منجر به افزایش سطح گلوکز خون می‌شود. همچنین باعث افزایش سطح اسیدهای چرب آزاد در گردش می‌شود. مقادیر اضافی گلوکز و اسیدهای چرب می‌تواند در مواقع استرس یا خطر، زمانی که نیاز به هوشیاری و فعالیت بیشتر داریم، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

توانایی بدن برای احساس درد هم در نتیجه آدرنالین کاهش می‌یابد‌، به همین دلیل است که می‌توانید حتی در صورت آسیب‌دیدگی به فرار یا مبارزه با خطر ادامه دهید. آدرنالین باعث افزایش چشمگیر قدرت و عملکرد و همچنین افزایش آگاهی در زمان استرس می‌شود. پس از کاهش استرس، اثر آدرنالین می‌تواند تا یک ساعت ادامه یابد.

چه فعالیت هایی باعث افزایش آدرنالین می شوند؟

اگرچه ترشح آدرنالین یک هدف تکاملی دارد، اما برخی افراد فقط برای افزایش آدرنالین و حس هیجان در فعالیت‌های خاصی شرکت می‌کنند. فعالیت‌هایی که می‌توانند باعث افزایش آدرنالین و هیجان شوند عبارت‌اند از:

  • تماشای فیلم ترسناک
  • چتربازی
  • پرش از صخره
  • بانجی جامپینگ
  • غواصی در قفس با کوسه‌ها
  • بازی‌های پرهیجان و خطرناک شهربازی.
تنظیم-سطح-آدرنالین
انجام ورزش‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن به کنترل سطح آدرنالین کمک می‌کنند.

درمان اختلالات آدرنالین چیست؟

اکثر مشکلات آدرنالین ناشی از استرس است. آدرنالین و سایر هورمون‌های استرس در شرایطی که نیاز به دعوا یا فرار داریم بسیار مفید است. اما اینکه نحوه کنترل کردن آدرنالین را بیاموزیم، یعنی اینکه بتوانیم ضربان قلب و فشار خون خود را به حالت عادی برگردانیم، یک مساله حیاتی است. خاموش کردن پاسخ استرس همیشه آسان نیست. به ویژه هنگامی که شرایط زندگی چالش برانگیز است یا زمانی که ما به مدت طولانی به احساس استرس عادت کرده‌ایم.

گزینه‌های درمانی متعددی برای ترشح بیش از حد آدرنالین وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از مواردی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، بیندازیم:

۱. درمان رفتاری شناختی (CBT)

درمان رفتاری شناختی (CBT) عموما مؤثرترین نوع درمان برای اکثر اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود. این متد به‌طور کلی شامل شناسایی موقعیت‌ها، افکار و افراد محرک و سپس یادگیری و تمرین مهارت‌های مقابله سالم است. هر نوع فعالیتی برای تمرکز حواس، مانند تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن برای کنترل استرس می‌تواند بسیار مفید باشد.

۲. حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)

حساسیت‌زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR) هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. این کار با شناسایی باورهای منفی در مورد خود یا جهان، به شما کمک می‌کند تا به باورهای مثبت یا جایگزین برسید. باورهایی که بیشتر قدرتمند هستند و کمتر ترسناک و منفی به نظر می‌رسند.

در EMDR شما یاد می گیرید که از منابع داخلی مانند مهارت‌های حل مسئله، گفتگوی مثبت با خود، اظهارات آرامش بخش و پردازش مجدد آسیب‌های گذشته برای کاهش سطح کلی استرس و اضطراب خود استفاده کنید. این روزها اکثر مردم تحت استرس مزمن هستند. داروها می‌توانند کمک کنند، اما استفاده از تکنیک‌های رفتاری مختلف برای کاهش استرس و اضطراب همراه با دارو مؤثرتر از دارو است.

هر نوع سرگرمی که در آن بتوانید تنش و اضطراب اضافی را حذف کنید به درمان اختلال آدرنالین کمک خواهد کرد.

۳. دارو درمانی

همانطور که اشاره کردیم درمان اختلال آدرنالین با دارو درکنار درمان رفتاری شناختی موثر است و باید هردو آن‌ها را درکنار هم داشته باشید تا مشکلات افزایش آدرنالین‌تان را درمان کنید. دارهایی که برای این کار استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • مسدودکننده‌های بتا

مسدودکننده‌های بتا با جلوگیری از تماس آدرنالین با گیرنده‌های بتا قلب به کاهش علائم استرس کمک می‌کنند. این داروها از احساس تپش قلب و افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کنند که بسیاری با آدرنالین و ترس ارتباط دارند. مسدودکننده‌های بتا می‌توانند رگ‌های خونی شما را شل کرده و فشار خون را کاهش دهند. این مسدودکننده‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت عمل می‌کنند و می‌توانند در شرایط خاصی که از آن عصبی هستید، استفاده کنید (مثل اجرای عمومی‌، کنفرانس و پرواز در هواپیما). این داروها ۱ یا ۲ ساعت طول می‌کشد تا به اثر کامل خود برسند. اثر این داروها حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت باقی می‌ماند. متداول‌ترین مسدودکننده‌های بتا عبارتند از: آتنولول، پروپرانولول و متوپرولول.

  • بنزودیازپین‌ها

بنزودیازپین‌ها یکی دیگر از داروهای کوتاه‌مدت سریع‌الاثر هستند. آنها روی انتقال‌دهنده‌های عصبی شما کار می‌کنند تا ماهیچه‌های شما را آرام کرده و ذهن شما را آرام کنند. بنزودیازپین‌ها بیشتر برای درمان اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس‌، اختلال اضطراب عمومی و اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می‌شوند. برای پیش‌بینی یک تجربه استرس‌زا می‌توانید از مسدودکننده‌های بتا استفاده کنید. اما بنزودیازپین‌ها در اوج اضطراب یا حمله وحشت مؤثرتر هستند. در صورت بروز مشکل در تنفس یا سرگیجه ناشی از وحشت زدگی، بنزودیازپین‌ها با غیرفعال کردن سریع آدرنالین اضافی خون، علائم را به سرعت تسکین می‌دهند. آلپرازولام، کلونازپام، لورازپام و دیازپام به‌طور مرتب به‌عنوان بنزودیازپین تجویز می‌شوند.

اشکال داروییعوارضتداخلات دارویی
آمپول اپی نفرین دی پی ۰.۰۱% ۱۰ میلی لیترخواب آلودگیبنزیل پنی‌سیلوئیل پلی‌لیزین
آمپول اپی نفرین دی پی ۱میلی گرم/۱میلی لیتراختلال حافظهلورازیدون
آمپول اپی نالین ۱میلی گرم/۱ میلی لیترسردردمشتقات ارگوت
EPINEPHRINE 1% 7.5ML OPH DROPتشدید بیماری پارکینسونبلونانسرین
EPINEPHRINE 1MG/ML SYRINGEسرگیجهبرومپریدول
اطلاعات دارویی آدرنالین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در کوتاه مدت، افزایش آدرنالین تأثیر قابل توجهی بر سلامتی ندارد. اما با گذشت زمان، سطوح بالای مزمن آدرنالین در بدن شما می‌تواند مشکلات سلامتی واقعی ایجاد کند. اگر احساس می‌کنید استرس دائمی دارید، در حالت هشدار شدید اضطراب یا وحشت زدگی هستید با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند آنچه را که ممکن است باعث ناراحتی شما شده ارزیابی کند و شما را به روانپزشک ارجاع دهد. مشکل ترشح بیش از حد آدرنالین فقط مربوط به استرس نیست و گاهی ریشه بیولوژیکی دارد. در این مورد باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

برای پیدا کردن دکتر فوق تخصص غدد و همچنین روانپزشک خوب به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر راهنمایی برای انتخاب پزشک می‌توانید به صورت آنلاین نوبت بگیرید یا از مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد و مشاوره آنلاین روانپزشک استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آدرنالین  گاهی اوقات با ترشح بی‌موقع و اشتباه باعث اختلالاتی در فعالیت‌های روزمره و شبانه می‌شود. گاهی ذهن شما پر از افکار مختلف است، این افکار باعث ایجاد اضطراب و نگرانی می‌شود و بدن شما را تحریک می‌کند تا آدرنالین و دیگر هورمون‌های مرتبط با استرس مانند کورتیزول (معروف به هورمون استرس) را ترشح کند.

این مساله به‌ویژه در شب هنگام خوابیدن صادق است. برخی از افراد نمی‌توانند فکر خود را از اتفاقاتی که در طول روز افتاده منحرف کنند و نگران این نباشند که فردا چه خواهد شد. مغز شما این موضوع را به عنوان استرس درک می‌کند، درحالیکه خطر واقعی وجود ندارد. در این حالت شروع به افزایش ترشح آدرنالین می‌کند و این می‌تواند باعث بی‌قراری و تحریک‌پذیری فرد شود و خوابیدن را غیرممکن کند.

آدرنالین همچنین ممکن است در پاسخ به صداهای بلند، نورهای روشن و درجه حرارت بالا ترشح شود. تماشای تلویزیون، استفاده از موبایل، رایانه یا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند قبل از خواب می‌تواند باعث افزایش آدرنالین در شب شود.

کافئین ماده‌ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد موادغذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می‌کند و سطح آدرنالین را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها مرکبات، موز و وانیل می‌توانند سطح اپی‌نفرین را افزایش دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آدرنالین

  1. ابراهیم گفت:

    سلام منم اینو مشکلو دارم هم لاغرم هم فراموش کار خیلیم علاقه ب چیزای پر خطر دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جدا از این از نظر پرکاری تیرویید هم نیاز به ازمایش خون دارید

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر تا بحال اصلا ب این موضع فکر نکرده بودم ک بفهمم ادرنالین چ تاثیری روی بدن داره من رژیم غذایم خوبه و هیچ وقت تا به حال چاق نشدم و خیلیم لاغرم و ب قول شما کلا کارای ک توش پر استرس باشه دوس دارم مثل شهر بازی یا کوه نوردی فیلمای ترسناک و ی مشکلی ک دارم فراموش کارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جدا از این از نظر پرکاری تیرویید هم نیاز به ازمایش خون دارید

  3. محمد ارویی گفت:

    با سلام من یک سوال داشتم جدیدا یک مشکلی برام پیش آمده برای مثال آرایشگاه میرم تا آرایشگر پیش بند منو می‌بنده و دور گردنم دکمه را یهو یک شوکی بهم دست میده سریع بازش میکنم یا چیز دیگر هر چیزی به بدنم وصل بشه چه بستن یا هر چیز دیگه سریع استرس بهم دست میده انگار باید فرار کنم از این قضیه مثال میگن زود باش بازش کن نمی‌دونم چی شده لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا دچار تنگاهراسی هستید
      از محصور شدن اضطراب میگیرید
      باید ریشه یابی شود
      بهتر است تلفنی با مشاوران مان صحبت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  4. هما میرصدیقیانی گفت:

    سلام وخداقوت.
    برای توضیح قسمتی از کنفرانس ترم دوروانشناسیم به مقاله کامل ومفید شما
    مراجعه کردم وخیلی برایم مفید بود.
    گرچه شخصا بادرمانهای دارویی با داروهای شیمایی واقعا مخالف هستم و طب سنتی تکنولوژیک و فیزیکو تراپی برای تغییر رفتار برای رفع مشکلات رو ترجیح میدهم و البته توصیه و استفاده هم میکنم
    ولی از کامل بودن اطلاعات شماسپاسگزارم.
    موفق و موید باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام همای عزیز
      ممنونم از توجه شما
      تندرست و پویا باشید

  5. ناشناس گفت:

    همیشه بی حس ام اصلا خونسرد حتا تو کار حتا تو دعوا انگار چند ثانیه طول می‌کشد تا بفهمم خیلی آرام راه میرم تو محل کار عین آدم آهنی برا همین هم بهم کار نمی‌دن اصلا دیر گیر دیر عکس العمل نشون میدم

  6. پیروز گفت:

    سلام وقت بخیر
    من در موقعیت استرس کلا اختیاری از خودم ندارم ، حس میکنم همه چیز بصورت آهسته اتفاق میوفته ولی بازم عکس والعملی ندارم فقط نظاره می کنم که این ، خیلی بده و ترسو خطاب میشم ! چطور میتونم از شرش خلاص بشم ؟
    ممنون میشم کمکم کنید

  7. عبداله گفت:

    آقا همه ما غیر ازین مطالب باید روانشناسی و روانپزشکی بدانیم تا خودمان را بهترین شکل سلامت و شاد نگه داریم

  8. بی نام گفت:

    سلام ، خسته نباشید .
    سوالی میخواستم عرض بکنم .
    من زیاد در مواقع استرس زا و هیجانی قرار نمیگیرم ، اما وقتی که آدرنالین بدنم افزایش پیدا میکنه ، توهم میزنم .
    دارو یا مواد مخدری مصرف نمیکنم و پیش روانشناس هم رفتم و سلامت روان کامل دارم .
    از همه ی فعالیت های هیجانی مثل رفتن به شهر بازی و کوهنوردی و فیلم های ترسناک دوری میکنم ، چون بعد از هیجان به طرز غیر قابل تصوری توهم برمیدارتم وحتی اعضای خانواده و دوستانم هم نمیتونم تشخیص بدم .
    ممنون میشم پاسخ بدید .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مورد نیاز به بررسی توسط متخصص روانپزشکی دارد. از این لینک نوبت گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص روانپزشک

    2. احمد گفت:

      سلام نود درصد آدرنالین در غدد فوق کلیوی ترشح میشه نه سلول های عصبی لطفا به منابع معتبر نگاهی بندازید شما برعکس فرمودید