علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت افزایش ناگهانی فشار خون ممکن است بیماری زمینه‌ای، سبک زندگی، چاقی یا مصرف دارویی خاص باشد. برای درمان باید ابتدا علت آن مشخص شود. معمولا در بارداری، پریود و هنگام خواب فشار افزایش پیدا می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
علت فشار خون بالا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون را می‌دانید؟ فشار خون بالا جز بیماری‌های شایع است که بسیاری از زنان و مردان در سنین مختلف دچار آن می‌شوند. این بیماری خطرناک بوده و پمپاژ خون از قلب به اندام‌ها را دشوار می‌کند. اگر علت بالا رفتن فشار خون مشخص نشود و برای درمان آن اقدامی نکنید، ممکن است عوارضی مانند سکته مغزی، بیماری کلیه و نارسایی قلبی را به دنبال داشته باشد.

اگر مدام دچار افزایش فشار خون می‌شوید و به دنبال علت بروز این بیماری هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که دلیل بالا رفتن ناگهانی فشار خون چیست؟ کدام بیماری‌ها با این عارضه ارتباط دارند؟ آیا علت آن در زنان و مردان متفاوت است؟ فشار خون در شب بیشتر می‌شود یا صبح؟ علت این عارضه در کودکان و نوجوانان چیست؟

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

فشار خون درواقع فشاری است که جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند. قلب خون را به سمت سایر اندام‌ها پمپاژ می‌کند. فشار خون بالا باعث فشار بیشتر به قلب شده و ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. فشار خون نرمال عدد ۸۰/۱۲۰ است. در مرحله اول فشار خون بالا این عدد به ۸۰/۱۳۰ تا ۸۹/۱۳۹ می‌رسد. فشار خون بسیار بالا از ۱۲۰/۱۸۰ بالاتر بوده و خطرناک است.

دلایل فشارخون بالا متعدد است. در این مطلب مهم‌ترین علل افزایش ناگهانی فشار خون را توضیح می‌دهیم. عوامل زیر ممکن است از علل اصلی باشند.

  • سیگارکشیدن
  • اضافه‌وزن و چاقی
  • نداشتن فعالیت بدنی
  • نمک زیاد در رژیم غذایی
  • مصرف زیاد الکل
  • فشار و استرس
  • افزایش سن
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی فشارخون بالا
  • بیماری مزمن کلیوی
  • عفونت‌های طولانی‌مدت کلیه
  • گلومرولونفریت
  • اختلالات آدرنال و تیروئید
  • آپنه خواب
  • دیابت
  • بارداری
  • لوپوس: وضعیتی که سیستم ایمنی بدن به پوست، مفاصل و اندام‌ها حمله می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که در سراسر جهان، بیش از ۱٫۲ میلیارد نفر در سنین ۳۰ تا ۷۹ سال به فشارخون بالا مبتلا هستند. از هر ۳ نفر از این افراد، ۲ نفر در کشورهای با درآمد کم یا متوسط زندگی می‌کنند.
به نقل از clevelandclinic

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون ممکن است بیماری زمینه‌ای یا سبک زندگی باشد.
علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون ممکن است بیماری زمینه‌ای یا سبک زندگی باشد.

۱. علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون از نوع اولیه

فشار خون اولیه یا ضروری هیچ دلیل مشخصی ندارد. در بیشتر بزرگسالان طی سالیان متمادی فشارخون افزایش پیدا می‌کند. آترواسکلروز (تجمع پلاک در شریان‌ها) باعث افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا می‌شود.

۲. علت بالا رفتن فشار خون از نوع ثانویه

در این نوع فشار خون بالا یک بیماری زمینه‌ای باعث بروز عارضه می‌شود. فشارخون ثانویه به طور ناگهانی ظاهر شده و باید علت آن تشخیص داده شود. بیماری‌ها و داروهایی که دلیل فشار خون بالا از نوع ثانویه هستند، عبارتند از:

  • تومورهای غده فوق‌کلیوی
  • نقایص مادرزادی قلب (مشکلات عروق خونی در بدو تولد)
  • داروهای سرفه و سرماخوردگی
  • استروئیدها
  • برخی داروهای مسکن
  • قرص‌های ضدبارداری
  • برخی داروهای گیاهی (به‌ویژه داروهای حاوی شیرین‌بیان)
  • برخی داروهای ضدافسردگی مانند ونلافاکسین
  • مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین
  • بیماری کلیوی
  • آپنه انسدادی خواب
  • مشکلات تیروئید

۳. علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در صبح

صبح بعد از بیدارشدن هورمون‌هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می‌شود. این هورمون‌ها به افزایش انرژی در طول روز کمک می‌کنند. اما روی فشارخون هم تاثیر می‌گذارند و باعث افزایش آن می‌شوند.

۴. علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در شب

افزایش دمای اتاق یا افزایش سن می‌تواند از دلایل بالا رفتن ناگهانی فشار خون باشد. در افراد مسن و افراد با سابقه سکته احتمال مشکلاتی مانند بی‌خوابی، اختلال عملکرد شناختی، ضعف و نارسایی قلبی وجود دارد. این مشکلات باعث افزایش ناگهانی فشارخون در شب می‌شوند.

متن انگلیسی:
Asians are likely to have nocturnal hypertension because of their higher salt intake and higher salt sensitivity.
ترجمه متن:
 آسیایی‌ها به دلیل مصرف بیشتر نمک و حساسیت به نمک، بیشتر به فشار خون شبانه مبتلا می‌شوند.

ahajournals

۵. علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون بالا در سالمندان و افراد مسن

با افزایش سن احتمال افزایش فشارخون وجود دارد. همچنین داروهای تجویزی در دوره سالمندی بیشتر شده و ممکن است روی فشارخون تاثیر بگذارند. یکی از دلایل اصلی افزایش ناگهانی فشارخون در افراد مسن ابتلا به دیابت است. دیابت احتمال ابتلا به این بیماری را دوبرابر می‌کند.

۶. دلیل بالا رفتن ناگهانی فشار خون در بارداری

بعد از هفته ۲۰ بارداری تا زمان زایمان به علت افزایش حجم خون تا دوبرابر فشارخون کمی افزایش پیدا می‌کند. این وضعیت کاملا طبیعی است. اما اگر میزان افزایش فشارخون خیلی زیاد باشد، ممکن است شخص در خطر عوارض جدی مانند پره اکلامپسی باشد.

بعد از هفته ۲۰ بارداری تا زمان زایمان به علت افزایش حجم خون تا دوبرابر فشارخون کمی افزایش پیدا می‌کند.

فشارخون بالا در اواخر بارداری معمولا طبیعی است.
فشارخون بالا در اواخر بارداری معمولا طبیعی است.

۷. علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون و ضربان قلب

معمولا این دو علامت در کنار هم نشانه اضطراب، استرس، حمله پانیک یا سکته است. گاهی هم ممکن است مسمومیت با کوکائین یا متامفتامین هم باعث بروز این مشکل شود. اگر این دو علامت را دارید، حتما برای بررسی دلیل آن به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید.

علائم فشار خون بالا

معمولا فشارخون بالا علامتی ندارد. به همین دلیل به آن قاتل خاموش گفته می‌شود. اما در برخی موارد ممکن است علائم فشار خون بالا شامل موارد زیر شود.

  • سردرد
  • خونریزی بینی
  • تنگی نفس
  • تعریق
  • اضطراب
  • مشکلات خواب
  • حالت تهوع

برای تشخیص علت افزایش ناگهانی فشار خون به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر به دنبال دلیل بالا رفتن ناگهانی فشار خون هستید، باید با متخصص قلب و عروق، دکتر کلیه و مجاری ادراری یا دکتر عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب یا متخصص کلیه و مجاری ادراری وجود دارد.

فشار خون تو هم بالاست؟

همین الان با مشاوره بهترین دکتر علت فشار خون بالا را پیدا کن.

تشخیص علت افزایش ناگهانی فشار خون

برای تشخیص فشارخون باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از بهترین دستگاه فشار سنج در سریع‌ترین زمان و بدون درد فشار اندازه گرفته شود. بعد از تشخیص این عارضه ممکن است پزشک برای تشخیص علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون تجویز کند.

درمان بالا رفتن ناگهانی فشار خون

مهم‌ترین اقدام در درمان فشار خون بالا تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای فشارخون زیر نظر پزشک است. سعی کنید وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید. مصرف نمک و الکل را محدود کنید و ورزش را در برنامه خود قرار دهید. اگر بیماری زمینه‌ای یا دارویی خاص علت افزایش فشار خون باشد، پزشک باید برای درمان آن بیماری نیز اقدام کرده یا داروهای مصرفی را تغییر دهد.

برای درمان باید ابتدا دلیل افزایش فشار خون مشخص شود.
برای درمان باید ابتدا دلیل افزایش فشار خون مشخص شود.

برای درمان علت فشار خون بالا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان این بیماری و علت آن باید با متخصص کلیه و مجاری ادراری، متخصص قلب و عروق یا دکتر عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر نفرولوژی یا دکتر قلب وجود دارد.

بزرگترین علت فشار خون بالا برای تو چیه؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون متفاوت بوده و باید برای تشخیص آن آزمایش انجام شود. گاهی عواملی مانند افزایش سن، چاقی، عدم تحرک یا فشار و استرس باعث بروز این مشکل می‌شوند. اما در برخی مواقع بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات کلیوی، بیماری قلبی یا دیابت باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند. برخی داروها نیز مانند داروهای سرماخوردگی یا ضدافسردگی این مشکل را ایجاد می‌کنند.

برای تشخیص علت افزایش ناگهانی فشار خون باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌ها و معاینات لازم انجام شود. درمان علت بالا رفتن فشار خون اولین قدم بوده و بعد از آن باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل افزایش ناگهانی فشار خون بهتر است با متخصص کلیه و مجاری ادراری، دکتر قلب و عروق یا دکتر عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عمومی و سایر پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مواد حاوی کافئین باعث افزایش فشارخون می‌شوند.

بله عوامل استرس و اضطراب روی عملکرد قلب و فشارخون تاثیر می‌گذارند.

تحقیقاتی روی این موضوع انجام شده است و نشان داده است که سینوزیت و سرگیجه در زنان با فشارخون بالا بیشتر بوده است. اما علت آن هنوز مشخص نیست.

در حین صحبت کردن نسبت به زمان استراحت فشارخون افزایش پیدا می‌کند. این وضعیت در افراد جوان و پیر تفاوتی ندارد.

کمبود ویتامین D ممکن است علت بالارفتن فشار خون و دیابت باشد. به همین دلیل این افراد در معرض بیماری قلبی هم قرار دارند.

خیر سیر در واقع باعث کاهش فشارخون می‌شود. از مکمل سیر برای درمان اولیه فشارخون استفاده می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

  1. ناشناس گفت:

    سلام مادرم دیشب یهویی صورتش قرمز شد بعد میگفت حالت تهوع دارم با بدنش هم میگف ضعف کردم بعد فشارشو گرفتیم بالا بود ۱۵ رو ۱۰ بود بهد بهش یه قرص کاپتپریل ۲۵ دادیم بهتر نشد بردیم درمانگاه اونجا گفت فشارش بالا بعد دکتر قرص ۵۰ داد اون اسمش نمیدونم چی بود باز بعد از نیم ساعت باز یه قرص از همین ۵۰ داد فشارش اومد ۱۴ شد امروز هم همین ۱۴ نمیدونم چیکار کنیم پیش کدوم دکتر ببریم لطفا سریعتر جواب بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      با توجه به شرایط ایشان
      حتمن به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  2. ناشناس گفت:

    سلام دو روز بود تپش قلب خیلی بالا داشتم. امروز از سردرد و تپش بالا به درمانکاه رفتم فشارمو گرفتن گفتن رو۱۸هستش. صربان قلبمم ۱۵۰.امپول قرص دادن ولی باز سرم خیلی درد میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم شما بسیار خطرناک است
      سروم تراپی یک راه حل موقت است
      در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  3. ناشناس گفت:

    سلام دو روز بود تپش قلب خیلی بالا داشتم. امروز از سردرد و تپش بالا به درمانکاه رفتم فشارمو گرفتن گفتن رو۱۸هستش. صربان قلبمم ۱۵۰.امپول قرص دادن ولی باز سرم خیلی درد میکنه بدنم میسوزهچیکار کنم

  4. خالق داد گفت:

    سلام من ۲۲ سال سن دارم فشارم رو۱۲تا۱۴هست پشت سر و گردنم درد می‌کنه خودم حس مکنم قلبم تندتر مزنه ولی وقتی دوکتور رفتم گفت نرمال است استرس اضطراپ دارم دستم لرزه پیدا کرده مشکلی بینایی یه کم پیدا شده قبلان نمی‌دونستم نمک خیلی استفاده می کردم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      فشارخون بالای شما ممکنه جنبه ژنتیکی داشته باشدو فشار خون مزمن باشد. بهتره تحت نظر متخصص داخلی باشید.

  5. امیر گفت:

    سلام و ارادت
    من همیشه فشارم نرمال روی ۱۱ الی ۱۲ هست ولی در ماه ۱بار همیشه سردرد شدید میگیرم و فشارم میره بالا
    ۲۹ سالم هست
    سابقه فشار خون ارثی داریم
    سیگار میکشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر ماهی یک بار این اتفاق می افتد نگران کننده نیست
      سیگار و استرس بی تاثیر نیست
      ولی بطور کلی بهتر است زیر نظر متخصص قلب و عروق باشید

  6. naser گفت:

    سلام
    من تقریبا یه چند روزی بود که دستام میلرزید ولی فکر اینو نداشتم که شاید فشارک بالا باشه
    وقتی فشارمو گرفتم دیدم بین ۱۴تا۱۶ بالا پایین میشه
    رفتم دکتر عمومی گفت از استرسه نیازی نیست بترسی
    ایا واقعا نیازه برم دکتر قلب ؟
    وسابقه هیچ بیماری هم نداشتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت تمرار علایم حتمن به متخصص مراجعه کنید

  7. F گفت:

    سلام ببخشید من ۱۹ سالمه یکی دو هفته پیش به دلیل تیر کشیدن قلب رفتم پزشک عمومی که بعد رفتم متخصص قلب همیشه قبلا فشارم پایین بود مثلا ۹ ولی اینسری رفتم متخصص نوار دادم گفت تپش قلب داری و فشارم بالا بود ۱۳ بهم قرص پروپرازول داد گفتند برای استرسه قلب سالمه ولی این قرص یه ماه مصرف کنم طبق دستور ، من میترسم مصرف کنم آیا این قرص ضرری نداره؟ حس بدی دارم از این سن داروی فشار بخورم ، و آیا اگه این دارو بخورم دیگه نرمال میشم یا ممکن در آینده هم فشارم اینجوری بالا بره؟ البته دکتر گفتند مال اضطرابه ولی منظورم همین دارو هست ، و اینکه من این دارو یه بار خوردم هم دردم کمتر شد هم تپشم ، پیشاپیش از راهنماییتون ممنونم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن این دارو را طبق دستور مصرف کنید
      نگران نباشید

      1. F گفت:

        ممنونم ، ببخشید من اسم دارو اشتباه نوشته بودم متورال بود اسم قرصم ، پس مصرفش کنم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله

  8. حلیمه گفت:

    سلام وقتی دکتر قلب میرم فشار میره روی ۱۸ همون ساعت به خونه میام فشار روی ۱۲ هست ودستگاه فشار درست است به دکتر قلب هم مراجعه کردم مشکلی نداشتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال استرس وجود دارد
      ولی این همه اختلاف منطقی نیست

      1. حلیمه گفت:

        سلام چکار کنم وقتی دکتر میرم فشار میره بالا در حالت عادی نرمال هست راه حل بگید چه قرصی بخورم وقتی دکتر میرم هر نوع دکتری فشار بالا نره ممنون

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال استرس بالا وجود دارد
          در صورت نداشتن مشکل قلبی از پرانول ۱۰ استفاده کنید

  9. ناشناس گفت:

    سلام من حدودا یک ماهه هرچند وقت فشارم بالا میرفت رفتم دکتر عمومی ..معاینه کرد وبه من فرص تپش و
    سیترزن.قرص ژله ای معده اویشن دار دادوامپول نوروبیون.وامپول ویتامین دی .داد سه روز که مصرف کردم.نمیدونم چطور شد یک هفته است بد اذیت میشم ازمایش خون دادم هیچی نبود اکو .نوارقلبی گرفتن.تست ورزش.هیچی.البته مشکل سیگار دارم ولی دیگه توروز ۳تا ازنازکها میکشم وحدودا ازسال ۱۳۹۰ متادون میخورم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متادون باعث کاهش فشار خون می گردد
      احتمالا از نظر تغذیه از غذاهای شور استفاده میکنید
      باید ورزش مناسب و سبک انجام دهید
      و از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید
      تحت نظر پزشک از پرانول استفاده کنید

  10. ناشناس گفت:

    مطالب خوب بود ولی جامع و کامل نیست مثل مصرف چه غذاهایی باعث کاهش یا افزایش فشار خون میشه.چه ورزشهایی مناسبه؟ میزان خواب مناسب برای سنین مختلف بیان نشده .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از نقد و نظرتان
      حتمن بررسی و اصلاح خواهد شد
      تندرست باشید