هپاتیت E چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری هپاتیت E یکی از بیماری‌های ویروسی کبد است که از طریق خوردن این ویروسی به هپاتیت ای مبتلا می شوید. درمان این بیماری و تشخص آن متنوع است که می توانید در این مطلب با آنها آشنا شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هپاتیت e چیست

آیا با بیماری هپاتیت E آشنا هستید؟ اگر از دوستان و آشنایان شما به این بیماری مبتلا شدند و یا کسی از نزدیکان شما به این بیماری مبتلا هستند بهتر است که با علائم این بیماری و درمان آن بیشتر آشنا شوید.

یکی از بیماری‌های ویروسی کبدی بیماری هپاتیت ای است. این بیماری به خطرناکی هپاتیت ب نیست و می‌توان برای درمان آن اقدامات بهتر و موثرتری انجام داد. برای آشنایی با علائم بیماری هپاتیت e، درمان هپاتیت E و روش‌های پیشگیری از بیماری هپاتیت ای می‌توانید این مطلب را تا انتها بخوانید.

همچنین اگر می‌خواهید برای درمان این بیماری اقدام درستی انجام دهید، بهتر است که به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص گوارش و کبد در شهر خود به لیستی از متخصصان گوارش و کبد دسترسی داشته‌باشید و از بهترین آنها نوبت اینترنتی دریافت کنید.

هپاتیت e چیست؟

هپاتیت ای یک بیماری کبدی است که توسط ویروس هپاتیت ای (HEV) ایجاد می‌شود. hev در مدفوع یک شخص آلوده‌شده یافت می گردد. وقتی کسی ندانسته ویروس را حتی به مقدار میکروسکوپی هضم (از طریق خوردن غذا) می‌کند، انتقال پیدا می‌کند.

در کشورهای در حال توسعه، مردم اغلب هپاتیت E را از آب آشامیدنی آلوده به مدفوع افراد مبتلا به ویروس می‌گیرند. این نوع از هپاتیت در ایالات‌متحده و دیگر کشورهای توسعه‌یافته که در آن‌ها هپاتیت E شایع نیست، مردم پس از خوردن گوشت خوک خام یا نپخته، گوشت خوک، گوشت خوک وحشی و یا صدف، با هپاتیت E بیمار شده‌اند.در گذشته، بیشتر موارد در کشورهای توسعه‌یافته شامل افرادی بود که اخیرا به کشورهایی سفر کرده‌اند که هپاتیت E در آن‌ها شایع است.

علائم هپاتیت ای می‌تواند شامل خستگی، اشتهای کم، درد شکم، تهوع و زردی باشد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت E، به خصوص کودکان خردسال، هیچ نشانه‌ای ندارند. به جز موارد نادر ابتلا به هپاتیت E مزمن در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، اغلب افراد به طور کامل از این بیماری بدون هیچ گونه مشکلی بهبود می‌یابند.

هپاتیت e یک بیماری کبدی است.
یکی از بیماری‌های کبدی هپاتیت e است.

هپاتیت ای چگونه انتشار پیدا می کند؟

به گفته‌ی CDC، هپاتیت ای یا HEV معمولا به روش مدفوعی – دهانی گسترش می‌یابد. در کشورهای در حال توسعه، که در آن ژنوتیپ‌های ۱ و ۲ HEV غالب هستند، رایج‌ترین منبع عفونت HEV، آب آشامیدنی آلوده است. در کشورهای توسعه‌یافته، موارد پراکنده ژنوتیپ ۳ HEV پس از مصرف گوشت خوک ناپخته/کم پخته‌شده یا گوزن دیده شده‌است. مصرف صدف یک عامل خطر در شیوع اخیری است که در میان مسافران کشتی کروز رخ داده‌است. ژنوتیپ ۴ HEV که در چین، تایوان و ژاپن شناسایی شده‌است نیز با انتقال مواد غذایی مرتبط است.

هپاتیت E ویروسی است که با خوردن آن به این عفونت مبتلا می‌شوید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت ای هستند؟

در کشورهای در حال توسعه، علائم بیماری هپاتیت نوع ای، بیشتر در میان بزرگسالان بالغ و جوانان (رده‌ی سنی ۱۵ تا ۴۴) نمود پیدا می‌کند. این رده‌ی سنی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

زنان باردار نیز با احتمال بالاتری در مقایسه با سایرین می‌توانند دچار علائم وخیم این بیماری شوند‌. وخامت بیماری می‌توانند در این گر‌وه منجر به نارسایی شدید کبدی و مرگ در روزها و هفته‌های نخست ابتلا به بیماری شود.

تمام افرادی که با فرد مبتلا به هپاتیت در تماس مستقیم و روزمره هستند، اعم‌از پارتنر جنسی، اعضای خانواده و سایر اعضایی که با فرد بیمار زندگی می‌کنند ملزم به انجام آزمایش هپاتیت و فرایند واکسیناسیون هستند. توصیه به انجام واکسیناسیون موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال بیماری به اعضای نزدیک به فرد بیمار است. باید به این نکته توجه داشت که انتقال هپاتیت، از طریق اعمال روزمره مانند سرفه، عطسه، بغل کردن و آشپزی صورت نمی‌گیرد و تنها از طریق تماس مستقیم خون آلوده یا مایعات آلوده‌ی فرد بیمار منتقل می‌شود.

در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این بیماری، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر کبد و یا مشاوره متنی کمک بگیرید.

آیا حیوانات می توانند ویروس هپاتیت ای را به انسان ها انتقال دهند؟

بلی. هپاتیت E می‌تواند پستانداران خاصی را آلوده کند و مصرف گوشت و احشای ناپخته و کم پخته‌شده حیوانات آلوده می‌تواند منجر به انتقال این ویروس از طریق غذا شود.

انتقال هپاتیت ای از راه مدفوع است
هپاتیت e از راه مدفوع آلوده منتقل می‌شود.

علائم هپاتیت E چیست؟

هنگامی که هپاتیت e در بدن رخ می‌دهد، علائم و نشانه‌های هپاتیت ای در بدن بروز می‌کند. این علائم شبیه به علائم انواع دیگر هپاتیت حاد ویروسی و آسیب کبدی است. در هنگام ایجاد بیماری، علائم و نشانه های هپاتیت E شبیه به دیگر هپاتیت‌های ویروسی و بیماری‌هایی است که کبد را درگیر می کنند. علائم هپاتیت ای شامل موارد زیر است:

  • تب
  • خستگی
  • بی‌اشتهایی
  • تهوع
  • استفراغ
  • دل درد
  • زردی
  • ادرار تیره
  • مدفوع بی‌رنگ
  • درد مفصلی.

در معرض هپاتیت E بودی؟ علائم این بیماری رو داری؟

برای اطمینان با متخصص مشورت کن.

تب، خستگی، درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ، زردی پوست یا رنگ تیره ادرار از جمله علائمی است که بین ۲ هفته تا دو ماه بعد از ورود ویروس به بدن ایجاد می‌شود.

چه مدت پس از قرار گرفتن در معرض هپاتیت e علائم نشان داده می شوند؟

علائم بیماری بین ۱۵ تا ۶۰ روز پس قرار گرفتن در معرض بیماری ظهور می‌کنند (به طور متوسط ۴۰ روز ).

چه مدت یک فرد آلوده به HEV بیمار است؟

مدت زمان به خصوصی برای عفونت HEV تعیین نشده‌است، اما دفع ویروس در مدفوع از یک هفته قبل از شروع علائم تا ۳۰ روز بعد از شروع زردی ادامه دارد. افراد تا زمانی که به عفونت مبتلا باشند به دفع ویروس ادامه می‌دهند.

چه کسی به احتمال زیاد دچار عفونت HEV علامت دار می شود؟

بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت E علائم عفونت حاد را ندارند. در کشورهای در حال توسعه، هپاتیت ای علامت‌دار معمولا در میان نوجوانان و جوانان رخ می‌دهد (به عنوان مثال، افراد ۱۵ تا ۴۴ ساله). زنان باردار با احتمال بیشتری دچار بیماری‌های شدید از جمله هپاتیت برق‌آسا و مرگ می‌شوند.

آیا هپاتیت e خطرناک است؟

بیشتر افراد مبتلا به هپاتیت ای به طور کامل بهبود می‌یابند. در طول شیوع هپاتیت ای، نرخ کلی مرگ و میر در حدود ۱% بوده است. با این حال، برای زنان باردار، هپاتیت E می‌تواند یک بیماری جدی باشد و مرگ و میر در بین زنان باردار در سه‌ماهه سوم بارداری به ۱۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد. هپاتیت E همچنین می‌تواند تهدید جدی برای سلامت افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی و دریافت‌کنندگان پیوند اعضایی باشد که درمان‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و می‌تواند منجر به مرگ و بیماری حاد کبدی گردد. سیروز کبد و سرطان کبد از این دسته بیماری‌ها هستند.

تشخیص هپاتیت e چگونه انجام می شود؟

از آنجا که موارد هپاتیت E از نظر بالینی قابل تشخیص از انواع دیگر هپاتیت حاد ویروسی نیستند، تشخیص تنها با آزمایش حضور آنتی‌بادی علیه HEV یا HEV RNA می‌تواند، تایید شود. هر دو آزمایش سرولوژی و اسید نوکلئیک برای آزمایش هپاتیت در دسترس هستند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا آنها را تایید نکرده است. این تست‌ها برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برخی از آزمایشگاه‌های تجاری از سنجش‌های تجاری موجود از کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.

پزشک همچنین برای تشخیص هپاتیت ای آزمایش عملکرد کبد را هم تجویز می‌کند. این پنل آزمایش مجموعه تست‌هایی است که عملکرد کبد را از جنبه‌های مختلف می‌سنجند و اطلاعات ارزشمندی در اختیار پزشک قرار می‌دهند.

تشخیص هپاتیت ای به طور مستقیم با آزمایش انجام نمی شود.
تست‌های کبدی می‌توانند به تشخیص وجود مشکل در کبد کمک کنند. اما روشی برای تشخیص قطعی هپاتیت e وجود ندارد.

چه کسی باید برای هپاتیت E تست بدهد؟

عفونت HEV باید در هر فردی با علائم هپاتیت ویروسی در نظر گرفته‌شود که از نظر آزمایش‌های سرولوژیک هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C، دیگر ویروس‌های آلوده‌کننده کبد و تمام علل دیگر آسیب حاد کبد منفی باشند.
هر فرد علامت‌دار که به مناطقی که هپاتیت در آن‌ها بومی است سفر می‌‌کند و یا از مناطق بومی هپاتیت به جای دیگری سفر کرده‌است باید از نظر ابتلا به هپاتیت بررسی شود. شرح‌حال مفصلی درباره مسافرت، منابع آب آشامیدنی، غذای نپخته و تماس با افراد مبتلا به زردی باید از این بیماران گرفته‌شود تا در تشخیص بیماری کمک‌کننده باشد.

برای تشخیص هپاتیت E همین حالا اقدام کن تا نگرانیت برطرف بشه.

درمان هپاتیت ای چیست؟

هپاتیت E معمولا به تنهایی و بدون درمان حل می‌شود. هیچ درمان ضدویروسی خاصی برای هپاتیت حاد E وجود ندارد و پزشکان ملزم هستند تا درمان حمایتی ارائه دهند. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که؛

  • استراحت کنند
  • مواد غذایی و مایعات کافی دریافت کنند
  • از الکل اجتناب کنند
  • قبل از مصرف هر گونه دارویی (به خصوص استامینوفن) که می‌تواند به کبد آسیب برساند، با پزشک خود مشورت کنند.
  • در صورت لزوم در بیمارستان بستری شوند.

این نوع هپاتیت معمولا به خودی خود حل می‌شود، بهتر است استراحت کنید، مایعات کافی بنوشید و الکل و دارو نخورید.

پیشگیری از هپاتیت e چگونه انجام می شود؟

پیشگیری از هپاتیت E در درجه اول به بهداشت خوب و در دسترس بودن آب آشامیدنی سالم بستگی دارد. موارد زیر می‌تواند در پیشگیری از هپاتیت ای موثر باشد؛

  • افرادی که به کشورهای در حال توسعه سفر می‌کنند، می‌توانند با پرهیز از نوشیدن آب‌های ناسالم خطر ابتلا به ویروس هپاتیت E را کاهش دهند. 
  • جوشاندن و کلرزنی آب، HEV را غیرفعال خواهد کرد.
  • اجتناب از مصرف گوشت خوک و گوشت خوک خام می‌تواند خطر انتقال هپاتیت E را  کاهش دهد.
  • ایمونوگلوبولین در جلوگیری از هپاتیت ای موثر نیست.
  • برای جلوگیری از گسترش و انتقال بیماری، خودداری از استفاده‌ی مشترک از وسایل شخصی مانند ریش تراش و مسواک توصیه می‌شود.
  • سوزن استفاده‌شده توسط فرد بیمار به هیچ عنوان نباید توسط سایر افراد استفاده شود و باید با شکل ایمنی از دسترس سایرین خارج شود.
  • در هنگام انجام تتو و پیرسینگ نیز احتیاط لازم باید صورت گیرد. 

آیا واکسنی برای هپاتیت E وجود دارد؟

هیچ واکسن تاییدشده‌ای در FDA برای هپاتیت E در حال حاضر در ایالات‌متحده در دسترس نیست. با این حال، در سال ۲۰۱۲ یک واکسن نوترکیب برای استفاده در چین مورد تایید قرارگرفت.

واکسن هپاتیت ب داریم اما واکسن هپاتیت ای نداریم.
برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب واکسن داریم اما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت e واکسنی تایید نشده‌است.

راهنمای دکترتو در مواجهه با بیماری هپاتیت e

در‌صورتیکه هر یک از شما یا عزیزانتان به بیماری هپاتیت ای مبتلا شوید و علائم بیماری را نشان دهید، تنها کافی است که بهترین کار ممکن را انجام دهید. به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص کبد و گوارش در شهر مورد نظر خود، به لیستی از متخصصان کبد و گوارش دسترسی داشته‌باشید و از بهترین آنها نوبت دریافت کنید. 

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

هپاتیت دلتا یا هپاتیت دی به عنوان شدیدترین و خطرناک‌ترین انواع هپاتیت شناخته می‌شود. علت کشندگی بالاتر این ویروس در مقایسه با هپاتیت نوع ب، در این است که این نوع هپاتیت پتانسیل بالاتری در درگیر‌کردن کبد از خود نشان‌می‌دهد و با سرعت بالاتری در مقایسه با سایر انواع هپاتیت موجب وخامت شرایط کبدی می‌شود.
از میان ۲۹۲ میلیون بیمار مبتلا به هپاتیت ب، به صورت تقریبی، ۱۵ الی ۲۰ میلیون از بیماران، مبتلا به هپاتیت دی نیز هستند.

بیماری هپاتیت ای به صورت خود به خود، در طی مدت زمان ۴ الی ۶ هفته، از بین می‌رود. استراحت کافی، نوشیدن مقادیر زیادی آب و مایعات، و تغذیه سالم (به عنوان مثال، اجتناب از مصرف مصرف نوشیدنی‌های الکلی) به بهتر طی شدن دوره‌ی درمان بیماری کمک می‌کند‌. همچنین توصیه می‌شود فرد مبتلا، برای مصرف داروهای مختلف با پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهد.

هپاتیت ای کشنده نیست و به صورت خود به خود و با مراقبت‌های لازم در طی بازه زمانی نسبتا طولانی از بین می‌رود.

بله‌. کودکان نیز در صورت تماس مستقیم با کود و مواد شیمیایی، داروها، اختلالات ژنتیکی مختلف و به خصوص در اثر تماس با آب دهان و مدفوع بیمار آلوده، همچون بزرگسالان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هپاتیت e

  1. شکرت خدا گفت:

    سلام به شما آیا این بیماری امکان دارد از طریق رابطه جنسی منتقل شود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از رابطه مقعدی ممکن است منتقل شود