آزمایش هپاتیت؛ هر آنچه که باید درباره آن بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش هپاتیت انواع مختلفی دارد و برای تشخیص انواع هپاتیت انجام می‌شود. انجام آزمایش هپاتیت برای افرادی در معرض خطر ابتلای بالا ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
آزمایش هپاتیت؛ هر آنچه که باید درباره آن بدانید

آزمایش هپاتیت برای تشخیص انواع هپاتیت یا پیگیری روند درمان انجام می‌شود. این آزمایش از جمله آزمایش‌های چکاپ کامل بدن است و در موارد زیادی مانند استخدام در برخی شغل‌های خاص باید انجام شود.

هپاتیت (Hepatitis) بیماری مربوط به التهاب کبد است که معمولاً به‌‌دلیل عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. اما عوامل دیگری هم ممکن است در به وجود آمدن بیماری هپاتیت نقش داشته باشند که از جمله این عوامل می‌توان به هپاتیت خودایمنی و هپاتیت ثانویه اشاره کرد.

در واقع هپاتیت ثانویه در نتیجه عوارض درمان، دارو، مواد سمی و الکل به ‌وجود می‌آید. در بیماری هپاتیت خودایمنی، بدن آنتی‌بادی‌ها را علیه بافت کبد تحریک می‌کند، در نتیجه سیستم ایمنی به کبد حمله می‌کند.

پزشک فوق تخصص کبد برای تشخیص هپاتیت از انواع ازمایش‌ها و روش‌های تشخیصی استفاده می‌کند. در ادامه این مطلب قرار است علاوه بر معرفی انواع هپاتیت، نکات ضروری در مورد آزمایش هپاتیت و نحوه انجام آن با شما صحبت کنیم.

برای تشخیص و درمان بیماری هپاتیت باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و فوق تخصص کبد در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای تفسیر نتیجه‌ی آزمایش هپاتیت خود استفاده کنید.

از هپاتیت چه می‌دانید؟

کبد در قسمت راست فوقانی شکم قرار گرفته است و کارکردهای حیاتی زیادی دارد که بر متابولیسم کل بدن تاثیر می‌گذارند. از جمله وظایف کبد می‌توان به سم زدایی خون، ذخیره ویتامین‌ها، تولید هورمون‌ها، تولید صفرا و تجزیه کربوهیدرات، چربی و پروتئین اشاره کرد.

اختلال در عملکرد کبد بر سلامت کل بدن تأثیر می‌گذارد. هپاتیت بیماری خطرناکی است که باعث التهاب و آسیب به کبد می‌شود. ۵ نوع ویروس می‌توانند باعث ایجاد هپاتیت شوند که البته سه نوع از آن شایع‌ترند.

روش‌های درمان بیماری بسته به نوع هپاتیت بیمار متفاوت خواهد بود. با رعایت نکات بهداشتی، داشتن سبک زندگی سالم و ایمن‌سازی بدن می‌توان مانع از ابتلا به برخی شکل‌های هپاتیت شد.


انواع هپاتیت

عفونت‌های ویروسی کبد که به‌عنوان هپاتیت دسته‌بندی می‌شوند، پنج نوع هستند: هپاتیت A، B، C، D، و E. در هرکدام از انواع آن، ویروس متفاوتی عامل ایجاد هپاتیت‌های ویروسی هستند. برای مثال هپاتیت A یک بیماری کوتاه‌مدت حاد است.

درحالی‌که هپاتیت B، C و D بیشتر مزمن هستند. هپاتیت E معمولاً حاد است و در زنان باردار به‌شدت خطرناک است.

علاوه بر هپاتیت عفونی که در نتیجه ویروس ایجاد می‌شود، انواعی از هپاتیت غیرعفونی را هم داریم. یکی از عوامل ایجاد کننده هپاتیت غیرعفونی استفاده از الکل است. استفاده افراطی یا اوردوز دارو و مواد سمی از دیگر عوامل مسمویت هپاتیتی هستند.

گاهی سیستم ایمنی بدن، کبد را به اشتباه جسم خارجی در نظر گرفته و به آن حمله می‌کند. این حمله باعث التهاب کبدی خفیف تا شدید شده و عمدتا در فرآیند کارکرد کبد اختلال ایجاد می‌کند. این معضل معمولا در زنان سه برابر بیشتر از مردان مشاهده می‌شود.

هپاتیت (Hepatitis) بیماری مربوط به التهاب کبد
هپاتیت در اثر حل ویروس هپاتیت به کبد و التهاب و آسیب به کبد ایجاد می‌شود.

چه زمانی به آزمایش هپاتیت نیاز پیدا می‌کنید؟

دوره نهفتگی هپاتیت باعث می‌شود که تا زمان حاد شدن عفونت هپاتیتی، فرد از بیماری خود خبر نداشته باشد. اگر عفونت هپاتیتی مزمن مثل هپاتیت B و C دارید، احتمالاً در اوایل بیماری نشانه و علائمی نخواهید داشت.

در این نوع هپاتیت‌ها، علائم بیماری پس از آسیب دیدن کبد و از کار افتادنش بروز می‌کنند. نشانه‌ها و علائم هپاتیت حاد به‌سرعت ظاهر می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • نشانه‌های شبه آنفلوانزا
  • تیرگی ادرار
  • مدفوع رنگ روشن
  • درد در شکم
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها که نشانه یرقان است.
  • حالت تهوع و استفراغ.

هپاتیت مزمن به‌تدریج رشد می‌کند؛ بنابراین نشانه‌ها و علائم‌ آن بسیار کمرنگ بوده و به‌راحتی قابل تشخیص نیستند. چنانچه با فرد مبتلا به هپاتیت در تماس بودید، از بیماری مقاربتی رنج می‌برید، داروهای غیرمجاز و مواد تزریق می‌کنید، یا مدت زمان طولانی است که دیالیز می‌شوید، احتمال بروز خطر ابتلا به عفونت هپاتیتی در شما بالا است.

در این هنگام است که انجام آزمایش هپاتیت می‌تواند احتمال وجود بیماری را در فرد مشخص کند. با انجام آزمایش خون سطح آنتی‌ ژن‌های سطحی ویروس بررسی می‌شوند.

اگر علائم هپاتیت را در خود دیدید باید به یک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید و برای انجام آزمایش هپاتیت اقدام کنید.


انواع آزمایش هپاتیت

پزشک برای تشخیص هپاتیت، آزمایش خون یا انجام پنل هپاتیت را تجویز می‌کند. آزمایش هپاتیت شامل آزمایش‌های آنتی‌بادی و آنتی‌ژن‌ها است. همان‌طور که می‌دانید سیستم ایمنی بدن برای از بین‌ بردن عفونت، آنتی‌بادی تولید می‌کند. آنتی ژن‌ها هم پروتئین‌ها یا شاخصی روی ویروس یا غیره هستند که باعث بروز واکنش ایمنی می‌شود.

پزشکان جهت تشخیص و غربالگری افرادی که در معرض خطر هپاتیت B و C قرار دارند، آزمایش هپاتیت تجویز می‌کنند. در آزمایش هپاتیت A، آزمایش هپاتیت B و آزمایش هپاتیت C باید نمونه‌گیری خون از فرد بیمار انجام گیرد. آزمایش هپاتیت A آمادگی خاصی نمی‌طلبد و نیازی به انجام ناشتای آزمایش هم نیست.

پزشک برای تشخیص بیماری هپاتیت، ابتدا سابقه و پرونده پزشکی‌ فرد را بررسی می‌کند تا فاکتورهای خطر احتمالی وجود هپاتیت عفونی یا غیرعفونی مشخص شوند. طی معاینه بالینی، پزشک برای بررسی وجود درد و حساسیت، شکم‌ را به آرامی به پایین فشار می‌دهد تا ببیند کبد بزرگ و متورم شده است یا خیر. اگر رنگ پوست یا چشم‌هایتان زرد شده باشند، پزشک در طول معاینه بالینی این نکته را ثبت می‌کند.

بعد از این مرحله اگر فوق تخصص کبد مشکوک به هپاتیت باشد انجام آزمایش‌های زیر را توصیه می‌کند.

آزمایش گرفتن هپاتیت
یکی از انواع آزمایش‌های تشخیص هپاتیت با گرفتن نمونه‌ی خون انجام می‌شود.

۱. تست‌ عملکرد کبد

در تست عملکرد کبد، از فرد نمونه خون گرفته می‌شود تا مشخص گردد که کبد به‌درستی کار می‌کند یا خیر. پنل کبدی یا آزمایش عملکرد کبد شامل آزمایش بیلی روبین، آلبومین، توتال پروتئین، ALT، AST، آلکالین فسفاتاز است.

این آزمایش‌ها به صورت کلی عملکرد کبد را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنند. اگر نتیجه تست کارکرد کبد طبیعی نباشد، یعنی مشکلی در کبد وجود دارد، به‌خصوص اگر نشانه و علامتی در معاینه بالینی بیماری کبد مشاهده نشده باشد. سطح بالای آنزیم‌های کبد نشان می‌دهد که کبد تحت فشار است، آسیب دیده یا به درستی فعالیت نمی‌کند.

علاوه بر این آزمایش‌ها ممکن است پزشک آزمایش‌های GGT، LDH، PT و AFP را برای بررسی بیشتر عمکلرد کبد درخواست دهد.

انواع هپاتیتآزمایش‌های هپاتیت
هپاتیت Aآزمایش خون
هپاتیت Bآزمایش‌های تست سریع یا رپید تست
هپاتیت Cانجام بررسی‌های تصویربرداری
هپاتیت Dتست عملکرد کبد
انواع هپاتیت و آزمایش‌های تشخیصی آن

۲. آزمایش پنل هپاتیت (آزمایش خون و سرولوژی)

اگر تست‌های عملکرد کبد غیرعادی باشند، احتمالاً پزشک انجام تست خون دیگری برای شناسایی منبع مشکل را تجویز می‌کند. این تست‌ها وجود ویروس‌های عامل ایجاد هپاتیت را در خون بررسی می‌کنند.

این تست‌ها به نام تست پنل هپاتیت حاد یا پنل هپاتیت هم شناخته می‌شود. پنل هپاتیت مجموعه‌ای از آزمایش‌هاست که مقدار آنتی‌ژن و آنتی‌بادی مربوط به هر یک از انواع هپاتیت A, B و C را بررسی می‌کند. آنتی‌ژن و آنتی‌بادی می‌توانند قبل از بروز علائم بیماری در خون اندازه‌گیری شوند.

آزمایش هپاتیت A:

بخشی از پانل حاد هپاتیت ویروسی است که وجود هپاتیت A را بررسی می‌کند. این تست به دنبال آنتی‌بادی IgM ضد HAV است. این آنتی‌بادی هنگام بروز علائم قابل تشخیص است و حدود سه تا شش ماه قابل تشخیص باقی بماند.

آزمایش هپاتیت B:

آزمایش هپاتیت B در پنل هپاتیت ویروسی حاد شامل آزمایش‌هایی است که آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B و آنتی‌بادی‌های هسته IgM هپاتیت B را شناسایی می‌کند. آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B در عرض ۱ تا ۱۰ هفته پس از قرار گرفتن در معرض علائم و قبل از بروز علائم قابل تشخیص هستند.

در بیمارانی که از عفونت حاد بهبود می یابند تا ۴ تا ۶ ماه قابل تشخیص هستند. پس از ناپدید شدن آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B، آنتی‌بادی‌های IgM هپاتیت B تا دو سال پس از عفونت حاد و در هنگام بروز هپاتیت مزمن B قابل تشخیص هستند.

آزمایش هپاتیت C:

به‌عنوان بخشی از یک پانل حاد هپاتیت ویروسی، آزمایش هپاتیت C به دنبال بررسی وجود آنتی‌بادی‌های ویروس هپاتیت C در خون است. آنتی‌بادی‌های هپاتیت C اغلب ۴ تا ۱۰ هفته پس از آلوده شدن بیمار به این ویروس قابل تشخیص هستند.

در برخی موارد، نتایج مثبت در این آزمایش ممکن است با آزمایش‌هایی به نام آزمایش RNA هپاتیت C انجام شود که میزان مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت C را اندازه‌گیری می‌کند.

به‌علاوه اینکه میزان آنتی‌بادی‌ها هم در این آزمایش‌های خون‌ مشخص می‌شود که معمولاً در شرایطی مثل هپاتیت‌های خودایمنی شایع هستند. در این موارد آنتی‌بادی‌های اتوایمنیون یا خود ایمنی بررسی می‌شود. این آزمایش‌ها عبارت‌اند از: ANA, ASMA, anti-LKM-1.

آزمایش های پنل هپاتیت
آزمایش‌های پنل هپاتیت از تست‌های مختلفی تشکیل شده است که ابتلا به انواع هپاتیت را تشخیص می‌دهد.

۳. سونوگرافی شکمی

سونوگرافی شکمی با استفاده از امواج فراصوت از اندام‌های درون شکم عکس‌برداری می‌کند. به ‌این ترتیب پزشک قادر است تصویر دقیق و نزدیکی از کبد و اندام‌های اطرافش را ببیند. در سونوگرافی موارد زیر نشان مشخص می‌شوند:

  • مایعات شکمی
  • آسیب کبدی یا بزرگ شدن کبد
  • تومورهای کبدی
  • ناهنجاری کیسه صفرا.

گاهی لوزالعمده هم در تصاویر سونوگرافی دیده می‌شود. آزمایش سونوگرافی می‌تواند در شناسایی علت عملکرد نادرست کبد مؤثر باشد.


۴. بیوپسی کبد

بیوپسی کبد، یک شیوه تهاجمی است که در آن پزشک از بافت کبد نمونه‌برداری می‌کند. نمونه‌برداری کبد با استفاده از سوزن و بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود. معمولاً پزشک حین نمونه‌برداری بیوپسی از سونوگرافی برای مشخص کردن مسیر سوزن بیوپسی استفاده می‌کند.

با استفاده از بیوپسی، میزان تأثیر عفونت یا التهاب روی کبد بررسی و مشخص می‌شود. همچنین از سایر قسمت‌های کبد که به‌نظر غیرعادی هستند هم می‌توان نمونه‌برداری کرد.


بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت

در صورت مواجه با هر یک از موارد زیر بهتر است سریع‌تر برای انجام آزمایش هپاتیت اقدام کنید:

  • اگر در کبد خود احساس ناراحتی می‌کنید.
  • اگر همسر یا شریک جنسی‌تان مبتلا به هپاتیت است.
  • جریان طبیعی خون شما از حالت عادی خارج شده است.
  • بدن‌تان دچار عفونت می‌شود.
  • احساس خستگی دائمی دارید.
  • اشتهای‌ شما بی‌دلیل کاهش یافته است.
  • رنگ پوست‌تان زرد شده است.
  • احساس خارش شدید.

شایان ذکر است که موارد بالا صرفاً نشانه‌های ابتلا به هپاتیت هستند و تنها پس از انجام آزمایش هپاتیت و مشاهده نتیجه آزمایش می‌توانید از ابتلا به انواع هپاتیت مطمئن شوید. اما با بروز هرکدام از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و آزمایش هپاتیت را انجام دهید.

برای تشخیص و درمان بیماری هپاتیت باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و فوق تخصص کبد در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای تفسیر نتیجه‌ی آزمایش هپاتیت خود استفاده کنید.

همین الان بهترین دکتر متخصص را برای درمان هپاتیت پیدا کن…

تفسیر نتایج آزمایش هپاتیت

اگر نتیجه آزمایش هپاتیت منفی باشد، یعنی بیمار عفونت هپاتیتی ندارد. اما مثبت بودن جواب آزمایش یعنی فرد به عفونت هپاتیت A، هپاتیت B یا هپاتیت C مبتلا است. از این رو باید با تجویز و مشورت پزشک، آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص و درمان انجام شود.

برخی از نتایج مندرج در آزمایش هپاتیت بدین‌گونه هستند:

۱. تفسیر آزمایش هپاتیت A

تست توتال آنتی بادی HAV (کل آنتی بادی های HAV) شامل IgM و IgG می‌شود و برای تشخیص عفونت اخیر و هم عفونت قبلی انجام می‌شود.

همچنین آزمایش آنتی بادی HAV IgM برای تشخیص عفونت اولیه یا عفونت های اخیر و برای تشخیص بیماری در افرادی که علائم حاد هپاتیت دارند، استفاده می‌شود. این آنتی‌بادی ۲ هفته بعد از ورود ویروس در خون قابل تشخیص است. البته این آنتی‌بادی‌ها ماندگار نیستند و بعد از ۳ الی ۱۲ ماه ناپدید می شوند.

اگر بخواهیم ایمنی در برابر هپاتیت آ یا عفونت قبلی به این ویروس را بررسی کنیم باید آزمایش HAV IgG انجام دهیم. وجود آنتی بادی های IgG علیه HAV یعنی عفونت با ویروس هپاتیت A مربوط به گذشته است.

این آنتی‌بادی ۸ تا ۱۲ هفته بعد از آلوده شدن به ویروس در بدن تشکیل می‌شود. در صورتی‌که جواب این آزمایش منفی باشد، یعنی کاملا سالم هستید. مثبت بودن جواب آزمایش هم به این معنی است که به واسطه واکسن HAV ایمنی ایجاد شده است یا اینکه احتمال دارد قبلا به این ویروس آلوده شده باشید.


۲. تفسیر آزمایش هپاتیت B

آزمایشات اولیه برای تشخیص هپاتیت B آنتی‌بادی و آنتی‌ژن مربوط به HBV را اندازه گیری می‌کند.

این آزمایش‌ها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

  • آنتی‌ژن سطحی هپاتیت B یا HBsAg: آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B پروتئین‌هایی هستند که در سطح ویروس هپاتیت B وجود دارند. این پروتئین‌ها را می‌توان در سطوح بالایی در حین عفونت هپاتیت B حاد یا مزمن تشخیص داد. این آزمایش ممکن است برای غربالگری، تشخیص و کمک به تشخیص عفونت‌های حاد و مزمن HBV استفاده شود.
  • آنتی‌بادی سطحی هپاتیت B یا Anti-HBs: بدن در پاسخ به آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B، به طور طبیعی بعد از چند هفته یا چند ماه آنتی‌بادی سطحی هپاتیت B را تولید می کند. تشخیص آنتی‌بادی Anti-HBs نشان می‌دهد که یک بیمار از هپاتیت B بهبود یافته است و اکنون در برابر این بیماری مصون است. این آنتی‌بادی‌ها در بیمارانی که قبلاً در معرض HBV قرار گرفته‌اند و کسانی که واکسینه شده‌اند، تشخیص داده می‌شود.
  • آنتی بادی هسته‌ هپاتیت B یا Anti-HBc: آنتی‌بادی‌های هسته هپاتیت B با بروز علائم هپاتیت در بیمار در خون فرد ظاهر می‌شوند و برای همیشه قابل تشخیص هستند. نتایج این آزمایش در کنار سایر آزمایشات برای ارزیابی بهبودی عفونت HBV قبلی و تمایز بین عفونت‌های حاد و مزمن تفسیر می‌شود. این آزمایش دو نوع آنتی‌بادی Anti-HBc را شناسایی می‌کند که آنتی‌بادی‌های IgM و IgG نامیده می شوند.
  • آنتی‌بادی هسته IgM هپاتیت ب (IgM anti-HBc): این آزمایش فقط آنتی بادی های IgM Anti-HBc را تشخیص می‌دهد. آنتی‌بادی اصلی IgM هپاتیت B تنها در عفونت های حاد هپاتیت B ظرف شش ماه پس از عفونت تشخیص داده می‌شود.

مجدداً جواب منفی این تست‌ها یعنی فرد بیمار نیست و جواب مثبت یعنی فرد به ویروس مبتلا است.


۳. تفسیر آزمایش هپاتیت C

آزمایش هپاتیت C آنتی‌بادی‌های تولیدی بدن در برابر ویروس هپاتیت C را شناسایی می‌کند. آزمایش هپاتیت C ممکن است شامل چندین آزمایش مختلف باشد:

  • آزمایش آنتی بادی هپاتیت C یا anti-HCV: آنتی‌بادی‌ها بخشی از پاسخ بدن به عفونت هستند. آزمایش آنتی‌بادی هپاتیت C تعیین می‌کند که آیا بیمار در برهه‌ای از زندگی خود در معرض ویروس هپاتیت C قرار گرفته است یا خیر. اگر این آزمایش مثبت باشد، گام بعدی آزمایش RNA هپاتیت C است که می‌تواند به شما بگوید آیا در حال حاضر عفونت دارید یا خیر.
  • این آزمایش، آنتی بادی ضد آنتی ژن هسته هپاتیت B را بررسی می‌کند که ۱۴ روز پس از تماس فرد با ویروس هپاتیت B نمایان می‌گردد. اگر فرد درمان شود، میزان نرمال آنتی بادی کاهش پیدا می‌کند. اما اگر ناقل باشد، همچنان در آزمایش فرد دیده خواهد شد. اگر وجود بیماری در فرد زود تشخیص داده شود، ممکن است دارودرمانی به نتیجه برسد.
  • آزمایش RNA هپاتیت C: در واقع RNA نوعی ماده ژنتیکی از ویروس هپاتیت C است که در خون قابل تشخیص است. اگر نتایج آزمایش پس از آزمایش آنتی‌بادی هپاتیت C مثبت باشد، پزشکان از آزمایش RNA هپاتیت C برای یافتن و/یا اندازه‌گیری میزان ویروس در خون (لود ویروس) استفاده می‌کنند. آزمایشات کیفی RNA HCV می‌تواند وجود RNA HCV را تشخیص دهد، در حالی‌که آزمایش کمی HCV RNA میزان دقیق RNA HCV را اندازه‌گیری می کند. درک میزان HCV در خون به نظارت بر پاسخ به درمان کمک می‌کند.
  • آزمایش ژنوتیپ: حداقل شش نوع هپاتیت C وجود دارد که به آنها سویه یا ژنوتیپ هم گفته می‌شود. درمان هپاتیت C به سویه ویروس بستگی دارد؛ بنابراین آزمایش ژنوتیپ برای هدایت درمان در بیماران مبتلا به عفونت HCV انجام می‌شود.

آیا شما هم علائم هپاتیت را دارید؟ برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

کیت تشخیص سریع هپاتیت (کیت خانگی آزمایش هپاتیت)

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به آزمایشگاه برای انجام آزمایش هپاتیت را ندارید، می‌توانید با استفاده از کیت خانگی آزمایش هپاتیت یا کیت تشخیص سریع هپاتیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آزمایش هپاتیت را در خانه انجام دهید.

کار با کیت‌ تشخیص سریع هپاتیت ساده است و می‌توانید هر چند ماه یک‌بار آن را در خانه انجام دهید. مبنای تست در این کیت‌ها، اتصال آنتی‌بادی و آنتی‌ژن‌ها است.

نگران تداخل مصرف دارو با این آزمایش نباشید، چرا که داروهای مصرفی تأثیری روی جواب آزمایش نمی‌گذارد.

کیت آزمایش هپاتیت B و هپاتیت C برای افرادی که در سالن‌های آرایش مشغول کار هستند مثل آرایشگرها و ناخن‌کارها، تتوکارها، معتادین به مواد مخدری که در حال ترک هستند، افراد بالای ۱۳ سال، کسانی که روابط جنسی غیر امن دارند، آن‌هایی که حجامت می‌کنند و خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، قابل استفاده است.

آزمایش هپاتیت خانگی
افرادی که در معرض ابتلا به هپاتیت قرار دارند بهتر است هر چند ماه با استفاده از کیت خانگی آزمایش هپاتیت تست شوند.

برای تشخیص و درمان بیماری هپاتیت باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و فوق تخصص کبد در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای تفسیر نتیجه‌ی آزمایش هپاتیت خود استفاده کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

طبیعتاً هر بیماری برای بدن خطرناک است، اما میزان ریسک برای هپاتیت کمی بالاتر خواهد بود. چراکه این بیماری بر کبد فرد تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین تشخیص و درمان آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

خوشبختانه امروزه هپاتیت قابل درمان است، فقط کافی است با مشاهده اولین علائم مشکوک بلافاصله به پزشک فوق تخصص کبد مراجعه کنید. رعایت بهداشت فردی، مصرف آب تصفیه‌شده، غذای سالم، سبک زندگی سالم و دوری از روابط جنسی پرخطر و اعتیاد می‌توانند از ابتلا به انواع هپاتیت جلوگیری کنند.

برای انجام آزمایش هپاتیت و تفسیر نتیجه آن باید به فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین فوق تخصص کبد می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید.

در دکترتو بعد از پیدا کردن پزشک مود نظرتان می‌توانید یا چند کلیک به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید و یا از مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با پزشکان استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آزمایش هپاتیت بسته به نوع خدمات تشخیصی و نوع تستی که در خانه انجام می‌شود، نرخ متفاوتی خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت آزمایش هپاتیت در منزل با مرکز مربوطه تماس بگیرید.
ولی به‌طور کلی قیمت آزمایش خون در آزمایشگاه از حدود ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. امروزه تقریبا تمام آزمایشگاه‌ها، به کیت تشخیص هپاتیت مجهز هستند و آزمایش‌های سرم‌شناسی را هم انجام می‌دهند.
معمولاً نتیجه نمونه خون نهایتاً طی دو روز آماده می‌شود. البته برای آزمایش‌های سرم‌شناسی باید دوره نهفتگی ۱۴ تا ۲۰ روزه هپاتیت B طی شود. یعنی از زمانی‌که ویروس فرد را آلوده می‌کند تا بروز علائم آن در بدن حدودا ۲۰ روز زمان نیاز است. البته دوره نهفتگی در آزمایش‌هایی که با روش PCR انجام می‌شوند، کمتر است و به‌تبع آن هزینه بالاتری دارند. 
قیمت نهایی انواع آزمایش هپاتیت به نوع بیمه شما و آزمایشگاهی به آن مراجعه کرده‌اید (دولتی یا خصوصی) و متد انجام آن بستگی دارد. اکثر بیمه‌ها بخشی از هزینه آزمایش هپاتیت را تقبل می‌کنند.

هپاتیت B و C مهمترین عفونت‌های عامل سرطان کبد هستند. در سال‌های اخیر، روند تأمین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به هپاتیت و حمایت پوشش بیمه‌ای از بیماران هپاتیتی در ایران بهبود پیدا کرده است.
تقریباً تمام بیمه‌ها از جمله بیمه سلامت، دارو و درمان انواع هپاتیت را تحت پوشش قرار می‌دهند. از این‌رو، سهم پرداختی بیماران در فرایند درمان هپاتیت بسیار کمتر شده است.

در صورت مشاهده هرگونه از علائم و نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به انواع هپاتیت را در شما قوت می‌بخشد، باید به پزشک و متخصص بیماری‌های دستگاه گوارشی و کبد و فوق تخصص‌ کبد مراجعه کنید. پزشک متخصص پس از مشاهده جواب آزمایش، روش‌های درمانی مناسب را تجویز می‌کند.

معمولاً در آزمایش‌های طب کار لزومی بر تست‌های میکروبی از جمله تست هپاتیت نیست. فقط آزمایش‌های معمول مثل آزمایش قند خون، آنزیم‌های کبدی، اوره و سلول‌های خونی انجام می‌شوند.
البته بسته به شغل ممکن است نوع آزمایش‌های لازم تفاوت داشته باشند. مثلا در مشاغل درمانی که با سرنگ و خون و مایعات بیمار سروکار دارند، آزمایش‌های هپاتیت قبل از استخدام گرفته می‌شود.

حتما این شعار معروف را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. آزمایش‌های پیش از ازدواج خیال‌ شما را درباره وجود هرگونه بیماری ژنتیکی مثل تالاسمی و هموفیلی و بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز، هپاتیت B و C، زگیل تناسلی، سفلیس و سوزاک در همسر آینده‌تان راحت می‌کند.
پس بهتر است پیش از ازدواج با انجام آزمایش هپاتیت خیال‌تان را آسوده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش هپاتیت

  1. . گفت:

    سلام بهترین زمان برای ریپید تست هپاتیت c و بهترین زمان برای انجام ازمایش هپاتیت b چند وقت بعد از قرار گیری در معرض ویروس است؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهترین زمان انجام آزمایش هپاتیت b در حدود سه ماه پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس بوده همچنین پیشنهاد می‌شود ۶ ماه بعد نیز برای اطمینان آزمایش دیگری بدهید

  2. بنگتن گفت:

    سلام خسته نباشید. من ازمایش دادم hbs ab شد ۱۴/۴۰ و hbc IgM شد ۰/۱۲
    به هپاتیت مبتلا شدم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله متاسفانه
      به عنوان تفسیر آزمایش HBs ab باید بدانید که مقدار نرمال برای این آزمایش بین ۵ تا ۱۰ است. اگر عدد آزمایش شما بیشتر از ۱۰ باشد یعنی نتیجه آزمایش مثبت است و آنتی‌بادی در بدن تشکیل شده است.

  3. محمدرضا گفت:

    بهترین زمان برای تست هپاتیت c چند وقت بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس است؟
    من تازه سوزن رفته تو دستم
    البته سرنگشو استفاده کردم زدم تو آنژیوکت مریض بعد سوزنشو گزاشتم روش..تو دستم بود چنبار بعد تزریق پیستوله سرنگو بالا پائین کردم دارو به سوزن رسید بعد خواستم بندازم دور خورد به دستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      آنتی‌بادی‌های هپاتیت C اغلب ۴ تا ۱۰ هفته پس از آلوده شدن بیمار به این ویروس قابل تشخیص هستند. در برخی موارد، نتایج مثبت در این آزمایش ممکن است با آزمایش‌هایی به نام آزمایش RNA هپاتیت C انجام شود که میزان مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت C را اندازه‌گیری می‌کند.

  4. میلاد گفت:

    سلام
    میخواستم ببینم نتیجه منفی آزمایش hcv و hvb ag بعد از ۶۸ روز رابطه محافظت نشده قابل اطمینان است؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      نگران نباشید

  5. Fati گفت:

    سلام خسته نباشید من قبلا هپاتیت سی داشتم سه ماه درمان شدم ازمایش پی سی ار دادم منفی بود حدود سه هفته بعدش ازمایش انتی بادی هپاتیت سی دادم مثبت بود آیا من هنوز مبتلا هستم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اولویت با تست pcr لست
      مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری یافتن RNA ویروس با روش RT – PCR در نمونه می‌باشد. با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر می‌شود.

  6. سعید گفت:

    من اول برج سه رابطه داشتم به ی ادم مشکوک بعد اول برج چهار ازمایش دادم انتی بادی۱۳بود انتی ژنم منفی ممکن من تو این ی ماه مثبت شده باشم بعد دوباره منفی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سعید عزیز
      بهترین زمان برای انجام آزمایش هپاتیت B در حدود سه ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس بوده و پیشنهاد می‌شود برای بار دوم در حدود ۶ ماه بعد آزمایشات را انجام دهید.

  7. نگین گفت:

    سلام من توی بیمارستان نیدل شدم و یکی از مریضای بخش که نوزاد بود میگفتن هپاتیت cمثبت …و من نمی‌دونم از کدوم مریض نیدل شدم…آزمایش آنتی بادی هپاتیت سی دادم بعد ۸هفته و منفی بود میام بدونم چقدر معتبره جواب منفی…اگه نیس کی باید دوباره آزمایش بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شش ماه بعد ازمایش را تکرار کنید

  8. سمیه گفت:

    سلام وقت بخیر .وقتی تو آزمایش هپاتیت مشکلی نیست ولی بهم میگن سطح ایمنی پایینه چیکار کنیم ببریمش بالا؟ تا در برابر هپاتیت مصون بشیم؟سه دوز واکسنم زدم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تزریق واکسن موجب افزایش ایمنی شما در برابر هپاتیت می شود.

  9. زهرا گفت:

    سلام من تو خونه دستگاه قند خون دارم از پدرم گرفتم بعد اون سوزنشو گذاشتم لای دستمال کاغذی که بندازمش بره یهو ی چیز تیزی از روی دستمال کاغذی پوست دستمشو خراش داد رفتم مایع زدم شستم بعد اومدم اون پوست رو کندم انگشتمو فشار دادم خون اومد
    امکانش هست به بیاری هپاتیت یا ایدز مبتلا بشم؟
    پدرم قبلا بیماری هپاتیت ب داشت

    1. ناشناس گفت:

      باید آزمایش تیتر انتی بادی بدین در صورت پایین بودن سه نوبت واکسن بزنین

  10. سعیدحبیبی خواه گفت:

    بسیار عالی