هپاتیت A و هرچیزی که باید درباره آن بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هپاتیت آ نوعی عفونتی ویروسی و بسیار مسری است که باعث التهاب کبد می‌شود. این بیماری معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و در بازه ۳ تا ۶ ماه درمان می‌شود. ویروس هپاتیت a از طریق آب یا غذای آلوده، تماس نزدیک یا فرد آلوده و تماس جنسی منتقل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
هپاتیت A و هرچیزی که باید درباره آن بدانید

هپاتیت آ (Hepatitis A)، همانند هپاتیت B و هپاتیت C از عفونت‌های شایع ویروس هپاتیت محسوب می‌شود. این بیماری نوعی عفونت کبدی به ‌شدت مسری است که از ویروس هپاتیت آ به ‌وجود می‌آید و باعث التهاب و تورم کبد می‌شود و در نهایت روی عملکرد کبد تأثیر می‌گذارد. هپاتیت a به‌ روش‌های مختلفی انتقال پیدا می‌کند، از آب یا غذای آلوده گرفته تا تماس نزدیک با فرد یا جسم آلوده. موارد خفیف هپاتیت آ نیازی به درمان ندارند. بیشتر مبتلایانی که به این ویروس آلوده می‌شوند پس از طی دوره بیماری بهبود کامل پیدا می‌کند و آسیب دائمی به کبدشان نمی‌رسد.

رعایت بهداشت از جمله شستن مرتب دست‌ها یکی از بهترین روش‌های محافظت در مقابل بیماری هپاتیت آ به‌ شمار می‌آید. به‌ علاوه اینکه افرادی که ریسک ابتلای بالا دارند هم می‌توانند واکسن بزنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با بیماری هپاتیت A، تفاوت آن با هپاتیت B و هپاتیت C آشنا شوید. پیشنهاد ما این است که با مشاهده علائم این بیماری با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری توسط متخصص گوارش و کبد دکترتو به درمان این بیماری بپردازید.

بیماری هپاتیت a چیست؟

هپاتیت آ چیست و چگونه منتقل میشود؟ هپاتیت A نوعی بیماری کبدی است که از ویروس هپاتیت A (HAV) به‌ وجود می‌آید. این بیماری در واقع شکل حاد و کوتاه‌مدت بیماری هپاتیت است که معمولاً نیازی به درمان ندارد. سالانه در سراسر دنیا نزدیک به یک و نیم میلیون نفر به هپاتیت آ مبتلا می‌شوند. این نوع هپاتیت به ‌شدت مسری است و از طریق غذا یا آب آلوده انتقال پیدا می‌کند. هپاتیت آ معمولاً بیماری خطرناکی نیست و عوارض بلندمدتی به‌ جا نمی‌گذارد و معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود.

متن انگلیسی:
Although hepatitis A virus can be found in saliva, it is not spread through kissing or sharing utensils.
ترجمه فارسی:
اگرچه ویروس هپاتیت a را می‌توان در بزاق یافت، اما از طریق بوسیدن یا ظروف مشترک منتقل نمی‌شود.

به نقل از سایت cdc

۱. آیا هپاتیت آ خطرناک است؟

برخلاف انواع دیگر هپاتیت ویروسی، هپاتیت a بیماری مزمنی نیست و آسیب بلندمدتی به کبد نمی‌رساند. در موارد نادر ممکن است که کبد بیمار به‌ یک‌باره از کار بیفتد، البته این اتفاق بیشتر در افراد مسن یا کسانی مشاهده می‌شود که بیماری کبدی مزمن دارند.

در صورت نارسایی شدید کبدی، فرد باید برای درمان در بیمارستان بستری شود و اگر نیاز بود پیوند کبد انجام بدهد. هرچند این بیماری علائم مشخصی ندارد (به خصوص در بچه‌ها)، اما معمولاً ماه‌های زیادی در بدن می‌ماند. این بیماری در موارد نادری که باعث نارسایی کبدی حاد می‌شود، ممکن است خطر مرگ داشته باشد؛ به خصوص در سالمندان. احتمال عود و بازگشت بیماری پس از بهبودی در نزدیک به ده درصد مبتلایان مشاهده می‌شود.

در موارد نادر ممکن است که کبد بیمار به‌ یک‌باره از کار بیفتد.

۲. هپاتیت A چه اندام هایی را درگیر می کند؟

هدف اصلی هپاتیت آ کبد است. کبد یک اندام بسیار مهم حیاتی در بدن است که کارش پاکسازی مواد غذایی، تصفیه خون و مبارزه با عفونت‌ها است. زمانی که کبد ملتهب می‌شود یا آسیب می‌بیند، عملکرد آن مختل می‌شود و نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد و اینجاست که شاهد عوارض این بیماری هستیم. 

۳. تفاوت هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C چیست؟

عفونت هپاتیت B و هپاتیت C هر دو تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی ایجاد می‌کنند. هر چند که احتمال مزمن شدن بیماری در هپاتیت C به‌ نسبت هپاتیت B بسیار بیشتر است. هپاتیت B از طریق مایعات بدن منتقل می‌شود، در حالی‌ که هپاتیت C معمولاً از طریق تماس خون‌آلوده سرایت پیدا می‌کند. هپاتیت A هم از طریق مدفوع شخص آلوده منتقل می‌شود.

شیوه درمان انواع هپاتیت‌ها با هم فرق می‌کند. هپاتیت A و B طی چند هفته خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر عفونت بیشتر از ۶ هفته طول بکشد، باید سراغ روش درمان مناسب بروید. هپاتیت C ‌نسبت به دو نوع دیگر جدی‌ و خطرناک‌تر بوده و باید حتماً روش درمانی مناسب اتخاذ شود.

هرچند که آنتی‌ویروس‌ها برای درمان هپاتیت C جواب داده‌اند، اما ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشند. در دراز مدت، هپاتیت C به کبد آسیب می‌رساند و ممکن است باعث سرطان کبد یا از کار افتادن کبد نیز بشود.

موارد تفاوتبیماری هپاتیت آهپاتیت ببیماری کبدی هپاتیت سی
علائم و نشانهخستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغخستگی، درد شکم، ادرار تیره، یرقانخستگی، بی‌اشتهایی، یرقان، درد شکم
روش انتقالمدفوع، دهان، غذا یا آب آلودهتماس با خون آلوده، تماس جنسی، انتقال از مادر به کودکتماس خونی، مصرف دارو و سوزن مشترک
واکسیناسیونموجود و توصیه می‌شودموجود و توصیه می‌شودموجود است، اما هنوز توصیه جهانی نشده
اثرات طولانی مدتعوارض طولانی مدت یا عفونت مزمن ایجاد نمی‌کندعفونت مزمن و ممکن است منجر به بیماری مزمن کبد، سیروز یا سرطان کبد شودمعمولا منجر به عفونت مزمن، بیماری مزمن کبد، سیروز یا سرطان کبد می‌شود
تفاوت هپاتیت A، B و C

نشانه ها و علائم هپاتیت آ چیست؟

گاهی برخی افراد مبتلا به هپاتیت آ هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند. با این حال نشانه های هپاتیت شامل این موارد می‌شوند:

  • احساس خستگی و بی‌حالی عمومی
  • درد عضلانی و مفاصل
  • بالا رفتن دمای بدن
  • کاهش اشتها
  • درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم
  • سر درد، درد گلو و سرفه
  • اسهال یا یبوست
  • خارش و جوش پوستی.

دچار علائم هپاتیت آ هستی یا با فرد آلوده در تماس بودی؟

برای اطمینان با پزشک مشورت کن!

۱. علایم هپاتیت آ در کودکان

هپاتیت a شایع‌ترین نوع هپاتیت در کودکان محسوب می‌شود. ویروس هپاتیت a در کودکان، بیماری حادی است که با علائم عمومی از حمله موارد زیر خود را نشان می‌دهد: 

  • تب
  • ضعف
  • بی‌اشتهایی
  • استفراغ و حالت تهوع
  • درد یا ناراحتی شکمی
  • اسهال. 

این ویروس در بدن کودکان باعث تورم و التهاب بافت کبدی می‌شود. هپاتیت آ شایع‌ترین نوع هپاتیت در کودکان است، اما در زنان باردار چندان شایع نیست. همچنین این بیماری معمولا از مادر به جنین منتقل نمی‌شود. 

اینفوگرافی هپاتیت آ
هپاتیت آ چیست و چه علائمی دارد؟

۲. علائم هپاتیت a در بارداری

عفونت هپاتیت آ شایع‌ترین علت هپاتیت ویروسی حاد در عموم مردم است، اما بیماری چندان شایعی در خانم‌های باردار محسوب نمی‌شود. هر چند برخی داده‌های علمی رابطه‌ای را بین عفونت ویروس هپاتیت a و زایمان زودرس نشان می‌دهند؛ به خصوص اگر عفونت در ۳ ماهه دوم یا سوم روی دهد. عفونت HAV با سایر عوارض بارداری مثل موارد زیر همراه است: 

  • انقباضات زودرس رحم
  • جدا شدن جفت 
  • پارگی زودرس غشا. 

به ‌طور کلی میزان مرگ‌ومیر در مادران باردار و نوزادانی که در معرض عفونت ویروس هپاتیت آ قرار گرفته‌اند، پایین است. نوزادانی که از مادر مبتلا به هپاتیت آ متولد می‌شوند لزوماً به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و میزان آنتی‌بادی و سطح ترانس آمیناز نرمالی دارند.

واکسن هپاتیت آ نتیجه کاملاً مطلوبی برای زنان باردار و جنینشان دارد. عفونت در سه ماهه دوم و سوم بارداری ممکن است عوارض مختلفی از جمله زایمان زودرس ایجاد کند. مادران مبتلا به HAV می‌توانند با خیال راحت به نوزاد خود شیر بدهند، نوزاد هم باید واکسن بزند یا اینکه ایمونوگلوبولین برایش تجویز شود.

علائم هپاتیت a در بارداری چیست؟
به ‌طور کلی میزان مرگ‌ومیر در مادران باردار و نوزادانی که در معرض عفونت ویروس هپاتیت آ قرار گرفته‌اند، پایین است.

هپاتیت a چگونه منتقل می شود؟ (علت هپاتیت آ)

راه های انتقال هپاتیت آ چیست؟ هپاتیت آ یک بیماری ویروسی است. این ویروس تا چند ساعت خارج از بدن زنده می‌ماند، اما مدت طولانی‌تر روی دست‌ها و غذا باقی می‌ماند. همچنین این ویروس نسبت به گرما و سرما مقاوم است و همین ویژگی‌های آن میزان مسری بودنش را افزایش می‌دهد.

یکی از راه های انتقال هپاتیت a از طریق دست، غذا یا اجسام آلوده به مدفوع فرد مبتلا به هپاتیت آ است که از راه دهان وارد بدن شده و پخش می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند از طریق تماس جنسی یا رابطه دهانی و مقعدی نیز منتقل شود.

فرد مبتلا به هپاتیت آ از دو هفته پیش از اینکه نشانه‌ها و علائم بیماری در او ظاهر شوند تا یک هفته بعد از بروز علائمی مانند زرد شدن پوست و چشم‌ها، آلوده به عفونت است؛ یعنی دو هفته قبل و دو هفته بعد از بروز علائم. اگر فرد تا دو هفته پس از مشاهده علائم اولیه (در مجموع ۴ هفته) نشانه‌های زردی پوست را نداشته باشد، احتمالاً ویروس را رد کرده است، البته بهتر است چند روز دیگر هم رعایت شود، چراکه ویروس مدت طولانی‌تری در مدفوع باقی می‌ماند.

به‌طورکلی خوردن غذا یا نوشیدن مایعات آلوده به مدفوع حاوی این ویروس باعث سرایت و انتقال آن می‌شود. ویروس پس از انتقال از طریق جریان خون به کبد می‌رسد و باعث التهاب و تورم کبد می‌شود. این ویروس به ‌شدت مسری است و خیلی راحت افراد خانواده را درگیر می‌کند. روش‌های انتقال ویروس هپاتیت a شامل این موارد می‌شوند:

  • خوردن غذایی که فرد ناقل ویروس هپاتیت آ درست کرده‌است. 
  • خوردن صدف خام آلوده به فاضلاب
  • برقراری رابطه جنسی با فرد ناقل ویروس هپاتیت آ
  • نوشیدن آب آلوده
  • تماس با مدفوع فرد مبتلا به هپاتیت آ. 

کدام نوع هپاتیت واگیردار است؟ (آیا هپاتیت آ واگیردار است؟)

هپاتیت A بسیار مسری است. این بیماری عمدتاً از طریق مدفوع و دهان منتقل می‌شود، به این معنی که از طریق تماس نزدیک با مدفوع فرد آلوده یا مصرف غذا و آب آلوده پخش می‌گردد. همچنین می‌تواند از طریق = تماس جنسی با فرد آلوده نیز سرایت کند.

روش تشخیص هپاتیت نوع a چگونه است؟
آزمایش هپاتیت نشان می‌دهد که فرد در حال حاضر مبتلا به این ویروس است یا اینکه در گذشته ناقل این ویروس بوده.

روش تشخیص هپاتیت نوع a چگونه است؟

پزشک برای تشخیص این بیماری بررسی‌ها و آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهد. آزمایش‌های تشخیص هپاتیت a عبارتند از:

  • سابقه پزشکی به‌ علاوه وضعیت ایمن‌سازی و بررسی سفرهای اخیری که بیمار رفته است
  • معاینه بدنی
  • آزمایش خون

تست هپاتیت a

تست هپاتیت a به‌ دنبال آنتی‌بادی‌هایی می‌گردد که بدن برای مبارزه با ویروس تولید می‌کند. آزمایش هپاتیت نشان می‌دهد که فرد در حال حاضر مبتلا به این ویروس است یا اینکه در گذشته ناقل این ویروس بوده. اگر فرد در حال حاضر یا در گذشته مبتلا شده باشد، این آنتی‌بادی‌ها در خونش مشاهده می‌شوند.

راه درمان هپاتیت a چیست؟ (بهترین روش درمان هپاتیت نوع a)

هپاتیت a درمان دارد؟ این بیماری درمان خاصی ندارد. بهبود علائم پس از ابتلا به کندی صورت می‌گیرد و تا چند هفته یا گاهی تا چند ماه طول می‌کشد. توصیه پزشکان برای درمان این بیماری شامل موارد زیر است:

  • از مصرف داروهای غیرضروری خودداری کنید. 
  • استامینوفن، پاراستامول و داروهای ضد تهوع نباید مصرف شوند.
  • اگر فرد صرفاً علائم دارد، اما نشانه‌ای از نارسایی حاد کبدی دیده نمی‌شود لزومی به بستری شدن در بیمارستان نیست. 
  • هدف از درمان هپاتیت a حفظ آرامش و آسایش بیمار و رعایت رژیم غذایی مناسب است که مایعاتی که به ‌واسطه استفراغ و اسهال از بدن دفع شده دوباره جذب بدن شوند.
راه درمان هپاتیت a چیست؟
بهبود علائم پس از ابتلا به کندی صورت می‌گیرد و تا چند هفته یا گاهی تا چند ماه طول می‌کشد.

درمان خانگی هپاتیت آ

در صورت ابتلا به این ویروس عفونی با رعایت روش‌های درمان خانگی هپاتیت آ از خود مراقبت کنید:

  • در خانه بمانید: تا زمانی که تب دارید و رنگ چهره‌تان زرد است بهتر است در خانه بمانید.
  • استراحت کنید: یکی از علائم اصلی هپاتیت a در چند هفته اولیه، احساس خستگی شدید است.
  • روتین و مراقبت پوستی یادتان نرود: خارش شدید پوستی یکی از نشانه‌های هپاتیت a است. بهتر است دمای داخل خانه خنک باشد، لباس گشاد و راحت به تن کنید و دوش آب داغ ممنوع است.
  • وعده‌های غذایی کوچک میل کنید: به‌ جای وعده‌های سنگین و زیاد، وعده‌‌های کوچک‌تر میل کنید تا معده راحت‌تر بتواند آن را هضم کند.
  • کالری کافی مصرف کنید: دیگر نشانه ابتلا به این بیماری، کاهش اشتها است. توصیه می‌شود جهت تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن حتماً غذاهای حاوی کالری زیاد میل کنید. نوشیدن آب‌میوه به ‌جای آب هم گزینه مناسبی است.
  • الکل و سیگار را ترک کنید. مصرف الکل، کبدتان را به خطر می‌اندازد.
  • کار کبد را راحت کنید: با مشورت پزشک دارو، مکمل و ویتامین مناسب دریافت کنید.
  • حواستان باشد که به کسی سرایت ندهید: ویروس این بیماری به ‌راحتی به دیگران منتقل می‌شود. بهتر است تا پیش از بهبود کامل از هرگونه تماس جنسی پرهیز کنید (یا دست کم همراه با کاندوم باشد). اگر ویروس در بدنتان هست، آشپزی نکنید. هر بار که از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

درمان گیاهی هپاتیت a

طب سنتی مصرف برخی خوراکی‌ها در رژیم غذایی را برای درمان خانگی هپاتیت آ توصیه می‌کند:

  • زردچوبه: از گیاهان مفید برای درمان اختلالات کبدی است
  • کنگر فرنگی: محرک صفرا است، کلسترول خون را پایین می‌آورد، ضد استفراغ است، هضم غذا را بهتر می‌کند و از کبد محافظت می‌کند. طب سنتی مصرف کنگر فرنگی برای درمان خانگی اختلالات کبدی را توصیه می‌کند.
  • گیاه خار مریم: سرشار از فلاونوئیدهایی مثل سیلی بین، سیلی کریستین، سیلی دیانین و ایزوسیلی بین است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌پراکسیداسیون لیپیدی و آنتی‌فیبروتیکی دارد و یکی از روش‌های محبوب درمان خانگی برای بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن محسوب می‌شود. خاصیت آنتی‌ویروسی آن باعث شده که گزینه مناسبی برای درمان هپاتیت و مسمومیت کبدی باشد.

جدیدترین راه درمان هپاتیت A چیست؟ از بهترین دکتر هپاتیت نوبت بگیر.

عوارض هپاتیت A چیست؟ 

معایب و عوارض هپاتیت آ نادر هستند و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال بروز می‌کنند. عوارض احتمالی هپاتیت a شامل این موارد می‌شوند:

  • هپاتیت کلستاز (Cholestatic hepatitis): حدود ۵ درصد بیماران را درگیر می‌کند و از رسیدن صفرای کبد به کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. این عارضه باعث تغییر خون بیمار، تب یرقان و کاهش وزن می‌شود.
  • هپاتیت عودکننده (Relapsing hepatitus): بیشتر در سالمندان شایع است و علائم التهاب کبدی مثل زردی، عود دوره‌ای غیرمزمن دارد.
  • هپاتیت خودایمنی (Autoimmune hepatitis): باعث می‌شود که بدن خودش به کبد حمله کند. عدم درمان این نوع هپاتیت باعث بیماری کبدی مزمن، سیروز کبدی و در نهایت نارسایی کبد می‌شود. 
  • نارسایی کبد (liver failure): کمتر از یک درصد مبتلایان به هپاتیت آ دچار نارسایی کبد می‌شوند که معمولاً مسن هستند، سابقه نوع دیگری بیماری‌های کبدی را دارند و سیستم ایمنی‌شان ضعیف است.

بیماران هپاتیت A چقدر عمر می کنند؟

هپاتیت a درمان خاصی ندارد، البته مبتلایان بسته به علائم و نشانه‌هایی که دارند تحت درمان قرار می‌گیرند. در اکثر موارد بدن در نهایت از شر ویروس خلاص می‌شود، اما این بهبودی کامل ممکن است چند ماه طول بکشد. حدود ۸۵ درصد مبتلایان هپاتیت a طی سه ماه بهبود پیدا می‌کنند و حداکثر دوره بهبودی ممکن است به ۶ ماه برسد.

این بیماری مزمن نیست و تأثیر بلندمدتی روی سلامت بدن ندارد و باعث کوتاه‌تر شدن طول عمر آدم نمی‌شود. این بیماری معمولا بین ۳ تا ۶ ماه درمان می‌شود. هپاتیت آ به ندرت عوارض خطرناکی ایجاد می‌کند و تأثیرات مزمنی روی بدن ندارد. 

پیشگیری از هپاتیت a ممکن است؟
یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری، واکسن هپاتیت آ است که معمولاً در ۲ مرحله تزریق می‌شود.

پیشگیری از هپاتیت a ممکن است؟

رعایت بیشتر بهداشت، غذای سالم و ایمنی‌سازی مؤثرترین روش‌های پیشگیری و مبارزه با این بیماری عفونی هستند. با انجام اقدامات زیر می‌توان از ابتلا به هپاتیت a پیشگیری نمود:

  • مصرف آب آشامیدنی سالم
  • دفع صحیح فاضلاب در جوامع شهری و روستایی
  • رعایت بهداشت فردی مثل شستشوی منظم دست‌ها پیش از غذا و پس از توالت
  • تزریق واکسن هپاتیت
  • رعایت بهداشت و ایمنی در ارتباط جنسی. 

هپاتیت A واکسن دارد؟

یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری، واکسن هپاتیت آ است که معمولاً در ۲ مرحله تزریق می‌شود. دوز دوم یا دوز بوستر شش ماه بعد از دوز اول است. در حال حاضر چند نوع واکسن تزریقی این بیماری در دنیا وجود دارند که تأثیر و عوارض همگی یکسان است. هیچ واکسنی مخصوص کودکان زیر یک‌ سال وجود ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت با ویروس هپاتیت a به‌ خاطر بهداشت نامناسب به ‌وجود می‌آید و با رعایت بهداشت آب و غذای مصرفی می‌توان از ابتلا به این عفونت جلوگیری کرد. یکی از روش‌های اصلی پیشگیری از عفونت ویروس هپاتیت a تزریق واکسن است. هپاتیت a به‌ روش‌های مختلفی انتقال پیدا می‌کند، از آب یا غذای آلوده گرفته تا تماس نزدیک با فرد یا جسم آلوده و همچنین تماس جنسی. موارد خفیف هپاتیت آ نیازی به درمان ندارند.

بیشتر مبتلایانی که به این ویروس آلوده می‌شوند پس از طی دوره بیماری در ۳ تا ۶ ماه بهبود کامل پیدا می‌کند و آسیب دائمی به کبدشان نمی‌رسد. برای پیشگیری از علایم این بیماری به فوق تخصص گوارش یا دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید. پیشنهاد ما این است که با مشاهده علائم این بیماری از سیستم مشاوره با دکتر گوارش آنلاین، دکتر داخلی آنلاین یا مشاوره متنی و تلفنی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، پس از بهبودی از این بیماری، آنتی‌بادی آن در بدن تولید می‌شود و تا آخر عمر در بدنتان باقی می‌ماند و دیگر مبتلا نمی‌شوید.

موارد زیر از جمله عوامل خطر ابتلا به این عفونت هستند:
۱. بهداشت ضعیف و نامناسب
۲. عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم
۳. زندگی با فرد آلوده و مبتلا به ویروس
۴. برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به عفونت هپاتیت a حاد
۵. مصرف مواد مخدر
۶. رابطه جنسی بین مردان
۷. سفر به مناطق بومی بدون رعایت حداقل‌های بهداشتی و واکسن.

حتی کاندوم هم ممکن است باعث جلوگیری از ابتلا به هپاتیت نشود، چراکه حین جابجایی کاندوم آلوده ممکن است ویروس‌ها به دست و دهانتان سرایت پیدا کنند. در صورت تماس با مایع منی، ترشحات واژن و خون‌آلوده احتمال ابتلا به هپاتیت بیشتر می‌شود.

در صورت مشاهده علائم اولیه و پس از مراجعه به دکتر عمومی، دکتر گوارش و کبد و دکتر غدد، معمولاً دستور آزمایش هپاتیت تجویز می‌شود.

این بیماری درمان خاصی ندارد و خود به خود نهایتاً طی بازه سه ماهه بهبود پیدا می‌کند.

در موارد نادر ممکن است هپاتیت a بهبود پیدا نکند و باعث سیروز کبدی و سرطان کبد شود. به ‌طور کلی هپاتیت a به نسبت دو نوع B و C کمتر سرطان‌زا محسوب می‌شود.

خیر، کشنده نیست و معمولاً در یک بازه کوتاهی بیمار بهبود پیدا می‌کند.

بله، هپاتیت a بیماری عفونی به ‌شدت مسری است که به‌راحتی از طریق تماس نزدیک یا زندگی در کنار افراد آلوده انتقال پیدا می‌کند.

بله، این بیماری جدی نیست و با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توان آن را در خانه درمان کرد.

اگر شدت عفونت، احتمال بهبودی را کاهش دهد، ممکن است باعث سیروز کبدی شود.

هپاتیت a معمولاً خطر خاصی روی زنان باردار یا جنینشان ندارد. وجود عفونت در مادر تأثیری روی جنین نمی‌گذارد و باعث نقص مادرزادی نمی‌شود. عفونت هپاتیت a هم از مادر به جنین منتقل نمی‌شود.

ممکن است پیرسینگ یا تتو احتمال عفونت را بالا ببرد و باعث انتقال ویروس هپاتیت B و C ‌شود.

رنگ پوست در مبتلایان به هپاتیت ویروسی حاد تغییر می‌کند از جوش‌های زیرپوستی گرفته تا زردی پوست. زردی پوست در مبتلایان به هپاتیت ویروسی می‌تواند به ‌خاطر عفونت ویروسی مستقیم سلول‌های پوستی با ویروس‌های موجود در لنفوسیت‌ها باشد.

این بیماری، نوعی بیماری عفونی است که از تماس نزدیک با فرد آلوده مثلاً از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا، مراقبت از فرد بیمار یا مصرف سرنگ مشترک ایجاد می‌شود. این بیماری عفونی به‌شدت مسری است و حتی ممکن است پیش از اینکه فرد احساس بیماری کند، عفونت و ویروس‌ها را انتشار دهد.

در صورت مشاهده علائم بیماری بهتر است به دکتر داخلی مراجعه کنید. پس از انجام آزمایش‌های اولیه می‌توانید به دکتر غدد، فوق تخصص کبد هم مراجعه کنید. متخصص بیماری‌های عفونی می‌تواند درباره انواع روش‌های درمان این بیماری عفونی به شما مشاوره بدهد.

هپاتیت a از طریق مدفوع و دهان و به علت تماس با فرد آلوده، آب و غذای آلوده، بهداشت ضعیف و ارتباط جنسی دهانی و مقعدی منتقل می‌شود. هپاتیتی که از طریق خون منتقل می‌شود هپاتیت نوع B است.

بیماری‌های مقاربتی نوعی عفونت هستند که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. انتقال این بیماری نه فقط از طریق تماس دهانی و مدفوع آلوده صورت می‌گیرد، بلکه هرگونه تماس با فرد آلوده مبتلا به بیماری‌های مقاربتی هم باعث انتقال هپاتیت a می‌شود. برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، داشتن شریک جنسی متعدد، سوءمصرف مواد و الکل، استفاده از مواد مخدر تزریقی و داشتن سابقه عفونت از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند که احتمال ابتلا و انتقال ویروس هپاتیت a از طریق سکس را بیشتر می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هپاتیت a

  1. ریحانه موسوی گفت:

    سلام
    هپاتیت A رو پریودی هم تاثیر میزاره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله تاثیر گذار است

  2. ناشناس گفت:

    اگر کسی به هپاتیت a مبتلا و درمان شده باشد. آیا همچنان در سکس میتواند بیماری را انتقال بدهد یا مثل یک فرد عادی است و اینکه مصرف الکل بعد از گذشت طول درمان میتواند آسیب جدی داشته باشد؟!