علت ریزش مو در زنان در طول دوره‌های مختلف زندگی!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت ریزش مو در زنان می‌تواند بسیار متغیر باشد، از مشکلات هورمونی گرفته تا کاهش وزن و بیماری‌های زمینه‌ای. چگونه می‌توان با این مشکل مقابله کرد؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
علت ریزش مو در زنان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا می‌دانید علت ریزش مو در زنان چیست؟ اگر قسمتی از موهای شما در حال کم پشت شدن است یا این که لکه‌های طاسی از جمله طاسی سکه ای در زنان را در بخشی از سر خود مشاهده می‌کنید و حتی اگر روزانه بیش از ۱۲۵ تار مو را از دست می‌دهید، به‌احتمال بسیار زیاد دچار ریزش مو شده‌اید و باید حتما در این شرایط به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

ریزش مو در زنان حالت‌های مختلفی دارد و به دلایل بسیار متعددی نیز اتفاق می‌افتد. این اتفاق برای زنان یکی از دلهره‌آورترین و بدترین اتفاق‌هاست. دیدن دسته زیادی از موها که درون برس گیر افتاده‌اند یا صبح بعد از بیدارشدن از خواب، روی بالشت مشاهده می‌شود، واقعا ناراحت‌کننده است.

اگرچه کارهای بسیار کمی برای جلوگیری از ریزش مو می‌توان انجام داد، اما اگر زودتر و به‌موقع به متخصص پوست و مو مراجعه شود تا علت ریزش مو به‌درستی بررسی شود و مشکل به‌صورت تخصصی برطرف شود، قطعا می‌توان نتیجه بهتری از درمان گرفت. در این جا می‌خواهیم به بررسی علل ریزش مو در زنان بپردازیم تا بیشتر با این مقوله بسیار حساس و مهم آشنایی داشته باشید.

ریزش مو در زنان

به‌طورکلی انسان روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهد. این میزان در طول روز و در مواقع مختلف مانند شانه‌زدن یا حمام‌کردن می‌ریزند؛ بنابراین ریزش مو بخشی از یک تعادل طبیعی است و به‌صورت نرمال در روز باید بخشی از موها بریزند تا موی جدید جایگزین آن‌ها شود. برخی از موها می‌ریزند درحالی‌که برخی دیگر رشد می‌کنند و این یک چرخه نرمال است.

اما در مواقعی که ریزش مو در زنان اتفاق می‌افتد، این تعادل قطع می‌شود. در این شرایط اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی موهای قدیمی شروع به ریزش می‌کنند، موهای جدید کمتری رشد می‌کنند. در نتیجه ریزش مو در زنان اتفاق می‌افتد. ریزش مویی که به‌عنوان یک مشکل آن را می‌شناسیم، در پزشکی با نام آلوپسی شناخته می‌شود و با ریزش موی معمول روزانه متفاوت است.

نکته‌ای که در خصوص آلوپسی یا ریزش مو در زنان باید به آن توجه کرد این است که الزاما این مشکل محدود به پوست سر نمی‌شود و می‌تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین این مشکل می‌تواند موقتی یا دائمی باشد. نکته دیگر این که ریزش مو ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. ریزش مو در دختران جوان در سال‌های اخیر بسیار شایع شده است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

چرخه‌های رشد مو

برای شناسایی علت ریزش مو در زنان یا حتی برای اتخاذ روش درمانی مناسب باید با چرخه‌های رشد مو نیز آشنا بود. در کل سه چرخه اصلی برای رشد کردن موها وجود دارد و ریزش مو می‌تواند در هر یک از این چرخه‌ها مشاهده شود.

یکی از این مراحل، مرحله آناژن (مرحله رشد) نام دارد. این مرحله می‌تواند از دو سال تا هشت سال طول بکشد. این مرحله به‌طورکلی به حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر انسان اشاره دارد. مرحله بعدی، کاتاژن (مرحله گذار) نام دارد. این مرحله زمانی است که فولیکول‌های مو فشرده و جمع می‌شوند و حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد.

مرحله تلوژن (مرحله استراحت) مرحله بعدی رشد مو بوده که حدود دو تا چهار ماه طول می‌کشد. در پایان این مرحله موها می‌ریزند. معمولا موهای کوتاه‌تر مانند مژه‌ها، موهای بازو و پا و ابروها فاز آناژن کوتاهی دارند و این دوره حدود یک ماه زمان می‌برد. موهای سر اما می‌تواند تا شش سال یا حتی بیشتر نیز دوام بیاورد.

hair loss in women
ریزش مو در زنان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از مشکلات هورمونی گرفته تا کاهش وزن و برخی بیماری‌های زمینه‌ای.

علت ریزش مو در زنان چیست؟

اما همان‌طور که گفته شد، ریزش مو در زنان ممکن است به دلایل مختلف و به‌صورت موقتی یا دائمی اتفاق بیفتد. شدت ریزش مو نیز در افراد مختلف متفاوت است و تحت تاثیر علت، می‌تواند کم یا زیاد باشد. مهم‌ترین دلایل را می‌توان شامل گزینه‌های زیر در نظر گرفت:

  • به‌هم‌خوردن تعادل غده تیروئید و بروز کم‌کاری یا پرکاری تیروئیدی در زنان
  • به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌های جنسی در زنان و بروز مشکلات و بیماری‌های هورمونی و اختلالات مرتبط با آن
  • کمبود شدید آهن خون، کم‌خونی و کمبود ویتامین D نیز می‌تواند از مهم‌ترین علت ریزش مو در زنان باشد
  • مصرف بسیاری از داروها از جمله داروهای ضدبارداری، داروهای فشارخون، استروئیدها، داروهای ضدافسردگی، داروهای کاهش وزن و غیره همگی می‌توانند باعث ریزش موقتی موها شوند
  • کاهش وزن شدید و قابل‌ملاحظه خصوصا بعد از گرفتن رژیم‌های غذایی بسیار سخت و غیرمنطقی
  • تغییرات هورمونی بعد از دوره بارداری یا در دوران یائسگی که موجب ریزش مو در زنان یائسه می‌شود.
  • رویدادهای آسیب‌زا مانند بیماری‌های خاص، جراحی و مواردی ازاین‌دست
  • ابتلا به سرطان یا بیماری‌های خودایمنی
  • ریزش موی ناشی از افزایش سن و پیری
  • مشکلات روحی و روانی، افسردگی و استرس و اضطراب شدید
  • بیماری‌های ژنتیکی و طاسی با الگوی زنانه که به آن آلوپسی آندروژنیک نیز گفته می‌شود.
  • ریزش مو به دنبال ابتلا به پسوریازیس
  • شرایط آب‌وهوایی، آلودگی هوا، مصرف مواد غذایی ناسالم، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد دخانیات یا الکل
  • استفاده از شامپوها، نرم‌کننده‌ها، ماسک مو و کرم‌های نامرغوب و نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت و سلامت موها و چربی مو
  • رنگ کردن و دکلره کردن مداوم موها، استفاده بیش از حد از وسایل و ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو، استفاده از حالت‌دهنده‌های مو مانند ژل و تافت و غیره.
اینفوگرافی علت ریزش مو در زنان
اینفوگرافی علت ریزش مو در زنان

ریزش مو زنان و چربی مو

یکی از دلایل مهم و ساده ریزش مو در زنان، چربی مو است. در واقع چرب بودن پوست سر و عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند به‌سادگی موجب ریزش موها شوند. موی چرب ارتباط مستقیمی با ریزش مو دارد. حتی در افرادی که هیچ‌گونه مشکل زمینه‌ای به خصوصی ندارند و سابقه ریزش مو در آن‌ها وجود ندارد، اگر مدت زمانی طولانی موهایشان چرب شود و چربی پوست سر آن‌ها کنترل نشود، قطعا دچار ریزش موی موقتی خواهند شد.

Cause-of-fine-hair-in-women
ریزش مو در زنان می‌تواند با الگوهای مختلفی اتفاق بیفتد.

انواع ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان بسته به دلیل بروز مشکل و نوع و الگوی ریزش به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. برای مثال یکی از آن‌ها الگوی طاسی سکه‌ای در زنان یا طاسی با الگوی زنانه است. انواع ریزش موی موقتی و دائم یکی از دسته‌بندی‌ها برای انواع الگوهای ریزش مو در زنان است. به‌صورت کلی ریزش موی زنانه به سه دسته آناژن افلوویوم، تلوژن افلوویوم و آلوپسی آندروژنتیک دسته‌بندی می‌شود.

۱. آناژن افلوویوم

این حالت از ریزش مو معمولا به دنبال مصرف برخی از داروها، مانند داروهای شیمی‌درمانی ایجاد می‌شود. در این حالت فولیکول‌های درحال‌رشد مو به دنبال مصرف داروهای شیمی‌درمانی مسموم شده و رشد آن‌ها دچار اختلال خواهد شد. در نتیجه ریزش مو در زنان اتفاق می‌افتد.

۲. تلوژن افلوویوم

این حالت از ریزش مو در زنان به دلیل افزایش بیش از حد فولیکول‌های مو و ورود آن‌ها به فاز تلوژنی رشد مو اتفاق می‌افتد. در نتیجه بروز چنین حالتی، موها شروع به ریزش کرده و می‌ریزند. استرس، بیماری‌های مختلف، کمبودهای تغذیه‌ای، تغییرات هورمونی و مواردی ازاین‌دست موجب این حالت از ریزش مو می‌شوند. موها در این حالت ریزش به‌صورت دسته‌ای می‌ریزند و معمولا این حالت ریزش مو در زنان موقتی است و با تغذیه بهتر و استراحت کردن معمولا بهتر می‌شود.

۳. آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک که به آن الگوی طاسی زنانه نیز گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین انواع حالت‌های ریزش مو در زنان است. در این حالت، موها از کناره‌ها و بالای سر شروع به نازک شدن و ضعیف شدن می‌کنند. معمولا این حالت در زنان میان‌سال مشاهده می‌شود و نوعی از ریزش مو در زنان یائسه است.

معمولا ۴۰ درصد از زنان میان‌سال نشانه‌های ریزش مو را نشان می‌دهند. این حالت یک بیماری مبتنی بر ژنتیک است که در آن فولیکول‌های مو به‌تدریج کوچک‌تر شده و کمتر فعال می‌شوند. در نتیجه تارهای جوان مو کمتر جوانه‌زده و سفت می‌شوند و به دنبال آن بیشتر دچار ریزش می‌شوند. معمولا کاهش سطح استروژن به دلیل یائسگی نیز ممکن است در این نوع از ریزش مو نقش داشته باشند.

دنبال متخصص برای جلوگیری از ریزش مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

نشانه های ریزش مو در زنان

معمولا قبل از ریزش کامل موها و شدت یافتن آن، برخی علائم و نشانه‌ها را می‌توان به‌عنوان نشان‌های ریزش مو در زنان در نظر گرفت. نازک شدن تدریجی موهای بالای سر شایع‌ترین نشانه ریزش مو است که معمولا با افزایش سن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 در مردان، موها اغلب در خط موی پیشانی شروع به عقب‌نشینی می‌کنند. اما در زنان معمولاً قسمتی از موهای شروع به عقب‌نشینی می‌کند. یک الگوی رایج ریزش مو در زنان مسن‌تر، عقب‌نشینی خط مو (آلوپسی فیبروزان پیشانی) است.

نقاط طاسی دایره ای یا تکه تکه ای که با عنوان طاسی سکه ای در زنان نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از علائم ریزش مو در زنان است. برخی از افراد به‌صورت به‌صورت نقاط دایره ای و سکه ای، موهای خود را از دست می‌دهند. معمولا قبل از ریزش مو در این مواقع، پوست آن ناحیه دچار خارش و درد می‌شود.

شل شدن ناگهانی موها از نشانه‌های دیگر ریزش مو در زنان است. یک شوک فیزیکی یا روحی می‌تواند باعث شل شدن مو شود. ممکن است در هنگام شانه کردن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم، تعداد انگشت شماری مو بیرون بیاید. در این نوع ریزش مو زنانه، معمولا تار موها به‌شدت نازک و ضعیف می‌شوند. این ریزش اکثر مواقع به‌صورت موقتی است. مشاهده ریزش موهای بیشتر روزانه چه روی برس، روی زمین، زیر دوش و روی بالشت نیز از نشانه‌های مهم ریزش مو هستند.

حالت‌های شدیدتر ریزش مو در زنان با نشانه‌های شدیدتری مشخص می‌شود. برای مثال درصورتی‌که ریزش مو به دلیل شیمی‌درمانی یا بیماری‌های سرطانی باشد، معمولا ریزش موی کل بدن اتفاق می‌افتد. پوسته‌پوسته شدن پوست سر و پخش شدن آن‌ها روی موها، تورم در بخش‌هایی از پوست سر و قرمزی همگی می‌توانند از مهم‌ترین علائم ریزش مو در زنان محسوب شوند.


ریزش مو در زنان چقدر شایع است؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ریزش مو فقط مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ درصد از زنان ریزش موی قابل‌توجهی را تجربه خواهند کنند. مهم‌ترین علت ریزش مو در زنان، ریزش مو با الگوی زنانه آلوپسی آندروژنتیک است که حدود یک‌سوم زنان مستعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طبق بررسی‌ها حدود سی میلیون زن در ایالات متحده آمریکا مستعد طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنتیک) هستند.

Cause-of-fine-hair-in-women
ریزش مو در بارداری و شیردهی افزایش می‌یابد و این طبیعی است

چه زنانی بیشتر مستعد ریزش مو هستند؟

به‌صورت کلی ریزش مو در زنان به سن خاصی محدود نمی‌شود ریزش مو در دختران و زنان می‌تواند اتفاق بیفتد. اما بااین‌حال ریزش مو در زنان یائسه معمولا بیشتر است. زنان بالاتر از ۴۰ سال، زنانی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند و زنانی که دوره‌های شیمی‌درمانی را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر مستعد ریزش مو هستند.

ریزش مو در بارداری نیز بسیار شایع‌تر است. زنانی که به دلیل بیماری‌های مختلف داروهای متفاوتی را مصرف می‌کنند، ممکن است تحت تاثیر مصرف این داروها مستعد ریزش مو شوند. کسانی که مواد شیمیایی بیش از حدی روی موهایشان استفاده می‌کنند و رنگ و دکلره زیادی را استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر با ریزش مو درگیر شوند. در کل درصورتی‌که مراقبت‌های بهداشتی چندانی برای موها انجام نشود، افراد بیشتر در معرض ریزش مو خواهند بود.

نکته مهم در خصوص نحوه مدل‌دادن و بستن موهاست. زنانی که دائما موهای خود را محکم و سفت می‌بندند و از کش مو زیاد استفاده می‌کنند، موها بیشتر دچار شکستگی و آسیب شده و در نتیجه احتمال ریزش مو در آن‌ها بیشتر می‌شود. در صورت آسیب شدید به فولیکول‌های مو، این ریزش می‌تواند دائمی شود. ریزش مو در زنانی که رژیم‌های غذایی بسیار شدید می‌گیرند و کاهش وزن سریع را تجربه می‌کنند نیز بسیار بیشتر است.

۱. ریزش مو در بارداری

بارداری خود یکی از علت ریزش مو در زنان است. این حالت چندان شایع نیست، اما در صورت بروز ریزش مو در بارداری این حالت طبیعی است. دلیل آن هم تغییرات هورمونی و شرایط خاص زنان باردار است. معمولا این ریزش مو بعد از بارداری و با بهبود شرایط جسمی مادر برطرف می‌شود. گاهی نیز باید برای درمان ریزش مو در بارداری و دوران بعد از آن از متخصص پوست و مو کمک گرفت.

۲. ریزش مو بعد از زایمان

یکی دیگر از دلایل مهم ریزش مو در زنان، زایمان است. بسیاری از مادرانی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند، بعد از دوره بارداری خود دچار ریزش بیش از حد مو می‌شوند. معمولا ریزش مو در این افراد حدود چهار ماه بعد از زایمان به اوج خود می‌رسد. ریزش بیش از حد مو بعد از زایمان معمولا در اثر کاهش سطح استروژن است.

معمولا ریزش مو بعد از زایمان موقتی است و اکثر زنان بعد از یک سال از زایمان خود مجدد رشد طبیعی موهای خود را به دست می‌آورند. بااین‌حال اگر بعدازاین دوره رشد موها به حالت اولیه برنگردد، احتمالا باید با یک متخصص پوست و مو دراین‌خصوص مشورت شود. شاید گزینه‌های دیگری نیز در ریزش مو نقش داشته باشد. استفاده از داروهای تقویتی و شامپوهای فرموله‌شده برای موهای نازک می‌تواند به درمان و رفع ریزش مو در زنان تازه زایمان کرده کمک کند.


۳. ریزش مو در زنان با انتهای سفید

یکی از حالت‌های ریزش مو در زنان، ریزش موهایی است که در انتهای آن‌ها دانه‌های سفید رنگی مشاهده می‌شود. ریزش در این حالت با ریزش مو به دنبال سفیدی مو متفاوت است. معمولا با افزایش سن در زنان، موهای سفید دچار ریزش می‌شوند.

اما ریزش موهایی با انتهای سفید در زنان به معنی اتمام سیکل رشد مو بوده و به همین دلیل این موها می‌ریزند. در نتیجه این نوع ریزش طبیعی است. بااین‌حال اگر تعداد ریزش موهایی با انتهای سفید نیز از حدی بیشتر شود، می‌توان آن را نشانه‌ای از ریزش مو دانست و باید برای آن دنبال علت و چاره بود.

مصرف داروهای مختلف، استرس و بدخوابی، سبک نامناسب زندگی، کمبود ویتامین‌های ضروری و تغییرات هورمونی می‌توانند موجب ریزش غیرنرمال موهایی با انتهای سفید در زنان شوند. حتی ریزش مو در زنان یائسه یا در دوران بارداری نیز می‌تواند از این حالت باشد. سفیدی مو نیز می‌تواند موجب ریزش بیشتر تارهایی با انتهای سفید در زنان شود.


۴. ریزش مو در زنان با پریود شدید

در برخی از زنان و دختران سیکل‌های قاعدگی دچار بی‌نظمی‌های شدیدی می‌شود. گاهی در کنار این به‌هم‌خوردن نظم پریودی، افراد خونریزی‌های بسیار شدیدی را هم تجربه می‌کنند. ریزش مو در زنان با پریودی شدید یکی دیگر از موارد بسیار شایع ریزش مو است.

چند ارتباط شناخته‌شده بین خونریزی شدید قاعدگی و ریزش مو وجود دارد. هنگامی که هر ماه یک جریان قاعدگی شدید را تجربه می‌کنید، به‌احتمال زیاد دچار کم‌خونی خواهید شد. این نوع کم‌خونی به‌آرامی و باگذشت زمان ایجاد می‌شود و یکی از عوارض و نشانه‌های آن ریزش مو در زنان بعد از گذراندن پریودی‌های شدید است. در کل کم‌خونی به بدن فشار زیادی وارد می‌کند و در نتیجه عملکردهایی مانند چرخه رشد مو به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در پریود ممکن است به دلیل به‌هم‌خوردن سطح هورمون‌ها و به‌هم‌خوردن تعادل چربی پوست صورت و سر، ریزش مو در زنان اتفاق بیفتد. یکی دیگر از علل مهم ریزش موی زنان در دوران پریودی شدید، وجود فیبروم‌های رحمی است که خود این فیبروم‌ها عامل مهم خونریزی‌های بسیار شدید در زنان هستند.


۵. ریزش مو زنان و اختلال تیروئید

بیماری‌های غده تیروئید خود عامل زمینه‌سازی انواع مشکلات و بیماری‌های دیگر در زنان است. کم‌خونی و کمبود ویتامین D که به‌عنوان علت ریزش مو در زنان شناخته می‌شوند، معمولا به دنبال بیماری‌های غده تیروئید و کم‌کار شدن یا پرکاری این غدد شایع می‌شوند.

تغییرات هورمونی و به‌هم‌خوردن نظم کلی بدن در این شرایط موجب ریزش موی شدید می‌شود. معمولا ریزش مو در زنان به دنبال درمان بیماری‌های غده تیروئید و بازگشت بدن به حالت نرمال برطرف می‌شود. در بررسی مشکلات تیروئیدی، ریزش مو یکی از نشانه‌هایی است که متخصص متابولیسم و غدد آن را در نظر می‌گیرد.

Cause-of-fine-hair-in-women
درمان ریزش موی زنان به علت ریزش مو و شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

نحوه تشخیص علت ریزش مو در زنان به چه صورت است؟

قبل از تشخیص، پزشک احتمالاً شما را معاینه فیزیکی کرده و در مورد رژیم غذایی، روال مراقبت از مو، سبک و محیط زندگی، کار و سابقه پزشکی و خانوادگی سؤالاتی را می‌پرسد. همچنین ممکن است تست‌هایی مانند موارد زیر را برای تشخیص قطعی و تجویز داروهای موردنیاز درخواست کند:

  • آزمایش خون؛ این تست می‌تواند به شناسایی عوامل ریزش مو در زنان کمک زیادی کند. انواع تست خون، تست‌های هورمونی و تست‌های تیروئیدی می‌تواند مدنظر قرار بگیرد
  • تست کشش؛ در این روش متخصص پوست و مو به‌آرامی چند تار مو را می‌کشد تا ببیند چند عدد تار مو بیرون می‌آید. این به تعیین مرحله فرایند ریزش مو کمک می‌کند.
  • بیوپسی پوست سر؛ پزشک نمونه‌هایی را از پوست یا چند تار مو کنده‌شده از پوست سر جدا کرده تا ریشه مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند. این می‌تواند به تعیین اینکه آیا عفونت باعث ریزش مو شده یا خیر، کمک کند.

درمان ریزش مو در زنان

درمان ریزش مو در زنان بسته به دلیل ریزش موها و شرایط جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای فرد دارد. برای مثال درصورتی‌که ریزش مو در زنان به دنبال مصرف برخی داروها مانند داروهای درمان‌کننده سرطان یا درمان آرتریت و افسردگی اتفاق بیفتد، قطعا باید تا زمان اتمام دوره درمان منتظر ماند.

یک سری کرم‌ها به‌عنوان کرم ضد ریزش مو وجود دارند که از آن‌ها برای درمان ریزش مو در زنان استفاده می‌شود. این کرم‌ها نوعی داروی درمان فشارخون هستند. آن‌ها با گشادکردن رگ‌های خونی موجب تحریک و تغذیه فولیکول‌های مو شده و در نتیجه به درمان ریزش مو کمک می‌کنند.

برخی از داروها نیز برای درمان ریزش موی زنانه تجویز می‌شوند. دستگاه‌های لیزری روش درمانی دیگری برای رفع ریزش موست که موجب ضخیم‌تر شدن موها می‌شود. روش درمانی دیگر، RPR نام دارد که در آن از پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می‌شود.

جراحی و کاشت مو نیز روش درمانی دیگری است که البته کمتر برای درمان ریزش مو در زنان مدنظر قرار می‌گیرد. تنها در موارد آلوپسی شدید و طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنتیک) شاید این روش مدنظر باشد. روش‌های مراقبت از موها، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و تغییر شامپو و شوینده‌های مو نیز ممکن است در کنار سایر درمان‌ها درخواست شود.

همین حالا برای مزوتراپی موهات اقدام کن!

مراقبت از مو در زنان

بهترین رویکرد برای رفع ریزش مو در زنان، دنبال‌کردن روش‌های مختلف مراقبت از مو است. این رویکردها را به‌عنوان راه‌حل‌های پیشگیرانه می‌شناسند. درمان کم‌خونی، ورزش‌کردن، استفاده از شوینده‌های مناسب و ارگانیک، مصرف بیشتر فیبر، سبزیجات و انواع ویتامین‌ها و رعایت بهداشت پوست و مو از مهم‌ترین گزینه‌های مراقبت از مو در زنان است.

Cause-of-fine-hair-in-women
داشتن موهای پرپشت و زیبا مساوی است افزایش اعتماد به نفس و زیبایی.

داروهای ضد ریزش مو

داروهای ضد ریزش مو بخش مهمی از درمان ریزش مو در زنان هستند. این داروها معمولا برای درمان طاسی با الگوی زنانه تجویز می‌شوند. ماینوکسیدیل یکی از این داروهاست که به‌صورت مایع یا شامپو عرضه می‌شود. حالت فومی از این دارو نیز در دسترس است.

داروی دیگری که برای درمان ریزش مو مورداستفاده قرار می‌گیرد، فیناستراید یا Propecia نام دارد. البته این دارو جزء داروهای ضد ریزش مو در مردان است. داروهای خوراکی دیگر شامل اسپیرونولاکتون و دوتاستراید خوراکی می‌شوند.


به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

حال که انواع ریزش مو در زنان، دلایل و حالت‌های مختلف آن را بررسی کردیم، سوال مهم این است که برای درمان باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟ در درجه اول قطعا برای درمان و تشخیص بیماری‌های پوست و مو باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد.پزشک با بررسی دلایل و عوامل مختلف، روش‌های درمانی مناسب را توصیه می‌کند. البته در مواردی ممکن است باشد در کنار مراجعه به متخصص پوست و مو، از یک متخصص تغذیه و متخصص متابولیسم و غدد هم کمک گرفته‌شود. خصوصا اگر تغییرات هورمونی یا بیماری‌های غده تیروئید علت ریزش مو در زنان باشند.


نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ریزش مو یکی از مشکلات اصلی خانم‌ها در رابطه با زیبایی و سلامت موهاست. ریزش مو تأثیر زیادی در اعتماد‌به‌نفس و زیبایی خانم‌ها دارد و به محض اینکه متوجه شدید موهایتان بیش‌ارحد می‌ریزد باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با درمان مناسب جلوی این روند گرفته شود.

علل زیادی باعث ریزش مو در زنان می‌شود. همانند مردان، آلوپسی آندروژنیک یکی از علل اصلی ریزش مو در زنان است. از دیگر دلایل می‌توان به اختلالات هورمونی در اثر پریود، بارداری، یائسگی، تیروئید و غیره اشاره کرد. همچنین روش‌های زیبایی مانند رنگ‌کردن مو، دکلره‌کردن، کراتینه و همچنین استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبت از موی نادرست هم تأثیر زیادی در ریزش موی زنان دارد.

در نتیجه‌گیری نهایی کار باید گفت که عوامل گسترده‌ای می‌توانند به‌عنوان علل ریزش مو در زنان در نظر گرفته شوند. این طیف گسترده قطعا به‌دقت، شناخت و تشخیص کامل‌تری نیاز دارد. باید به‌خوبی عوامل آسیب‌رسان به موها را شناسایی کرد تا بتوان برای درمان ریزش مو در زنان بهترین روش را انتخاب کرد. برای پیشگیری ریزش شدید مو لازم است با مشاهده علائم به متخصص پوست و مو مراجعه کرد تا درمان‌های لازم تجویز گردد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان پوست و مو آشنا شوید، از آنها نوبت ایتترننتی بگیرید و یا مشاوره تلفنی و حتی آنلاین داشته باشید. قطعا پیشگیری بهتر از درمان است.

دکترتو مراقبت سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در میان تمام گزینه‌ها و شایعاتی که در مورد شستن موها و ریزش مو در زنان وجود دارد، رایج‌ترین آن‌ها مربوط به شامپو زدن بیش از حد به موها و تاثیر و ارتباط آن با ریزش مو است. در واقع شستن زیاد موها با شامپو نیست که موجب ریزش مو می‌شود؛ این در واقع ترکیبات شیمیایی موجود در شامپوهاست که می‌تواند موجب خشکی مو، شکنندگی و در نهایت ریزش موها شود. بنابراین باید در انتخاب محصولات بهداشتی بدن دقیق بود و از شامپوهای مناسب با فرمولاسیون سازگار با موها استفاده کرد.

سشوار و اتو و در کل انواع ابزارهای حرارتی، خصوصا اگر به‌صورت مداوم و بدون مراقبت‌های لازم از موها استفاده شوند، می‌توانند عامل ریزش موی موقتی در زنان شوند. آن‌ها موها را خشک، شکننده و ضعیف می‌کنند. در نتیجه ریزش مو در زنان اتفاق می‌افتد.

درحالی‌که بسیاری از افراد تصور می‌کنند کراتینه کردن موها می‌تواند موجب سلامتی و ابریشمی شدن موهای آن‌ها شود، اما تمام روش‌های مختلف مانند صاف کردن مو، فر کردن دائمی موها و کراتینه و غیره می‌توانند عامل مهم ریزش مو در زنان باشند.
دلیل آن هم ترکیبات مضر و آسیب‌رسان این موادی است که برای فر کردن دائمی یا کراتینه مو استفاده می‌شود. ترکیبات شیمیایی مختلف از جمله فرمالدهید می‌تواند موجب آسیب به موها و شکنندگی و ریزش آن‌ها شود. فرایند کراتینه مو موجب ضعیف شدن فولیکول‌های مو می‌شود و به همین دلیل ریزش آن‌ها سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن