آلوپسی طاسی، از بروز علائم تا روش‌های درمان!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که باعث ریزش مو در یک ناحیه، کل سر و حتی کل بدن می‌شود. آلوپسی می‌تواند علت ژنتیکی، هورمونی یا دارویی داشته باشد یا در اثر عادات بد مراقبا از مو ایجاد شود. نارک شدن تار مو، ریزش سکه‌ای، کاهش رشد مو از علائم آلوپسی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری آلوپسی

طاسی یکی از مشکلات جدی مو است که بسیاری از مردان و حتی برخی از زنان به آن دچار هستند. آلوپسی یا طاسی انواع مختلفی دارد و از ریزش موی سکه‌ای تا طاسی کامل را شامل می‌شود. این ریزش مو الگوهای متفاوتی دارد، مثلا شما دیده‌اید که موی برخی افراد از وسط شروع به ریزش می‌کند و برخی از جلوی سر. سؤالات زیادی در مورد آلوپسی یا طاسی وجود دارد که در این مطلب به آنها پاسخ می‌دهیم. انواع طاسی چیست؟ آلوپسی ژنتیکی است؟ آیا آلوپسی درمان دارد یا نه؟ طاسی در زنان هم وجود دارد؟

اگر در خانواده خود کسانی هستند که آلوپسی دارند یا اگر اخیرا حس می‌کنید موهایتان بیشتر می‌ریزد یا قسمتی از موهایتان خالی شده است بهتر است سریع تر با متخصص پوست و مو در دکترتو مشورت کنید. در اینجا شما می‌توانید با پزشک به صورت تلفنی یا انلاین مشورت کنید و با برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بیماری آلوپسی چیست؟

آلوپسی (alopecia) یکی از علل ریزش مو است. بیماری آلوپسی یا بیماری خودایمنی ریزش مو شرایطی است که در آن به ‌واسطه عوامل مختلفی مثل اختلال غدد، عوامل هورمونی یا عوارض دارویی شاهد ریزش مو در سر یا سایر نقاط بدن می‌شود. در صورت ابتلا به آلوپسی، سیستم ایمنی بدن فرد به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. آلوپسی به سن، جنسیت یا نژاد خاصی مربوط نمی‌شود و ممکن است در هر سنی در هر نقطه از بدن بروز پیدا کند.

آلوپسی در مردان

یکی از دلایل ریزش مو در مردان که به آن آلوپسی آندروژنیک یا طاسی ارثی مردانه می‌گویند؛ نوعی مشکل ارثی است که از مادر یا پدر (یا هردو) به فرزند به ارث می‌رسد و باعث ریزش مو می‌شود. البته الگوی آلوپسی در مردان با الگوی ریزش مو در زنان کاملاً متفاوت است. در الگوی آلوپسی مردانه، فولیکول‌های مو نسبت به هورمون مردانه دی‌هیدروتستوسترون (DHT) حساس می‌شوند که نوعی هورمون طبیعی مردانه و از مشتقات تستوسترون است. در اثر این بیماری موهای دو طرف شقیقه نازک و کم‌پشت شده و سپس موهای بالای سر کم‌کم نازک و کم‌پشت می‌شوند و به ‌تدریج ریزش ناحیه‌ای شروع می‌شود. کم‌کم این قسمت‌های طاس بیشتر می‌شود و طاسی کلی اتفاق می‌افتد. آلوپسی در مردان می‌تواند باعث ریزش ریش هم بشود که به صورت ریزش کامل یا سکه‌ای شاهد آن هستیم.

راه‌های مختلفی برای درمان ریزش مو در مردان وجود دارد. اگر شما هم این مشکل را دارید لازم است که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک بعد از انجام بررسی‌های کامل بهترین روش درمان ریزش مو را به شما توصیه خواهد کرد.

آلوپسی در مردان
الگوی آلوپسی در مردان با الگوی ریزش مو در زنان کاملاً متفاوت است.

آلوپسی در زنان

آلوپسی آندروژنیک شایع‌ترین علل ریزش مو در زنان است که معمولاً هم دلایل ارثی دارد. در این نوع طاسی فولیکول‌های مو کوچک و موها نازک‌تر می‌شوند. آلوپسی در زنان بیشتر از قسمت بالای سر شروع می‌شود و از سمت شقیقه‌ها به عقب می‌رود. علت اصلی بروز آلوپسی در زنان، ترشح زیاد هورمون جنسی آندروژن مردانه است. مصرف سیگار هم ریسک آلوپسی آندروژنیک در زنان را بیشتر می‌کند. برای درمان ریزش مو در زنان لازم است که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک بعد از انجام بررسی‌های کامل بهترین روش درمان ریزش مو را به شما توصیه خواهد کرد.

آلوپسی در کودکان

آلوپسی آره ‌آتا (Alopecia areata) نوعی اختلال خودایمنی است که در هر سنی باعث ریزش قسمتی از مو می‌شود، اما بیشتر در کودکان شایع است. سیستم ایمنی بدن کودک مبتلا به این نوع آلوپسی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث کند شدن و توقف تولید موها، و ریزش مو در چند ناحیه از سر یا حتی طاسی کل سر در کودکان می‌شود. هرچند که برخی محققان علت آلوپسی در کودکان را نقص سیستم ایمنی نمی‌دانند و معتقدند کمبود مواد معدنی، شیردهی نامناسب و کم‌ کاری تیروئید از علل اصلی آلوپسی در کودکان هستند.

آلوپسی آندروژنیک شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان و زنان است، اما شایع‌ترین علت آلوپسی در کودکان آلوپسی آره آتا است.

علائم آلوپسی چیست
نازک شدن موها، ریزش سکه‌ای، کاهش رشد مو ار علائم آلوپسی است.

علائم آلوپسی طاسی

به نقل از «healthline» ریزش مو نخستین علامت آلوپسی طاسی است که بیشتر حین شانه زدن یا شستشوی موها دیده می‌شود. از دیگر علائم آلوپسی طاسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نازک ‌شدن تار موها
  • طاسی سکه‌ای
  • کاهش رشد مو
  • خارش، سوزش یا درد در قسمت دچار ریزش
  • برجستگی و زخم روی پوست سر.

ریزش سکه‌ای بیشتر در ناحیه پس سر روی می‌دهد، البته عواملی مثل شوک‌های عاطفی و جسمی، درمان‌های پزشکی مثل شیمی درمانی یا افزایش سن هم ممکن است باعث ریزش موی بدن یا سر بشوند به‌ همین دلیل لزوماً هر ریزش مویی را نمی‌توان علت آلوپسی دانست.

دچار طاسی منطقه‌ای شدی و نگرانی؟

برای بررسی علائم با پزشک مشورت کن.

دلایل آلوپسی طاسی

ریزش روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو امری طبیعی است، اما در صورتی که موهای ریخته‌شده جایگزین نشوند با آلوپسی روبه‌رو هستیم. آلوپسی طاسی در زمره بیماری‌های خود ایمنی قرار دارد که سیستم ایمنی بدن، فولیکول‌های سالم مو را جسم خارجی مهاجم در نظر می‌گیرد و در راستای دفاع از بدن به آنها حمله می‌کند. در نتیجه این حمله، فولیکو‌ل‌های مو کوچک‌تر می‌شوند، موها دیگر رشد نمی‌کنند و با ریزش مو مواجه می‌شویم.

هرچند تا به ‌امروز هنوز دلایل آلوپسی طاسی به ‌صورت دقیق مشخص نشده‌اند، اما بیشتر مبتلایان به آلوپسی طاسی، سابقه خانوادگی بیماری‌های خود ایمنی مثل روماتیسم یا دیابت نوع ۲ دارند. در ادامه فهرستی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به آلوپسی طاسی را آورده‌ایم: 

  • وراثت به‌خصوص در مردان
  • استرس و تنش‌های شغلی، نگرانی‌های مالی، مشکلات خانوادگی، عدم تعادل بین زندگی کاری و شخصی.
  • تغییرات هورمونی در زنان مثل مشکلات تیروئید، بی‌نظمی قاعدگی، تغییرات هورمونی ناشی از زایمان و شیردهی.
  • تغذیه نامناسب و حذف صبحانه، مصرف فست ‌فود و قندهای مصنوعی، کمبود پروتئین سالم و آهن
  • خون‌ریزی شدید، جراحی، تیروئید و یرقان
  • اختلالات دارویی مثل مصرف قرص‌های ضدبارداری، ضد کلسترول و داروهای فشار خون
  • مصرف مداوم ترکیبات شیمیایی قوی و مضر برای موها مثل رنگ، دکلره، فر کردن موها و کشیدگی بیش از حد موها.
علل آلوپسی
آلوپسی دلایل مختلفی مانند وراثت، استرس، مشکلات هورمونی، عوارض دارویی و غیره دارد.

تشخیص آلوپسی چگونه انجام می شود؟

پزشک با بررسی دقیق سابقه خانوادگی بیمار می‌تواند تا حد زیادی علت ابتلا به آلوپسی را پیدا کند. در کنار این نیز با بررسی مدت و الگوی ریزش، اینکه موها دچار سستی در ریشه، خرد شدن، ریزش، افزایش ریزش و یا نازک‌تر شدن شده است، آلوپسی را تشخیص می‌دهد. رژیم غذایی بیمار، داروهایی که مصرف می‌کند، شرایط پزشکی امروز و گذشته فرد و سابقه خانوادگی وجود آلوپسی دیگر عوامل مهم برای تشخیص آلوپسی هستند.

پزشک سه مرحله برای تشخیص آلوپسی دارد:

  • ابتدا پوست سر را از نظر وجود هر چیز غیرعادی، پوست‌پوست شدن یا التهاب معاینه می‌کند. واحدهای فولیکولی در آلوپسی بدون جای زخم و اسکار ظاهر می‌شوند، اما در نوع آلوپسی همراه با زخم، واحد فولیکولی دیده نمی‌شود.
  • تراکم و توزیع موها هم برای تشخیص آلوپسی بررسی می‌شوند.
  • سپس نوبت به بررسی ساقه مو می‌رسد تا از نظر درجه، طول، شکل و شکنندگی بررسی شود.

آزمایش کشیدن موها هم تکنیک ساد‌ه‌ای برای ارزیابی ریزش موها و تشخیص آلوپسی به‌ شمار می‌آید. تقریباً ۶۰ تار مو بین انگشتان دست گیر می‌کنند. اگر تعداد موها در آزمایش کشیدن مو تا حدود شش تار مو باشد، یعنی ریزش طبیعی است، اما بیشتر از ۶ عدد مو یعنی مرحله‌ای از ریزش مو شروع شده است.

اگر تشخیص آلوپسی از روی سابقه خانوادگی و معاینه امکان‌پذیر نباشد، بیمار باید آزمایش خون و گاهی هم نمونه‌برداری انجام دهد. آزمایش‌های خون برای تشخیص این بیماری شامل این موارد می‌شوند:

  • تستوسترون آزاد
  • سطح آهن خون
  • هورمون‌های تیروئید
  • تست آنتی بادی آنتی نوکلار
  • آزمایش هورمون تحریک‌کننده فولیکولی
  • پروتئین واکنشی C و میزان رسوب گلبول‌های قرمز.

شما می‌توانید در دکترتو از بهترین دکتر پوست و مو در شهر خود به‌راحتی نوبت بگیرید یا با هر پزشکی در هر جای ایران به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید.

درمان آلوپسی

جدا از کاشت مو، روش‌های مختلفی برای الگوهای مختلف آلوپسی وجود دارند که شامل این موارد می‌شوند:

۱. روش تزریقی (تزریق تریامسینولون استوناید)

روش تزریقی روشی برای درمان طاسی سکه‌ای که یک یا چند قسمت کوچک از سر درگیر شده است. برای قسمت ریش و ریزش ابرو از سوسپانسیون تریامسینولون استوناید رقیق‌تر استفاده می‌کنند.

۲. نور درمانی

این روش درمانی بیشتر برای آلوپسی طاسی یونیورسال توصیه می‌شود که کل موهای بدن درگیر شده است که به قسمتی که موها ریخته شده نور می‌تابانند. احتمال اینکه ریزش موها پس از توقف نور درمانی برگردد بالاست؛ به ‌همین دلیل روش درمانی طولانی مدت محسوب می‌شود.

۳. داروی ماینوکسیدل

ماینوکسیدل یکی از داروهای ضدر ریزش مو است که برای درمان آلوپسی هم تجویز می‌شود، البته روش درمانی قطعی نیست و برای آلوپسی نوع آره‌ آتا هم تأثیر ندارد، اما به‌ دلیل عوارض کم و ایمن بودنش جزء روش‌های درمانی جانبی محبوب است.

۴. داروی کورتون

به قسمت‌هایی که دچار ریزش مو شده‌اند ماهی یک‌بار کورتون تزریق می‌کنند. این روش بیشتر برای درمان طاسی سکه‌ای به‌ کار می‌رود. برای درمان آلوپسی آره‌ آتا توتال از تزریق کورتون همراه با دیفن سیپرون استفاده می‌کنند. کورتون را می‌توان به ‌صورت قرص هم برای درمان ریزش موی شدید مصرف کرد که به ‌نسبت تزریق موضعی قوی‌تر هستند.

۵. پماد یا کرم آنترالین

کرمی برای مصرف موضعی که روزی یک‌بار باید روی قسمت دچار ریزش مو مصرف و پس از کمی شسته شود.

۶. سیتوکین درمانی

نوعی روش درمانی کم عوارض و مؤثر که سیستم دفاعی بدن را تعدیل می‌کند و معمولاً یک دوره درمانی یک تا دو ساله دارد.

روش های درمان آلوپسی
روش‌های مختلفی برای درمان آلوپسی وجود دارد مانند داروهای مختلف تا نوردرمانی، مزوتراپی و غیره.

۷. مکمل درمانی

گاهی کمبود آهن باعث ریزش مو می‌شود. مصرف مکمل‌هایی مثل اسیدفولیک و بیوتین به تقویت مو و ضخیم ‌شدن ساقه موها کمک می‌کند. مصرف اسید چرب امگا ۳، ۶ و آنتی‌اکسیدان‌ها هم باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود. در کنار این نیز انواع قرص ضدریزش مو می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

۸. پلاسما درمانی یا PRP

در این روش پلاکت از خون فرد گرفته می‌شود و به پوست سر یا جاهای دیگر تزریق می‌شود. پلاکت باعث تحریک رشد موها می‌شود.

۹. مزوتراپی

یکی از روش‌های زیبایی برای درمان ریزش مو و آلوپسی مزوتراپی است که در آن مواد و ویتامین مورد نیاز از طریق آمپول به پوست قسمت دچار ریزش تزریق می‌شود.

۱۰. ترمیم مو

در این روش از پروتز مو که حاوی کراتین است روی پوست اصلی افراد استفاده می‌کنند. پروتز منافذ باز دارند و تارهای مو روی آنها گذاشته شده و بعد پروتز را با چسب فیکس‌کننده روی پوست سر نصب می‌کنند.

۱۱. کاشت مو

کاشت مو هم روشی است که پزشکان بعد از کنترل ریزش مو برای ترمیم نواحی طاس می‌توانند از آن استفاده کنید. در کاشت مو فولیکول‌های مو از جایی از سر یا بدن برداشته می‌شوند و در بخشی که مو ندارد کاشته می‌شوند.

کدام روش درمان آلوپسی تاثیر بیشتری دارد؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

انواع بیماری آلوپسی

به نقل از «webmd» بیماری آلوپسی بسته به شدت و الگوی ریزش مو در قسمت‌های مختلف بدن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که شامل این موارد می‌شوند:

۱. آلوپسی آره‌ آتا

آلوپسی آره ‌آتا که به آن آلوپسی تکه‌تکه هم می‌گویند بیماری خود ایمنی پوستی شایعی است که موجب ریزش مو در پوست سر، صورت و گاهی هم بدن می‌شود. نزدیک به ۱-۲٪ از افرادی که به این نوع آلوپسی مبتلا می‌شوند و تا آخر عمر باید با این بیماری زندگی کنند. آلوپسی آره ‌آتا سن، جنسیت یا قومیت خاصی ندارد و هرکسی ممکن است به آن مبتلا شود.

علت ابتلای افراد به ریزش موی سکه‌ای، اشتباه سیستم ایمنی بدن است که به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و از رشد دوباره موها جلوگیری می‌نمایند. در موارد شدیدتر موهای سر کامل می‌ریزند و فرد کامل طاس می‌شوند که به آن آلوپسی توتالیس می‌گویند. احتمال رشد دوباره موها در آلوپسی آره ‌آتا پایین است و در صورت رویش مجدد احتمال ریزش دوباره هم وجود دارد. الگوی ریزش و رویش دوباره موها در افراد مختلف فرق می‌کند. ریزش مو از علائم شایع آلوپسی آره‌ آتا است.

در آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای بخشی از مو به خاطر اشتباه سیستم ایمنی بدن و حمله به فولیکول‌های مو می‌ریزد، اما آلوپسی کششس در اثر کشیدن زیاد مو ای استفاده زیاد از محصولات شیمیایی ایجاد می‌شود.

۲. آلوپسی کششی

در این نوع آلوپسی شاهد ریزش مو هستیم که به ‌خاطر کشیدن مداوم موها به‌ وجود می‌آید. بستن موهای سر به ‌صورت دم‌ اسبی، بافت‌های سفت کف سر یا شنیون‌های سفت و گوجه‌ای بستن موها برای طولانی‌مدت می‌توانند از علل ایجاد آلوپسی کششی در موهای سر باشند. استفاده زیاد از مواد شیمیایی مثل رنگ‌ها، مواد فرکننده و صاف کننده‌ها یا حرارت زیاد اتو و سشوار هم می‌توانند باعث ایجاد آلوپسی کششی در موهای سر شوند که بیشتر در قسمت موهای جلو، اطراف و پس سر ایجاد می‌شوند. راهکارهای زیر کمک کرده تا ریسک ابتلا به آلوپسی کششی را پایین بیاوریم:

  • تغییر مدل موها هر دو هفته یک بار، مثلاً هفته‌ای یک‌ بار موهایتان را دم اسبی ببندید یا ببافید، اما هفته دیگر موها را باز بگذارید یا با گل سر سبک و شل موها را بالای سر جمع کنید.
  • بهتر است برای دم اسبی بستن سراغ کش موهای ساتن (اسکرانچی ساتن) بروید. کش‌های لاستیکی باعث آسیب دیدن به موها می‌شوند.
  • بهتر است فاصله استفاده از مواد شیمیایی روی موها را کمتر کنید.

۳. آلوپسی توتالیس

نوع شدید آلوپسی که کل سر دچار ریزش مو می‌شود و حتی روی ابرو و مژه‌ها هم تأثیر می‌گذارد. در واقع، آلوپسی توتالیس مرحله پیشرفته‌تر آلوپسی آره‌ آتا است که به آن طاسی کامل یا ریزش کل موی سر می‌گویند.

آلوپسی توتالیس
در آلوپسی توتالیس موهای سر و حتی ابروها و مژه‌ها به صورت کامل می‌ریزد.

۴. آلوپسی یونیورسالیس

یکی از مراحل شدید و پیشرفته آلوپسی که کل بدن را درگیر می‌کند و موهای سر، بدن، ابرو، ریش و مژه‌ها همه مبتلا می‌شوند. به آلوپسی یونیورسالیس که نوع نادری از آلوپسی است، طاسی سراسری هم می‌گویند که تمام موهای بدن می‌ریزند. درمان آلوپسی یونیورسالیس به‌ نسبت سخت‌تر و طولانی‌تر است؛ چراکه به ‌نسبت درمان مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. محققان دریافته‌اند که وقتی علائم بیماری از سنین پایین بروز پیدا می‌کنند با بیماری با شدت بیشتر و گسترده‌تری روبه‌رو خواهیم بود.

۵. آناژن افلوویوم

نوعی ریزش مو که در خلال مرحله رشد چرخه مو یا مرحله آناژن ایجاد می‌شود. آناژن افلوویوم دقیقاً مقابل واژه «تلوژن افلوویوم» است که موها در مرحله استراحت مو دچار ریزش می‌شوند. علت آلوپسی آناژن افلوویوم، آسیب‌دیدگی فولیکول‌های مو است که فعالیت متابولیکی یا میتوزی فولیکول‌های مو در سطح سلول را دچار مشکل می‌کند. این نوع آلوپسی عمدتاً در اثر شیمی درمانی روی می‌دهد.

بهترین دکتر برای درمان آلوپسی

برای پیدا کردن بهترین دکتر برای درمان آلوپسی لازم است که به سراغ متخصصینی بروید که ضمن بررسی و معاینه دقیق، از بهترین روش‌های تشخیص این بیماری کمک می‌گیرند و در نهایت نیز با انتخاب روش درمانی مناسب، درمان آلوپسی بیمار را طبق اصول روز پزشکی پیش می‌گیرند. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری با متخصص پوست و مو در دکترتو، بهترین دکتر برای درمان آلوپسی را پیدا کنید.

بهترین دکتر برای درمان آلوپسی
برای پیدا کردن بهترین دکتر پوست و مو برای درمان آلوپسی به دکترتو مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری آلوپسی نوعی ریزش موضعی در قسمتی از سر، ابرو، ریش یا کل بدن است که به‌ خاطر علل ژنتیکی یا اختلال در غده تیروئید به‌ وجود می‌آید و واگیردار نیست. آلوپسی انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین نشانه آنها ریزش مو غیرمعمول است. روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد که پزشک متخصص بسته به شدت و وسعت ناحیه دچار ریزش درمان مناسب را تجویز می‌کند. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین یا تلفنی و یا معاینه حضوری از فوق تخصص پوست و مو در دکترتو، بهترین روش درمان بیماری آلوپسی را پیدا کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، ژنتیک و وراثت نقش مهمی در بیماری آلوپسی ایفا می‌کند. آلوپسی آره آ‌تا نوعی آلوپسی ژنتیکی است که از پدر، مادر یا هردو به فرزند منتقل می‌شود.

خیر، آلوپسی طاسی نوعی بیماری اختلال ژنتیکی است و منشأ ویروس یا میکروبی ندارد، بنابراین آلوپسی طاسی واگیردار نیست و از فردی به دیگری منتقل نمی‌شود.

شواهد و مستندات کافی درباره بهبود این بیماری با روش خانگی در اختیار نیست. برخی روش‌های سنتی مالیدن پیاز یا عصاره سیر، چای سبز سرد، روغن بادام، روغن رزماری، عسل، یا شیر نارگیل روی پوسته سر را باعث تحریک فولیکول‌های مو و رویش مجدد موهای ریخته‌شده می‌دانند.

هرچند آلوپسی آره ‌آتا به‌صورت کامل درمان شدنی نیست، اما گاهی قابل درمان است و موهای ریخته‌شده باز می‌گردند.

آلوپسی نوعی طاسی است. در واقع، آلوپسی توتالیس مرحله پیشرفته‌تر آلوپسی آره‌ آتا است که به آن طاسی کامل یا ریزش کل موی سر می‌گویند.

آلوپسی آندروژنیک (Androgenic alopecia) یا طاسی با الگوی مردانه که آلوپسی آندروژنتیک هم می‌گویند طاسی وابسته به هورمون مردانه است که معمولاً در مردانی روی می‌دهد که از لحاظ ژنتیکی استعداد ریزش مو دارند. بدن آنها در پاسخ فیزیولوژیک به هورمون‌های مردانه دچار این آلوپسی آندروژنیک می‌شود.

گیرنده‌های هورمونی در مردان در قسمت جلو، اطراف و مرکز سر قرار دارند، به ‌همین دلیل طاسی مردانه از ناحیه جلوی سر شروع شده و به ناحیه مرکزی می‌رسد و بعد این دو ناحیه به ‌هم وصل می‌شوند. معمولاً هم خارش، تغییر یا زخم و اسکاری وجود ندارد.

متداول‌ترین نوع ریزش مو در زنان، الگوی طاسی زنان است که به ‌خاطر ابتلا به آلوپسی آندروژنیک ژنتیک به ‌وجود می‌آید. طاسی زنانه در میان‌سالی شایع‌تر است، اما در سنین پایین هم ممکن است روی بدهد. نوعی طاسی زنانه هم هست که بعد از یائسگی و به خاطر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. تغییر میزان آندروژن‌ها، قاعدگی شدید، مصرف داروهای خاصی مثل داروهای ضدبارداری از علل طاسی زنانه هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آلوپسی

  1. مهناز هاشمی گفت:

    سلام دخترم پست گوش راستش اصلا از کودکی مو در نیاورده الان که ۱۰ساله شده بیشتر شده یعنی یک طرف سر مو داره وطرف دیگر نه چکا کنم خیلی ناراحتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن باید ازمایش های لازم اعم از پوستی و هورمونی را زیر نظر متخصص پوست انجام دهید

  2. فرناز گفت:

    سلام.پسر۸ساله دارم ک حدود ۶ ماه درگیر ریزش سکه ای سرش هستم.دو ماه پیش با تزریق موهای قسمتی از سرش مجدد رشد کرد ولی الان اطراف همون ناحیه دچار ریزش شده و لکه های سفیدی هم داره.دکتر اول تشخیص دادن بخاطر استرس هست ولی الان گفتن ک بخاطر سیستم ایمنیش هست و آزمایش خون و ادرار و مدفوع نوشتن،تا براش دارو تجویز کنن.ممکنه که تمام موهاش بریزه؟درمان میشه؟نگرانم.دکتر جواب درستی ندادن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جدا از ازمایش ها مخصوصا ازمایش تیرویید که انجام میدهید
      باید تست قارچ و انگل پوستی هم انجام دهید
      خیلی جدی بگیرید

  3. اميرعلي گفت:

    سلام پسرم ۵سالشه از ٣سالگی کل موهای سرش وبدنش ریخته شد الان یه سال که تحت درمان ،کرک های ریز تو سرش وابرو مژه دراومده خواستم ببینم امید به بهبودیش هست یا نه ؟هیچ مشکل غددی ژنتیکی نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال بهیود زیاد خواهد بود
      ازمایش های هورمونی مخصوصا تستسترون هر دوماه تکرار گردد

  4. الی گفت:

    سلام ببخشید دختر من ۹ سال داره زمانی که به دنیا آمد موهاش کم ونازک و بور بودن حالت کرکی داشتن الان فکر میکنم خیلی کم شدن طوری که اصلا پشت سرش مو نداره اگر هم باشه کرکی هستن وبقیه جاهاش هم نازک هستن اصلا هم رشد نمیکنن ابروهاش هم کم شدن ولی مژه های بلند وبوری داره الان با قرص فولیکوژن دارن اولی بیرون میزنن ولی مو نداره خیلی غصه میخورم میگن بابا بزرگم همین جور بوده چکار کنم دارم دق میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نپران نباشید
      ابتدا مشکلات تیروییدی و میزان بیوتین ایشان باید چک شود
      سپس از نظر انگلی وقارچی

      حتمن قابل درمان است

  5. ناشناس گفت:

    با سلام مدت ۳ماه است که اول سکه ای روی شقیقه هام ریخت و بعد از ۲۰روز موهای کل سرم و موهای ابرو ومژه و در نهایت تمام بدنم ریخت دکتر پوست مو رفتم و دارم دارو مصرف میکنم ایا دوباره موهام در میاد و رشد میکنه یا نه ازمایش هم زیاد ازم گرفتن و هیچ مشگلی هم نداشتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی به علت این کچلی دارد
      اگر انگلی یا قارچی باشد برگشت پذیر است
      ولی در غیر این صورت خیر و یا بسیار مشکل است

  6. زهره گفت:

    احتمال به ارث بردن آلوپسی یونیورسال به کودکان از سمت پدر خیلی زیاد است ؟ پدری که از ۱۸سالگی با ریزش سکه ای شروع شده و الان در ۳۸ سالگی هنوز درگیر هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام زهره عزیز
      احتمالش هست
      بستگی به نوع و دلیل آلوپشیا دارد

  7. سکینه گفت:

    سلام ۴۷سالم موهای سرم نازک شده ومی ریزد وقتی شانه میزنم خیلی خرد میشوند قرص ویتاگونس میخورم آیا میتونه علت ریزش باش ولی قبل مصرف قرص زیاد ریز مو داشتم با مصرف قرص تغییر نکرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله احتمالش هست
      ضمنا باید از نظر میزان هورمون های تیروییدیو انزیم های کبدی هم پک شوید

  8. علی احمدی گفت:

    سلام از بچگی پشت سرم به صورت دو تا سکه کچلی دارم آیا درمان دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید نمونه برداری شود
      گاهی که مشکل انگلی و قارپی باشد به راحتی درمان می شود

  9. روح الله گفت:

    من ۱۴ساله هستم یه شبه کل موهای سرم ریخت رفتم دکتر متخصص الان یه ماه هست دارو میگیرم فرق چندانی نکرده مو هام زیر یک سانت که هست دوباره می‌ریزه چکار کنم آزمایش هام همه نرمال بوده آیا از داروهای گیاهی استفاده کنم بهتر نیست خواهشاً کمک کنید

  10. SOraya گفت:

    سلام وقتون بخیر من چند وقتی میشه ریزش مو دارم الانم متوجه شدم کهسه جا از موها مثل سکه رفته درمان خانگی نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالا عفونت قارچی یا انگلی دارید
      باید تشخیص و درمان دقیق انجام شود
      در خیلی از موارد درمان می شود
      سالم باشید

      1. ناشناس گفت:

        سلام من از حدودچهارسال پیش ریزش سکه ای مو در سه قسمت جلوی سر داشتم به متخصص پوست ومو مراجعه کردم با نمونه برداری که انجام دادن گفتن بیماری خود ایمنی داری.شش ماهی دارومصرف کردم ریزش کمی متوقف شداما الان باگذشت چند سال دوباره نواحی مختلفی از سرم موهاش ریخته .نمی دونم چکار کنم دوباره مراجعه کنم.ایا این بیماری توقف نداره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          هم از نظر بیماری خود ایمنی و هم از نظر عفونت قارچی و انگلی باید مجددا بررسی شوید