مهم ترین دلایل آبریزش چشم یا اشک چشم ناگهانی چیست؟ + راه‌ های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چشم یک عضو پیچیده با ساختار ظریف است برای بینایی و تولید و تخلیه اشک طراحی شده است. هنگامی که اشک بیش‌ازحد به دلایلی مانند سرماخوردگی یا آلرژی ساخته شود، آبریزش چشم رخ می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
مهم ترین دلایل آبریزش چشم یا اشک چشم ناگهانی چیست؟ + راه‌ های درمان آن

آبریزش چشم که به عنوان اپیفورا نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که اشک بر سیستم چشم غلبه کرده و باعث آبریزش بیش‌ازحد شود. این عارضه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله آلرژی و محرک‌ها، عفونت، خشکی چشم، مسدود شدن مجاری اشکی یا بیماری‌های زمینه‌ای چشم باشد.

اگرچه روش‌های درمانی خانگی هم برای برطرف کردن سرازیر شدن اسک از چشم وجود دارد، پزشکان در بیشتر موارد روش‌های درمانی مختلفی مانند رفع علت زمینه‌ای، استفاده از اشک مصنوعی، کمپرس گرم یا دارو را پیشنهاد می‌کنند. اگر دچار آبریزش مداوم چشم هستید، مهم است که برای تشخیص مناسب و درمان مناسب با پزشک عمومی یا چشم‌پزشک مشورت کنید. در سایت دکترتو می‌توانید علاوه بر دریافت نوبت ویزیت حضوری، از مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان هم بهره‌مند شوید.

سرازیر شدن اشک از چشم یا آبریزش چشم چیست؟

اشک به‌راحتی و سلامت چشم‌ها کمک می‌کند، بااین‌حال اشک غیرقابل‌کنترل یا آبریزش چشم‌ها می‌تواند بر سلامت و زندگی روزمره تاثیر بگذارد. آبریزش چشم در هر سنی رایج است که همیشه نشانه‌ی وضعیت نگران‌کننده نیست. اشک شدید چشم زمانی که غده اشکی چشم‌ها بیش‌ازحد فعال شوند، اتفاق می‌افتد.

سرازیر شدن اشک از چشم می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. معمولا آبریزش چشم ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا گل‌مژه خودبه‌خود برطرف می‌شود، بااین‌حال آبریزش چشم می‌تواند علامت یک عفونت جدی باشد. پزشک می‌تواند علت آبریزش چشم را تشخیص دهد. در زیر نگاهی دقیق‌تر به برخی از دلایل خواهیم داشت.

متن انگلیسی:
Allergies or viral infections (conjunctivitis), as well as any kind of inflammation, may cause watery eyes for a few days or so.
ترجمه فارسی:
آلرژی یا عفونت‌های ویروسی (ورم ملتحمه) و هر نوع التهابی ممکن است باعث آبریزش چشم چند روزه شود.

به نقل از سایت mayoclinic

علائم آب آمدن از چشم چیست؟

میزان آبریزش چشم ممکن است کم یا زیاد باشد و حتی ممکن است همراه با علائم دیگری چون قرمزی چشم، وجود رگ‌های خونی بزرگ و قابل‌مشاهده، درد چشم، دردهای تیز، تورم پلک، تاری دید و حساسیت به نور باشد.

علت اومدن اشک از چشم در کودکان چیه؟

برای تشخیص دقیق، از متخصص نوبت بگیر.

دلایل آبریزش چشم چیست؟ (علت آبریزش چشم)

آبریزش جشم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • خشکی چشم‌ها
  • سرماخوردگی و آنفلوانزا
  • نور خورشید و وزش باد
  • استفاده بیش‌ازحد از دستگاه‌های دیجیتال
  • آسیب به ‌صورت
  • آسیب به بینی
  • عفونت سینوس‌ها
  • بعضی از داروها ممکن است باعث بروز آبریزش چشم شوند:
  • داروهای موضعی ضد فشارخون
  • داروهای شیمی‌درمانی (تاکسا‌ن‌ها)
  • اپی نفرین (استفاده در درمان واکنش‌های آلرژی شدید)
  • قطره‌های چشمی (یدید اکوتیوفات و پیلوکارپین)
  • استروئیدها

۱. ورود اجسام خارجی و آسیب دیدن چشم

اگر چیزی وارد چشم نوبت، سوزش چشم باعث پلک زدن ناگهانی و ایجاد اشک جهت پاک کردن چشم می‌شود. یک‌ذره گردوغبار، خاک یا سایر مواد ممکن است سبب ساییدگی یا خراش شود. همچنین استفاده از لنزهای چشمی شانس ابتلا به عفونت‌ها و درنتیجه آبریزش چشم را افزایش می‌دهد. لنزهای چشمی کثیف یا پاره شده هم باعث سوزش یا آسیب چشم‌ها شده و منجر به آبریزش چشم می‌شوند.

۲. حساسیت یا آلرژی، علت خارش و سوزش چشم

از نشانه‌های مهم آبریزش چشم، بروز علائم آلرژی شدید هستند. تب یونجه (یک‌ واکنش‌ حساسیتی به‌ مواد حساسیت‌زا موجود در هوا) یا رینیت (التهاب مخاط بینی) علت شایع آبریزش بینی هستند.

زمانی که بدن شما به مواد بی‌ضرری مانند گرده، گردوغبار و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می‌دهد، آلرژی اتفاق می‌افتد. سیستم ایمنی بدن شما علیه این آلرژن‌ها (محرک‌ها) آنتی‌بادی تولید می‌کند که باعث پاسخ التهابی مانند قرمزی، تورم و آبریزش چشم‌ها می‌شود.

علت خارش و سوزش چشم چیست؟
زمانی که بدن شما به مواد بی‌ضرری مانند گرده، گردوغبار و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می‌دهد، آلرژی اتفاق می‌افتد.

۳. عفونت و التهاب

عفونت و التهاب چشم‌ها و پلک‌ها ممکن است موجب بروز آبریزش چشم شود:

  • چشم صورتی (التهاب ملتحمه چشم) یک بیماری شایع است. معمولا توسط عفونت باکتریایی یا ویروسی در یک یا هر دو چشم ایجاد می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، این بیماری باعث التهاب عروق خونی در چشم درنتیجه صورتی یا قرمز به نظر رسیدن چشم می‌شود.
  • قرنیه، لنز شفاف چشم، ممکن است دچار التهاب شود که به آن کراتت (التهاب قرنیه) می‌گویند. علائم آن درد، قرمزی، تاری دید، حساسیت به نور و آبریزش شدید همراه با ترشحات سفیدرنگ است.
  • التهاب یا عفونت در غدد اشکی یا لاکریمال می‌تواند سبب تورم و آبریزش شدید چشم شود.
  • آلودگی مژه‌ی در حال رشد می‌تواند باعث تورم دردناک و آبریزش چشم شود.
  • گل‌مژه شبیه جوش یا کورک در امتداد خط مژه است. این برآمدگی قرمز و دردناک معمولا توسط عفونت باکتریایی غدد چربی در پلک ایجاد می‌شود. به‌طور مشابه، شالازیون، برجستگی کوچک بدون درد در لبه‌ی پلک در زیر پوست است.
  • بلفاریت تورم قرمز و عفونی پلک‌ها است که در صورت بسته شدن غدد چربی پایه‌ی مژه‌ها اتفاق می‌افتد.
  • تراخم یک عفونت جدی باکتریایی چشم است. این بیماری مسری علت اصلی نابینایی در جهان است. علائم آن شامل خارش، تورم پلک‌ها، چرک و آبریزش چشم است.

۴. انسداد مجاری اشکی و خشکی چشم

اشک توسط مجاری نازولاکریمال، مجاری اشکی موجود در گوشه‌ی هر دو چشم، جمع می‌شود. این مجاری می‌توانند مسدود یا تنگ شوند که باعث آبریزش چشم می‌شود و یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت می‌تواند نوزادان، کودکان و بزرگسالان را درگیر کند.

مجاری می‌تواند به علت تورم، التهاب و عفونت مسدود شود. علائم آن شامل تورم چشم، علائم خشکی چشم، قرمزی و جاری شدن اشک‌ها در صورت است. بعضی از انسدادها ژنتیکی هستند. تنگی به‌وسیله‌ی پلاک‌ها نیز باعث مسدود شدن یا باریک شدن ورودی مجرای چشم می‌شود.

۵. تغییرات شکل پلک (علت اشک چشم در صبح زود)

پلک زدن به پاک‌سازی اشک‌ها از چشم کمک می‌کند. هرگونه تغییر در ساختار و عملکرد پلک‌ها موجب آبریزش چشم می‌شود:

  • تغییرات ممکن است به‌طور طبیعی یا به علت آسیب رخ دهد. نازک و چروکیده شدن پلک‌ها در سالمندان باعث جمع شدن اشک و سپس قرمزی و آبریزش مزمن چشم‌ها می‌شود.
  • به خارج برگشتن پلک‌ها که باعث نمایان شدن ملتحمه‌ی پلک می‌شود، از خالی شدن اشک جلوگیری می‌کند.
  • برگشتگی لبه‌ی پلک به داخل باعث ایجاد فشار، سوزش و ناراحتی در چشم می‌شود، که ایجادکننده‌ی آبریزش چشم است.

۶. علت آبریزش چشم در بزرگسالان (قرمزی و آبریزش چشم)

آبریزش چشم در بزرگسالان به دلیل آلرژی، خشکی چشم، عفونت‌ها (مانند چشم صورتی)، انسداد مجاری اشک، سوزش چشم در اثر ورود باد یا دود به چشم، مشکلات پلک یا مصرف برخی داروها اتفاق می‌افتد.

علت آبریزش چشم در بزرگسالان چیست؟
آبریزش چشم در بزرگسالان به دلیل آلرژی، خشکی چشم یا عفونت‌ رخ می‌دهد.

۷. آبریزش چشم بعد از عمل لیزیک و آب مروارید

علت اومدن اشک از چشم بعد از عمل لیزیک و آب مروارید در بیشتر موارد اختلال در پایداری لایه اشکی در طول فرآیند بهبودی آن است. استفاده از قطره‌های چشمی می‌تواند به مدیریت این عارضه کمک کند.

۸. سرماخوردگی و اشک چشم ( آبریزش چشم و بینی نشانه چیست؟)

در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، آبریزش چشم بسیار رایج است. علت سوزش چشم و اشک آمدن در این زمان این است که مجاری اشکی در هنگام ابتلا به عفونت ویروسی ملتهب یا مسدود می‌شود.

۹. آبریزش چشم کرونا

چشم صورتی (ورم ملتحمه) می‌تواند یک علامت ابتلا به کووید ۱۹ باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که شایع‌ترین مشکلات چشمی مرتبط با COVID-19 حساسیت به نور، چشم درد و خارش چشم هستند.

۱۰. علت آبریزش چشم در کودکان (سرازیر شدن اشک از چشم)

یکی از دلایل احتمالی آبریزش چشم در نوزادان و کودکان می‌تواند انسداد مجاری اشک باشد که در بیشتر موارد بدون درمان، بهبود پیدا می‌کند. سایر علل اشک آمدن در نوزادان و کودکان نوپا، عفونت‌هایی مانند ورم ملتحمه (چشم صورتی) یا سرماخوردگی هستند.

بهترین روش درمان اشک آمدن از چشم برای تو چیه؟ 

آبریزش چشم را چگونه درمان کنیم؟ (درمان آبریزش چشم)

روش‌های زیادی برای درمان سرازیر شدن اشک از چشم و درمان آبریزش چشم و بینی در سرماخوردگی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

درمان اشک زیاد چشمتوضیحات
بهداشت فردیدست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید و از دست زدن به‌ صورت و چشم‌های خود بپرهیزید.
مراقبت از ورود اجسام خارجیاگر از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید، ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید، سپس لنز را بردارید. لنزها را روزانه تمیز کنید و در صورت قدیمی یا منقضی شدن، از آن‌ها استفاده نکنید.
درمان آلرژی (قرص آبریزش چشم)داروهای ضد آلرژی باعث کاهش پاسخ بیش‌ازحد سیستم ایمنی و از بین رفتن علائم می‌شوند. آنتی‌هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، اسپری بینی کرومولین سدیم، ایمونوتراپی و استفاده از قطره‌های چشمی موثر هستند.
بهبود عفونت و التهابعفونت‌های باکتریایی چشم یا پلک را پزشک با تجویز قطره یا پمادهای آنتی‌بیوتیک درمان می‌کند.
درمان انسداد مجاری و تغییرات پلکاز کمپرس آب گرم همراه با آب استریل جهت پاک‌سازی هرگونه آلودگی در چشم استفاده کنید. در برخی موارد مجاری اشکی مسدود شده را با عمل جراحی باز می‌کنند، همچنین تغییرات پلک را نیز با عمل جراحی ترمیم می‌کنند.
بوتاکستزریق سم بوتولینیوم (بوتاکس) به شل شدن عضلات نزدیک به مجاری اشکی و درمان آبریزش چشم کمک می‌کند.
آبریزش چشم کودکانبه‌طورمعمول آبریزش چشم در نوزادان خودبه‌خود بهبود می‌یابد. باز شدن کامل مجاری اشکی نوزادان چند ماه طول می‌کشد و ممکن است نیاز باشد که چندین بار در روز چشم‌ها را با پنبه‌ی مرطوب استریل تمیز کنید.
محافظت از چشمهنگام خروج از خانه با استفاده از عینک‌های آفتابی از چشم خود محافظت کنید. محدود کردن زمان استفاده از صفحه‌های نمایش مانند موبایل، تلویزیون و؛ و استفاده از عینک‌های آفتابی باعث کاهش فشار بر چشم می‌شود.
آبریزش چشم را چگونه درمان کنیم؟

درمان خانگی آبریزش چشم (چگونه آبریزش چشم را قطع کنیم؟)

برای درمان خانگی آبریزش چشم کودک در سرماخوردگی یا سایر دلایل اشک آمدن از چشم، انجام روش‌های زیر کمک‌کننده هستند:

  • شستشوی چشم با آب نمک
  • قرار دادن چای کیسه‌ای سرد روی چشم‌ها
  • استفاده از کمپرس آب گرم و آب سرد
  • استراحت کافی
چگونه آبریزش چشم را قطع کنیم؟
استفاده از قطره‌های چشمی به کاهش سوزش چشم کمک می‌کند.

درمان آبریزش چشم در طب سنتی

طب سنتی از داروهای گیاهی برای درمان آبریزش چشم استفاده می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به استفاده از کیسه‌های چای بابونه به عنوان کمپرس گرم یا شستن چشم‌ها با محلول نمکی حاوی گیاهانی مانند ابریایت یا گل همیشه بهار اشاره کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آبریزش چشم ممکن است خودبه‌خود برطرف شود اما اگر دچار خشکی یا سوزش چشم شدید، استفاده از اشک مصنوعی و چند دقیقه کمپرس آب گرم کمک‌کننده است. اگر آبریزش چشم شما طول کشنده شد، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم شمارا به بهترین دکتر چشم پزشک ارجاع دهد. برای دریافت نوبت حضوری و آنلاین از بهترین متخصصان کشور به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص چشم پزشک نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قطره چشم اولوپاتادین معمولا برای درمان قرمزی یا ناراحتی‌های چشمی کاربرد دارد. درخصوص استفاده از آن در کودکان، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

در افراد مسن‌تر، آبریزش مداوم چشم‌ها ممکن است به دلیل افتادگی پوست پلک‌ها اتفاق بیفتد.

این اتفاق به دلیل غلبه جاذبه اتفاق می‌افتد.

شستشوی چشم با آب نمک، قرار دادن کیسه چای روی چشم و کمپرس گرم و سرد مفید است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آبریزش چشم

  1. amirali گفت:

    سلام و خسته نباشید من چهار روز میشه از دو چشمم اشک میاد و آبریزش بینی هم دارم
    میشه لطفاً کمکم کنید ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عفونت سینوس های پیشانی و صورت در شما باعث اشک ریزش و آبریزش از بینی شده. به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کرده تا با گرفتن عکس ساده رادیولوژی از سینوس ها درمان مناسب شما رو تجویز کنه.
      دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

    2. ناشناس گفت:

      سلام به متخصص چشم پزشک‌ مراجعه کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس

  2. امیر گفت:

    سلام من به سه یا چهار روزه چشم چپم اشک ریزی داره ؟چکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت اشک ریزش میتونه آلرژی، حساسیت و مشکلات دیگر باشه که بهتره چشم پزشک شما رو معاینه کنند.
      متخصص چشم پزشکی

  3. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید… حدود یک ساله که عملDCRانجام دادم وبعد از بهبودی موقت تقریبا دو هفته ای میشه که چشمم دوباره شروع به التهاب و آبریزش کرده و حس میکنم عفونت داره میتونم دلیلش و بپرسم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه عامل این التهاب حساسیت و یا عفونت ملتحمه چشم باشد که بهتره متخصص چشم پزشکی نیز معاینه کند.
      متخصص چشم پزشکی

  4. زهرا هاشمی گفت:

    سلام . وقتتون بخیر
    من اسفند سال ۹۹ مراجعه کردم ب چشم پزشک و ایشون ی تست از من گرفتن و گفتن ک من میگرن چشمی دارم.
    ب مدت یک ماه قرص پرانول ۱۰ و قطره اشک مصنوعی برام تجویز کردن .
    بعد از یک ماه دوباره چشم درد شروع شد
    سردرد های خیلی بد وطولانی و گاها تاری دید
    دوباره ب چشم پزشک معالجم مراجعه کردم و اینبار برای مدت دوماه برای من همین چیز ها رو تجویز کردن ( قرص پرانول ۱۰و قطره اشک مصنوعی )
    سردرد ها کمتر شده ولی بعد ازظهر ها وقتی میخوابم ب طرز خیلی فجیعی اشک از چشمهای من میاد طوری ک کاملا احساس میکنم توی خواب ک صورت و بالشتم خیس شده وقتی هم ک بیدار میشم ، بینیم کلا گرفته و جای اشک روی صورتم مونده
    حتی وقتی ک ب مانیتور یا اسکرین گوشی نگاه میکنم نمیتونم بیشتر از ۵ دقیقه متمرکز به صفحه خیره بشم!
    صدای سوت رو توی گوشام گاها احساس میکنم ، ضربان قلبم ناگهان زیاد میشه و یهو مثل تیر احساس میکنم بعضی مواقع هم پشت سرم (لوب پس سری ) درد رو احساس میکنم
    نمیدونم این دلایل ربطی به بیماری میگرن چشمی داره یا ن ولی گفتم بگم شاید توی تشخیص شما اثر داشته باشه
    ممنون میشم کمکم کنید ک بتونم این ریزش اشک رو هنگام خواب بعد از ظهر برطرف کنم .

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

  5. سلامت گفت:

    سلام وروزبخیر. هروقت ازکرم ضد‌آفتاب استفاده میکنم دچارآبریزش چشم میشم. ازهربرندکرمی هم استفاده کردم بازهمینطوربود. میشه لطف بگیدچطورمیتونم این مشکل وحل کنم. ممنون میشم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      باید از کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کنین.

  6. نجفی گفت:

    سلام وقت بخیر.تقریبا یکی دوماه میشه که پلک چشم چپم نزدیک به بینیم خود به خود میسوزه وشروع به آبریزش می‌کنه حدود سه چهار دقیقه اصلاقرمزی وعفونتم نداره جدیدا هم فقط وقتی از حموم میام بیرون شروع میشه آبریزش وسوزش چشم چپم بعدشم دیگه خوب میشه خودبه خود.علت چی می‌تونه باشه ؟ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه حساسیت به مواد شونده باشه. می تونین از قطره ی چشمی کتوتیفن و قطره چشمی اشک مصنوعی کمک بگیرین.

  7. محمدحامدی گفت:

    سلام من چند سالی میشه تو فصل سرما از چشم چپم اب سرازیر میشه خودم احساس میکنم چیزی داخلش باشه چون قبلا بخاطر کار بادستگاه جوش وسنگ فرز زیاد میرفتم فارابی ولی اونجا بعداز معاینه گفتن چیزی نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام جناب حامدی
      وقت بخیر
      می‌تونین برای مشکلتون به متخصص چشم پزشک مراجعه کنین تا معاینه و بررسی بشید.
      کسب نوبت متخصص چشم پزشک:
      لیست متخصصین چشم پزشک

      1. سجاد گفت:

        سلام وقت بخیر. دیشب توی خواب یهو احساس کردم داخل چشم راستم یه چیز تیز فرو رفته همون لحظه خود به خود چشمم شروع کرد به آبریزش به میزان خیلی زیاد الان تار میبینم اون لحظه چشمم اینقدر قرمز و پرخون شده بود. لطفا علتش چی بود؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام.ممکنه توی خواب دستتون یا چیز دیگه ای به چشمتون اصابت کرده ولی متوجه نشده باشین. اگه هنوزم چشمتون قرمزه از قطره چشمی سیپلکس و بتامتازون استفاده کنین

        2. سجاد گفت:

          خیلی ممنونم لطف کردید

        3. همیار دکترتو گفت:

          پایدار باشین
          ممنون از همراهیتون

        4. علی رنجبر گفت:

          باسلام خدمت همیاردکترتو الان ۳روزهستش چشم راست خانم من اب میاد اما درد و قرمزی نداره علت چیه متشکرم

        5. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          دلایل آبریزش چشم در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده. برای تشخیص علت این مشکل در همسر شما لازمه به متخصص چشم مراجعه کنین:
          لیست متخصصین چشم پزشک

  8. amir گفت:

    سلام من وقتی شبها میخوابم وصبح بیدار میشوم آبریزش چشم با سوزش چشم دارم و معمولا تو تابستان اتفاق میوفتد اگر راهکار بدهید ممنون میشم

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز
      هوای گرم و خشک و همچنین باد کولر می تونه از دلالیل سوزش چشم و خشکی چشم باشه
      اگر مشکلتون شدید شد باید به چشم پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت میتونید از قطره های چشمی مجاز استفاده کنید.

  9. فاطمه احمدی گفت:

    سلام
    من یه طرف چشمم ویه طرف دماغم یهو آبریزش پیدا کردن ویه طرف دماغم سوزش داره چشمم خیلی سوزش داره چی کارکنم

    1. ریحانه گفت:

      چجوری خوب شد برا شما؟

  10. خ محمدخانی گفت:

    سلام.من تقریباهرروز آبریزش چشم دارم وازبچگی پیگیری کردم ولی هم پزشکان اونو طبیعی دانستند.هیچ مشکل دیگه ای به دنبال این موضوع برام پیش نیومده. اگه علت وراهکار رو بگید ممنون میشم.