کرم روده در کودکان چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کرم روده در کودکان، موجودات کوچک انگلی هستند که در روده کودک زندگی می‌کنند و باعث خارش شدید مقعدی، تغییر رنگ مدفوع، کاهش اشتها و لاغری می‌شود. کرم روده در کودکان در سنین ۵ تا ۱۰ سالگی معمولا علائم خاصی ندارد و پس از تکثیر کرم‌ها، علائم بیماری مشاهده می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کرم روده در کودکان

کرم روده در کودکان گاهی ظاهر شده و عوارضی ایجاد می‌کند. انگل روده شامل کرم و ارگانیسم‌های تک سلولی می‌شود که برای تولیدمثل، رشد و بقا، بدن انسان را به‌عنوان میزبان انتخاب می‌کنند. زمانی که میزبان ناآگاهانه، تخم میکروسکوپی این کرم‌های روده را می‌خورد، باعث پخش شدن انگل‌ها داخل بدن می‌شود. داروهای ضدانگلی و آنتی بیوتیک‌ها از راهکارهای اصلی از بین بردن عفونت‌های انگلی هستند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با کرم روده در کودکان، علائم بروز آن، علل و عوارض این عفونت انگلی بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید برای درمان این بیماری از طریق سایت دکترتو با متخصص اطفال در ارتباط باشید.

‏کرم روده در کودکان چیست؟

به عفونت ناشی از حضور انواع انگل‌ یا کرم‌ها در روده کودکان، کرم روده می‌گویند که باعث خارش شدید مقعدی، تغییر رنگ مدفوع، کاهش اشتها و لاغری می‌شود. کرم و انگل‌ها بعد از ورود به بدن میزبان، به سمت روده رفته و در آنجا تغذیه و تولیدمثل می‌کنند. کرم روده در کودکان در سنین ۵ تا ۱۰ سالگی معمولا علائم خاصی ندارد و پس از تکثیر کرم‌ها، علائم بیماری مشاهده می‌شوند. 

کرم روده گاهی علائم خاصی ندارد.
کرم روده در کودکان در سنین ۵ تا ۱۰ سالگی معمولا علائم خاصی ندارد و پس از تکثیر کرم‌ها، علائم بیماری مشاهده می‌شوند. 

‏علائم کرم روده در کودکان

علائم این بیماری عبارتند از:

  • وجود کرم و انگل‌های شبیه کرم خاکی در مدفوع
  • انگل و کرم‌هایی که از بینی یا دهان بیرون می‌آیند.
  • دل درد شدید و نفخ شکمی
  • سرفه
  • کاهش اشتها
  • تب
  • خس خس سینه
  • کاهش وزن یا رشد ناقص

در صورتی که این مسئله باعث انسداد روده‌ها شود، با این علائم مواجه خواهید شد:

متن انگلیسی:
Older children may have no symptoms. A younger child is more likely to have symptoms. This is because their intestines are narrower and the worms have less room
ترجمه متن:
کودکان بزرگتر ممکن است علائمی نداشته باشند. احتمال بروز علائم در کودک کوچکتر بیشتر است. به این دلیل است که روده آنها باریک‌تر است و کرم‌ها فضای کمتری دارند.

urmc.rochester

‏مدفوع کرم روده در کودکان

مدفوع کرم روده یا همان مدفوع حاوی انگل در کودکان، به وجود آمدن کرم‌های روده در مدفوع یا مدفوع حاوی تخم کرم‌ها را نشان می‌دهد که حاکی از وجود عفونت انگلی در سیستم گوارش کودک است. علائم مدفوع کرم روده در کودکان عبارتند از:

در مدفوع فرزندت کرم روده مشاهده کردی؟

برای بررسی دقیق همین حالا نوبت بگیر.

‏علت کرم روده در کودکان

عوامل مختلفی باعث ایجاد این مسئله می‌شوند:

  • انتقال تخم کرم‌ها در محیط‌های عمومی مانند مدارس و محیط‌های عمومی بسیار رایج است.
  • عدم شستشوی مناسب دست‌ها پس از دستشویی یا قبل از غذا خوردن، می‌تواند به انتقال تخم کرم‌ها و عفونت کودکان منجر شود.
  • غذاهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با تخم کرم‌ها آلوده شده‌اند مانند میوه‌ها و سبزیجات نشسته، آب آلوده، گوشت نیمه پخته یا خوراکی‌های خام
  • تماس مستقیم با خاک آلوده به تخم کرم‌ها
  • عفونت از طریق حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌هایی که ممکن است ناقل تخم کرم‌ها باشند.
  • عدم رعایت بهداشت شخصی
  • تماس با آب آلوده
  • عدم رعایت بهداشت در استخر و ساحل
  • انتقال مستقیم از فرد به فرد

‏راه های تشخیص کرم روده در کودکان

آزمایش مدفوع یکی از راه‌های تشخیص کرم روده در کودکان است. نمونه مدفوع باید قبل از مصرف داروی ضداسهال یا آنتی بیوتیک یا قبل از آزمایش رادیولوژی با باریوم گرفته شود.

‏درمان کرم روده در کودکان (از بین بردن کرم روده در کودکان)

برای درمان این مسئله باید از داروهایی استفاده کرد که بدون آسیب رساندن به کودک، انگل‌ها را از بین ببرد، مانند آلبندازول، مبندازول، ایورمکتین و پرازیکوانتل. مصرف این داروها طبق دوز تجویزی پزشک باعث دفع و از بین بردن کرم روده در کودکان می‌شود. 

‏۱. دارو برای کرم روده کودکان

برخی از داروهای کاربردی برای درمان عفونت در این مسئله عبارتند از: 

  • مبندازول (Mebendazole) به صورت قرص یا شربت
  • آلبندازول (Albendazole) به صورت قرص
  • پیرانتل پاموآت (Pyrantel Pamoate) به صورت شربت یا قرص
  • لووامیزول (Levamisole) به صورت قرص

‏شربت کرم روده کودکان

شربت مناسب برای این مسئله با نام Deworm Syrup می‌تواند انواع مختلف عفونت‌های انگلی در کودکان را از بین ببرد. این شربت ضدانگلی برای عفونت‌های پوستی مانند جذام، زگیل و زخم‌های آفتی هم تجویز می‌شود. 

کرم روده باعث کاهش رشد کودکان می شود.
این بیماری با کاهش اشتها و وزن از روند طبیعی رشد کودک جلوگیری می‌کند.

‏۲. درمان کرم روده کودکان در طب سنتی

طب سنتی برای درمان عفونت کرم روده در کودکان، برخی روش‌ها و گیاهان دارویی را تجویز می‌کند. البته بهتر است قبل از استفاده از هرگونه درمان طب سنتی، با پزشک مشورت کنید. برخی گیاهان دارویی متداول برای درمان کرم روده در طب سنتی عبارتند از:

  • آویشن به‌شکل دمنوش
  • چای بابونه
  • تخم کاغذی به صورت عصاره یا کپسول
  • شیرین بیان به‌شکل چای و دمنوش

‏۳. داروی خانگی برای کرم روده کودکان

اگر کرم‌ها از نوع سوزنی باشند، باید روش‌های خانگی را کنار بگذارید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. کرم‌های سوزنی خطرناک هستند و هرگونه وقفه در درمان، سلامتی کودک را به خطر می‌اندازد. داروهای خانگی برای این مسئله عبارتند از:

درمان انگل با سیر

سیر به عنوان یک روش موثر در درمان بسیاری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. مصرف سیر باعث کاهش تعداد تخم‌های انگل موجود در بدن و جلوگیری از تخم‌گذاری انگل‌های ماده می‌شود.

درمان انگل با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی است. می‌توانید صبح یا هر شب قبل از خواب یک قاشق روغن نارگیل مصرف کنید یا آن را به ناحیه مورد ابتلا بمالید.

درمان انگل با استفاده از هویج

هویج دارای فیبر بالا است و به هضم غذا و حرکت روده کمک می‌کند.

‏۴. درمان سریع کرم روده در کودکان

داروی مبندازول سریع‌ترین راه برای درمان این مسئله است که به شکل قرص جویدنی یا شربت تجویز می‌شود. تمام کودکان بالای ۲ سال حتی اگر علائم کرم و انگل نداشته باشند می‌توانند از روش درمان سریع این بیماری استفاده کنند. اگر کودک مبتلا زیر دو سال است، یا در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید، حتما پزشک را درجریان قرار دهید. 

می‌خوای خیلی سریع کرم روده کودکت درمان بشه؟ پس کلیک کن.

‏انواع کرم روده در کودکان

کرم روده در کودکان به عفونت‌هایی اطلاق می‌شود که ناشی از حضور انگل‌ها یا کرم‌ها در دستگاه گوارش کودکان است و انواع مختلفی دارند:

انواع کرم رودهتوضیحات
کرم سفید (Enterobius vermicularis)این کرم کوچک سفید رنگ و حدود ۱ سانتیمتر طول دارد بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند. عفونت با این کرم باعث خارش شدید در ناحیه مقعدی می‌شود.
کرم تاکا (Ascaris lumbricoides)این کرم روده بزرگتر است و می‌تواند به طول ۳۰ سانتیمتر برسد. کودکان ممکن است در صورت عفونت با این کرم، درد شکم، استفراغ، اسهال یا یبوست، کاهش اشتها و کاهش وزن را تجربه کنند.
کرم هماتوبیوسکرم‌ها از طریق پوست پاها وارد بدن کودک شده و باعث نشت خون و کاهش مقدار آهن در بدن می‌شود. علائم شایع شامل خستگی، ضعف، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و کاهش توانایی کودک در یادگیری است.
کرم هاکدر بخش غضروفی روده حضور دارد و می‌تواند به خونریزی روده و اسهال مزمن در کودکان منجر شود.
انواع کرم روده در کودکان

‏آسکاریس کرم روده در کودکان

آسکاریس یا کرم روده، یک عفونت انگلی است که معمولا در کودکان رخ می‌دهد. این عفونت به وسیله انگلی به نام Ascaris lumbricoides ایجاد می‌شود و در روده بزرگ حیوانات و انسان‌ها زندگی می‌کند. علائم و نشانه‌های عفونت آسکاریس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد شکمی و ناراحتی در ناحیه شکم
  • اسهال یا یبوست
  • تهوع یا استفراغ
  • کاهش اشتها و وزن
  • خستگی و ضعف عمومی

‏عوارض کرم روده در کودکان

این بیماری با کاهش اشتها و وزن از روند طبیعی رشد کودک جلوگیری می‌کند. از دیگر عوارض ابتلا به این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف و کمبود مواد مغذی: کرم‌های روده می‌توانند مواد مغذی از روده کودکان جذب کرده و باعث کمبود آنها در بدن شوند. این موضوع می‌تواند منجر به ضعف عمومی، کاهش انرژی و کاهش توانایی مقابله با عفونت‌ در کودکان شود.
  • نفخ و درد شکمی: کرم‌های روده منجر به نفخ، احساس پر شدن شکم و درد شکمی در کودکان می‌شوند.
  • اسهال یا یبوست: عفونت کرم روده می‌تواند باعث ایجاد اسهال یا یبوست در کودکان شود.
  • خارش در ناحیه مقعدی به‌خاطر وجود کرم‌ها (علت خارش مقعد چیست؟)
  • عفونت‌های موضعی مانند التهاب‌های پوستی در منطقه پشت و پوست کودک
  • اختلالات خواب: برخی از کودکان ممکن است به دلیل عوارض فیزیکی و عصبی عفونت کرم روده دچار اختلالات خواب شوند.

در صورت مشاهده هرگونه علامت یا نشانه این مسئله در کودک خود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی و تشخیص دقیق می‌تواند درمان مناسب را تجویز کند و راهنمایی‌های لازم را در زمینه پیشگیری از عفونت‌های مشابه ارائه دهد.

‏عفونت کرم روده در کودکان

این مسئله در کودکان ناشی از به وجود آمدن کرم‌های روده در سیستم گوارشی کودکان است که روده کودک را به‌عنوان میزبان جهت تامین منابع غذایی خود انتخاب می‌کنند. نوع عفونت کرم روده ممکن است متنوع باشد و شامل آسکاریس (نوع رایج‌تر)، تنیا، نکاتورنا، آنکیلوستوما می‌شود که معمولا از طریق مصرف آب و غذای آلوده، تماس با خاک آلوده یا تماس با اشیای آلوده به تخم‌های کرم به بدن کودک منتقل می‌شوند.

از نشانه‌های رایج عفونت ناشی از این مسئله در کودکان می‌توان به اسهال، درد و نفخ شکم، خارش در نواحی مقعد، کاهش اشتها، اختلال خواب، افزایش تعداد مدفوع، اضطراب و تغییر رفتار، و خستگی و ضعف عمومی اشاره کرد.

پیشگیری ازکرم روده فقط با رعایت بهداشت ممکن است.
مهم‌ترین راه پیشگیری از این مسئله، رعایت بهداشت شخصی است.

‏راه های پیشگیری از کرم روده در کودکان

مهم‌ترین راه پیشگیری از این مسئله، رعایت بهداشت شخصی است. به کودک اجازه ندهید که ناخن‌هایش را بجود یا انگشتانش را در دهان بمکد. از کودک بخواهید که بعد از دستشویی و قبل از غذا خوردن حتما دست‌ها و زیرناخن‌ها را کامل با آب و مایع دستشویی یا صابون بشوید. رختخواب، حوله و اسباب بازی‌های کودک را با آب داغ بشویید تا ضدعفونی شود. انگل و کرم‌ها در محیط‌های آلوده و کثیف زودتر و راحت‌تر رشد می‌کنند، بهتر است در فواصل زمانی نزدیک، اتاق را جارو بکشید و گردگیری داشته باشید تا تخم انگل‌ها را از بین ببرید.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت ناشی از این مسئله از کرم‌های روده در سیستم گوارشی کودکان به‌وجود می‌آید که موجودات انگلی هستند که از مواد مغذی موجود در روده کودک تغذیه می‌کنند. از شایع‌ترین نشانه‌های کرم روده در کودکان می‌توان به کاهش اشتها، لاغری و کاهش وزن، اسهال یا یبوست، استفراغ، و خارش در ناحیه مقعدی و افزایش تعداد دفعات مدفوع اشاره کرد. در صورت مشاهده هرگونه علامت یا نشانه‌ای از این مسئله در کودک خود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دکتر اطفال با انجام ارزیابی و تشخیص دقیق می‌تواند درمان مناسب را تجویز کند و راهنمایی‌های لازم را در زمینه پیشگیری از عفونت‌های مشابه نیز به شما ارائه دهد. همچنین، برای پیشگیری از عفونت کرم روده در کودکان، رعایت بهداشت شخصی مهم است که شامل شستشوی دست‌ها قبل از غذا خوردن و پس از استفاده از دستشویی، مصرف آب و غذای تمیز و بهداشتی، نگهداری بهینه از محیط زندگی و جلوگیری از استفاده مشترک اشیای شخصی مانند حوله، مسواک و ظروف است. با رعایت این اصول بهداشتی و در صورت نیاز، مشورت با پزشک می‌توانید از این مسئله جلوگیری کنید و در صورت وقوع عفونت، مداخلات درمانی مناسب را انجام دهید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اطفال آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عفونت انگلی با کرم روده معمولا خطرناک نیست و با دارو به‌راحتی درمان می‌شود.

این مسئله می‌تواند باعث درد شکمی در ناحیه ناف، نفخ و ورم شکمی، ضعف و خستگی جسمی شود. درد شکمی مکرر است و به‌صورت رفت و برگشتی اتفاق می‌افتد. کودکان مبتلا معمولا مشکل و اختلال خواب هم پیدا می‌کنند، شب ادراری دارند یا شب‌ها دچار خارش و سوزش شدید می‌شوند.

پزشک برای درمان این مسئله، دارو تجویز می‌کند که باید در فاصله یک تا سه روز مصرف شود. در برخی موارد، حتی والدین و سایر افراد خانواده هم باید تحت درمان قرار بگیرند. تمام کرم و انگل‌های موجود در روده و دستگاه گوارش در نهایت از طریق مدفوع از بدن دفع می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن