علائم فشار خون بالا در زنان و مردان چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم فشار خون بالا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است این عارضه باعث بروز علائمی مانند سردرد، تاری دید، سرگیجه، سردی دست و پا یا تکرر ادرار شود. در بسیاری از مواقع افزایش جزئی فشار خون علامتی ندارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم فشار خون بالا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا از علائم فشار خون بالا اطلاع دارید؟ یکی از چالش‌ها هنگام افزایش فشارخون عدم وجود علائم خاص است. معمولا افزایش فشارخون علامتی ندارد؛ مگر اینکه خیلی شدید بالا برود. به همین دلیل حدود یک‌سوم از افراد مبتلا به این عارضه از بالا بودن فشار خون اطلاعی ندارند. برای اطلاع از این عارضه بهترین راه این است که معاینه منظم داشته باشید. همچنین می‌توانید از دستگاه فشار خون در خانه استفاده کنید.

اما برخی نشانه‌های اولیه وجود دارد که ممکن است از علائم افزایش فشار خون باشند. برخی از این علائم فقط در زمان افزایش شدید فشارخون ظاهر می‌شوند. در این مطلب توضیح می‌دهیم که علائم بالا بودن فشار خون چیست؟ آیا این علائم در زنان و مردان متفاوت است؟ در بارداری چه نشانه‌هایی ایجاد می‌کند؟ آیا علائم فشارخون عصبی متفاوت است؟ چگونه علت بروز این علائم را تشخیص دهیم و راه درمان آن چیست؟

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون در واقع فشاری است که جریان خون به دیواره‌های رگ‌ها وارد می‌کند. خون از قلب به سایر اندام‌ها و از این اندام‌ها به سمت قلب در حرکت است. در طول روز به طور طبیعی فشارخون کاهش و افزایش پیدا می‌کند. اما افزایش مداوم آن ممکن است خطراتی داشته باشد.

فشار خون بالا یک بیماری شایع و خطرناک است که روی عروق خونی بدن تاثیر می‌گذارد. در این وضعیت فشارخون به دیواره رگ‌ها افزایش پیدا کرده و قلب برای خون‌رسانی باید بیشتر کار کند.

فشارخون طبیعی باید ۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه یا کمی کمتر باشد. اگر عدد بالایی بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ و عدد پایینی بین ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه باشد، در مرحله اول فشارخون بالا هستید. اما زمانی که عدد بالایی بیشتر از ۱۴۰ و عدد پایینی بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه را نشان دهد، مرحله دوم فشارخون بالا بوده و علائم افزایش فشار خون ظاهر می‌شود. فشارخون بالاتر از ۱۲۰/۱۸۰ وضعیت اورژانسی بوده و نیاز به اقدامات پزشکی فوری دارد. در ادامه علائم فشار خون بالا را توضیح می‌دهیم.

به نقل از who دررابطه‌با آمار فشارخون بالا در جهان:

حدود ۱٫۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ساله در سراسر جهان مبتلا به فشارخون بالا هستند که دو سوم آنها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. کمتر از نیمی از بزرگسالان (۴۲٪) مبتلا به فشارخون بالا تشخیص داده شده و درمان می‌شوند. فشارخون بالا عامل اصلی مرگ‌ومیر زودرس در سراسر جهان است.

فشارخون بالا گاهی علائمی نداشته و گاهی باعث بروز علائمی مانند سردرد می‌شود.
فشارخون بالا گاهی علائمی نداشته و گاهی باعث بروز علائمی مانند سردرد می‌شود.

علائم فشار خون بالا

در بسیاری از مواقع فشارخون بالا علامتی ندارد. حتی گاهی فشارخون در سطح خطرناکی بوده و شخص تا سال‌ها هیچ علائمی را نشان نمی‌دهد. اما در برخی از افراد علائم بالا بودن فشار خون شامل موارد زیر می‌شود.

  • سردرد شدید
  • تنگی نفس و سختی در نفس‌کشیدن
  • خونریزی بینی
  • تاری دید
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • خستگی یا سردرگمی
  • مشکلات بینایی
  • ضربان قلب نامنظم
  • خون در ادرار
  • احساس کوبیدن در قفسه سینه، گردن یا گوش
  • تشنج
  • عصبی بودن
  • تعریق
  • مشکل خواب
  • گرگرفتگی صورت

۱. فشار خون بالا و سردرد

شواهد نشان می‌دهد که معمولا فشارخون بالا باعث سردرد نمی‌شود. اما ممکن است در سطح بحرانی این علامت ظاهر شود. اگر سردرد شدید دارید و دستگاه فشارسنج عدد بالایی را نشان می‌دهد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۲. فشار خون بالا و خونریزی چشم

ایجاد لکه‌های خون در چشم و خونریزی چشم در بیماری دیابت و فشارخون بالا شایع است. اگر به چشم‌پزشک مراجعه کنید، می‌تواند آسیب عصب بینایی ناشی از فشار خون بالا و درمان نشده را تشخیص دهد.

۳. فشار خون بالا و خون دماغ

اگر فشار خون به مقدار کمی افزایش پیدا کند، معمولا باعث خون دماغ نمی‌شود. اما در سطوح بحرانی ممکن است این علامت ایجاد شود. خونریزی بینی به علت فشار به مویرگ‌ها ایجاد شده و برای تشخیص علت آن باید به پزشک مراجعه کرد.

۴. فشار خون بالا و گرگرفتگی صورت

یکی دیگر از علائم افزایش فشار خون گرگرفتگی و داغ‌شدن صورت است. این علامت می‌تواند نشانه افزایش فشارخون در هر سطحی باشد. گاهی وضعیتی مانند قرارگرفتن در معرض آفتاب، هوای سرد، غذای تند، نوشیدنی گرم، محصولات مراقبت از پوست، استرس، آب داغ، الکل و ورزش نیز باعث گرگرفتگی صورت می‌شوند. این موارد با افزایش فشارخون هم ارتباط دارند.

یکی از علائم افزایش فشار خون گرگرفتگی و داغ‌شدن صورت است. این علامت می‌تواند نشانه افزایش فشارخون در هر سطحی باشد.

۵. فشار خون بالا و سرگیجه

سرگیجه از علائم بالا بودن فشار خون نیست. اما می‌تواند از علائم هشداردهنده سکته باشد. سکته مغزی از عوارض بسیار جدی فشارخون بالا است و باید این علامت را جدی گرفت. همچنین برخی از داروهای فشارخون باعث بروز این علامت می‌شوند.

۶. فشار خون بالا و خون در ادرار

فشارخون بالا ممکن است روی رگ‌های خونی کلیه‌ها تاثیر بگذارد و باعث کاهش جریان خون شود. در نتیجه عملکرد کلیه‌ها مختل می‌شود. فشارخون بالا باعث پاره شدن رگ‌های خونی کوچک کلیه شده و خون در ادرار دیده می‌شود.

۷. فشار خون بالا و خونریزی از گوش

اگر فشارخون تا سطح خطرناک افزایش پیدا کند، ممکن است باعث خونریزی گوش شود. گوش رگ‌های خونی زیادی دارد. به همین دلیل ایجاد فشار در این رگ‌ها ممکن است باعث ایجاد صدا در گوش شود. این علامت را باید جدی بگیرید.

۸. فشار خون بالا و سردی دست و پا

در افراد مبتلا به فشارخون بالا سردی دست و پا شایع است. به دلیل اختلال در گردش خون ممکن است این علامت ظاهر شود. در کنار این علامت ممکن است انگشتان قرمز یا آبی شوند و احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دست و پا داشته باشید.

۹. فشار خون بالا و تکرر ادرار

تکرر ادرار به‌ویژه در شب می‌تواند نشانه فشار خون بالا و مصرف بیش از حد نمک باشد. پزشکان معتقدند که در ۴۰% مواقع این عارضه علامت فشار خون بالا است. زیرا در این وضعیت حجم خون افزایش پیدا کرده و در نتیجه آب بیشتری از بدن خارج می‌شود.

تکرر ادرار می‌تواند از نشانه‌های فشارخون بالا باشد.
تکرر ادرار می‌تواند از نشانه‌های فشارخون بالا باشد.

۱۰. فشار خون بالا و لرز

گاهی ممکن است این عارضه باعث لرز و اختلال در عضلات بدن شود. دقت داشته باشید که فشارخون بالا به همراه لرز ممکن است علامت تیروئید پرکار باشد و باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید.

۱۱. فشار خون بالا و حالت تهوع

اگر فشارخون بیش از حد افزایش پیدا کند، به مغز آسیب وارد شده و ممکن است علائمی مانند تهوع و استفراغ، سردرد و تنگی نفس بروز کند. در این شرایط باید مراقبت‌های اورژانسی انجام شود. در موارد نادر ممکن است شخص پس از این علائم به کما برود.

۱۲. فشار خون بالا و بی حالی

بی حالی و خستگی یکی از علائم افزایش فشارخون است. در برخی از افراد این علامت ایجاد می‌شود و ممکن است علامت هشداردهنده برای مشکلات قلبی باشد. گاهی هم فشارخون بالا باعث اختلالات خواب شده و از این طریق بی‌حالی ایجاد می‌کند.

۱۳. تپش قلب از علائم فشار خون بالا است؟

فشارخون بالا باعث افزایش جریان خون شده و فعالیت قلب بیشتر می‌شود. به همین دلیل ممکن است در این شرایط تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم را تجربه کنید.

‌علائم فشار خون بالا ناگهانی

گاهی ممکن است عواملی مانند استرس، نوشیدن الکل یا مصرف تنباکو باعث افزایش ناگهانی فشارخون شوند. در این شرایط ممکن است شخص علائمی نداشته باشد. اما برخی از علائم افزایش ناگهانی فشار خون عبارتند از:

  • اضطراب
  • تاری دید
  • درد قفسه سینه
  • سردرد شدید

علائم فشار خون بالا در زنان

معمولا علائم بالا بودن فشارخون در زنان و مردان تفاوتی ندارد. اما معمولا در زنان دیرتر تشخیص داده می‌شوند. از علائم رایج فشارخون بالا در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سردردهای شدید
  • نفخ شکم: زیرا معمولا این عارضه با دیابت و بیماری کلیوی مرتبط است.
  • تاری دید یا تغییر ناگهانی در دید
  • سرگیجه با مشکل در حفظ تعادل

علائم فشار خون بالا در بارداری

فشارخون بالا در بارداری می‌تواند از علائم پره اکلامپسی یکی از عوارض جدی بارداری باشد. در بارداری این عارضه با علائم زیر همراه است.

  • تورم صورت و دست‌ها
  • سردرد
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید یا دیدن لکه‌ها
  • درد سمت راست بالای شکم
  • مشکل در تنفس
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش ادرار

پیشنهاد دکترتو: مقاله علائم فشار بالا در بارداری را مطالعه کنید.

فشارخون بالا در بارداری می‌تواند از علائم پره اکلامپسی باشد و باید سریعا توسط پزشک زنان بررسی شود.

در بارداری ممکن است به علت بروز عارضه پره اکلامپسی فشارخون بالا برود.
در بارداری ممکن است به علت بروز عارضه پره اکلامپسی فشارخون بالا برود.

علائم فشار خون بالا در مردان

علائم افزایش فشارخون در مردان با زنان تفاوتی ندارد. تمامی نشانه‌های ذکرشده ممکن است در مردان مبتلا به فشارخون بالا دیده شود. باید دقت داشته باشید که مردان بیشتر از زنان در معرض این بیماری قرار دارند.

علائم فشار خون بالا در جوانان

یک‌چهارم جوانان ۱۸ تا ۳۹ سال ممکن است فشارخون بالا داشته باشند. معمولا این عارضه علائمی ندارد. اما اگر سطح فشارخون در سطوح خطرناک باشد، احتمال بروز هر یک از نشانه‌ها وجود دارد.

علائم فشار خون بالا عصبی

در شرایط استرس‌زا یا عصبانیت احتمال افزایش فشارخون وجود دارد. در این شرایط ممکن است هر یک از علائم ظاهر شوند. گاهی هم شخص هیچ علامتی ندارد.

آیا شما هم علائم فشار خون بالا را دارید؟

برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

علت ایجاد علائم فشار خون بالا

اگر علائم بالا بودن فشار خون را تجربه کرده‌اید، باید برای تشخیص دلایل فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنید. افزایش فشار خون علل مختلفی دارد. اما معمولا یک یا چند مورد از موارد زیر می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. برخی از این عوامل نیز علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون هستند.

  • اضافه‌وزن
  • مصرف زیاد نمک و مصرف‌نکردن میوه و سبزیجات
  • نداشتن فعالیت بدنی
  • نوشیدن بیش از حد الکل و قهوه
  • دود سیگار
  • استرس زیاد
  • سن بالای ۶۵ سال
  • سابقه خانوادگی فشارخون بالا
  • زندگی در مناطق محروم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر مورد از علائم فشار خون بالا را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا این علائم ممکن است نشانه سطح خطرناک فشارخون باشد. در این شرایط احتمال سکته و حمله قلبی بالا است. همچنین فشارخون بالا احتمال سکته مغزی، نارسایی کلیه و مشکلات چشمی را افزایش می‌دهد. گاهی هم ممکن است این علائم نشانه بیماری دیگری باشد.

برای بررسی علائم فشار خون بالا باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای بررسی این علائم و تشخیص فشارخون بالا باید به متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی مراجعه کنید. برای ارتباط و مشاوره با دکتر قلب یا متخصص داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب و متخصص داخلی وجود دارد.

تشخیص علت ایجاد علائم فشار خون بالا

اگر علائم افزایش فشار خون را تجربه می‌کنید، تنها یک راه برای تشخیص آن وجود دارد. از پزشک یا سایر متخصصان سلامت بخواهید که فشارخون شما را اندازه‌گیری کنند. اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج در سریع‌ترین زمان و بدون درد انجام می‌شود. در مورد اندازه‌گیری فشارخون در خانه با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما را راهنمایی می‌کند تا بهترین دستگاه فشارسنج را تهیه کنید.

برای ارتباط و مشاوره با دکتر قلب و عروق یا متخصص داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر داخلی وجود دارد.

برای تشخیص علائم فشار خون بالا باید از دستگاه فشارسنج استفاده کنید.
برای تشخیص علائم فشار خون بالا باید از دستگاه فشارسنج استفاده کنید.

درمان علائم فشار خون بالا

اگر علائم فشار خون بالا را دارید، پزشک سریعا برای درمان و کنترل این عارضه اقدام می‌کند. برای درمان فشار خون بالا باید سبک زندگی تغییر کند. رژیم غذایی باید سالم باشد و مصرف نمک محدود شود. میزان فعالیت بدنی نیز باید افزایش پیدا کند. علاوه بر این موارد پزشک داروهایی را برای تنظیم فشارخون تجویز می‌کند.

داروهای رایج برای کاهش فشارخون عبارتند از:

  • مهارکننده‌های ACE مانند انالاپریل، لیزینوپریل، پریندوپریل و رامیپریل
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین ۲ (ARBs) مانند کاندسارتان، ایربسارتان، لوزارتان، والسارتان و اولمسارتان
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم مانند آملودیپین، فلودیپین و نیفدیپین یا دیلتیازم و وراپامیل
  • دیورتیک‌ها مانند اینداپامید و بندروفلومتیازید
  • مسدودکننده‌های بتا مانند آتنولول و بیسوپرولول
  • مسدودکننده‌های آلفا مانند دوکسازوسین
  • سایر دیورتیک‌ها مانند آمیلوراید و اسپیرونولاکتون

بهترین درمان فشار خون بالا چیست؟

پیشگیری از علائم فشار خون بالا

ایجاد علائم بالا بودن فشار خون به معنی رسیدن فشارخون به سطح خطرناک است. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توان فشارخون را کنترل کرد. معمولا پزشک به افرادی که دچار این عارضه هستند، موارد زیر را توصیه می‌کند.

  • در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. می‌توانید ۵ روز در هفته روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • سیگار نکشید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید. مصرف نمک و الکل را محدود کنید.
  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • استرس را تا حد ممکن مدیریت کنید.
برای پیشگیری از این عارضه بهتر است به طور منظم فشارخون را چک کنید.
برای پیشگیری از این عارضه بهتر است به طور منظم فشارخون را چک کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

علائم فشارخون بالا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و تا سال‌ها متوجه این عارضه نشوند. اما گاهی هم این بیماری علائمی مانند سردرد، اضطراب، سرگیجه، تنگی نفس و گرگرفتگی ایجاد می‌کند. اگر چنین علائمی دارید، باید برای تشخیص فشارخون بالا یا بیماری‌های دیگر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. گاهی علائم بالا بودن فشار خون می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. دقت داشته باشید که معمولا این علائم در سطوح خطرناک و جدی فشارخون ایجاد شده و ممکن است باعث سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم افزایش فشار خون باید با فوق تخصص قلب و عروق یا متخصص داخلی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای اطلاع از فشارخون بالا تنها راه مراجعه به پزشک و اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج است.

فشارخون بالا معمولا علامتی ندارد. اما ممکن است دچار سردرد، اضطراب، تنگی نفس، خونریزی بینی، تپش قلب یا احساس نبض در گردن شوید.

بله ممکن است این عارضه باعث احساس خستگی و بی‌حالی شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم فشار خون بالا

  1. اکبر گفت:

    خیلی خیلی ممنون از مطالب مفیدتان
    سپاسگذارم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما دوست عزیزم
      سالم باشید

  2. نسترن گفت:

    آیا ورم دست و پا وصورت بدن هم از علایم فشار خون بالاست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      یکی از موارد تغییرات فشار خون است
      از نظر بیماری های کبدی و کلیوی هم باید معاینه شوید

  3. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از بابت مطالب عالیتون من ۵۰سالمه دوسه شب پیش وسط سرم خیلی سنگین بود و منم ی ادم استرسی هستم و همین باعث شد ک فکر کنم دارم سکته میکنم شروع کردم قرص فشار خون خوردم و ابغوره ولی همچنان وسط سرم سنگین بود از طرفی میترسیدم ک بخوابم ک نکنه توی خواب سکته کنم خلاصع خوابم بردو صبحش حالم خوب بود و چندشب دیگه خوب بودم من سابقه فشارخون نداشتم امشب باز وسط سرم سنگین شد و دوباره استرسو اضطراب گرفتم ممکنه ک از فشارخونم باشه درضمن من غذام شور میخورم ممنون اگه راهنمایم کنید؟ در ضمن چربی خونم دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است بجای استرس ازمایش خون بدهید و فشار خون‌تان اندازه گیری شود
      پس از تشخیص دقیق درمان و یا پیشگیری لازم را انجام دهید

  4. مريم گفت:

    چند ماهی میشه دچتر فشار خون بالا هستم و در روز ممکنه فشارم ١٨روی ١٠ باشه خیلی کم پیش میاد که نرمال باشه همه ازمایشها و چکاب هم شدم صبح قرص تریامترن اچ میخورم شب هم امیلودپبن اما هیچ فایده ای نداره دیگه نمیدونم چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در کنار دارو میزان مصرف نمک را تا حد صفر برسانید
      از ورزشهای هوازی استفاده کنید

      هر روز میزان فشار را اندازه بگیرید

  5. طاهره داوری گفت:

    سلام خواهرم موقع استرسهای شدید فشارش بالا میره حالشم بد میشه وبدنش بیحال میشه و صداشم میگیره در ضمن کم خونی شدیدی هم داره طوری که ی هفته مریض میشه میفته تو رخت خواب پیش چه دکتری باید ببریم میشه درباره حال عمومیش توضیح بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکل قلبی وجود دارد
      باید ازمایش cbc تکرار شود
      از نظر کلسیم ویتامین دی هم باید بررسی شوند

      تا تشخیص قطعی از دارو استفاده نکنید

  6. اعظم گفت:

    سلام من یه مدتیه شبها از تپش قلب بیدار میشم فشارخونم بالا میره داخل بدنم ازبالاتنه خیلی داغ میشه .داروی فشار خون استفاده میکنم.یه چند ماهی میشه یایسه شدم تیرویید کم کارم دارم.از قلبه یا بیماری دیگه هست میشه راهنماییم کنید و بگین چه دکتری برم؟ممنونم از جوابتون🙏🌹

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      منشا ان از مشکلات تیروییدی است بهتر است ابتدا به متخصص غدد مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  7. مینا گفت:

    سلام و وقت بخیر.
    من گاهی اوقات نه همیشه ، صبح ها بعد از صبحانه بلافاصله که میرم بیرون از خونه و فعالیتم شروع میشه ،یواش یواش حالم شروع میکنه به بد شدن ،اولش با تنگی نفس شروع میشه ،بعد سرم سنگین میشه ،به اوج خودش که میرسه احساس میکنم الان چشمام میخواد بترکه از حالتی که بهم دست داده بعد یهو فروکش میکنه ،تنم یخ میکنه و سردم میشه و بی‌حال میشم.
    میخوام بدونم ممکنه فشار خون بالا داشته باشم ؟ چون همیشه اینجوری نیستم شاید ماهی یکبار اونم چند لحظه بعد خوردن صبحونه اینجوری میشم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم احتمال فشار خون و هم چربی خون وجود دارد
      بهتر است ازمایش خون را هرچه سریعتر بدهید

  8. یاسر گفت:

    من قرص فشار گه گداری میخورم ۴روز پیش گردن و سمت پایینش ۱ روز به شدت درد میکرد دیروز خوب شد امروز باز هم به شدت درد میا فشاریم گرفتند ۱۵ رو ۹ بود البته سمت چپ گردن زیر شونه ممکنه دلیل سکته باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام یاسذ
      ر عزیز
      بعید می رسد سکته باشد
      بیشتر به اسپاسم شبیه است
      در هر صورت بهتر است از نزدیک هم معاینه شوید

  9. امیرعلی گفت:

    سلام من ۱۳ سالمه ۱ سالی هست که هر دقیقه حالت تهوع دارم و اصلا خوب نمیشه ۱ دقیقه هم خطرناکه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امیرعلی عزیز
      باید دلیل اصلی تهوع مشخص شود
      گاهی بخاطر ضعف و گاهی بعلت ورم معده است
      بهتر است از نزدیک چک شوید

  10. شهاب گفت:

    متشکر از مطالب مفیدتون
    مخصوصا در مورد فشار خون بالا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. سید سهیل گفت:

        سلام وقتتون بخیر من ۳۱سالمه موقع خواب تعریق بسیار شدیدی دارم خیلی زیاد ک فکر می‌کنی ی پارچ آب خالی کردن رو سرم احساس حرارت تو سرم دارم ولی دست ب پیشونیم میزنم کاملا سرد سرده و عرق سرد می‌ریزه ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ابتدا از نظر هورمون تیروییدی باید ازمایش دهید
          فشار خون تان هفتگی چک شود
          پس از ازمایش درمان دقیق تر صورت می گیرد