خواص رازیانه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رازیانه گیاهی است که برای سلامت استخوان، جلوگیری از سرطان، پوست، سیستم ایمنی، درمان یبوست و مشکلات گوارشی و مشکلات زنان استفاده می‌شود. بهتر است در زمان بارداری و پریودی از این گیاه استفاده نکنید زیرا عوارض جانبی آن بیشتر از مزایای آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
خواص رازیانه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

رازیانه در زمره گیاهان ادویه‌ای است که قدمت استفاده از آن به دوران رم باستان برمی‌گردد. رازیانه را به دو شکل خام و پخته مصرف می‌کنند و به‌خاطر داشتن سدیم، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، ویتامین A، نیاسین و غیره خواص درمانی زیادی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلفی به‌کار می‌رود.

این گیاه ضد بلغم و صفرا خواص زیادی برای خانم‌ها دارد و به پاکسازی رحم و بهبود فعالیت تخمدان‌ها کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا با رازیانه، خواص رازیانه و خاصیت آن برای زنان بیشتر آشنا شوید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که خواص این گیاه چیست؟ از این گیاه در طب سنتی برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌کنند؟ در چه مواردی نباید از این گیاه استفاده کرد؟ چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟ به چند شکل می‌توان آن را استفاده کرد؟

رازیانه چیست؟

رازیانه که به آن بادیان هم می‌گویند گیاه زمستانی با پیاز سفید رنگ و ساقه‌های بلند شبیه کرفس است که از کشورهای مدیترانه‌ای می‌آید. طعم این گیاه شباهت زیادی با طعم شیرین بیان دارد. رازیانه به‌خاطر طبع گرم و خشکش، خواص ضد بلغم و صفرا دارد. 

طبع رازیانه چیست؟ (رازیانه سرد است یا گرم؟)

رازیانه در طب سنتی یک گیاه دارویی پرخاصیت محسوب می‌شود. طبع رازیانه گرم و خشک است و براساس اصول طب سنتی، برای افرادی که مزاج سردی دارند مناسب‌تر است.

اگر در مورد خصوصیات رازیانه برای بیماری خود سوالی دارید، بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

‏خواص و فواید رازیانه چیست؟

گیاه رازیانه خواص بیشماری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص این گیاه می‌پردازیم:

  • خواص رازیانه برای سلامت استخوان: این گیاه سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین K است که به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • خواص رازیانه برای جلوگیری از سرطان: وجود روغن آنتول در این گیاه از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. سلنیوم موجود در آن نیز به جلوگیری از مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان کمک می‌کند.
  • خواص رازیانه برای بهبود سیستم ایمنی بدن: ویتامین ث موجود در این گیاه رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر به رازیانه دسترسی ندارید، مصرف شربت آلرگارد برای سرماخوردگی هم می‌تواند مفید باشد.
  • خواص رازیانه برای درمان یبوست: این گیاه همانند ملین عمل می‌کند و به‌خاطر فیبر زیادی که دارد باعث پاکسازی روده، ترشح اسید معده و صفرا می‌شود.
  • خواص رازیانه برای خوشبو کردن تنفس (و در مواردی درمان فوری تنگی نفس): خاصیت آنتی‌باکتریایی این گیاه باکتری‌های روی زبان را از بین‌برده که باعث رفع علت بوی بد دهان می‌شوند.
رازیانه چیست؟

‏خواص رازیانه برای زنان

از مهم‌ترین خواص رازیانه برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود و تسکین علائم یائسگی
  • سلامت تخمدان (رازیانه برای ذخیره تخمدان کم)
  • درمان خشکی واژن
  • درمان تنبلی و کیست تخمدان
  • بزرگ شدن سایز سینه‌ها
  • سلامت و زیبایی پوست

‏۱. خواص رازیانه برای زنان یائسه

زنان یائسه به‌خاطر کاهش میزان هورمون استروژن دچار خشکی واژن، گرگرفتگی و خارش می‌شوند. خشکی واژن باعث اختلال در عملکرد جنسی و ایجاد درد حین رابطه جنسی در زنان یائسه می‌شود. مصرف این گیاه به بهبود این علائم در زنان یائسه کمک می‌کند و با رفع این مشکلات کیفیت زندگی آن‌ها را بالا می‌برد.

۲. خواص رازیانه برای رحم و تخمدان و خواص عرق رازیانه برای اندام زنان

کیست تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک، دردهای قاعدگی شدید و انقباضات رحمی از جمله مشکلات شایع در خانم‌های ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند. این گیاه به‌خاطر طبع گرم خواص زیادی برای رحم و تخمدان دارد و در درمان خشکی واژن با رازیانه بسیار مفید است.

بیشتر کیست‌های تخمدانی به‌خاطر سردی رحم و تخمدان به‌وجود می‌آیند، مصرف دمنوش یا عرق رازیانه با گرم‌کردن تخمدان به‌تدریج کیست‌ها را برطرف می‌کند و باعث درمان تنبلی تخمدان می‌شود. همچنین رحم را از آلودگی و باکتری پاکسازی کرده و باعث درمان درد پریود نیز می‌شود. مصرف این گیاه حتی برای خانم‌هایی که مشکل رحم و تخمدان ندارند هم مفید است و با تقویت تخمدان، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

۳. خاصیت رازیانه در قاعدگی (رازیانه و قاعدگی)

آیا رازیانه قاعده آور است؟ درد دوران پریودی و انقباضات رحمی در برخی خانم‌ها شدت بیشتری دارد تا جایی که درد شکم و لگن و خونریزی برای برخی غیرقابل تحمل می‌شود. مصرف دمنوش رازیانه نقش موثری در کاهش درد پریود دارد. به‌علاوه اینکه باعث پاکسازی رحم و تنظیم زمان تخمک‌گذاری در خانم‌ها می‌شود. بعضی افراد از این خاصیت به عنوان مصرف چهل روز رازیانه یاد می‌کنند تا تاثیر بیشتری در پاکسازی رحم بگیرند.

جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی، پیشگیری از سرطان رحم و دهانه رحم، تعادل هورمونی و پیشگیری از سردمزاجی از دیگر کاربردهای مهم رازیانه در قاعدگی هستند. البته رازیانه قاعده‌آور است و نباید در مصرف رازیانه برای پریودی زیاده‌روی کنید (این مورد درباره مصرف داروهایی مانند قرص هورمون زنانه نیز صدق می‌کند). بهتر است درباره زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم با دکتر طب سنتی مشورت داشته‌باشید.

خاصیت رازیانه چیست؟
جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی، پیشگیری از سرطان رحم و دهانه رحم، تعادل هورمونی و پیشگیری از سردمزاجی از دیگر کاربردهای مهم رازیانه در قاعدگی هستند.

چند روز بعد از مصرف رازیانه پریود میشویم؟

زمان دقیقی نمی‌توان برای این افزایش سرعت پریود مشخص کرد زیرا در برخی افراد کمتر از یک هفته و در برخی دیگر بیشتر از چند هفته زمان می‌برد. از این نظر مشابه دمنوش جعفری عمل می‌کند. موضوعی که باید توجه کنید این است که گیاهان و عرقیجات گیاهی نباید خودسرانه مصرف شوند. حتما قبل از مصرف از مشاوره تلفنی طب سنتی استفاده کنید.

درواقع مهم‌ترین موضوع این است که مصرف دمنوش یا عرق رازیانه با گرم‌کردن تخمدان به‌تدریج کیست‌ها را برطرف کرده و رحم را از آلودگی و باکتری پاکسازی می‌کند.

۴. خواص رازیانه برای مردان

هرچند رازیانه به‌خاطر میزان بالای هورمون زنانه، یک گیاه زنانه شناخته می‌شود که بیشتر خاصیت درمانی برای زنان دارد؛ اما از خواص رازیانه برای مردان نمی‌توان گذشت. مصرف مداوم رازیانه به‌شکل دمنوش با تقویت اسپرم مردان، قدرت باروری را در آن‌ها افزایش می‌دهد. به‌علاوه اینکه سوخت‌و‌ساز بدن مردان را هم بیشتر کرده و درنتیجه باعث لاغری می‌شود. البته آقایان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند، چرا که سطح هورمون‌های زنانه این گیاه بسیار بالا است.

‏۵. خواص دمنوش رازیانه (دمنوش رازیانه برای چی خوبه؟)

اگر می‌خواهید بدانید که برای برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟ باید بگویم دمنوش رازیانه یکی از جواب‌های این سوال خواهد بود. از  دیگر خواص دمنوش رازیانه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان حساسیت‌های چشمی، درمان حالت تهوع، دفع نفخ و گاز معده، و بهبود دل‌درد اشاره کرد. دمنوش این گیاه برای معده هم خوب است و به‌عنوان اشتهاآور عمل می‌کند. به‌علاوه اینکه مصرف دمنوش آن برای سوهاضمه مفید است و از سرطان روده پیشگیری می‌کند.

اگر دمنوش رازیانه را به‌صورت ماسک استفاده کنید برای شادابی و طراوت پوست مناسب است و چین‌و‌چروک پوستی را برطرف می‌کند. این دمنوش همچنین برای ریزش مو، درخشندگی موها، چربی پوست سر هم مفید است و برای رفع آسم، تنگی نفس و گشادکردن مجاری تنفسی هم توصیه می‌شود.

مصرف دمنوش این گیاه برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، مناسب است. چرا که فشار خون را پایین می‌آورد و کلسترول را هم کم می‌کند. از دیگر خواص مصرف دمنوش رازیانه می‌توان به تقویت حافظه، بهبود سردردهای میگرنی و کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد. برای سرفه و گلو درد هم مصرف دمنوش رازیانه توصیه می‌شود.

۶. خواص و فواید عرق رازیانه (عرق رازیانه برای چی خوبه؟)

عرق رازیانه برای کنترل فشار خون، تنظیم قاعدگی، افزایش شیر مادران شیرده، کاهش وزن و لاغری مناسب است. این داروی گیاهی علائم رفلاکس معده را هم می‌تواند رفع کند. البته بهتر است برای مواردی مثل بیماری‌های گوارشی با داروی گیاهی، به طب سنتی مراجعه کنید (درمان زخم معده در طب سنتی).

  • عرق رازیانه برای پریود شدن: تحقیقات نشان داده است که عرق رازیانه می‌تواند با کاهش سطح پروستاگلاندین در گردش خون، دردهای قاعدگی را کاهش دهد.
  • عرق رازیانه برای چشم: در گذشته از دانه رازیانه برای درمان گلوکوم چشم استفاده می‌شد. در رازیانه ویتامین A وجود دارد که برای کارکرد بهتر سلول‌های چشم و بهبود بینایی موثر است.
عرق گیاه دارویی رازیانه
عرق رازیانه برای کنترل فشار خون، تنظیم قاعدگی، افزایش شیر مادران شیرده، کاهش وزن و لاغری مناسب است.

‏۷. خواص رازیانه برای لاغری شکم

کالری پایین، فیبر زیاد و مواد مغذی فراوان در این گیاه کافی است تا گزینه مناسبی برای کاهش وزن و لاغری شکم باشد. ویژگی دیوریتیک بودن رازیانه، آب اضافی را دفع کرده و اجازه انباشته‌شدن چربی اضافی در بدن را نمی‌دهد؛ به‌علاوه اینکه با بالابردن سوخت‌وساز بدن به‌عنوان چربی‌سوز باعث لاغری شکم می‌شود.

فیبر بالای این گیاه حس سیری در فرد ایجاد کرده و با کاهش اشتها به لاغری شکم کمک می‌کند. البته برای بهره‌مندی از خواص این گیاه برای لاغری شکم صرفا مصرف رازیانه کافی نیست و بهترین زمان مصرف عرق رازیانه برای لاغری باید زیر نظر متخصص تغذیه و همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب باشد. برخی افراد نیز هم مصرف رازیانه و هم مصرف قرص لاغری هزال را موثر می‌دانند.

۸. خواص رازیانه برای پوست

خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه به‌خاطر ویتامین C موجود در آن، به تشکیل بیشتر و حفظ کلاژن‌های پوست کمک کرده و از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

۹. خواص روغن رازیانه در طب سنتی

طب سنتی تاکید فراوانی بر این داروی زنانه دارد که می‌تواند عفونت‌های واژینال و تخمدان پلی‌کیستیک را درمان کرده و دوره پریودی را تنظیم کند. از خواص رازیانه در طب سنتی می‌توان به پاکسازی رحم از آلودگی و باکتری و خونسازی اشاره کرد. مصرف این گیاه، خونی که در دوره پریود از بدن خانم دفع شده را جبران می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن میزان گردش خون را افزایش می‌دهد.

‏۱۰. رازیانه و کم کاری تیروئید

رازیانه یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان کم‌کاری تیروئید است. وجود مواد معدنی و ویتامین‌ها در این گیاه به حفظ تعادل غده تیروئید کمک می‌کند. بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند، می‌توانند با مشورت پزشک رازیانه را به‌صورت دمنوش یا ادویه همراه غذا میل کنند.

۱۱. رازیانه برای کبد چرب

یکی از خواص مهم رازیانه درمان اختلال کبدی و بهبود عملکرد کبد است. به‌علاوه اینکه خاصیت ضدالتهابی رازیانه به کاهش التهابات کبدی کمک می‌کند و کار پاکسازی کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب را انجام می‌دهد.

متن انگلیسی:
«When you drink fennel tea, the antioxidants will attach to molecules in your blood that are fighting oxidative damage. This lessens the load on your kidney and liver, helps new cell production, and even reduces the signs of aging.»
ترجمه فارسی:
«هنگامی که چای رازیانه می‌نوشید، آنتی اکسیدان‌ها به مولکول‌های خون شما متصل می‌شوند و با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند. این کار آسیب به کلیه و کبد شما را کاهش می‌دهد، به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند و حتی علائم پیری را کم می‌کند.»

به نقل از سایت healthline

۱۲. عرق رازیانه برای خشکی چشم

گفته شده است که عرق رازیانه می‌تواند با خاصیت ضد التهابی خود به درمان خشکی چشم کمک کند. برای کمک گرفتن از عرق رازیانه در درمان خشکی چشم، چند پد بهداشتی آرایش پاک کنی چشم را بردارید و به روغن رازیانه آغشته کنید. سپس پدها را بر روی چشم‌های خود (به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) قرار دهید. این کار ممکن است خشکی چشم را بهبود ببخشد. هرچند که پیش از درمان‌های خانگی باید با چشم پزشک مشورت کنید.

رازیانه برای زنان باردار و شیرده مجازه؟

برای مصرف با متخصص مشورت کن

موارد مصرف رازیانه چیست؟

رازیانه از خواص هورمونی برخوردار است و بیش از ۹۰ درصد خانم‌ها باید بنا به دلایل مختلف آن را مصرف کنند. مهم‌ترین موارد مصرف رازیانه عبارت‌اند از:

  • رفع التهاب واژن
  • تسکین علائم یائسگی
  • تنظیم دوره قاعدگی
  • خواص ضدپیری
  • نوشیدنی لاغری
  • رفع موهای زائد
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • تقویت دید
  • خاصیت ضدسرطانی
  • درمان نفخ شدید شکم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

این گیاه خواص متعددی دارد و برای سلامت استخوان، تقویت پوست، تسکین دردهای قاعدگی، تنظیم هورمون‌ها (بهترین زمان خوردن رازیانه برای تنظیم هورمون را از دکتر بپرسید) و بهبود قوای جنسی مفید است. خانم‌ها برای دفع موهای زائد چانه می‌توانند از پماد رازیانه استفاده کنند. دانه رازیانه را آسیاب کرده و با روغن بادام یا روغن زیتون ترکیب کنید و روی چانه یا قسمت‌های دارای موی زائد بمالید. مصرف عرق رازیانه در خانم‌ها موهای زائد صورت و بدن را از بین می‌برد.

نحوه مصرف رازیانه چگونه است؟

رازیانه برای موارد مختلفی مصرف می‌شود. خانم‌های باردار برای دختردار شدن بهتر است روزی ۵ گرم رازیانه (۱ تا ۳ استکان عرق رازیانه) مصرف کنند. البته رازیانه قاعده‌آور است و احتمال سقط جنین دارد، بنابراین خانم‌های باردار به‌هیچ وجه بدون مشورت با متخصص سراغ دمنوش رازیانه یا عرق رازیانه نروند.

مصرف رازیانه برای لاغری هم توصیه می‌شود. بهتر است از روزی ۱ تا ۲ لیوان دمنوش رازیانه شروع کنید. اگر رازیانه را برای رفع چین‌وچروک پوستی مصرف می‌کنید باید بذر رازیانه را بجوشانید یا پودر کنید و به‌شکل کرم یا پماد به پوست بمالید.

بهتر است قبل از مصرف این گیاه برای درمان مشکلات خود با دکتر طب سنتی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر متخصص وجود دارد.

نحوه مصرف رازیانه چگونه است؟
اگر رازیانه را برای رفع چین‌وچروک پوستی مصرف می‌کنید باید بذر رازیانه را بجوشانید یا پودر کنید و به‌شکل کرم یا پماد به پوست بمالید.

‏طریقه مصرف عرق رازیانه

عرق رازیانه یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای درمان تنبلی تخمدان در طب سنتی است که میزان ترشح هورمون‌های زنانه را افزایش می‌دهد. مصرف عرق رازیانه برای آقایان چندان توصیه نمی‌شود، چرا که به‌خاطر وجود هورمون‌های زنانه میل جنسی را در مردان کاهش می‌دهد.

برای مصرف عرق رازیانه جهت درمان تنبلی تخمدان هر شب یک لیوان عرق رازیانه را با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید. عرق رازیانه باید در روزهای غیر پریودی مصرف شود.

برای لاغری با عرق رازیانه بهتر است روزی یک استکان عرق رازیانه را به مدت ۴۰ روز صبح‌ها میل کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید روزی یک استکان عرق بومادران هم عصرها میل کنید. (لاغری با رازیانه در هفت روز ممکن است؟ از متخصص تغذیه بپرسید)

مصرف عرق رازیانه گرسنگی شما را کاهش خواهد داد و به این ترتیب شما کمتر غذا خواهید خورد. اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری در مدت زمانی کوتاه و با کمترین هزینه ممکن هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از عرق رازیانه به  همراه عرق بومادران برای لاغری است.

طریقه مصرف رازیانه برای بزرگ شدن سینه (بزرگ شدن اندام زنانه با رازیانه)

مصرف رازیانه تاثیر بسزایی در بزرگ‌شدن سینه در خانم‌ها دارد. می‌توانید روزی یک قاشق رازیانه را به‌صورت دمنوش میل کنید تا تاثیر آن روی بزرگ‌شدن سینه‌ها را ببینید.

همچنین می‌توانید دو قاشق تخم رازیانه را با یک قاشق روغن کبد ماهی ترکیب و صاف کنید. درنهایت سینه‌ها را روزی دو بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با این روغن مالش دهید. بعد نیم ساعت سینه‌ها را با آب گرم بشویید. معمولا ۲ ماه بعد مصرف رازیانه شاهد خوش‌فرم و بزرگ‌شدن سینه‌ها خواهید بود و می‌تواند سریعترین راه برای افزایش شیر مادر هم باشد.

میزان مصرف رازیانه برای زنان باید چقدر باشد؟

درست است که رازیانه گیاهی پرخاصیت است، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند خطرناک باشد. خانم‌های باردار نباید به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک سر خود رازیانه مصرف کنند، به‌علاوه اینکه مصرف رازیانه در دوران قاعدگی مجاز نیست. چرا که خود دارویی قاعده‌آور است. این داروی گیاهی درمان سرد مزاجی زنان را راحت‌تر کرده و به‌طور معمول بهتر است بیشتر از روزی ۳ فنجان جوشانده رازیانه مصرف نشود.

‏عرق رازیانه را کی بخورم؟ بهترین زمان مصرف رازیانه؟

بستگی دارد که عرق رازیانه را با چه هدفی قرار است مصرف کنید. اگر با هدف لاغری است، باید عرق رازیانه صبح‌ها قبل صبحانه خورده شود. افرادی که قصد چاقی دارند باید شب‌ها قبل خواب عرق رازیانه میل کنند.

اینفوگرافی خواص رازیانه
خواص رازیانه برای خانم‌ها را بیشتر بشناسید.

عوارض رازیانه کدامند؟

از عوارض جانبی مصرف رازیانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک‌شدن رحم (مضرات رازیانه برای رحم)
  • تشدید انقباض رحمی و زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • تاثیر منفی روی دی‌ان‌ای (DNA)
  • احتمال ایجاد تومور در بیماران سرطانی
  • فتودرماتیت (خارش سطح پوست در معرض نور)
  • سردرد، تب و لرز

اگر بعد از مصرف این گیاه دچار عوارض مشکوکی شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید. بهتر است با فوق تخصص طب سنتی یا دکتر تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی متخصص تغذیه وجود دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف رازیانه

زیاده‌روی نه فقط در مصرف رازیانه بلکه در مصرف هر داروی گیاهی ممکن است واکنش‌ و حساسیت در بدن ایجاد کند. افرادی که به رازیانه حساسیت دارند یا سابقه بیماری سرطان تخمدان، رحم یا سینه دارند، یا اینکه به این بیماری‌ها مبتلا هستند، نباید رازیانه مصرف کنند. مصرف رازیانه برای بیماران فیبروم رحمی یا افراد با سابقه اندومتریوز هم ممنوع است. در دوران بارداری و پریودی (رازیانه در بارداری) هم باید این گیاه با احتیاط مصرف شود.

می‌دونستی رازیانه ممکنه باعث سقط جنین بشه؟ از متخصص بپرس

اطلاعات دارویی بیشتر درباره رازیانه

برای بیشتر افراد، مصرف گیاهان دارویی به دلیل شناخت مزاجی و روش‌های مصرف به نسبت طولانی، زجرآور است! اما اگر بدانید که گیاهان دارویی و رازیانه چه فوایدی برای بدن شما دارند و چقدر به سلامت و کارکرد درست اندام‌ها (به عنوان مثال برای کلیه که می‌توانند نوعی درمان خانگی سنگ کلیه محسوب شوند) کمک می‌کنند، حتما متقاعد خواهید شد که در برنامه روزانه‌تان آن‌ها را داشته باشید.

برای اکثر مردم، استفاده از فواید بی‌شمار رازیانه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل راحت است. با این حال، کسانی هستند که به رازیانه حساسیت دارند و نباید مصرف کنند.

رازیانه حاوی بتاکاروتن (که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود) و ویتامین C است که برای تولید کلاژن و ترمیم بافتی مهم هستند. هر دوی این مواد مغذی نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی ایفا کرده و از دستگاه تنفس محافظت می‌کنند. علائم بیماری کولیت روده و سندروم روده تحریک پذیر را هم می‌تواند کاهش دهد.

‏رازیانه را قبل صبحانه مصرف کنیم یا بعد صبحانه؟

بهترین زمان مصرف رازیانه برای لاغری صبح‌ها قبل صبحانه است. چرا که باعث کاهش اشتهای فرد می‌شود.

‏ویتامین های موجود در رازیانه

رازیانه گیاه دارویی سرشار از ویتامین‌های مختلف است. ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم ریشه رازیانه به‌شکل زیر است:

مواد مغذیارزش غذایی
انرژی۳۱ کیلو کالری
کربوهیدرات۷.۲۹ گرم
پروتئین۱.۲۴ گرم
چربی کل۰.۲ گرم
کلسترول۰ میلی‌گرم
فیبر غذایی۳.۱ گرم
ویتامین‌ها——–
فولات۲۷ میکرو گرم
ویتامین ب ۳۰.۶۴ میلی‌گرم
ویتامین ب ۵۰.۲۳۲ میلی‌گرم
ویتامین ب ۶۰.۰۴۷ میلی‌گرم
ویتامین ب ۲۰.۰۳۲ میلی‌گرم
ویتامین ب ۱۰.۰۱۰ میلی‌گرم
ویتامین A۱۳۴ IU
ویتامین C۱۲ میلی‌گرم
مواد معدنی——–
کلسیم۴۹ میلی‌گرم
مس۰.۰۶۶ میلی‌گرم
آهن۰.۷۳ میلی‌گرم
منیزیم۱۷ میلی‌گرم
منگنز۰.۱۹۱ میلی‌گرم
فسفر۵۰ میلی‌گرم
سلنیوم۰.۷ میکرو گرم
روی۰.۲۰ میلی‌گرم
ارزش غذایی رازیانه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رازیانه گیاهی دارویی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که خواص درمانی زیادی دارد. طب سنتی هم تاکید فراوانی بر مصرف این گیاه به شکل دمنوش رازیانه یا عرق رازیانه برای درمان مشکلات رحم و تخمدان دارد. این گیاه به‌خاطر اینکه فیبر، منیزیم، آهن، کلسیم، ویتامین ث، ویتامین A و املاح معدنی و مواد مغذی زیادی دارد تاثیر مهمی روی کیفیت عملکرد اندام‌های مختلف بدن به‌خصوص بدن خانم‌ها می‌گذارد.

رازیانه گیاهی زنانه است که بیشتر برای برطرف‌کردن مشکلات زنان و بیماری‌های رحم، تخمدان و واژن توصیه می‌شود. از دیگر خواص مهم آن می‌توان به بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت پوست و بینایی، کاهش علائم یائسگی، تسکین دردهای قاعدگی و رفع ریزش مو اشاره کرد.

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر طب سنتی یا بهترین دکتر تغذیه از دکترتو کمک بگیرید. همچنین مشورت با دکتر طب سنتی آنلاین و دکتر تغذیه آنلاین قبل از مصرف این داروی گیاهی کمک‌کننده است. اگر می‌خواهید به عوارض رازیانه دچار نشوید، مشورت با دکتر مشاوره دارویی آنلاین را فراموش نکنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف آن به شکل دمنوش، عرق یا خود رازیانه برای بدن مفید است. همچنین باعث درمان بی اشتهایی کودکان هم می‌شود.

از آنجایی که این گیاه قاعده‌آور است، مصرف آن در زمان قاعدگی توصیه نمی‌شود. پاکسازی رحم، سلامت پوست و کاهش اشتها، از خواص رازیانه برای زنان هستند.

رازیانه را بهتر است صبح‌ها مصرف کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد (برای کاهش اشتها و لاغری، به‌صورت ناشتا مصرف کنید). رازیانه به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک می‌کند و گرفتگی‌های پریود را کاهش می‌دهد.

رازیانه و زنجبیل خاصیت ضد التهابی، تقویت ایمنی بدن و بهبود بیماری های دستگاه گوارش دارد و برای مشکلات پیش‌قاعدگی، یبوست، نفخ و گرفتگی معده و درمان پی ام اس بسیار موثر است.

بله. مصرف دمنوش و عرق این گیاه تاثیر مشابهی دارد.

مصرف آن در زنان باردار احتمال سقط جنین دارد؛ بنابراین زنان باردار باید تحت نظر پزشک مصرف کنند.

روزی نصف لیوان عرق رازیانه باعث افزایش میزان شیر مادر در دوران شیردهی می‌شود.

بله، علائم یائسگی مثل گرگرفتگی، بی‌خوابی و اضطراب را کاهش می‌دهد به‌علاوه اینکه عوارض جانبی جدی ندارد.

رازیانه با درمان کیست تخمدان می‌تواند نازایی را درمان کند. درواقع، مصرف رازیانه به بهبود کیفیت تخمک‌ها کمک کرده و باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شود و به‌این ترتیب برای درمان ناباروری موثر است.

مصرف این گیاه به‌شکل دمنوش و عرق رازیانه به‌خاطر داشتن فیبر برای درمان نفخ، گاز معده و یبوست مفید است.

فیبر موجود در این گیاه به درمان اسهال و بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رازیانه

  1. ناشناس گفت:

    بسیار جامع و مفیدبود متشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما دوست عزیز

  2. کاشانی گفت:

    با سلام وتشکر از مقلات پر محتوا وخوبتون

    سوالی داشتم اینکه مصرف رازیانه برای تقویت وازدیاد شیرمادران شیرده که دارای نوزاد پسر هستند مشکلی برای نوزاد پسران ایجاد نمیکند؟؟

  3. رضا مرادی گفت:

    میخواستم بدوم خوانومم که سرطان داره دمنوش رازیانه براش خوبه یا نه
    یک ماهه دکتر عمل کرده هنوز شیمی درمانی نشده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعلت حساسیت بیماری و دوره پیش از شیمیدرمانی از مصرف دارو های خودسرانه بپرهیزید

      1. بهاره گفت:

        سلام خسته نباشید من تازه تیروئید عمل کردم ویه سفر به مشهد دارم وپریود نمیشم امپول زدم ولی هشت روز نشودم الان عرق رازیانه میشه بخورم قرار ید درمانی بشم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمالا اختلال پریودی ناشی از همین عمل بوده
          نیاز به مصرف یا تزریق داروی هورمونی دارید
          بهتر است با توجه به حساس بودن شرایط شما زیر نظر پزشک زنان دارو مصرف کنید

      2. بهاره گفت:

        سلام خسته نباشید من تازه تیروئید عمل کردم ویه سفر به مشهد دارم وپریود نمیشم امپول زدم ولی هشت روز نشودم الان عرق رازیانه میشه بخورم قرار ید درمانی بشم یه کمکی بکنید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمالا اختلال پریودی ناشی از همین عمل بوده
          نیاز به مصرف یا تزریق داروی هورمونی دارید
          بهتر است با توجه به حساس بودن شرایط شما زیر نظر پزشک زنان دارو مصرف کنید

  4. Melika گفت:

    سلام من دختر ۲۰ ساله هستم کیست تخمدان و کیست نابوتین دارم میخواستم ببینم خوردن عرق رازیانه برای کیست خوبه که من مصرف کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      رازیانه به علت داشتن فیتواستروژن در زنان اگر به اندازه مصرف شود مفید است ولی درمان را بهتره ابتدا با داروهای هورمونی شروع کرده و با نظر پزشک معالج از طب مکمل و گیاهی در کنار آن استفاده کنید.

  5. ناشناس گفت:

    برای گر گرفتگی های یائسگی رازیانه مصرف میکنم آیا دانه هایش را باید پودر کنم یا همینطوری دم کنم واستفاده کنم ؟ممنون از جواب

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دانه های رازیانه را ابتدا با گوشت کوب یا هاون بکوبید، سپس در یک لیوان بریزید و برگ نعناع فلفلی را به آن اضافه کنید، آب داغ را روی محتویات ریخته و روی لیوان را بپوشانید، به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و سپس از صافی رد کرده و بنوشید.

  6. fatemeh گفت:

    سلام … در صورت استفاده از دمنوش رازیانه تا چه مقدار باعث بزرگی سینه میشود ؟ امکان داره روشی وجود داشته باشه که عکس این موضوع باشه ؟ یعنی باعث کوچک شدن سینه بشه

  7. تب ریز گفت:

    عرق رازیانه برای آقایان بصورت مداوم مضر است
    هورمون های زنانه را در آقایان تقویت میکند و باعث کاهش میل جنسی و احساساتی شدن آقایان میشود
    اما بصورت دارویی و موقت مشکلی نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام. برخی داروها بعلت داشتن فیتواستروژن چنین ویژگی هایی در درازمدت ایجاد میکند
      ممنونم از همراهی شما

  8. بیان گفت:

    سلام من یه دختر ۴۵ساله هستم، نامزد دارم ،توی سینم کیست داره، وتوی تخمدانم هم دوتا کیست داری ،چکار کنم خوب بشم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      عموما کیست تخمدان خطرناک است و باید درمان شود‌.
      توصیه می‌شود جهت درمان و آگاهی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

      1. آیناز گفت:

        سلام من دوختر ۱۹ سالمه تنبلی تخمدان دارم الان دو ماه شده پریود نشدم
        چیکار کنم عرق رازیانه بخورم خوب میشم ؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          سعی کنید از درمان های اصلی مثل هورمون تراپی زیر نظر متخصص انجام دهید
          رازیانه شاید تاثیر زیادی نداشته باشد

    2. تب ریز گفت:

      یاشافی
      جوشانده رازیانه هرشب بجز ایام قاعدگی تا ۴۰ شب
      استفاده از نوره طبی (زرنیخ زرد) هفته ای یکبار روی سینه ها و زیر شکم بمدت ۷ هفته

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از شما همراه همیشگی دکترتو

  9. بیان گفت:

    سلام من یه دختر ۴۵ساله هستم، نامزد دارم ،توی سینم کیست داره، وتوی تخمدانم هم دوتا کیست داری ،چکار کنم خوب بشم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      روش های مختلف درمانی وجود دارد از جمله عمل جراحی.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.پزشک متخصص زنان

      1. رقیه گفت:

        سلام من ۴۶ ساله هستم و بعداز اینه رحمم رو کشیدم بالا بواسیر پیداکردم بنظرتون چ گیاهی مصرف کنم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          بواسیر به علت ایجاد یبوست بوجود می آید با اصلاح رژیم غذایی و تحت نظر بودن متخصص گوارش با برطرف کردن یبوست موجب بهبود بواسیر هم می شود.

  10. سلام اقا دکتر دوست چگونه وقت بگرم من مر یص میشم اسخوان درد بسیاری دارم گفت:

    خیلی عای با تشگر فراوان ازشما👏