داروی کلوفیبرات چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص کلوفیبرات داروی فیبراتی برای کاهش سطح تری‌گلیسریدها در خون است که باعث کاهش سنتز و افزایش تجزیه چربی‌ها در کبد و فعالیت التهابی می‌شود. مهم‌ترین استفاده از قرص کلوفیبرات در کنترل سطح تری‌گلیسریدها و بهبود پروفیل لیپیدی خون است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کپسول کلوفیبرات

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

داروی کلوفیبرات (Clofibrate) دارویی است که برای درمان برخی از اختلالات لیپیدی (مرتبط با چربی خون) به کار می‌رود. نوعی فیبرات که روی کاهش سطح چربی‌های مضر مانند تری‌گلیسریدها و کلسترول خون تاثیر می‌گذارد و به‌واسطه قابلیت کم کردن کلسترول بد خون از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

مصرف این دارو در کنار تغییرات سبک زندگی از جمله رژیم غذایی سالم و ورزش منظم توصیه می‌شود و به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای افرادی تجویز می‌شود که سطح بالایی از تری‌گلیسرید یا کلسترول خون دارند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این دارو، مکانیسم اثرگذاری و تاثیرات جانبی آن آشنا شوید.

داروی کلوفیبرات چیست؟

قرص کلوفیبرات (Clofibrate) یک داروی فیبرات (Fibrate) برای کاهش چربی خون مضر مانند تری‌گلیسریدها و کلسترول خون و درمان برخی از اختلالات لیپیدی (مرتبط با چربی خون) است. این دارو با اثرگذاری روی آنزیم لیپوپروتئین لیپاز (LPL)، تجزیه تری‌گلیسریدها را افزایش داده و سطح آن‌ها در خون را پایین می‌آورد. قرص کلوفیبرات می‌تواند سطح لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) را افزایش و سطح لیپوپروتئین‌های چرب دنس (LDL) را کاهش دهد.

به این ترتیب باعث بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق و کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. کلوفیبرات به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای افرادی تجویز می‌شود که سطح بالایی از تری‌گلیسرید یا کلسترول خون دارند.

اسامی رایج داروی کلوفیبرات:

  • کپسول نرم کلوفیبرات زهراوی ۵۰۰ میلی گرم
  • سافت ژل کلوفیبرات

نحوه مصرف داروی کلوفیبرات

پیش از تجویز دارو، پزشک با هدف کنترل شرایط بیمار و از بین رفتن علائم چربی خون بالا رژیم غذایی اختصاصی را تجویز می‌کند؛ رژیم غذایی با چربی، قند یا کلسترول حداقلی. بیشتر افراد با رعایت دقیق دستورات غذایی و ورزشی پزشک می‌توانند بیماری و کلسترول بالا را مدیریت کنند. این دارو تنها زمانی تجویز می‌شود که بیمار به برنامه درمانی کمکی نیاز دارد و البته فقط در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که برنامه ورزشی و رژیم غذایی درست رعایت شوند. نحوه مصرف داروی کلوفیبرات باید بر اساس دستورات پزشک و بسته‌بندی دارو باشد.

کلوفیبرات معمولا به صورت دوره‌ای روزانه، هفتگی یا ماهانه همراه با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود. قرص کلوفیبرات را باید همراه با یک لیوان آب یا هر نوشیدنی غیرالکلی دیگری به صورت کامل بلعید. اجازه شکستن، پودر کردن یا جویدن قرص را ندارید.

می‌خوای قرص کلوفیبرات رو مصرف کنی؟

قبلش از متخصص سوال کن.

طریقه مصرف قرص کلوفیبرات ۵۰۰ برای زردی نوزادان

زردی نوزادان از بیماری‌های شایع دوره نوزادی است (زردی نوزاد چیست؟). نتایج چند پژوهش و آزمایش علمی نشان می‌دهد که مصرف قرص کلوفیبرات می‌تواند دوره زردی را در نوزادان کوتاه‌تر و میزان استفاده از فتوتراپی را کمتر کند. نتایج این پژوهش‌ها هنوز اثر منفی از مصرف این دارو روی نوزادان نشان نداده است و برعکس مصرف آن باعث کاهش سریع‌تر غلظت بیلی روبین در نوزاد شده و در مقایسه با فنوباربیتال عوارض کمتری دارد. به‌علاوه اینکه باعث خواب‌آلودگی نوزاد هم نمی‌شود.

موارد مصرف داروی کلوفیبرات

کلوفیبرات داروی فیبرات جهت کاهش سطح چربی‌های خون است. در صورت بالا بودن کلسترول در آزمایش خون ممکن است پزشک این دارو را تجوی کند. در موارد زیر توسط پزشک تجویز می‌شود:

  • هایپرتری‌گلیسریدمی
  • هایپرکلسترولمی
  • هایپرلیپوپروتئینمی نوع ۲
  • هایپرلیپوپروتئینمی نوع ۴

کلوفیبرات برای لاغری

قرص کلوفیبرات در واقع برای کاهش سطح چربی‌های خون تجویز می‌شود و نه لاغری. این دارو عمدتا در مواردی مانند هایپرتری‌گلیسریدمی (سطح بالای تری‌گلیسریدها) و هایپرکلسترولمی (سطح بالای کلسترول) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و لاغر شوید، بهتر است روش‌های سالم و متعارفی مانند تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و تعادل بین مصرف کالری و سوخت و ساز بدن را دنبال کنید. مشاوره با متخصص تغذیه‌ می‌تواند کمک کند تا به برنامه غذایی مناسبی برای کاهش وزن برسید.

دوز مصرفی داروی کلوفیبرات

دوز مصرفی داروی کلوفیبرات بستگی به نوع دارو، شکل دارویی و دستورات پزشک دارد. عموما، پزشک دوز مناسب را بر اساس شرایط بیمار و سطح چربی خون تعیین می‌کند.

دوز معمول قرص کلوفیبرات برای بزرگسالان در موارد هایپرتری‌گلیسریدمی و هایپرکلسترولمی در بازه ۵۰۰ میلی‌گرم تا ۲ گرم در روز است. اما، دوز مصرفی دقیق و زمان مصرف را پزشک تعیین می‌کند.

متن انگلیسی:
this medicine is less effective if you are greatly overweight. It may be very important for you to go on a reducing diet. However, check with your doctor before going on any diet
ترجمه متن:
در صورت داشتن اضافه وزن، این دارو کمتر موثر است. احتمالا داشتن یک رژیم غذایی کاهش وزن همراه با مصرف این دارو مهم است. با این حال، قبل از هر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

mayoclinic
قرص کلوفیبرات باعث بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق می‌شود.
قرص کلوفیبرات باعث بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق و کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

قرص کلوفیبرات ۲۰۰

قرص کلوفیبرات دوزهای مختلفی دارد که برای درجات مختلفی از بیماری بسته به شرایط بیمار تجویز می‌شود. دوز اولیه این دارو، قرص کلوفیبرات ۲۰۰ است که به تشخیص پزشک تجویز می‌شود و اگر قرص کلوفیبرات ۲۰۰ اثرگذار نباشد به‌تدریج پزشک دوز را بالاتر می‌برد. قرص کلوفیبرات ۱۶۰ هم داریم که در موارد خاص به بیمار داده می‌شود.

قرص کلوفیبرات ۵۰۰ برای چیست؟

قرص کلوفیبرات ۵۰۰ میلی‌گرم معمولا برای کنترل سطح تری‌گلیسرید در خون تجویز می‌شود. کلوفیبرات داروی فیبراتی است که با اثر بر لیپوپروتئین لیپاز، سطح تری‌گلیسرید و کلسترول بد را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. تری‌گلیسریدها نوعی چربی موجود در خون هستند که میزان بالای آن می‌تواند عوارضی مانند هایپرتری‌گلیسریدمی را به همراه داشته باشد.

قرص کلوفیبرات ۵۰۰ برای کاهش سطح تری‌گلیسرید در خون تجویز می‌شود و برای کنترل این وضعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است پزشک قرص کلوفیبرات ۵۰۰ را در ترکیب با سایر داروها یا درمان‌های دیگر برای کنترل سطح چربی خون تجویز کند.

بهترین زمان مصرف کلوفیبرات

معمولا قرص کلوفیبرات را همراه با یک وعده غذایی مصرف می‌کنند. بهترین زمان مصرف کلوفیبرات به توصیه‌ پزشک و نحوه تجویز دارو بستگی دارد. کپسول کلوفیبرات را در طول روز یا شب می‌توانید مصرف کنید. هرچند برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که دارو در زمان خاصی مانند قبل یا بعد از وعده غذایی مصرف شود تا اثر دارو به‌خاطر همزمانی با غذا کم نشود یا از بروز عوارض معده و گوارشی جلوگیری شود.

در هر صورت، این پزشک است که بهترین زمان مصرف کلوفیبرات را با توجه به وضعیت بیمار و سایر داروها یا عوارض احتمالی تعیین می‌کند.

عوارض جانبی داروی کلوفیبرات

مصرف داروی کلوفیبرات هم ممکن است باعث بروز عوارض احتمالی در بیمار شود که در صورت مشاهده این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • واکنش آلرژیک مانند سخت نفس کشیدن، گرفتگی گلو، ورم کردن لب‌ها، زبان یا صورت
  • درد در قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم
  • درد شدید معده همراه با حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز، گلو درد یا حس سرماخوردگی
  • خون در ادرار یا کاهش دفع ادرار
  • ورم پاها یا قوزک پا
  • گرفتگی عضلات، ضعف عضلانی، درد عضلانی
  • درد مفصل
  • افزایش وزن ناگهانی و بی‌دلیل
  • افزایش آنزیم‌های کبدی
  • سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی
  • اسهال و استفراغ

نمی‌دونی کلوفیبرات برات عوارض داره یا نه؟ همین حالا از پزشک سوال کن.

عوارض قرص کلوفیبرات ۵۰۰ برای نوزاد

در حالت کلی، کلوفیبرات برای نوزادان و کودکان به طور معمول توصیه نمی‌شود و استفاده آن در این گروه سنی ممکن است با عوارض جانبی جدی همراه باشد. تا به حال، استفاده از کلوفیبرات در نوزادان به طور گسترده مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است و اثرات آن روی این گروه سنی به طور دقیق مشخص نیست.

منع مصرف و موارد احتیاط داروی کلوفیبرات

مهم‌ترین موارد منع مصرف کپسول کلوفیبرات در بیماران کبدی، کلیوی یا سیروز صفراوی است. منع مصرف کلوفیبرات در موارد زیر توصیه می‌شود:

  1. حساسیت شدید به کلوفیبرات یا هر یک از مواد تشکیل‌دهنده آن.
  2. مشکلات کبدی شدید، از جمله بیماری کبدی مزمن و افزایش آنزیم‌های کبدی بیش از حد معمول.
  3. مشکلات عضلانی جدی، مانند میوپاتی استخوانی-عضلانی.
  4. بیماری کلیوی شدید یا نارسایی کلیه.
  5. بارداری یا شیردهی.

همچنین، در موارد زیر باید با احتیاط از کلوفیبرات استفاده شود و نیاز به نظارت پزشکی دارد:

  • مشکلات کبدی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی
  • مشکلات کلیوی غیرحاد
  • سابقه عوارض عضلانی ناشی از دیگر داروهای فیبرات
  • استفاده همزمان با دیگر داروها مانند وارفارین (داروی ضد انعقاد)

مصرف داروی کلوفیبرات در بارداری

داروی کلوفیبرات درون بدن جنین انباشته می‌شود، اما بدن جنین از لحاظ سیستماتیک قادر به تجزیه و دفع این دارو از بدن نیست. در نتیجه به‌شدت برای جنین مضر خواهد بود. بنابراین مصرف داروی کلوفیبرات در بارداری به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود مگر آنکه با تجویز و تشخیص پزشک باشد.

متن انگلیسی:
Clofibrate may be passed into the system of an unborn baby
ترجمه متن:
داروی کلوفیبرات می‌تواند از طریق مادر وارد بدن جنین شود.

drugs

مصرف داروی کلوفیبرات در شیردهی

مصرف داروی کلوفیبرات در شیردهی هم توصیه نمی‌شود چرا که قرص وارد شیر مادر شده و از این طریق به بدن نوزاد منتقل می‌شود. بدن نوزاد هم توانایی تجزیه این دارو را ندارد درنتیجه خطر وحشتناک انباشته شدن مواد دارویی در بدن نوزاد پیش می‌آید. بنابراین مصرف داروی کلوفیبرات در شیردهی به خانم‌ها توصیه نمی‌شود مگر آنکه با تشخیص و تجویز پزشک باشد.

مصرف قرص کلوفیبرات می‌تواند دوره زردی را در نوزادان کوتاه‌تر کند.
نتایج چند پژوهش و آزمایش علمی نشان می‌دهد که مصرف قرص کلوفیبرات می‌تواند دوره زردی را در نوزادان کوتاه‌تر و میزان استفاده از فتوتراپی را کمتر کند.

تداخلات دارویی داروی کلوفیبرات

کپسول کلوفیبرات ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد:

  • آنتی‌کوآگولانت‌ها مانند وارفارین: افزایش اثر آنتی‌کوآگولانت‌ها
  • استاتین‌ها مانند سیم‌واستاتین: افزایش خطر عوارض عضلانی از جمله میوپاتی استخوانی-عضلانی و رابدومیولیز
  • داروهای ضدتعریق مانند گلایکوپیرولات و پروبنسید
  • دیسکومفورت و حساسیت پوستی به‌خاطر افزایش غلظت داروها در خون
  • سیکلوسپورین‌ها: افزایش غلظت سیکلوسپورین‌ها در خون و خطر عوارض کلیوی و نفروتوکسیسیته

اطلاعات دارویی کلوفیبرات

اشکال دارویی، عوارض و تداخلات دارویی قرص کلوفیبرات را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اشکال داروییعوارضتداخل دارویی
قرص کلوفیبراتآلرژی، تورم صورت و لبها، تنگی نفسوارفارین (آنتی‌کوآگولانت)
کپسول نرم کلوفیبرات زهراوی ۵۰۰ میلی گرمآسیب کبدی، زردی، افزایش آنزیم‌های کبدیداروهای ضدتعریق (مانند گلایکوپیرولات و پروبنسید)
کپسول سافت ژل کلوفیبراتضعف و درد عضلانیسیکلوسپورین‌ها (مانند سیکلوسپورین A)
 افزایش کراتینین خون 
 حساسیت پوستی 
اطلاعات دارویی کلوفیبرات

قیمت قرص کلوفیبرات ۵۰۰

قیمت این قرص بسته به شرکت و کشور تولیدکننده متفاوت است. قیمت یک بسته کپسول کلوفیبرات ۵۰۰ ساخت ایران حدود ۱۰۰ هزار تومان است.

مکانیسم عملکرد داروی کلوفیبرات

کلوفیبرات از خانواده داروهای فیبراتی بوده و برای کاهش سطح چربی‌های (تری‌گلیسرید) خون استفاده می‌شود. مکانیسم عملکرد کلوفیبرات به صورت زیر است:

کلوفیبرات با تاثیر روی برخی از مکانیسم‌های اندوکرینی در بدن، باعث بهبود پروفیل لیپیدی خون می‌شود. و با افزایش فعالیت آنزیم لیپوپروتئین لیپاز، تری‌گلیسریدها (تری‌اسیدها) را در خون پایین می‌آورد. همچنین، با افزایش سنتز آپولیپوپروتئین C-3 (apo C-3) و کاهش سنتز آپولیپوپروتئین C-2 (apo C-2)، فعالیت آنزیم لیپاز را بیشتر کرده که موجب کاهش سطح تری‌گلیسریدها می‌شود.

این دارو همچنین با تاثیر روی آنزیم‌های مرتبط با متابولیسم چربی (مانند افزایش آپوپروتئین A-I و آپوپروتئین A-II)، میزان تری‌گلیسریدها در کبد را کاهش داده و فعالیت آنزیم‌های متابولیکی را تنظیم می‌کند. به علاوه اینکه با اثرگذاری روی مکانیسم‌ التهابی، فعالیت التهابی در بافتهای مختلف را کاهش می‌دهد.

تفاوت کلوفیبرات و فنوفیبرات

کلوفیبرات و فنوفیبرات هر دو داروهای فیبراتی برای کاهش سطح چربی خون هستند اما تفاوت‌هایی در مکانیسم عمل، اثرات و تداخلات دارویی دارند. برخلاف کلوفیبرات، فنوفیبرات از طریق افزایش اتصال چربی‌ها به اسید صفراوی و افزایش تجزیه تری‌گلیسریدها در کبد عمل می‌کند. درست است که هر دو دارو میزان تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورند اما فنوفیبرات تاثیر کمتری روی پایین آوردن میزان کلسترول بد دارد. به‌علاوه اینکه احتمال تداخل دارویی در فنوفیبرات نسبت به قرص کلوفیبرات بیشتر است.

آیا قرص کلوفیبرات خواب اور است؟
قرص کلوفیبرات به طور کلی به عنوان یک داروی خواب‌آور شناخته نشده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

قرص کلوفیبرات داروی فیبراتی برای کاهش سطح تری‌گلیسریدها در خون است که باعث کاهش سنتز و افزایش تجزیه چربی‌ها در کبد و فعالیت التهابی می‌شود. مهم‌ترین استفاده از قرص کلوفیبرات در کنترل سطح تری‌گلیسریدها و بهبود پروفیل لیپیدی خون است. با این حال، قبل از مصرف این دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا توصیه‌های دقیق و مناسب را برای شرایط خاص دریافت کنید.

این دارو گزینه درمان افراد مبتلا به هایپرتری‌گلیسریدمی است که عوامل خطر قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد. برای دریافت اطلاعات و دستورات دقیق‌تر در مورد مصرف قرص کلوفیبرات، بهتر است با متخصص قلب و عروق مشورت کنید و همواره دستورات و توصیه‌های او را رعایت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هنوز اثرگذاری قطعی این دارو برای زردی نوزاد تایید نشده است و صرفا چند تحقیق آزمایشگاهی به اثر مثبت آن اشاره کردند.

مصرف این دارو نه فقط برای نوزاد که حتی بزرگسالان بدون تجویز و نظر پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

قرص کلوفیبرات به طور کلی به عنوان یک داروی خواب‌آور شناخته نشده است. اما در برخی افراد ممکن است عوارض جانبی از جمله خواب آلودگی و خستگی ایجاد کند.

قرص فنوفیبرات حکیم 200 داروی شیمیایی فیبراتی است که جهت کاهش میزان کلسترول برای بیماران قلبی عروقی تجویز می‌شود.

بله، کپسول کلوفیبرات در برخی موارد برای کاهش سطح چربی‌های خون (لیپیدها) تجویز می‌شود. اصلی‌ترین هدف از استفاده از کلوفیبرات، کاهش سطح تری‌گلیسریدها (تری‌اسیدها) در خون است که عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی-عروقی مانند آمبولی کرونری (عارضه قلبی) و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی کلوفیبرات

  1. ناشناس گفت:

    سلام از وقتی که این کپسول را فنوفیبرات ۲۰۰را مصرف کردم حالت سر گیجه و استفراغ دارم چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دارو را قطع کنید
      و به پزشک برای داروی جایگزین مراجعه نمایید

  2. مجتبی گفت:

    سلام.. بسیار راهنمایی کامل و جامع ارایه دادید..خیلی استفاده کردم
    مرسی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سپاس از توجه تان
      تنمدرست باشید