چربی خون بالا علائم و راه های تشخیص و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چربی خون به دو دسته کلی کلسترول و تری گلیسیرید تقسیم می‌شود. چربی خون بالا می‌تواند منجر به ایجاد و پیشرفت بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و عروقی و سکته مغزی شود. علائم اصلی این بیماری تنگی نفس، سرگیجه، بی‌حسی و گزگز در دست‌ها و پاهاست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 19 دقیقه
چربی خون بالا علائم و راه های تشخیص و درمان آن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

چربی خون یا لیپیدهای خون اصطلاحی است که برای تمام مواد چرب موجود در خون از جمله کلسترول و تری گلیسیرید استفاده می‌شود. چربی‌های خون معمولا توسط یک کپسول پروتئینی منتقل می‌شوند. چگالی لیپیدها و نوع پروتئین، تعیین‌کننده سرنوشت ذره و تاثیر آن بر متابولیسم است. غلظت چربی خون به مقدار دریافتی و دفعی روده‌ها بستگی دارد، البته جذب و ترشح آنها از سلول‌ها در این غلظت بی‌تاثیر نیست.

زمانی که به شما گفته می‌شود چربی خون‌تان بالاست، یعنی مقدار کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و تری‌گلیسرید در خون شما بالا است. چربی خون بالا با نام هیپرلیپیدمی نیز شناخته می‌شود. سطوح بالای این چربی‌ها می‌تواند احتمال خطرات سلامتی جدی همچون حمله قلبی را بالا ببرد. در ادامه با دکترتو همراه باشید تا همه جوانب چربی خون را بررسی نماییم.

برای بررسی و درمان چربی خون می‌توانید از پزشک عمومی یا دکتر داخلی کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای بررسی و کنترل چربی خون و درمان آن آشنا شوید، با آنها به‌صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چربی خون چیست؟

چربی خون به انگلیسی hyperlipidemia، هیپرلیپیدمی سطح بالایی از لیپیدها مانند کلسترول و تری گلیسیرید را در خون شما تعریف می‌کند. پزشکان این بیماری را با تصلب شرایین (سخت‌شدن شریان‌ها) و سایر بیماری‌های جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری شریان‌های محیطی مرتبط می‌دانند.

علائم چربی خون بالا چیست؟

سطوح بالای چربی خون می‌تواند برای مدت طولانی مورد توجه قرار نگیرد، زیرا چربی خون به‌ندرت با علائمی همراه است. هیپرلیپیدمی معمولا تا زمانی‌که به سطوح بحرانی نرسد، تشخیص داده نمی‌شود. چربی خون بالا منجر به تعدادی از بیماری‌های مزمن می‌شود، که علائمی مشابه با یکدیگر دارند. اولین علائم چربی خون عبارت‌اند از:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد در قفسه سینه
  • بی‌حسی یا گزگز
  • تورم به خصوص در دست‌ها و پاها
  • بهبود ضعیف زخم
  • مشکلات پوستی یا تغییر رنگ
  • فشار خون بالا (بهتر است در کنار سایر علایم، زودتر برای درمان فشار خون بالا اقدام شود)

یکی دیگر از علائم رایج هیپرلیپیدمی، رسوبات چربی کوچکی است که در زیر پوست و معمولاً در اطراف چشم‌ها تجمع پیدا می‌کنند. این رسوبات که گزانتوم نامیده می‌شوند، زمانی تشکیل می‌شوند که انواع خاصی از چربی در زیر پوست جمع می‌شوند. آنها در اندازه و مکان متفاوت هستند و به طور کلی به خودی خود بی‌ضرر هستند و خارج از علائم جدی‌تر هستند.

خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عر‌وق در این ویدیو در مورد علائم چربی خون توضیح می‌دهند:

علائم چربی خون بالا در زنان و مردان چیست؟

از اصلی‌ترین علائم کلسترول بالا در زنان می‌توان به نتیجه‌ آزمایش‌ها اشاره کرد. معمولا بالا بودن چربی خون را نمی‌توان با علامت خاصی تشخیص داد. اما یکی از علائمی که ممکن است در زنان بروز کند، جمع شدن چربی در زیر پوست و به شکل گلوله است.

علایم چربی خون در پاها و علائم تری گلیسیرید بالا چیست؟

چربی‌ها به طور معمول باعث انسداد شریان‌ها در اندام‌ها می‌شوند. برخی مواقع ممکن است شریان‌هایی که خون را به پاها می‌رسانند در اثر چربی خون بالا مسدود شوند. آیا چربی باعث گزگز دست و پا میشود؟ متاسفانه بله! به علائم زیر توجه کنید:

  • درد پا و چربی خون و گزگز پا
  • گرفتگی عضلات پا در طول شب
  • تغییر رنگ غیرمعمول پوست پا
  • سردی پاها
علایم چربی خون در پاها و علائم تری گلیسیرید بالا چیست؟
چربی‌ها به طور معمول باعث انسداد شریان‌ها در اندام‌ها می‌شوند.

آیا چربی خون باعث گرفتگی عضلات و درد دست میشود؟

بله در مواردی این امکان وجود دارد. در حالت کلی شایع‌ترین منابع اسپاسم شامل استفاده بیش‌ازحد از عضلات و کم آبی بدن است. نوشتن یا تایپ طولانی مدت هم می‌تواند منجر به گرفتگی دست و عضلات آن شود.

آیا چربی خون باعث تنگی نفس میشود؟

آیا چربی دور قلب باعث تنگی نفس میشود؟ چربی پریکارد یا چربی دور قلب ممکن است شریان ریوی را فشرده کند و در نتیجه فشار RV را افزایش داده و عملکرد ریه را مختل کند. نشانه های چربی خون و چربی پریکارد همچنین ممکن است عروق ریه‌ها را فشرده کند و باعث فرآیندهای فیبروتیک ریوی و اختلال عملکرد ریه شود.

برای بررسی علایم و برای درمان چربی خون به چه دکتری مراجعه کنیم؟

متخصص داخلی، پزشکی است که می‌تواند تمام اندام‌ها و سیستم‌های داخلی شما را بررسی کند. مدیریت بیماری‌های مزمن و مراقبت از بیمارانی که به بیش از یک بیماری دچار هستند، وظیفه متخصصان داخلی است. در صورت داشتن هر گونه علائمی در بخش‌های مختلف بدن باید به متخصص داخلی مراجعه کنید تا چربی خون شما را بررسی کند.

اگر نمی‌دانید علت علائم شما چیست و در پیدا‌کردن بیماری خود سردرگم هستید، اصلا نگران نباشید! دکترتو اینجاست تا همه چیز را برای شما آسان کند. شما می‌توانید از طریق دکترتو با برترین متخصصان داخلی کشور مشاوره تلفنی داشته‌باشید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت مراجعه حضوری تعیین کنید.

اگر احساس می‌کنید که چربی خون شما بالاست، باید به دکتر عمومی و یا دکتر داخلی مراجعه کنید تا برای شما درخواست آزمایش بدهد. همچنین با بررسی سوابق خانوادگی شما، تصمیم‌های درمانی مناسب شما گرفته می‌شود. برای دریافت نوبت حضوری از دکتر داخلی و یا دکتر عمومی می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص داخلی یا عمومی در شهر مورد نظر، نوبت دریافت کنید. در دکترتو همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر داخلی و از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بهرمند شوید.

آیا شما هم علائم چربی خون را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

بزرگترین عامل چربی خون چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که علت چربی خون چیست؟ اینکه به چربی خون مبتلا می‌شوید، به تعداد زیادی عامل خطر بستگی دارد اما معمولا اصلی‌ترین علت ابتلا به چربی خون بالا، رعایت نکردن رژیم غذایی سالم و مناسب است. کسانی که ورزش نمی‌کنند و مواد غذایی حاوی چربی زیاد می‌خورند، بیشتر در خطر ابتلا به چربی خون بالا هستند. اما موارد بسیاری می‌توانند در ابتلا به این بیماری موثر باشند که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

عوامل تاثیرگذار بر غلظت چربی خون چیست؟

غذاهای سرشار از انواع خاصی از چربی‌ها، شرایط پزشکی خاص و عوامل دیگر می‌توانند باعث افزایش کلسترول خون و تری‌گلیسیرید بالا شوند.

۱. رژیم غذایی بیشترین تأثیر را روی چربی خون دارد

رژیم غذایی بزرگ‌ترین عامل چربی خون است. دو نوع چربی برای افزایش سطح کلسترول شناخته شده‌است:

عوامل موثر بر چربی خون بالانشانه‌های آن‌ها
چربی‌های اشباع‌شدهچربی‌های اشباع‌شده می‌توانند سطح LDL شما را افزایش دهند. برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن نخل و روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع‌شده هستند. با این حال، چربی اشباع‌شده بیشتر در محصولات غذایی حیوانی مانند پنیر، کره، شیر و استیک یافت می‌شود.
چربی‌های ترانسچربی‌های ترانس یا اسیدهای چرب ترانس بدتر از چربی‌های اشباع هستند چرا که می‌توانند سطح LDL شما را افزایش داده و سطح HDL را کاهش دهند. برخی از چربی‌های ترانس به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شوند. برخی دیگر در غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شوند که تحت فرآیندی به نام هیدروژنه شدن قرار گرفته‌اند، مانند چیپس سیب‌زمینی و فست‌فود.
تاثیر رژیم غذایی در پایین آوردن چربی خون

۲. کم کاری تیروئید و چربی خون بالا

کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق‌می‌افتد که بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن شما قرار دارد. تیروئید برای کمک به تنظیم و مصرف انرژی، هورمون‌های خاصی را ترشح می‌کند که تقریبا بر تمام اندام بدن تاثیر می‌گذارند. علائم کم کاری تیروئید این است که انرژی در بدن به درستی مصرف نمی‌شود. در نتیجه بدن کالری‌ها را به چربی خون تبدیل می‌کند.

برای بررسی علایم و برای درمان چربی خون به چه دکتری مراجعه کنیم؟
مدیریت بیماری‌های مزمن و مراقبت از بیمارانی که به بیش از یک بیماری دچار هستند، وظیفه متخصصان داخلی است.

۳. تاثیر دیابت بر چربی خون

دیابت یک بیماری متابولیک است که باعث افزایش قندخون می‌شود. هورمون انسولین قند را از خون به سلول‌های شما منتقل می‌کند تا ذخیره یا برای انرژی استفاده شود. در دیابت، بدن شما یا انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به طور موثر از انسولینی که می‌سازد، استفاده کند.

زمانی که بدن شما نتواند کالری‌های دریافتی خود را مصرف کند، آنها را به تری‌گلیسیرید یا کلسترول تبدیل می‌کند. با این اتفاق انباشت این چربی‌ها در خون و بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند برخی مشکلات سلامتی مانند چربی خون را ایجاد کند.

۴. سندروم متابولیک

سندروم متابولیک گروهی از پنج عامل خطر است که در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می‌دهد. فشار خون بالا، علائم قند خون بالا، چربی اضافی دور کمر، سطوح بالای تری‌گلیسیرید و کلسترول پنج خطر گفته‌شده هستند. برای تشخیص سندروم متابولیک شما باید حداقل سه مورد از این پنج خطر را دارا باشید. درست است که چربی خون بالا بخشی از سندروم متابولیک است، با این حال اگر شما به چربی خون مبتلا نباشید، سندروم متابولیک احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

۵. سندروم کوشینگ

سندرم کوشینگ یا هیپرکورتیزولیسم به دلیل سطوح بالای غیرطبیعی هورمون کورتیزول رخ می‌دهد. سطح کورتیزول معمولا بر اثر استرس مزمن افزایش پیدا می‌کند. هورمون کورتیزول می‌تواند تری‌گلیسیریدها را تحریک کند و منجر به افزایش سطح کلسترول بد در خون شود.

۶. سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که بر سطوح هورمونی زنان تأثیر می‌گذارد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمون‌های مردانه تولید می‌کنند. این عدم تعادل هورمونی باعث می‌شود بدن آنها دوره‌های قاعدگی را رد کند و باردار شدن را برای آنها سخت‌تر کند.

محققان معتقدند این سندروم می‌تواند باعث مقاومت سلول‌ها به انسولین شود. همانطور که می‌دانید با کاهش انسولین، کالری خون افزایش می‌یابد. بدن کالری‌ها اضافی را به چربی تبدیل می‌کند. در نتیجه چربی خون شما افزایش پیدا می‌کند.

متن انگلیسی: «LDL cholesterol, or “bad” cholesterol, is the main lipid that causes damaging buildup and blockage in your arteries.»
ترجمه فارسی:‌ «کلسترول LDL یا کلسترول «بد»، چربی اصلی است که باعث تجمع و انسداد مضر در شریان‌های شما می‌شود.»

به نقل از سایت kidney

۷. بیماری های کلیوی

کلیه‌ها یک جفت اندام له اندازه مشت هستند که در پایین قفسه سینه و طرفین ستون فقرات قرار دارند. کلیه‌ها مسئول فیلتر کردن مواد زائد، آب اضافی، نمک و پتاسیم هستند. علت دقیق تاثیر بیماری‌های کلیوی در افزایش چربی خون مشخص نیست، اما یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که مشکلات کلیوی دارند بیشتر دچار چربی خون می‌شوند.

علت بیماری چربی خون چیست؟
علت دقیق تاثیر بیماری‌های کلیوی در افزایش چربی خون مشخص نیست، اما یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که مشکلات کلیوی دارند بیشتر دچار چربی خون می‌شوند.

۸. چربی خون در بارداری، چربی خون برای جنین ضرر دارد؟

سطح کلسترول و تری گلیسیرید به طور طبیعی در دوران بارداری افزایش می‌یابد، زیرا برای رشد و نمو کودک مورد نیاز است. همچنین کلسترول برای ساخت هورمون‌های استروژن و پروژسترون که در بارداری نقش کلیدی دارند، مورد نیاز است. افزایش چربی خون در دوران بارداری موقتی است و هیچ خطری برای شما یا کودکتان نخواهد‌داشت.

۹. علل شایع ابتلا به چربی خون، چربی خون ارثی است؟

علاوه بر موارد گفته‌شده، موارد زیر نیز، می‌توانند باعث افزایش چربی خون شوند:

  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک
  • داروهای خاص مانند دیورتیک‌ها و استروئیدها
  • چاقی
  • مصرف بیش‌از‌حد الکل
  • یائسگی زودرس
  • کم‌تحرکی
  • سیروز صفراوی
  • لوپوس
  • ایدز
  • استرس مزمن.

تست چربی خون و تشخیص چربی خون چگونه انجام می شود؟

هیپرلیپیدمی هیچ علامتی ندارد، بنابراین تنها راه تشخیص درخواست آزمایش چربی خون است که با نام پانل چربی یا پروفایل لیپیدی نیز شناخته می‌شود. پزشک از پانل چربی برای تشخیص هیپرلیپیدمی استفاده می‌کند. این آزمایش سطح کلسترول شما را تعیین می‌کند. برای تشخیص میزان تری گلیسیرید نیز از آزمایش تری گلیسیرید اسنفاده کرد که با استفاده از نمونه خون انجام می‌شود و تفاوتی با تشخیص مقدار کلسترول ندارد.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از گرفتن خون ناشتا باشید. این بدان معناست که در این مدت باید از خوردن یا نوشیدن چیز دیگری غیر از آب خودداری کنید. با این‌حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که روزه گرفتن همیشه ضروری نیست، بنابراین دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. سطوح ایمن کلسترول بسته به سابقه سلامتی و نگرانی‌های فعلی سلامتی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و بهتر است در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

آزمایش چربی خون شامل چیست؟

آزمایش چربی خون مهم ترین و پرکاربردترین آزمایش برای بررسی چربی خون بالا است. هیپرلیپیدمی نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. آزمایش خون می‌تواند سطح چربی موجود در خون را اندازه‌گیری کند. موارد زیر در آزمایش چربی خون بررسی می‌شوند:

  • LDL
  • HDL
  • Cholesterol
  • Triglycerides

تست چربی خون در خانه، تشخیص چربی خون بدون آزمایش ممکن است؟

امروزه کیت‌های تشخیص چربی خون یا دستگاه تست چربی خون به سادگی در دسترس هستند و شما می‌توانید به سادگی با آنها میزان چربی خون خود را تعیین کنید. با این کیت‌ها شما نیاز به مراجعه پزشک ندارید و می‌توانید در خانه این تست‌ها را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از کیت‌های زیر استفاده کنید:

  • Everlywell
  • CardioChek
  • KPI
  • SDBIO CURO L7
تست چربی خون در خانه، تشخیص چربی خون بدون آزمایش ممکن است؟
امروزه کیت‌های تشخیص چربی خون یا دستگاه تست چربی خون به سادگی در دسترس هستند و شما می‌توانید به سادگی با آنها میزان چربی خون خود را تعیین کنید.

درمان چربی خون چیست؟

تغییر سبک زندگی اولین خط درمان هیپرلیپیدمی است. اگر این کار کافی نباشد ممکن است نیاز به مصرف برخی داروهای داشته‌باشید. در ادامه ابتدا داروهای مورد استفاده در کنترل چربی خون را بررسی خواهیم‌کرد و سپس به سراغ سبک زندگی متناسب برای چربی خون متعادل خواهیم‌رفت.

۱. بهترین قرص برای چربی خون

اگر تغییرات سبک زندگی برای درمان هیپرلیپیدمی شما کافی نباشد، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. استاتین‌ها خط اول داروهای هیپرلیپیدمی هستند. اگر نمی‌توانید استاتین‌ها را تحمل کنید یا اگر آنها کلسترول LDL شما را به اندازه کافی کاهش نمی‌دهند، mRNA و داروهای آنتی‌بادی مونوکلونال که اخیرا ساخته شده‌اند به خوبی می‌توانند این کار را برای شما انجام‌دهند. به طور کلی داروهای رایج کاهش‌دهنده کلسترول و تری‌گلیسیرید عبارت‌اند از:

  • استاتین‌ها مانند داروی آتورواستاتین (لیپیتور)، فلوواستاتین، لوواستاتین، پیتاواستاتین (لیوالو)، پراواستاتین، روزوواستاتین (کرستور) و سیمواستاتین
  • رزین‌های متصل شونده به اسید صفراوی مانند کلستیرامین (پروالیت)، کولسولام (ولچول)، کلستیپول (کولستید)
  • مهارکننده‌های جذب کلسترول، مانند ezetimibe (Zetia/Nexlizet)
  • جایگزین‌های تزریقی برای استاتین‌ها ، مانند alirocumab (Praluent) یا evolocumab (Repatha)
  • فیبرات‌ها مانند فنوفیبرات (فنوگلاید، تریکور، تریگلاید) یا جمفیبروزیل (لوپید)
  • نیاسین (نیاکور)
  • مکمل‌های اسید چرب امگا ۳
  • سایر مکمل‌های کاهش‌دهنده کلسترول.

۲. تغییر سبک زندگی برای کاهش چربی خون

تغییرات سبک زندگی اغلب کلید مدیریت چربی خون در خانه است. حتی اگر هیپرلیپیدمی شما ارثی باشد تغییر سبک زندگی همچنان بخشی ضروری از درمان است. این تغییرات به تنهایی ممکن است برای کاهش خطر عوارضی مانند بیماری قلبی و سکته کافی باشد. اگر در حال حاضر داروهایی برای مدیریت چربی خون مصرف می‌کنید، تغییرات سبک زندگی می‌تواند اثرات کاهش کلسترول آنها را بهبود بخشد.

۳. برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟ (روش خانگی کاهش چربی خون)

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد و سطح کلسترول HDL را افزایش دهد. برای نمونه می‌توانید از موارد زیر را در رژیم غذایی خود استفاده کنید:

  • چربی‌های سالم تری را انتخاب کنید. از چربی‌های اشباع‌شده که عمدتاً در گوشت قرمز، بیکن، سوسیس و محصولات لبنی پرچرب یافت می‌شوند، اجتناب کنید. در صورت امکان از پروتئین‌های کم‌چربی مانند مرغ، بوقلمون و ماهی استفاده کنید. برای پخت و پز از چربی‌های تک غیراشباع مانند زیتون، آووکادو و روغن کانولا استفاده کنید.
  • چربی‌های ترانس را حذف کنید. چربی‌های ترانس در غذاهای سرخ‌شده و غذاهای فرآوری‌شده مانند کلوچه‌ها و سایر تنقلات یافت می‌شوند. مواد تشکیل‌دهنده روی برچسب محصول را بررسی کنید. از هر محصولی که «روغن نیمه هیدروژنه» را فهرست کرده‌است صرف نظر کنید.
  • امگا ۳ بیشتری بخورید. برای خیلی‌ها این سؤال وجود دارد که آیا امگا ۳ چربی خون را کاهش می دهد؟ اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی برای قلب دارند. می‌توانید آنها را در برخی از انواع ماهی‌ها از جمله ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و شاه ماهی پیدا کنید. آنها همچنین می‌توانند در برخی آجیل‌ها و دانه‌ها مانند گردو و بذر کتان یافت شوند.
  • مصرف فیبر خود را افزایش دهید. تمام فیبرها برای قلب سالم هستند، اما فیبر محلول که در جو، سبوس، میوه‌ها، لوبیا و سبزیجات یافت می‌شود.می‌تواند میزان کلسترول بد شما را پایین بیاورد.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. این مواد مغذی سرشار از فیبر و ویتامین هستند و چربی اشباع کمی دارند.

پسته و گردو برای چربی خون ضرر دارد؟

اگرچه خیلی افراد فکر می‌کنند این دو آجیل پرخاصیت به دلیل دارا بودن چربی مضر هستند، اما باید گفت که ضرری ندارند و چربی خون را بالا نمی‌برند. البته باید در مصرف آجیل و مغزها میانه‌روی را رعایت کرد.

۴. کاهش وزن، قاتل چربی خون

اگر وزن بالا یا چاقی دارید، کاهش وزن ممکن است به کاهش سطح کلسترول شما کمک‌کند. کاهش وزن با فهمیدن اینکه چه مقدار کالری دریافت می‌کنید و چه مقدار کالری می‌سوزانید شروع می‌شود. بزرگسالان برای کاهش نیم کیلو از وزن خود، باید مقدار ۳۵۰۰ کالری کمتر نسبت به میزان فعالیت‌شان دریافت‌کنند.

البته لازم نیست این فرآیند را به تنهایی شروع کنید. می‌توانید با یک پزشک یا متخصص تغذیه کار کنید تا یک برنامه غذایی مناسب برای شما ایجاد کند.

قاتل چربی خون چیست؟
اگر وزن بالا یا چاقی دارید، کاهش وزن ممکن است به کاهش سطح کلسترول شما کمک‌کند.

۵. ورزش برای پایین آوردن چربی خون (بهترین روش درمان چربی خون)

فعالیت بدنی برای سلامت کلی، کاهش وزن و سطح کلسترول مهم است. زمانی که فعالیت بدنی کافی ندارید، سطح کلسترول HDL کاهش می‌یابد. این بدان معناست که کلسترول “خوب” کافی برای انتقال کلسترول “بد” از شریان‌های شما وجود ندارد.

شما فقط به ۴۰ دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید ۳ یا ۴ بار در هفته نیاز دارید تا سطح کلسترول خود را کاهش دهید. هدف باید ۱۵۰ دقیقه ورزش در هر هفته باشد.

ترک سیگار برای کاهش چربی خون واجب است؟

سیگار سطح کلسترول “خوب” شما را کاهش می‌دهد و تری گلیسیرید شما را افزایش می‌دهد. حتی اگر هیپرلیپیدمی در شما تشخیص داده نشده‌باشد، سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد ترک سیگار صحبت کنید یا پچ نیکوتین را امتحان کنید. چسب‌های نیکوتین در داروخانه بدون نسخه در دسترس هستند که می‌توانند باعث پیشگیری از بیماری قلبی شوند.

۶. بهترین دمنوش برای چربی خون چیست؟

دمنوش زیره می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی باشد که چربی خون بالا دارند. چرا؟ این دمنوش مفید می‌تواند در کاهش اشتها و در افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن موثر باشد. یکی دیگر از دمنوش‌هایی که برای افرادی که چربی خون بالا دارند مفید است، دمنوش چای سبز است.

۷. درمان چربی خون در طب سنتی و درمان خانگی چربی خون

از آنجایی که استاتین‌ها بی‌عوارض نیستند و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند، درمان‌های گیاهی و خانگی در رابطه با این بیماری همیشه مورد توجه بوده‌اند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از داروها استفاده کنید، درمان‌های خانگی گزینه‌ مناسبی برای شما است.

داروی درمان هیپرگلیسیمی چیست؟
اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از داروها استفاده کنید، درمان‌های خانگی گزینه‌ مناسبی برای شما است.

۱. نیاسین

نیاسین یک ویتامین B است. پزشکان گاهی اوقات آن را برای بیماران مبتلا به کلسترول بالا یا مشکلات قلبی پیشنهاد می‌کنند. این ویتامین سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. شما می توانید نیاسین را از غذاها، به ویژه جگر و مرغ، یا از مکمل‌ها دریافت کنید.

مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه نیاسین برای زنان ۱۴ میلی‌گرم و برای مردان ۱۶ میلی‌گرم است. مکمل‌های این ویتامین را مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان آن را توصیه کند. انجام این کار می‌تواند عوارض جانبی مانند خارش و برافروختگی پوست، حالت تهوع و غیره ایجاد کند.

۲. مکمل های پسیلیوم

پسیلیوم فیبری است که از پوسته دانه‌های گیاه Plantago ovata تهیه می‌شود. می‌توانید آن را در یک قرص مصرف کنید یا آن را با نوشیدنی یا غذا مخلوط کنید. مصرف منظم پسیلیوم سطح کلسترول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین یبوست را تسکین می‌دهد و می‌تواند قند خون افراد دیابتی را کاهش دهد.

متن انگلیسی: «The aim of lipid therapy is to decrease the risk of heart disease by lowering harmful cholesterol levels. Physicians often recommend that patients make lifestyle changes, such as eating a diet lower in fat, exercising, and losing weight.»
ترجمه فارسی:‌ «هدف از لیپید درمانی کاهش خطر بیماری قلبی با کاهش سطح کلسترول مضر است. پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که بیماران در سبک زندگی خود تغییراتی مانند رژیم غذایی با چربی کمتر، ورزش و کاهش وزن ایجاد کنند.»

به نقل از سایت maomhealth

۳. فیتواسترول ها

فیتواسترول‌ها موم‌هایی هستند که از گیاهان به دست می‌آیند. آنها از جذب کلسترول توسط روده جلوگیری می‌کنند. این مواد به طور طبیعی در غلات کامل، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی، فیتواسترول‌ها را به مواد غذایی خود می‌افزایند. درست است که این کار مقدار کلسترول را کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند اثر آن را خنثی کند.

۴. پروتئین سویا

دانه‌های سویا و غذاهای تهیه‌شده با آن می‌توانند تا حدودی کلسترول LDL را کاهش دهند. توفو، شیر سویا و دانه‌های سویا بخارپز منبع خوبی از پروتئین بدون چربی هستند، به این معنی که خوردن آنها به جای غذای چرب مانند گوشت گاو می‌تواند کلسترول کلی را در رژیم غذایی شما کاهش دهد.

۵. سیر

اثر کاهش‌دهنده کلسترول سیر نامشخص است، اما می‌تواند از حمله قلبی جلوگیری کند. تصور می‌شود، سیر نقش به سزایی در کاهش فشار خون دارد.

۶. برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمز، برنج سفیدی است که با مخمر تخمیر شده‌است. این غذا به عنوان دارو در چین مصرف می‌شود. تحقیقات نشان داده‌شده‌است که برخی از مکمل‌های برنج مخمر قرمز کلسترول را کاهش می‌دهند، زیرا حاوی موناکولین K هستند. این ترکیب شیمیایی مشابه لواستاتین، یک داروی کاهش‌دهنده کلسترول است. توجه داشته‌باشید این داروی گیاهی عوارضی همچون باعث آسیب کلیه، کبد و عضلات را به دنبال دارد.

۷. زنجبیل و چربی خون

یکی مطالعه نشان داده‌است که زنجبیل می‌تواند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید شما را کاهش دهد و در مقابل سطح کلسترول‌های “خوب” را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید زنجبیل خام را به غذا اضافه کنید یا آن را به عنوان مکمل یا پودر مصرف کنید.

۸. دانه کتان

کتان گل آبی است که در آب و هوای معتدل رشد می‌کند. هم دانه‌های آن و هم روغن استخراج‌شده از کتان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که دارای تعدادی فواید سلامتی از جمله افزایش سطح کلسترول HDL هستند. برای دریافت بیشترین تقویت سلامتی از دانه کتان، از روغن آن استفاده کنید یا دانه کتان را آسیاب‌شده بخورید. بدن ما نمی‌تواند پوسته بیرونی براق دانه را تجزیه کند.

۹. آب لیمو و چربی خون

مرکبات سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها عملکرد سیستم ایمنی را تقویت‌کرده و از پوست شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. به عنوان مثال، لیمو یک نیروگاه تغذیه است. سرشار از کلسیم، منیزیم، مس و پتاسیم است که شما را هیدراته نگه می‌دارد و به جلوگیری از کمبود مواد معدنی کمک می‌کند.

همچنین یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین C است که از آنفولانزا، عفونت‌ها و پیری زودرس محافظت می‌کند. همین امر در مورد آب لیمو نیز صدق می‌کند، که به طور گسترده به عنوان یک درمان طبیعی برای سنگ کلیه و ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات، آب لیمو ممکن است به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. این فواید تا حد زیادی به دلیل سطوح بالای فلاونوئیدها و ویتامین C موجود در آبلیمو است.

آبلیمو و چربی خون چه ارتباطی دارند؟
یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین C است که از آنفولانزا، عفونت‌ها و پیری زودرس محافظت می‌کند.

انواع چربی خون چیست؟

به‌طورکلی چربی خون به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ یعنی کلسترول و تری‌گلیسیرید، اما همین دو دسته هم به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱. کلسترول

همه ما با واژه کلسترول آشنا هستیم و اسم کلسترول خوب و بد را شنیده‌ایم. اما بالا بودن کلسترول خون چه عوارضی دارد؟ شاید دقیقا نمی‌دانید کلسترول خوب و کلسترول بد چیست؟ انواع کلسترول به شرح زیر هستند:

  • کلسترول تام: این اصطلاح سطح کلی کلسترول شما است (ترکیبی از LDL-C، VLDL-C و HDL-C).
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL): این چربی که با نام کلسترول بد هم شناخته می‌شود، می‌تواند در رگ‌های خونی شما جمع شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.
  • چربی کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL): این نوع کلسترول معمولا در مقادیر بسیار کم وجود دارد، افزایش این نوع کلسترول ممکن است نشانه‌ای از متابولیسم غیرطبیعی چربی باشد.
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL): این نوع کلسترول با نام کلسترول خوب نیز شناخته می‌شود. کلسترول‌های خوب، کلسترول LDL را جذب کرده و آن را به کبد می‌رسانند، سپس کبد آنها را از بدن دفع می‌کند. با این کار خطر بیماری‌های قلبی و سکته کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت چربی خون و کلسترول چیست؟

کلسترول نوعی چربی خون است که در کبد ساخته می‌شود و در برخی غذاها نیز وجود دارد. همه ما فقط به مقداری کلسترول در بدن خود نیاز داریم تا ما را سرحال نگه دارد، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند عروق را مسدود کند و منجر به مشکلات سلامتی در آینده از جمله بیماری قلبی شود.

۲. تری گلیسیرید

تری‌گلیسیریدها نوعی چربی هستند که از غذای مصرفی به وجود می‌آیند. در واقع زمانی که غذا می‌خورید، بدن کالری‌هایی را که نیاز به استفاده فوری ندارد را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند. تری‌گلیسیریدها در سلول‌های چربی شما ذخیره می‌شوند. بعدها، هورمون‌ها تری‌گلیسیرید را برای انرژی بین وعده‌های غذایی آزاد می‌کنند. افزایش مقدار این چربی در بدن با مشکلت قلبی عروقی و سکته مرتبط است.

۳. چربی خون عصبی چیست؟

شرایط استرس‌زا یکی از عواملی است که تقریبا روی تمام اندام‌های بدن تاثیر می‌گذارد. استرس و اضطراب باعث بالارفتن غلظت خون و در نتیجه کاهش مایعات خون می‌شود.این اتفاق به مرور چربی خون را افزایش خواهد داد.

چربی خون بالا منجر به چه مشکلاتی می شود؟ (عوارض چربی خون بالا چیست؟)

در همه بیماری‌هایی که به دلیل چربی خون ایجاد می‌شوند، علت انسداد شریان‌ها است. در ادامه برخی از این بیماری‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. چربی خون و بیماری عروق کرونر قلب

خطر اصلی چربی خون بالا بیماری عروق کرونر قلب یا گرفتگی رگ قلب است که می‌تواند منجر به مرگ در اثر حمله قلبی شود. اگر سطح کلسترول شما بیش‌از‌حد بالا باشد، کلسترول می‌تواند در دیواره رگ‌های شما جمع شود. با گذشت زمان، این تجمع (که با نام پلاک نیز شناخته می‌شود) باعث سخت‌شدن شریان‌ها یا تصلب شرایین می‌شود.

شریان‌هایی که قلب را تغذیه می‌کنند، می‌توانند در نواحی خاصی باریک شوند (تنگی کانونی) و جریان خون را به بخشی از عضله قلب کند کنند. به طور کلی چربی خون با انسداد رگ‌های قلب باعث بروز این بیماری می‌شود.

۲. چربی خون و سکته مغزی (عوارض چربی خون بالا در زنان و مردان)

پلاک‌های کلسترول و تری‌گلیسیرید نه تنها رگ‌های خونی شما را در داخل و اطراف قلب شما می‌پوشانند، بلکه آنها عروق خاصی را که به مغز شما منتهی می‌شوند را نیز باریک می‌کنند. اگر رگ حامل خون به مغز به طور کامل مسدود شود، ممکن است به علت سکته مغزی رخ دهد.

۳. چربی خون و بیماری عروق محیطی

علاوه بر قلب و مغز شما، پلاک کلسترول می‌تواند علائمی را در پاها و سایر نواحی خارج از قلب و مغز شما ایجاد کند و باعث ایجاد بیماری عروق محیطی یا بیماری شریان محیطی شود. پاها شایع‌ترین قسمت مورد هدف در این بیماری هستند. ممکن است هنگام راه رفتن متوجه گرفتگی عضلات ساق پا شوید که با استراحت بهتر می‌شود.

علت گزگز و سرگیجه چیست؟
پاها شایع‌ترین قسمت مورد هدف در این بیماری هستند.

۴. چربی خون و دیابت

دیابت می‌تواند تعادل بین سطوح HDL یا کلسترول “خوب” و LDL یا کلسترول “بد” را بر هم بزند. افراد مبتلا به دیابت معمولا ذرات LDL دارند که به شریان‌ها می‌چسبند و راحت‌تر به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌رسانند. برخی اوقات گلوکز (نوعی قند) به لیپوپروتئین‌ها می‌چسبد. LDL حاوی قند برای مدت طولانی‌تری در جریان خون باقی می‌ماند و ممکن است به تشکیل پلاک کمک کند.

افراد مبتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲، ممکن است سطح HDL پایین و تری گلیسیرید بالا داشته باشند. همانطور که گفتیم هر دوی اینها خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند. به طور کلی چربی خون و دیابت یک رابطه دو سویه دارند.

۵. چربی خون باعث فشار خون بالا میشود؟

چربی خون بالا باعث التهاب و ترشح هورمون‌های خاصی می‌شود که باعث سفت شدن یا انقباض عروق خونی می‌شود. بنابراین با باریک شدن عروق خونی، باعث بروز عوارض فشار خون بالا می‌شود.

۶. چربی خون و اختلال نعوظ

اختلال نعوظ به وضعیتی گفته می‌شود که مرد نتواند در حین رابطه جنسی به نعوظ دست یابد یا آن را حفظ کند. در درازمدت، به نظر می‌رسد که چربی خون بالا باعث باریک‌شدن رگ‌های خونی کوچک‌تر آلت تناسلی می‌شود. وقتی رگ‌های آلت باریک می‌شوند، در هنگام رابطه خونه کافی به آلت نمی‌رسد در نتیجه نعوظ دچار اختلال می‌شود.

۷. عوارض چربی خون روی پوست (چربی خون باعث جوش میشود؟)

هنگامی که کلسترول بیش از حد در جریان خون گردش می‌کند، به صورت رسوبات چربی زیر پوست جمع می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های نارنجی یا زرد پر از چربی شود. کلسترول همچنین می‌تواند رگ‌های خونی کوچکی به نام مویرگ‌ها را که اکسیژن پوست را تامین می‌کنند مسدود کند یا باعث چربی خون و ورم صورت شود.

۸. عوارض چربی خون در کودکان

ایا چربی خون باعث عرق میشود؟ با گذشت زمان، این پلاک‌های چربی می تواند رگ را باریک کند، که به نوبه خود ممکن است جریان خون را مسدود کند. این فرآیند می‌تواند در اوایل دوران کودکی شروع شود و در طول زمان ممکن است منجر به بیماری عروق کرونر، حملات قلبی یا سکته شود.

۹. چربی خون بالا و حالت تهوع

پلاک از کلسترول، چربی و سایر مواد تشکیل شده است. تا زمانی که ممکن است یک انسداد بزرگ در شریان ایجاد شود، ممکن است درد قفسه سینه، درد در بازوها یا فک، حالت تهوع، تعریق یا تنگی نفس داشته باشید.

متن انگلیسی:‌ «Cholesterol is a fat (also called a lipid) that your body needs to work properly. Too much bad cholesterol in your blood can increase your chance of getting heart disease, stroke, and other problems.»
ترجمه فارسی: «کلسترول بد بیش از حد در خون می‌تواند شانس ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات را افزایش دهد.»

به نقل از سایت medlineplus

۱۰. چربی خون و صدای گوش

سطح بالای کلسترول و تری گلیسیرید در جریان خون نقش مهمی در ایجاد وزوز گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه دارد.

۱۱. چربی خون و ریزش مو

تغییرات ناشی از چربی خون می‌تواند راه را برای آلوپسی سیکاتریسیال هموار کند. این عارضه یک اختلال ریزش مو التهابی است که به طور دائم سلول‌های بنیادی فولیکول‌های مو را از بین میبرد و باعث ایجاد اسکار یا فیبروز می‌شود.

۱۲. چربی خون و یائسگی

یائسگی با افزایش تدریجی کلسترول همراه است. استروژن بر روی کبد برای تنظیم متابولیسم لیپید و حفظ چربی سالم کار می‌کند. بنابراین هنگامی که یائسگی شروع می‌شود و سطح استروژن کاهش می‌یابد، می‌تواند منجر به افزایش کلسترول شود.

تو هم کلسترولت بالاست؟ می‌تونی راه درمان رو بپرسی

پیشگیری از چربی خون ممکن است؟

شما می‌توانید برای جلوگیری از کلسترول بالا یا کاهش خطر ابتلا به هیپرلیپیدمی در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید:

  • اگر می‌توانید چند روز در هفته ورزش کنید.
  • از رژیم غذایی با چربی‌های اشباع‌شده و ترانس کمتر استفاده کنید.
  • مقدار زیادی میوه، سبزیجات، لوبیا، آجیل، غلات کامل و ماهی را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • مصرف گوشت قرمز، آب سرد و گوشت‌های فرآوری‌شده مانند بیکن و سوسیس را محدود کنید.
  • وزنی را حفظ کنید که برای شما سالم باشد.
  • مقدار زیادی چربی‌های سالم مانند آووکادو، بادام و روغن زیتون بخورید.

سعی کنید یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای را مد نظر داشته‌باشید. این رژیم غذایی شامل بسیاری از غذاهای مغذی ذکر شده در بالا است.

درباره چربی خون بالا و علائم آن بیشتر بدانید

در ادامه به برخی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند و یا مسائلی که در چربی خون بالا اهمیت زیادی دارند، پرداخته‌ایم.

۱. سرگیجه نشانه چربی خون است؟

سرگیجه اغلب اوقات می‌تواند ناشی از مشکل در گوش داخلی باشد و به وضوح با چربی خون بالا مرتبط نباشد. با این حال داشتن علائم سرگیجه در صورت ابتلا به چربی خون بالا دور از انتظار نیست.

۲. علت داغ شدن کف پا چربی خون است؟

یکی از علائمی که افزایش چربی خون دارد، سرد شدن کف پاها است. اگر چربی خون بالا دارید و بیماری دیگری همراه با آن نیست، ممکن است که کف پاهای شما سرد شود. اما برای داغی کف پاها، بهتر است که به دنبال علت‌های دیگری باشید.

تفاوت غلظت خون و چربی خون چیست؟
غلظت خون یا پلی سیتمی در اثر افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود.

۳. خشکی یا تلخی دهان نشانه چربی خون است؟

علل مختلفی همچون دیابت می‌تواند علت خشکی دهان و گلو و تلخی دهان باشد. همچنین این علامت می‌تواند نشانه‌ای از چربی خون بالا باشد.

۴. افزایش عرق بدن نشانه چربی خون است؟

تعریق مداوم بدن می‌تواند نشانه‌ای از شرایط متفاوتی همچون یائسگی باشد. زمانی که شریان‌ها توسط کلسترول و چربی مسدود می‌شوند، بدن به ضخیم‌شدن و سخت‌شدن شریان‌ها واکنش نشان می‌دهد. زمانی که شما به چربی خون مبتلا باشید، جریان خون سرعت می‌گیرد و بدن شما شروع به عرق کردن می‌کند. بنابراین علت تعریق زیاد بدن می‌تواند از چربی خون بالا باشد.

۵. ایا چربی خون باعث سردرد و سرگیجه میشود؟

بسته به شریان‌هایی که توسط چربی‌ها مسدود می‌شود، علائم فیزیکی می‌تواند متفاوت باشد. در اغلب اوقات شرایط سلامتی که همراه با چربی خون بالا به وجود می‌آید، مثل سکته قلبی، می‌تواند باعث سردرد و سنگینی سر شود. اما فشار خون بالا به ندرت به تنهایی می‌تواند باعث سردرد شدید شود.

درمان سردرد ناشی از چربی خون: سردرد فشار خون بالا یک مورد اورژانسی پزشکی است که می‌تواند باعث آسیب‌های تهدید کننده زندگی شود. متاسفانه نمی‌توان آن را با داروهای مسکن درمان کرد در عوض، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی حرفه‌ای باشید.

۶. فرق کبد چرب و چربی خون چیست؟

علائم کبد چرب و بیماری کبد چرب به این معنی است که چربی درون جگر انباشته شود و باعث ایجاد بیماری‌های کبدی شود.

۷. فرق چربی خون با غلظت خون چیست؟

چربی خون همان غلظت خون است؟ غلظت خون یا پلی سیتمی در اثر افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود. نشانه های غلظت خون خارش پوست، قرمز شدن پوست و چشم هستند.

۸. چربی خون پایین چه عوارضی دارد؟

اگرچه این خطرات نادر هستند، اما سطوح بسیار پایین کلسترول LDL ممکن است با افزایش خطر ابتلا به موارد زیر مرتبط باشد:

  • سرطان
  • سکته هموراژیک
  • افسردگی
  • اضطراب
  • زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد اگر کلسترول شما در دوران بارداری پایین باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا می‌تواند اجازه دهد پلاک در داخل رگ‌های خونی شما جمع شود و شما را در معرض خطر حمله قلبی یا سکته قرار دهد. خبر خوب این است که شما قدرت کاهش خطر حمله قلبی و سکته را دارید. ورزش بیشتر و خوردن سالم‌تر تنها دو مورد از راه‌هایی است که می‌توانید میزان کلسترول خود را بهبود ببخشید. مصرف داروها نیز می‌تواند به شما در زمینه کنترل چربی، کمک شایانی کند.

برای بررسی و درمان چربی خون می‌توانید از دکتر قلب و عروق یا دکتر متخصص داخلی کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای بررسی و کنترل چربی خون و درمان آن آشنا شوید، با آنها مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی برقرار کرده و حتی برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر به چربی خون مبتلا باشید، احتمالا شما هم به دنبال لیستی از غذاهای کاهش دهنده چربی خون هستید. غذاهای زیر می‌توانند کلسترول بد را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب شوند:
۱. لوبیا
۲. بادمجان و بامیه
۳. آجیل
۴. روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان
۵. سیب، انگور، توت فرنگی و مرکبات
۶. سویا
۷. ماهی‌های چرب.

لیست غذاهای افزایش دهنده چربی خون فهرستی بلند بالاست. غذاهای زیر می‌توانند چربی خون را تشدید کنند:
۱. لبنیات پرچرب مانند شیر، کره، پنیر و ماست
۲. گوشت قرمز
۳. گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و هات داگ
۴. غذاهای سرخ‌شده مانند سیب زمینی سرخ‌شده و مرغ سوخاری
۵. شیرینی‌جات و انواع کیک و کلوچه.

چربی خون با توجه به سن و سابقه خانوادگی می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد، اما به طور کلی حالت بهینه چربی خون به شرح زیر است:
کلسترول تام نرمال: کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
کلسترول کم چگال (LDL) : بین ۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
تری گلیسیرید: کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

اگر میزان کلسترول تام شما بالاتر از ۲۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد یعنی در محدود خطر قرار دارید و نیاز به مراقبت‌های ویژه خواهید‌داشت.

کودکان نیز می‌توانند به چربی خون بالا مبتلا شوند. چربی خون بالا در کودکان، می‌تواند خطر سلامتی جدی در بزرگسالی آنها به وجود بیاورد.

متخصصان قلب و عروق در زمینه بیماری‌های مرتبط با قلب تخصص دارند. تشخیص هر گونه نارسایی و اختلال در سیستم قلب و عروق وظیفه این متخصصان است. هر گاه در قفسه سینه خود احساس درد یا گرفتگی بی‌دلیل داشته باشید باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا وضعیت چربی خون شما مورد بررسی قرار گیرد.

کلسترول بالا به وضعیتی گفته‌می‌شود که مقدار زیادی چربی به نام کلسترول در خون شما تجمع پیدا کرده‌است. علل مختلفی همچون خوردن غذاهای چرب، ورزش نکردن کافی، اضافه وزن و سیگار کشیدن می‌توانند باعث بروز کلسترول بالا شوند.
برای درمان این اختلال از داروهای مختلفی کمک گرفته می‌شود. استاتین‌ها، بمپدوئیک اسید، مهارکننده‌های جذب کلسترول و رزین‌های متصل‌شونده به اسید صفراوی، نمونه‌هایی از این داروها هستند.

چربی خون (تری گلیسیرید) باید زیر ۱۵۰ باشد. هنگامی که این عدد زیر ۱۵۰ باشد (یا ۱.۷ میلی مول)، می‌توان گفت چربی خون طبیعی است. اگر فرد به ۱۵۰ نزدیک باشد، باید رعایت کند. زیرا در خطر ابتلا به چربی خون بالا قرار دارد. ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم بر دسی لیتر لب مرز چربی خون است و هر کسی در این محدوده باشد، باید ورزش کند و یا رژیم غذایی مناسب داشته‌باشد. چون احتمال اینکه به چربی خون بالا مبتلا شود، وجود دارد.
از طرفی توجه داشته‌باشید که ۲۰۰ تا ۴۹۹ مقدار چربی خون بالا است و احتمال اینکه فرد مبتلا به سکته قلبی شود زیاد است. این افراد باید دارو مصرف کنند و برای درمان چربی خون بالا به دکتر عمومی یا داخلی مراجعه کنند. چربی خون بالای ۵۰۰ بسیار خطرناک و خیلی بالا است.

دشمن چربی خون ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب است. اگر رژیم غذایی مناسبی داشته‌باشید و مواد غذایی خوب و مفید و کم چربی استفاده کنید، احتمال اینکه به چربی خون مبتلا شوید کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که چربی خون نداشته‌باشید سالم‌تر زندگی خواهید کرد. اگر چربی خون داشته‌باشید و رژیم غذایی مناسبی داشته‌باشید و ورزش کنید، احتمال اینکه وضع سلامت شما بهبودی پیدا کند، بیشتر است.

شاید شما هم شنیده‌باشید که استفاده از قرص‌های گیاهی چربی خون بسیار عالی و کارساز هستند. اما قرص گیاهی چربی خون چیست؟ قرص‌های گیاهی چربی خون با کنترل کلسترول و تری گلیسیرید خون از ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کنند. برخی از قرص‌های گیاهی لاغری هم در کنترل چربی خون موثر هستند.

عرقیات گیاهی عصاره‌ی گیاه هستند که خواص آن را به صورت یک مایع در اختیار شما قرار می‌دهند. برخی از عرقیات پایین آورنده‌ی خون شامل موارد ذیل هستند: یکی از اصلی‌ترین دمنوش‌هایی که به شما کمک می‌کند چربی خون را کاهش دهید، چای ترش است. چای ترش دشمن چربی خون است. دمنوش زرشک، دمنوش لیمو و زنجبیل، عرق نعنا، عرق کیالک، چای سبز و بسیاری از عرقیات و دمنوش‌های دیگر هستند.

برای درمان قطعی چربی خون باید دارو مصرف کنید و رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش در نظر داشته‌باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره چربی خون

  1. ستایش گفت:

    ببخشیدمن فشارخون بالادارم وهمین طورقندم بالاست ولی بارژیم غذایی کنترل میکنم دارواستفاده نمیکنم خیلی استخوان ارنجم دردداره بی حسی انگشتان چپم زیاده پاهام خیلی سرده حتاجورابم پامیکنم فکرمیکنم بازم پاهام سرده میشه راهنماییم کنیدممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحات تان احتمال مشکلات قلبی وجود دارد
      بهتر است ازمایش خون برای کم خونی هم بدهید

  2. طاهره گفت:

    سلام تقریبا دوماهه کف وپاشنه ی پای چپم درد میکنه علتش چی میتونه باشه؟
    البته چون کمر درد دارم اولش فکر میکردم علتش اون باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اتفاقا هر دو بهم مرتبط اند
      در اسرغ وقت از نظر فتق دیسک کمر و یا تنگی کانال نخاع mri دهید

    2. ناشناس گفت:

      سلام من یک دفه پوست سرم وبدنم به خارش میفته وازسرم شوره میریزه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال مشکلات قارچی وجود دارد
        می توانید از شامپو کتوکنازول استفاده کنید

  3. مصدق گفت:

    سلام دکتر من۲۳ سالم هست همیشه سرم درد میکند و گوش هایم وزوز میکند و بعد از خوردن غذا وزوز گوشهایم بیشتر میشود و سرگیجه هم دارم عضلات دست و پاهایم همیشه درد و گرفتگی دارد .اگر غذای کم چربدار باشد حالت تهوع رخ میدهد مثلا بعضی وقت کسانیکه هیچ چرب نمیخورد سر گیجه میگرد آن حالت برایم رخ میدهد و تنگی نفسم بیشتر میشه علتش از چی میتونه باشد ممنون میشم رهنمایی تان.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحات شما هم علایم مشکلات قلبی دارید و هم افزایش کلسترول
      ولی باید دقیق تر بررسی شوید
      هم نیاز به ازمایش خون کامل دارید و هم اکو قلبی

  4. Hadis گفت:

    سلام اردیبهشت آزمایش دادم تری‌گلیسیرید خونم ۳۰۰ بود کلا غذای چرب نمیخورم اما چند روزه کف پای چپم احساس سرما و بی حسی میکنم و ساق پام درد میکنه دست چپم هم همینطور بنظرتون چربی خونم بیشتر شده؟ دوباره آزمایش بدم یا مشکل از چیز دیگه‌ایه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جدیث هزیز
      هلاوه بر چربی باید قند خون،کلسیم و ویتامین D بدنتان هم چک شود
      بهتر است ازمایش ها را جدی بگیرید

  5. محبوبه گفت:

    دستهایم بی حس میشه وحالت خواب رفتگی میشهاول دست چپم بودبعددست راستم وتعریق هم دارم علت چی می‌تونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محبوبه عزیز
      احتمال کم خونی ومشکلات تیروییدی وجود دارد
      گاهی مشکلات قلب هم می تواند باعث این عارضه گردد
      لطفا پیگیر درمان باشید

    2. ناشناس گفت:

      منم دقیقا مثل شمام ولی من میترسم سکته کنم

    3. ناشناس گفت:

      سلام فرزاد هستم،۳۸سالمه سر گیجه دارم هنگام خواب هم دست چپم خواب میره،غلظت خون هم دارم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        میزان PCV شما چند است؟
        غلظت خود و مشکلات قلبی عروقی می تواند باعث این عوارض گردد

  6. محبوبه هستم گفت:

    دستهایم بی حس میشه وحالت خواب رفتگی میشهاول دست چپم بودبعددست راستم وتعریق هم دارم علت چی می‌تونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محبوبه عزیز
      احتمال کم خونی ومشکلات تیروییدی وجود دارد
      گاهی مشکلات قلب هم می تواند باعث این عارضه گردد
      لطفا پیگیر درمان باشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام ریزش موی سکه ای با چربی خون مرتبطه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر

  8. سلام رعنا هستم 36 ساله گفت:

    من صبح اب قلم خوردم ولی چند وقتی میشه خیلی بی حال میشم و موقع نشستن یا خواب دست وپام خواب میره امروز نشسته بودم یهو احساس کردم سرم وصورتم حالت انقباضی شد وزود پاشدم گلاب وبید مشک خوردم علت چی میتونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رعنا عزیز
      احتمال افزایش چربی خون وجود دارد
      بهتر است ازمایش خون بدهید

  9. جعفرروشن گفت:

    ممنون بابت مطالب خوب تون
    آیا واریس وواریکسل از چربی خون می باشد یا اصلا به هم ربط دارن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از شما
      خیر ربطی ندارد

  10. حسن گفت:

    من چن وقته پشت گردنم گز گز می‌کند فشار به سرم میاره ممنون میشم کسی راهنمای کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب به مهره و یا تنگی کانال نخاعی وجود دارد
      بهتر است از MRI و متخصص ارتوپد استفاده کنید

      پوزش به دلیل تاخیر در پاسخگویی