کوتریزاسیون راهی برای درمان مشکلات زنان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کوتریزاسیون یک روش پزشکی برای کنترل خونریزی، از بین بردن عفونت و دیگر درمان‌های مورد نیز در پزشکی است. از این روش برای درمان مشکلات تخمدان و رفع زگیل تناسلی استفاده می‌شود. در این مقاله با کوتریزاسیون بیشتر آشنا شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کوتریزاسیون

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

کوتریزاسیون یک تکنیک پزشکی برای سوزاندن بخشی از قسمت بدن برای درمان است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش جلوگیری سریع از خونریزی است. از این روش برای درمان مشکلات زنان هم استفاده می‌شود. در این مقاله با کوتریزاسیون و کاربردهای آن در پزشکی بیشتر آشنا می‌شویم. اگر می‌خواهید برای مشکلات زنان از این روش درمان استفاده کنید، حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

کوتریزاسیون چیست؟

کوتریزاسیون یک عمل پزشکی یا تکنیک سوزاندن بخشی از بدن برای برداشتن یا بستن بخشی از آن است. از کوتریزاسیون برای توقف خونریزی، برداشتن زگیل و تومور، بستن زخم‌ها، درمان مشکلات زنان و انجام سایر اقدامات پزشکی استفاده می‌شود. کوتریزاسیون را می‌توان با آهن داغ، جریان الکتریکی، پرتو لیزر یا عوامل شیمیایی مانند نیترات نقره یا فنل انجام داد. در برخی موارد نیز ممکن است شامل انجماد بافت با نیتروژن مایع نیز باشد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

کاربرد کوتریزاسیون

از کاربردهای این عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مزیت اصلی کوتریزاسیون این است که خونریزی را به سرعت و به طور موثر متوقف می‌کند.
  • این عمل به جلوگیری از آسیب بافتی در آینده و کاهش احتمال عفونت کمک کند.
  • کوتریزاسیون همچنین به کاهش درد مرتبط با این روش و همچنین هرگونه زخمی که ممکن است پس از آن رخ دهد کمک می‌کند.
  • کوترازیسیون همچنین می‌تواند با بسته شدن سریع ناحیه آسیب دیده و کاهش التهاب، به سرعت بخشیدن زمان بهبودی کمک کند.
  • کوتریزاسیون ممکن است همراه با سایر روش‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا جراحی، برای افزایش اثربخشی آنها استفاده شود.

۱. کوتریزاسیون زگیل تناسلی

ظاهر شدن زگیل‌ها بسیار آزاردهنده است به خصوص اگر در قسمت‌های حساس بدن قرار بگیرند. کوتریزاسیون یکی از راه‌های درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان است که با سوزاندن آن‌ها را از بین می‌برد. اگر علائم زگیل تناسلی را مشاهده کردید، برای درمان آن سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای اطلاع از اینکه زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود، با متخصص مشورت کنید.

۲. کوتریزاسیون تخمدان چیست؟

بیماری تخمدان پلی کیستیک یک وضعیت پزشکی است که در آن تخمدان‌ها، تخمک‌های نابالغ یا نیمه بالغ را در تعداد زیادی تولید می‌کنند و با گذشت زمان این تخمک‌ها به کیست در تخمدان تبدیل می‌شوند. در برخی بیماران برای درمان تنبلی تخمدان از لاپاراسکوپی استفاده می‌شود.

در لاپاراسکوپی چندین سوراخ در ناحیه تخمدان به وسیله لیزر یا کوتر ایجاد می‌شود. این روش کوتریزاسیون تخمدان یا لاپاراسکوپی نامیده می‌شود. هنگامی که بافت غیر طبیعی تخمدان از بین می‌رود، به بازیابی عملکرد طبیعی تخمدان کمک می‌کند و به تحریک تخمک گذاری کمک می‌کند.

آیا کوتریزاسیون تخمدان برات مناسبه؟

برای درمان از متخصص نوبت بگیر.

۳. کوتریزاسیون دهانه رحم

کوتر دهانه رحم روشی با استفاده از گرما برای درمان مشکلات مرتبط با دهانه رحم است که باعث خونریزی در رابطه جنسی می‌شود. تغییر در دهانه رحم، اکتروپیون نامیده می‌شود (گاهی اوقات به عنوان فرسایش نیز شناخته می‌شود). کوتریزاسیون دهانه رحم یک روش پزشکی است که در آن بافتی از دهانه رحم که دارای نوعی آسیب است برداشته می‌شود تا جایی که بافت سالم شود. بنابراین کوتریزاسیون دهانه رحم به عنوان یک درمان در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دهانه رحم با عفونت مزمن مبارزه می‌کند، زمانی که آنتی بیوتیک‌ها در از بین بردن عفونت ناکام مانده‌اند.
  • ضایعات پیش سرطانی یا دیسپلازی خفیف دهانه رحم
  • ضایعات ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی

متن انگلیسی:
It is preferable that cauterization be performed as soon as menstruation ends. This allows more time for the wound to dry out and heal better before menstruation descends again. In addition, this will allow the woman to differentiate the bleeding from the intervention from menstrual bleeding
ترجمه متن:
بهتر است به محض پایان قاعدگی، کوتریزاسیون انجام بگیرد. این کار زمان بیشتری به خشک شدن زخم می‌دهد و اجازه بهبودی قبل از شروع قاعدگی وجود دارد. علاوه بر این، این اجازه را به فرد می‌دهد که متوجه تفاوت خونریزی پس از عمل و قاعدگی شود.

invitra

۴. زایمان بریچ

زمانی که جنین در وضعیتی قرار دارد که لگن و پاهای آن به دهانه رحم نزدیک بوده و سرش به سمت بالا و دور از رحم قرار بگیرد، در موقعیتی اورزانسی و غیر طبیعی است. این وضعیت به دلیل عوامل متعددی ممکن است برای مادر باردار رخ دهد. با استفاده از کوتریزاسیون جنین را از این وضعیت خارج می‌کنند.

۵. جلوگیری از شیوع بیماری

برخی از بیماری‌ها با پخش شدن در بدن و ایجاد عفونت همراه هستند. استفاده از کوتریزاسیون باعث از بین بردن دائمی این بیماری شده و از پخش عفونت در سراسر بدن جلوگیری می‌کند.

۶. توقف خونریزی شدید

در بعضی از موارد برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید ناشی از زخم‌ها یا ضربات دردناک از روش کوتریزاسیون برای بسته شدن رگ‌های خونی استفاده می‌کنند.

۷. کوتریزاسیون چشم

علاوه بر مشکلات زنان برای درمان مشکلات چشم هم می‌توان از این روش استفاده کرد. پلاک‌های پانکتال دستگاه‌های کوچکی هستند که برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شوند. آنها به حفظ رطوبت در سطح چشم کمک می‌کنند، که می‌تواند برای درمان خشکی مزمن چشم مناسب باشد. اگر دو شاخه‌های پانکتال به طور مکرر می‌افتند، سوزاندن می‌تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

۸. از بین بردن تومور

با این روش تومور را سوزانده و از بافت حاوی تومور آن را خارج می‌کنند. این روش نقش مهمی در از بین بردن تومورها و رهایی از آن‌ها دارد. 

۹. تقویت کننده سیستم ایمنی

این روش درمانی همچنین باعث افزایش قدرت ایمنی بدن می‌شود. کوتریزاسیون باعث آزاد شدن آنتی بادی در بدن شده که در برابر سوزاندن مقاوم بوده است. به همین دلیل بدن برای مبارزه با بیماری‌ها قوی‌تر می‌شود.

کوتریزاسیون برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی با خونریزی شدید، بیماران مبتلا به عفونت‌های مزمن، بیمارانی با خشکی چشم و همچنین برخی بیماری‌های مرتبط با تخمدان، دهانه رحم در زنان و درمان زگیل تناسلی می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. همچنین برای زایمان بریج نیز این روش کاربرد دارد.

کاربرد کوتریزاسیونتوضیحات
زگیل تناسلیبا سوزاندن آن‌ها را از بین می‌برد.
مشکلات تخمداندر لاپاراسکوپی تخمدان پلی کیستیک چندین سوراخ در ناحیه تخمدان به وسیله لیزر یا کوتر ایجاد می‌شود
مشکلات دهانه رحمبافتی از دهانه رحم که دارای نوعی آسیب است برداشته می‌شود تا جایی که بافت سالم شود.
زایمانبا استفاده از کوتریزاسیون جنین را از وضعیت بریج خارج می‌کنند.
شیوع بیماریباعث از بین بردن دائمی بیماری شده و از پخش عفونت در سراسر بدن جلوگیری می‌کند.
توقف خونریزیبرای بسته شدن رگ‌های خونی استفاده می‌کنند.
مشکلات چشمبرای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود.
تومورتومور را سوزانده و از بافت حاوی تومور آن را خارج می‌کند.
سیستم ایمنی بدنباعث آزاد شدن آنتی بادی در بدن شده که در برابر سوزاندن مقاوم بوده است.
کاندیدهای مناسب برای درمان با کوتریزاسیون

مزایای کوتریزاسیون 

از مزایای این روش درمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از خونریزی
  • از بین بردن بافت عفونی
  • برداشتن ضایعه یا تومور
  • مدیریت بیماری‌های چشمی

متن انگلیسی:
Cauterization helps control blood loss in the following situations: during surgery or dental extraction, for chronic nosebleeds, after an injury. The procedure works by burning the blood vessels that are bleeding. This seals the blood vessels, which decreases or stops bleeding
ترجمه متن:
کوتریزاسیون به کنترل از دست دادن خون در این شرایط کمک می‌کند: در حین جراحی یا کشیدن دندان، برای خونریزی‌های مزمن بینی و پس از جراحت. این روش با سوزاندن رگ‌های خونی که خونریزی دارند عمل می‌کند. این کار رگ‌های خونی را می‌بندد که باعث کاهش یا توقف خونریزی می‌شود.

Healthline

نحوه انجام عمل کوتریزاسیون 

فرآیند کوتریزاسیون شامل استفاده از جریان الکتریکی یا منبع گرما (مانند اتوی کوتر) برای سوزاندن ناحیه آسیب‌دیده است. این کار بافت آسیب دیده را می‌سوزاند و رگ‌های خونی در آن ناحیه را می‌بندد، که باعث توقف خونریزی بیشتر می‌شود.

برای جلوگیری از عفونت و تسهیل بهبودی، یک پانسمان استریل روی ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرد. در موارد نادری ممکن است برای کاهش درد قبل از سوزاندن، بی‌حسی موضعی تجویز شود. پس از آن داروهای ضد درد نیز ممکن است برای هر گونه ناراحتی یا التهاب طولانی مدت تجویز شود.

کوتریزاسیون زمانی که توسط یک متخصص آموزش دیده در یک محیط استریل انجام شود به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این حال اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد زخم و عفونت شود.

دچار بیماری دهانه رحم شدی؟ برای کوتریزاسیون با متخصص مشورت کن.

عمل کوتریزاسیون چقدر طول میکشد؟

مدت زمان این عمل کمتر از ده دقیقه زمان لازم دارد اما با توجه به نوع بیماری و شرایط فرد ممکن است این زمان طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود.

نکات مهم قبل از کوتریزاسیون

نکات مهم قبل از این روش درمان به شرح زیر است.

  • بیمار را در جریان این عمل قرار دهید.
  • با استفاده از محلول ضد عفونی کننده در ناحیه‌ای که قرار است کورتیزاسیون انجام شود، بیمار را آماده کنید.
  • لوازم مورد نیاز از جمله دستگاه کوتر، دستکش استریل، پنس، پد گاز و لیدوکائین را برای بی حسی موضعی جمع‌آوری کنید.
  • دستکش‌های استریل بپوشید و نحوه پوزیشن بیمار را برای دسترسی آسان به ناحیه آسیب‌دیده تعیین کنید.
  • در صورت نیاز قبل از شروع عمل، از بی حسی موضعی استفاده کنید.
  • یک کپسول آتش نشانی یا سایر تجهیزات ایمنی آتش نشانی را در مواقع اضطراری در حین استفاده آماده کنید.

مراقبت های بعد از کوتریزاسیون

بعد از کوتریزاسیون باید به نکات مراقبتی زیر توجه داشته باشید.

  • بانداژ را روی ناحیه عمل شده قرار دهید.
  • ناحیه عمل شده را برای نشانه‌های عفونت مانند قرمزی و تورم چک کنید.
  • مراقب علائم خونریزی بیش از حد باشید و در صورت مشاهده هرگونه خونریزی که با بانداژ کنترل نمی‌شود با پزشک خود تماس بگیرید.
  • برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبود، ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از انجام فعالیت‌های شدید یا هر چیزی که می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک در ناحیه آسیب‌دیده شود تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید، خودداری کنید.

عوارض جانبی درمان کوتر چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی کوتریزاسیون درد، جای زخم و عفونت است. علاوه بر این‌ها سوختگی، آسیب عصبی و خونریزی شدید از دیگر عوارض جانبی احتمالی هستند. در مواردی بسیار نادر کوتریزاسیون می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا حتی مرگ شود اگر به درستی انجام نشود. علاوه بر این کوتریزاسیون می‌تواند باعث تغییراتی در رنگدانه و بافت پوست به دلیل گرمای موجود در این روش شود.

خطرات کوتریزاسیون لاپاروسکوپیک تخمدان

یکی از خطرات این جراحی خاص این است که اگر توسط پزشک متخصص انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد چسبندگی شود. خطر دیگر این است که اگر برای بیمارانی که تخمدان‌های بزرگی ندارند انجام شود، بافت تخمدانی که از بین می‌رود و می‌تواند منجر به ناباروری شود.

هزینه کوتریزاسیون 

هزینه انجام این عمل بستگی به مدت زمان، نوع بیماری و بیمار دارد که پزشک متخصص با بررسی تمام موارد هزینه کوتریزاسیون را تعیین می‌کند.

برای اطلاع از هزینه کوتریزاسیون الکتریکی روی این لینک کلیک کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

فرآیند پزشکی کوتریزاسیون از گرما برای از بین بردن یا بسته شدن بافت استفاده می‌کند. این روش کاربردهای پزشکی گسترده‌ای دارد، از جمله به عنوان یک روش برای کنترل خونریزی، ضدعفونی‌کننده و یک درمان عمومی برای تعدادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

جریان الکتریکی، مواد شیمیایی یا گرما همگی ممکن است برای سوزاندن در این روش استفاده شوند. کوتریزاسیون روشی موثر برای درمان بسیاری از شرایط پزشکی است و می‌تواند در هر دو شرایط اضطراری و غیر اورژانسی استفاده شود.

اگر می‌خواهید برای درمان مشکلات زنان از این روش درمانی استفاده کنید، حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در برخی از موارد به خصوص در سنین پایین و نداشتن تخمک بارور ممکن است پزشک جراحی لاپراسکوپی تخمدان با لیزر را برای بیمار مناسب بداند.

برای از بین بردن و سوزاندن زگیل تناسلی HPV از این روش استفاده می‎‌شود.

برای درمان خشکی چشم مزمن از کوتریزاسیون چشم استفاده می‌شود.

بله، اما میزان درد تجربه شده به نوع کوتریزاسیون انجام شده و تحمل درد فرد بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است کمی احساس ناراحتی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است درد شدیدی را تحمل کنند. قبل از انجام کوتریزاسیون ممکن است از بی حس کننده‌های موضعی برای بی حس کردن ناحیه آسیب دیده برای کاهش درد استفاده شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کوتریزاسیون

  1. Ronika گفت:

    چندروزبعدازکوترمیتونی نزدیکی داشته باشی من الان یه ماهه گذشته میتونم نزدیکی داشته باشم یابایدبرم پیش دکترمعاینه کنه ؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      توصیه می شود برای جلوگیری از خونریزی حتمن قبل از سکس معاینه شوید

  2. نیما پی اچ گفت:

    سلام اگر دست به نقطه مشکوک یا آلوده به زگیل برخورد کنه امکان انتقال ویروس هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکان انتقال مکانیکی وجود دارد